Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Rotel 1090 har ju också en dipp, mycket mindre än ICE osv..
Men 1090 dippen har väl lyssnats fram av LTS? Så man kanske
hör även detta..
NNord skrev:jag gillar att använda "lågbaslådor", om någon e missnöjd med det så säg tillJag ska komma på ett nytt namn kanske.. hmm
Matix skrev:NN
Klart att Bruno skriver så. De/han har ju inget eget sådnat steg som marknadsförs (på Philips eller är det Bryston han jobbar). Mycke tyckanden om Ice-steg men få som lyssnat ordentligt.
Kul att eAR202 funkar såpass David![]()
/Mattias
"Bruno Putzeys.
Chief Engineer, Phillips Laboratories.
So you can see that the so called superiority of Class D amplifier technology has been greatly exaggerated. Good old well designed ‘linear’ analogue amplifiers (of which Bryston represents the best available) are here to stay. Class D amplifiers with their open loop digital pulse width generator exhibit all the attendant disadvantages of Class D designs namely, poor frequency response linearity, high noise and sensitivity to power supply ripple. "
http://www.bryston.ca/newsletters/74_files/vol7is4.html
"Digitally controlled class D: dead end street.Analog controlled class D: definitely the future, allthough you shouldn’t expect it to flatten competition from traditional solid-state and tube amps by a tremendous margin.
In the very high-end segment the three are bound to coexist for a very long time.
David_A skrev:Callisto:
Den första skillnaden man märker mellan 1090 och Grendel är i toppen. Mitt första intryck var att 1090 tog bort allt för mycket lyster. Ju mer jag lyssnade, ju mindre blev dock problemet.
Fortfarande tycker jag dock att Grendeln målar ljudbilden med en bredare pensel, och att inspelningsrummet upplevs klarare med Grendel. Denna egenskap har jag varit mycket svag för hitills. Men resultatet varierar från skiva till skiva. På komplexa och hårda skivor kan 1090 upplevas som mer avslappad och mer homogen då den aldrig slår över och blir skränig. Det gör inte direkt Grendel heller, men man sitter liksom mer på spänn när det kommer ett hårt riff.
När det kommer till mellanregistret så låter Grendel väldigt "krämig" och len i karaktären. Om en röst låter ihåligt så märker man det i större grad hos 1090 jämfört med Grendel.
Basen får jag inte 100% grepp på. Innan jag kompenserade bort rumsresonanserna fick jag för mig att Grendel lät mer fast och alert. På nått sätt integrerade sidosytem och baslådor bättre då med Grendel tyckte jag. Detta kan dock ha haft att göra med nivåmatchning, för nu tycker jag nästan det är jämt skägg. Måste nog testa lite mer ingående där för att få riktigt grepp om det hela.
David_A skrev:Jag har haft många olika Krellar. KSA250, KSA300s, KSA200s, FPB300 samt 2*KAV250.
Tyckte att Grendeln passade bättre än FPB300, speciellt i basen som jag anser vara Grendelns riktigt starka punkt. Krellen lät blöt och nästan bumlig i jämförelse. I övrigt så anser jag nog att Roteln och Krellen ligger närmare varandra rent klangmässigt. Har visserligen inte jämfört dom sida vid sida, men dom klangmässiga skillnaderna i mellanregister och toppen var likartade mellan Krell och Grendel resp. mellan Rotel och Grendel.
NNord skrev:Kanske riktigt stora slutsteg som KRELL och KRALL och KRONG
behöver plågas ibland så de inte sotar igen som nån gammal
monsterbil typ FIAT !![]()
Kanske det som var fallet David, med din gamla monsterbasare,
den kanske hade sotat igen i självaste torroiden...
Callisto skrev: Antagligen så trivs krellarna bäst när de får belastas ordentligt impedansmässigt, verkar så iallafall.
Morello skrev:Callisto skrev: Antagligen så trivs krellarna bäst när de får belastas ordentligt impedansmässigt, verkar så iallafall.
Nejdå, Krell trivs, liksom de flesta steg, bäst när impedansen är hög.
Jax skrev:Regeln heter "sunt förnuft"![]()
Men varför fördyra förstärkaren med tiopotenser när det är så mycket enklare att fixa högtalaren?
Du får bli hur trött du vill Callisto, jag anser ändå sådana högtalare som varande felaktiga.
Jax skrev:Man vinner inte en debatt genom att dra fram specialfall
Jax skrev:Jag menar inte alls att du inte ska kunna lyssna på elektrostater om du nu gillar dem, du får bara vara beredd på de krav sådana konstruktioner ställer på förstärkaren.
Du pekar på elektrostaten, det ser jag som att peka ut specialfall, det vill säga du leder in debatten i ett smalspår. Jag talar om högtalare i stort rent generellt. Det finns högtalare av icke-elektrostatisk natur med katastrofal impedanskurva. Sådana anser jag vara felkonstruerade. Elektrostater har dessa problem till sin natur, inte mycket man kan göra åt det.
Om du nu ska raljera så får du väll iaf vara korrekt, citatet om felkonstruktion var väll om en modell som dippade ner till 0,3ohm.jarre skrev:Sitter faktiskt här och funderar på eAr 202 REF.
Äger då ett par Apogee Duetta II som tydligen är "felkonstruerade" då dom dippar ner till 3 Ohm.![]()
![]()
Dom låter fanatiskt bra som de flästa riktiga bandhögtalare och ursäktar den låga impedansen med gigantiskt antal anledningar.![]()
Någon som vet hur eAR pallar med lägre impedanser än 4 Ohm?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster