Spotify och Naim Uniti, funkar det?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mapem

Spotify och Naim Uniti, funkar det?

Inläggav mapem » 2015-11-07 13:40

Hej alla! Det var ett tag sen jag var här på faktiskt men nu har jag en fråga. Jag kan få tag i en Naim Uniti, första versionen, till ett bra pris och vill kunna köra Spotify via den. Går det? Diverse sökningar på nätet indikerar att det inte är så enkelt. Är det någon här som lyckats med detta? Jag har dessvärre inte hängt med så mycket i den senaste tekniken och inte köpt någon HiFi-pryl på 20 år eller så, men nu vill jag modernisera mig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Spotify och Naim Uniti, funkar det?

Inläggav petersteindl » 2015-11-07 23:34

Hej mapem, kul att se dig igen :)

Tyvärr vet jag inte så mycket om dessa moderna grejer, men Jansson, Bill50x och Harryup kanske hittar hit. Det kanske finns fler som kan svara dig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2015-11-08 05:58

Vet just inget om Naims produkter men såg nån blänkare på nätet om uppgradering av mjukvaran för NaimUniti 1 och 2 och SuperUniti för Spotify connect.

Annars finns ju Chromecast Audio nu att tillgå.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2015-11-08 10:47

petersteindl skrev:Hej mapem, kul att se dig igen :)

Tyvärr vet jag inte så mycket om dessa moderna grejer, men Jansson, Bill50x och Harryup kanske hittar hit. Det kanske finns fler som kan svara dig.

Mvh
Peter

Hej, nä det händer ju så mycket att man inte hänger med när man är en yngling på sjutti bast. Van vid sladdar mellan allt.

n-puh skrev:Vet just inget om Naims produkter men såg nån blänkare på nätet om uppgradering av mjukvaran för NaimUniti 1 och 2 och SuperUniti för Spotify connect.

Annars finns ju Chromecast Audio nu att tillgå.

Inressant, får kolla upp det.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2015-11-08 11:00

Kollade snabbt Chromecast audio. Kul pryl verkar det. 390 spänn är ju onekligen överkomligt. Billigare än att ersätta min Nait3 och CD3 med en Uniti. Tydligen bara att koppla in mellan sin dator eller mobil eller var man nu har Spotify och förstärkaren. Måste bara kolla att det finns en ledig RCA-ingång på min Naim Nait3. Som ni kanske vet är det mest DIN-kontakter på lite ädre Naim-grejer. Men här på faktiikst finns väl inte så många Naimister, va? :-)

Men hur låter det?

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-11-08 11:35

Alla Naim prylar som klarar strömning och 24/192 funkar med Spotify Connect om de kör senaste mjukvaran.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2015-11-08 11:55

ottovonkopp skrev:Alla Naim prylar som klarar strömning och 24/192 funkar med Spotify Connect om de kör senaste mjukvaran.

Enligt säljaren så klarar i alla fall detta ex av Uniti inte 24/192 (har inte kort för det säger han) så det skulle väl krävas hårdvaruuppgradering först i så fall, om det alls går? Jag har en liten Argon radio som (teoretiskt) går att använda med Spotify Connect, men det är otroligt krångligt tycker jag.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2015-11-08 13:21

mapem skrev:Kollade snabbt Chromecast audio. Kul pryl verkar det. 390 spänn är ju onekligen överkomligt. Billigare än att ersätta min Nait3 och CD3 med en Uniti. Tydligen bara att koppla in mellan sin dator eller mobil eller var man nu har Spotify och förstärkaren. Måste bara kolla att det finns en ledig RCA-ingång på min Naim Nait3. Som ni kanske vet är det mest DIN-kontakter på lite ädre Naim-grejer. Men här på faktiikst finns väl inte så många Naimister, va? :-)

Men hur låter det?

Uniti Har väl optisk ingång? Isf skaffar du en sådan kabel till Chromecasten.

Ljudet är helt ok, men omsamplat till 48KHz, men en ny mjukvara sägs vara på gång.

Återgå till Generellt om hifi