Högtalare emot vägg

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

David Berglund

Högtalare emot vägg

Inläggav David Berglund » 2015-11-18 12:07

I samband med hemmabio där så kallade baffelväggar byggs är det närmast regel att högtalare ställs emot vägg. Högtalare som specifikt är ämnade för detta har så vitt jag sett uteslutande basporten framåt (om sådan finnes), och det känns ju logiskt. Eftersom det finns ganska kostsamma sådana exempel såsom Klipsch KL650, Procella (slutna lådor?) med flera så kan det ju inte vara helt förkastligt att ställa emot väggen.

Detta leder mig till frågan om lämpligheten i motsvarande placering av konventionella golvare, och i förekommet fall specifikt ett par B&W DM604 S3 som har port på framsidan.

Är det helt förkastligt att placera sådana emot vägg? Vi pratar i detta fallet väldigt nära både bakre vägg och sidovägg. Någon mindre kompromiss med ljudet kan jag nog leva med, men det är intressant att få lite feedback på hur knasigt det egentligen är.

Om jag filosoferar lite runt att man i regel vill åstadkomma styva kabinett, där tjockt väggmaterial (och stagning) är vedertagna metoder, och extrapolerar resonemanget med oändlig godstjocklek så skulle man i princip få en högtalare som är inbyggd i en vägg. Kanske förbiser jag något här. Kanske är det resonans i väggar som är problemet om man ställer för nära? Men det känns som att det borde vara begränsade nackdelar i det.

Tacksam för lite reflektioner i ämnet.

Användarvisningsbild
Bongo

Re: Högtalare emot vägg

Inläggav Bongo » 2015-11-18 12:16

Vad jag vet så finns det två saker att tänka på när man ska placera högtalare i förhållande till vägg.

1. Ju närmre väggen högtalaren står desto större problem blir det med tidiga reflexer. Det här går att åtgärda med dämpning av väggen.

2. Ju närmre väggen högtalaren står, desto mer förstärkning får man i basområdet. Huruvida detta är ett problem beror bland annat på
om högtalaren är konstruerad för att stå nära vägg eller långt ifrån, dvs hur frekvensresponsen ser ut i de lägre frekvenserna och det
beror också på akustiken i övrigt. I en del rum kan det vara behövligt med den basförstärkning som en väggnära placering ger. Det kan
också vara så att man själv tycker att det är roligt med mer bas, och då kan man självklart ställa högtalaren närmare väggen även
om det inte är tänkt så.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 12:16

David Berglund skrev:I samband med hemmabio där så kallade baffelväggar byggs är det närmast regel att högtalare ställs emot vägg. Högtalare som specifikt är ämnade för detta har så vitt jag sett uteslutande basporten framåt (om sådan finnes), och det känns ju logiskt. Eftersom det finns ganska kostsamma sådana exempel såsom Klipsch KL650, Procella (slutna lådor?) med flera så kan det ju inte vara helt förkastligt att ställa emot väggen.

Detta leder mig till frågan om lämpligheten i motsvarande placering av konventionella golvare, och i förekommet fall specifikt ett par B&W DM604 S3 som har port på framsidan.

Är det helt förkastligt att placera sådana emot vägg? Vi pratar i detta fallet väldigt nära både bakre vägg och sidovägg. Någon mindre kompromiss med ljudet kan jag nog leva med, men det är intressant att få lite feedback på hur knasigt det egentligen är.

Om jag filosoferar lite runt att man i regel vill åstadkomma styva kabinett, där tjockt väggmaterial (och stagning) är vedertagna metoder, och extrapolerar resonemanget med oändlig godstjocklek så skulle man i princip få en högtalare som är inbyggd i en vägg. Kanske förbiser jag något här. Kanske är det resonans i väggar som är problemet om man ställer för nära? Men det känns som att det borde vara begränsade nackdelar i det.

Tacksam för lite reflektioner i ämnet.

Min erfarenhet säger att det kan bli fastare bas om den står dikt mot en vägg.
Annars vet jag inte om det skulle bli dåligt med direkt mot vägg placering.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-11-18 12:31

Ofta är normala högtalare konstruerade med eller utan mening för att stå i frifält utan väggar i närheten.

Nära väggplacering ger kamfiltereffekter (återkommande dippar i frekvensgången som ändrar frekvens beroende på riktning) som går att dämpa mot högre frekvenser med dämpmaterial bakom högtalarna men blir svårare att dämpa i nedre mellanregistret/basen dvs kräver kraftigare dämpmaterial. Dessutom blir basen förstärkt då reflexerna bakom väggen adderar konstruktivt med direktljudet pga de långa våglängderna.

Bild
MEK - MetallElementKlubben

David Berglund

Inläggav David Berglund » 2015-11-18 12:57

Finns det någon anledning att tro att dessa negativa effekter blir större med de högtalare jag namnger, jämfört med dessa "bio-högtalare" som gjorts för att stå emot vägg?

Just kamfiltereffekten känns ju som något som rimligen inte kan konstrueras bort i själva högtalaren?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-11-18 13:27

Bongo skrev:1. Ju närmre väggen högtalaren står desto större problem blir det med tidiga reflexer. Det här går att åtgärda med dämpning av väggen.

Yes, ända till ljudkällan är så nära väggen att den blir ett med den och inga reflexer kan finnas kvar.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-11-18 13:31

En bredare baffel eller om högtalaren har hög direktivitet på annat vis hjälper mot kamfiltereffekten, eller om den är jättenära väggen (in wall) som piotr skriver.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-18 14:21

Man får kamfiltereffekter på grund av väggen bakom högtalarna vare sig det är en meter till väggen eller 1 dm. Skillnaden är inte att de försvinner, utan att kammarna kommer mycket tätare om avståndet är större. Kammarna får förvisso typiskt mindre amplitud också, men framförallt så kommer de tätare.

Sett akustiskt alltså.

Ser man det psykoakustiskt är det mera komplicerat, och man får då väga in örats vägning som funktion av tiden. Varseblivningsmässigt spelar det inte så stor roll var reflexerna kommer i tiden, men tittar man på huruvida deras inverkan upplevs som destruktiv, neutral eller till och med konstruktiv, så blir tiden påtagligt viktig.

Även det ovanstående är en kraftig förenkling eftersom både varseblivning och effektens sort påverkas mycket av både antalet reflexer och riktningarna som de anländer ifrån.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-18 14:52

David Berglund skrev:I samband med hemmabio där så kallade baffelväggar byggs är det närmast regel att högtalare ställs emot vägg. Högtalare som specifikt är ämnade för detta har så vitt jag sett uteslutande basporten framåt (om sådan finnes), och det känns ju logiskt. Eftersom det finns ganska kostsamma sådana exempel såsom Klipsch KL650, Procella (slutna lådor?) med flera så kan det ju inte vara helt förkastligt att ställa emot väggen.

Jag har Dali zensor 1, de har basport bakåt. Men det står skrivet i manualen att de är byggda för att placeras mot vägg. De kommer någon cm ut med gummipluttarna som man fäster på baksidan. Men känns lite märkligt att basporten är just bakåt.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 14:57

klaswar skrev:

Jag har Dali zensor 1, de har basport bakåt. Men det står skrivet i manualen att de är byggda för att placeras mot vägg. De kommer någon cm ut med gummipluttarna som man fäster på baksidan. Men känns lite märkligt att basporten är just bakåt.

Vill minnas att det ofta var för att undvika ljudet i röret som man placerade det bakåt.
själv har jag aldrig förstått vitsen med det då det för mig verkar vara en dåligt beräknad portöppning.
Men jag kan ha helt fel åxå.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-18 16:18

Är det inte en missuppfattning just att basreflexportens placering avgör om väggnära placering är avsedd eller inte? Jag skulle snarare tro att detta har med högtalarens ljudåtergivning i basregistret (bland mycket annat) att göra. Att porten sitter på framsidan betyder alltså inte per automatik att det är väggnära placering som avses. Vissa högtalare (många studiomonitorer t.ex.) har ju en switch som påverkar basåtergivningen, så att högtalaren kan anpassas för tänkt placering.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-18 16:54

Du har helt rätt.

Det kan finnas många skäl till att vilja sätta porten på framsidan:

1. För att avståndet skall bli samma som till baselementet, vilket framförallt har betydelse för när man sitter nära högtalaren och lyssnar.

2. För att det skall att ställa högtalaren nära en vägg (även om det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).

3. För att man tycker porten ser tuff ut.

4. För att det ger goda inre akustiska egenskaper för konstruktionen.

Det kan finnas skäl till att sätta porten på baksidan också:

1. För att porten ger ifrån sig missljud, t ex brus, flås och resonanser, och avståndet till högtalaren är stort (eftersom den inte får avlyssnas nära) således att man vet att det är försumbart att det är lite längre till porten.

2. För att det skall vara omöjligt att ställa högtalaren nära en vägg (eftersom det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).

3. För att man tycker porten är ful och vill slippa se den.

Någon kan kanske tycka att det är konstigt att punkt 4 är samma för båda, men det beror på att det beror på, och det beror på mycket. För en konstruktion kan port på baksidan vara bästa lösningen med avseende på den inre akustiska egenskaperna, för en annan kan det vara bäst att sätta porten på sidan, och på en tredje på framsidan.

Vh, iö

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-18 17:49

IngOehman skrev:Du har helt rätt.

1. För att avståndet skall bli samma som till baselementet, vilket framförallt har betydelse för när man sitter nära högtalaren och lyssnar.

2. För att det skall att ställa högtalaren nära en vägg (även om det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).

1. För att porten ger ifrån sig missljud, t ex brus, flås och resonanser, och avståndet till högtalaren är stort (eftersom den inte får avlyssnas nära) således att man vet att det är försumbart att det är lite längre till porten.

2. För att det skall vara omöjligt att ställa högtalaren nära en vägg (eftersom det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).

Någon kan kanske tycka att det är konstigt att punkt 4 är samma för båda, men det beror på att det beror på, och det beror på mycket. För en konstruktion kan port på baksidan vara bästa lösningen med avseende på den inre akustiska egenskaperna, för en annan kan det vara bäst att sätta porten på sidan, och på en tredje på framsidan.

Vh, iö

Punkt 2 på basport bakåt "För att det skall vara omöjligt att ställa högtalaren nära en vägg (eftersom det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för)."

Detta är skärmdump från manualen för mina zensors:
wp_ss_20151118_0001.png
wp_ss_20151118_0001.png (76.63 KiB) Visad 3677 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-11-18 18:12

Den där finns i en beskrivning på en högtalare och det verkar ju vettigt, eller?
Bilagor
text.png
text.png (42.66 KiB) Visad 3667 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-18 19:02

Det låter lite som "man kan även använda selleri, det går lika bra!" :)

En tillverkare som vill övertyga kunden om att det blir bra hur man än gör...

I praktiken så påverkas högtalare som spelar under 80 Hz så pass mycket av placeringen med avseende på balansen mellan registret över och under 80 Hz, att det är tveksamt om man verkligen kan antyda att högtalaren blir bättre (fastare bas) när man ställer den si, man att det klarar sig bra även när man ställer den så...

Fast å andra sidan så skiljer sig olika rum ju från varandra ungefär lika mycket, så ibland får man kanske acceptera att man utan att göra noggranna injusteringar/anpassningar, helt enkelt får finna sig i den osäkerhetsnivån. Om både rummet och placeringen är given och inga rumsakustiska åtgärder är aktuella, så blir det som det blir, och inställningen att det är bra hur det än blir är förstås generös.

Högtalare som bara spelar över 80 Hz däremot, kan oftast ställas långt ut i rummet utan att det gör något större skillnad mot om de ställs nära dämpad vägg.

Man kan även fråga sig om basen verkligen blir fastare av att ställas nära vägg. :) Många skulle nog hålla med om att den blir fylligare, men att den även kan bli mindre fast. Det beror på, och det beror på mycket.

klaswar skrev:

Vh, iö

Punkt 2 på basport bakåt "För att det skall vara omöjligt att ställa högtalaren nära en vägg (eftersom det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för)."

Detta är skärmdump från manualen för mina zensors:
wp_ss_20151118_0001.png

Ja, jag har nog inte så mycket att säga om det, men jag surfade snabbt upp Vokal, och den verkar ha port på framsidan. Ettan verkar inte ha det. Jag vet inte var porten sitter, men sitter den på baksidan så behöver det inte vare att problem om högtalaren vinklas in ordentligt.

Känner hur som helst att jag kanske borde förtydliga det jag skrev, för jag syftade dåligt så att det kan tolkas på två sätt (minst) varav bara ett är rätt.

Jag avsåg att säga: Eftersom högtalare som inte är konstruerade för väggplacering blir bashöjda om man ställer dem så, så vill man kanske med portens placering på baksidan göra det "omöjligt" (att det skall kännas fel) att placera den så.

Jag avsåg inte säga att något är omöjligt om/för att det ger bashöjning. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-18 19:14

Vokal har mkt riktigt basporten framåt.

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_images(2).jpg
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_images(2).jpg (9.08 KiB) Visad 3631 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-18 19:19

Och så här ser zensor 1 ut, det går inte att vinkla in över huvud taget. Och som det står i manualen skall de heller inte vinklas in över huvud taget.

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_images(4).jpg
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_images(4).jpg (8.23 KiB) Visad 3629 gånger
Too old to die young!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-18 19:37

Jo, jag vet ju att de brukar säga att deras högtalare skall peka rakt fram utan invinkling, så jag har nog helt enkelt ingen förklaring till det hela.

Kan det vara ett feltryck i instruktionen helt enkelt, det där att de skall ställas mot vägg utan invinkling? Eller räknar man kanske med att kontakteringen blir tillräckligt utstickande för att ge tillräckligt avstånd till väggen även för porten?

Jag kan dock tycka att risken att de skall ställas i t ex en bokhylla således att baksidan blir instängd är värd att ha med i ekvationen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-11-18 19:42

Varför kan de inte vinklas in?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-18 19:54

Det kan man nog, men de är inte klangligt konstruerade för att vinklas in.

Vh, iö

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2015-11-18 22:59

Är väl snarare att de bara har en "tavelögla" bak som det är tänkt att man ska hänga dom i? Ska de vinklas då får man bygga lite egna konstruktioner.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-18 23:05

RogerGustavsson skrev:Varför kan de inte vinklas in?

Då kommer företagets swatteam att sparka in din dörr, skjuta dig i knäskålarna och återta högtalarna. :twisted:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-19 14:03

Den där "tavelöglan" (nyckelhålshängaren) gör att jag börjar undra... kan det vara så att det levereras med en propp till basreflexröret?

En som man sätter in om man hänger högtalaren mot vägg. Ställer man högtalaren mera fritt så tar man ur proppen och basreflexen kan
hjälpa det som väggen inte längre hjälper till med?

Vilda spekulationer förvisso.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-11-19 14:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-11-19 14:09

Jag tror du har rätt i det IÖ, samma lösning har dynaudio haft.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-11-19 14:15

I manualen för den högtalaren står det att de medföljande dämpfötterna ska monteras på baksidan av högtalaren om den ska hängas på väggen.
http://www.dali-speakers.com/en-US/Loud ... SOR-1.aspx
Ger då lite luft till porten.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2015-11-19 16:03

jag har ju vägghängda högtalare som jag byggt själv. De låter väldigt bra enligt mig, men även andra har påpekat hur bra det låter. Så det går ju att få till det.
Men det kräver ju att högtalaren designas och anpassas för den placeringen. Sen blir det en stor förbättring med dämppaneler också. Dämppanelerna bör dock vara ganska tjocka, mina är tex 10cm tjocka för att få dämpning tillräckligt långt ned i frekvens. Hade säkert inte skadat om de var lite tjockare dessutom.

Så hur bra det fungerar med just dina högtalare beror lite på högtalarens frekvenssvar. Ett sånt stående tips som brukar nämnas är ju att plugga basporten så lådorna blir slutna. Det kan hjälpa men det behöver inte nödvändigtvis upplevas bättre. Ett annat kan vara att införa strömningsmotstånd i röret och på så vis kunna ljustera in ljudet lite mer. Men det kan ju betyda en del experimentering.
Men tex så kommer antagligen en lägre avstämning av lådan ge en bättre integrering med rummet och den väggnära placeringen. Det kan åstadkommas genom att minska rörets tvärsnittsarea. Men även om det kan tänkas förbättra saken är det antagligen långt ifrån en "perfekt" lösning.

Vissa högtalare har ju en rätt dålig baffelstegskompensering och i de fallen kommer en väggnära placering antagligen ge en förbättring. Med kombineras det inte med dämpning så får man ju kraftiga utsläckningar vid vissa frekvenser som visas ovan.

Men nu har du ju högtalarna redan så det är ju bara prova lite olika alternativ och se vad du tycker om ljudet.

Här är tråden jag gjorde i samband med mitt bygge:
viewtopic.php?f=3&t=44122&hilit=v%C3%A4ggh%C3%A4ngd&start=30

Planer finns på en trevägshögtalare. Med lite tur kanske jag kommer igång med den innan årsskiftet..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2015-11-19 16:18

Jag har också byggt vägghängt:

viewtopic.php?p=212678#p212678

Resultatet blir en dipp vid 500Hz och en topp vid 1kHz om man med små element försöker komma så nära väggen bakom som möjligt.

David Berglund

Inläggav David Berglund » 2015-11-19 17:27

Jag får lov att tacka för den fina responsen! Grymt forum detta inser man efter att ha läst lite fler trådar, inte minst det tydliga fokuset på fakta och härledda resonemang till förmån för hokus pokus. Jag gillart! :D

Ang. att jag redan har högtalarna så stämmer det i skrivande stund, medan det inte var fallet igår. De är nyligen hämtade och provspelade på min gamla surround-receiver (Yamaha RX-V465) som definitivt inte har pulver att göra dem rättvisa. Skall koppla upp dem med min "nya" (Yamaha RX-A1020) som jag plockade upp förra veckan ikväll, men lite skönlyssning på Talyor Swift i vanliga vardagsrummet vittnade redan med en enklare förstärkare om överraskande stor skillnad mot mina tidigare Dynavoice, så det skall bli skoj att se vad de erbjuder med lite bättre receiver.

Ang. biorummet som sådant så är det en del generella akustiska lösningar redan inbyggt, exempelvis porösa absorbenter inbyggt i väggen i förstareflexen som bör verka ner till ca: 1300hz, och då jag är i slutskedet av grov-byggfasen är det snart dags för mätning av rumsmoder för att kunna jobba vidare med akustiken. Har avsedd plats lämnad ledig i bakre hörnen där det kan bli fråga om riktade åtgärder för specifika problemfrekvenser i basregistret, samt har oxå byggt i taket runt hela rummet som kommer ner till 700hz enl. 1/4-våg till ytskiktet på absorbenten-resonemanget. Har även en egen tanke i konstruktionen här som gör att det möjligen delvis kan absorbera ned till 200hz men detta återstår att se. Återstår oxå att se om jag orkar mäta den faktiska skillnaden genom att plocka ur/i absorbtionsmaterialet. :roll: Om inte annat ger det säkert lite placebo.

När det kommer till utrymmet runt/bakokm mina nyanskaffade frontar kommer det finnas utrymme för ganska mycket dämpning om det skulle visa sig vara lämpligt, de kommer stå helt dolda bakom egentillverkade tygfrontar, så utseendet på/runt högtalarna är över huvud taget inte en faktor här.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-19 18:18

Martin skrev:Jag har också byggt vägghängt:

viewtopic.php?p=212678#p212678

Resultatet blir en dipp vid 500Hz och en topp vid 1kHz om man med små element försöker komma så nära väggen bakom som möjligt.

Det behöver inte bli så, det finns knep...

T ex kan man använda en "bashögtalare" som man sätter på baksidan (ja, jag skrev baksidan) och som spelar upp till sisådär 1000 Hz, och sen en bredbandare (eller en diskant som klarar att delas väldigt djupt) på framsidan som man sätter lagom snett på baffeln och som tar över däröver. Högtalaren sätter man sisådär 2 cm från väggen.

Det fungerar prima även om det ger andra svagheter.

Någon kanske tycker att det borde vara svårt att gå en högtalare på baksidan av en liten låda att få vettig tonkurva upp till 1000 Hz när den sitter på lådans baksida, men det är förhållandevis lätt. Man får som regel en verkningsgradsökning i det högre registret, som är lätt att hantera i filtret.

Nackdelarna är bland annat att det kräver sin man att få filtret att fungera (det är extra svårt att få det att summera perfekt i alla riktningar). En annan nackdel är att det är kritiskt att det mått man valt till väggen bakom inte ändras. En tredje är att avståndet till väggen ju tar "plats", den blir större än om man hade sluppit ha lådan från väggen.

- - -

Sen är det ju också så, att den där dippen/toppen bara är där för direktljudet. Högtalare hörs både i form av direktljud och reflekterat ljud, och den psykoakustiska summan av dem (den som bestämmer hur man hör klangen) behöver inte alls ha den där S-formen.

Vh, iö

JM

Inläggav JM » 2015-11-21 21:52

Vh, iö

Bild

Här lyfter KEFs Head of Acoustics Jack Oclee-Brown fram varför KEF valt att inte ha porten på framsidan o varför högtalaren inte är så lämplig att placeras väggnära.
Smart kille med solid kompetens med tunga argument till varför porten på framsidan och ändan av högtalaren kan ge ljudförsämrande effekter.
Lyssna gärna på hela samtalet. Argumenten kommer i sista delen.
https://twit.tv/shows/home-theater-geek ... tart=false

JM
Senast redigerad av JM 2015-11-21 22:16, redigerad totalt 2 gånger.
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-21 22:08

IngOehman skrev:Den där "tavelöglan" (nyckelhålshängaren) gör att jag börjar undra... kan det vara så att det levereras med en propp till basreflexröret?

En som man sätter in om man hänger högtalaren mot vägg. Ställer man högtalaren mera fritt så tar man ur proppen och basreflexen kan
hjälpa det som väggen inte längre hjälper till med?

Vilda spekulationer förvisso.

Vh, iö

Nope, ingen plugg. däremot så lyder instruktionen, som redan sagts i tidigare post, att man skall fästa gummitassarna på baksidan. det gör att högtalaren kommer ut c:a 1 centimeter från väggen. jag är ju långt ifrån någon slags expert öht. men i mina öron spelar de fantastiskt bra.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-21 23:55

Jag gläder mig, å dina vägnar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-21 23:58

IngOehman skrev:Jag gläder mig, å dina vägnar.

Vh, iö

tack, även om det kändes en aning sarkastiskt...
Too old to die young!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-22 00:05

Ingen sarkasm, jag lovar.

Och det var inte sarkastiskt heller.

Inget är bättre än nöjdhet, ja eufori då möjligen. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
klaswar

Inläggav klaswar » 2015-11-22 00:10

IngOehman skrev:Ingen sarkasm, jag lovar.

Vh, iö

när jag först lyssnade på dem var jag euforisk. (vem skulle inte vara det efter ett år med små plastiga jamo minihögtalare som helt försvann utan subwoofer!?) euforin byttes ganska snabbt ut mot frustration när jag märkte att det fortfarande lät ganska "dött". införskaffade då min marantz från tidigt -80, och skillnaden var total! min onkyo tx-nr636 må vara bra till film, men musik är den ingen höjdare på.
Too old to die young!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-11-22 00:26

David Berglund skrev:Jag får lov att tacka för den fina responsen! Grymt forum detta inser man efter att ha läst lite fler trådar, inte minst det tydliga fokuset på fakta och härledda resonemang till förmån för hokus pokus. Jag gillart!

Vi försöker. Men du menar inte till förmån för, kanske till förfång för, eller på bekostnad av? Det klingar inte helt rätt det heller. Framför? (Det enda vi håller högre än saklighet och hjälpsamhet är plikten att penetrera perifera detaljer.)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-11-22 00:57

Jag tror han menade något i stil med: "...mindre hokus pokus, till förmån för det tydliga fokuset på fakta och härledda resonemang. Jag gillart!

Och välkommen David!

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-11-22 01:04

Visst menade han det, det kan vi tryggt utgå ifrån. (Bra lösning, att vända på steken bara.)
Don’t just do something, sit there.

David Berglund

Inläggav David Berglund » 2015-11-22 11:02

Haha, jo ni lyckades tolkade mig rätt, men tack oxå för den språkliga korrigeringen och inte minst välkomnandet. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-22 12:00

klaswar skrev:
IngOehman skrev:Ingen sarkasm, jag lovar.

Vh, iö

när jag först lyssnade på dem var jag euforisk. (vem skulle inte vara det efter ett år med små plastiga jamo minihögtalare som helt försvann utan subwoofer!?) euforin byttes ganska snabbt ut mot frustration när jag märkte att det fortfarande lät ganska "dött". införskaffade då min marantz från tidigt -80, och skillnaden var total! min onkyo tx-nr636 må vara bra till film, men musik är den ingen höjdare på.

Kul att läsa :)
Ja nöjdhet är himla bra saker det, och vad man bi nöjd av är ju högst individuellt och ingen individuell nöjdhet är mer värd än någon annans oavsett sammanhang :)

Så jag instämmer och säger grattis ! :D
Kul med Vintage och modernt blandat också, jag har kört lite så tidigare men just nu är det dock rakt av moderna komponenter och lär vara ett bra tag framöver ( har inga planer på att byta )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-22 12:01

David Berglund skrev:Haha, jo ni lyckades tolkade mig rätt, men tack oxå för den språkliga korrigeringen och inte minst välkomnandet. :)

Ja välkommen !
Det finns alltid plats för en David till :D

mvh // David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Återgå till Generellt om hifi