Moderator: Redaktörer
David Berglund skrev:I samband med hemmabio där så kallade baffelväggar byggs är det närmast regel att högtalare ställs emot vägg. Högtalare som specifikt är ämnade för detta har så vitt jag sett uteslutande basporten framåt (om sådan finnes), och det känns ju logiskt. Eftersom det finns ganska kostsamma sådana exempel såsom Klipsch KL650, Procella (slutna lådor?) med flera så kan det ju inte vara helt förkastligt att ställa emot väggen.
Detta leder mig till frågan om lämpligheten i motsvarande placering av konventionella golvare, och i förekommet fall specifikt ett par B&W DM604 S3 som har port på framsidan.
Är det helt förkastligt att placera sådana emot vägg? Vi pratar i detta fallet väldigt nära både bakre vägg och sidovägg. Någon mindre kompromiss med ljudet kan jag nog leva med, men det är intressant att få lite feedback på hur knasigt det egentligen är.
Om jag filosoferar lite runt att man i regel vill åstadkomma styva kabinett, där tjockt väggmaterial (och stagning) är vedertagna metoder, och extrapolerar resonemanget med oändlig godstjocklek så skulle man i princip få en högtalare som är inbyggd i en vägg. Kanske förbiser jag något här. Kanske är det resonans i väggar som är problemet om man ställer för nära? Men det känns som att det borde vara begränsade nackdelar i det.
Tacksam för lite reflektioner i ämnet.
Bongo skrev:1. Ju närmre väggen högtalaren står desto större problem blir det med tidiga reflexer. Det här går att åtgärda med dämpning av väggen.
David Berglund skrev:I samband med hemmabio där så kallade baffelväggar byggs är det närmast regel att högtalare ställs emot vägg. Högtalare som specifikt är ämnade för detta har så vitt jag sett uteslutande basporten framåt (om sådan finnes), och det känns ju logiskt. Eftersom det finns ganska kostsamma sådana exempel såsom Klipsch KL650, Procella (slutna lådor?) med flera så kan det ju inte vara helt förkastligt att ställa emot väggen.
klaswar skrev:David Berglund skrev:I samband med hemmabio där så kallade baffelväggar byggs är det närmast regel att högtalare ställs emot vägg. Högtalare som specifikt är ämnade för detta har så vitt jag sett uteslutande basporten framåt (om sådan finnes), och det känns ju logiskt. Eftersom det finns ganska kostsamma sådana exempel såsom Klipsch KL650, Procella (slutna lådor?) med flera så kan det ju inte vara helt förkastligt att ställa emot väggen.
Jag har Dali zensor 1, de har basport bakåt. Men det står skrivet i manualen att de är byggda för att placeras mot vägg. De kommer någon cm ut med gummipluttarna som man fäster på baksidan. Men känns lite märkligt att basporten är just bakåt.
IngOehman skrev:Du har helt rätt.
Det kan finnas många skäl till att vilja sätta porten på framsidan:
1. För att avståndet skall bli samma som till baselementet, vilket framförallt har betydelse för när man sitter nära högtalaren och lyssnar.
2. För att det skall gå att ställa högtalaren nära en vägg (även om det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).
3. För att man tycker porten ser tuff ut.
4. För att det ger goda inre akustiska egenskaper för konstruktionen.
Det kan finnas skäl till att sätta porten på baksidan också:
1. För att porten ger ifrån sig missljud, t ex brus, flås och resonanser, och avståndet till högtalaren är stort (eftersom den inte får avlyssnas nära) således att man vet att det är försumbart att det är lite längre till porten.
2. För att det skall vara omöjligt att ställa högtalaren nära en vägg (eftersom det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).
3. För att man tycker porten är ful och vill slippa se den.
Någon kan kanske tycka att det är konstigt att punkt 4 är samma för båda, men det beror på att det beror på, och det beror på mycket. För en konstruktion kan port på baksidan vara bästa lösningen med avseende på den inre akustiska egenskaperna, för en annan kan det vara bäst att sätta porten på sidan, och på en tredje på framsidan.
Vh, iö
klaswar skrev:IngOehman skrev:Du har helt rätt.
1. För att avståndet skall bli samma som till baselementet, vilket framförallt har betydelse för när man sitter nära högtalaren och lyssnar.
2. För att det skall gå att ställa högtalaren nära en vägg (även om det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).
1. För att porten ger ifrån sig missljud, t ex brus, flås och resonanser, och avståndet till högtalaren är stort (eftersom den inte får avlyssnas nära) således att man vet att det är försumbart att det är lite längre till porten.
2. För att det skall vara omöjligt att ställa högtalaren nära en vägg (eftersom det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för).
Någon kan kanske tycka att det är konstigt att punkt 4 är samma för båda, men det beror på att det beror på, och det beror på mycket. För en konstruktion kan port på baksidan vara bästa lösningen med avseende på den inre akustiska egenskaperna, för en annan kan det vara bäst att sätta porten på sidan, och på en tredje på framsidan.
Vh, iö
Punkt 2 på basport bakåt "För att det skall vara omöjligt att ställa högtalaren nära en vägg (eftersom det blir bashöjt då vilket kanske inte högtalaren är konstruerad för)."
Detta är skärmdump från manualen för mina zensors:
RogerGustavsson skrev:Varför kan de inte vinklas in?
Martin skrev:Jag har också byggt vägghängt:
viewtopic.php?p=212678#p212678
Resultatet blir en dipp vid 500Hz och en topp vid 1kHz om man med små element försöker komma så nära väggen bakom som möjligt.
IngOehman skrev:Du har helt rätt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Den där "tavelöglan" (nyckelhålshängaren) gör att jag börjar undra... kan det vara så att det levereras med en propp till basreflexröret?
En som man sätter in om man hänger högtalaren mot vägg. Ställer man högtalaren mera fritt så tar man ur proppen och basreflexen kan
hjälpa det som väggen inte längre hjälper till med?
Vilda spekulationer förvisso.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag gläder mig, å dina vägnar.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ingen sarkasm, jag lovar.
Och det var inte sarkastiskt heller.
Inget är bättre än nöjdhet, ja eufori då möjligen.![]()
Vh, iö
David Berglund skrev:Jag får lov att tacka för den fina responsen! Grymt forum detta inser man efter att ha läst lite fler trådar, inte minst det tydliga fokuset på fakta och härledda resonemang till förmån för hokus pokus. Jag gillart!
klaswar skrev:IngOehman skrev:Ingen sarkasm, jag lovar.
Och det var inte sarkastiskt heller.
Inget är bättre än nöjdhet, ja eufori då möjligen.![]()
Vh, iö
när jag först lyssnade på dem var jag euforisk. (vem skulle inte vara det efter ett år med små plastiga jamo minihögtalare som helt försvann utan subwoofer!?) euforin byttes ganska snabbt ut mot frustration när jag märkte att det fortfarande lät ganska "dött". införskaffade då min marantz från tidigt -80, och skillnaden var total! min onkyo tx-nr636 må vara bra till film, men musik är den ingen höjdare på.
David Berglund skrev:Haha, jo ni lyckades tolkade mig rätt, men tack oxå för den språkliga korrigeringen och inte minst välkomnandet.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], hifikg och 18 gäster