Hur starkt ska högtalarna klara att spela, inte nödvändigtvis
helatiden, utan dynamiskt, typ kortvarigt..
Motivera gärna...
Själv säger jag 130db peak

home safe
vi kanske kan tänka oss att högtalarna klarar 10db kontinuerligt under peaknivå !?!
Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:Jag röstade på 120 vilket det visade sig 50% hade röstat på. 115 till 120 täcker nog in det merparten av de flestas behov.
Problemet är ju att en dubbling av ljudnivån ger 3 db. 130 är ganska brutalt och antagligen overkill. I allafall inomhus. Rockkonserter är ju något annat. (givet att dB mäts enligt samma metod tex 1 meter från högtalaren)
Mayro skrev:
Var kan man köpa en billig db mätare som har "lite" korekthet? Är sånna dyra??? Skulle va rent skoj att veta hur högt man spelar igentligen...
Style skrev:i skrev:Apropå: Det var ju inte länge sedan en artikel om en leksak för tråringar, tror jag, som gav ifrån sig typ 130db... (Om jag kommer ihåg rätt.)![]()
kinapuffar?
Style skrev:Mayro skrev:
Var kan man köpa en billig db mätare som har "lite" korekthet? Är sånna dyra??? Skulle va rent skoj att veta hur högt man spelar igentligen...
Clas Ohlsson har en för ca 200 eller så. Säkert inte den mest exakta och korrekta men tillräckligt bra om du bara vill veta hur högt du spelar egentligen.
IngOehman skrev:Den som vill kunna återge >99% av all akustik musik bör klara 100 dB i topparna (möjligen lite mer i basen dock). 100 dB är ett rimligt krav på en stor anläggning tycker jag.
IngOehman skrev:Max-RMS kör vi alltså!
Clas Ohlsson har en för ca 200 eller så. Säkert inte den mest exakta och korrekta men tillräckligt bra om du bara vill veta hur högt du spelar egentligen
Margaux skrev:Clas Ohlsson har en för ca 200 eller så. Säkert inte den mest exakta och korrekta men tillräckligt bra om du bara vill veta hur högt du spelar egentligen
VARNING. Clabbe Ohlsson går inte att använda för Hihi. Den är totalt okänslig för frekvenser under 100 Hz. Jag har en som jag kan skicka gratis till den som vill ha (allvarligt).
Radioshacks fungerar mkt bättre. Dessutom har den RCA utgång som gör att man kan använda den gratis till frekvensmätning i rummet. Använd tex detta gratis program som till förutom plotta frekvenskurvan även räknar ut filter till Behringer FD.
http://homepage.ntlworld.com/john.mulcahy/roomeq
RogerGustavsson skrev:Med t.ex. Radio Shacks mätare kan man inte se de verkliga topparna. Visningen har alldeles för långsam karaktäristik för det.
RogerGustavsson skrev:Tar man ut signalen via phono-kontakten, kan man spela in signalen på dator och analysera. Man ska dock vara medveten om att frekvensgången faller under 32 Kz och över 8 kHz (C-kurva).
Med lyssningsplatsen som utgångspunkt och enkanaligt krav blir det inga 105 dB, utan snarare 88 dB. Den som tycker att det inte räcker skall alltså minnas att det är 88 dB som man inte tycker räcker.
Vill man ha de "10 dB till" som någon efterlyste, vilket jag tycker är högst rimligt i en "stor anläggning" är det 98 dB man önskar sig - alltså 17 dB mindre än 115 dB.
"17 dB mindre" kan översättas till att den förstärkare man behöver kan vara 1/50 så stor som man trodde. Trodde man att man behövde 3000 W räcker det alltså med en 60-wattare.
Vh, Ing. Öhman
RogerGustavsson skrev:Med t.ex. Radio Shacks mätare kan man inte se de verkliga topparna. Visningen har alldeles för långsam karaktäristik för det. Tar man ut signalen via phono-kontakten, kan man spela in signalen på dator och analysera. Man ska dock vara medveten om att frekvensgången faller under 32 Kz och över 8 kHz (C-kurva).
RogerGustavsson skrev:Med t.ex. Radio Shacks mätare kan man inte se de verkliga topparna. Visningen har alldeles för långsam karaktäristik för det. Tar man ut signalen via phono-kontakten, kan man spela in signalen på dator och analysera. Man ska dock vara medveten om att frekvensgången faller under 32 Kz och över 8 kHz (C-kurva).
IngOehman skrev:
Jag kan för säkerhets skull nämna att det näst högsta ljudtryck jag mätt upp på samma ställe (konserthuset) var bara precis stax över 100 dB på lyssningsplats, men så har jag inte gjort sådär jättemånga mätningar där heller (kanske har jag haft mätaren med mig max 20 ggr till konserthuset).
Kan nämna att Bolero inte var "härligt" starkt, utan snarare olidligt starkt, och faktiskt den enda gång jag hört verket som jag pluggat proppar i öronen. Det låter för övrigt väsenligt svagare på alla andra områden i konserthuset, än där jag satt mig vid detta tillfälle.
RogerGustavsson skrev:Jag har den analoga Radio Shack 33-2050. Jag har konstaterat att visarnålen inte verkar vara lika snabb som t.ex. utstyrningsmätarna på mina Nakamichi-däck. Utstyrningsmätarna på Nakamichi är toppvärdesvisande men jag tror de behöver 10 ms på sig i alla fall. RS 33-2050 verkar likna en VU-meter i jämförelse och de ska väl behöva 300 ms på sig? Finns det något knep att testa visningen?
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Jag har den analoga Radio Shack 33-2050. Jag har konstaterat att visarnålen inte verkar vara lika snabb som t.ex. utstyrningsmätarna på mina Nakamichi-däck. Utstyrningsmätarna på Nakamichi är toppvärdesvisande men jag tror de behöver 10 ms på sig i alla fall. RS 33-2050 verkar likna en VU-meter i jämförelse och de ska väl behöva 300 ms på sig? Finns det något knep att testa visningen?
Hur snabbt nålen rör sig är ointressant, det intressanta är hur korta signaler kan vara, men ändå registreras med sitt fulla värde.
Detta avgörs inte av hur snabbt nålen kan röra sig, utan det avgörs av hur snabbt toppvärdeskondensaorn kan laddas i elektroniken. När den väl är laddad så laddas den ur väsentligt långsammare, och nålen har därför gott om tid på sig att stiga på skalan och visa hur starkt det var.![]()
Vh, Ing. Öhman
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] och 16 gäster