Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Ganska svalt intresse för HDCD noteras.![]()
Jag antar att ni är lyckligt ovetande om vad ni missar utan adekvat HDCD-maskin.![]()
I synnerhet ni som spisar Knopfler!
Morello skrev:Ganska svalt intresse för HDCD noteras.![]()
Jag antar att ni är lyckligt ovetande om vad ni missar utan adekvat HDCD-maskin.![]()
Almen skrev:Morello skrev:Ganska svalt intresse för HDCD noteras.![]()
Jodå, jag har tjatat om det i flera år. Startade ju en tråd (2007!) enkom för att jag ville ha HDCD-avkodning: Multi-DVD-spelare under tio lakan som tar HDCD också?
Jag har tänkt att jag framöver skall rippa HDCD-fonogrammen sålunda, att jag avkodar till 24 bitars PCM som jag lagrar som FLAC på hårddisk. Någon som vet hur man enklast gör det?
Morello skrev:Almen skrev:Morello skrev:Ganska svalt intresse för HDCD noteras.![]()
Jodå, jag har tjatat om det i flera år. Startade ju en tråd (2007!) enkom för att jag ville ha HDCD-avkodning: Multi-DVD-spelare under tio lakan som tar HDCD också?
Jag har tänkt att jag framöver skall rippa HDCD-fonogrammen sålunda, att jag avkodar till 24 bitars PCM som jag lagrar som FLAC på hårddisk. Någon som vet hur man enklast gör det?
Jag har inget bra svar på din fråga, men undrar om du gjort lyssninsgtester med HDCD-fonogram korrekt avkodat respektive utan adekvat avkodare.
Almen skrev:Morello skrev:Ganska svalt intresse för HDCD noteras.![]()
Almen skrev:Jag har tänkt att jag framöver skall rippa HDCD-fonogrammen sålunda, att jag avkodar till 24 bitars PCM som jag lagrar som FLAC på hårddisk. Någon som vet hur man enklast gör det?
Chris skrev:Attached is a 'reference decoder', which reads a 16-bit wav from from stdin, upconverts it to 24-bit using embedded hdcd information where present, and writes the output to stdout. To use, simply run:
hdcd.exe < 16bit.wav > 24bit.wav
If embedded hdcd information is detected, a notification will be written to stderr. Non hdcd's will also work, although the only result will be to halve their volume.
sprudel skrev:Vilken Mark Knopfler är det du lyssnar på Morello?
Morello skrev:sprudel skrev:Vilken Mark Knopfler är det du lyssnar på Morello?
Albumet "Sailing to philadelphia", spår 1 samt "Wag the dog", spår 1
Dessa är mastrade med "peak extension" aktiverad.
Audix skrev:Almen skrev:Jag har tänkt att jag framöver skall rippa HDCD-fonogrammen sålunda, att jag avkodar till 24 bitars PCM som jag lagrar som FLAC på hårddisk. Någon som vet hur man enklast gör det?Chris skrev:Attached is a 'reference decoder', which reads a 16-bit wav from from stdin, upconverts it to 24-bit using embedded hdcd information where present, and writes the output to stdout. To use, simply run:
hdcd.exe < 16bit.wav > 24bit.wav
If embedded hdcd information is detected, a notification will be written to stderr. Non hdcd's will also work, although the only result will be to halve their volume.
Morello skrev:sprudel skrev:Vilken Mark Knopfler är det du lyssnar på Morello?
Albumet "Sailing to philadelphia", spår 1 samt "Wag the dog", spår 1
Dessa är mastrade med "peak extension" aktiverad.
Mats skrev:Dbpoweramp fixar ju rippningsbiten lätt som en plätt https://www.dbpoweramp.com/cd-ripper-setup-guide.htm, se längst ner under rubriken Configuring DSP Effects:
"Depending upon which audio player is used, if the player can handle 24 bit audio files, then adding the DSP effect HDCD is useful, in that any HDCD audio CDs (a special encoded audio CD with 20 bits of encoded audio information) will be detected and encoded to a 24 bit audio file, non HDCDs are left at 16 bit."
music4ever skrev:När sker HDCD avkodningen? Om man skickar signalen digitalt ut till en en DAC så har signalen redan kodas av?
Nagrania skrev:När man bränner en HDCD skiva i datorn, då följer HDCD flaggan med på kopian. Man kan enbart lyssna på en avkodad HDCD analogt.
Morello skrev:music4ever skrev:När sker HDCD avkodningen? Om man skickar signalen digitalt ut till en en DAC så har signalen redan kodas av?
Den sker i digitalfiltret.
Har du en SPDIF-utgång på CD-maskinen så följer HDCD-koden med ut och du kan avkoda med en extern, HDCD-utrustad DA-omvandlare.
Kralle skrev:Från CD-spelarens digitalutgång går det till en NAD D 1050 USB DAC. Hittar ingen uppgift om huruvida den kan hantera HDCD. Vad ska man tro om det?
Kanske säkrast att köra analogt ut från CD-spelaren?
Användare som besöker denna kategori: nopalfda och 14 gäster