vanligaste anledningen till bränd talspole.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

vanligaste anledningen till bränd talspole.

Inläggav dawelito » 2016-03-14 10:27

Tjenare grabbar, tänkte ge er något att fundera över parallellt med min egna hjärna.

Var på ett litet event i helgen med mitt PA.
Efter ungefär 6-7 timmar dör båda basarna samtidigt.

Jag kollar på steget som fortfarande är igång och får signal, ser att "clip" blinkar då och då. Helvete tänkte jag såklart, grillade talspolar.

Jag hade testkört allt innan så att man kunde ha max volym på mixern utan att det lät dåligt eller att något steg clippte.

Kan det bli så att steget blir utmattat under kvällen och inte orkar längre, och börjar clippa?

Steget är ett t.amp 2400 mkx-T och basarna är HK audio premium pro 18.

topparna och QSC steget var det inga problem med.
Antar att detta är priset jag fått betala för att snålat in på slutsteg till subbarna ?

Och slutligen: vart kan jag köpa omkoningkit till mina HK basar?
Ska maila 4sound i eftermiddag där jag köpte basarna. :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: vanligaste anledningen till bränd talspole.

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 10:40

Klippande förstärkare skyddar om något talspolarna på baselement något, eftersom det betyder att uteffekten blir lite lägre.

Så en större förstärkare hade nog bara kostat baselementet livet lite snabbare. Ju mindre förstärkare desto snällare mot baselementen, trots en massa myter om motsatsen.

Klippning kan dock utsätta diskanterna för ett lite värre liv, men med dagens tämligen diskantrika inspelningar kan man ifrågasätta även detta. Visst alstras det övertoner (som delvis kommer att hamna i diskantelementet) av klippning, men energin faller ändå med frekvensen, och det är långt ifrån givet att spektrum blir diskantrikare, allt med i ekvationen, när förstärkaren klipper, ens om den klipper hårt. Spelar man bara lågfrekventa ljud så kommer såklart diskanten att få mera effekt vid klippning än med en större förstärkare som inte klipper, men om det man spelar redan har väldigt mycket diskant (men ändå dominerande basljud) så kan det till och med bli tvärtom - att diskanten lever tryggare när det klipper.

Värsta scenario för diskanterna är om ljud med lite övertoner men grundtonerna någon oktav under delningen till diskanten spelas och förstärkaren bringas i klippning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 11:13

Jag "testade" att tuta in 20 kHz cirka 50-100 V peak. Diskanterna höll några sekunder unegefär och de luktade väldigt illa efteråt!
Talspolen i den ena var helt svart.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 11:26

Effekt dödar helt enkelt. Ju mera, desto snabbare.

Vh, iö

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 11:33

Jag har ju två separata steg ett till toppar (qsc) och ett till basarna (t.amp)

Qsc steget hade inga tendenser till clip och topparna spelade på fint hela kvällen . (Gick då och då till stegen och kollade hur de mådde)

Jag ska koppla upp allt undersöka mer ikväll, har jag tur är det bara någon som kommit åt en MUTE Eller liknande på delningsfiltret, men den chansen tror jag är rätt liten.

Luktade i sub lådorna imorse och det luktar inte alls brännt.

Om nu clip från steget skyddar basarna så, om basarna är kass så orkade dom helt enkelt inte med helgens uppgift kan man säga?

Jag delade bas/topp vid 100hz och det lät aldrig dåligt ifrån basarna under kvällen. Vi spelade bara elektrisk musik, olika typer av trance.

Vad bör man tänka på i framtiden, skruva ner basen ytterligare på delningsfiltret eller sänka den på steget då. ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 11:40

Sådan där typ av muzak brukar inte sällan vara ohyggligt lågdynamisk, så det är nog inte så konstigt att talspolarna brunnit av.

Varför itne lira lite skön storbandjazz istället?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-14 12:00

dawelito skrev:Jag har ju två separata steg ett till toppar (qsc) och ett till basarna (t.amp)

Qsc steget hade inga tendenser till clip och topparna spelade på fint hela kvällen . (Gick då och då till stegen och kollade hur de mådde)

Jag ska koppla upp allt undersöka mer ikväll, har jag tur är det bara någon som kommit åt en MUTE Eller liknande på delningsfiltret, men den chansen tror jag är rätt liten.

Jag håller tummarna å dina vägnar.

dawelito skrev:Luktade i sub lådorna imorse och det luktar inte alls brännt.

Det kan vara ett bra tecken.

dawelito skrev:Om nu clip från steget skyddar basarna så, om basarna är kass så orkade dom helt enkelt inte med helgens uppgift kan man säga?

Ja så kan det vara. En större förstärkare hade inte hjälpt dem hur som helst.

Sen skall jag väl förtydliga det jag skrev lite - om en basförstärkare klipper lite då och då så gör det varken till eller från. Det drar ned medeleffekten så oerhört lite.

Lite förenklat så levererar en förstärkare sin maxeffekt på gränsen till klippning, och ju hårdare man klipper den efter det, desto mera effekt levererar den, för att till sist leverera dubbla sin klippeffekt (då den ger ifrån sig fyrkantvåg). Sen kan man gaina på hur mycket som helst utan att uteffekten kommer att öka mera.

Dubbla effekten kan verka mycket, men om man hade haft en förstärkare som INTE hade klippt så skulle uteffekten vid samma gain ha ökar mycket mera.

Kort sagt - en stor förstärkare räddar inga högtalare, trots myten om att så är fallet. Snarare tvärtom. Men den kan rädda öronen från att behöva höra klippning! :)

dawelito skrev:Jag delade bas/topp vid 100hz och det lät aldrig dåligt ifrån basarna under kvällen. Vi spelade bara elektrisk musik, olika typer av trance.

Sådan musik, speciellt om det är underground-trance, brukar ju vara av särdeles god ljudkvalitet. Massor av transientdynamik, men samtidigt inte så mycket terassdynamik, så i längden kan det ställa rätt så stora krav på högtalarna som inte får vila så mycket och svalna.

dawelito skrev:Vad bör man tänka på i framtiden, skruva ner basen ytterligare på delningsfiltret eller sänka den på steget då. ?

Njae, sänka på delningsfiltret eller på steget blir ju dels samma resultat, och dessutom resulterar det ju i en rätt trist klangbalans.

Bättre i så fall att dra ned volymen för hela registret. Spela lite svagare helt enkelt. Bara några dB mindre gör underverk för högtalarnas överlevnadsförmåga. Eller också får du skaffa ett kapablare system.

OM det nu är så att de brunnit. Kolla det först.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-14 12:03

När började du hänga på suspekta klubbar med "underground-trance"? Kan du ge exempel på några spår?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-14 15:37

dawelito skrev:....
Och slutligen: vart kan jag köpa omkoningkit till mina HK basar?
Ska maila 4sound i eftermiddag där jag köpte basarna. :)

Ursäkta en novis på omkoningsområdet, men var det inte talspolarna
som var brända . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-03-14 16:05

Talspolarna sitter ju fast i konerna, och byts ofta i samma veva. :)
Bild
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 17:00

Hehe tror inte att folket på festen hade uppskattat jazz just då men man vet ju aldrig.

Jag har hittat nya hela basar från hk för runt 2000kr /st, ska leta vidare efter enbart omkoningkit ikväll, står uppe i ett fruktträd just nu och klipper skott.. pust..

Vet att det ofta är "big no no" men hur lätt är det att hitta ett annat element, av en annan tillverkare och stoppa i min portade HK låda och få det att låta bra, eller bättre än ett HK element?

Antar att det bästa är att fixa elementen och sälja basarna och sen köpa en kralligare låda från jbl eller så. Eller?

Om jag får fram information om lådan och dess parametrar, tror ni att folket på faktiskt skulle kunna hjälpa mig att hitta ett passande element som tål mer än hk elementet? :)

Jag har ju precis lyckats övertala sambon att mina PA högtalare inte alls är så fula i vardagsrummet, vet inte hur hon skulle reagera på en dubbel 18 eller så.. det bästa vore om jag kunde behålla HK lådorna :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-14 18:17

Fostex skrev:Talspolarna sitter ju fast i konerna, och byts ofta i samma veva. :)
[ Bild ]

Shit, blandade ihop omkoningomkantning . . . typ. :oops:

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 18:49

Det jag kan hitta om basarna/lådorna är:

låddimension:
(W x H x D): 53 cm x 61 cm x 64 cm

Det enda jag hittar om baselementet är hos återförsäljare:
"HK Audio replacement woofer 18" for PR:O18S, PR:O18SA, 9940276, 4 Ohms"

inte ens på Hk audios hemsida finns det riktig info om deras element, lite B om du frågar mig, speciellt när de faktiskt säljer lösa högtalare.

Detta är väl alldeles för lite information för att någon skall kunna hitta ett bättre ersättningselement kan jag tänka mig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-14 19:07

Hur vet du att talspolarna är trasiga, har du mätt resistansen?
... tycker jag!

Per

ante_77

Inläggav ante_77 » 2016-03-14 19:21

PerStromgren skrev:Hur vet du att talspolarna är trasiga, har du mätt resistansen?

Precis.

Båda basarna dör samtidigt, känns som att felet kan ligga i steget, eller något filter......

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 19:36

Nej 100% är jag ju klart inte, hände med ett par vega högtalare jag har också, för ett par månader sedan. Båda dog samtidigt och basarna var tvärlåsta. Bara utgår ifrån att samma sak hänt nu, dock så började vegorna skrika från basarna sekunderna innan de dog.

Verkar ju knappt som att jag kommer innanför skyddsnätet på basarna nu för att känna på dom, utan att ta sönder det.

I vilket fall så ska de ju bort (förmodligen)

Kopplade precis upp basarna till t.amp steget igen och inget ljud kommer, inte om jag kopplar dom på qsc steget heller.

Man ser på dioderna på stegen att de får signal, de blinkar alltså.

Kopplade bort det aktiva filtret och körde slutsteget rakt på front PRE-OUT på förstärkaren hemma, fortfarande inget ljud.

Vad bör jag få för värde om jag resistansmäter bak på terminalen på basen? Genom delningsfiltret i lådan alltså.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 19:47

Satte i en speakon i ena lådan med uppskalade ändar på och summrade med en vanlig multimeter och där var ingen generalkortis iallafall, bör kanske ta hem en liten isolationprovare på jobbet och se vad man får för värden.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-14 19:59

Senast jag brände talspolar så var det avbrott irom* . . . typ.

*Eller nön annanstans mellan terminalerna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-14 20:47

dawelito skrev:Satte i en speakon i ena lådan med uppskalade ändar på och summrade med en vanlig multimeter och där var ingen generalkortis iallafall, bör kanske ta hem en liten isolationprovare på jobbet och se vad man får för värden.

Det behöver du inte. Har du en multimeter, kan du mäta resistansen. Den bör ligga någonstans mellan 3 och 6 ohm, ungefär, oavsett om du mäter genom delningsfiltret eller inte.

Känn på konen, går den att röra fritt?

Om dessa bägge tester är OK, är det troligen inget större fel på basarna.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 21:28

Mäter jag på topparna är det 6ohm på båda lådorna och i basarna är det 0, ingen signal. Något i lådan har brunnit av.

Ska försöka få bort nätet framför högtalaren o känna på konen, känner på mig att den kommer vara låst.

Lite konstigt att nätet typ är limmat, kunde de inte satt med kadborreband eller liknande för situationer som dessa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-14 21:44

Har du passiva lågpassfilter i basarna? I så fall kan det ju vara filtren som brunnit upp.
Jag skulle i alla fall råda dig att koppla förbi de passiva filtren eftersom du ju har ett aktivt filter före slutsteget.

Edit: om bilderna på nätet stämmer så kan du ju skruva loss terminalbrunnen på baksidan och kolla filtret först, om det går att komma åt den vägen (innan du bryter sönder fronten med kofot).

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-14 22:24

Japp det är passiva filter, faktiskt inte tänkt på det du sa.
Skruvade nu bort terminalerna, filtren sitter väldigt trångt till skruvade på lådans baksida. Kablarna ifrån basen är lödda direkt på kortet, kom inte åt att mäta ordentligt. Det är om jag klipper kablarna och mäter, sen skarvar ihop dom igen.

Men tror inte att jag behöver göra det ändå, kom nämligen åt basen som satt bakom en dämp-matta, kändes onekligen väldigt stum.

Kunde ibland kännas lite svårt att avgöra om det var hela konen som flyttade på sig lite eller om det bara var pappret som svajade, men.. 95% säker på att basen är stum och talspolen helt kass.

Angående de passiva filtren, rekommenderar du att koppla förbi dessa nu i framtiden både i toppar och basar sålänge jag har ett aktivt före? :)

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-03-14 23:43

De passiva filtren påverkar nog inte basarna - de ligger troligen på +1 och -1 på speakon kontakterna - basarna ligger på +2 och -2 stiften.

Jag brukar prova högtalare med ett 9volts batteri - så ser man om konen rör sig.
En hyfsat kvalificerad gissning i sammanhanget är att du har nåt steg som släpper likström när det blir stressat och därför grillar talspolar.

Min uppfattning, myt eller inte - är att det är lättare att köra sönder PA system med klena klippande/distande förstärkare än rejäla strömkapabla steg med hög dämpfaktor - jag tror att det handlar om stegens förmåga att kontrollera konrörelsen.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-15 00:08

leffe skrev:De passiva filtren påverkar nog inte basarna - de ligger troligen på +1 och -1 på speakon kontakterna - basarna ligger på +2 och -2 stiften.

Jag brukar prova högtalare med ett 9volts batteri - så ser man om konen rör sig.
En hyfsat kvalificerad gissning i sammanhanget är att du har nåt steg som släpper likström när det blir stressat och därför grillar talspolar.

Min uppfattning, myt eller inte - är att det är lättare att köra sönder PA system med klena klippande/distande förstärkare än rejäla strömkapabla steg med hög dämpfaktor - jag tror att det handlar om stegens förmåga att kontrollera konrörelsen.

jag har ju bara kablar anslutna till 1+ och 1- och basarna har ju spelat fint hittills, av bilden att döma så verkar väl delningsfiltret ligga på 1+ och 1-

http://thumbs5.static-thomann.de/thumb/ ... 67_800.jpg

ska testa med ett 9v batteri imorgon och se om det rör sig något men jag tror, att basen är låst och att det är nya basar som behövs :)

Jag är lite inne på att skaffa ett bättre steg till basarna också, inte med mer effekt utan bara ett av högre kvallité. Min magkänsla säger att t.amp steget inte pallade tillslut "och något hände", som sagt bara en magkänsla.
Kan ett slutsteg bete sig sådär efter att man pressat det hårt, länge? Trancen vi spelar är ju i princip 150-180 lågfrekventa toner i minuten, på hög volym i 9 timmar.

Det jag stör mig på är att basarna aldrig lät ansträngda på något sätt, de första 2-3 timmarna kunde jag knappt koppla av bara för att jag ville lyssna så att allt lät kontrollerat och bra, vilket det gjorde..tills båda basarna dog samtidigt :)

aja, får väl se vad som händer.. Lådorna måste ju i vilket fall lagas, sen får man nog ta beslut utifrån det sen.
Hur viktigt är det med "klangmatchning" mellan topp och bas? Topparna spelar riktigt fint men basarna är man ju sugen på att byta ut mot några kralligare JBL, EV eller liknande som tål mer effekt :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-15 02:24

När jag tittar närmare på bilden på terminalen, ser det ut som att det bara finns ett högpassfilter till utgångarna (Satellite Out) och alltså inget LP-filter till basarna.
Då är det ju inget "i vägen" för signalen till basarna. Märkligt om det är tänkt att basarna ska köra fullrange om man kopplar in toppar via Satellite-Out.

Jag har hakat upp mig på att du skriver att båda basarna dog samtidigt. Det låter osannolikt att det skulle uppstå samma "skada" på båda basarna i samma ögonblick. Om nu inte slutsteget fick hicka och sänkte basarna av någon anledning, men då borde väl steget löst ut på någon säkerhetskrets.

Lycka till i felsökandet, men dra inga förhastade slutsatser innan du verkligen kollat upp både ev filter och elementen.

Att byta till något kralligare kan bli ganska dyrt i den storleken, men PA-lådor är i regel inte så noga i storlek, så det kan mycket väl funka med något annat element.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-15 09:30

Fick för mig att HP filtret gjorde så basen spelade upp till 150hz och resten skickas till satellite out :)

Ska koppla bort hk basen o testa lite snabbt med ett annat element på golvet, fast genom filtret. Bara för att se så det funkar.

HK element kostar ju 2300 kr /st ungefär, om PA inte är så känsliga med lådan så kanske det finns en myxket tåligare beyma eller jbl bas för typ 3000kr /st ?

Om jag sköter det snyggt och snabbt när tjejen inte är hemma så kanske jag skulle kunna byta ut hela tv bänken mot 2st dubbel 18" lådor.. man blir ju sugen på att uppgradera.

Men men, måste lösa detta först.
Jag kan tänka mig att t.amp steget flippat efter några timmar och sabbat basarna men det är bara spekulationer.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-15 20:49

Du verkar nöjd med ljudet från basarna. Det räcker väl till med de hemma. Skaffa ytterliggare sex styck, så du kan spela med åtta vid event!

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-15 21:03

Hehe.. jo visst är jag nöjd, fast ändå missnöjd.
Vet ju egentligen inte var felet ligger ännu, om det är steget som pajat basarna eller om basarna helt enkelt inte pallade mer..Pallar dom inte mer, så behöver jag bättre grejor helt klart.

Steget skall ner till tysken på genomgång nu och om dom kommer fram till att steget har defekter så kommer dom sända mig nya baselement ihop med ett reparerat steg, det är ju positivt.
Hur utgången av besöket hos tysken än blir, så kommer jag skaffa mig ett finare steg till basarna också, crown eller qsc.

Har ett par JBL dubbel 18" lådor lite på G, grejen med tv bänken var nog mest ett skämt, tror jag.. Kommer ju se förbannat roligt ut. Bara det att jag är lite som sådan att om jag köper något så ska det användas, känns ju dumt att köpa ett par feta jbl basar och låta de stå i garaget 360 dagar om året.

sambon gillade inte riktigt designen på klipsch rf7 Mk2 igår när jag visade henne och diskuterade lite, jag menar..hallå? Du har ett helt j*vla PA system i vardagsrummet och det är OK men inte ett par förhållandevis stilrena "normala" fronthögtalare.. aja, hon kanske inte ens lyssnade :roll:

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2016-03-16 23:29

Funderat på aktiva basar?
Finns ju aktiva versioner av samma högtalare - då slipper du ju de flesta av de problem du har idag.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-16 23:58

leffe skrev:Funderat på aktiva basar?
Finns ju aktiva versioner av samma högtalare - då slipper du ju de flesta av de problem du har idag.

Jo, ja, visst har tanken slagit mig men jag håller mig nog till passiva högtalare + steg. Får se om det var något fel på steget eller inte.

Finns nog egentligen bara två scenarios:
1. Steget har ballat ur och skickat oren (Full dc?) in i basarna några sekunder tills de dött.
2. Basarna har helt enkelt inte pallat spela på den volymen, så länge och tillslut brunnit upp. (finns det verkligen skydd i ett budget steg som täcker upp denna typ av fel?)

Har en känsla av att även om jag haft aktiva högtalare så hade jag kunnat spela sönder dessa också.

T.amp steget kommer i vilket fall bytas ut mot ett crown steg och högalarna skall lagas. Är lite sugen på att köra JBL basar istället som sagt, lite mer tryck i botten hade kanske behövts. HK topparna gjorde riktigt bra ifrån sig men jag vet inte riktigt hur viktigt det är med klangmatchning mellan top och en ren sub.

Det är denna typ av musik vi lirade, på 90% volym i 9timmar.
https://www.youtube.com/watch?v=_gp51lt9kdA

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-17 09:28

9h med hög effekt in i talspolarna kan få dem att bli lite för varma ja. Steget tror jag inte skyddar mot det. Tänk på vad Ingvar Ö så tidigare i tråden för att skydda högtalarna. Har du mer effekt än högtalarna tål går det alltid att spela sönder dem.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-17 17:04

HK audio är ju specade 500wrms, då skall man isåfall köra med ett steg som lämnar runt 5-600wrms och då behöver man inte oroa sig?
Rent spontant så känns det som att man kan spela sönder basar med svagare steg också, Jag brände mina CV basar (400wrms) efter ett par timmar med mitt denon POA 2400 hifi steg.

Volymen på t.amp steget var bara på knappt över hälften, spelar volymkontrollen någon "direkt" roll på effekten ut på steget? Alltså har jag ett 1000w steg som står på hälften, lämnar det max 500w då eller har inte volymen på steget något med det att göra?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-17 17:20

dawelito skrev:Volymen på t.amp steget var bara på knappt över hälften, spelar volymkontrollen någon "direkt" roll på effekten ut på steget? Alltså har jag ett 1000w steg som står på hälften, lämnar det max 500w då eller har inte volymen på steget något med det att göra?

Nej. Tänk så här: vrid upp volymen till max. Spela ingen musik. Kommer något att gå sönder? Avger slutsteget någon effekt? Spelar det någon roll om det är ett 10W- eller 1000W-slutsteg? Nej, så klart, på alla punkter.

Det är insignalens nivå i kombination med volymkontrollens läge och förstärkarens maxeffekt som avgör hur mycket effekt som kommer ut.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-03-17 17:24

Jag tänker så här: Volymrattarna på steget är till för att matcha nivån på matande signal. Det är inte alls säkert att de skall vridas i botten. Det finns olika skolor för hur man nivåkalibrerar ett signalflöde i ett PA-system, men det är ju beroende av signalnivåerna genom hela kedjan; från musikkällan, via mixern och till slutsteget. Ett sätt är att använda rosa brus och ställa gain på mixeringången så att man ligger ca 3dB under clipnivå. Justera sedan masterutgången på mixern till 0dB (eller motsvarande, beroende på mixertyp). Ratta sedan slutsteget till nivå strax under att clip-indikeringen börjar blinka. Då har du ett lämpligt läge på rattarna på slutsteget.

Det finns fler metoder att tillämpa. Sök på nätet...

En god idé kan även vara att använda en limiter mellan mixern och slutsteget för att inte lockas till att smyghöja över systemets begränsningar.

Edit: Per hann före och vi menar i princip samma sak :) .
Senast redigerad av Kalejdokom 2016-03-17 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-17 17:25

Volymratten på steget avgör stegets förstärkning(eng gain), med en tillräckligt stark signal in så kommer steget att ge max effekt ut och klippa även om volymratten bara står på häften. Står ratten på max så krävs det istället en svagare signal in för att uppnå max effekt ut.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-17 17:55

Tackar för svaren! man lär sig något nytt varje dag här :)

Kalejdokom skrev:Jag tänker så här: Volymrattarna på steget är till för att matcha nivån på matande signal. Det är inte alls säkert att de skall vridas i botten. Det finns olika skolor för hur man nivåkalibrerar ett signalflöde i ett PA-system, men det är ju beroende av signalnivåerna genom hela kedjan; från musikkällan, via mixern och till slutsteget. Ett sätt är att använda rosa brus och ställa gain på mixeringången så att man ligger ca 3dB under clipnivå. Justera sedan masterutgången på mixern till 0dB (eller motsvarande, beroende på mixertyp). Ratta sedan slutsteget till nivå strax under att clip-indikeringen börjar blinka. Då har du ett lämpligt läge på rattarna på slutsteget.

Det finns fler metoder att tillämpa. Sök på nätet...

En god idé kan även vara att använda en limiter mellan mixern och slutsteget för att inte lockas till att smyghöja över systemets begränsningar.

Edit: Per hann före och vi menar i princip samma sak :) .

Ska testa denna metod nästa gång, kanske tar ut topparna och kör lite grill på baksidan i helgen, det är så man svettas i solen här nu!

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-11 02:51

Kanske lite sent svar, men jag skulle nog skitit i de där HK-lådorna o skaffat bashorn istället.
Kolla på Cerwin-Vegas horn, ett sånt med en 18'' låter starkare och renare än 2 st 18''. Detta pga mycket högre verkningsgrad
Finns också gott om ritningar på dessa hornen, så man kan bygga själv om man vill.
Om du vill ha mer bas så kan du göra horn med 22'' element i. Ett sådant horn låter betydligt starkare än 2 st dubbel18.

Jag har 4 såna 22'' horn och 4 st 3 vägs toppar med 15'' bas, 8'' mellan och diskanthorn. Ger ett enormt ljudtryck, nästan så man flyger iväg när man står framför bashornen...

Så satsa på några rediga bashorn istället :)
MVH T.R.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-03-11 19:52

Att ungarna haft partaj och lirat på sterion. 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-12 15:25

dawelito skrev:HK audio är ju specade 500wrms, då skall man isåfall köra med ett steg som lämnar runt 5-600wrms och då behöver man inte oroa sig?
Rent spontant så känns det som att man kan spela sönder basar med svagare steg också, Jag brände mina CV basar (400wrms) efter ett par timmar med mitt denon POA 2400 hifi steg.

Volymen på t.amp steget var bara på knappt över hälften, spelar volymkontrollen någon "direkt" roll på effekten ut på steget? Alltså har jag ett 1000w steg som står på hälften, lämnar det max 500w då eller har inte volymen på steget något med det att göra?

Effekttålighetsspecar kan betyda väldigt olika saker.

Den effekttålighet som man behöver för att kunna dra slutsatser som i ditt exempel är den riktiga långtidseffekttåligheten - alltså den effekt som högtalaren tål kontinuerligt.

Den är som regel MYCKET lägre än den högtalartillverkaren anger. 1/3 är inte ovanligt.

Och sen finns det ju dessutom olika sorters effekttåligheter, termiska och den mekaniska.

Så även om en högtalare med en angiven effekttålighet om 500 W bara klarar 170 W kontinuerligt så kan den ändå gå att spela sönder med bara 100 W mekaniskt. Oftast då med hjälp av väldigt låga frekvenser.

Och det räcker inte det heller! En högtalare med 500 W angiven effekttålighet har ju olika effekttålighet i olika register, och speciellt låg är det oftast i diskantregistret. Det finns högtalare som tål mindre än 10 W långvarigt i diskantregistret.

- - -

Så sammanfattningsvis så kan inte så mycket garanteras. Normerna som berättar hur man skall ange effekttålighet utgår ifrån en musiksignal som faller mycket i diskanten, en del även i basen, och som varierar i nivå OCH som har riktiga vilopauser!

Kort sagt - effekttåligheten berättar ofta om vad som kan vara en lämplig förstärkare, om ägaren gillar dynamisk mysik och har gott omdöme.

Vh, iö

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-03-12 16:28

dawelito skrev:HK audio är ju specade 500wrms, då skall man isåfall köra med ett steg som lämnar runt 5-600wrms och då behöver man inte oroa sig?

Definitivt inte!

Med tid kommer troligen elementen inte att kunna göra sig av med tillräckligt värme och du kokar elementen. Jag skulle tro att det skedde i det här fallet, och det lär ske igen om du lägger på den effekten i 8+ timmar. Du har för få element är min bedömning.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-12 16:35

Du ser ut att mena "det behöver man definitivt", inte "definitivt inte".

Om man behöver oroa sig eller inte är svårt att svara på.

Jag har under många årtionden I väldigt hög grad spelat med förstärkare som kan leverera mera effekt än högtalarna (av mig) är specade att klara. Och jag är varken orolig eller har drabbats av sönderspelningar.

Så om det finns skäl att oroa sig eller inte beror på, och det beror på mycket. Se mitt förra inlägg för mera info om varför frågan är svår att besvara.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-12 16:37

Mina QM10 har 500 Wpc disponibelt och de har inte dött ännu. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-12 16:46

petersteindl skrev:Att ungarna haft partaj och lirat på sterion. 8) :)

Ja. Fulla ungdomar av idag är mycket hifi-farligare än de var en gång i tiden.

Förvisso så har talspolelacker utvecklats så de tål typ 80 grader högre temperatur än idag än förr, utan att först smälta och sedan förkolna, men det blir bara runt en fördubbling av effekttåligheten av det.

Och förstärkarna har samtidigt fått effektökningar från typiskt 10 W till typiskt 100 W.

Men det RIKTIGT stora problemet är att dagens ungdomar nästan avvecklat förmågan att höra när förstärkaren klipper och distorsionen närmar sig 40%... Det handlar inte om degenerering utan om att de präglats med sådana mängder av musik som låter totalt demolerad redan när det inte klipper. Ännu en följd av loudness war... :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Det finns förstås undantag - ungdomar som (ofta i späda år av musikälskande föräldrar) fått höra musik som inte varit totalmosad, men det har blivit ovanligare och ovanligare.

Dessvärre har hela HiFi-hibbyn drabbats. En god återgivning av söndermosad musik behöver ju dels inte gynna upplevelsen, och när de ändå inte hör skillnaden när mindre mosad musik spelas, så spelar det ju heller ingen större roll.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-12 17:57

IngOehman skrev:
petersteindl skrev:Att ungarna haft partaj och lirat på sterion. 8) :)

Ja. Fulla ungdomar av idag är mycket hifi-farligare än de var en gång i tiden.

Förvisso så har talspolelacker utvecklats så de tål typ 80 grader högre temperatur än idag än förr, utan att först smälta och sedan förkolna, men det blir bara runt en fördubbling av effekttåligheten av det.

Och förstärkarna har samtidigt fått effektökningar från typiskt 10 W till typiskt 100 W.

Men det RIKTIGT stora problemet är att dagens ungdomar nästan avvecklat förmågan att höra när förstärkaren klipper och distorsionen närmar sig 40%... Det handlar inte om degenerering utan om att de präglats med sådana mängder av musik som låter totalt demolerad redan när det inte klipper. Ännu en följd av loudness war... :(

Vh, iö

- - - - -

PS. Det finns förstås undantag - ungdomar som (ofta i späda år av musikälskande föräldrar) fått höra musik som inte varit totalmosad, men det har blivit ovanligare och ovanligare.

Dessvärre har hela HiFi-hibbyn drabbats. En god återgivning av söndermosad musik behöver ju dels inte gynna upplevelsen, och när de ändå inte hör skillnaden när mindre mosad musik spelas, så spelar det ju heller ingen större roll.

Fast fördelen med modern musik är ju att det går att spela mycket högre innan basarna mekaniskt bottnar, frågan är om det inte går att spela betydligt högre (dvs så det upplevs som betydligt högre) innan man grillar spolarna också, skulle nästan tro det då modern musik är mixad mycket ljusare (då det inte får plats speciellt mycket bas i mixarna idag, och då bas aldrig blir speciellt jobbigt för öronen att lyssna på förrns man kommer upp i runt 160+ dB vilket ingen högtalare klarar i en stor lokal så är det nog väldigt lätt att spela sönder högtalare med väldigt basrik och dynamisk musik då högtalarna säger upp sig långt före öronen säger ifrån)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-03-12 18:06

IngOehman skrev:Du ser ut att mena "det behöver man definitivt", inte "definitivt inte".

Om man behöver oroa sig eller inte är svårt att svara på.

Jag har under många årtionden I väldigt hög grad spelat med förstärkare som kan leverera mera effekt än högtalarna (av mig) är specade att klara. Och jag är varken orolig eller har drabbats av sönderspelningar.

Så om det finns skäl att oroa sig eller inte beror på, och det beror på mycket. Se mitt förra inlägg för mera info om varför frågan är svår att besvara.

Vh, iö

Ledsen IÖ, men det menar jag inte. Jag menar faktiskt precis det jag skriver. Varken mer eller mindre.

Matar man, som han alltså gjort i det här fallet, om du missat det, sina högtalare i 9+ timmar med 500W och tror att de klarar det eftersom de har den märkeeffekten, så är det inte konstigt om det fallerar. Det blir mycket ackumulerad värme om systemet inte klarar av att ventilera bort det.

Att under en normal spelning i hemmiljö spela betydligt starkare är något helt annat. Men med långtidseffekten inräknat händer saker. Som smälta talspolar, lim som släpper, deformerade koner och smälta mittdomar.

Det måste inte bli så. Men om man ligger på den gränsen har man för få element. Tycker jag. Precis som jag skrev.

I övrigt håller jag med dig. Men nu snackar vi 9+ timmar med full spreta och partajande människor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2018-03-12 18:15

Fast du Östberg skrev att han definitivt inte behövde oroa sig. :)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2018-03-12 21:32

Han ställde en fråga lite som ett påstående :)

Nedan är lite vanskligt - det kan vara väldigt nära maxeffekt med den inställningen. Oavsett så är det maffigt att trycka in minst 3dB under maxeffekten under så lång tid!
dawelito skrev:Volymen på t.amp steget var bara på knappt över hälften, spelar volymkontrollen någon "direkt" roll på effekten ut på steget? Alltså har jag ett 1000w steg som står på hälften, lämnar det max 500w då eller har inte volymen på steget något med det att göra?
Jag saknar dig.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-12 22:43

Dom som vill kunna dra på riktigt mycket ska välja äldre högtalare, då talspolarna gjordes för att tåla hög värme i lång tid, dagens högtalare är egentligen bara skit...
Mina RankArena högtalare med Philips AD8066 basar tillsammans med 2 12'' Celestion Ditton subbar har överlevt många timmalånga fester där det dragits på helt extremt.
Tror att effektangivelserna förr var lite i underkant, på dessa fester har det åkt in över 100w i högtalarna o ca. 250 i subbarna (har mätt upp detta) och de klarar dom av utan problem. Subbarna blir visst lite varma efter ett tag, men det är inte så det luktar om dom eller dom låter konstigt.

Har hört att man ska välja steg efter högtalarens peak-effekt. Till exempel mina PA-bashorn har en peak på 6800w o rms på 4000w/st. Har därför valt förstärkare som kan ge dom 6000w/st. Och det har funkat riktigt bra, har dragits på riktigt ordentligt med den anläggningen osså. Bashorn är helt fantastiska, trycket från dom får tjejernas kjolar att fladdra o grejer i närheten börjar röra på sig. Basen från ett horn känns betydligt mer än från en vanlig basreflexlåda. O när man ställer 4 bredvid varann så blir det som ett enda stort horn, går ner till 30hz utan problem.
Vad har du för toppar förresten?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-12 22:47

Finns inte en chans att baselementen tål 4kW RMS!
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-12 22:55

Jovisst, trodde själv inte på det, men det klarar dom av utan problem, testade dom med 4000w som medeleffekt (körde vanlig musik så det gick mellan ca 3650 och 4860, på mätaren men som medel var det 4000). Höll på så i ca 3h. Det lät så in i helvetes mycket om dom... 6 tums spolar har dom
Tur man bor på landet... :lol:

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-13 00:28

Kollade på basarnas datablad, och det står 6800w peak, 4000w Continous program. Har tolkat det där sista som rms, men det kanske det inte är?
Vet iaf att dom tål en djävulskt massa effekt enligt mitt 3h test. Och med horn så blir det ännu vildare

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-13 00:37

Glockenmeister skrev:Kollade på basarnas datablad, och det står 6800w peak, 4000w Continous program. Har tolkat det där sista som rms, men det kanske det inte är?
Vet iaf att dom tål en djävulskt massa effekt enligt mitt 3h test. Och med horn så blir det ännu vildare

Continious program brukar vara ungefär samma som RMS effekt ja, det är vad du ska kunna mata in konstant i många timmar utan att dom blir skadade, men som folk skrev tidigare så påverkar ju tex typen av låda och vid vilken frekvens elementet spelar också. Vid låga frekvenser flyttar elementet mer luft och får därmed bättre kylning, och även portad låda ger ju bättre kylning än en sluten tex, och blir lådorna uppvärmda till 60 grader en varm sommardag i solen så påverkar ju det såklart också.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-13 00:41

Det finns flera saker som komplicerar det där med effekttålighet.

I basregistret behövs betydligt mindre än specad effekt för att överstyra elementet map konrörelse. För högre frekvenser handlar det om termisk tålighet på lång och kort sikt. Med ett kallt element ligger spolen nära en stor kall järnklump som kyler. Med tiden blir även järnklumpen varm.

Så har vi förstärkarna. Approximativt kan man säga att en förstärkare på 500 W RMS bara kan lämna 100 W medeleffekt om den inte får klippa och man har ett programmaterial med 10 dB toppfaktor. Men om materialet har 0 dB toppfaktor (=fyrkantvåg) eller om det drivs hårt i klippning kan det lämna 1000 W. 500 W är ju specen för en sinus, som ju har 3 dB toppfaktor. Därmed faller ett stort ansvar på den som spelar att man inte låter förstärkaren gå i klippning.

Har man ett fint, icke tokmastrat material med 20 dB toppfaktor och en förstärkare på 500 W så kan man spela med 10 W medeleffekt.

Jag skulle säga att stora faran i det här sammanhanget är när man spelar länge, spelar tokmastrat materiel, och dessutom inte hör att det vrålklipper. Antingen pga att det redan lät så illa eller pga fylla. Sådana gånger vill man gärna ha säkringar på elementen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-13 01:26

Svante skrev:Så har vi förstärkarna. Approximativt kan man säga att en förstärkare på 500 W RMS bara kan lämna 100 W medeleffekt om den inte får klippa och man har ett programmaterial med 10 dB toppfaktor.

Men här snackar vi väl PA och ett steg som bara arbetar i basen, förmodligen på full patte, spelandes partymusik. Då blir det gärna hög medeleffekt. Och mycket värme. Även om musiken har hyggligt hög toppfaktor så brukar det inte bli så i basregistret, åtminstone inte efter att man skruvat upp volymen. Jag har konat om ett otal 18"-basar som det spelats skiten ur på discon, med effektmässigt jämnstarka slutsteg (och klåfingrar som kopplat ur skyddslimitrarna)... Och det utan att det låtit särskilt illa. Man hör liksom inte att det klipper illa när det maskeras av topparna eller så hör det inte pga ljudnivåerna alt så skiter man i det. Det är ju fest!
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-13 09:41

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:Så har vi förstärkarna. Approximativt kan man säga att en förstärkare på 500 W RMS bara kan lämna 100 W medeleffekt om den inte får klippa och man har ett programmaterial med 10 dB toppfaktor.

Men här snackar vi väl PA och ett steg som bara arbetar i basen, förmodligen på full patte, spelandes partymusik. Då blir det gärna hög medeleffekt. Och mycket värme. Även om musiken har hyggligt hög toppfaktor så brukar det inte bli så i basregistret, åtminstone inte efter att man skruvat upp volymen. Jag har konat om ett otal 18"-basar som det spelats skiten ur på discon, med effektmässigt jämnstarka slutsteg (och klåfingrar som kopplat ur skyddslimitrarna)... Och det utan att det låtit särskilt illa. Man hör liksom inte att det klipper illa när det maskeras av topparna eller så hör det inte pga ljudnivåerna alt så skiter man i det. Det är ju fest!

Ja, det var ungefär det jag menade i det du klippte bort. Men om man ändå leker med antagandet att det finns klippindikatorer som folk bryr sig om så är det intressant att toppfaktorn typiskt ökar om man använder aktiv delning med tokmastrat material. Hur mycket effekt som hamnar i respektive register beror förstås på musiken, hur en eventuell eq är ställd etc, men man kommer sällan under 10 dB toppfaktor till något register.

Därför är det nog så som du säger att det antingen har tokklippt, eller limiterats om talspolar brinner.
Bilagor
metallicakross.png
metallicakross.png (69.38 KiB) Visad 2927 gånger
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-13 09:59

Vanligaste anledningen till brunna spolar är nog trots allt alkohol i kombination med firmafest.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-13 10:16

Jag klippte inte i Svantes text för att förvanska den. Jag pekade bara på hur detta fungerar i praktiken i PA-sammahang. Att det inte upplevs låta särskilt illa att mätta bas-stegen och att det efter att man skruvat upp som man vill ha det inte har så mycket med källmaterialets medelvärde/crest att göra hur mycket värme det skapas i högtalarna. I stora lokaler eller utomhus så är det ofta så att mindre anläggningar helt enkelt inte har kapacitet nog i basen och då blir det lätt så att man pressar grejorna till bristningsgränsen. Ännu mer så om det är glada partajare som själva skruvar medan partajet flyter på. I praktiken är det nog få som står och tittar på klippindikatorerna. Jag vet av erfarenhet.

En lagom långsam limitering skyddar högtalarna när man frestas dra på mer än grejorna håller för (och håller nere medelnivån och ljudtrycket). Precis som ett svagare steg i fullt klipp ofta är skonsammare för bashögtalarna än ett större steg.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-13 11:02

RogerJoensson skrev:I praktiken är det nog få som står och tittar på klippindikatorerna. Jag vet av erfarenhet.

Nej, de "ska" väl blinka när det är lagom? :D :lol:

Vi är överens. Jag debatterar inte "mot" dig.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-13 11:07

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:I praktiken är det nog få som står och tittar på klippindikatorerna. Jag vet av erfarenhet.

Nej, de "ska" väl blinka när det är lagom? :D :lol:

Så är det och det funkar bra i praktiken att gå lite över gränsen, problemet är bara att det är svårt för många att avgöra när det blir för mycket. Det är lite som med alkohol. Det är alltid den sista nubben som det var något fel på. :lol:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-13 11:25

Glockenmeister skrev:Jovisst, trodde själv inte på det, men det klarar dom av utan problem, testade dom med 4000w som medeleffekt (körde vanlig musik så det gick mellan ca 3650 och 4860, på mätaren men som medel var det 4000). Höll på så i ca 3h. Det lät så in i helvetes mycket om dom... 6 tums spolar har dom

Du glömmer att musik som kan spelas så starkt har en toppfaktor om ungefär >20dB, dvs medeleffekten är cirka en faktor >100 lägre än den momentana toppeffekten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-13 12:17

Morello skrev:
Glockenmeister skrev:Jovisst, trodde själv inte på det, men det klarar dom av utan problem, testade dom med 4000w som medeleffekt (körde vanlig musik så det gick mellan ca 3650 och 4860, på mätaren men som medel var det 4000). Höll på så i ca 3h. Det lät så in i helvetes mycket om dom... 6 tums spolar har dom

Du glömmer att musik som kan spelas så starkt har en toppfaktor om ungefär >20dB, dvs medeleffekten är cirka en faktor >100 lägre än den momentana toppeffekten.

Ja, medeleffekt är inte det som en toppvärdesmätare ser ut att visa "i medel".

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-13 22:43

Det är lite svårt att förstå hur en (eller ett par) talspolar ska klara av 4000W kontinuerligt...
Det mesta blir ju värmeförlust.

Det är ju ca 2 spisplattor på full effekt eller motsvarande en energisnål 200kvm villas uppvärmningsbehov vid -10grader utomhus

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-13 22:51

jansch skrev:Det är lite svårt att förstå hur en (eller ett par) talspolar ska klara av 4000W kontinuerligt...

Det är ju ca 2 spisplattor på full effekt eller motsvarande en energisnål 200kvm villas uppvärmningsbehov vid -10grader utomhus

Finns subwoofers till bilar som pallar ännu mer effekt

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-13 23:14

JB skrev:
jansch skrev:Det är lite svårt att förstå hur en (eller ett par) talspolar ska klara av 4000W kontinuerligt...

Finns subwoofers till bilar som pallar ännu mer effekt

Nej, det gör det inte. I tråden sammanblandas momentan toppeffekt med medeleffekten som ligger ungefär en faktor 100 lägre vid programmaterial som tillåter stark nivå.

Spisar jag för fullt ös med mitt RS2000 är den momentana toppeffekten ungefär 1200 W i 8ohm, men medelnivån (RMS) med hyggligt programmaterial är ungefär 12 W.
-Innehar F-skattsedel-

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-13 23:23

JB - menar du kontinuerligt?

Alltså - hur blir man då av med värmen från talspolen? En spisplatta är ju trots allt sådär 18 cm i diameter och på 2000W, = större yta än en t.ex. 6 tums talspole, och blir "röd" (utan kylande kastrull med innehåll) vilket åtminstone motsvarar 350-400 grader (någon som vet när järn blir "rödglödande") Och hur fixar man att få ur den (värmen alltså ) ur bilen? Plast i närheten av högtalaren borde ju bli lätt "kletig" av värmen....... fast det är väl ingen som provat kontinuerligt.

Googlade lite på kylflänsar (och räknade i huvudet) för att hålla 100 - 120grader vid 20graders omgivning utan forcerad kylning(fläkt alltså) med 4kW förlusteffekt. Oj vad stor kylflänsen blev...

Det här går inte ihop - Det måste var momentan effekt annars är nog spolen uppe i 1000grader, vore konstigt om den tålde mer än sådär 250grader...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-13 23:38

Yes kontinuerligt, här är två som pallar över 5000 watt RMS... men dom väger och kostar därefter också =P
https://www.amazon.com/Earthquake-HoleeS-15-15000-Competition-Subwoofer/dp/B00466XAPQ
https://www.brl.se/sv/artiklar/jackhammer-22-tum.html

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-13 23:47

Det var ett gissel det där med värmen, då elementet i en hornlåda sitter i en sluten låda. Löste detta genom att sätta en stor gjuten järnplatta med kylflänsar som lock. Men visst blir dom varma när man rejvat hela natten...
Det enda jag vet om effekten är det testet jag gjorde, o effekten understeg aldrig 3600w. o detta klarade den i 3h utan att bli överdrivet varm. Man får ju tänka på att det är ett riktigt kraftigt element, 22 tum med 6 tum spole. Bara elementet väger runt 40 kg
Testet gjordes en stekhet sommardag.
Men visst det finns ju starkare, Jackhammer har ett rms på 6500w o en peak på 12000w. Detta är testat utav MTX. Tyvär var den lite väl tung o dyr för mig...
Men iom att mina är i horn så spelar de starkare än vad Jackhammer gör
Tänk på att en spisplatta kan inte jämföras med en talspole då spisplattan är gjord för att endast avge värme och inget annat. Det är därför induktionsspisar inte blir kokheta trots samma effekt. En talspole är som spolen som sitter i en induktionsspis.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-14 00:06

En jackhammer till PA vore nog verkligen att kasta pengarna i sjön då dom är byggda för att användas i bil och knappast skulle prestera speciellt bra utomhus (fast det är bortkastade pengar även i bil då du kan få 4 stycken 18" basar som spelar skiten ur en jackhammer betydligt billigare)

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:20

Ja, bilbasar kastar ju inte speciellt långt heller.
Fattar inte varför man ska ha så höga effekter i bilbasar, effekter som 7000w rms skulle nog göra mer nytta i PA
Min 12'' bas i bilen på 500w räcker för att få rutorna att skallra ordentligt och backspegeln ramla av.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 00:21

Glockenmeister - Du har nog missförstått hur en induktionshäll fungerar...och hur elektrodynamiska högtalare fungerar.

Något förenklat:
En induktionshäll/platta ger inte märkeffekt (t.ex. 2kW) om den inte är belastad. Utan belastning skapas ett magnetfält i luften som belastar väldigt lite. Belastning sker genom att du ställer något på plattan som är "magnetiskt". Det skapas virvelströmmar i kastrullens botten och dessutom mättas normalt järnet i kastrullen genom hysteres, detta ger värme.
Förlusten i en induktionsplatta är liten, kanske mindre än några 10-tals Watt (den blir ju inte varm utan kastrull) men sätter du dit rätt kastrull och inte en aluminiumkastrull kommer du alltså få förluster i kastrullen = värme.
En induktionsplatta utan belastning (rätt kastrull) är som en 2kWatt:s elmotor utan belastning, dvs om utgående axeln är inte kopplad till något - den drar bara kanske 100Watt.

En högtalare är alltid belastad genom luften. Talspolen försöker skjuta luft fram/tillbaka vilket ger motstånd. Även högtalaren som konstruktion belastar spolen. Genom att talspolen har en resistans kommer ALLTID att förluster uppstå.
Om du matar in t.ex. 4kWatt i en elektrodynamisk högtalare kommer över 90% att bli värme, kanske lite mindre i ett horn*. Resten blir ljud! Vanligen för slutna lådor har du bara några % ljud och resten värme.
*Det finns horn som har en verkningsgrad på över 10-15% men om det är i basområdet måste hornet ha en väldigt stor hornöppning (oavsett om det är högtalarkonstruktionen eller t.ex. hörnplacering som skapar hornareans storlek).

Viktigt!
Matar du in t.ex 4kWatt i en högtalare förbrukas denna effekt på något sätt. Energi är (i detta fall) oförstörbar, den blir antingen värme eller ljud eller ljus.
En "bilbas" som rimligtvis inte kan användas i ett horn kommer alltså att prestera minst 90% (lätt underdrift) i Värmeutveckling.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:40

PÅ elfirman jag jobbar sysslar vi mycket med vitvaror, så induktionsspisar har jag full koll på. Den jämförelse jag hade med talspolar kom vi fram till då kastrullen som sätts på skapar ett motstånd då denna ska värmas upp. Den använder på så sett mindre effekt då en mindre kastrull används eftersom att det är en mindre yta som den har att jobba med. Detsamma gäller om kastrullens botten är tunnare. Vi har testat detta med noggranna strömmätningar när vi testade ett 10-tal kastruller på en induktionsplatta. Och visst blir det ett motstånd som ökar med kastrullens storlek/bottentjocklek. Men visst, det kanske var lite att ta i då det kanske inte blir lika stort motstånd som en högtalarkon.
En högtalarkon är som en fläkt, motorn ger nästan full effekt pga motståndet. Min spånfläkt hemma har en 15 kw motor, är specsad till 26a men brukar dra 18-22 a under kontinuerlig drift. Om man tar en annan motor som den till klyvsågen som är på 30kw. Märkström på 57a men när den bara går utan att något sågas drar den omkring 28a. Under sågningar kan den gå upp i ca 50a. (sågen har inte direkt med högtalarna att göra, mer som en jämförelse med fläktmotorn)
En 2.2 kw 3 fas motor drar ca 1 amp obelastad, dvs ca. 400w
Det jag vet är att de där hornen lät extremt mycket med den effekten, plattan på framsidan vet jag ej huruvida den leder bort värmen bra eller ej, men lite bör den hjälpa. Ingenting skadades eller luktade konstigt av värmen som uppstod

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 00:43

Glocken meister - Jag förstår inte vad du menar med "Bilbasar kastar ju inte speciellt långt heller"?
Kommentar: Bilbasar och alla andra basar följer fysikens lagar.... inte ens Donald Trump rår på fysikens lagar....

Vad många inte räknar med, som inte är intresserade av elektroakustik, är högtalares känslighet.
Alltså 3dB är "värt" dubbla effekten och vi människor behöver +10dB (SPL) för att uppleva ljudet ca dubbelt så högt. 10dB SPL är då 10ggr högre effekt.
Det har hänt att jag får frågor om exvis - "skall jag välja 100Wattaren istället för 70Wattaren?" Mitt svar blir givetvis: "du kommer knappt att höra skillnaden, är du inte nöjd med 70Watt så välj åtminstone 600 - 700Watt".

Notering!: Svante här på Faktiskt.io tycker inte att "dubbelt så högt" är 10ggr effekten. Dubbelt så högt är jättesvårt att bedöma - Trots detta är ca 10dB höjning vad som anses som subjektivt korrekt. Lite lägre, kanske 8 -9 dB vid riktig höga ljudtryck.....

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:44

Tänkte induktionsplattan med största möjliga kastrull, så den går på full effekt

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 00:52

DEt var utefter en egen upplevelse, var o hörde på någon som hade en 18'' bas i bilen och spelade med luckan öppen (hade också porten utåt liksom elementet). Det hördes knappt ut över huvudtaget. En vanlig 18'' pa-bas i reflexlåda hörs längre bort än den. Varför kan jag inte riktigt förklara. Frekvens? Frågade en som sysslade med bilbasar och han sa att elementen kastar inte långt, de är endast gjorda för att spela in i bilen.
Jovisst, det känner jag till att det där med att "kasta långt" är en myt som hängt kvar länge. Då man alltid har samma förlust av db i luften så innebär detta att om det hörs mer längre bort så låter själva högtalaren starkare. Har dock för mig att linjekällor har mindre förluster.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-14 01:01

Det är nog snarare den stora skillnaden i ljudtryck i bilen jämfört med utanför som gjorde att du upplevde att basen inte kastade speciellt långt, det räcker ofta med två bra 18" basar för att spela 160+ dB i en bil, men skulle du ta precis samma grejer och ställa dom i en stor lokal så skulle dom kanske bara nå 120 dB mätt från samma avstånd. Det blir en enorm skillnad i ljudtryck när rummet bara är en liten bilkupé, sedan när man går ut ur bilen och lyssnar så försvinner ljudvågorna ut i den stora världen :)

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 01:04

Baslådan stod precis i dörrahålet så den spelade rakt ut. Och det var inga 120db det inte...
Intressant med det där med effekt

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 01:05

Bredvid så stod det nån med ett mindre pa med en 18'' sub och den subben lät mycket mer än vad bilbasen gjorde

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 01:18

jansch skrev:Notering!: Svante här på Faktiskt.io tycker inte att "dubbelt så högt" är 10ggr effekten. Dubbelt så högt är jättesvårt att bedöma - Trots detta är ca 10dB höjning vad som anses som subjektivt korrekt. Lite lägre, kanske 8 -9 dB vid riktig höga ljudtryck.....

Ja, det var länge sedan, roligt att du kommer ihåg det. Jag skulle tom kunna motivera att 3dB motsvarar en upplevd fördubbling av ljudstyrkan. Det är nämligen precis så mycket starkare det blir om man ställer två fioler på scenen i stället för en. Det måste väl motsvara dubbelt så starkt?

För vad ÄR egentligen dubbelt så starkt? Det måste ju liksom definieras innan man frågar folk vad som är dubbelt så starkt. Och en rimlig definition vore "låter som om det var dubbelt så många som spelar".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 01:23

Induktionsplattan som analogi till högtalarelementet är väldigt olycklig. Den huvudsakliga effekten som går in i en induktionsspis slutar som värme i kastrullens botten och en mycket liten del blir värme i spisens spole. I högtalarelementet hamnar nästan all effekt i spolen och en mycket liten del i det järn som finns i magnetsystemet. Så även om systemen är principiellt lika är fördelningen av effekter så olika att jämförelsen blir helt missvisande.

Det är helt enkelt bäst att låta bli den analogin.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 01:44

Svante - Detta är "superintressant"!

Först och främst - jag respekterar din åsikt... alltså det är ju så oerhört subjektivt....eller?

Men, hörselstyrka är ju dels "logaritmisk" (någon form av logaritm) av ett skäl som troligtvis beror på hur vi MÅSTE kunna urskilja olika ljud med väldigt stor spännvidd.
Ditt exempel med 2 fioler...
Första frågan: Varför skulle vi UPPLEVA DET DUBBELT så högt? Har du en känsla av att du kan uppleva 1000ggr högre ljud mellan knappt "lövsus" och rejäl discomusik?
Nästa fråga: En symfoniorkester med 20 fioler...är det 20ggr så högt för dej? Det tycker inte jag.

Jag har gjort massor av mätningar i mitt vardagsrum med olika SPL nivåer på musik och jag blir inte riktigt klok på vad jag hör. Ibland är det precis 10dB, oftast ca 8 - 9dB, som jag uppfattar som dubbelt så mycket (från 70dB till 80dB SPL toppvärde med en crest på ca 15dB). Det verkar bli mer "komprimerat" vid högre volymer.

Alltså, vi kan ju mäta att det är dubbelt så starkt med 2 fioler men upplever du verkligen 20 fioler i en symfoniorkester som 20ggr så högt?

Jag gillar verkligen frågeställningen så missförstå inte mitt ifrågasättande. Kanske detta är ämne för en egen tråd.....

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 01:51

Jo... Det var väl det jag försökte beskriva angående induktionshällen. Min liknelse med elmotorn blev väl lite komplicerad...
Är den inte belastad så går det ju inte in några 2000Watt - en induktionshäll har ju så mycket bättre verkningsgrad, och anpassad till lasten, än en högtalare.

Det viktiga är ju att "energi är oförstörbart" - Kör man in 4kW måste det ju bli nåt. Värme eller ljud eller lägesenergi eller nåt annat och VI VET att det nästan bara blir värme.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 09:19

Ja, det var kanske en dum jämförelse... Men helt som en spisplatta är den inte då den bara alstrar värme och inget annat
Nåja det kanske mest blir värme från spolen, men nåt jag vet är att mina 22" basar hanterar den värme som blir från 4kw utan att brinna

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 09:20

Spisplattan avger bara värme menar jag

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 09:28

En glödlampa är väl en bättre analogi? Den har ca 2% verkningsgrad. En 2 kw glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2kw. Detta vet jag säkert då jag själv har sådana lampor

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-14 10:09

En 2Kw glödlampa avger ungefär lika mycket värme som en vanlig spisplatta på 2kW. Kanske temperaturen på ytan blir olika beroende på platta och glödlampa, men det beror på hur effektivt värmen avges (strålar) till omgivningen. En induktionshälls platta blir dock inte särskilt varm. -Det beror på att den överför energin induktivt direkt till kastrullen (värmen uppstår i själva kastrullen), inte genom att först värma upp sig själv och sedan leda energin över till kastrullen. Som sagt är analogin mellan induktionsplatta och högtalarelement helt galen.
Både glödlampor eller högtalare har dålig verkningsgrad. Nästan allt som inte blir till ljus/ljud blir till värme (det mesta av tillförd energi blir till värme). Om man inte kan leda bort den blir det så småningom varmt eller väldigt varmt. För en bashögtalare så gissar jag att en liten sluten låda (t ex i ett bashorn) generellt sett är värre än en basreflexlåda vad gäller värmeaspekten, eftersom det inte kommer in ny sval luft i lådan utifrån.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 10:24

jansch skrev:Svante - Detta är "superintressant"!

Först och främst - jag respekterar din åsikt... alltså det är ju så oerhört subjektivt....eller?

Men, hörselstyrka är ju dels "logaritmisk" (någon form av logaritm) av ett skäl som troligtvis beror på hur vi MÅSTE kunna urskilja olika ljud med väldigt stor spännvidd.
Ditt exempel med 2 fioler...
Första frågan: Varför skulle vi UPPLEVA DET DUBBELT så högt? Har du en känsla av att du kan uppleva 1000ggr högre ljud mellan knappt "lövsus" och rejäl discomusik?
Nästa fråga: En symfoniorkester med 20 fioler...är det 20ggr så högt för dej? Det tycker inte jag.

Jag har gjort massor av mätningar i mitt vardagsrum med olika SPL nivåer på musik och jag blir inte riktigt klok på vad jag hör. Ibland är det precis 10dB, oftast ca 8 - 9dB, som jag uppfattar som dubbelt så mycket (från 70dB till 80dB SPL toppvärde med en crest på ca 15dB). Det verkar bli mer "komprimerat" vid högre volymer.

Alltså, vi kan ju mäta att det är dubbelt så starkt med 2 fioler men upplever du verkligen 20 fioler i en symfoniorkester som 20ggr så högt?

Jag gillar verkligen frågeställningen så missförstå inte mitt ifrågasättande. Kanske detta är ämne för en egen tråd.....

Ditt retoriska exempel med tjugo fioler haltar eftersom det då syntes tydligt att du inte behärskar logaritmräkning.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 10:26

Nej så är det ju, det var därför jag använde en stor kylfläns som lock. Cerwin Vega har gjort likadant i sin TS42.
En fråga till er visa män, varför kan man inte göra en högtalare som har ca 80% verkningsgrad som en asynkronmotor? Högtalaren har ju utvecklats i ca 80 år men inte så mycket har hänt med verkningsgraden. Effekten har bara ökat.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 10:28

Glockenmeister skrev:Spisplattan avger bara värme menar jag

Eeeh?!:

Bild

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 10:30

Glockenmeister skrev:En glödlampa är väl en bättre analogi? Den har ca 2% verkningsgrad. En 2 kw glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2kw. Detta vet jag säkert då jag själv har sådana lampor

Vart tror du resten av energin tar vägen då?

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 10:40

En glödlampa ger ca 2% ljus, o 98% värme. Detsamma med högtalare fast det är ljud istället för ljus
Spisplattan lyser inte på det viset så därför kan jag tänka mig ca 0.5% ljus o 99.5% värme. Visst, en keramikplatta lyser ju lite. Men hade den haft samma ljus som en glödlampa hade den ju blivit som en strålkastare
Jävlar vad röd den plattan blev... Så röd har aldrig min spisplstta blitt trots 4h matlagning med plattan på full patte.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2018-03-14 10:43

Jag och en kompis lyckades få en kastrull (nästan) så röd en gång. Bara att slå på spisen för lite efterparty mat och sedan vakna upp dagen efter. Man kan visst konvertera potatis till grillbriketter på det sättet fick jag lära mig. Rekommenderas inte!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-14 10:48

Det har hänt att folk torrkokat aluminiumkastuller, som därefter smält...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-14 10:49

Jag tror att den vanligaste anledningen till bränd talspole är att den tillförts för mycket effekt. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-14 10:51

jonasp skrev:Jag tror att den vanligaste anledningen till bränd talspole är att den tillförts för mycket effekt. :)

:mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 11:00

Glockenmeister skrev:En glödlampa ger ca 2% ljus, o 98% värme. Detsamma med högtalare fast det är ljud istället för ljus
Spisplattan lyser inte på det viset så därför kan jag tänka mig ca 0.5% ljus o 99.5% värme. Visst, en keramikplatta lyser ju lite. Men hade den haft samma ljus som en glödlampa hade den ju blivit som en strålkastare
Jävlar vad röd den plattan blev... Så röd har aldrig min spisplstta blitt trots 4h matlagning med plattan på full patte.

Ditt resonemang är ju bara helt för komiskt! :lol:

I ena inlägget skriver du typ att en "2 kW glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2 kW".

I nästa inlägg antar du procentsatser helt tagna ur luften.

Om man räknar på det och hypotetiskt sedan antar att dina hypotetiska siffror stämmer, så skulle det i 0,5%-fallet innebära 1990 watt värmeförlust och i det andra fallet med 1,5%-fallet 1970 watt värmeförlust. Det är alltså en skillnad på 20 watt. Kan du då nu inse att ditt påstående "2 kW glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2 kW" haltar en smula? Exempelvis, en glödlampa på 20 watt som är på kan du nästan hålla i om du ska skruva ut den medan den är på.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 11:22

Johan_Lindroos skrev:Om man räknar på det och hypotetiskt sedan antar att dina hypotetiska siffror stämmer, så skulle det i 0,5%-fallet innebära 1990 watt värmeförlust och i det andra fallet med 1,5%-fallet 1970 watt värmeförlust. Det är alltså en skillnad på 20 watt. Kan du då nu inse att ditt påstående "2 kW glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2 kW" haltar en smula? Exempelvis, en glödlampa på 20 watt som är på kan du nästan hålla i om du ska skruva ut den medan den är på.

Det är ju skillnad på värme och temperatur. Värme mäts i newtonmeter eller joule, temperatur i kelvin eller grader celcius. En glödlampa har MYCKET högre temperatur än en spisplatta. Glödlampans glödtråd når kanske 3-4000 K, en spisplatta några kanske 500 K, i extremfallet 1000 K. Skulle jag tro.

Detta trots att det passerar mer värme per tid genom en typisk spisplatta. 1000 W är 1000 J/s. 40 W är 40 J/s.

Ytterligare variabler i sammanhanget är "termisk massa" och värmeledningsförmåga, båda påverkar "hur varm en sak känns". "Hur det känns" kan därför vara ett hinder för förståelse, man behöver läsa på lite för att förstå det där med effekttålighet i högtalare och inte fastna i analogier med andra saker som blir varma.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 11:32

jansch skrev:Första frågan: Varför skulle vi UPPLEVA DET DUBBELT så högt?

Tja, vad ÄR dubbelt så högt?

Om man funderar en stund så är den frågan en förutsättning för att man ska kunna undersöka vad som upplevs som dubbelt så högt. Jag kan lyssna på två ljud och säga att det ena är fnyrk starkare än det andra. "Fnyrk" blir då en etikett på en viss nivåskillnad. Jag kan också be någon ställa in ett ljud så att det blir dubbelt så starkt som ett annat och kalla det för en fördubbling. Kruxet är att om man gör det experimentet så får man gravt olika svar. Någon ställer in 3 dB någon annan 12 dB.

Läsningen blir att man först kalibrerar sig, man definierar vad dubbelt så starkt är. Frågan är då vad som är lämpligt och det är smart att ta avstamp i fysiken. Hel ologiskt vore det inte att välja just att två fioler spelar i stället för en, vilket motsvarar 3 dB skillnad. Om man först definierar dubbelt så starkt på det sättet och sedan låter folk ställa in ett ljus som dubbelt så starkt, då kommer man att få en mycket mer enig lyssnarpanel, och man kommer att få en lägre siffra än 9 dB.

Problemet är alltså att man använder ett numeriskt begrepp "fördubbling" som en etikett som man inte har definierat vad den ska betyda. Gör man en vettig definition blir resultatet av experimentet ett annat.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-03-14 11:59

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:Om man räknar på det och hypotetiskt sedan antar att dina hypotetiska siffror stämmer, så skulle det i 0,5%-fallet innebära 1990 watt värmeförlust och i det andra fallet med 1,5%-fallet 1970 watt värmeförlust. Det är alltså en skillnad på 20 watt. Kan du då nu inse att ditt påstående "2 kW glödlampa blir inte i närheten så varm som en spisplatta på 2 kW" haltar en smula? Exempelvis, en glödlampa på 20 watt som är på kan du nästan hålla i om du ska skruva ut den medan den är på.

Det är ju skillnad på värme och temperatur. Värme mäts i newtonmeter eller joule, temperatur i kelvin eller grader celcius. En glödlampa har MYCKET högre temperatur än en spisplatta. Glödlampans glödtråd når kanske 3-4000 K, en spisplatta några kanske 500 K, i extremfallet 1000 K. Skulle jag tro.

Detta trots att det passerar mer värme per tid genom en typisk spisplatta. 1000 W är 1000 J/s. 40 W är 40 J/s.

Ytterligare variabler i sammanhanget är "termisk massa" och värmeledningsförmåga, båda påverkar "hur varm en sak känns". "Hur det känns" kan därför vara ett hinder för förståelse, man behöver läsa på lite för att förstå det där med effekttålighet i högtalare och inte fastna i analogier med andra saker som blir varma.

Ditt inlägg tillförde inte så mycket tycker jag, alltså för min grundinvändning på hela saken.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 13:26

Johan_Lindroos skrev:
Svante skrev:

Ditt inlägg tillförde inte så mycket tycker jag, alltså för min grundinvändning på hela saken.

Hehe, nej det var avsett som medhåll till ditt inlägg. Jag har visst gjort så flera gånger sista tiden, alltså skrivit medhållsinlägg som har uppfattats som mothåll. Hmm.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-14 13:28

Sätt dig inte på tvären. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 14:28

Jag? Näää... :roll: :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-03-14 14:38

Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Johan_Lindroos skrev:Om man räknar på det...

Svante skrev:Det är ju skillnad på...

Hehe, nej det var avsett som medhåll till ditt inlägg. Jag har visst gjort så flera gånger sista tiden, alltså skrivit medhållsinlägg som har uppfattats som mothåll. Hmm.

Det där är intressant. Om du i stället hade börjat med "Ja, det är ju skillnad på..." så tror jag att det hade uppfattats som intentionen var. Eller? :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-14 18:05

Almen skrev:
Svante skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Det där är intressant. Om du i stället hade börjat med "Ja, det är ju skillnad på..." så tror jag att det hade uppfattats som intentionen var. Eller? :)

Ja, så kan det vara.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-14 18:44

Vilken knasig tråd. Folk som inte förstår fysiken, inte känner till mätnormer och inte heller vet/förstår hur saker är konstruerade och hur det påverkar deras egenskaper, föreläser för trådens läsare om hur det fungerar! :? 8O

Det är bättre att fråga när man inte vet, än att påstå en massa dumheter som någon som inte heller är så insatt kanske kan luras av. Alltså luras att tro på.

Men kanske är det för vissa som har mycket stora kunskapsluckor, svårt att veta om dem?

En uppgift för skolan kanske, att försöka ge eleverna rimliga helhetsbilder? Att lära sig en massa detaljer blir ju rätt så meningslöst när eleverna sen inte förstår hur det lilla de fått veta skall passas in i nya frågeställningar. Ramarna är viktigare än detaljerna. Det vill säga de bör komma före. Och några som "föreläst" här i tråden skriver ju saker som är uppåt väggarna fel.

Vh, iö

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 20:06

Johan Lindroos skriver: "Ditt retoriska exempel med tjugo fioler haltar eftersom det då syntes tydligt att du inte behärskar logaritmräkning."

Oj.....Den var kul!
Efter 40 års kontinuerligt nyttjande av logaritmer, och nu visserligen, sedan 4 år tillbaka, endast på "hobbynivå" får jag reda på att jag inte behärskar det.
Jag har vid flera tillfällen (lite mer ödmjukt) och i olika trådar konstaterat att "folk i allmänhet" inte har känslan för vad t.ex. 20logaritmen är för små förhållanden, t.ex. en halv procents dämpning och upp till några procents dämpning.
Att "HiFi" intresserade snabbt lär sig att omsätta 3, 6,10, 20, 30, 40 dB etc. och att summera dessa är ju en sak men man tappar lätt begreppet om vad t.ex. 0,32dB motsvarar i t.ex. dämpning. Just ett ANTAL sådana värden har jag i huvudet - 0,32dB är t.ex. dämpningen i en 2669 mikrofonförstärkare med serienummer som slutar på 74.
Gör en liten test med dej själv eller någon i din omgivning UTAN kalkylator - hur mycket är egentligen 0,32dB. De flesta gissar minst 50% fel.
Å andra sidan underskattar man också höga SPL värden - hur många vet varför 191dB SPL och/eller 194 dB SPL är lite "speciellt"? (faen va dom spelade högt, det var minst 200dB - har jag hört vid ett tillfälle!)

Föreslår att du läser mitt inlägg igen - Noga.
De 2 respektive 20 fiolerna som jag skrev om handlar INTE OM LOGARITMBERÄKNING utan om vår hörsels förmåga att förnimma en fördubbling av UPPLEVD ljudstyrka eller kanske en 6 dubbling av upplevd ljudstyrka.
Vår hörsel och vår bedömning av vad som är t.ex. "dubbelt så högt ljud" följer inte slaviskt EN logaritmisk skala - det är en vanlig missuppfattning!

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 21:21

Herregud vad denna tråd har spårat...
Började med nån som bränt sönder sina subbar o nu är det värsta fysikdiskussionen
Men skulle det kunna vara fysiskt möjligt att göra en högtalare med riktigt hög verkningsgrad, typ 80 procent?

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 21:39

Glockenmeister - jag gillar ditt inlägg!

Visst går det att tillverka högtalare med över 20% verkningsgrad men då får det nog bli en hornlösning där man inte gör avkall på hornlängd och hornöppningens area.
Dock, det blir ju gigantiska konstruktioner om man skall t.ex. nå ner till 20Hz. Jag utgår då ifrån att man använder elektrodynamiska (vanliga) högtalarelement.
Även en sådan högtalare har ju sina begränsningar då man "offrar" annat för att uppnå hög verkningsgrad. Så är ju livet.... får man det ena så mister man det andra.

Det är ju i sig inget bekymmer med låg verkningsgrad så länge grejorna inte brinner upp (förutom kompression då....). Förstärkareffekt är ju inget stort problem nuförtiden om du håller dej till lyssningsacceptabla nivåer dvs klart under 120dB SPL. Fast det beror ju i sig på rummets storlek eller kanske utomhus?

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-14 21:42

Oj... såg nu att du skrev 80%.... Nä, inte med traditionell teknik och om det skall låta i närheten av HiFi

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 21:51

Ja, blir nog ett enormt horn, likt det någon byggde i sin källare. Kommer inte ihåg vem
CV- hornen ska enligt uppgift ha 30% verkningsgrad.
Ökad verkningsgrad på högtalarna gör ju att man får ner antalet element o förstärkare vilket blir billigare
Om man tar min PA som exempel skulle jag behövt dubbla antalet basar, dvs 8 st och 4 12kw steg om jag kört vanlig basreflex. Hade blivit betydligt dyrare.
Nu med horn räcker det med 4 st och 2 st 12kw steg.
Rummen jag spelar i är stora, brukar vara större idrottshallar och lokaler med liknande storlek. Inte ovanligt att jag är ute också

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-14 21:56

Kan också tillägga att ljudtrycken är riktigt höga, rejvfolk gillar sånt :)
Att det är riktigt tryck i basen är väldigt viktigt

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-15 16:55

Glockenmeister skrev:Herregud vad denna tråd har spårat...
Började med nån som bränt sönder sina subbar o nu är det värsta fysikdiskussionen

Det beror på att bland annat du har kommit med påståenden om fysikaliska saker, som varit uppåt väggarna felaktiga. Så det är inget att ojja sig över, eller till och med komma med hänvisningar till gud! :o

Glockenmeister skrev:Men skulle det kunna vara fysiskt möjligt att göra en högtalare med riktigt hög verkningsgrad, typ 80 procent?

Bortsett ifrån smalbandigt runt resonansfrekvensen så är det (lite förenklat, nota bene*) inte möjligt att nå högre än 50%, vilket beror på talspolens resistiva egenskaper. Mest energi som kan överföras till luften är den där den övertransformerade lastimpedansen från luften (via ett horn måste det vara om det skall bli rimligt bredbandigt i kombination med extrem verknkngsgrad) är samma som talspoleresistansen.

Med andra tekniker kan man dock nå högre verkningsgrad, t ex med piezoteknik, även om det även då är svårt att nå en riktigt bredbandig hög verkningsgrad. Ett klassiskt Motorola 105 når 70% verkningsgrad i dess lägsta användbara register.

Vh, iö

- - - - -

*Förenklingsvarningen är viktig. Skall man gå på djupet med problemet så finns även ett omvänt lastproblem akustiskt. Låg lastimpedans (akustiskt) fordras för att få hög konmobilitet, vilket är vad som behövs för att EMK skall växa i förhållande till I x Re. Detta i sin tur ger ökad reaktiv dominans (konmassan blir en större andel, den akustiska övertransformerade en mindre, och till konmassan kommer ingen användbar aktiv energi).

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-15 17:23

Har utgått från det jag lärt mig på elläran i gymnasiet. Är alltså ingen fysiker, däremot kan jag det där med el (mest kring starkström). Har också lärt mig en del intressant här
Forskade på det där Cont Program och det är likt "musikeffekt" som är mer varierande. alltså tål dom 4000w sådan effekt o cirka kanske 2500w rms?
Intressant. Tog just 80% då det är verkningsgraden på en vanlig 3 fas motor. Men visst, dom och högtalare fungerar ju på helt olika vis

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-15 17:26

Glockenmeister skrev:Har utgått från det jag lärt mig på elläran i gymnasiet. Är alltså ingen fysiker, däremot kan jag det där med el (mest kring starkström). Har också lärt mig en del intressant här
Forskade på det där Cont Program och det är likt "musikeffekt" som är mer varierande. alltså tål dom 4000w sådan effekt o cirka kanske 2500w rms?
Intressant. Tog just 80% då det är verkningsgraden på en vanlig 3 fas motor. Men visst, dom och högtalare fungerar ju på helt olika vis

Med risk för att bli tjatig - toppfaktorn för hyggligt dynamiskt prgrammaterial är ungefär 20dB, vilket betyder att kvoten mellan momentan toppeffekt och medelnivån är 100.
2'500 W RMS är en helt orimlig siffra som får vilken som helst talspole i konventionella element att brinna opp efter en liten stund.
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-15 17:38

Finns element där man kört in 5000w konstant i över en dag. Det var ena elementet som JB nämnde, det där Earthquake. Det är testat på deras fabrik
2000 kanske då? Om dom tål musik på 4000w så borde dom väl tåla halva i RMS? Jämförde med andra element och då brukar rms vara halva program. Visst det kanske blir hiskeligt varmt, men de basarna har visat att dom klarar det. Både testet jag nämnde o flera nätters rejv där det dragits på extremt starkt. Som sagt stora lokaler, så det behövs en del kraft

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-15 22:38

Knasigt att inte RMS skrivits ut...
Vet iaf att den ska ha ett 12 kw steg, dom rekommenderade det när jag köpte basarna. Dom sa att effektangivelsen på steget brukar vara en peakeffekt, så det skulle passa min bas utmärkt.
Topparna har ett 2x4 kw steg, så dom får ca 2000w vardera. men om man tänker att det är ett peakeffekt så kanske de får 1000w?
Basarna i dom (15") har jag ingen effektangivelse på, det är några gamla as som köptes begagnat. Om jag inte minns fel så heter dom Pontiac. Beteckningen var nåt med 15, typ pw15. Var ett tag sen högtalarna byggdes så minns inte helt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-15 22:49

Glockenmeister skrev:Finns element där man kört in 5000w konstant i över en dag. Det var ena elementet som JB nämnde, det där Earthquake. Det är testat på deras fabrik
2000 kanske då? Om dom tål musik på 4000w så borde dom väl tåla halva i RMS? Jämförde med andra element och då brukar rms vara halva program. Visst det kanske blir hiskeligt varmt, men de basarna har visat att dom klarar det. Både testet jag nämnde o flera nätters rejv där det dragits på extremt starkt. Som sagt stora lokaler, så det behövs en del kraft

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur mycket värme 5kW renderar. Men tänk dig en kammin som eldar på rätt ordentligt i - då börjar hamnar i rätt storleksordning. Ser du nu hur orimliga siffrorna är? Även 500 W RMS i en talspole är extraordinärt mycket. För en hifihögtalare är till och med 50 W extraordinärt mycket.
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-15 22:55

Man kan fundera mycket över det...
Men ätt test är ett test och kan inte ifrågasättas. Bara att kolla med Earthquake om man har frågor. Det är fakta med andra ord

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-15 22:57

Glockenmeister skrev:Man kan fundera mycket över det...
Men ätt test är ett test och kan inte ifrågasättas. Bara att kolla med Earthquake om man har frågor. Det är fakta med andra ord

8O Varför kan inte det ifrågasättas? Välkommen till det vetenskapliga samtalet.
-Innehar F-skattsedel-

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-15 22:58

Eller njaeh man kan väl på sitt sätt ifrågasätta det, men att dom har kört in 5000w konstant i basen talar mer eller mindre för sig självt. Enorm värme blir det, men någonstans får dom den att ta vägen

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-15 23:00

Värmen slipper man ju tyvärr inte undan...

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-15 23:07

Morello skrev:
Glockenmeister skrev:Finns element där man kört in 5000w konstant i över en dag. Det var ena elementet som JB nämnde, det där Earthquake. Det är testat på deras fabrik

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara hur mycket värme 5kW renderar. Men tänk dig en kammin som eldar på rätt ordentligt i - då börjar hamnar i rätt storleksordning. Ser du nu hur orimliga siffrorna är? Även 500 W RMS i en talspole är extraordinärt mycket. För en hifihögtalare är till och med 50 W extraordinärt mycket.

Fast basarna som pallar 5k+ watt RMS är nästan lika stora som en braskamin och väger 50+ kg, dessutom har dom gigantiska spolar som klarar flera hundra grader och lång slaglängd vilket gör att dom kan pumpa ut värmen från spolen. Tror faktiskt det är väldigt sällan tillverkare fuskar med RMS angivelserna (är säkert rätt hårda krav på hur man mäter, inte som PMPO eller peak som verkar kunna betyda nästan vad som helst), i de tester jag sett både på basar och slutsteg så har prylarna oftast tillochmed klarat lite mer än specsen, så länge man undviker det billigaste skräpet.

Det är ju rätt många här på forumet som har LMS Ultra 18" basar, dom pallar 2000 watt RMS och 8000 watt peak.

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-15 23:29

Glocken meister - Det bästa är att testa!

Ladda ner en tongenerator, t.ex. TONE från Tolvan Data (Svantes grejor) och kör ett svep mellan t.ex. 40Hz till t.ex 500Hz (fast TONE kanske inte går att repetera svepet på automatiskt, orkar inte kolla just nu)

Sedan tar du en voltmeter och räknar fram vilken effekt du vill testa (P=U i kvadrat/R) och höjer volymen tills du når önskad spänning över högtalarutgången. Kör då på 40 till 50 Hz vid inställning av utspänningen så kan du använda vilken voltmeter som helst.

Förslagsvis börjar du med en 1/4dels märkeffekt och förhoppningsvis ryker det inte från talspolen den första minuten....

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-16 00:00

En gasolbrännare i en grill ger sådär >3 kW. 4 kW i en låda? Jag vet inte... :-) Det borde vara ungefär samma mängd tillförd värmeenergi per tidsenhet. Borde det inte bli varmt? Jag var ingen hejare på termodynamik, dock.
"we have assumed control!"

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 00:14

Visst, hög värme blir det därför måste denna värmen bort från lådan /elementet på något sätt. Stannar den där går det ju åt helvete...

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 00:24

Det är som sagt det som är det stora gisslet med horn, elementet sitter i en sluten låda och har ingen möjlighet att pumpa ut värmen. Men hittills har kylflänsen funkat skitbra.
Cerwin Vega har också en kylfläns på sin TS42. Och det fungerar
Mina bashorn är byggda efter en ritning på just TS42 så dom är i stort sett kopior av TS42. Elementet i mina är dock kraftigare

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-16 11:35

Där värmet alstras, borde inte intensiteten bli ganska hög där? Sen leds det inte bort aktivt. Jus’ wonderin’

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2018-03-16 12:18

mrGaskill skrev:Där värmet alstras, borde inte intensiteten bli ganska hög där? Sen leds det inte bort aktivt. Jus’ wonderin’

Lite ytterligare perspektiv på effekten:
Om du skulle stoppa ned ett högtalarelement i en hink med vatten skulle det börja koka efter ungefär 15 minuter om du matar det med 4 kW

/Anders

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2018-03-16 13:17

Griff skrev:
mrGaskill skrev:Där värmet alstras, borde inte intensiteten bli ganska hög där? Sen leds det inte bort aktivt. Jus’ wonderin’

Om du skulle stoppa ned ett högtalarelement i en hink med vatten skulle det börja koka efter ungefär 15 minuter om du matar det med 4 kW

/Anders

4kW är väl 4kW, oavsett om du har satt ett membran på värmeslingan, och kallar det högtalarelement, eller om du kapslar in värmeslingan keramiskt och kallar den doppvärmare?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-16 14:01

Njo, membranrörelsen finns där.
Don’t just do something, sit there.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 14:14

Vattnet kan säkert börja koka efter ett tag. Men talspolarna i sådana kraftiga element är gjorda för att tåla hundratals grader utan att ta stryk.

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2018-03-16 15:00

miaber skrev:
Griff skrev:

/Anders

4kW är väl 4kW, oavsett om du har satt ett membran på värmeslingan, och kallar det högtalarelement, eller om du kapslar in värmeslingan keramiskt och kallar den doppvärmare?

Ja så är det, exemplet med vattenhinken visar bara att det är mycket värme som måste kylas bort från talspolen...

/Anders

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 15:25

Tillverkarna av elementen vet garanterat om problemen med värmen och har därför utformat lösningar för att kyla av talspolen. Mina basar, både 22" subbarna o de där Pontiac som sitter i topparna har mängder av lufthål där luften pumpas genom. Sen har dom riktigt stora magneter också som bidrar med kylning.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-03-16 16:19

Jag har ju några LMS 5400 Ultra.
Skulle aldrig någonsin ens drömma om att köra in en sinus på ens 1000 watt i dom.
Då skulle det få vara ett väldigt kort ögonblick i så fall.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 16:25

Det kan du göra utan problem, dom har 2000w rms.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-16 16:35

darkg skrev:

Njo, membranrörelsen finns där.

Ja, givetvis. Okej, jag tänkte dra ett exempel om en CPU med aktiv kylning, för att visa hur mycket kylning det måste vara för en liten yta med viss intensitet för att komma ner i säg, 80 grader med kylblock och snurra och 75 W alstring. Bara undrar hur effektiv självkylningen är och hur mycket varmluft som pumpas bort. Det går ju att räkna lite på. Och det var en sluten låda, ja. Värmet måste ta vägen någonstans. Bara tänker högt.
Senast redigerad av mrGaskill 2018-03-16 17:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-03-16 16:53

Glockenmeister skrev:Det kan du göra utan problem, dom har 2000w rms.

Kan inte du bara för skojs skull skruva på en helt vanlig stickpropp på högtalarkabeln till din baslåda, stoppa in den i vägguttaget, och återkomma? :wink:

EDIT: För säkerhets skull vill jag uppmärksamma min smiley. :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-16 17:17

Jag är bara nyfiken, eftersom jag lyckades deformera “mittpluppen”, dammkåpan på mina pi60 med en 90 W hemmabioförstärkare genom värmeutveckling. :-) Tydligen inte så många som lyckats med det enligt Oehman.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-16 17:27

bakerman22 skrev:

Kan inte du bara för skojs skull skruva på en helt vanlig stickpropp på högtalarkabeln till din baslåda, stoppa in den i vägguttaget, och återkomma? :wink:

EDIT: För säkerhets skull vill jag uppmärksamma min smiley. :wink: :wink: :wink:

Om han seriekopplar spolarna så är jag helt övertygad om att den basen skulle överleva rätt länge kopplad direkt till vägguttaget.
Finns massvis med videos på youtube när folk kopplar monsterbasar till vägguttaget, vissa riktigt biffiga element pallar den effekten hela dagen.

https://youtu.be/CMitJB0Gq9c?t=419

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 17:29

110v eller 230v gör "viss" skillnad också ;)

110v 8ohm = 1512,5w
110v 4ohm = 3025w

230v 8ohm = 6612,5w
230v 4phm = 13225w

Säkringen kommer inte att hålla, över 57A (70A) säkring/kablage ska du ha för att klara lasten 4ohm vid 230v

230v 16ohm = 3306w

där klarar du dig på 15A (16A) säkring och vanlig 2,5mm^2 kablage
Senast redigerad av DVD-ai 2018-03-16 17:42, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 17:34

bakerman22 skrev:

Rent effektmässigt skulle det nästan gå då du kan ta ut 2300w från ett uttag om säkringen är 10 amp.
Men problemet är att spänningen för hög. Vet inte exakt vad högtalare får för spänning men det är inte 230v iaf.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 17:39

Glockenmeister skrev:
bakerman22 skrev:

Rent effektmässigt skulle det nästan gå då du kan ta ut 2300w från ett uttag om säkringen är 10 amp.
Men problemet är att spänningen för hög. Vet inte exakt vad högtalare får för spänning men det är inte 230v iaf.

i sverige får du ca 230-240v in i högtalaren och ungefärlig resulterande utvecklad effekt kan du se i mitt inlägg här över.
Säkringen kom ej att hålla i ett vanligt hushåll, om du inte har något 16A 3fas uttag (men kopplar mellan fan och nolla) där du kan koppla in dig och om du samtidigt har 16ohm i impedans vid 50Hz på själva högtalaren.
Mvh//David

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-16 17:45

bakerman22 skrev:Jag har ju några LMS 5400 Ultra.
Skulle aldrig någonsin ens drömma om att köra in en sinus på ens 1000 watt i dom.

https://www.youtube.com/watch?v=Kyu0OZD8-kc

Här har du en som trycker in 8000+ watt till två LMS Ultra 18" och lirar 158 dB @ 30 hz i bil, så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig att lyckas elda upp en med 1000 watt :)

RMS angivelserna brukar som sagt vara väldigt pålitliga, säger tillverkaren att en bas pallar 2000 watt RMS då gör den det också (oftast med lite marginal också) om det är ett seriöst företag.

Alla som har LMS Ultra basarna här på forumet kör väl med slutna lådor däremot, så då är nog största flaskhalsen att elementen lär bottna långt innan spolen brinner upp.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 17:49

Du får inte in 230v i högtalarna! I så fall hade normala högtalarkontakter varit rent livsfarliga, räcker med 0.5 a för att kunna få hjärtfel. Dom är inte alltid isolerade nämligen
Om man kollar på förstärkare så är det en nätdel i dom som kan ta olika inspänning, om du kan växla mellan 230 o 110. Spänningen ut ur nätdelen in i förstärkaren är densamma.
Så samma spänning till högtalaren oavsett var du befinner dig

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 17:54

Gällande detta med hur det fungerar med värmeförlusterna i motorn på ett högtalarelement så är det mycket märkligheter som skrivits i tråden.
Nästan all effekt som utvecklas i spolen i ett högtalarelement, den blir värme som måste ledas bort därifrån, jämförelsen med en gammal spishäll är väldigt bra då skillnaden är att spishällen (ej induktion!) har 0% effektivitet att göra ljud men 100% att omvandla elektriska energin till värme.
Det är väldigt nära högtalarens motor om vi säger att den har har 2-20% (tar i med brett spann då detta mer handlar om själv tanken och inte faktiskt värden...) effektivitet att göra ljud och 80-98% effektivitet att omvandla elektriska energin till värme.

3000w utvecklad energi i motorn på en högtalare kommer att i bästa tänkbara fall bli 2400w värme som ska ledas bort, detta värmer upp luften i en rimligt stor låda inom 1minut till sådan temperatur att kylningen blir kraftigt försämrad.
Spolen kommer tillslut att glöda under denna övning om den inte är sänkt i vatten eller olja :)
Senast redigerad av DVD-ai 2018-03-16 17:58, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 17:55

Glockenmeister skrev:Du får inte in 230v i högtalarna! I så fall hade normala högtalarkontakter varit rent livsfarliga, räcker med 0.5 a för att kunna få hjärtfel. Dom är inte alltid isolerade nämligen
Om man kollar på förstärkare så är det en nätdel i dom som kan ta olika inspänning, om du kan växla mellan 230 o 110. Spänningen ut ur nätdelen in i förstärkaren är densamma.

OM du kopplar dom rakt i vägguttaget som pratades om så jo, då får du 230v in i högtalaren.
Mvh//David

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 17:59

DVD-ai skrev:
Glockenmeister skrev:Du får inte in 230v i högtalarna! I så fall hade normala högtalarkontakter varit rent livsfarliga, räcker med 0.5 a för att kunna få hjärtfel. Dom är inte alltid isolerade nämligen

OM du kopplar dom rakt i vägguttaget som pratades om så jo, då får du 230v in i högtalaren.

Aha, då stämmer det ju. Trodde du menade att förstärkaren skickar 230v...
Jag kan ju testa o sätta ett skitelement på matningen till min flishugg. Säkringarna till den är på 80amp. Se va som händer...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 18:02

Glockenmeister skrev:
DVD-ai skrev:

Aha, då stämmer det ju. Trodde du menade att förstärkaren skickar 230v...
Jag kan ju testa o sätta ett skitelement på matningen till min flishugg. Säkringarna till den är på 80amp. Se va som händer...

Ja men precis :)

DET skulle jag INTE testa utan skiljetrafo mot nätet och extra säkringar på sekundära kretsen !
Mvh//David

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 18:02

Flishuggen går på 400v 3fas.
Motorn är på 45kw

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 18:03

Säger nog BOOM

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 18:04

Jo men nu tänker jag på kortslutningsrisk - vad det medför om du smälter korgen på elementet och polerna får kontakt därefter, samt att skit som du skickar ut på nätet av alla överslak som blir osv... uch...
Nej det är inte samma sak som att ha en förbrukare på 45kw inkopplat !

Om du gör detta så använd då absolut tunna kablar längst närmast elementet och förankra som grova kablarna så att dom avsolut inte kommer i kontakt med varandra :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-16 18:13

JB skrev:

Här har du en som trycker in 8000+ watt till två LMS Ultra 18" och lirar 158 dB @ 30 hz i bil, så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig att lyckas elda upp en med 1000 watt :)

RMS angivelserna brukar som sagt vara väldigt pålitliga, säger tillverkaren att en bas pallar 2000 watt RMS då gör den det också (oftast med lite marginal också) om det är ett seriöst företag.

Alla som har LMS Ultra basarna här på forumet kör väl med slutna lådor däremot, så då är nog största flaskhalsen att elementen lär bottna långt innan spolen brinner upp.

Matningen uppges vara 2x120 A @ 14,4 V vilket ju ger 3400 W att jobba med, dvs mindre än 8000+. Men musik är inte heller sinus. Kanske är inte heller rms rms.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-16 18:35

darkg skrev:
JB skrev:

Matningen uppges vara 2x120 A @ 14,4 V vilket ju ger 3400 W att jobba med, dvs mindre än 8000+. Men musik är inte heller sinus. Kanske är inte heller rms rms.

Generatorerna levererar 2x120A, men han har ju ett flertal batterier som är uppladdade också, så han får garanterat ut 8000+ watt ett tag, men skulle han lira på maxeffekt länge så skulle han förbruka mer än han laddar och köra slut på batterierna efter ett tag. Gällandes signalen så är det ju sinusvågor han testar med.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 19:09

DVD-ai skrev:Jo men nu tänker jag på kortslutningsrisk - vad det medför om du smälter korgen på elementet och polerna får kontakt därefter, samt att skit som du skickar ut på nätet av alla överslak som blir osv... uch...
Nej det är inte samma sak som att ha en förbrukare på 45kw inkopplat !

Om du gör detta så använd då absolut tunna kablar längst närmast elementet och förankra som grova kablarna så att dom avsolut inte kommer i kontakt med varandra :)

Blir det kortis går propparna. Tänker inte vara i samma rum som elementet, blir en sjuhelvetes ljusbåge om det kortsluter o den vill jag inte vara nära. Har varit med om liknande händelser förut på industrier.

Man får bara hoppas huvudsäkringarna klarar sig så inte hela gården slocknar... Men dom är på 100a så det är nog ingen fara.
Jag är elektriker, jag vet vad jag gör :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 19:28

Exakt och med 70A så händer det VÄLDIGT mycket innan proppen går om du har "lagom resistans"/tillräckligt dålig kontakt... ;)
Därav är det bra om du har något som lämnar kräm så att högtalaren dör och sedan brinner av snabbt för att säkerställa att dom grövre ledningarna ej kan hamna i situationen att ha "lagom lite kontakt" allt eller inget är det som gäller !

För säkringen går ju inte om det blir kortslutning, bara om steömmen i kretsen blir tillräckligt stor och det kan man ju misslyckas med och därmed ha en hel del fyrverkerier :lol:
t.ex. långa kablar är en variant som gör att mjukheten/ resistansen kan bli för stor och säkringen ej löser trots "kortslutning" och detta är ju samma sak som "lagom dålig kontakt" om man så vill :)

Vill bara säga detta så att ingen som läser denna tråden får fel uppfattning om hur säkert det är att lita på att säkringarna ska göra det som man önskar.
Senast redigerad av DVD-ai 2018-03-16 19:34, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 19:31

Det som händer är en explosionsartad ljusbåge. Har som sagt själv sett detta.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 19:31

Det som händer är en explosionsartad ljusbåge. Har som sagt själv sett detta.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 19:34

Två inkommande faser i en stor stensåg hade kommit ihop. Säkringen var 80a. Fy helvete vad det smällde...
Proppen gick direkt

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 19:37

Glockenmeister skrev:Det som händer är en explosionsartad ljusbåge. Har som sagt själv sett detta.

Det kan hända ja, men det kan du ju inte säga säkert utan att veta på vilket sätt som kortslutningen uppstår just den gången och det kan slumpa sig lite olika från gång till gång om du skulle göra detta 100ggr.
För beroende på hur mycket "lagom dåligt kontakt" som uppstår så kan ju allt från bara uppvärmning och gnistor till just båge uppstå efter att elementet är uppeldat. :)
Mvh//David

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 19:41

Ett som är säkert är att elementet går åt helvete. Och att proppen går
Och att man definitivt inte ska vara i samma rum...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-03-16 19:43

Glockenmeister skrev:Ett som är säkert är att elementet går åt helvete. Och att proppen går
Och att man definitivt inte ska vara i samma rum...

Ja elementet går garanterat år helvete :lol:
Men att proppen går är inte garanterat beroende på det jag skrivit i inlägget här över, man ska inte lita på det när man blandar in sådär svaga och osäkra länkar i kedjan som ett högtalarelement på 230v 70A :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-03-16 19:58

JB skrev:

Men den här tråden handlar ju inte om burst.
Hur länge tror du elementen skulle hålla om han körde längre?

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2018-03-16 20:20

bakerman22 skrev:
JB skrev:

Nej men om dom pallar 4000 watt RMS styck med en sinusvåg (vilket är som att spela en låt med 0 i crest, dvs väldigt krävande) så pass länge som han burstar i videon så lär dom nog klara sin angivna effekt på 2000 watt RMS dygnet runt med musik utan problem.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 22:25

Hittade tillslut bladet på basarna, visste att det var nånstans. 2200w RMS klarar dom. Så nu behöver man inte fundera mer över det. Så effekterna är 2200w RMS 4000w Cont. Program och 6800w Peak. Inte helt illa va? Som sagt så är det ett djävulskt tryck i dom. Sen är dom i horn vilket ökar trycket.

Om strömmen på något sätt överstiger 80amp så måste proppen gå. Annars förvandlas kabeln till en värmekabel. Undantaget är några milisekunders startström på några hundra amp. 45 kw motorn har en otrolig startström, trots sin YD start. Huggtrumman är ju rätt tung att dra igång.
Så vad som än händer med elementet kommer proppen att gå.

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 22:34

Ahhh nu fattar jag hur du menar. Att inte strömmen kommer upp i 80amp?
63a smäller bra det också :wink:
Praktiskt svårt också att få in 16mm2 kablarna i högtalaren... Om jag gör nåt sånt blir det nog ett 1 fas 16a uttag

Glockenmeister

Inläggav Glockenmeister » 2018-03-16 22:41

Det där med långa kablar har med utlösningsvillkor att göra. För hög resistans kan innebära att säkringen inte löser ut

Exempel på detta är när jag fixade gatlyktor till en lång väg på gården. Kabeln var 10mm2 men pga utlösningsvillkor kunde det endast säkras 16a.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2018-03-16 22:43

JB skrev:
bakerman22 skrev:
JB skrev:

Nej men om dom pallar 4000 watt RMS styck med en sinusvåg (vilket är som att spela en låt med 0 i crest, dvs väldigt krävande) så pass länge som han burstar i videon så lär dom nog klara sin angivna effekt på 2000 watt RMS dygnet runt med musik utan problem.

Jag håller inte med.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-16 22:52

JB skrev:
darkg skrev:
JB skrev:

Generatorerna levererar 2x120A, men han har ju ett flertal batterier som är uppladdade också, så han får garanterat ut 8000+ watt ett tag, men skulle han lira på maxeffekt länge så skulle han förbruka mer än han laddar och köra slut på batterierna efter ett tag. Gällandes signalen så är det ju sinusvågor han testar med.

Ja där ser man hur uppmärksam jag är!

Återgå till Generellt om hifi