Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Edit: Kollade upp Bluesound och det e ju trådlösa pryttlar. Kör du kabellöst där så kan du nog låta bli att oroa dig för övriga kablar i systemet
hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.
sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inspelningar bra.
sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
paa skrev:En Powernode 2 är väl en apparat för streamat ljud som har inbyggt slutsteg.
Jag undrar om det är rätt apparat om du ska ha den till försteg enbart, har den överhuvudtaget lågnivåutgångar, förutom till subwoofer?
Danne980 skrev:Angående den trådlösa Bluesound node 2 så är den kopplad direkt till en NAD 208 idag med de COAX kablarna som följde med i paketet(det kändes onödigt att koppla in båda två när jag bara har gamla högtalare än så länge). Denna är kopplad via ett ganska snabbt wifi (Asus RT68.... tror jag routern heter) och genom detta streamar jag Tidal HIFI. Kan verkligen wifi anslutningen ha så stor påverkan när den är så många gånger snabbare än ADSL anslutningen jag har ut?
Jag har också en USB 3.0 hårddisk kopplad på baksidan på Node2 maskinen. Så då går ju ingen trådlöst.![]()
@Hifikg: Angående valet av forum så är det ett medvetet val att posta här. Jag här läst en hel del i forumtrådarna men aldrig postat något än och är väldigt imponerad av vilken kunskap ni verkar sitta på. Även om det inte verkar speciellt ovanligt att två parter tycker helt olika här så gillar jag att de flesta har bra argument som är intressanta för mig att ta del av och dra slutsatser av själv.
För att förtydliga så har jag köpt komponenterna redan men inte ännu fått allt levererat. Men jag ville få lite klarhet i om jag undervärderat behovet av bra kablar och DAC.
Min slutsats är att jag ska lyssna lite men om det är något som jag kommer att uppgradera så är det COAX kabel och Bluesound Node2. Högtalarna, förstärkarna och högtalarkablarna känns bra.
Förresten kan jag säga att alla prylarna skall stå i ett rektangulärt rum på nästan 50 kvm.
Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem"
Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem"
Bill50x skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inspelningar bra.
Med ett verkligt bra fonogram låter alla anläggningar bra. (det gäller såväl musiken som ljudkvaliteten)
Bill50x skrev: Vad som är viktigt är att inte låta anläggningen styra musiksmaken.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.
Det håller jag inte alls med om. På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
sportbilsentusiasten skrev:Att vilja byta skiva är ett dåligt tecken enl mig.
Är det BRA vill man istället inte sluta lyssna...
sportbilsentusiasten skrev:Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Du är välkommen hem till mig med en av inspelningar som du anser vara "dålig" så får du höra...(mitt system är inte optimalt på något sätt men fullt tillräckligt att visa att de allra flesta inspelningar som anses dåliga, är fullt njutbara eller till o med bra)
"Bra system" handlar inte om pengar.
På sammas sätt finns det massa sk dyra high-end system där de flesta inspelningar låter som man vill stänga av.
Danne980 skrev:System: Bluesound Powernode 2, 2st NAD 208 (som jag tänkte bryggkoppla) och så XTX Divine 100.33 högtalare (dock har inte högtalarna och högtalarkablarna levererats än så jag lyssnar på några gamla Yamaha högtalare än). Jag köpte detta system då jag tyckte högtalarna verkade bra utifrån det jag läst och förstärkarna verkar många vara eniga om att de är bra. Powernoden kändes som en lite billigare sista del då jag tror att just "teknikdelen" åldras fortast. Jag lyssnar på Tidal och FLAC.
Panelguy skrev:sportbilsentusiasten skrev:Panelguy skrev:Det skulle alltså inte spela någon roll om det är en högklassig inspelning eller en dålig sådan, allt skulle låta bra i ett "verkligt bra hifisystem"
Du är välkommen hem till mig med en av inspelningar som du anser vara "dålig" så får du höra...(mitt system är inte optimalt på något sätt men fullt tillräckligt att visa att de allra flesta inspelningar som anses dåliga, är fullt njutbara eller till o med bra)
"Bra system" handlar inte om pengar.
På sammas sätt finns det massa sk dyra high-end system där de flesta inspelningar låter som man vill stänga av.
Jag ska inte säga att det är så men det låter som om du föredrar en mindre avslöjande rigg vilket naturligtvis kan vara av godo om man lyssnar på musik som är dåligt inspelad. Tyvärr brukar riktigt bra inspelningar enligt mitt förmenande inte riktigt komma till sin fulla rätt i en sådan anläggning.
chrisss skrev:Svante skrev om proportioner. Det var bra.
Små till näst intill obefintliga skillnader som på kablar förstoras gärna till att vara viktiga.
I förhållande till högtalarna och rummet betyder dom enligt min uppfattning < 1/1000
Det finns dåliga förstärkare och DACar men dom felen är också små jämfört med rummet och högtalarna.
Prio:
Högtalarna
Rummet
Elektronik
Kablar
Rummet är avgörande viktigt.
Värst är, tycker jag resonanser orsakade av rums-mått och styva väggar.
Sedan är efterklangstiden viktigt.
Ett dämpat rum med tjock matta och draperier är mysigt.
Både att lyssna i och vara gå in i.
Jag känner stillhet och ro när jag går in i mitt ljud & bild-rum.
Rummet får gärna vara mörk också. Tycker jag.
Ljudkvaliten på CD eller Streamat är som det är. Ofta skit.
chrisss skrev:Svante skrev om proportioner. Det var bra.
Små till näst intill obefintliga skillnader som på kablar förstoras gärna till att vara viktiga.
I förhållande till högtalarna och rummet betyder dom enligt min uppfattning < 1/1000
Det finns dåliga förstärkare och DACar men dom felen är också små jämfört med rummet och högtalarna.
Prio:
Högtalarna
Rummet
Elektronik
Kablar
Rummet är avgörande viktigt.
Värst är, tycker jag resonanser orsakade av rums-mått och styva väggar.
Sedan är efterklangstiden viktigt.
Ett dämpat rum med tjock matta och draperier är mysigt.
Både att lyssna i och vara gå in i.
Jag känner stillhet och ro när jag går in i mitt ljud & bild-rum.
Rummet får gärna vara mörk också. Tycker jag.
Ljudkvaliten på CD eller Streamat är som det är. Ofta skit.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Störst skillnad gör varken DAC, kablar eller högtalare, det är fonogrammet som avgör hur det låter. Gillar du inte vad du hör. Byt skiva.
Det håller jag inte alls med om. På ett verkligt bra hifisystem låter all inpelningar bra.
Att vilja byta skiva är ett dåligt tecken enl mig.
Är det BRA vill man istället inte sluta lyssna...
hammarn_2 skrev:Vad gäller kablar så bör man se upp för risiga kontakteringar med bananer.
DVD-ai skrev:Fördelen med 2st NAD208 är att han kan köra på den 1st i stereo när den andra går sönder och är på reparation !
Ogjort skrev:3. Signalkabel kan göra förvånansvärd skillnad, även i korta längder.
Men... om man säger: Jag själv har fortfarande inte bytt ut alla mina signalkablar trots att jag hör skillnad på dem.
Jag nöjer mig med att ha bytt den väg jag oftast lyssnar via. (de flesta kopplingar i hemmastudion är dock optiska)
IngOehman skrev:Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:
1. Skapa glapp inom en snar framtid.
2. Skapa kortslutning så förstärkaren brinner upp.
Hur tänker man om man väljer att göra kontakthöljen i ledande material??? Och hur tänker man om man skapar en kontakt som skall ge god kontaktering mot högtalaren - men har skruvförbindelse mot kabeln???
Med det sagt ser verkligen priserna bra ut. Jag vill inte ha produkterna, men priserna är verkligen låga, en bråkdel av vad liknande kontakter brukar kosta.
Vh, iö
IngOehman skrev:Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:
Hur tänker man om man väljer att göra kontakthöljen i ledande material???
Because these plugs have a conductive metal surface on their entire exterior, we recommend using a bit of heatshrink tubing (included with the connectors) to provide an insulating layer which will help protect against the possibility of shorting one connector to the other.
IngOehman skrev:hammarn_2 skrev:Vad gäller kablar så bör man se upp för risiga kontakteringar med bananer.
Se upp med dåliga kontakteringar, punkt, skulle jag vilja säga. Om det är högtalarkablarna vi talar om.
Och framförallt finns risken att man drabbas av sådana när man inte använder banankontakter utan använder skruvförbindelser av olika slag.
Banankontakter av god kvalitet är nästan det bästa man kan använda. Även sådana kan dock ha skruvförbinding mot kabeln, och då kan förstås problem uppstå där. Så klämda eller lödda bör de vara mot kabeln. Undvik skruvförbindelser. De börjar oftast glappa efter en tid.
Vh, iö
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:
Du missade visst detta på hemsidan
Because these plugs have a conductive metal surface on their entire exterior, we recommend using a bit of heatshrink tubing (included with the connectors) to provide an insulating layer which will help protect against the possibility of shorting one connector to the other.
Hemsidan har även en instruktion där de visar hur man ska göra
Jodah skrev:Har du nått tips på bra banankontakter?
shifts skrev:Jodah skrev:Har du nått tips på bra banankontakter?
Du kan få ett tips som jag själv fick för några dagar sedan (har några sedan tidigare också, de är mycket bra):
http://www.conrad.se/Banankontakt-Hane- ... 28_0222221
hifikg skrev:Trist med 99 spänn i frakt för de små rackarna, vem kan tänkas ha såna i butik, netonnet har det inte...
Eargasm skrev:...vad du är intresserad av för produkter och vilken prisnivå som du är van vid intresserar mig inte.
sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:
shifts skrev:Jodah skrev:Har du nått tips på bra banankontakter?
Du kan få ett tips som jag själv fick för några dagar sedan (har några sedan tidigare också, de är mycket bra):
Danne980 skrev:Hej
Jag har nyligen köpt lite hifi prylar utifrån tips jag hittat på nätet. Jag har tidigare väldigt lite erfarenhet av dessa. Efter att ha läst ganska mycket på nätet så tror jag att jag har hittat ganska prisvärda produkter men jag har några frågetecken.
När jag läst på om högtalarkablar och signalkablar tolkar jag det som att dessa gör ganska stor skillnad. Om man läser tester så känns det som att man väldigt ofta hittat någon kabel som är revolutionerande för branschen och de verkar göra lika mycket för ljudet som resten av hårdvaran. Men jag har också hört att högtalarna är viktigast att satsa på, utan bra högtalare så spelar övrig utrustning inte lika stor roll. Jag har bland annat köpt en Bluesound Powernode 2 och denna skulle som jag förstår det ha en bra inbyggd DAC (t.ex. What Hifi testade den och den fick 5/5).
Så frågorna som nu snurrar i mitt huvud är är hur mycket påverkar dessa produkter relativt till varandra:
Är det så (som jag tror att det nog är) att de flesta halvseriösa högtalarkablar låter så pass bra att jag själv inte kommer höra någon skillnad? Jag köpte högtalarkablar från tillverkaren av högtalarna (på hans rekommendation) men jämfört med andra varianter känns det som att de är otroligt billiga.
Signalkabeln som följde med Powernoden, är den ok?
Samma sak med DAC? Är den inbyggda DACen i Powernoden helt ok eller är den en flaskhals i mitt system? (system i slutat av post)
Anledningen till att jag gärna skulle få lite mer känsla för om det är något som kraftigt försämrar ljudet. Jag misstänker att jag säkert kommer vara nöjd med ljudet när det väl är på plats men det skulle kännas skönt att veta att jag inte nyttjar högtalarna till 50% av vad de är kapabla till. Speciellt med tanke på att jag nog inte kommer byta så mycket.
Finns det mycket att vinna på att endast ha korta högtalarkablar och längre signalkablar? Tanken var att slutstegen skulle stå ganska nära respektive högtalare men det kanske är lika bra att ha allt mitt i mellan?
System: Bluesound Powernode 2, 2st NAD 208 (som jag tänkte bryggkoppla) och så XTX Divine 100.33 högtalare (dock har inte högtalarna och högtalarkablarna levererats än så jag lyssnar på några gamla Yamaha högtalare än). Jag köpte detta system då jag tyckte högtalarna verkade bra utifrån det jag läst och förstärkarna verkar många vara eniga om att de är bra. Powernoden kändes som en lite billigare sista del då jag tror att just "teknikdelen" åldras fortast. Jag lyssnar på Tidal och FLAC.
Jag uppskattar lite guidning i detta mycket och hoppas det inte blev alltför virrig post. Jag skulle så gärna vilja få till ljud så som att håren reser sig på armarna när man lyssnar och man känner basen i bröstkorgen. Det var så jag kände när jag för första gången lyssnade på en anläggning med lite bättre ljud och därför är jag nu här i dag. Tack på förhand!
IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:IngOehman skrev:Högtalarkontakterna de har på sin hemsida verkar vara gjorda för två syften:
Ja, det missade jag.
Det gör ju inte grundkontakterna ett dugg bättre, men att de adresserar problemet visar verkligen hur seriöst företaget är. Mycket imponerande. All respekt. Går hand i hand med de låga priserna. Jag föredrar dock kontakter som är vettigt konstruerade från början, både med avseende på kortslutningsrisken och kontakteringen.
Vh, iö
IngOehman skrev:shifts skrev:Jodah skrev:Har du nått tips på bra banankontakter?
Det där är en kanonkontakt. Den är mycket bra, typ nästan perfekt.
Kände inte att jag ville nämna den eftersom jag själv säljer den, något dyrare faktiskt, så det är toppen att du pekar på ett ställe där den säljs superbilligt! Jag rekommenderar den helhjärtat.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:shifts skrev:
Det där är en kanonkontakt. Den är mycket bra, typ nästan perfekt.
Kände inte att jag ville nämna den eftersom jag själv säljer den, något dyrare faktiskt, så det är toppen att du pekar på ett ställe där den säljs superbilligt! Jag rekommenderar den helhjärtat.
Jag gillar sådana don där man löder fast kabeln.
Det blir ju litet krångligare också, vilket är bra.
Morello skrev:Jag skulle, som anförts tidigare, gärna se en ny standard där lösa labbproppar ersätts med ett för ändamålet adekvat kontaktdon, som inte medför risk för kortslutning.
Morello skrev:Jag skulle, som anförts tidigare, gärna se en ny standard där lösa labbproppar ersätts med ett för ändamålet adekvat kontaktdon, som inte medför risk för kortslutning.
Varför inte använda XLR-don - det har man ju gjort i PA-branschen under många års tid. (Innan speakon-donet såg dagens ljus)
RogerGustavsson skrev:Finns ju liknande för lödning och inte alls dyra. Tillkommer hölje (hittade just ingen bild).
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster