Moderator: Redaktörer
Det är möjligt att det gällande just skivspelare finns en möjlighet till rent mekanisk påverkan, men att kunna beskriva detaljer som: "Klassiskt musik lät väldigt verklig, utan extra tillskott av rumsinfo men med en mycket naturlig instrumentklang med bra kropp. Spelade slutligen John Lennon- imagine, spelar hela skivan. Bra tyngd och klang i pianot, låter mycket bra.Harryup skrev:Då får du kanske skaffa lite erfarenhet av skivspelarunderlag, olika konstruktioner påverkas olika av olika underlag. Tyvärr.
/Harryup
platon1980 skrev:Jag skrattar inte ens, blir bara helt förfärad.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=11520
hifikg skrev:Jag läser regelbundet Lasses blog, så om inte han är alldeles ute o far så betyder stereobänken (finns det såna 2016?) och kablarna (inte minst strömkabeln) nästan lika mycket som jordlådorna (plural) för att uppnå välljud. Resten är inte så noga bara man sköter sin strömrening adekvat.
jonaz81a skrev:hifikg skrev:Jag läser regelbundet Lasses blog, så om inte han är alldeles ute o far så betyder stereobänken (finns det såna 2016?) och kablarna (inte minst strömkabeln) nästan lika mycket som jordlådorna (plural) för att uppnå välljud. Resten är inte så noga bara man sköter sin strömrening adekvat.
Är han möjligtvis med i Atens audiofilklubb eller kanske snarare Stockholms dito om han är baserad här i Sverige?
jonaz81a skrev:hifikg skrev:Jag läser regelbundet Lasses blog, så om inte han är alldeles ute o far så betyder stereobänken (finns det såna 2016?) och kablarna (inte minst strömkabeln) nästan lika mycket som jordlådorna (plural) för att uppnå välljud. Resten är inte så noga bara man sköter sin strömrening adekvat.
Är han möjligtvis med i Atens audiofilklubb eller kanske snarare Stockholms dito om han är baserad här i Sverige?
hifikg skrev:Nä, han har sin bas i Falun, så vem kan tvivla på hans ord liksom?
http://www.lasseshifi.se/index.php?route=journal2/blog
DQ-20 skrev:hifikg skrev:Nä, han har sin bas i Falun, så vem kan tvivla på hans ord liksom?
http://www.lasseshifi.se/index.php?route=journal2/blog
Jag tror du blandar ihop personer.
/DQ-20
hifikg skrev:Nejdå, mitt inlägg var inte direkt kopplat till inlägget som det länkades till. Det är bara en smula relaterat. Tycker jag. Jag vet vem Lasse är. Vi brukar käfta på mässor och jag har besökt hans butik. Trevlig kille, men ibland lite skruvad. Och han vet det.
DQ-20 skrev:hifikg skrev:Nejdå, mitt inlägg var inte direkt kopplat till inlägget som det länkades till. Det är bara en smula relaterat. Tycker jag. Jag vet vem Lasse är. Vi brukar käfta på mässor och jag har besökt hans butik. Trevlig kille, men ibland lite skruvad. Och han vet det.
OK. Det var liksom lite svårt att förstå när du skrev "Lasse blogg" lite så där bara lite helt à propos. Men nu är ju det utrett.
/DQ-20
DQ-20 skrev:jonaz81a skrev:hifikg skrev:Jag läser regelbundet Lasses blog, så om inte han är alldeles ute o far så betyder stereobänken (finns det såna 2016?) och kablarna (inte minst strömkabeln) nästan lika mycket som jordlådorna (plural) för att uppnå välljud. Resten är inte så noga bara man sköter sin strömrening adekvat.
Är han möjligtvis med i Atens audiofilklubb eller kanske snarare Stockholms dito om han är baserad här i Sverige?
Att jag inte garvar åt ditt skämt beror sannolikt på att jag har hängt här lite mer än du och därmed vet att han bor i Norrköping, att han varit på faktiskt.se i princip sedan starten och att han har gjort ungefär dubbelt så många inlägg som du på faktiskt.se. Av dessa har jag läst ganska många, med varierande intresse.
/DQ-20
philipbtz skrev:Personligen hade jag inte spekulerat i olika underlag för svarven om det spelas i ett kalt, vitt vardagsrum med hårda trägolv(kolla bilderna), men det är ju bara jag det. For the record så är jag öppen för idén att underlaget kan påverka svarven.
---
hifikg skrev:Heter adagio lasse? Det var isåfall ett oturligt sammanträffande.
platon1980 skrev:Jag skrattar inte ens, blir bara helt förfärad.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=11520
Flint skrev:platon1980 skrev:Jag skrattar inte ens, blir bara helt förfärad.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=11520
Det vore mer rakryggat om du sa dina åsikter i den tråden direkt på det forumet och inte här.
Bill50x skrev:För skivspelare betyder underlaget en hel del. I alla fall för min LP12:a. Jag kunde naturligtvis återge skillnaden mellan A och B i lyriska ordalag om hur mycket stabilare det lät i det ena fallet, att det var enklare att följa musikernas intentioner osv. Men i praktiken handlade det om att spelaren spårade skivor mycket sämre på det ena underlaget. Underligt nog på den stabilare varianten med direkt koppling till husgrunden. Och detta handlade INTE om återkoppling för det lät exakt likadant när jag spelade in det hela på datorn med högtalarna avstängda och sedan spelade upp inspelningen.
Så om någon rapporterar om skillnader för sin skivspelare på olika underlag så skulle i alla fall jag inte skratta ut denne, inte bli förfärad heller.
/ B
Flint skrev:platon1980 skrev:Jag skrattar inte ens, blir bara helt förfärad.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=11520
Det vore mer rakryggat om du sa dina åsikter i den tråden direkt på det forumet och inte här.
Almen skrev:Man brukar också säga, att god forumsed är att inte i onödan korsposta mellan forum. Finns i annan form som regel 14. (Lex Krasse) i policyn.
10-4. Over 'n' out.
FBK skrev:Flint skrev:platon1980 skrev:Jag skrattar inte ens, blir bara helt förfärad.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... opic=11520
Det vore mer rakryggat om du sa dina åsikter i den tråden direkt på det forumet och inte här.
+1
Eller Pm honom då han även är medlem här, om det nu är ett problem hur andra pysslar inom denna hobby.
platon1980 skrev:FBK skrev:Flint skrev:Det vore mer rakryggat om du sa dina åsikter i den tråden direkt på det forumet och inte här.
+1
Eller Pm honom då han även är medlem här, om det nu är ett problem hur andra pysslar inom denna hobby.
Hur ska jag veta vilka medlemmar som finns på diverse forum?
Jag undrade helt enkelt om någon visste hur det låg till med den tråden, och se, det visste folk. Den var inte på skoj.
platon1980 skrev:Almen skrev:Man brukar också säga, att god forumsed är att inte i onödan korsposta mellan forum. Finns i annan form som regel 14. (Lex Krasse) i policyn.
10-4. Over 'n' out.
Jag skapade aktuell frågeställning eftersom jag inte visste om det hela var ett skämt för de inblandade, men nu vet jag. Jag ville heller inte skapa en användare där bara för att fråga.
platon1980 skrev:Jag skapade aktuell frågeställning eftersom jag inte visste om det hela var ett skämt för de inblandade, men nu vet jag. Jag ville heller inte skapa en användare där bara för att fråga.
adagio skrev:[ Bild ]
Kan lugna alla med att ormhyllan nu är inne på sin sjätte inkarnation. En vägghylla av 4mm tjocka alu-profiler i kombo med 1,5cm tjock akryl i stomme. Själva hyllan är numera 4lager MDF med dämpning mellan, riktigt ormlim, samt en 4mm blyplåt i mitten och en 2cm tjock granitskiva on top. Låter stabilt, utan några hörbara artefakter.
jonaz81a skrev:adagio skrev:[ Bild ]
Kan lugna alla med att ormhyllan nu är inne på sin sjätte inkarnation. En vägghylla av 4mm tjocka alu-profiler i kombo med 1,5cm tjock akryl i stomme. Själva hyllan är numera 4lager MDF med dämpning mellan, riktigt ormlim, samt en 4mm blyplåt i mitten och en 2cm tjock granitskiva on top. Låter stabilt, utan några hörbara artefakter.
Jag nöjer mig med att säga att skivspelaren och dess underlag är estetiskt tilltalande, det visuella bidrar nog till njutningen det med.
Skivsvarvar är ingenting jag kan någonting om alls.
adagio skrev:Hej!
Du är välkommen att lyssna då vi som tidigare nämnts bor i samma stad.
Jag kanske blir lite överengagerad i mina subjektiva beskrivningar av vad jag tycker mig höra samt upplever. Jag försöker bara att måla upp hur jag upplever skillnaderna mellan i detta fall olika underlag.
Skillnaderna är defacto mindre än vad man kan tolka in i texten men de är ändå såpass stora att jag har klara preferenser.
Kuzma-spelaren är helt odämpad och därmed utgör underlaget en passiv del av spelaren. Franc Kuzma påpekar även han att det finns anledning att iaktta och beakta detta, dessutom finns olika underlag till spelaren i fråga som tillval.
Du kanske skulle bli ännu mer förfärad om du läst mina erfarenheter/upplevelser med den dedikerade motorstyrningen !
Där kan jag iaf styrka mina upplevelser med i stort sätt klanderfria mätvärden av hastighetsvariationer. Långt bättre än många andra spelare, dock snackar vi väldigt små variationer.
Jag väljer att hellre fria än fälla och hoppas därför att uppsåtet inte var att samla poäng genom att få glada påhejarrop om vilken idiot som skrivit tråden utan en undran från en person med ringa erfarenhet av skivspelare.
Om man föredrar ofjädrade stumplint-spelare eller fjäderupphängda dito, hög eller låg massa mm är en fråga om subjektiva preferenser och förutsättningar.
Att testa olika lösningar tycker jag är jättekul och det är periodvis en stor del av hobbyn för mig. Hellre än att köpa färdiga produkter bygger och utvärderar jag egna lösningar, vilka jag delar med mig med. Både för att andra ska inspireras och våga testa egna lösningar utan att behöva köpa färdiga produkter.
Nåja om jag kan roa eller inspirera gläder det mig,f ör det är positiva känslor. Om någon förargas är det tråkigt( det har hänt) men det är då vederbörandes magont inte min.
"Ta det lugnt"
platon1980 skrev:adagio skrev:Hej!
Du är välkommen att lyssna då vi som tidigare nämnts bor i samma stad.
Jag kanske blir lite överengagerad i mina subjektiva beskrivningar av vad jag tycker mig höra samt upplever. Jag försöker bara att måla upp hur jag upplever skillnaderna mellan i detta fall olika underlag.
Skillnaderna är defacto mindre än vad man kan tolka in i texten men de är ändå såpass stora att jag har klara preferenser.
Kuzma-spelaren är helt odämpad och därmed utgör underlaget en passiv del av spelaren. Franc Kuzma påpekar även han att det finns anledning att iaktta och beakta detta, dessutom finns olika underlag till spelaren i fråga som tillval.
Du kanske skulle bli ännu mer förfärad om du läst mina erfarenheter/upplevelser med den dedikerade motorstyrningen !
Där kan jag iaf styrka mina upplevelser med i stort sätt klanderfria mätvärden av hastighetsvariationer. Långt bättre än många andra spelare, dock snackar vi väldigt små variationer.
Jag väljer att hellre fria än fälla och hoppas därför att uppsåtet inte var att samla poäng genom att få glada påhejarrop om vilken idiot som skrivit tråden utan en undran från en person med ringa erfarenhet av skivspelare.
Om man föredrar ofjädrade stumplint-spelare eller fjäderupphängda dito, hög eller låg massa mm är en fråga om subjektiva preferenser och förutsättningar.
Att testa olika lösningar tycker jag är jättekul och det är periodvis en stor del av hobbyn för mig. Hellre än att köpa färdiga produkter bygger och utvärderar jag egna lösningar, vilka jag delar med mig med. Både för att andra ska inspireras och våga testa egna lösningar utan att behöva köpa färdiga produkter.
Nåja om jag kan roa eller inspirera gläder det mig,f ör det är positiva känslor. Om någon förargas är det tråkigt( det har hänt) men det är då vederbörandes magont inte min.
"Ta det lugnt"
Tack för återkopplingen.
Jag var inte medveten om att denna skivspelare var odämpad och köper att olika underlag kan ha viss inverkan på återgivningen. Personligen skulle jag inte vilja köpa en odämpad spelare, men det är ju en smaksak.
Länkad tråd tyckte jag var lustig eftersom dina påståenden om den upplevda stora skillnaden i detaljer som t.ex. pianoljudet glatt anammades av andra tråddeltagare och ingen verkade tvivla, personligen är jag van vid mer kritisk tänkande, men jag kan ju inte tonen på det forumet, därav frågan/denna tråd.
Evil_Homer skrev:Lennartj, vet inte om det är så vidare bra att ställa sin skivspelare brevid sin V6 ( felskriving ifrån dig med L6? ) då dom kan vibrera rätt så ordentligt!
Har du en tongenerator så testa att skruva upp din anläggning ordentligt och ratta på tongeneratorn och känn på sidan av din helmholtz samtidigt.
lennartj skrev:Evil_Homer skrev:Lennartj, vet inte om det är så vidare bra att ställa sin skivspelare brevid sin V6 ( felskriving ifrån dig med L6? ) då dom kan vibrera rätt så ordentligt!
Har du en tongenerator så testa att skruva upp din anläggning ordentligt och ratta på tongeneratorn och känn på sidan av din helmholtz samtidigt.
Jo, det tycker jag, för det borde vara önskade vibrationer i motfas som minskar den rumsresonans som jag avstämt V6'an för.
Indikationerna med mätmikrofonen alldeles intill pickupen, ca en halv meter från V6 antyder att så är fallet.
Du har rätt beträffande beteckningen.
adagio skrev:Försök få en stumt kopplad 5cm tjock, ca 30cm lång massiv mässingscylinder att självsvänga. Till det kommer en tvärkopplad ca 17cm lång mässingscylinder för stabilitet.
Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Evil_Homer skrev:lennartj skrev:Evil_Homer skrev:Lennartj, vet inte om det är så vidare bra att ställa sin skivspelare brevid sin V6 ( felskriving ifrån dig med L6? ) då dom kan vibrera rätt så ordentligt!
Har du en tongenerator så testa att skruva upp din anläggning ordentligt och ratta på tongeneratorn och känn på sidan av din helmholtz samtidigt.
Jo, det tycker jag, för det borde vara önskade vibrationer i motfas som minskar den rumsresonans som jag avstämt V6'an för.
Indikationerna med mätmikrofonen alldeles intill pickupen, ca en halv meter från V6 antyder att så är fallet.
Du har rätt beträffande beteckningen.
Tänker mer på vibrationerna i själva helmholtzen, så inte dom fortplantar sig vidare till din skivspelare.
Det är garanterat ett lyft för att plocka ner en puckel, men kanske att du tar bort ett problem men ersätter det med ett annat.
lennartj skrev:
Besökare förvånas inte sällan när jag alternerar mellan tyst och knasterfri vinyl och digitala källor att de inte lagt märke till vad som är vad.
Morello skrev:Jag gillar ju vinylockså. Det är därför jag konstruerat en hel hög olika RIAA-steg, varav det bästa överträffar allt jag sett i Stereophile med avseende på brus, distorsion och RIAA-avvikelelse. Men sådant är ju mer av akademiskt intresse då LP-systemet som sådan är många tiopotenser sämre än ett riktigt top-of-the-line-RIAA-steg. Bara en sådan sak som signal/stör-förhållande vid LP-lyssning är groteskt dåligt och motsvarar kanske i bästa fall 70 dB (alltså en faktor 20 sämre än CD tex)
(NU kommer säkert någon dragandes med att lack minsann brusar mindre...)
Morello skrev:lennartj skrev:Besökare förvånas inte sällan när jag alternerar mellan tyst och knasterfri vinyl och digitala källor att de inte lagt märke till vad som är vad.
Det där säger nog faktiskt mer om dina besökare än om själva avspelningen. Det finns inga magiska maskiner som tvättar bort alla vinylens tillkortakommanden avseende knaster, brus, svaj och distorsion.
Bill50x skrev:Fanns/finns det inte en tråd där man kan dela ut en ros till förtjänstfulla personer? I så fall bör adagio få ett helt fång för sitt mycket trevliga bemötande av denna trådens tillkomst. Heders!
/ B
Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Bill50x skrev:Fanns/finns det inte en tråd där man kan dela ut en ros till förtjänstfulla personer? I så fall bör adagio få ett helt fång för sitt mycket trevliga bemötande av denna trådens tillkomst. Heders!
/ B
Bill50x skrev:Fanns/finns det inte en tråd där man kan dela ut en ros till förtjänstfulla personer? I så fall bör adagio få ett helt fång för sitt mycket trevliga bemötande av denna trådens tillkomst. Heders!
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Men inte lika kul! Med tanke på din stavning ovan verkar som om du redan startat med vinet
Din tanke om hur testa återkopplingen är intressant och skulle nog kunna ge mycket information. Men man behöver nog komplettera med verket i drift, jag tror att underlaget kan absorbera eller återreflektera störningar från drivverket. Hur skulle man annars kunna förklara min erfarenhet av betydligt sämre spårning när min spelare stod på ett superstadigt underlag jmf med placerad på två plastlådor med en spånskiva på toppen? Och detta utan någon återkoppling överhuvudtaget eftersom högtalarna var avstängda.
/ B
Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
...nu närmar vi oss debatten om huv på, vid avspelning på skivspelare där det är möjligt, resulterar i mer eller mindre störningar, jämfört med utan. Mina bilder tidigare i tråden visar mitt val.Thomas_A skrev:Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Vid svep ser man toppar som motsvarar stående vågor mellan skivtallrik och tak. Så dämpning i taket ovan spelaren...
Jansson skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Ett intressan t test skulle kunna gå till på så vis att man sätter ned pickuepn på en skiva men låter verkmotorn vara avstängd. Sedan spelar man in signalen från pickupen via RIAA-steg såkalrt medelst dator. Samtidigt spelar man musik eller annan godtycklig signal med annan källa och låter högtalrna excitera rummet. Genom att flytta spelaren, byta underlag och/eller till och med byta spelare kan man få en uppfattning om hur olika underlag och verk etc påverkar den akustiska återkopplingen i systemet.
Det torde vara en mycket effektivare metod än lyssna, dricka vin och tycka till-metoden.
Men inte lika kul! Med tanke på din stavning ovan verkar som om du redan startat med vinet
Din tanke om hur testa återkopplingen är intressant och skulle nog kunna ge mycket information. Men man behöver nog komplettera med verket i drift, jag tror att underlaget kan absorbera eller återreflektera störningar från drivverket. Hur skulle man annars kunna förklara min erfarenhet av betydligt sämre spårning när min spelare stod på ett superstadigt underlag jmf med placerad på två plastlådor med en spånskiva på toppen? Och detta utan någon återkoppling överhuvudtaget eftersom högtalarna var avstängda.
/ B
Med tanke på hur högtalare påverkas i mer eller mindre utsträckning av återkoppling mot underlaget skulle det förvåna mig om inte detta även gäller återreflekterade vibrationer från grammofonens konstruktion och drivverk.
I vilken magnitud är säkert varierande.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 21 gäster