bluetooth adapter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

bluetooth adapter

Inläggav dawelito » 2016-05-27 09:37

Hejsan! Håller på att finna lite lösningar på smidigt musikstreamande från mobil till stereo och hittade en BT adapter som man kopplar till förstärkare med RCA kabel.

Någon som testat en sån här och kan svara på hur mycket sämre ljudet blir? Det är ingen finlir anläggning utan en ren PA rigg.

Det är logitechs variant jag funderar på. :)
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

ante_77

Re: bluetooth adapter / wifi stereo funderingar.

Inläggav ante_77 » 2016-05-27 09:46

dawelito skrev:Hejsan! Håller på att finna lite lösningar på smidigt musikstreamande från mobil till stereo och hittade en BT adapter som man kopplar till förstärkare med RCA kabel.

Någon som testat en sån här och kan svara på hur mycket sämre ljudet blir? Det är ingen finlir anläggning utan en ren PA rigg.

Har också funderat på en ny stereo med wifi eller Spotify connect.. finns det några smarta förstärkare med inbyggd webbläsare och appar med wifi som man kanske kan anväda sig av?

På fråga två så finns det massor av produkter, förutom det med webbläsare som jag inte riktigt förstår vad du menar med.
Vill du ha en app till förstärkaren så att du kan styra den?
Sedan kommer det en massa följdfrågor så som prisklass, effekt och diverse andra saker.

Användarvisningsbild
dawelito

Re: bluetooth adapter

Inläggav dawelito » 2016-05-27 10:23

Hej. Valde att ta bort frågan om förstärkaren då det kommer bli samma konfig som jag kör idag typ, spelar upp från ps4 och kan då via wifi byta låt och styra Spotify från telen (ska bara få ut wifi på gården).

Men en BT adapter vore bra eftersom jag inte kan ta med ps4at när jag flyttar anläggningen.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-05-27 10:48

Vad skall du strömma? För det mesta tycker jag Chromecast Audio är en betydligt bättre lösning än BT-adapter.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
jonasby

Inläggav jonasby » 2016-05-27 13:24

Jag har bl.a. en så här Linocell Bluetooth APT-X adapter för 349:- på Kjell.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... tag-p94233

Funkar!

Har aldrig gjort några "jämförande tester" eller nåt. Har inte känt mig behöva det. Dvs, funkar tillräckligt bra.

Finns två aber:
- Mottagaren sitter i samma enhet som pluggas in i 230V-uttag. Smidigt. Men, innebär att mottagaren kanske blir placerad på ställe där det är dålig mottagning. Kan ju lösas med förlängningssladd.
- Man kan inte ändra namn på enheten (vad jag vet iaf). Löses smidigt i Android där man kan ge enheter unika namn i androidenheten. I iOs kan man inte ge sådant namn och måste "leva med" dess defaultnamn som är typ "Bluetooth receiver" eller nåt (dvs, icke-förklarande namn då man har ett tiotal olika enheter man kopplar sig mot ...)

Annars helt OK.

Annars är nog Chromecast Audio lite smidigare. iaf från Windows/GoogleChrome och Android. Från iOS är supporten lite sämre.
"Doubt kills more dreams than failure ever will"

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-05-27 13:56

Köpte en billig bt-dongel till köksstereon på en bay och tycker den fungerar bra. Räckvidden är drygt 2 m. Ljudet är bra nog att jag inte märker när det är squeezebox, radio eller bt som spelar.

Användarvisningsbild
kalenen

Inläggav kalenen » 2016-06-10 13:33

bootstrap skrev:Köpte en billig bt-dongel till köksstereon på en bay och tycker den fungerar bra. Räckvidden är drygt 2 m. Ljudet är bra nog att jag inte märker när det är squeezebox, radio eller bt som spelar.

Ja spelar du sån musik förstår jag att du inte hör skillnad, hehe.. :P

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-06-12 23:04

kalenen skrev:
bootstrap skrev:Köpte en billig bt-dongel till köksstereon på en bay och tycker den fungerar bra. Räckvidden är drygt 2 m. Ljudet är bra nog att jag inte märker när det är squeezebox, radio eller bt som spelar.

Ja spelar du sån musik förstår jag att du inte hör skillnad, hehe.. :P

Det är min sambos bror som sjunger som jag skamlöst gör reklam för :)

Återgå till Generellt om hifi