Moderator: Redaktörer
Harryup skrev:Det som var bättre förr var framtiden.
Spotify har ju vissa hävdat att det inte går att skilja på ifrån en CD. Andra hävdar att ettor är ettor och nollor är nollor och att det inte är skillnader på just någonting.
Om detta innebär att Spotify börjar låta ok så är det ju ett fall framåt tycker jag. Hittills så tycker jag det enbart låtit tråkigt.
shifts skrev:..........................Den riktiga styrkan ligger i att inse att man inte behöver välja, utan kan friskt blanda många tjänster med varandra och finna den väg som passar en bäst. Det är inte för att man tycker Spotify låter perfekt som man väljer att abonnera på tjänsten.
Harryup skrev:Vad jag menar är att om man vill ha bättre ljudåtergivning ifrån Spotify, är det då inte bättre att börja med en tjänst som använder högre upplösning ifrån start som t.ex. Tidal.
/Harryup
Morello skrev:Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.
Eller kasnke det är foobar jag kör med Wasapi?
xeizo skrev:
Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen
guwt skrev:xeizo skrev:
Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen
En annan trevlig produkt är http://www.equalify.me/. Den har även en parametrisk eq.
Tror jag gav 200kr inklusive framtida uppdateringar osv, så det är inga stora pengar.
xeizo skrev:Morello skrev:Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.
Eller kasnke det är foobar jag kör med Wasapi?
Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.
MichaelG skrev:Nu har jag också blivit med Spotify. Sonen har haft ett premiumabonnemang länge och hustrun har kört free-versionen. Men så kom hon härom dagen och ville få bort all reklam och då hittade jag Spotify premium family - upp till 5 abonnemang för 150 spänn. Så för bara en 50-lapp extra för hushållet, så fick både hustrun och jag varsitt premium. Riktigt kul att sitta och botanisera i musik jag aldrig skulle köpt på skiva för att jag är för lat, eller för att jag aldrig hört talas om den. Jag har bland annat ramlat över Emerson Lake & Palmer och inser att jag bara hört talas om dem - aldrig hört dem. Fasen vilken fräck musik!![]()
Ljudet då - goda inspelningar låter faktiskt riktigt bra. Jag kan inte påstå att jag sitter och stör mig på dåligt ljud. Med rätt inställningar i Spotify och i Windows, hör jag ingen uppenbar skillnad jämfört att gå via Fidelify. Eftersom denna suger hanteringsmässigt använder jag fortsättningsvis Spotify.
sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
xeizo skrev:Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.
Ja, att säga att Fidelify s*ger getp*ng är ingen överdrift. Men tanken var god
sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
Morello skrev:sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
Var kommer data till DACen från?
Morello skrev:xeizo skrev:Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.
Verkligen, men varför i hela friden har inte Spotify stöd för Wasapi och ASIO?
Det kan väl knappast vara en speciellt stor insats för mjukvaruavdelningen att ordna.
Förvisso är vi bara ett fåtal som bryr om sådana detaljer, men varför exkludera en del av marknaden för en så enkel sak?
xeizo skrev:sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
Ipad har inte Windows, så om det finns några problem är dom av helt annan art än i den här tråden , det kanske inte finns några problem? Jag har en Air 2 men aldrig att jag orkat använda den för musiklyssning
xeizo skrev:Morello skrev:xeizo skrev:
Verkligen, men varför i hela friden har inte Spotify stöd för Wasapi och ASIO?
Det kan väl knappast vara en speciellt stor insats för mjukvaruavdelningen att ordna.
Förvisso är vi bara ett fåtal som bryr om sådana detaljer, men varför exkludera en del av marknaden för en så enkel sak?
Vet inte, men som du säger kan det inte vara svårt så jag gissar på något krav från skivbolag för att göra det svårare att spela in ljudströmmar utan degraderad kvalitet. Nåväl, med HiFi-Cable och ASIO-bridge kan man spela in bitperfect ljudströmmar. Copysweden har säkert krismöte just nu
Morello skrev:xeizo skrev:sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
Ipad har inte Windows, så om det finns några problem är dom av helt annan art än i den här tråden , det kanske inte finns några problem? Jag har en Air 2 men aldrig att jag orkat använda den för musiklyssning
Jag tänkte att klienten kanske finns på en windows-maskin och ipaden användes som "fjärrkontroll".
Morello skrev:xeizo skrev:Morello skrev:Ja, bitperfekt så till måtto att datat ut via USB-kabeln överensstämmer med datat på spotifys server, men det datat är ju snålkodat, så det är ju aldrig bitperfekt med avseende på masterfilen.
Morello skrev:sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
Från Ipad till Airport Express och optiskt till dac.
arkman skrev:@xeizo
1. Spotify sänder en stream via ”DirectSound”
2. Streamen fångas upp av VB-Audio Virtual Cable (VB)
3. VB sänder streamen till den audio-utgång som man valt att konfigurera den för. Har man konfigurerat den för WasApi är det protokollet som till sist kommer att användas då streamen sänds vidare till da-omvandlaren.
Tillvägagångssättet kan sammanfattas med det gamla talesättet: ”Hur man än vänder sig har man rumpan bak”

Svante skrev:Tänk om man kunde få en bitperfekt mastering gjord...
xeizo skrev:Något har du gjort fel eftersom ASIO-bridge inte använder WASAPI alls när det är rätt inställt, det använder bara ASIO och ingenting annat. OM du inte har ASIO-kapabel hårdvara, vilket du inte verkar ha, så gör programmet ingen nytta och du får det resultatet du fick.
Om du tittat på ASIO-bridge så finns det ett fält i mitten där du väljer ASIO-utgång, har du inte gjort det = ingen ASIO och inget bättre ljud, se bild:
[ Bild ]
Det räcker alltså inte med att välja rätt källa som nedan, vilket man måste göra, men det är inte tillräckligt:
[ Bild ]
arkman skrev:I dag så gjorde jag lite fler tester, det är faktiskt lite roligt att hålla på med sådant här![]()
Som jag ser det så är själva frågeställningen denna: Sänder Spotify streamen via Mixern även om man använder ”VB-Audio Hi-Fi Cable”?
Jag kom att tänka på att ett enkelt sätt att ta reda på det genom att sända två streams till audio-interfacet samtidighet för att se om dom mixas ihop till ett ljud.
Sagt och gjort. Jag spelade upp musik via Spotify samtidigt som jag spelade musik via Foobar 2000 och mycket riktigt så mixades dom ihop till ett ljud. Det blev ett lite märkligt ljud eftersom den ena låten var en jazz-låt och den andra klassiskmusikHur som helst, med den testmetoden så blir det tydligt att Spotify sänder streamen till ”VB-Audio Hi-Fi Cable” via mixern.
arkman skrev:Min dac har stöd för ASIO. Det fungerar på följande sätt:
1. Spotify sänder streamen till HI-FI-Cable Input (via DirectStraem)
2. HI-FI-Cable Input som sänder streamen vidare till HI-FI-Cable Output (Via DirectStream)
3. HI-FI-Cable Output sänder streamen till den ASIO-output som anges i det gränssnitt som du visat i ett inlägg här ovan. (Via ASIO)
Sänder man en stream från Spotify till ”HI-FI-Cable Output” samtidigt som man sänder en stream till ”HI-FI-Cable Output”, via DirectSound, från Foobar 2000 så kommer dom att mixas ihop till ett ljud.
guwt skrev:arkman skrev:Min dac har stöd för ASIO. Det fungerar på följande sätt:
2. HI-FI-Cable Input som sänder streamen vidare till HI-FI-Cable Output (Via DirectStream)
3. HI-FI-Cable Output sänder streamen till den ASIO-output som anges i det gränssnitt som du visat i ett inlägg här ovan. (Via ASIO)
Sänder man en stream från Spotify till ”HI-FI-Cable Output” samtidigt som man sänder en stream till ”HI-FI-Cable Output”, via DirectSound, från Foobar 2000 så kommer dom att mixas ihop till ett ljud.
Spännande!
Skulle du kunna tänka dig att undersöka om equalify (http://www.equalify.me) uppvisar samma problem?
Det är ett plug-in till Spotify som förutom en parametrisk EQ också ger användaren möjligheten att välja output device.
Skicka PM om du inte vill/orkar/kan köpa en egen licens så kan du få låna en av mina ~200 aktiveringar för testet.
Har själv inte ASIO-stöd på ljudkortet i datorn, men tycker diskussionen är intressant.
guwt skrev:arkman skrev:Min dac har stöd för ASIO. Det fungerar på följande sätt:
Spännande!
Skulle du kunna tänka dig att undersöka om equalify (http://www.equalify.me) uppvisar samma problem?
Det är ett plug-in till Spotify som förutom en parametrisk EQ också ger användaren möjligheten att välja output device.
Skicka PM om du inte vill/orkar/kan köpa en egen licens så kan du få låna en av mina ~200 aktiveringar för testet.
Har själv inte ASIO-stöd på ljudkortet i datorn, men tycker diskussionen är intressant.

Svante skrev:Tänk om man kunde få en bitperfekt mastering gjord...
Morello skrev:Svante skrev:Tänk om man kunde få en bitperfekt mastering gjord...
Ja alltså, vill man undvika dynamikreducerade "remasters" så bör spotify, tidal etc avinstalleras.
Morello skrev:Oj, en sådan drömde jag om som grabb, men hade bara råd med L75:an. Köpte en beg av en byrådirektör i Djursholm cirka 1990 för SEK 300.
Användare som besöker denna kategori: Freddy_J och 34 gäster