HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
xeizo

HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav xeizo » 2016-08-02 22:20

http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Cable/index.htm

Äntligen kan man köra ASIO med Spotify under Windows, utan att behöva använda den buggiga ful-klienten Fidelify. Äntligen låter Spotify lika bra i Windows som det hela tiden har gjort i Linux med ALSA. Äntligen passerar man Windows-mixern helt och hållet.

Fungerar givetvis med alla andra ljudkällor än Spotify, men just Spotify har varit det mest graverande exemplet.

Ja, jag tycker att det låter hörbart bättre, en rejäl slöja är borta. På bra album låter det nu nära nog optimalt, får inget sug alls att köra FLAC-filer. Någon mer som har provat Virtual Cable? Om inte, gör det.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: HiFI-Cable & ASIO-bridge = bättre Spotify-ljud!

Inläggav HenrikTornquist » 2016-08-02 23:22

Menar du att det låter lika bra som en skiva, cd som lp?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-08-02 23:44

Fan va ni verkar att krånglatillet . . . ärä inte bätre att spisa egeninköpta CD/vinyl* . . . typ. :oops:

* Då har man dessutom kanske bidragit lite till produktionskostnaderna. 8)

Men å andra sidan så kanske ena massa arbetstillfällen blir lidande på kuppen**. :(

**Främst en massa *duktiga* masteringstekniker å annan för industrin livsavgörande personal.

Vare bättre förr ? . . . ja iblan. 8O
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-03 00:08

Det som var bättre förr var framtiden.

Spotify har ju vissa hävdat att det inte går att skilja på ifrån en CD. Andra hävdar att ettor är ettor och nollor är nollor och att det inte är skillnader på just någonting.
Om detta innebär att Spotify börjar låta ok så är det ju ett fall framåt tycker jag. Hittills så tycker jag det enbart låtit tråkigt.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2016-08-03 01:11

vad exakt är det, hur fungerar det och hur använder man det?
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 09:32

Harryup skrev:Det som var bättre förr var framtiden.

Spotify har ju vissa hävdat att det inte går att skilja på ifrån en CD. Andra hävdar att ettor är ettor och nollor är nollor och att det inte är skillnader på just någonting.
Om detta innebär att Spotify börjar låta ok så är det ju ett fall framåt tycker jag. Hittills så tycker jag det enbart låtit tråkigt.

Problemet är i huvudsak inte snålkodningen, utan att spotify är full med läskiga "remasters" samt att album kommer och går.
Lägg därtill internetberoendet - uppkopplingar fungerar inte alltid.

Kommer tex ihåg då jag hade en störe fest i april 2013. Jag ställde upp en bärbar PC och kopplade den via USB till en extern DAC för att slippa sortera tusen CD's dagen efter.
Men icke! Min ADSL-lina slutade fungera eller fungerade intermittent, varpå vi testade med olika mobiler för att via "personal hotspot" förse PC'n med internetuppkoppling, men alla uppkopplingar var döda eller för trötta. (allmänt dålig mobiltäckning där jag bor)

Vi tackade gudarna för riktiga fonogram coh körde CD/LP till cirka kl 05. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-08-03 09:40

Ja, att album kommer och går ger en känsla av att de har huvudkontor i Jacob Zumas källare eller något.

Men bra tips. Det måste testas om man hittar rätt på sidan. Lite ASIO skadar ju inte.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 09:42

Det positiva med att folk hakar på streamingtjänsten är såklart att man kan köpa billiga fonogram på begagnatmarknaden.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 11:21

Här är manualen:

http://vb-audio.pagesperso-orange.fr/Ca ... ttings.pdf

Nej, det kan inte förvandla dåliga masters till bra, eller annat hokus pokus. Men det kan plocka bort Windows-mixern ur bilden, Windows-mixern är notoriskt känd för att degradera ljudkvaliteten. Det mesta som spelas in idag spelas in på PC/Mac och inte några andra medier, i fallet PC används ASIO vid inspelning för att studiohårdvaran skall kunna prata direkt med datorns inspelningshårdvara utan något mjukvarulager emellan, det fungerar bra. Studio-filer låter hur bra som helst också när dom spelas upp genom ASIO om hårdvaran är kapabel.

Spotify har inte brytt sig om att implementera ASIO av okända skäl så all ASIO uppspelning på WIndows filtreras genom Windows-mixern som bland annat innefattar degraderande omsampling i mjukvara vid en ganska låg kvalitetsnivå. Det fanns klienten Fidelify av en ensam utvecklare som hade implementerat ASIO, med gott ljudresultat, men själva klienten var usel.

Det HiFi-cable gör är att det fångar upp ljudströmmen innan den når Windows-mixern och via ASIO-cable kan man re-routa den till valfri uppspelningsenhet som stöder ASIO. Nackdelen är att all ljudkontroll i Windows försvinner tex att ändra volymen, det får man göra i det programmet man använder för uppspelning istället tex Spotify, fördelen är att ljudet blir en hel del klarare liknelsen med borttagen slöja är en bra liknelse.

Rent praktiskt, HiFI-cable lägger sig som en uppspelningsenhet i Windows ljudapplet som man får välja som "default", ASIO-bridge visar att det har fångat ljudströmmen under "input" och sen väljer man uppspelningsenhet genom att trycka på den gröna texten "ASIO device". Det finns även en "output" som representerar att man har routat ljudströmmen till ett annat program tex Audacity för inspelning. Det finns en hel del inställningar för latency och buffring som man bör läsa den ovanstående manualen ordentligt för att förstå.

Allt detta förutsätter förstås att man har ett ljudkort/ljudinterface som stöder ASIO, annars fungerar det inte, i mitt fall fungerar det i alla fall klockrent med Steinberg UR-22, Asus Xonar ST och Creative Soundblaster Z, Störst ljudförbättring blev det utan tvekan med Soundblaster Z som verkar ha riktigt dåliga drivrutiner i övrigt och tjänade mest på att gå ASIO.

För uppspelning av filer på hårddisken så har redan de flesta seriösa uppspelningsprogram som Foobar2000 och AIMP tex ASIO-stöd så där finns inget att vinna, men för Spotify och andra program där man inte kan välja utenhet fritt finns det massor att vinna. Rekommenderas!

Och som sagt, den ljudkvalité man uppnår på detta viset har man hela tiden kunnat få i Linux, men många föredrar att köra WIndows så detta är välkommet.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-03 11:50

Offtopic, men nu kommer Spotify-bashandet i så många trådar på sistone: Många verkar helt enkelt inte kunna se styrkan med tjänster som Spotify. Jag fullkomligen älskar Spotify. Det finns ingen chans i helvete att jag skulle ha råd med att inköpa alla de skivor jag dagligen njuter av, om det inte vore för sagda tjänst. Spotify är tillsammans med Bandcamp för mig de tveklöst bästa tjänsterna för att jag ska kunna sätta mig in i och upptäcka ny musik – på laglig väg.

Om man är endast är intresserad av att den bäst ljudande utgåvan av Brothers in Arms och annat gammalt mög och tror att det är målet med Spotify, ja då förstår jag att man tycker tjänsten är riktigt kass. Om man däremot är nyfiken till sin natur och har upptäckarglädje, ja då är det nog svårt att finna något bättre. Det låter nästan som att det inte går att använda tjänsten till att upptäcka nya guldkorn, men det är ju rätt… träbockigt.

Det som älskas tillräckligt mycket införskaffas hemma i roligare/bättre format (kan vara på LP, CD, lossless-nerladdning).

Den riktiga styrkan ligger i att inse att man inte behöver välja, utan kan friskt blanda många tjänster med varandra och finna den väg som passar en bäst. Det är inte för att man tycker Spotify låter perfekt som man väljer att abonnera på tjänsten.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-08-03 12:03

Vad jag menar är att om man vill ha bättre ljudåtergivning ifrån Spotify, är det då inte bättre att börja med en tjänst som använder högre upplösning ifrån start som t.ex. Tidal. Förstås kan det inte hjälpa dåliga mastringar men det stjälper ju inte heller.
Personligen så har jag en jul-lista med bakgrundsmusik och sedan kan folk spela spotify när dom är här. Annars så gillar jag Roon som sömlöst blandar skivsamlingen med Tidal så allt blir en enda samling. Roon kan också hantera versioner av musik så har jag en skiva rippad själv så kan jag se upplösning och utgivningsår på de olika versionerna och välja den jag vill ha.
Självklart är det bra att konkurrens finns men detta är ju också ett HiFi-forum där man i princip i varje tråd diskuterar ljudkvalité och då känns inte Spotify som bästa källan, däremot kan det vara den mest praktiska källan förstås för en del.

/Harryup

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 12:04

shifts skrev:..........................Den riktiga styrkan ligger i att inse att man inte behöver välja, utan kan friskt blanda många tjänster med varandra och finna den väg som passar en bäst. Det är inte för att man tycker Spotify låter perfekt som man väljer att abonnera på tjänsten.

Håller med i allt, men ännu bättre om man kan få Spotify att låta riktigt bra redan som det är, eller hur? Suget att leta original/lossless minskar och man kan koncentrera sig på musiken :)

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 12:08

Harryup skrev:Vad jag menar är att om man vill ha bättre ljudåtergivning ifrån Spotify, är det då inte bättre att börja med en tjänst som använder högre upplösning ifrån start som t.ex. Tidal.
/Harryup

Men om man inte vill det, av praktiska skäl eller annat, så är det bra om man kan ge Spotify optimala förutsättningar att fungera så bra som det kan. Att använda ASIO är en väg. Ärligt talat är jag mer störd av WIndows-mixern än av snålkodning, 320kbps kan låta jättebra, omsamplat med låg precision gör det inte.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-03 12:18

Harryup: Jodå, men utbudet på Spotify är svårslaget, åtminstone för mig. Det som talar till Tidals fördel är sömlös integrering med resten av sitt digitala musikarkiv med hjälp av Roon exempelvis. Men nu är det inga 99 kronor i månaden man talar om längre, utan betydligt högre belopp, och tusenfallt så om man ska skaffa något med Roon-stöd till hifiracket. Spotify är ju väldigt billigt, särskilt om man använder det för att upptäcka musik.

xeizo: Sorry att jag drar tråden ännu mer offtopic, ser att du kämpar med att få den på rätt spår igen. Är helt med dig, både om att 320 kbps kan låta jättebra samt att det är tacksamt att kunna skutta förbi Windows-mixern på ett enkelt sätt!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 12:54

Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.

Eller kasnke det är foobar jag kör med Wasapi?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 13:22

Morello skrev:Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.

Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen 8)

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2016-08-03 13:43

xeizo skrev:
Det måste ha varit Foobar, eftersom det inte går att ändra uppspelningsenhet i Spotify och har aldrig gått, denna tråden förklarar det förmodligen bästa/enklaste sättet att kringgå den begränsningen 8)

En annan trevlig produkt är http://www.equalify.me/. Den har även en parametrisk eq.
Tror jag gav 200kr inklusive framtida uppdateringar osv, så det är inga stora pengar.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 13:59

guwt skrev:
xeizo skrev:

En annan trevlig produkt är http://www.equalify.me/. Den har även en parametrisk eq.
Tror jag gav 200kr inklusive framtida uppdateringar osv, så det är inga stora pengar.

Bra tips, klart värt 200Kr för lite kontroll om man tänker lyssna i en anläggning för tiotusentals kronor ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 14:10

xeizo skrev:
Morello skrev:Jag vill minnas att jag körede WASAPI när jag använde Spotify - och på detta vis löstes problemet med omsamplingar och annat mög.

Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 14:13

Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.

Ja, att säga att Fidelify s*ger getp*ng är ingen överdrift. Men tanken var god :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-08-03 15:21

Nu har jag också blivit med Spotify. Sonen har haft ett premiumabonnemang länge och hustrun har kört free-versionen. Men så kom hon härom dagen och ville få bort all reklam och då hittade jag Spotify premium family - upp till 5 abonnemang för 150 spänn. Så för bara en 50-lapp extra för hushållet, så fick både hustrun och jag varsitt premium. Riktigt kul att sitta och botanisera i musik jag aldrig skulle köpt på skiva för att jag är för lat, eller för att jag aldrig hört talas om den. Jag har bland annat ramlat över Emerson Lake & Palmer och inser att jag bara hört talas om dem - aldrig hört dem. Fasen vilken fräck musik! :D

Ljudet då - goda inspelningar låter faktiskt riktigt bra. Jag kan inte påstå att jag sitter och stör mig på dåligt ljud. Med rätt inställningar i Spotify och i Windows, hör jag ingen uppenbar skillnad jämfört att gå via Fidelify. Eftersom denna suger hanteringsmässigt använder jag fortsättningsvis Spotify.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 15:56

MichaelG skrev:Nu har jag också blivit med Spotify. Sonen har haft ett premiumabonnemang länge och hustrun har kört free-versionen. Men så kom hon härom dagen och ville få bort all reklam och då hittade jag Spotify premium family - upp till 5 abonnemang för 150 spänn. Så för bara en 50-lapp extra för hushållet, så fick både hustrun och jag varsitt premium. Riktigt kul att sitta och botanisera i musik jag aldrig skulle köpt på skiva för att jag är för lat, eller för att jag aldrig hört talas om den. Jag har bland annat ramlat över Emerson Lake & Palmer och inser att jag bara hört talas om dem - aldrig hört dem. Fasen vilken fräck musik! :D

Ljudet då - goda inspelningar låter faktiskt riktigt bra. Jag kan inte påstå att jag sitter och stör mig på dåligt ljud. Med rätt inställningar i Spotify och i Windows, hör jag ingen uppenbar skillnad jämfört att gå via Fidelify. Eftersom denna suger hanteringsmässigt använder jag fortsättningsvis Spotify.

Trevliga observationer, så är det :D Men se till att prova programmet/programmen denna tråden handlar om, det blir Faktiskt ett lyft för Spotify ljudmässigt och eftersom detta är ett HiFi-forum - hur kan du låta bli? :lol:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-03 16:25

Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:39

sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?

Var kommer data till DACen från?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:40

xeizo skrev:
Morello skrev:Stämemr! Jag testade Fidelity några dagar, men den mjukvaran påminner om ett sämre examensarbete.

Ja, att säga att Fidelify s*ger getp*ng är ingen överdrift. Men tanken var god :D

Verkligen, men varför i hela friden har inte Spotify stöd för Wasapi och ASIO?
Det kan väl knappast vara en speciellt stor insats för mjukvaruavdelningen att ordna.

Förvisso är vi bara ett fåtal som bryr om sådana detaljer, men varför exkludera en del av marknaden för en så enkel sak?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:41

sprudel skrev:Nu blir jag lite konfunderad. Jag streamar via Ipad till separat da. Är inte det optimalt?

Ipad har inte Windows, så om det finns några problem är dom av helt annan art än i den här tråden , det kanske inte finns några problem? Jag har en Air 2 men aldrig att jag orkat använda den för musiklyssning :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:44

Morello skrev:

Indeed, om Windows är värd för DAC:en så kan det finnas problem om den inte är inställd på ASIO/WASAPI, men jag uppfattade som att han stremade direkt till en DAC? Eller?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:47

Morello skrev:
xeizo skrev:

Det kan väl knappast vara en speciellt stor insats för mjukvaruavdelningen att ordna.

Förvisso är vi bara ett fåtal som bryr om sådana detaljer, men varför exkludera en del av marknaden för en så enkel sak?

Vet inte, men som du säger kan det inte vara svårt så jag gissar på något krav från skivbolag för att göra det svårare att spela in ljudströmmar utan degraderad kvalitet. Nåväl, med HiFi-Cable och ASIO-bridge kan man spela in bitperfect ljudströmmar. Copysweden har säkert krismöte just nu :roll:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:48

xeizo skrev:

Ipad har inte Windows, så om det finns några problem är dom av helt annan art än i den här tråden , det kanske inte finns några problem? Jag har en Air 2 men aldrig att jag orkat använda den för musiklyssning :D

Jag tänkte att klienten kanske finns på en windows-maskin och ipaden användes som "fjärrkontroll". :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 16:50

xeizo skrev:
Morello skrev:
xeizo skrev:

Vet inte, men som du säger kan det inte vara svårt så jag gissar på något krav från skivbolag för att göra det svårare att spela in ljudströmmar utan degraderad kvalitet. Nåväl, med HiFi-Cable och ASIO-bridge kan man spela in bitperfect ljudströmmar. Copysweden har säkert krismöte just nu :roll:

Ja, bitperfekt så till måtto att datat ut via USB-kabeln överensstämmer med datat på spotifys server, men det datat är ju snålkodat, så det är ju aldrig bitperfekt med avseende på masterfilen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:53

Morello skrev:
xeizo skrev:

Jag tänkte att klienten kanske finns på en windows-maskin och ipaden användes som "fjärrkontroll". :)

Jo, jag förstod det i mitt senare inlägg ovanför, det är omöjligt att veta hur han spelar upp sin musik eftersom han bara har angett att han har en Ipad. Finns massor av sätt att lyssna, han kanske har en Sonos? Strömmar han via WiFi eller Bluetooth? Bluetooth har sämre ljudkvalitet. Osv osv, man måste veta hela kedjan för att veta vid hur många tillfällen signalen kan komma att degraderas.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-03 16:56

Morello skrev:
xeizo skrev:
Morello skrev:Ja, bitperfekt så till måtto att datat ut via USB-kabeln överensstämmer med datat på spotifys server, men det datat är ju snålkodat, så det är ju aldrig bitperfekt med avseende på masterfilen.

Det är sant, men det ryktas om att Spotify ibland testar FLAC och andra icke förstörande format utan att berätta något, tevligt om du då redan har allt inställt för bitperfect 8)

Och som sagt, välkodade filer låter riktigt bra, även om dom är förstörande.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-03 17:23

Absolut - det jag ser som det stora probelemt är alla remasters om man vill lyssna på pop före låt oss säga 2000.
Jag köper hellre tidsiga CD-utgåvor som är från tiden före "loudnes war" brakade loss fullständigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-04 02:16

@xeizo
Jag blev lite nyfiken på den programvara du hittat (VB-Audio Virtual Cable) så jag laddade ner den och gjorde en test. Från Spotify via VB-Audio och sedan via Spotifys ordinarie gränssnitt spelade jag in en låt. Dom två audiofilerna jämförde jag sedan i AudaCity med en sk. ”null-test” och det var ingen skillnad mellan dom, alltså båda inspelningarna var bitkorrekta (sett utifrån nivån på det material som man får ifrån Spotify)

Att du uppfattar skillnad mellan dom två olika sätten att spela upp musik kan naturligtvis bero på att du inte har konfigurerat ditt system på samma sätt som jag har gjort. Det kan också bero på saker som är kopplade till ”egenskaper” av psykologis karaktär. Det är väl därför som det ofta tjatas om blindtester här på forumet :wink:

Hur det än må vara med den saken så tror jag inte man kan räkna men att den här mjukvaran ”går förbi” mixern i Windows. Spotify kan bara sända en stream via audiogränssnittet ”DirectSound”. Jag har inte djupdykt i den här mjukvaran men jag tror att det fungerar på följande sätt:

1. Spotify sänder en stream via ”DirectSound”
2. Streamen fångas upp av VB-Audio Virtual Cable (VB)
3. VB sänder streamen till den audio-utgång som man valt att konfigurera den för. Har man konfigurerat den för WasApi är det protokollet som till sist kommer att användas då streamen sänds vidare till da-omvandlaren.

Tillvägagångssättet kan sammanfattas med det gamla talesättet: ”Hur man än vänder sig har man rumpan bak” :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-08-04 07:42

Morello skrev:

Från Ipad till Airport Express och optiskt till dac.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 08:32

Aha, Apple-maskiner - kolla med Apple-expertisen om det finns potentiell åverkan på datat.

En annan sitter och dricker morgonkaffe och lyssnar på ett Toto-album som låg och väntade i brevlådan när jag kom hem från jobbet igår.

Första albumet efter att Jeff Porcaro gått bort; ingen mindre än överdängaren Simon Philips spelar trumma på detta album.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-08-04 09:04

sprudel skrev:
Morello skrev:

Från Ipad till Airport Express och optiskt till dac.

Så spelar jag också upp hyfsat ofta (min DAC är den som sitter i Marantz SR5005). Det är åtminstone väldigt praktiskt för enkelt lyssnande. Kolla inställningar vilken kvalitet du strömmar i och välj Extrem (nåja) om nätverket tillåter. Men det har du garanterat redan gjort. Det är inte optimalt för mig av den anledningen att det då och då blir avbrott i uppspelningen, men tror man undviker ytterligare förstörande ingrepp på signalen åtminstone.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-04 10:34

arkman skrev:@xeizo
1. Spotify sänder en stream via ”DirectSound”
2. Streamen fångas upp av VB-Audio Virtual Cable (VB)
3. VB sänder streamen till den audio-utgång som man valt att konfigurera den för. Har man konfigurerat den för WasApi är det protokollet som till sist kommer att användas då streamen sänds vidare till da-omvandlaren.

Tillvägagångssättet kan sammanfattas med det gamla talesättet: ”Hur man än vänder sig har man rumpan bak” :)

Något har du gjort fel eftersom ASIO-bridge inte använder WASAPI alls när det är rätt inställt, det använder bara ASIO och ingenting annat. OM du inte har ASIO-kapabel hårdvara, vilket du inte verkar ha, så gör programmet ingen nytta och du får det resultatet du fick.

Om du tittat på ASIO-bridge så finns det ett fält i mitten där du väljer ASIO-utgång, har du inte gjort det = ingen ASIO och inget bättre ljud, se bild:

Bild

Det räcker alltså inte med att välja rätt källa som nedan, vilket man måste göra, men det är inte tillräckligt:

Bild
Senast redigerad av xeizo 2016-08-04 10:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-08-04 10:41

Ska helt klart testa "kabeln"
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-04 18:11

Tänk om man kunde få en bitperfekt mastering gjord...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-04 18:42

Svante skrev:Tänk om man kunde få en bitperfekt mastering gjord...

Finns mycket söndermastrat därute, ja, men för mig som lyssnar mest på progressive rock/metal, blues och jazz/fusion och nästan ingen samtida pop/dansmusik så finns det en hel del som låter riktigt bra på Spotify. Klart värt att ge det bästa möjliga förutsättningar, särskilt blues finns det massvis med bra inspelningar :D

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-05 02:05

xeizo skrev:Något har du gjort fel eftersom ASIO-bridge inte använder WASAPI alls när det är rätt inställt, det använder bara ASIO och ingenting annat. OM du inte har ASIO-kapabel hårdvara, vilket du inte verkar ha, så gör programmet ingen nytta och du får det resultatet du fick.

Om du tittat på ASIO-bridge så finns det ett fält i mitten där du väljer ASIO-utgång, har du inte gjort det = ingen ASIO och inget bättre ljud, se bild:

[ Bild ]

Det räcker alltså inte med att välja rätt källa som nedan, vilket man måste göra, men det är inte tillräckligt:

[ Bild ]

När jag skulle ladda ner ”vb cable” så hittade jag bara en med namn ”VB-Audio Virtual Cable” så det är den som jag testade. På dina bilder ser jag att du använde en version som heter ”VB-Audio Hi-Fi Cable” vilket är den version som har stöd för ASIO. Idag hittat jag den och installerade den. Min dac har stöd för både WasApi och ASIO så jag har kunnat testa att spela musik via HI-FI Cable men min dac har inte någon digitalutgång så jag har inte haft möjlighet att spela in och göra några tekniska jämförelser. Mina enkla lyssningstestger säger mej att det inte blir några hörbara skillnader med ”HI-FI Cable” jämfört med att spela upp musiken via det vanliga gränssnittet.

Jag tror att Spotify även i det här fallet sänder steamen till ”HI-FI Cable via audio-interfacet ”Direct Sound”. För att HI-FI Cable ska kunna plocka ut streamen via ASIO så krävs det att Spotify erbjuder ett sådant interface eller att HI-FI Cable har något sätt att koppla in sig mot Spotify före Spotifys eget audiogränssnitt och jag tvivlar på att den möjligheten finns.

Jag gjorde en jämförande test med JRiver. I JRiver så kan man välja vilket audiogränssnitt man vill använda. Jag spelade in en låt med Direct Audio och sedan samma låt via WinApi (som ska vara bitkorrekt) och gjorde en null-test. Det visade sig att båda interfacen gav exakt samma resultat. Jag använder en dator med Windows 10.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-09 21:45

I dag så gjorde jag lite fler tester, det är faktiskt lite roligt att hålla på med sådant här :)

Som jag ser det så är själva frågeställningen denna: Sänder Spotify streamen via Mixern även om man använder ”VB-Audio Hi-Fi Cable”?
Jag kom att tänka på att ett enkelt sätt att ta reda på det genom att sända två streams till audio-interfacet samtidighet för att se om dom mixas ihop till ett ljud.

Sagt och gjort. Jag spelade upp musik via Spotify samtidigt som jag spelade musik via Foobar 2000 och mycket riktigt så mixades dom ihop till ett ljud. Det blev ett lite märkligt ljud eftersom den ena låten var en jazz-låt och den andra klassiskmusik :D Hur som helst, med den testmetoden så blir det tydligt att Spotify sänder streamen till ”VB-Audio Hi-Fi Cable” via mixern.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-09 22:21

arkman skrev:I dag så gjorde jag lite fler tester, det är faktiskt lite roligt att hålla på med sådant här :)

Som jag ser det så är själva frågeställningen denna: Sänder Spotify streamen via Mixern även om man använder ”VB-Audio Hi-Fi Cable”?
Jag kom att tänka på att ett enkelt sätt att ta reda på det genom att sända två streams till audio-interfacet samtidighet för att se om dom mixas ihop till ett ljud.

Sagt och gjort. Jag spelade upp musik via Spotify samtidigt som jag spelade musik via Foobar 2000 och mycket riktigt så mixades dom ihop till ett ljud. Det blev ett lite märkligt ljud eftersom den ena låten var en jazz-låt och den andra klassiskmusik :D Hur som helst, med den testmetoden så blir det tydligt att Spotify sänder streamen till ”VB-Audio Hi-Fi Cable” via mixern.

Jag vet inte hur du har gjort, men jag kan INTE använda flera ljudströmmar i ASIO-läge, bara en sak i taget som det är när det är ASIO. Försöker jag spela upp något annat får jag meddelande att uppspelningsenheten är upptagen. Kanske din DAC inte har någon "äkta" ASIO-drivrutin?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-08-10 00:12

Min dac har stöd för ASIO. Det fungerar på följande sätt:

1. Spotify sänder streamen till HI-FI-Cable Input (via DirectStraem)
2. HI-FI-Cable Input som sänder streamen vidare till HI-FI-Cable Output (Via DirectStream)
3. HI-FI-Cable Output sänder streamen till den ASIO-output som anges i det gränssnitt som du visat i ett inlägg här ovan. (Via ASIO)

Sänder man en stream från Spotify till ”HI-FI-Cable Output” samtidigt som man sänder en stream till ”HI-FI-Cable Output”, via DirectSound, från Foobar 2000 så kommer dom att mixas ihop till ett ljud.

Användarvisningsbild
guwt

Inläggav guwt » 2016-08-12 16:07

arkman skrev:Min dac har stöd för ASIO. Det fungerar på följande sätt:

2. HI-FI-Cable Input som sänder streamen vidare till HI-FI-Cable Output (Via DirectStream)
3. HI-FI-Cable Output sänder streamen till den ASIO-output som anges i det gränssnitt som du visat i ett inlägg här ovan. (Via ASIO)

Sänder man en stream från Spotify till ”HI-FI-Cable Output” samtidigt som man sänder en stream till ”HI-FI-Cable Output”, via DirectSound, från Foobar 2000 så kommer dom att mixas ihop till ett ljud.

Spännande!

Skulle du kunna tänka dig att undersöka om equalify (http://www.equalify.me) uppvisar samma problem?
Det är ett plug-in till Spotify som förutom en parametrisk EQ också ger användaren möjligheten att välja output device.
Skicka PM om du inte vill/orkar/kan köpa en egen licens så kan du få låna en av mina ~200 aktiveringar för testet.

Har själv inte ASIO-stöd på ljudkortet i datorn, men tycker diskussionen är intressant.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2016-08-12 16:12

guwt skrev:

Spännande!

Skulle du kunna tänka dig att undersöka om equalify (http://www.equalify.me) uppvisar samma problem?
Det är ett plug-in till Spotify som förutom en parametrisk EQ också ger användaren möjligheten att välja output device.
Skicka PM om du inte vill/orkar/kan köpa en egen licens så kan du få låna en av mina ~200 aktiveringar för testet.

Har själv inte ASIO-stöd på ljudkortet i datorn, men tycker diskussionen är intressant.

Prova http://www.asio4all.com/...
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-08-12 16:27

Intressant diskussion indeed, jag har inte haft tid att djupdyka i empiriska tester, och nu har det tappat rent praktisk betydelse för mig eftersom jag har köpt ny förstärkare med inbyggd Spotify-klient som presterar minst lika bra eller bättre än mina ljudkort. Och den har garanterat ingen Windows-mixer. Såvitt jag förstår kör Yamaha Linux på sina receivers. webgränssnittet drivs i alla fall av en onboard Apache-server, så det är helt WIndows-fritt. Nice! 8)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-08-17 03:46

Har i flertalet år kört spotify genom sonos systemet som går optiskt in it förstärkaren. Funkat finfint. Använder en ipad som "fjärr" för film och musik.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-09-10 23:26

guwt skrev:

Spännande!

Jag har laddat ner Equalify och testade lite. Till skillnad från HiFI-Cable & ASIO-bridge så är det här programmet integrerat med Spotify. Inställningar till programmet går att nå inifrån Spotify och det går att välja vilken ljudutgång som man vill använda men det går inte att koppla Spotify direkt mot ASIO eller WASAPI. Ljudströmen går fortfarande via mixern i Windows.
Det finns faktiskt ett väldigt enkelt sätt att se om ljuströmen går vi mixern eller inte. Till höger om den valda ljudutgången finns en liten ”progressbar”. Om en grön stapel rör sig i takt med musiken så används mixern. När WASAPI eller ASIO används så är den konstant grå/blå.
Bild
Equalify har en liten equalizer som kanske är användbar men användargränssnitt är milt uttryckt, mycket dåligt.

Jag tror att betydelsen av att använda WASAPI eller ASIO är överdriven. Jag gjorde en teknisk jämförelse mellan att sända ljudströmen via DirectSound jämfört med att sända den via WASAPI och det var ingen skillnad mellan dom. (Jag har för mej att Svante gjort någon test av omsamplaren i Windows Vista som visade på skillnader i vissa lägen men jag kan inte hitta tråden).
Ska man spela upp musik i olika samplingsfrekvenser så behöver man använda WASAPI eller ASIO, men om man ska spela upp musik från Spotify som alltid har samplingsfrekvensen 16/44.1 så vinner man inget på att gå via WASAPI /ASIO jämfört med att gå via mixern förutsatt att man konfigurerat ljudutgången rätt, dvs. stängt av alla funktioner som kan påverka ljudströmen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-11 15:47

Ja alltså, vill man undvika dynamikreducerade "remasters" så bör spotify, tidal etc avinstalleras.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-11 17:30

Morello skrev:

Ja alltså, vill man undvika dynamikreducerade "remasters" så bör spotify, tidal etc avinstalleras.

Varför tror herrn att det numera står en jätteanalog Schweizisk Lenco L-78 och spinner i stereon? :D

Spotify är bra som musik-wiki typ, Youtube också eftersom man kan se gubbarna/tanterna spela då ...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-09-11 17:52

Oj, en sådan drömde jag om som grabb, men hade bara råd med L75:an. Köpte en beg av en byrådirektör i Djursholm cirka 1990 för SEK 300.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2016-09-11 18:11

Morello skrev:Oj, en sådan drömde jag om som grabb, men hade bara råd med L75:an. Köpte en beg av en byrådirektör i Djursholm cirka 1990 för SEK 300.

Jag hade en farbror som redan på 60-talet hade en Lenco L-75/Shure M75-B med en Ferguson receiver på 2x30W och stora högtalare från Svenska Högtalarefabriken. Lät alltid väldigt naturligt om den setupen. Jag minns att när jag själv långt senare började köpa stereoprylar alltid hade den där naturligheten som en slags referens.

Nångång på 80-talet var hans Lenco slut och jag minns att jag renoverade den åt honom då, så jag har pillat lite på en sådan förut.

Men som sagt, tillbaka till nutid så satt jag och läste på nätet om Troels Gravesens skivspelare(L-78) när en annons på en Lenco dök upp samtidigt, bara att slå till. Det tog 4 dagar att få igång den så att det nu går att spela skivor med största behållning, men ambitionen på sikt är att göra något DIY-projekt ala Troels och få till en slags TOTL-skivspelare :)

Återgå till Generellt om hifi