Monopolspeglig i planet map frekvens, avstånd, storlek?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Monopolspeglig i planet map frekvens, avstånd, storlek?

Inläggav JM » 2016-08-24 16:16

För de lägsta frekvenserna får en bashögtalare, monopol, på ett oändligt plan ett ljud som om det var två högtalare. "Speglingen" i planet ger tryckökning på 6dB?
Hittar inget matematiskt uttryck hur "speglingen" förklaras i relation till frekvens, avstånd från planet, ljudkällans storlek mm.
Någon som kommer ihåg?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Re: Monopolspeglig i planet map frekvens, avstånd, storlek?

Inläggav Morello » 2016-08-24 16:30

Detta är bara att summera bidragen (högtalaren och den virtuella högtalaren) under beaktande av det relativa fasläget.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-08-24 16:33

Morello skrev:Detta är bara att summera bidragen (högtalaren och den virtuella högtalaren) under beaktande av det relativa fasläget.

"Bara"! :mrgreen:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-24 17:14

Morello skrev:Detta är bara att summera bidragen (högtalaren och den virtuella högtalaren) under beaktande av det relativa fasläget.

...och avstånden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-24 17:18

PerStromgren skrev:

"Bara"! :mrgreen:

Ja?

Alltså, har man två punktkällor som avger sinusar så ger den ena

p1=p0/r1² * sin(wt-k*r1)
p2=p0/r2² * sin(wt-k*r2)

och totala trycket är p=p1+p2.

Det blir en summa av två sinusar med olika fasläge, ibland blir det utsläckningar, ibland hjälps de åt. Det vackra med matematiken är att den förutser i hela rummet vad de två källorna ger för ljudtryck.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

JM

Inläggav JM » 2016-08-24 17:28

Problemet är som jag ser det är att "speglingen" minskar men ökat avstånd och ökad frekvens för att till sist i praktiken upphöra. Då finns bara en punktkälla.
Det är den matematiska dynamiken jag efterfrågar. Inte ett statiskt tillstånd.
Det räcker med en ungefärlig formel för att hitta praktiska gränser, avståndsmässigt och frekvensmässigt, när ett oändligt plan upphör att påverka en punktkälla.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-24 22:49

JM skrev:Problemet är som jag ser det är att "speglingen" minskar men ökat avstånd och ökad frekvens för att till sist i praktiken upphöra. Då finns bara en punktkälla.
Det är den matematiska dynamiken jag efterfrågar. Inte ett statiskt tillstånd.
Det räcker med en ungefärlig formel för att hitta praktiska gränser, avståndsmässigt och frekvensmässigt, när ett oändligt plan upphör att påverka en punktkälla.

JM

Alltså, för en given position är matematiken statisk. Men man kan också medelvärdesbilda över många positioner på stort avtånd och då får man 6 dB förstärkning för låga frekvenser (=dubbla ljudtrycket eftersom ljuden ligger i fas överallt och deras tryck adderas), men 3 dB förstärkning vid höga frekvenser (=dubbla intensiteten eftersom bara halva rymden bestrålas).

Jag har nån bild av det där. Hmm. Där var den. Bilden visar alltså medelnivån för olika riktningar på stort avstånd från källan, när man har en punktkälla på avståndet d från 1, 2 eller 3 plan.
Bilagor
ek504SG2004a.png
ek504SG2004a.png (4.17 KiB) Visad 704 gånger

JM

Inläggav JM » 2016-08-25 05:47

Tack Svante!
Skall utifrån din graf försöka simulera några verkliga exempel o se var de praktiska gränserna ligger.

Bild

MBL diskanter borde nästan ha 6 dB förstärkning? Hur blir förstärkningen med dipol-diskanter typ AMT i relation till ett oändligt plan? Går det att hålla reda på de olika faserna?

JM
Senast redigerad av JM 2016-08-25 06:34, redigerad totalt 2 gånger.

JM

Inläggav JM » 2016-08-25 06:26

Svante skrev:Jag har nån bild av det där. Hmm. Där var den. Bilden visar alltså medelnivån för olika riktningar på stort avstånd från källan, när man har en punktkälla på avståndet d från 1, 2 eller 3 plan.

Vad innebär stort avstånd från källan?

JM

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-08-25 08:09

JM skrev:
Svante skrev:Jag har nån bild av det där. Hmm. Där var den. Bilden visar alltså medelnivån för olika riktningar på stort avstånd från källan, när man har en punktkälla på avståndet d från 1, 2 eller 3 plan.

JM

Se figuren.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-25 10:44

Johan_Lindroos skrev:
JM skrev:

JM

Se figuren.

Nej... Avståndet i figuren är det mellan punktkälla och vägg. "Stort avstånd" i min text syftar på avståndet mellan lyssningsposition och källa. Stort innebär här på vanligt fysikervis oändligt stort, går man närmare än oändligheten får man ett fel som växer med närheten till källan. Kanske ligger det underförstått i frågan "hur stort måste avståndet vara för att figuren ska stämma". Svaret är att det beror på hur stort fel man tolererar.

JM

Inläggav JM » 2016-08-25 11:29

Ok - utgår från ett överförenklat oändligt lyssningsavstånd innan verkligheten rullar in.

JM

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-08-25 16:54

JM skrev:Ok - utgår från ett överförenklat oändligt lyssningsavstånd innan verkligheten rullar in.

JM

Ja, förmodligen har du även ett rum med rumsresonanser och efterklangsradie. :)

Återgå till Generellt om hifi