Problem med brum från Oppo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Problem med brum från Oppo

Inläggav music4ever » 2017-01-04 17:47

Jag har ett problem. Min Oppo 103 skapar brum ur högtalarna och jag undrar vad det kan bero på och vad man kan göra?
Oppon är kopplad till min Denon 3312 med en HDMI kabel. Min Sony projektor är också kopplad till samma Denon. Förutom det så sitter det en lan-kabel från min dator i Oppon.
-Drar jag ur lan-kabeln: så händer inget.
-Drar jag ur strömkabeln till Oppon: så händer inget
-Drar jag ur HDMI kabeln från projektorn så vill jag minnas att brummet ökar. Men iaf, den minskar inte.
-Det är först när båda HDMI kablarna är ur receivern som brummet försvinner.
Projektorn sitter i samma vägguttag som slutstegen.
Receivern sitter i samma vägguttag som Oppon.

Några idéer?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: Problem med brum från Oppo

Inläggav Michael » 2017-01-05 12:12

Någon antenn- eller kabeltvkabel till receivern?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-05 16:45

Det låter som man får en jordslinga mellan gemensam signaljord i apparaterna och gemensam jord från jordade nätkontakter. Om man dessutom har någon antenn med sitt jordsystem inkopplat så är det bäddat för trubbel.

För USB finns det isolatorer som ger en galvanisk skillnad mellan in och ut. Jag har en sån här. http://intona.eu/de/products Kan vara bra för mätändamål och möjligtvis inom hifi för att undvika jordströmmar. Den var inte gratis.

Finns motsvarande för HDMI? Googla på hdmi isolator. Där verkar finnas en del matnyttigt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-01-05 18:22

VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Återgå till Generellt om hifi