Moderator: Redaktörer
Men det är ju för att prata med hifi-folk man är på mässan! Tror väldigt få är där för apparaterna? De är bara där som en ursäkt för oss att umgås kring.IngOehman skrev:Är i samma situation, är obestämd även till mässbesöket.
Men blir det av så låter middag kul.
Kuligare än själva mässan. Är ju inte nämnvärt intresserad av hifi-apparater. Hifi-folk däremot är nästan alltid trevliga.
Vh, iö
Tell skrev:Jag är också lite sugen på Hifimässan, mest för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta, har ju nämligen inte speciellt ofta hör några flashigare högtalare utöver mina egna piP plus en del lite häftigare PA-system. Problemet för mig bara är att jag inte känner några där (eller här) samt att jag kan vara tämligen blyg i större sällskap när jag inte känner nån. Så aja, får se om jag vågar mig dit
Alexi skrev:Tell skrev:Jag är också lite sugen på Hifimässan, mest för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta, har ju nämligen inte speciellt ofta hör några flashigare högtalare utöver mina egna piP plus en del lite häftigare PA-system. Problemet för mig bara är att jag inte känner några där (eller här) samt att jag kan vara tämligen blyg i större sällskap när jag inte känner nån. Så aja, får se om jag vågar mig dit
Mässor ska absolut inte användas för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta. Allt låter rätt uselt på mässor.
Tell skrev:Alexi skrev:Tell skrev:Jag är också lite sugen på Hifimässan, mest för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta, har ju nämligen inte speciellt ofta hör några flashigare högtalare utöver mina egna piP plus en del lite häftigare PA-system. Problemet för mig bara är att jag inte känner några där (eller här) samt att jag kan vara tämligen blyg i större sällskap när jag inte känner nån. Så aja, får se om jag vågar mig dit
Mässor ska absolut inte användas för att få lite referenser för hur hifi "ska" låta. Allt låter rätt uselt på mässor.
Så vad är då ens poängen med alla dyra produkter på mässan? Försöker inte utställarna styra akustiken i rummen hyfsat för att få bra ljud?
Tell skrev:Ja det var en bra liknelse och ett bra sätt att övertala mig att det inte är en mässa för migSom vanligt handlar det alltså om prylbögeriet o inte det som hifi egentligen handlar om; vilket ljud nånting i slutändan ger.
PerStromgren skrev:Tell skrev:Ja det var en bra liknelse och ett bra sätt att övertala mig att det inte är en mässa för migSom vanligt handlar det alltså om prylbögeriet o inte det som hifi egentligen handlar om; vilket ljud nånting i slutändan ger.
Nej, därför att man inte enkelt kan dema på en mässa hur musik genom anläggningen låter. Så på mässan blir anläggningar prylar, även om de hemma blir musikåtergivare. Det tycker inte jag är så konstigt.
Tell skrev:PerStromgren skrev:Tell skrev:Ja det var en bra liknelse och ett bra sätt att övertala mig att det inte är en mässa för migSom vanligt handlar det alltså om prylbögeriet o inte det som hifi egentligen handlar om; vilket ljud nånting i slutändan ger.
Nej, därför att man inte enkelt kan dema på en mässa hur musik genom anläggningen låter. Så på mässan blir anläggningar prylar, även om de hemma blir musikåtergivare. Det tycker inte jag är så konstigt.
Hyfsat små rum o en del medtagna absorbenter borde ju kunna imitera hyfsat den akustiken som folk har hemma? Eller menar ni att det oavsett är natt o dag emot hur en anläggning borde kunna låta?
Panelguy skrev:Tell skrev:PerStromgren skrev:
Hyfsat små rum o en del medtagna absorbenter borde ju kunna imitera hyfsat den akustiken som folk har hemma? Eller menar ni att det oavsett är natt o dag emot hur en anläggning borde kunna låta?
Det är ju bara det att många av de större systemen troligtvis är ytterst svåra att få till i ett "normalt" rum som folk har hemma. Jag tror inte de flesta har tillgång till bra rum på sissådär hundra kvadrat som i princip väl är vad som krävs för de största högtalarna. Just hemkommen från mässan kan jag konstatera att många hade basproblem trots stora rum som borde kunna hantera basen bättre än ett normalstort rum där jag inte vågar tänka på hur basen skulle låta utan en mängd basfällor.
Hoppas ni som kan gå får en trevlig mässmiddag
FBK skrev:Panelguy skrev:Tell skrev:
Det är ju bara det att många av de större systemen troligtvis är ytterst svåra att få till i ett "normalt" rum som folk har hemma. Jag tror inte de flesta har tillgång till bra rum på sissådär hundra kvadrat som i princip väl är vad som krävs för de största högtalarna. Just hemkommen från mässan kan jag konstatera att många hade basproblem trots stora rum som borde kunna hantera basen bättre än ett normalstort rum där jag inte vågar tänka på hur basen skulle låta utan en mängd basfällor.
Hoppas ni som kan gå får en trevlig mässmiddag
Nu har jag inte sett några bilder, men vilka av dagens hifi-högtalare behöver hundra kvadrat för att funka ? Det finns ju knappt några Hifi-högtalare längre med mer rejäl bestyckning som det fanns förr. Har varit på mässor som tex Arken med högtalare som har haft mer rejäl återgivning i rum som varit långt ifrån hundra kvadrat och det har inte varit några stora problem. Att det krävs enorma rum för att få till bra ljud är en myt anser jag. Jag hade en gång i tiden ett rum strax under 12Kvm där ett par Dynaudio s3.4 funkade ur bra som helst tex.
MagnusÖstberg skrev:Gick direkt på middagen. Väldigt trevligt och långt samtal med dansk distributör som var befriande fri från floskler.
kul att ses!Revoxarn skrev:Tackar för en trevlig middagsträff, jag återkommer nästa år.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster