Hjälp! Trasig Sonab OA-5 typ 3?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Hjälp! Trasig Sonab OA-5 typ 3?

Inläggav Fralle » 2017-02-15 00:49

Jag har precis köpt ett par sonab OA-5 typ 3 via blocket, uppgraderade 2015. Det var så klart ngt av en chansning då jag aldrig hade möjlighet att åka och titta på högtalarna, utan de fick skickas med Schenker. Betalade en ansenlig summa så det var långt ifrån ngt loppisfynd. Säljaren hade gjort uppgraderingen själv och verkade veta vad han sysslade med. Idag kopplade jag in högtalarna och diskanterna i den vänstra är fanimej knäpptysta, men baselementet fungerar. Allt är kopplat rätt och jag har testat flytta den vänstra kabeln till den högra för att utesluta kabelfe, men resultatet är detsamma. Känns så sjukt tråkigt då jag ju köpte ett par uppgraderade just därför att jag har minst en tumme för mkt i varje hand för att uppgradera själv.

Har ni någon aning om vad det kan vara och finns det hopp för att det är relativt lätt och billigt att åtgärda detta?

Användarvisningsbild
staffanw

Re: Hjälp! Trasig Sonab OA-5 typ 3?

Inläggav staffanw » 2017-02-15 12:31

Det låter som om internkablaget till diskanterna lossat i frakten eller att filtret gått sönder i diskantdelen. Att alla fyra diskanterna skulle gå sönder är inte troligt. Tror att diskantanslutiningarna är lödda till filterkortet. Kan du komma åt filtret? Här kan du se hur det ska se ut: http://www.hifikit.se/images/5311/carlsson_2.pdf och här finns hela beskrivningen till OA5.3 https://www.carlssonplanet.com/hogtalare/producerade/carlsson-oa-5-3/

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-02-15 19:44

Hela delningsfiltret är brutet på ena kanten och hänger löst i trådarna. Säljaren hävdar att det har hänt under frakten men jag har jävligt svårt att tro det. Han tyckte att jag skulle testa med ledande tejp först och främst. Vad tror ni om det? Tänker nog införskaffa en lödkolv på en gång då jag ändå tänkt att jag vill lära mig. Men är nervös att jag ska leda fel i försöket.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-02-15 20:01

Fralle skrev:Hela delningsfiltret är brutet på ena kanten och hänger löst i trådarna. Säljaren hävdar att det har hänt under frakten men jag har jävligt svårt att tro det. Han tyckte att jag skulle testa med ledande tejp först och främst. Vad tror ni om det? Tänker nog införskaffa en lödkolv på en gång då jag ändå tänkt att jag vill lära mig. Men är nervös att jag ska leda fel i försöket.

Snabblim och limma ihop kortet samt löda fast lösa sladdar är inte så svårt.
Löda om kan man göra o m det inte blir bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till Generellt om hifi