Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Tillverkades alla Sonab-högtalare i Lövånger från mitten av 1960-talet tills (det abrupta?) stoppet 1978?
Vet någon på ett ungefär hur många som producerades per år?
Jag antar att det blev flest OA5 typ 2 till 1974?
Kom 70-tals (svensson-)modellerna OD11, OA12 och OA14 därefter upp i motsvarande kvantiteter?
Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ
chrisss skrev:Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ
Så tolkade jag det oxå.
John Larsen skrev:John Atkinson's attempts to apply irrelevant, conventional measuring techniques to this innovative speaker design [...] makes his measurements quite misleading. And nearfield measurements like these are not possible with many drivers firing in various directions. Larsen measures to determine how both speakers actually perform in the room—not how they would perform in a room without walls.
To measure how Larsen speakers actually perform in the room, we measure at the listening position—and not only the direct sound of the speakers, but the total sound, which includes reflections from the room.
John Atkinson skrev:... fig.7 was taken at the listening position in my room, and does, therefore, include not just the direct sound of the speakers, but also the reflections from the room boundaries. The in-room measurement is not at odds with the quasi-anechoic measurements in figs.3–6.
Almen skrev:John Larsen skrev:John Atkinson's attempts to apply irrelevant, conventional measuring techniques to this innovative speaker design [...] makes his measurements quite misleading. And nearfield measurements like these are not possible with many drivers firing in various directions. Larsen measures to determine how both speakers actually perform in the room—not how they would perform in a room without walls.
To measure how Larsen speakers actually perform in the room, we measure at the listening position—and not only the direct sound of the speakers, but the total sound, which includes reflections from the room.
darkg skrev:Ja, Art Dudley var ju mycket positiv.
avr7000 skrev:Mäter man i lyssningsposition går det ju inte att gate'a bort reflexerna och då bör man väl mäta lTAS som t ex föreslås här:
http://carlssonkult.se/measuring.aspx
Jag är säker på att man inte får de krokiga kurvor som presenterats i artikel om man gör det.
Mäter man med svep eller andra typiska mätmetoder kan man säkert få det broende på placeringar och reflexer.
Stefan
darkg skrev:Laila menar nog Atkinsons mätning o analys i "sidebar 3", sist och lätt att missa.
Nattlorden skrev:Det är väl få här som har god koll på hur man mäter på högtalare av orthoakustisk karaktär, så att begära att JA ska ha full koll är rätt höga krav. Det är nog rimligt att anta att det kanske kunde blivit bättre.
darkg skrev:Ja, Art Dudley var ju mycket positiv.
Art Dudley skrev:the Larsen 8s sounded a bit rolled off at both frequency extremes. Trebles were soft—a recording in which vocal sibilants were borderline hot was instantly tamed, yet a distantly miked tambourine in the same recording lost a small measure of its musical effectiveness—and instruments with fundamentals in the lowest octaves sounded a little cushier than usual, though not unpleasantly so.
I didn't hear the same amount of force as through my Altecs or the Auditorium 23 Hommage Cinemas, and the size of the Larsens' soundstage was less than enormous
---
Only with certain examples of large-scale music, such as the Electric Recording Company's reissue of soloist Leonid Kogan's recording of the Brahms Violin Concerto with Kiril Kondrashin and the Philharmonia Orchestra (LP, Columbia SAX 2307/ERC 027), did I actually miss the scale and the drive—the latter especially in the low frequencies—of my own speakers.
The only disappointment in the way the Larsens reproduced Ys was what appeared to be a very slight cupped-hands or "head-cold" coloration in Newsom's voice. I heard the same slight darkening in Joni Mitchell's voice in "Morning Morgantown" and "For Free," from her Ladies of the Canyon (LP, Reprise 6376).
chrisss skrev:Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ
Så tolkade jag det oxå.
Bill50x skrev:chrisss skrev:Laila skrev:Min förståelse för det Engelska språket är långt ifrån perfekt . . . men var inte detta,
av John Atkison, en så närmast total avsågning av "Larsen HiFi 8 loudspeaker" som man
kan komma utan att vara direkt ohövlig ? . . . va tråkigt i sånna fall . . . typ
Så tolkade jag det oxå.
Inte jag. Tyckte nog att recensionen var försiktigt positiv i det stora hela. Bara det att han hade svårt att inte förlora sig i musiken när han borde arbeta tycker jag är talande nog.
Vad jag saknade var några alternativ till drivning, alltså att han borde testat med några andra slutsteg.
Nu har jag bara läst själva recensionen, inte några kommentarer, men någon sågning uppfattar jag det inte alls som.
/ B
Nattlorden skrev:Jag tycker inte de representerar hur en potentiell kund skulle uppfatta dem, speciellt tänker jag på peaken 4-900Hz i fig 7, samt framför allt att mätningarna leder fram till JAs slutsats som inte är något annat än en ren sågning och jag skulle undra över vem som läst recensionen som skulle vilja köpa ett par efter att ha läst det.
Jag har inget lyssningsintryck av högtalarna till att vara speciellt påflugna i det registret - har du?
IngOehman skrev:Nattlorden skrev:Jag tycker inte de representerar hur en potentiell kund skulle uppfatta dem, speciellt tänker jag på peaken 4-900Hz i fig 7, samt framför allt att mätningarna leder fram till JAs slutsats som inte är något annat än en ren sågning och jag skulle undra över vem som läst recensionen som skulle vilja köpa ett par efter att ha läst det.
Jag har inget lyssningsintryck av högtalarna till att vara speciellt påflugna i det registret - har du?
De låter som de mäter, ja. Inget konstigt med det.
Varför skulle de låta annorlunda?
RogerGustavsson skrev:Även jag sällar mig till skaran som inte tycker att den visade kurvan helt stämmer med de lyssningsintryck jag har haft av Larsen L8. Det är en ruggig topp som visas, inte olik den man sett för Yamaha NS-10... Finns det andra som mätt på L8?
darkg skrev:Generellt är jag antagligen ganska skyldig till det slags "metaforisk" tolkning som IÖ beskriver, såsom att en spets i kurvan låter vasst och så. Jag försöker hålla mig medveten om risken för sådana irrvägar och många gånger låter jag mig inte luras. I själva verket är det ett område som intresserar mig, den typen av, ja, metaforisk tolkning, inläsning, av egenskaper utifrån framträdande detaljer i material, dimensioner och diagram.
I det specifika fallet läste jag JA:s del med, tycker jag, kunskaper som nog kan mäta sig med någon slags genomsnittlig Stereophile-läsare, och hans tolkning och värdering tillsammans med kurvorna tycks som sagt inte förmedla samma bild som lyssnare målar upp.
darkg skrev:Generellt är jag antagligen ganska skyldig till det slags "metaforisk" tolkning som IÖ beskriver, såsom att en spets i kurvan låter vasst och så. Jag försöker hålla mig medveten om risken för sådana irrvägar och många gånger låter jag mig inte luras. I själva verket är det ett område som intresserar mig, den typen av, ja, metaforisk tolkning, inläsning, av egenskaper utifrån framträdande detaljer i material, dimensioner och diagram.
I det specifika fallet läste jag JA:s del med, tycker jag, kunskaper som nog kan mäta sig med någon slags genomsnittlig Stereophile-läsare, och hans tolkning och värdering tillsammans med kurvorna tycks som sagt inte förmedla samma bild som lyssnare målar upp.
Nattlorden skrev:660Hz är ju E i oktaven ovanför standardstämgaffeln.... Men visst, det är säkert lätt att vilja tro att så ljusa toner skulle ligga ännu högre i frekvens.
IngOehman skrev::lol:![]()
![]()
Ja, dä'nte lätt å va' männsja...
Vh, iö
goat76 skrev:Det är ganska kul att läsa den här tråden med alla som ifrågasätter mätningarna som JA gjort på Larsen högtalarna, med tanke på de sågningar som skett i andra trådar när det kommer till Linn Majik 140 baserat på mätningarna han har gjort på dem.
viewtopic.php?f=4&t=67863&start=30
viewtopic.php?f=20&t=67828
Här har de flesta som hört Larsen högtalaren kunnat konstatera att den låter bra och att de flesta inte kan höra dessa stora "fel" som mätningarna visar på, mätningarna kan därmed inte stämma eller så är de gjorda på fel sätt.
Larsen är en högt respekterad högtalartillverkare här på forumet, jag har aldrig hört Larsen 8 men jag är fullt övertygad om att den låter precis så bra som många här tycker.
Linn har inte samma respekt p.g.a. att man hade lite flummiga stampa-takten-försäljningsknep någon gång på 80-talet. Då är det fritt fram att utan att ens ha hört högtalaren i fråga totalsåga dem helt baserat på de mätningarna man sett.
Larsen 8 och Linn Majik 140 är väldigt olika högtalarkonstruktioner men de har en sak gemensamt, ingen av dem ska lyssnas på on axis. Larsen högtalaren ska samverka med rummet och har sina element lite åt alla möjliga håll och inte så mycket direktljud rakt mot lyssnaren. Majik 140 ska inte heller ha någon invinkling alls mot lyssnaren och tanken är att de likt Larsen ska användas i ett normalt rum och dra nytta av det.
Den låter mycket bra trots kurvorna så kanske är dessa mätningar inte är så viktiga för hur en högtalare uppfattas när man väl lyssnar på musik, i ett vanligt rum och på en normal lyssningsplats med en öl eller en whiskey i handen.![]()
Larsen 8 på lyssningsplats hemma hos JA.
[ Bild ]
Linn Majik 140 på lyssningplats hemma hos JA.
[ Bild ]
Är båda högtalarna dåliga eller är det bara den ena som är kass? Tänk er den hemska tanken att Linn skulle köpa upp företaget Larsen och sätta sin logotyp på alla högtalarna.![]()
![]()
Tangband skrev:Jag tycker det låter , på ett sätt, väldigt logiskt att mäta på lyssningsplats med alla reflektioner.
John Atkinson skrev:... fig.7 was taken at the listening position in my room, and does, therefore, include not just the direct sound of the speakers, but also the reflections from the room boundaries. The in-room measurement is not at odds with the quasi-anechoic measurements in figs.3–6.
Tangband skrev:TNT hade ju även testat Larsen 4 .
https://www.tnt-audio.com/casse/larsen42_e.html
Bilden från testet visar att den använder scanspeak 2606 som diskant.
Någon som vet vilken diskant som används i Larsen 8 ? Är det samma eller möjligen 2608 ?
goat76 skrev:...
Larsen högtalaren ska samverka med rummet och har sina element lite åt alla möjliga håll och inte så mycket direktljud rakt mot lyssnaren.
...
STDI skrev:goat76 skrev:...
Larsen högtalaren ska samverka med rummet och har sina element lite åt alla möjliga håll och inte så mycket direktljud rakt mot lyssnaren.
...
Njae. L8 har totalt fem element. De är en 2,5-vägskonstruktion vars 0,5-bas spelar i sidled under 300 Hz. Dessutom har den två st dämpade diskanter som spelar rakt upp genom två små hål i den liggande absorbenter. De är till för ambiens. Men som sagt dämpade. De bidrar säkert för totalupplevelsen men spelar betydligt svagare än huvuddiskanten.
Den diskant och den bas man ser spelar rakt mot lyssnaren. Då tror/tycker jag inte att "har sina element lite åt alla möjliga håll och inte så mycket direktljud rakt mot lyssnaren" stämmer.
RogerGustavsson skrev:Nu är det rätt krokiga kurvor även för andra högtalare som Martin Logan Renaissance ESL 15A eller Bang & Olufsen Beolab 90.
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Nu är det rätt krokiga kurvor även för andra högtalare som Martin Logan Renaissance ESL 15A eller Bang & Olufsen Beolab 90.
Jag är medveten om att högtalarnas omgivning vid konstruktionen troligen påverkar väldigt mycket- tex basnivån som blir helt olika stark om det sitter gips eller betong i väggarna i lyssningsrummet. I Amerika har de ofta träväggar som suger bas. I Sveriges har många väggar av betong i sina lägenheter.
Läs det nedanstående i ljuset av det:
De anmärker även ( både lyssnaren och J A ) att basen inte upplevdes gå djupare än ungefär 40 hz. Larsen 8 verkar vara tunade väldigt lågt för basröret, kanske alltför lågt ? Själv är jag lite skeptisk till att man stämmer av för lågt ( erfarenhet från ett antal egna byggen ) om resultatet istället blir en upplevd tunn bas som inte går djupt.
"The side-firing woofer (blue trace) duplicates the midrange unit's output in the upper bass, and each has a minimum-motion notch in its output at 23Hz, which suggests both that the port does load the midrange unit as well as the woofer and that the port has a very low tuning frequency. The port's output does peak between 20 and 40Hz, but is too low in level to fully extend the Larsen's output to its tuning frequency without the benefit of low-frequency "room gain."
......... och :
"However, remember that the measurement of the speaker's output in this region is taken in the nearfield, which, with a speaker having a flat low-frequency response, will produce an apparent boost in the mid-upper bass. The Larsen's bass lacked such a boost, which suggests that its low frequencies will be shelved down to an extent dependent on the proximity of the room's boundaries. I note that AD felt that 40Hz was the practical limit of low bass in his room.
Read more at https://www.stereophile.com/content/lar ... Mb9UraP.99
Read more at https://www.stereophile.com/content/lar ... QXdHyh8.99
Användare som besöker denna kategori: Eri och 17 gäster