Harman Kardons status?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Harman Kardons status?

Inläggav Fralle » 2017-04-04 13:40

Hej,

Jag diskuterade detta med en kompis för ett tag sedan, angående Hifi-märkens status. Det känns ibland som att det råder konsensus kring att Marantz och Denon var vassast under Hifi-guldåldern på 70-talet. Och det är framförallt den period jag intresserar mig för mest, när det kommer till förstärkare och recievers. Hur stod sig Harman Kardon under den här tiden, och vilken "status" hade dessa maskiner? Jag har själv en HK A402 som tillhör bland det bästa jag har hört i förstärkarväg.

Vore kul att höra från folk som vet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Harman Kardons status?

Inläggav Perfector » 2017-04-04 14:48

Fralle skrev:Hej,

Jag diskuterade detta med en kompis för ett tag sedan, angående Hifi-märkens status. Det känns ibland som att det råder konsensus kring att Marantz och Denon var vassast under Hifi-guldåldern på 70-talet. Och det är framförallt den period jag intresserar mig för mest, när det kommer till förstärkare och recievers. Hur stod sig Harman Kardon under den här tiden, och vilken "status" hade dessa maskiner? Jag har själv en HK A402 som tillhör bland det bästa jag har hört i förstärkarväg.

HK 330i var ju en potent reciver med 2 separata kanaler och skilda spänningsmatningar och var enormt drivstark, trots blyga 30? Watt per kanal har jag för mig.
Lite senare, i början av 80-talet kom Finnen Matti Ottalla med 600-serien där han för den största PM660 sa: Räkna för 80, bygg för 1400 Watt.
Det innebar att man mosade in 4stycken 350 Watts slutsteg per kanal och fick 55Ampere i strömstöten i 8 Ohms last.
Jag trimmade min till Klass A och fick Ca: 40 Watt per kanal med full viloström.
Rennermarks, då generalagent sa att jag var galen, men 660 vägrade slå ifrån trots den enorma värmeutvecklingen.
Tester visade att den hade en oslagbar effektkurva enligt vattenfallsmetoden som visade effekt, frekvensgång och dist på ett enda blad.
Jag körde av misstag en högtalarrigg på 1.8 Ohm statiskt på den i 2 timmar varefter den tystnade.
Rennermarks service bytte värmesäkringen i nätdelen och sedan var den ok igen.
Det finns nog få slutsteg som kan mäta sig med välljudet ur en HK.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-04 15:42

Jag har också en A 402 just nu inne för reparation.
Så här ser den ut under locket.

Bild

Ingen likhet med hk 330i som ser ut som vilken dussinförstärkare som helst.
Perfector skrev nog fel beteckning.

Bild

Däremot var väl 430, 630, 730 och 930 i så fall mer lik A402.
Alla dessa är av dual-mono konstruktion tror jag.
Kanske finns det fler.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-04 16:49

2-ch skrev:Jag har också en A 402 just nu inne för reparation.

[ Bild ]

Ingen likhet med hk 330i som ser ut som vilken dussinförstärkare som helst.
Perfector skrev nog fel beteckning.

[ Bild ]

Däremot var väl 430, 630, 730 och 930 i så fall mer lik A402.
Alla dessa är av dual-mono konstruktion tror jag.
Kanske finns det fler.

Jag ser att du hittade bilder på det jag menade.
Märkligt.
Jag hade för mig att 330c var dubbla nätdelar.
Men 630 var enkel nätdel, samma som hela 600-serien
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-04-04 18:22

HK730 var receivervarianten av A402.
Jag köpte ett klassiskt paket 1978: HK730 och JBL L36.
Högtalarna gjorde tjänst till 2009 då det blev Sonab och Carlsson istället.
HK:n väntar fortfarande på att jag ska hitta och montera ny volymkontroll. Den som sitter i är uppsliten. Någon som vet var jag hittar en sådan?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2017-04-04 18:26

630 var en "twin-power" modell.
Tillverkad 1973-75.

Conny

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-04 19:35

Fralle skrev:Hej,

Marantz och Harman Kardon har grundlagt sina rykten innan Denon. Marantz hade sin högsta status före 1980, kanske t.o.m. tidigare än så. Harman Kardon hade sina Citation under 70-talet. Denon klev nog in på arenan med sin elektronik först på under 80-talet? Innan dess var det nog mest pickuper som hamande i Europa.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-04 21:23

Conny skrev:630 var en "twin-power" modell.
Tillverkad 1973-75.

Conny

Ja det ser onekligen ut så. Varför annars ha två trafo.
Lite udda med ojämt antal kondensatorer.

Bild

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2017-04-04 22:14

Den högst upp på bilden är en extra 1000uF/63V rippelkonding för förförstärkare,tuner mm.Något mindre storlek än övriga.
Övriga 4700/35.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-05 07:32

rolfzetterberg skrev:Den högst upp på bilden är en extra 1000uF/63V rippelkonding för förförstärkare,tuner mm.Något mindre storlek än övriga.
Övriga 4700/35.

Tack Rolf. Jag tänkte inte ens på att den ena var mindre förrän du sa det.

För att återgå till Fralles fråga.
Nu var det visserligen ett par år sedan jag senast lyssnade på min. Men jag vill minnas att den var riktigt hygglig.
Däremot så var inte statusen för hk särskilt hög i alla fall inte i min umgängeskrets på den tiden.
Det var Pioneer och Sansui som gällde. Även Technics med sin militär-look fanns det intresse för.
Marantz som var så populära "over there" var det ingen som hade och Denon fanns inte på kartan.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2017-04-05 09:45

I "mina kretsar" på 70-talet var Luxman det fina, sedan kanske HK, Marantz var inget. Själv hade jag Luxor Diregent med transmissionshögtalare, gott ljud faktiskt! :lol:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-05 09:56

Harman Kardon så har man, och hör se'n :-)
Den gjorde jag till HK på tidigt 80-tal och dom använde den en enda gång.
HK är för mig körsbäret på grädden på kakan.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2017-04-05 10:00

Min bild är att HK var rätt bra då på 70- talet.
Inte minst när det gällde kassettdäck. De nådde väl inte riktigt upp till samma klass som Nakamichi men inte så långt efter. Även under CD:s barndom hade man en del bra modeller.
När hembio kom var man också med, för att sedan tappa.

Conny

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-05 10:24

Conny skrev:Min bild är att HK var rätt bra då på 70- talet.

Håller med.
Det hör inte till mitt favoritmärke. Men visst, en och annan bra produkt klämde ju dom faktiskt ur sig. Dit hör t.ex. deras dual mono prylar.
Sen hade jag och har fortfarande personligen lite svårt för deras formspråk. Dom gjorde helt enkelt inte lika vackra receiver som andra tillverkare.
Vilket kanske påverkar mitt tyckande :roll:

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-04-05 10:39

2-ch skrev:Jag har också en A 402 just nu inne för reparation.

Vad roligt att fler på forumet har denna udda maskin. Vad tycker du om den själv ljudmässigt? Hört flera säga att den har en rörkaraktär, men jag har inte mycket att jämföra med där. Använder du dig någonsin av Hi-filter eller Lo-filter när du spelar skivor? Spelade en rätt knastrig skiva igår som klart förbättras med HI-filter intryckt, men det sker på bekostnad av en viss rymd i ljudbilden. Åtminstone när jag lyssnade i hörlurar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-05 11:05

Fralle skrev:Vad roligt att fler på forumet har denna udda maskin. Vad tycker du om den själv ljudmässigt? Hört flera säga att den har en rörkaraktär, men jag har inte mycket att jämföra med där. Använder du dig någonsin av Hi-filter eller Lo-filter när du spelar skivor? Spelade en rätt knastrig skiva igår som klart förbättras med HI-filter intryckt, men det sker på bekostnad av en viss rymd i ljudbilden. Åtminstone när jag lyssnade i hörlurar.

Jag ska inte uttala mig så mycket om dess ljudliga kvalitet ännu.
Det får vänta tills den är reparerad.
Som jag skrev tidigare så var det några år sedan jag lyssnade på den.

Jag använde inga filter alls, har aldrig kört någon LP-skiva på den.
Men självklart så kapar Hi-filtret diskanten. Bättre eller sämre är upp till var och en att bedöma.
Jag har lite annat jag skulle kunna jämföra den med när den kommer tillbaka.

Det kanske får bli en till vintage-förstärkartest hemma hos mig.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=50812

Mitt exemplar hittade jag på återvinningsstationen. Gratis är gott.
Lite rengöring av spakarna sen spelade så glatt.
Ända tills jag tog med den på en 50-års skiva... då lämnade den magiska röken hk:n :lol:

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-04-05 15:39

Det ser ju väldigt intressant ut:) Kul idé! Eftersom att du ju bor i Stockholmsområdet du också passar jag på att fråga var du lämnat förstärkaren på reparation? på jakt efter en bra verkstad som kan erbjuda god service på vintage hifi. Den fungerar ju felfritt just nu, men efter över fyrtio år i tjänst kan den ju behöva sig en genomgång längre fram.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-05 21:34

Fralle skrev:Det ser ju väldigt intressant ut:) Kul idé! Eftersom att du ju bor i Stockholmsområdet du också passar jag på att fråga var du lämnat förstärkaren på reparation? på jakt efter en bra verkstad som kan erbjuda god service på vintage hifi. Den fungerar ju felfritt just nu, men efter över fyrtio år i tjänst kan den ju behöva sig en genomgång längre fram.

Du har PM

JM

Inläggav JM » 2017-04-05 21:58

Bild
Min 25 kg tunga Citation 16 var mer ok att titta på än att lyssna på.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-05 22:23

Wow! Redigt cool pjäs det där!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2017-04-06 07:15

JM skrev:[ Bild ]
Min 25 kg tunga Citation 16 var mer ok att titta på än att lyssna på.

JM

Aj då var det så illa. Har hört en del gott om Citation men aldrig lyssnat på någon. Men den ser faktiskt rätt cool ut!
Kanske använda skalet och stoppa in en en ful Nad eller Rotel i den :lol:

Användarvisningsbild
Svempa

Inläggav Svempa » 2017-04-06 20:17

Citation 16A är ju klart bättre. Den tillkom efter att Matti Otala börjat hos hk och rensade bort den klassiska 741 op-förstärkaren som användes i 16. Istället fick 16A ett nytt ingångssteg med diskreta transistorer.

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2017-04-07 00:11

Hallå

Den här förförstärkaren från HK är ovanligt bra ur många aspekter, dels har den mycket låg förvrängning (låter mycket rent och klart)
och stor bandbredd, och fjärrkontrollen är ett skolexempel på hur en fjärrkontroll borde utformas.

Kan med fördel användas som vanligt 2-kanals försteg, men sen har den en annan ovanlighet vilket gör att om man vill använda försteget som hemmabioförsteg så går det utmärkt, den har nämligen 7.1 analoga ingångar, och 7.1 analoga utgångar vilket gör att man kan använda en DVD spelare, eller en Blu-Ray spelares 7.1 utgångar direkt in i försteget, och sen ta ut det ifrån 7.1 utgångarna till valfria slutsteg för front (L+R), Center, surround Side (L+R), surround Rear (L+R), Sub, då behöver man inte krångla med att byta hemmabioförstärkare hela tiden när nya format dyker upp, utan man behöver då bara byta DVD/Blu-Ray spelare, (O.B.S med Analoga utgångar då förstås) detta saknas på många försteg. '
HK Signature 1.0 har dessa funktioner, snyggt tycker jag :-).
Det enda jag inte gillar med detta försteg är den ilsket blå texten på fronten "Signature"

Med vänlig hälsning Göran Nilsson

Bild

Bild

Bild

Bild

Återgå till Generellt om hifi