DD/DTS in i PCM-DAC?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
martinmartin

DD/DTS in i PCM-DAC?

Inläggav martinmartin » 2005-06-03 11:02

Just nu har jag DVD-spelaren och datorn kopplad till DAC:en. På DAC:en finns också en digital ut som jag kopplat till receivern.
Receivern sköter DD/DTS-avkodningen vid filmtittande.

Om man matar in DD/DTS-ström i DAC:en så blir det ett fruktansvärt oljud på de analoga utgångarna. Kan man förstöra DAC:en p.g.a. det?
Det hade nämligen varit skönt att slippa koppla om kablarna varje gång jag ska se på film. Nån som har koll?

MvH
Senast redigerad av martinmartin 2005-06-03 12:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-06-03 11:16

Nej det är ingen fara för DAC-en. Däremot tycker jag det är lite konstigt att det kommer ut oljud, den borde vara tyst så länge den inte hittar en S/P-DIF-ström på digitalingången. Detta sagt utan att ha studerat formatet på DD/DTS-strömmar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-06-03 11:31

En DAC brukar låta apa när man får in knasiga signaler som DTS etc. Det är nog mer synd om högtalaren! S/P-DIF-ström är det väl alltid, det som skiljer är om det är PCM eller DD, DTS.

Användarvisningsbild
martinmartin

Inläggav martinmartin » 2005-06-03 11:33

Tacka för svar. Det låter ju bra att det inte är nån fara.

Det verkar inte som att den detectar signalen mer än om den har 32/44/48 khz i sampling. Det verkar som att den tar DD/DTS-strömmen och försöker avkoda den enligt PCM-algoritmer. Det är därför det kommer oljud antar jag. Men det hade ju vart trevligt om den kunde känt av dataströmmen innan den börjar göra analoga ljud.

Edit: Speciellt diskanten kan inte må bra av de ljuden, men jag brukar ju inte ha något igång kopplat till de analoga utgångarna på DAC:en när jag ser på film.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-06-03 11:44

Har sett samma problem i en Meridian tråd. Finns en inställningen i Meridian som ger nån tyst sekund innan "rätt " avkodning har valts.

Återgå till Generellt om hifi