Njae alltså, varken JM eller Svante har rätt i allt det de skriver.
Svante skrev:JM skrev:Även en basreflexlåda är en läckande högtalare. Om jag har fattat rätt är ljudet i basreflexporten fasvänt relativt dvs direktljudet. Är det så att till skillnad från en kvartvågspipa är ljudet vanligen ej 180 graders fasvänt vid avstämningsfrekvensen dvs positiva och negativa interferenser påverkar direktljudet ffa vid låga frekvenser. Uppenbarligen finns viss kontroll av detta - hur?
JM
Nja, för basreflex ligger ljudet ur porten i fas med ljudet från elementet över helmholtzrfrekvensen, men i motfas under.
Trycket inuti lådan (som ju ligger i motfas med trycket på elementets framsida) ger en kraft på massan i porten, kraften = massan * accelerationen F=ma. Om rörelsen är sinusformig så blir förflyttningen accelerationen integrerad två gånger, vilket ger en minussinus. Två fasvändningar gör att ljudet blir i fas.
Med en resistans i porten i stället blir i stället luftens hastighet (inte acceleration) proportionell mot trycket i lådan, och då får man en minuscosinus i stället, dvs ljudet ur porten ligger 90 grader ur fas mot högtalarelementljudet.
Njae, ni har fel båda två, men ni är förlåtna, för få vet hur dessa saker fungerar.
Hela världen har missförstått hur dynamiska högtalare fungerar och arbetar.
Först och främst: För en sluten låda ligger ljudtrycket för de flesta frekvenser (upp till typ några hundra Hz) I FAS mellan membranets fram- och baksida! När det är övertryck på baksidan är det övertryck även på framsidan! I en basreflexlåda gäller faktiskt i stort sett detsamma inom dess passband.
Jag kan förstå att det är svårt att förstå det, då det tydligen är kontraintuitivt, men det är ingenting konstigt. Det beror på att belastningsimpedansen för fram- och baksida är av väldigt olika slag. Impedansens fas skiljer 180 grader.
- - -
Fakta är att trycket inuti lådan (vid frekvenser där våglängden är väsentligt större än lådans största mått) är störst när konen är längs bakåt. Detsamma gäller för trycket på konens framsida! Där är nämligen trycket störst när ACCELERATIONEN framåt är som störst, och det är den när konen vänder längst in/bak.
När det gäller luftrörelsen som alstras av basreflexporten så ligger den 90 grader ur fas med det från baselementets baksida vid avstämningsfrekvensen, vilket betyder att det faktiskt ligger 90 grader ur fas med baselementets framsida också! Men det spelar i praktiken ingen roll då baselementets ljudtrycksbidrag vid denna frekvens är väldigt litet. Strax ovanför så är dock portens luftrörelse mycket mera i fas med konframsidan och de adderar nästan perfekt.
Dock är det mera komplicerat är så, och högtalarens samlade ljudtryck vid gränsfrekvensen (för ett butterworthdimensionerat basreflexsystem i fritt fält) ÄR 180 grader från högtalarens insignal (men inte i förhållande till högtalarens direktljud som JM skrev).
Det kanske kan verka dåligt med en 180 grader förskjuten signal, men så blir det ju med ett fjärde ordningens minimumfassystem. Och minimumfassystem är oftast rätt så vettigt.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).