Akustik för en nybörjare hur skall man börja? Nu med bilder

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

MassaAstrom
Inaktiverad

Akustik för en nybörjare hur skall man börja? Nu med bilder

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 10:02

Hej! Jag är en klant utan pant och för den delen pengar. Har inte varit intresserad av akustik, men intresset börjar tändas lite grann. Men hur sjutton börjar man? Kan man börja själv eller måste man anlita en ung man som Öhman? Jag tycker det ljudar bra men kan man få det bättre så är det ju bara ett plus.

Hur ser mitt rum ut? Hm nu får jag tänka (jag är på jobb). Hela rummet är 10 meter, men jag utnyttjar bara 6 meter (sedan kommer en trappa, efter det en halvvägg med en smalare gång sidan om med toa och min dotters rum framför. Apparaterna står på längden av huset. Jag sitter cirka 3,5 meter i en falsk skinnsoffa. Golvet är laminat golv, till vänster om mig två normalstora fönster, träpanel ända ner till väggarna som blir till gips den sista metern av väggen. Har en matta framför apparaterna och den bokhyllor med filmer, skivor och böcker. Har vinklat Frontarna så att jag precis ser sidan av dem.

Men kan man göra något mer, vill inte hålla på att trixa i blindo och det blir pannkaka av allt ihopa :)
Senast redigerad av MassaAstrom 2017-04-27 16:33, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Akustik för en nybörjare hur skall man börja?

Inläggav philipbtz » 2017-04-27 10:04

Tror du har svarat på frågan själv :) Ta till Öhman han kan sin skit vill jag lova.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-27 10:08

Hej MassaAstrom . . . äre grabben från Löddeköpinge som kommit tillbaka . . . typ ? :D
Senast redigerad av Laila 2017-04-27 10:24, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 10:10

philipbtz skrev:Tror du har svarat på frågan själv :) Ta till Öhman han kan sin skit vill jag lova.
Öhman är nog dyr, eller jag vet inte vad som är dyrt och billigt där inte, kanske är 3000 kr i timmen billigt i de sammanhangen. Dessutom får vi räkna med mil kostnad på 70 mil cirka osv osv ner till Skåne. Tror inte jag har råd precis, men visst hade det varit trevligt att ha Ingvar hemma oss mig :) Då hade man fått städa perfekt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-27 10:29

MassaAstrom skrev:Hej! Jag är en klant utan pant och för den delen pengar. Har inte varit intresserad av akustik, men intresset börjar tändas lite grann. Men hur sjutton börjar man? Kan man börja själv eller måste man anlita en ung man som Öhman? Jag tycker det ljudar bra men kan man få det bättre så är det ju bara ett plus.

Hur ser mitt rum ut? Hm nu får jag tänka (jag är på jobb). Hela rummet är 10 meter, men jag utnyttjar bara 6 meter (sedan kommer en trappa, efter det en halvvägg med en smalare gång sidan om med toa och min dotters rum framför. Apparaterna står på längden av huset. Jag sitter cirka 3,5 meter i en falsk skinnsoffa. Golvet är laminat golv, till vänster om mig två normalstora fönster, träpanel ända ner till väggarna som blir till gips den sista metern av väggen. Har en matta framför apparaterna och den bokhyllor med filmer, skivor och böcker. Har vinklat Frontarna så att jag precis ser sidan av dem.

Men kan man göra något mer, vill inte hålla på att trixa i blindo och det blir pannkaka av allt ihopa :)

Lägg upp ett par bilder, det blir lättare att se och ha en åsikt då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 10:37

Perfector skrev:
MassaAstrom skrev:Hej! Jag är en klant utan pant och för den delen pengar. Har inte varit intresserad av akustik, men intresset börjar tändas lite grann. Men hur sjutton börjar man? Kan man börja själv eller måste man anlita en ung man som Öhman? Jag tycker det ljudar bra men kan man få det bättre så är det ju bara ett plus.

Lägg upp ett par bilder, det blir lättare att se och ha en åsikt då.
Ok just nu ser rummet för jävligt ut får damma, finputsa, tvätta gardiner osv osv först

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2017-04-27 11:21

MassaAstrom skrev:
philipbtz skrev:Tror du har svarat på frågan själv :) Ta till Öhman han kan sin skit vill jag lova.
Öhman är nog dyr, eller jag vet inte vad som är dyrt och billigt där inte, kanske är 3000 kr i timmen billigt i de sammanhangen. Dessutom får vi räkna med mil kostnad på 70 mil cirka osv osv ner till Skåne. Tror inte jag har råd precis, men visst hade det varit trevligt att ha Ingvar hemma oss mig :) Då hade man fått städa perfekt.

Du får nog räkna med att det tar ett par timmar iaf om du vet mer eller mindre exakt vad du vill få ut ur rummet innan han kommer dit. Men då har du en ritning sedan som du kan använda. Det går att göra saker själv men stor risk att du får göra om allt ändå. Men skicka upp ett par kort så går det som sagt lättare att se uppenbara saker du kan fixa.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 15:39

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Akustik för en nybörjare hur skall man börja? Nu med bi

Inläggav philipbtz » 2017-04-27 16:43

Täck 100% av golvet med heltäckningsmatta 10-15mm lugg cutpile.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-27 17:05

Dom vinklade takytorna kan bli intressanta som ekoobjekt.
Gamla slussen hade nå't liknande och det studsade i flera sekunder av minsta ljud.
Klä snedväggarna med nå'n lagom tjock filtmatta som inte stör blicken så kanske du kan få mer normalakustik i rummet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 18:46

Perfector skrev:Dom vinklade takytorna kan bli intressanta som ekoobjekt.
Gamla slussen hade nå't liknande och det studsade i flera sekunder av minsta ljud.
Klä snedväggarna med nå'n lagom tjock filtmatta som inte stör blicken så kanske du kan få mer normalakustik i rummet.

Något ekologiskt eko har inte jag.

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-27 20:16

Jag är ju ingen akustiker men skulle det inte vara fördelaktigt att köra på längden i det rummet?
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-27 20:23

Att göra akustistiska åtgärder lönar sig verkligen. Även små ingrepp kan uträtta underverk. Jag köpte riktigt tjocka mörkläggningsgardiner, det var steg 1.
Stora gröna växter-steg 2.
Ett sött gäng vingar steg 3!
Vingarna var en revolution för återgivningen.
Bild

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-27 20:29

Bild
Gröna växter med frodiga bladverk och kokosstam är rätt bra för akustiken.

Bild
En större matta kanske är nästa grej?

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 20:32

adagio skrev:Jag är ju ingen akustiker men skulle det inte vara fördelaktigt att köra på längden i det rummet?
Nja det går inte, pappa som hjälpte mig att sätta upp duken vägrar nog att sätta upp den igen. Hade ett helsike att sätta upp åbäket. Dessutom ser det inte så kul ut att ha soffan på den sidan, eller kanske en vanesak, tack men nej, dessutom är det nog ingen hit för frugan.

Vingar är det de man ser igenom, var hittar man dessa?

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-27 20:41

De kommer från SMT Svanå. Det är en kombo av V-vingar och S-vinge. De finns i såväl MDF/trä, akryl samt DIY kit i papp.
http://www.hakode.se/wing/Wing.pdf

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 22:02

adagio skrev:De kommer från SMT Svanå. Det är en kombo av V-vingar och S-vinge. De finns i såväl MDF/trä, akryl samt DIY kit i papp.
http://www.hakode.se/wing/Wing.pdf

Ser dyrt ut, hur mycket kostar sådana och var kan jag köpa dem? Om man tar in en heltäckningsmatta går det bra att bara sätta det i själva musik/filmrummet, eller måste hela vara heltäckt, är ju en kostnadsfråga osv)

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-27 22:07

Kan du ge exempel på en akustikfilt?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-28 00:11

MassaAstrom skrev:
Kan du ge exempel på en akustikfilt?

Funderar.....
Nålfiltmatta, samma som man klär högtalare med för bla. PA-bruk,
Det är väl inte världens vackraste men kanske finns i olika färger så man kan välja lite.
Om så kanske en ram som man sträcker filtmattan över och sedan hänga den efter lutningen.
Då kan man ta bort den om man vill utan att det blir fula märken efter den.
Möjligheterna begränsas av fantasin skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-04-28 08:52

Ska givetvis inhandlas på Monacors hemsida.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-29 09:53

Snedtakens närhet till såväl högtalare som lyssningsplats bör påverka återgivningen, förmodligen negativt. Det krävs nog mera än filtmatta för att göra de reflektionerna ickedestruktiva.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-29 14:06

RogerGustavsson skrev:Snedtakens närhet till såväl högtalare som lyssningsplats bör påverka återgivningen, förmodligen negativt. Det kr :) ävs nog mera än filtmatta för att göra de reflektionerna ickedestruktiva.

Som vadå Roggemannen

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-29 14:15

Hur länge skall det hålla Matså.

ljudochakustik

Inläggav ljudochakustik » 2017-04-29 14:25

adagio skrev:Jag är ju ingen akustiker men skulle det inte vara fördelaktigt att köra på längden i det rummet?

Jo. Lydmessig er det en mye bedre løsning. Det vil minimere refleksjoner veldig mye og som regel gir det bedre bassrespons også.

Dagens plassering med skråvegg rett bak lytteposisjonen skaper utstikkende frekvenser som er svært vanskelig å løse virkelig godt akustisk. En del refleksjoner klarer man ikke å minimere tilstrekkelig. I tillegg fører dagense plassering inntil bakvegg trolig til noe resonant bass. Plassering ut fra bakvegg er en stor fordel både for bass og øvre frekvensområdet.
Jag företräder ljudochakustik
http://www.lydogakustikk.no, info@lydogakustikk.no

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-29 15:07

ljudochakustik skrev:

Jo. Lydmessig er det en mye bedre løsning. Det vil minimere refleksjoner veldig mye og som regel gir det bedre bassrespons også.

Dagens plassering med skråvegg rett bak lytteposisjonen skaper utstikkende frekvenser som er svært vanskelig å løse virkelig godt akustisk. En del refleksjoner klarer man ikke å minimere tilstrekkelig. I tillegg fører dagense plassering inntil bakvegg trolig til noe resonant bass. Plassering ut fra bakvegg er en stor fordel både for bass og øvre frekvensområdet.

Konstigt tycker det låter bra nu

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-29 15:51

Tror det hade blivit svårt för direkt efter kommer trappan osv hm tål att tänkas på. Fast jag kom på ett problem och det att då hade jag fått ljuset från fönsterna om duken hade varit där.https://flic.kr/p/U7Tef4 andra sidan. [url]

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2017-04-29 18:47

En mörk rullgardin för fönstrens som du drar ner innan du drar ner duken? Borde kunna fungera utmärkt.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-04-29 18:52

MassaAstrom skrev:
ljudochakustik skrev:

Ja, då behöver du ingen hjälp alltså. :wink:

Var inte du avstängd på livstid :?:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-29 19:01

Johan_Lindroos skrev:
MassaAstrom skrev:
ljudochakustik skrev:Jo. Lydmessig er det en mye bedre løsning. Det vil minimere refleksjoner veldig mye og som regel gir det bedre bassrespons også.

Ja, då behöver du ingen hjälp alltså. :wink:

Var inte du avstängd på livstid :?:

Bra låter det men det kanske kan bli bättre

ljudochakustik

Inläggav ljudochakustik » 2017-04-30 09:08

MassaAstrom skrev:
ljudochakustik skrev:

Det kan bli mycket bättre. :)
Jag företräder ljudochakustik
http://www.lydogakustikk.no, info@lydogakustikk.no

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-30 15:29

Ja mina vänner. Något kan bli snart och något kan bli senare (vi håller på att bygga upp ekonomin). Att vända på steken så att säga går inte enligt min gummsa, hon säger att dem fönstren får man inte blockera pågrund av flyktväg från brand.
Däremot stora gröna växter någonting på sneväggen och den där som Adiogo visade som var på hjul. heltäckningsmatta? Ja gärna men jag vågar inte pågrund av att man kanske spiller plus våra två pomeranians Zonda och Peter. Hjärtligt tack alla. :)

Återgå till Generellt om hifi