Moderator: Redaktörer
E skrev:Om en apparat man vill använda saknar optisk utgång, kan man då
vinna något på att omvandla signalen till optisk före överföring,
med någon välbyggd liten grunka?
i skrev:För ett par år sedan så testade jag olika kopplingar mellan CD och DA.
Jämförde (helt subjektivt) mellan koax vanilla, koax med transformator på tråden och optisk toslink.
Tyckte att koax vanilla lät "stressat", toslink lätt filtrerat och transformator koax lät bäst (dvs saknade nackdelarna hos de andra). Naturligtvis kan det vara så att toslinken återgav mest korrekt, men så upplevde jag det.
IngOehman skrev:i skrev:För ett par år sedan så testade jag olika kopplingar mellan CD och DA.
Jämförde (helt subjektivt) mellan koax vanilla, koax med transformator på tråden och optisk toslink.
Tyckte att koax vanilla lät "stressat", toslink lätt filtrerat och transformator koax lät bäst (dvs saknade nackdelarna hos de andra). Naturligtvis kan det vara så att toslinken återgav mest korrekt, men så upplevde jag det.
Blir förstås lite yfiken påvad du menar med att "låta lätt filtrerat". Om det betyder att diskanten uppfattas som en nyans återhållen jämfört med de andra alternativen tror jag att det nog kan vara ett tecken på att det var en mycket bra överföring.
De fel som Jitter orsakar i den analoga domänen brukr ju alltid uppfattas som en klanglig förljusning. Det gäller för övrigt många diorsionsformer. Allt annat lika (i synnerhet tonkurvan) brukar den mörkaste klangen tyda på den lägsta distorsionen.
Kan tillägga att en transformator så vitt jag minns redan ingår i SPDIF-standarden (även om jag hört talas om att det finns tillverkare som bryter mot standarden). Det skall om jag minns rätt sitta en trafo på ingången.
En kabel med transformator betyder alltså att man har två transformatorer i signalvägen. Kanske man skulle prova med fyra, eller elva...![]()
Vh, iö
IngOehman skrev:Fört trodde jag det var felslag på tangentbordet, men nu när du skrivit koax "vanilla" två gånger börjar jag misstänka att det är avsiktligt. Är det alltså vaniljsmak på själva sladden, eller?
Vh, iö
IngOehman skrev:Först trodde jag det var felslag på tangentbordet, men nu när du skrivit koax "vanilla" två gånger börjar jag misstänka att det är avsiktligt. Är det alltså vaniljsmak på själva sladden, eller?
IngOehman skrev:Fört trodde jag det var felslag på tangentbordet, men nu när du skrivit koax "vanilla" två gånger börjar jag misstänka att det är avsiktligt. Är det alltså vaniljsmak på själva sladden, eller?
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tycker resonemanget faller på att lakrits-snöre blir synonymt med vanilj-snöre. Det vet ju vem som helst att lakrits och vanilj är väsensskilda saker!![]()
Naqref skrev:Alla vet ju att vanilj suger och lakrits likaså men
E skrev:Naqref skrev:Alla vet ju att vanilj suger och lakrits likaså men
Nej, det vet vi inte, Naqref! Varifrån har du fått dessa fakta?![]()
Naqref™ skrev:E skrev:Naqref skrev:Alla vet ju att vanilj suger och lakrits likaså men
Nej, det vet vi inte, Naqref! Varifrån har du fått dessa fakta?![]()
De har utkristalliserats efter statistisk analys av omfattande empiriska studier - d v s varje gång jag tar någon av dessa glassorter så kommer jag på att jag egentligen borde ha valt någon annan.
Dessutom så känner jag inte en enda människa som inte mår illa av en helpanna Vaniljvodka...
nikstra skrev:Hur är det med den analoga CD-ingången på 2105:an när man kör i direktläget, passerar signalen fler komponenter än när man kör via EXT.IN?
Tvåkanalsutgången på 668:an ger ju utsignal hela tiden oavsett om Audio Out är inställd på 2 eller 5.1. Tanken är att jag kopplar 668:ans 5.1-utgång till EXT.IN och dess 2ch-utgång till CD-in. Med den kopplingen så kan man byta mellan 2 och 5.1 genom att välja ingång på 2105:an och slippa gå in i 668:ans menysystem för att ändra. Eller ligger skillnaden i vad 668:an skickar ut på 2ch-utgången i 2 respektive 5.1-läge?
/Niklas
Audix skrev:668'an R+L utgångar är troligtvis helt identiska gällande 2ch-utgången och 5.1-utgången.
Jag har endast 5.1-utgångarna kopplade.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], MoonMartin och 38 gäster