Dumpa alla hifiprylar, HomePod är här!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Dumpa alla hifiprylar, HomePod är här!

Inläggav hifikg » 2017-06-05 23:27

Ja jäklar, kanske Carlsson äntligen får lite konkurrens, vad tror ni?

https://www.apple.com/homepod/
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
gflar

Re: Dumpa alla hifiprylar, HomePod är här!

Inläggav gflar » 2017-06-05 23:30

Jäklar oxå! Jag som precis håller på att sno ihop infraX-12 :|

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-05 23:51

gflar skrev:Jäklar oxå! Jag som precis håller på att sno ihop infraX-12 :|

Har de inte Siri inbyggt så reklamera!

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2017-06-05 23:56

Hur får man tag på 12 Siri? Annons?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-06-06 10:59

Den verkar ha funkionalitet för att koppla ihop flera funktioner i hemmet och låta allt röststyras. Lite sci-fi vibbar. Det lär inte bli vassaste hifi-anläggningen, men väl en första(?) variant på en central styrfunktion i hemmet.

Att dela upp ljudet utifrån vilken sorts ljud det antas vara (lead song, ambient sounds etc) och slicka ut de olika delarna enligt olika spridningsmönster verkar vara ett bra recept på musikalisk kakafoni. Det beror givetvis på hur hårt de driver detta. Om det görs lite försiktigt så kanske det inte förstör så mycket?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 11:03

Gillar att den är uppkopplad till Apple Music och att det med röststyrning går att välja vad som ska spelas. Eller det är både spännande och lite otäckt. Det gör (kan göra) lyssning till något än mer passivt, där man själv skenväljer vad som ska spelas. Det görs ju även i dag, men detta är ytterligare ett steg i den riktningen. Men tycker ändå det är lite imponerande.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-06 11:19

Delar av detta finns ju sedan ett bra tag ifrån Amazon eller Google och några andra. Bara att koppla ihop det som går att styra som t.ex. Alexa och Spotify.
Fast Alexa går också och koppla ihop med fjärrstyrningsprogram så man kan redan styra sin anläggning.
Det som Apple kanske blir först med är att komma med något som fungerar på svenska.
Men ljudmässigt så är nog konkurrensen snarare Sonos och Bose än Magnepan och liknande. Dvs firmor där stereoinspelad musik spelas upp genom valfritt antal högtalare 1-10 eller vad som helst.

/Harryup

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-06 11:25

Vet att Amazon och Google redan har sina produkter ute, men de har väl knappast samma spridning i hemmen och utbud som Apple Music?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-06-06 12:22

Hade säkert aldrig kommit genom Jobs ljudmässiga nålsöga, men nu går den säkert att släppa.

Jag vill dock ha ett Cortana-hologram att prata med, inte en Siri...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-06-06 15:17

Ah, fint med ännu en trådlös monohögtalare.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2017-06-06 15:25

hcl skrev:Den verkar ha funkionalitet för att koppla ihop flera funktioner i hemmet och låta allt röststyras. Lite sci-fi vibbar. Det lär inte bli vassaste hifi-anläggningen, men väl en första(?) variant på en central styrfunktion i hemmet

Åtta månader sedan. Amazon har dock 70% av marknaden med sin motsvarande Echo. Apple är sent på det, som vanligt.

Nattlorden skrev:Hade säkert aldrig kommit genom Jobs ljudmässiga nålsöga, men nu går den säkert att släppa.

:?:

Bild

Dyra högtalare och komponenter, men akustiken måste ju varit horribel! Finns det för övrigt någon som verkligen tycker att de medföljande skosnörena till Apples handenheter låter bra? Vi skall inte heller glömma den här floppen:

Bild

Just iPod Hi-Fi får väl ses som något av en föregångare till denna "HomePod", och man får väl hoppas att Apple nu lärt sig något av tidigare misstag. Att HomePod är en fullvärdig ersättare till en riktig, schysst, anläggning hade nog inte ens Steve Jobs ansett, Men det tror jag inte att hifikig menar heller. :)
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-06-06 20:12

shifts skrev:Vet att Amazon och Google redan har sina produkter ute, men de har väl knappast samma spridning i hemmen och utbud som Apple Music?

Tja, kan spela Spotify men hjälp av Alexa hemma. Och vill man spela något ifrån egna nätet så går det också.

/Harryup

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-06-06 20:44

Mitt 7-åriga barnbarn undrade varför man ska gå i skolan, när man kan fråga Siri om allt man behöver veta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-06 20:52

paa skrev:Mitt 7-åriga barnbarn undrade varför man ska gå i skolan, när man kan fråga Siri om allt man behöver veta?

Vad fick barnbarnet för svar?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-06-06 21:46

- Hey Siri, play something different!
- Yeah, what do you want to here?
- Well, my favorite artist right now is Fat Boy Slim, that guy kicks ass!
- Witch song do you like the best?
- The Funk soul brother...
- Sing it, I don't know witch one!
- Ride about now, funk soul brother, check it ot now, funk soul brother...

Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-06-06 22:27

darkg skrev:
paa skrev:Mitt 7-åriga barnbarn undrade varför man ska gå i skolan, när man kan fråga Siri om allt man behöver veta?

Att man måste ha kunskap för att ställa dom rätta frågorna, fast med lite andra ord.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-07 00:47

paa skrev:
darkg skrev:

Att man måste ha kunskap för att ställa dom rätta frågorna, fast med lite andra ord.

Ställde frågan till Siri... fick svaret "Vet inte, jag har faktiskt undrat samma sak själv"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-06-07 00:50

peh skrev:
hcl skrev:Den verkar ha funkionalitet för att koppla ihop flera funktioner i hemmet och låta allt röststyras. Lite sci-fi vibbar. Det lär inte bli vassaste hifi-anläggningen, men väl en första(?) variant på en central styrfunktion i hemmet

[ YouTube ]

Åtta månader sedan. Amazon har dock 70% av marknaden med sin motsvarande Echo. Apple är sent på det, som vanligt.

Nattlorden skrev:Hade säkert aldrig kommit genom Jobs ljudmässiga nålsöga, men nu går den säkert att släppa.

:?:

[ Bild ]

Dyra högtalare och komponenter, men akustiken måste ju varit horribel! Finns det för övrigt någon som verkligen tycker att de medföljande skosnörena till Apples handenheter låter bra? Vi skall inte heller glömma den här floppen:

[ Bild ]

Just iPod Hi-Fi får väl ses som något av en föregångare till denna "HomePod", och man får väl hoppas att Apple nu lärt sig något av tidigare misstag. Att HomePod är en fullvärdig ersättare till en riktig, schysst, anläggning hade nog inte ens Steve Jobs ansett, Men det tror jag inte att hifikig menar heller. :)

Nä, jag kommer inte byta ut mina OA 52, troligen aldrig någonsin, men en homepod i någon sommarstuga eller husvagn kanske kan vara något någongång

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-06-07 01:04

paa skrev:
darkg skrev:

Fint!
Mer ironiskt hade dock varit "Bra fråga, min vän, det får vi Googla!"

Min 7-åring frågar fortfarande mycket, men hon börjar anse att jag är för långrandig i mina utläggningar. Korta svar på varför-frågor är inte min specialitet ;-)
Don’t just do something, sit there.

Tell

Inläggav Tell » 2017-06-07 08:33

Enligt MKBHD o vissa andra som fick lyssna på högtalaren så ska det ha låtit väldigt bra, det exakt det nu innebär. Själv är jag skeptisk, bl a för att mono är jävligt stelt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-06-07 09:23

Max_Headroom: :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-06-07 09:38

Max_Headroom skrev:- Hey Siri, play something different!
- Yeah, what do you want to here?
- Well, my favorite artist right now is Fat Boy Slim, that guy kicks ass!
- Witch song do you like the best?
- The Funk soul brother...
- Sing it, I don't know witch one!
- Ride about now, funk soul brother, check it ot now, funk soul brother...

:D :D :D
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-06-07 20:29

Harryup skrev:Delar av detta finns ju sedan ett bra tag ifrån Amazon eller Google och några andra. Bara att koppla ihop det som går att styra som t.ex. Alexa och Spotify.
Fast Alexa går också och koppla ihop med fjärrstyrningsprogram så man kan redan styra sin anläggning.
Det som Apple kanske blir först med är att komma med något som fungerar på svenska.
Men ljudmässigt så är nog konkurrensen snarare Sonos och Bose än Magnepan och liknande. Dvs firmor där stereoinspelad musik spelas upp genom valfritt antal högtalare 1-10 eller vad som helst.

/Harryup

Bjorn_ hittade denna länk som verkar bra.

Bjorn_ skrev:http://macworld.idg.se/2.1038/1.683941/homepod-siri-hogtalare

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-06-07 22:40

:)

Missade denna tråd, trodde jag var först :)

Beräkning av eko och efterklang, verkar kul med många diskanter !

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2017-06-09 16:23

Det sköna med faktiskt.se är att man kan bumpa 11år (!!!) gamla trådar! Ett veritabel arkiv för gamla tankar: - "Vad tror ni om framtidens högtalarkonstruktioner?". Är framtiden här nu?

Är det något som vet om det finns någon bakåtkompabilitet? Minitele?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2017-06-09 16:33

Koffe skrev:Är det något som vet om det finns någon bakåtkompabilitet? Minitele?

... Svarar mej själv. Tydligen inte. Rackarns. Så det kommer att behövas något "digitalt/analog"- försteg med airplay - eller iaf digital ut för för att skicka vidare till vadå? En airplay sändare? Finns det ens? Eller är detta en clean-cut till gammel-världen?

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2017-06-13 18:57

paa skrev:
darkg skrev:

viewtopic.php?p=1930821#p1930821

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-06-13 19:12

Koffe skrev:
Koffe skrev:Är det något som vet om det finns någon bakåtkompabilitet? Minitele?

... Svarar mej själv. Tydligen inte. Rackarns. Så det kommer att behövas något "digitalt/analog"- försteg med airplay - eller iaf digital ut för för att skicka vidare till vadå? En airplay sändare? Finns det ens? Eller är detta en clean-cut till gammel-världen?

Koffe is back! Hej, Koffe!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-06-13 19:31

Koffe skrev:Det sköna med faktiskt.se är att man kan bumpa 11år (!!!) gamla trådar! Ett veritabel arkiv för gamla tankar: - "Vad tror ni om framtidens högtalarkonstruktioner?". Är framtiden här nu?

Är det något som vet om det finns någon bakåtkompabilitet? Minitele?

Idag kan man få storebror (Genelec 8030) för 5300 kr. Personligen föredrar jag i.o.f.s. Dynaudio Lyd 7 före Genelecs motsvarigheter.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2017-06-13 23:55

PerStromgren skrev:Koffe is back! Hej, Koffe!

Hej! Hej alla! Liiiite märkligt är det att komma tillbaka (Nåja... jag har läst i smyg) efter typ 10år! Och kontot finns kvar! Men kul.

Ett husbygge, en skilsmässa, ett barn och två olika fritidshusprojekt och starta ett företag... Någonstans försvann hifi. Till historien hör att jag hörde ett par Beovox S80 hos en god vän. Gillade dem och hittade ett bättre par. Sen har jag lixom varit... nöjd. Har faktiskt inte tänkt på ljudet så mycket. Och det kanske det man strävar efter.

Sen dök HomePod upp på radarn. För första gången på flera år blev jag nyfiken och sugen. Och var tvungen att se vad faktiskt.se tyckte och tänkte. När jag började läsa på om HomePod började jag fundera:

Koffe skrev:... Det skulle vara möjligt att stätta dit en perfekt dimensionerad, mycket effektiv förstärkarkonstruktion helt optimerad för det aktuella elementet. När man har satt på en förstärkare är steget inte långt att sätta dit digitalprocessning, digitala filterfunktioner och en DAC.

Det som händer då är att grunden i högtalarkonstruktion förändras. Konstruktören flyttas över i mjukvaruvärlden. Uppgiften kommer att vara att skriva programvaror för att anpassa och optimera elementet i den aktuella lådan. Andra programvaror kommer att dela upp jobbet mellan elementen.

Att vara högtalartillverkare kommer att påminna om det biltillverkarna genomgår. I framtiden kommer värdet av deras produkter att sitta i mjukvaror, testning och testmetoder.

Man kan fundera på vad mer som måste till innan visionen kan bli verklighet. En sak är en ny standard för att kommunicera digitalljud mellan enheter. Gärna via WLAN. Protokollet måste vara intelligentare än de som finns i dag. Bland annat så skulle man vilja kunna skicka ut volyminställningar hela vägen ut till högtalarelementet så att volymregleringen kan ske EFTER all annan signalbehandling. Det är dumt att minska dynamiken först och sedan processa signalen. Det kan bara bli dåligt.

Någon mer som tänkt liknande tankar? Tror ni att den nuvarande uppdelningen kommer att finnas kvar i framtiden, om säg 10 år?

... Det var lite kul att läsa det 11år senare... Hur som. Kul att vara här och lite mer aktivt intresserad igen, Per. :-)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2017-06-13 23:57

hcl skrev:Idag kan man få storebror (Genelec 8030) för 5300 kr.

+1

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2017-06-14 12:15

5300:-/st
Harden The Fuck Up!

Återgå till Generellt om hifi