Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:prova att vända kontakterna ett halvt varv i grendosan, en i taget och se om du har en stående jordslinga som förstärks.
Perfector skrev:Oxider i rattar då?
Det kan ju ge ett ruskigt knaster.
Kablaget mellan enheterna kanske?
Det finns ju tusen små irriterande fel som kan uppstå. Koppla isär rubbet.
Sätt sedan ihop det en pryl i taget och se var och när det uppstår.
då kanske du kan hitta den enhet som ger upphov till problemet.
Samt förstås, lycka till.
bran skrev:Perfector skrev:Oxider i rattar då?
Det skrev jag ju i mitt första inlägg;
Subwoofers + HTPC = sprak o elände.
Kopplar ur antingen HTPC eller subwoofers = funkar
Kör jag med subs inkopplade och ingen HTPC funkar det kanon om jag ex streamar med blåtand via receivern.
Perfector skrev:bran skrev:Perfector skrev:Oxider i rattar då?
Kör jag med subs inkopplade och ingen HTPC funkar det kanon om jag ex streamar med blåtand via receivern.
Lattjo, eller snarare störande.
Anslutningar, eller du kör trådlöst?
Kontakter kan ju oxidera ordentligt så man måste ta ut och sätta in igen och vrida på dom lite.
Annars har jag slut på ideer.
bran skrev:Perfector skrev:bran skrev:
Lattjo, eller snarare störande.
Kontakter kan ju oxidera ordentligt så man måste ta ut och sätta in igen och vrida på dom lite.
Lattjo, njaaa irriterande!
Jo har rört på dom, men liksom.. spelar ingen roll. Felet återskapas gång efter gång. Kan inte ha dom inkopplade samtidigt.
HDMI mellan HTPC och receiver.
RCA mellan receiver och slutsteg.
Supra Sublink mellan receiver och subs.
Bill50x skrev:bran skrev:Perfector skrev:Lattjo, eller snarare störande.
Lattjo, njaaa irriterande!
Jo har rört på dom, men liksom.. spelar ingen roll. Felet återskapas gång efter gång. Kan inte ha dom inkopplade samtidigt.
HDMI mellan HTPC och receiver.
RCA mellan receiver och slutsteg.
Supra Sublink mellan receiver och subs.
Håller med Perfector, lyssna med så få anslutna enheter som möjligt, anslut en efter en och kolla hur det låter. Tänk på att det behöver inte vara den senaste inkopplade enheten som när det låter illa som är problemet, det kan lika gärna vara en annan apparat som störs av den senast inkopplade! Men om knaster/brus dyker upp direkt är det en ganska snabb process att felsöka. Det gäller bara att vara metodisk och logisk!
/ B
bran skrev:Alltså.. jag vet ju vad det är som gör det. Det är kombon HTPC och nya subwoofers. Kopplar jag in endera när det andra är inkopplat uppstår skiten.
Frågan är; hur lösa?
Avskiljare på RCA - ok eller värdelöst? Sätta mellan reciever och slutsteg isf eller receiver och sub?
Bill50x skrev:bran skrev:Alltså.. jag vet ju vad det är som gör det. Det är kombon HTPC och nya subwoofers. Kopplar jag in endera när det andra är inkopplat uppstår skiten.
Frågan är; hur lösa?
Avskiljare på RCA - ok eller värdelöst? Sätta mellan reciever och slutsteg isf eller receiver och sub?
För om jag förstått det rätt, subwoofern låter ok när inte htpc'n är inkopplad. Htcp'n låter ok när inte subwoofern är inkopplad? Lämnar subben någon form av utgångssignal till htpc'n?
/ B
bran skrev:Bill50x skrev:bran skrev:Alltså.. jag vet ju vad det är som gör det. Det är kombon HTPC och nya subwoofers. Kopplar jag in endera när det andra är inkopplat uppstår skiten.
Frågan är; hur lösa?
För om jag förstått det rätt, subwoofern låter ok när inte htpc'n är inkopplad. Htcp'n låter ok när inte subwoofern är inkopplad? Lämnar subben någon form av utgångssignal till htpc'n?
Mja, subwoofers låter alltid OK. Det är i mina högtalare som är kopplade till slutsteget som det sprakar och brusar (lite också typ fortplantat kondingsspoltjut) när både subs och HTPC är inkopplade samtidigt (vilket ej är fallet med gamla subs som dock har "enkel platt" stickkontakt).
Subs är på intet sätt kopplade till HTPCn som så. Dom är kopplade till receivern som matas med (enbart) HDMI från PCn.
bran skrev:Bill50x skrev:bran skrev:Alltså.. jag vet ju vad det är som gör det. Det är kombon HTPC och nya subwoofers. Kopplar jag in endera när det andra är inkopplat uppstår skiten.
Frågan är; hur lösa?
/ B
Mja, subwoofers låter alltid OK. Det är i mina högtalare som är kopplade till slutsteget som det sprakar och brusar (lite också typ fortplantat kondingsspoltjut) när både subs och HTPC är inkopplade samtidigt (vilket ej är fallet med gamla subs som dock har "enkel platt" stickkontakt).
Subs är på intet sätt kopplade till HTPCn som så. Dom är kopplade till receivern som matas med (enbart) HDMI från PCn.
Bill50x skrev:bran skrev:Bill50x skrev:
Dina högtalare är alltså kopplade i någon sorts loop mellan receivern och htpc'n? Ursäkta jag frågar igen, har inte läst hela din tråd. Men jag tror att det kan vara ett mjukvarufel, dvs att flera ingångar kopplas ihop (mjukvarumässigt) på ett felaktigt sätt i htpc'n. Återigen, brumslingor brukar inte skapa knaster.
/ B
bran skrev:Jag köpte nytt vägguttag och kopplade in jord där (fanns i dosan men inte inkopplat av nån anledning?). Det hjälpte dock inte!
Som sagt, alla enheter är kopplade med Supra LoRad jordade kablar.
1m rca mellan slutsteg och receiver, Emotivas.
Noterade nu att har jag subbarna inkopplade men på auto-on, allt annat avstängt, och kopplar in HTPC i samma grendosa får jag brum nu i subbarna.
Slår på slutsteg, då är det relativt tyst i frontarna. Slår på PC och massa skitljud.
Kopplade in en https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... pro-p39761 mellan reciever och subbarna, då upphör det skrapande och elektroniska ljudet helt o jag har lite brum kvar med örat nära diskanterna.
Hade varit trevligt och löst det utan avskiljaren och förstå vad problemet grundar sig i.
Dessutom är avskiljaren verksam ner till 20Hz, men lägre än så kanske inte subbarna går ändå iofs.
Johan_Lindroos skrev:bran skrev:Jag köpte nytt vägguttag och kopplade in jord där (fanns i dosan men inte inkopplat av nån anledning?). Det hjälpte dock inte!
Som sagt, alla enheter är kopplade med Supra LoRad jordade kablar.
1m rca mellan slutsteg och receiver, Emotivas.
Noterade nu att har jag subbarna inkopplade men på auto-on, allt annat avstängt, och kopplar in HTPC i samma grendosa får jag brum nu i subbarna.
Slår på slutsteg, då är det relativt tyst i frontarna. Slår på PC och massa skitljud.
Kopplade in en https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud ... pro-p39761 mellan reciever och subbarna, då upphör det skrapande och elektroniska ljudet helt o jag har lite brum kvar med örat nära diskanterna.
Hade varit trevligt och löst det utan avskiljaren och förstå vad problemet grundar sig i.
Dessutom är avskiljaren verksam ner till 20Hz, men lägre än så kanske inte subbarna går ändå iofs.
Jag har ju skrivit att du ska prova att koppla i ojordade uttag. Prova det och återkom. Det kan vara jordslingor som är problemorsaken. Kanske kan du då slippa att använda trafo i signalvägen.
Hur vet du att det är skyddsjord?bran skrev:Jag köpte nytt vägguttag och kopplade in jord där (fanns i dosan men inte inkopplat av nån anledning?).
Michael skrev:Hur vet du att det är skyddsjord?bran skrev:Jag köpte nytt vägguttag och kopplade in jord där (fanns i dosan men inte inkopplat av nån anledning?).
Michael skrev:Ja det gör det, men det är inte den som ställer till problemet (verkar det som, enligt det som skrivits i tråden). Jag skulle ändå starkt rekommendera att montera en galvanisk avskiljare, finns t.ex. hos Kjell (30411).
//Michael
Michael skrev:Ni har problem med högfrekvensskräp som letar sig in i analoga signalerna. Jag har ingen praktisk erfarenhet med att åtgärda sådant. Det är flera faktorer som påverkar. Bland annat dåliga apparater, dels de som skickar ut skrot och de som är extra känsliga. Kanske prova med hdmi kablage med ferritpärla och filter på 230-htpc-kabeln. Signaljord i receivern kanske är olämpligt dragen, men inte kul att modda inuti - kanske extra jord utanför*. HTPCn skulle jag köra skyddsjordad, om den är gjord för det.
Johan_Lindroos skrev:Nej, det tror vi inte. Inte jag i alla fall. Däremot bör du tvinna ihop höger och vänster signalkabel för att minska bruminduktion.
Thomas_A skrev:Bara en fråga har inte följt allt. Har du tagit bort supras grendosa m överspänningsskyd helt? Visade på likn knaster med Voltex överspänningsskydd för 15 år sedan. Finns artikel i Molt.
Conan skrev:Måste du ha HMDI till receivern? Finns det möjlighet att köra med optisk kabel istället?
rqu skrev:Testa ett riktigt grafikkort? Du kör nu med ett integrerat lät det som, kanske kan göra någon skillnad?
bran skrev:Thomas_A skrev:Bara en fråga har inte följt allt. Har du tagit bort supras grendosa m överspänningsskyd helt? Visade på likn knaster med Voltex överspänningsskydd för 15 år sedan. Finns artikel i Molt.
Ska testa det!
Thomas_A skrev:bran skrev:Thomas_A skrev:Bara en fråga har inte följt allt. Har du tagit bort supras grendosa m överspänningsskyd helt? Visade på likn knaster med Voltex överspänningsskydd för 15 år sedan. Finns artikel i Molt.
Ska testa det!
Testat?