Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:För mig är fördelen att skivan har surroundljud, men det finns säkert nåt annat fint även i 2-kanalsspåret.
hifikg skrev:PerStromgren skrev:För mig är fördelen att skivan har surroundljud, men det finns säkert nåt annat fint även i 2-kanalsspåret.
Jag har bara två OA-52, så surround kan kvitta, kan komma att testas vad det lider, men upplösningen??
PerStromgren skrev:hifikg skrev:PerStromgren skrev:För mig är fördelen att skivan har surroundljud, men det finns säkert nåt annat fint även i 2-kanalsspåret.
Jag har bara två OA-52, så surround kan kvitta, kan komma att testas vad det lider, men upplösningen??
Äsch! Bara det inte knastrar duger det för mig...
hifikg skrev:PerStromgren skrev:hifikg skrev:
Äsch! Bara det inte knastrar duger det för mig...
Men tänk om det SKA knastra och du inte hör det pga för låg upplösning!?
MichaelG skrev:Jag har ett antal SACD skivor. Flera av dessa är inspelade på fler än två kanaler och detta ger ju en god ledtråd till att det är SACD, men några är enbart tvåkanalinspelning. Jag kan inte påstå att jag tycker att dessa generellt låter bättre eller mer högupplöst än CD. Jag har också köpt en hel del musikfiler via nätet från B&W där man kan välja cd-upplösning, eller högupplösta filer. I början valde jag CD-inspelning, men sedan jag skaffat ordentligt med hårddiskminne, har jag konsekvent laddat ner högupplöst. Inte heller här reagerar jag på att CD skulle låta sämre eller mindre högupplöst.
hifikg skrev:Pillade i en SACD märkt CD o tänkte att nu jä... men det lät bara gudomligt som vanligt, inte överjordiskt super audio vackert OCH min DAC visar bara på 44 kHz... borde den inte börja studsa omkring och visa åtminstone 96 kHz?
peh skrev:hifikg skrev:Pillade i en SACD märkt CD o tänkte att nu jä... men det lät bara gudomligt som vanligt, inte överjordiskt super audio vackert OCH min DAC visar bara på 44 kHz... borde den inte börja studsa omkring och visa åtminstone 96 kHz?
Nu är det väl så här att de flesta (alla?) SACD-fonogram har ett CD-lager för bakåtkompatibilitet.Oavsett är det inte mycket värt att lägga energi på "högupplöst". Om båda lagren på SACD:n är mastrade lika finns inga hörbara fördelar. Men visst, det är inte otänkbart att man ibland lagt en tokkomprimerad master på CD-lagret, och en dynamisk på SACD-lagret...
- Klarar din spelare att läsa SACD på riktigt?
- Om ja, matar din SACD-spelare ut DSD på digitalutgången? Att göra det kräver ju nån Sony-licens, kryptering, och whatnot.
- Om ja, kan DAC:en avkoda DSD?
hifikg skrev:men upplösningen??
Adhoc skrev:Om man ska tro Mark Waldrop från AIX Records är det mesta som erbjuds som högupplöst audio rent lurendrejeri till dyrare peng, ompaketerad konserverad gröt som aldrig kan bli högupplöst enligt hans definition.
gflar skrev:Skulle en så här funka?
http://www.tmart.com/Mini-HDMI-Converte ... gLDRfD_BwE
hifikg skrev:Jag vill veta om jag missar något.
hifikg skrev:gflar skrev:Skulle en så här funka?
Misstänker att den skalar ner. Att behålla upplösningen verkar vara en hel vetenskap. En DAC med HDMI kanske vore något. Men byta DAC?? Jobbigt ju.
MichaelG skrev:På tal om B&W och högupplöst musik. Det mesta av musiken man får som prenumerant är nya studioinspelningar gjorda av B&W. Men de erbjuder också vissa äldre inspelningar som de bearbetat. Och här är jag inte lika imponerad. Bland annat har jag en (högupplöst) samling av Maria Callas. Klangmässigt låter det fint och inspelningarna sträcker sig från -50-talet till -70-talet, men det är något som inte stämmer. Det finns något hårt och livlöst över musiken. Eventuellt kan det vara brustvättat? Eventuellt också komprimerat? Hur som helst är det inte roligt att lyssna på just den skivan, trots att det inte är något fel på vare sig musiken eller sångerskan.
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:gflar skrev:Skulle en så här funka?
Misstänker att den skalar ner. Att behålla upplösningen verkar vara en hel vetenskap. En DAC med HDMI kanske vore något. Men byta DAC?? Jobbigt ju.
NEEEJ!
Det är fel på allt du skrivit och frågat om i tråden!
1. Inget stöd för DSD i S/PDIF!
2. Den grej du länkat till är inte S/PDIF.
Det går att skaffa hembioreceiver som kan avkoda DSD medelst HDMI-gränssnitt.
Eller så har en del lösa tvåkanals-DACar stöd för DSD via USB-gränssnitt.
MichaelG skrev:hifikg skrev:Jag vill veta om jag missar något.
Jag har sett påståenden om att det inte nödvändigtvis är exakt samma version i SACD- och CD-lagrena på skivan. Vissa menar att SACD-versionen kan vara den bättre och detta kan ju vara en anledning att skaffa en SACD-avspelare. Den billigaste jag hittat som funkar bra är Sony bluray-spelare för c:a 1.500 spänn.
bootstrap skrev:Tyvärr tycker jag att många flerkanaliga SACD, eller andra flerkanaliga medium för den delen, har dåligt surround som påminner om t.ex. 7ch dsp läget på receivern, minus centerhögtalaren som ofta inte spelat upp någonting.
hifikg skrev:Det är väl en sådan jag har här, fast jag gav 50 spänn för den
Adhoc skrev:MichaelG skrev:På tal om B&W och högupplöst musik. Det mesta av musiken man får som prenumerant är nya studioinspelningar gjorda av B&W. Men de erbjuder också vissa äldre inspelningar som de bearbetat. Och här är jag inte lika imponerad. Bland annat har jag en (högupplöst) samling av Maria Callas. Klangmässigt låter det fint och inspelningarna sträcker sig från -50-talet till -70-talet, men det är något som inte stämmer. Det finns något hårt och livlöst över musiken. Eventuellt kan det vara brustvättat? Eventuellt också komprimerat? Hur som helst är det inte roligt att lyssna på just den skivan, trots att det inte är något fel på vare sig musiken eller sångerskan.
Det är en av sakerna Mark Waldrop menar på är bedräglig marknadsföring från skivbolagen och nämner i dutub-länken. För original som är inspelade på band, ger det nyutgivna högupplösta formatet en massa extra av ... ingenting.
bootstrap skrev:Det är väl ett av säljargumenten, att det är högre upplösning.
För min del lockar det mer med flera kanaler. Tyvärr tycker jag att många flerkanaliga SACD, eller andra flerkanaliga medium för den delen, har dåligt surround som påminner om t.ex. 7ch dsp läget på receivern, minus centerhögtalaren som ofta inte spelat upp någonting.
Här är ett forum för musik i flera kanaler.
http://www.quadraphonicquad.com/forums/forum.php
Harryup skrev:bootstrap skrev:Det är väl ett av säljargumenten, att det är högre upplösning.
För min del lockar det mer med flera kanaler. Tyvärr tycker jag att många flerkanaliga SACD, eller andra flerkanaliga medium för den delen, har dåligt surround som påminner om t.ex. 7ch dsp läget på receivern, minus centerhögtalaren som ofta inte spelat upp någonting.
Om man spelar upp det genom en bioreceiver så finns det chans att man förlorar en massa kvalité i surroundkanalerna om den har några år på nacken.
Det var en otroligt stor skillnad i renhet mellan en Denon 4308 och en Marantz 7010 när det gäller surroundkanalerna. Förutom bättre bild också förstås.
Eftersom man inte får föra över mer än 16/48 okodat mellan apparater så är det i regel endera HDMI som gäller eller någon specialöverföring mellan firmans egen SACD/Bluray och en förstärkare. Typ som Meridian, Pioneer m.fl. gör.
/Harryup
hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:
NEEEJ!
Vad är poängen med att Sonys Blurayspelare är märkta med SACD? Om jag skulle köpa en dedicerad CD med SACD kompatibilitet, skulle inte den heller fungera med min DAC/försteg då?
bootstrap skrev:Det är väl ett av säljargumenten, att det är högre upplösning.
Johan_Lindroos skrev:hifikg skrev:Johan_Lindroos skrev:
NEEEJ!
Vad är poängen med att Sonys Blurayspelare är märkta med SACD? Om jag skulle köpa en dedicerad CD med SACD kompatibilitet, skulle inte den heller fungera med min DAC/försteg då?
Retorikfrågor kan du ställa till någon annan.
Sakfrågan! Kom igen!
RogerGustavsson skrev:Formatet klarar väl 24/96?
In September 2007, the Audio Engineering Society published the results of a year-long trial, in which a range of subjects including professional recording engineers were asked to discern the difference between SACD and a compact disc audio (44.1 kHz/16 bit) conversion of the same source material under double blind test conditions. Out of 554 trials, there were 276 correct answers, a 49.8% success rate corresponding almost exactly to the 50% that would have been expected by chance guessing alone.[40] When the level of the signal was elevated by 14 dB or more, the test subjects were able to detect the higher noise floor of the CD quality loop easily.[1] The authors commented:
Now, it is very difficult to use negative results to prove the inaudibility of any given phenomenon or process. There is always the remote possibility that a different system or more finely attuned pair of ears would reveal a difference. But we have gathered enough data, using sufficiently varied and capable systems and listeners, to state that the burden of proof has now shifted. Further claims that careful 16/44.1 encoding audibly degrades high resolution signals must be supported by properly controlled double-blind tests.[1][41]
Following criticism that the original published results of the study were not sufficiently detailed, the AES published a list of the audio equipment and recordings used during the tests.[42]
hifikg skrev:He, he, jag inbillar mig att jag hör skillnad på de högupplösta alster jag köper via HD Tracks, men jag är öppen för att illusionen skulle falla vid ett blindtest, dock är de vaxen sällan dyrare än de jag köper av hökaren på hörnet, så jag skulle ändå inte känna mig jättelurad. Håddiskutrymme är billigt.
RogerGustavsson skrev:Ajdå... 1 bit, javisst. I praktiken är det väl ingen som kör hela vägen upp till 2.8224 MHz?
The SACD format is capable of delivering a dynamic range of 120 dB from 20 Hz to 20 kHz and an extended frequency response up to 100 kHz, although most currently available players list an upper limit of 70–90 kHz, and practical limits reduce this to 50 kHz.
RogerGustavsson skrev:Kan inte det tekniska som du men i fallet CD blir det ju halva samplingsfrekvensen som sätter övre gränsen för frekvensomfånget. När det gäller SACD säger Wikipedia:The SACD format is capable of delivering a dynamic range of 120 dB from 20 Hz to 20 kHz and an extended frequency response up to 100 kHz, although most currently available players list an upper limit of 70–90 kHz, and practical limits reduce this to 50 kHz.
hifikg skrev:Kom över en spelare som hanterar SACD och har rätt utgång för att anslutas till min DAC. Pillade i en SACD märkt CD o tänkte att nu jä... men det lät bara gudomligt som vanligt, inte överjordiskt super audio vackert OCH min DAC visar bara på 44 kHz... borde den inte börja studsa omkring och visa åtminstone 96 kHz? är det fler bitar i SACD än CD? Nu vill jag veta snabbt och litar på panelen här på Faktiskt. Nej, jag har inte sökt. Än.
IngOehman skrev:Men först då: SACD är inte ett PCM-format! (Som t ex 16/44,1 eller 24/96 eller 20/192...)
SACD använder ett enbitsformat. Det är inte alls uppbyggt som PCM-formaten med en halvlåg samplingsfrekvens och en upplösning som bestäms av antalet bitar. Istället ligger det på en SACD-Skiva DSD-kod, vilket är ett pseudo-analogt format. Alltså en bitström med konstant effekt med som försöker emulera analogsignal genom att flytta ned energin till det hörbara området och "härma" en analog signal. Så en DA-omvandlare i egentlig mening behövs inte. Signalen är inte digitalt lagrad i betydelsen att ettorna och nollorna gruppvis representerar olika analoga spänningsnivåer. Det arbetar snarare som en (analog) Klass-D förstärkare med fast switchfrekvens.
Och det som lite förenklat bestämmer upplösningen är antalet pulser som finns tillgängligt för en våglängd av respektive frekvens. Så upplösningen blir sämre och sämre ju högre frekvens den signal man försöker återge har.
Vid låga frekvenser blir upplösningen väldigt hög (bättre än några PCM- system). Men uppe i diskanten når man inte samma upplösning som CD. De korsar varandra vid några kHz.
Det kan dock vara bra att känna till att upplösning i det här fallet inte är ekvivalent med S/N-avstånd. Med förnuftigt vald brusformning kan man nå användbart lågt omaskerat brus med SACD. Och man slipper dessutpm den brickwall-funktion som PCM-formaten kräver. Det vill säga med SACD så tar det analoga LP-filtret vid långt innan man når Fs/2.
...
den flesta musiken är sådan att den kan kodas helt utan hörbara artefakter även med CD-systemet.
hcl skrev:...
den flesta musiken är sådan att den kan kodas helt utan hörbara artefakter även med CD-systemet.
Är det helt sant eller möjligen "bara" nästan sant?
Johan_Lindroos skrev:bootstrap skrev:Det är väl ett av säljargumenten, att det är högre upplösning.
Redogör gärna för hur du får 1 bits upplösning till mer än 16. (kuggfråga)
PerStromgren skrev:Jag köpte en SACD-spelare för att jag ville lyssna på mina multikanalsinspelningar, se "Per spelar SACD! Gör du?". Det som var riktigt besvärligt var att alla inställningar i SACD-spelaren måste göra med TV ansluten. Grr...
IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Ordet upplösning betyder ungefär (fin)kornighet. Och finkornigheten blir större och större ju flera hopp mellan hög och låg som systemet kan ta till för att approximera rätt nivå. Det är därför man med DSD får mycket högre upplösning än 16 bitar vid låga frekvenser, men lägre än 16 bitar i diskanten.
Vh, iö
Svante skrev:IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Ordet upplösning betyder ungefär (fin)kornighet. Och finkornigheten blir större och större ju flera hopp mellan hög och låg som systemet kan ta till för att approximera rätt nivå. Det är därför man med DSD får mycket högre upplösning än 16 bitar vid låga frekvenser, men lägre än 16 bitar i diskanten.
Vh, iö
Upplösning är ett mått på hur många nivåer som kodas i en digital bitström. Det mäts i antal bitar. SACD må ha ett SNR vid låga frekvenser som motsvarar mer än 16 bits upplösning i ett vanligt PCM-system, men det har inte den upplösningen.
Överhuvudtaget är det kontraproduktivt att prata om upplösning i översamplade system, om man är ute efter förståelse. Man bör i alla fall inte utelämna ordet "motsvarar". Det är bättre att prata om brusnivåer eftersom det är hyggligt enkelt att förstå att bruset kan fördelas olika i olika frekvensband.
Tycker jag.
Svante skrev:IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Vh, iö
Upplösning är ett mått på hur många nivåer som kodas i en digital bitström. Det mäts i antal bitar. SACD må ha ett SNR vid låga frekvenser som motsvarar mer än 16 bits upplösning i ett vanligt PCM-system, men det har inte den upplösningen.
Överhuvudtaget är det kontraproduktivt att prata om upplösning i översamplade system, om man är ute efter förståelse. Man bör i alla fall inte utelämna ordet "motsvarar". Det är bättre att prata om brusnivåer eftersom det är hyggligt enkelt att förstå att bruset kan fördelas olika i olika frekvensband.
Tycker jag.
petersteindl skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:I ett brusformat system beror den faktiska upplösningen inte på antalet bitar utan på antalet sample per period av ljud (eller varaktighet för en nivå) som skall kodas. DSD är alltså inte ett system med en bits upplösning annat än om man kodar Fs/2 Hz.
Vh, iö
Tycker jag.
Vill du inte heller kalla det upplösning inom ett visst frekvensintervall, t.ex. 20 Hz - 20 kHz? Hur definierar du i så fall upplösning?
Vad jag förstår verkar du strikt villa hålla dig i den digitala domänen, eller?
Vill du hålla dig till tidsdomänen, eller helt bortse från tids och frekvensdomän?
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:Ordet upplösning är i princip synonymt med detaljeringsgrad. Och det är ett ord som är mycket äldre än digital audio.
RogerGustavsson skrev:Har inte utgivningar på SACD minskat med tiden?
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Har inte utgivningar på SACD minskat med tiden?
På skiva förmodligen en del, men med DSD eller DXD filer så har det ju ökat.
/Harryup
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
Tycker jag.
Vill du inte heller kalla det upplösning inom ett visst frekvensintervall, t.ex. 20 Hz - 20 kHz? Hur definierar du i så fall upplösning?
Vill du hålla dig till tidsdomänen, eller helt bortse från tids och frekvensdomän?
Med vänlig hälsning
Peter
Upplösning för mig är bitdjupet (=antal bitar) i en digital bitström. Att prata om antal bitar på en analog signal leder tokigt. I den analoga världen har man en brusnivå, och då måste man även speca en bandbredd.
Sedan kan en DSD-omvandlare ha en brusnivå som motsvarar en 20-bits omvandlare, men den har fortfarande en upplösning på 1 bit.
Var jag vill hålla mig beror på sammanhanget, och jag förstår inte riktigt vilket sammanhang du menar här.
petersteidl skrev:Ok, så ett digitalformat med samplingsfrekvens 10 Hz och 25 bitar (250 bits per sekund) har högre upplösning än ett format med samplingsfrekvens 100 MHz och 24 bitar (2,4 Gbits per sekund)?
Conan skrev:petersteidl skrev:Ok, så ett digitalformat med samplingsfrekvens 10 Hz och 25 bitar (250 bits per sekund) har högre upplösning än ett format med samplingsfrekvens 100 MHz och 24 bitar (2,4 Gbits per sekund)?
För signaler <5 Hz är det väl så?
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Upplösning för mig är bitdjupet (=antal bitar) i en digital bitström. Att prata om antal bitar på en analog signal leder tokigt. I den analoga världen har man en brusnivå, och då måste man även speca en bandbredd.
Sedan kan en DSD-omvandlare ha en brusnivå som motsvarar en 20-bits omvandlare, men den har fortfarande en upplösning på 1 bit.
Var jag vill hålla mig beror på sammanhanget, och jag förstår inte riktigt vilket sammanhang du menar här.
Ok, så ett digitalformat med samplingsfrekvens 10 Hz och 25 bitar (250 bits per sekund) har högre upplösning än ett format med samplingsfrekvens 100 MHz och 24 bitar (2,4 Gbits per sekund)?
Conan skrev:petersteidl skrev:Ok, så ett digitalformat med samplingsfrekvens 10 Hz och 25 bitar (250 bits per sekund) har högre upplösning än ett format med samplingsfrekvens 100 MHz och 24 bitar (2,4 Gbits per sekund)?
För signaler <5 Hz är det väl så?
Svante skrev:IngOehman skrev:Ordet upplösning är i princip synonymt med detaljeringsgrad. Och det är ett ord som är mycket äldre än digital audio.
Ja, fast nu handlade det ju om digital audio. Och eftersom det finns en tydlig definition av vad upplösning är i digital audio (=antal bitar i nivåkvantiseringen) så är det olyckligt att röra till begreppen med otydliga alternativa definitioner.
Jag förstår allt du skriver, men tycker jag illa om att du ger dig själv tolkningsföreträde map ords betydelse. "Det du tycker är fel det jag säger är rätt". Jobbigt och respektlöst är vad det är.
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
Ok, så ett digitalformat med samplingsfrekvens 10 Hz och 25 bitar (250 bits per sekund) har högre upplösning än ett format med samplingsfrekvens 100 MHz och 24 bitar (2,4 Gbits per sekund)?
I amplitudled, ja. Det var ju det vi pratade om här. Bitdjupet gäller amplitud. Man kan förstås prata om en upplösning i tidsled också, mätt i µs eller så, men där är det nog mer entydigt och kutym att prata om just samplingsfrekvens som du gör. Att blanda in bitraten i samband med upplösning känns däremot förvirrande med tanke på alla snålkodade format.
Överhuvudtaget är det nog ofta klokt att låta bli ordet upplösning om man behöver vara tydlig med vad man pratar om och i stället skriva bitdjup, bithastighet, samplingsfrekvens eller SNR beroende på vad man menar. Det är så många som har en oklar uppfattning om vad ordet upplösning betyder att det nog är bäst att byta ut det måt något väldefinierat.
Wiki skrev:High-resolution audio, also known as High-definition audio or HD audio, is a marketing term used by some recorded-music retailers and high-fidelity sound reproduction equipment vendors.
It refers to higher than 44.1 kHz sample rate and/or higher than 16-bit linear bit depth.
A stereo SACD recording has an uncompressed rate of 5.6 Mbit/s, four times the rate for Red Book CD stereo audio.
petersteindl skrev:A stereo SACD recording has an uncompressed rate of 5.6 Mbit/s, four times the rate for Red Book CD stereo audio.
96 kHz/24 bitar har 96000*24*2 = 4,6 Mbit/s.
I Bremens DAC har vi 98,304 MHz och 32 bitar per kanal med 24 kanaler, vilket ger 6291,456 Mbit/s och med 24 kanaler 75497,472 Mbit/s.
Det tycker jag är lagom.![]()
Sedan blir det en ADC med 98,304 MHz samplingsfrekvens och 32 bitar per kanal med 24 kanaler.
För 1 timme inspelad musik krävs en hyfsad stor hårddisk. 3600*75497,472 Mbit/s = 271 790 899,2 Mbit. Jag tror det blir ungefär 34 Tbyte.
Men vad gör man inte för att uppnå tillräckligt bra ljud!
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:Håhåjaja.
Svante skrev:Vad upplösning betyder i den analoga världen är något helt annat än i digitala världen.
Svante skrev:DSD har en upplösning på 1 bit i den digitala världen, eftersom det bara finns två digitala sampelvärden.
Svante skrev:CD har en upplösning på 16 bitar i den digitala världen. En 24-bits wavfil har en upplösning på 24 bitar.
Svante skrev:Efter D/A-omvandling kan det dock finnas oändligt många olika analoga värden för alla systemen, vilket gör att man inte kan räkna trappstegens storlek på samma sätt, det rimliga blir då att mäta störningens amplitud och prata om SNR i stället. Att prata om upplösning i den analoga världen när det inte finns tydliga steg är att be om problem.
MichaelG skrev:Fast jag tycker nog att ni krånglar till det i onödan. Tänk er en bit oxfilé. Det är en bit. Delar man upp den i 16 bitar, så får man munsbitar. Inget fel i det, men det är ju inte detsamma som en bit. Vill man ha en oxfilé högupplöst, så blir det dessvärre bara nötfärs. Nu är det ju inget fel på nötfärs och man kan laga mycket gott och trevligt med det, men en bit är trots allt mer ursprungligt. Vi kan alltså dra slutsatsen att en bit alltid är bättre än högupplöst. Svårare än så är det inte!
IngOehman skrev:Svante skrev:Håhåjaja.
Ahh, det gamla håhåjaja-argumentet...
MichaelG skrev:Fast jag tycker nog att ni krånglar till det i onödan. Tänk er en bit oxfilé. Det är en bit. Delar man upp den i 16 bitar, så får man munsbitar. Inget fel i det, men det är ju inte detsamma som en bit. Vill man ha en oxfilé högupplöst, så blir det dessvärre bara nötfärs. Nu är det ju inget fel på nötfärs och man kan laga mycket gott och trevligt med det, men en bit är trots allt mer ursprungligt. Vi kan alltså dra slutsatsen att en bit alltid är bättre än högupplöst. Svårare än så är det inte!
petersteindl skrev:MichaelG skrev:Fast jag tycker nog att ni krånglar till det i onödan. Tänk er en bit oxfilé. Det är en bit. Delar man upp den i 16 bitar, så får man munsbitar. Inget fel i det, men det är ju inte detsamma som en bit. Vill man ha en oxfilé högupplöst, så blir det dessvärre bara nötfärs. Nu är det ju inget fel på nötfärs och man kan laga mycket gott och trevligt med det, men en bit är trots allt mer ursprungligt. Vi kan alltså dra slutsatsen att en bit alltid är bättre än högupplöst. Svårare än så är det inte!
Japp, Oxfilé på Operakällaren är godare än en big mac.
hifikg skrev:petersteindl skrev:MichaelG skrev:Fast jag tycker nog att ni krånglar till det i onödan. Tänk er en bit oxfilé. Det är en bit. Delar man upp den i 16 bitar, så får man munsbitar. Inget fel i det, men det är ju inte detsamma som en bit. Vill man ha en oxfilé högupplöst, så blir det dessvärre bara nötfärs. Nu är det ju inget fel på nötfärs och man kan laga mycket gott och trevligt med det, men en bit är trots allt mer ursprungligt. Vi kan alltså dra slutsatsen att en bit alltid är bättre än högupplöst. Svårare än så är det inte!
Serverar de Big Mac på Operakällaren?
hifikg skrev:petersteindl skrev:MichaelG skrev:Fast jag tycker nog att ni krånglar till det i onödan. Tänk er en bit oxfilé. Det är en bit. Delar man upp den i 16 bitar, så får man munsbitar. Inget fel i det, men det är ju inte detsamma som en bit. Vill man ha en oxfilé högupplöst, så blir det dessvärre bara nötfärs. Nu är det ju inget fel på nötfärs och man kan laga mycket gott och trevligt med det, men en bit är trots allt mer ursprungligt. Vi kan alltså dra slutsatsen att en bit alltid är bättre än högupplöst. Svårare än så är det inte!
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:
I amplitudled, ja. Det var ju det vi pratade om här. Bitdjupet gäller amplitud. Man kan förstås prata om en upplösning i tidsled också, mätt i µs eller så, men där är det nog mer entydigt och kutym att prata om just samplingsfrekvens som du gör. Att blanda in bitraten i samband med upplösning känns däremot förvirrande med tanke på alla snålkodade format.
Överhuvudtaget är det nog ofta klokt att låta bli ordet upplösning om man behöver vara tydlig med vad man pratar om och i stället skriva bitdjup, bithastighet, samplingsfrekvens eller SNR beroende på vad man menar. Det är så många som har en oklar uppfattning om vad ordet upplösning betyder att det nog är bäst att byta ut det måt något väldefinierat.
Vad det är vi pratar om i denna tråd har jag uppfattat som frågeställningen om SACD är högupplöst?. På engelska ser jag begreppet som high resolution.Wiki skrev:High-resolution audio, also known as High-definition audio or HD audio, is a marketing term used by some recorded-music retailers and high-fidelity sound reproduction equipment vendors.
It refers to higher than 44.1 kHz sample rate and/or higher than 16-bit linear bit depth.
D v s både sample rate och bit depth ingår i begreppet resolution. Multiplicerar man dessa med varandra så får man bit rate uttryckt i antalet bitar per sekund.
Du ser bit depth som enheten för resolution/upplösning. Jag ser bit rate som enheten där resolution/upplösning beskrivs.
Med vänlig hälsning
Peter
IngOehman skrev:...
Så jag skulle inte rekommendera att man anger upplösning i bitrate, men däremot finns det självklart ett samband mellan bitrate och upplösning, som gäller för varje specifik kodningsteknik. Men vill man veta upplösningen, alltså kornigheten, så är det bättre att ange den på annat sätt. Bitdjup med PCM underförstått fungerar bra, eller att direkt ange felsig alens storlek, absolut eller i förhållande till full signal.
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Håhåjaja.
Ahh, det gamla håhåjaja-argumentet...
Det var inte ett argument. Varför tror du det?
petersteindl skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Nej, Big Mac serveras på McDonalds.
Tengil skrev:petersteindl skrev:hifikg skrev:
McDonald´s annars Korrekt
darkg skrev:Tengil skrev:petersteindl skrev:
McDonald´s annars Korrekt
McDonald's, rättare sagt
(Det var tydligen bröderna Dick och Mac McDonald som grundade eländet. Big Mac, aha. Men varför inte Big Dick? Mycket mystiskt. Kanske om de sålt korv också?)
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Ahh, det gamla håhåjaja-argumentet...
Det var inte ett argument. Varför tror du det?
Om du inte vet vad håhåjaja betyder så tycker jag inte du skall använda uttrycket.
Det säger att du är trött, uppgiven, missnöjd och besviken.
"Håhåjaja, du tunga värld, som så min ungdom pressar..."
"håhåjaja, det var väl vad man kunde vänta sig..."
"Håhåjaja, så var det en arbetsvecka igen..."
Du använder det som en sorts ad hominem-argument, när du säger håhåjaja så signalerar du att den som skrivit det du kommenterar är att klandra för din känsla. Tycker det vore mera konstruktivt om du kunde hålla dig till själva sakfrågan - "är SACD högupplöst?" (=ad rem!).
IngOehman skrev:Jassådu.![]()
IngOehman skrev:Ibland är du mindre förutsägbar än väntat.Trodde du skulle svara: "Aha, jassådu-argumentet".
- - -
Hursom helst så vidhåller jag att SACD är högupplöst (frekvensberoende dock) i amplituddomän, och kan även lägga till att det inte är lika högupplöst i tidsdomän som t ex CD (vars upplösning i tidsdomän är extremt god). Tror du kanske blandar ihop upplösning i tid med bandbredd.
Tid är hur noga man kan ange exakt när något hänt, och CD är fenomenalt bra på det, inom hela hörbara frekvensområdet. Bandbredd beskriver hur höga frekvenser man kan koda, och CD är därvidlag mindre bra än SACD.
Spela en 20 kHz sinuston och titta på spektralprodukterna så får du se om SACD är mera eller mindre högupplöst i tiden. Det borde dock vara lätt för dig att förstå det (alltså att så inte är fallet) även utan experiment eftersom du blygsamt anser dig förstå dessa saker bättre än jag.
IngOehman skrev:
- - -
Din frustration är för övrigt inte att ta miste på. Och när du illustrerar den så blir det ett (osakligt) argument. Eftersom du projicerar den på andra, som du lägger skulden på. Men jag kan inte göra så mycket åt att du känner frustration över att inte få medhåll om att amplitudupplösningen för SACD-systemet bara skulle vara en bit.
Ingen som förstår vad upplösning betyder och som förstår SACDs pseudoanaloga kodningsteknik DSD fungerar, kan rimligen hålla med dig.
IngOehman skrev:
Om du lyssnar på (vissa) äldre tiders datorspelsignaturlåtar så får du höra hur en bits upplösning låter. Det vill säga hur bra det KAN låta när man komponerar direkt in i systemet således att man egentligen skapar enbitsmusik snarare än försöker återge förefintlig musik med bara en bits upplösning (vilket blir väldigt mycket sämre). Det vill säga jag har för mig att det fanns program/datorer som genererade musik direkt ut ifrån en datorport utan att använda någon avancerad kodningsteknik, det vill säga använde det lilla högtalarelementet som från början var avsett för beep-ljud, typ, bara. Minns jag fel?
Vh, iö
lennartj skrev:Redan 1989/90 roade sig några Assemblernördar på IBM med att göra häpnadsväckande "multimediaprogram" som kunde köras på t.ex. min PS1 med DOS4.0 (i ROM -
bootade på <5 sekunder) med bättre högtalare än vanligt, långt innan de första multimediadatorerna med Windows 3.1 sett dagens ljus.
Svante skrev:Så, berätta, vad har SACD för amplitudupplösning?
IngOehman skrev:Svante skrev:Så, berätta, vad har SACD för amplitudupplösning?
Det beror på frekvens. Den är ungefär samma som CD i undre diskantregistret, sämre därovanför, men mycket bättre vid låga frekvenser.
IngOehman skrev:Det finns hur mycket mätningar som helst på SACD-apparater som gör att man kan få i varje fall en ide om systemets prestanda.
Bara att surfa om du är intresserad.
IngOehman skrev:En svårighet är att man behöver skilja mellan brus och signalens oexakthet. Att åstadkomma -120 dB brus (0-20 kHz) i ett signallöst tillstånd är inte samma sak som att kunna spela 20 kHz med ett bortsett ifrån den gubben helt rent spektrum ned till -120 dB.
Så vill man få ett hum om den verkliga upplösningen så behöver man spela en signal och se vad som kommer ut.
Svante skrev:IngOehman skrev:En svårighet är att man behöver skilja mellan brus och signalens oexakthet. Att åstadkomma -120 dB brus (0-20 kHz) i ett signallöst tillstånd är inte samma sak som att kunna spela 20 kHz med ett bortsett ifrån den gubben helt rent spektrum ned till -120 dB.
Så vill man få ett hum om den verkliga upplösningen så behöver man spela en signal och se vad som kommer ut.
Aha, där trillade det ner en pollett tror jag. Om jag ska formulera om det så blir det så här: SACD/DSD har, till skillnad från vanlig multibits PCM, inte oändlig upplösning, eftersom det inte går att applicera ditherbrus på ett korrekt sätt?
Svante skrev:I ett PCM-system med korrekt applicerat ditherbrus blir det ju aldrig kvantiseringsdistorsion, utan bara kvantiserings- och ditherbrus.
Svante skrev:Eftersom SACD/DSD och enbitsomvandlare inte kan implementera ditherbrus så finns det en nivå under vilken kvantiseringsdistorsion uppstår, och där någonstans menar du att upplösningen ligger?
Why Professional 1-Bit Sigma-Delta Conversion is a Bad Idea
Single-stage, 1-bit sigma-delta converters are, in principle, imperfectible. The authors prove this fact. The reason, simply stated, is that when properly dithered they are in constant overload. The consequence is that distortion, limit cycles, instability, and noise modulation can never be totally avoided. Recording, editing or storage systems based upon single-stage, 1-bit sigma-delta conversion and, in particular, professional systems using this type of conversion are thus a bad idea. In contrast multibit sigma-delta converters, which output linear PCM code (here, multibit refers to five or so bits in the converter), are in principle infinitely perfectible. They can be properly dithered to guarantee the absence of all distortion, limit cycles, and noise modulation. The audio industry is making a tragic mistake if it adopts 1-bit sigma-delta conversion as an archival format to replace multibit, linear PCM.:
Authors: Lipshitz, Stanley P.; Vanderkooy, John
Affiliation: University of Waterloo, Waterloo, Ontario, Canada
AES Convention:109 (September 2000) Paper Number:5188
Publication Date:September 1, 2000 Import into BibTeX
Subject:Digital Signal Processing
Permalink: http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=9150
Svante skrev:IngOehman skrev:Svante skrev:Så, berätta, vad har SACD för amplitudupplösning?
Det beror på frekvens. Den är ungefär samma som CD i undre diskantregistret, sämre därovanför, men mycket bättre vid låga frekvenser.
Ok, hur stor är upplösningen mellan 20 och 200 Hz då, till exempel? Eller något annat frekvensintervall? För inte menar du väl att man har en upplösning vid en viss frekvens?
Svante skrev:IngOehman skrev:Det finns hur mycket mätningar som helst på SACD-apparater som gör att man kan få i varje fall en ide om systemets prestanda.
Bara att surfa om du är intresserad.
Fast det finns så mycket tokigt på internet, och nu vill jag ju veta vad du anser om upplösningen och det känns det inte särskilt troligt att jag skulle hitta på det sättet.
Svante skrev:Dessutom är jag inte intresserad av enskilda apparater, utan av systemet.
IngOehman skrev:Svante skrev:IngOehman skrev:Det beror på frekvens. Den är ungefär samma som CD i undre diskantregistret, sämre därovanför, men mycket bättre vid låga frekvenser.
Ok, hur stor är upplösningen mellan 20 och 200 Hz då, till exempel? Eller något annat frekvensintervall? För inte menar du väl att man har en upplösning vid en viss frekvens?
Jo, det vill säga nej, det vill säga... har det verkligen inte framgått vad jag menar?
IngOehman skrev:En frekvens kan återges med den ena eller andra upplösningen, men upplösningsbegränsningens yttring behöver inte ligga på exakt den frekvensen. I själva verket KAN den inte göra det, för allt som ligger på exakt den frekvensen är ju per definition omodulerat, eftersom en exakt frekvens inte kan moduleras utan att andra frekvenskomponenter uppstår.
Men noggrannheten vid återgivning av en låg frekvens kan vara mycket större än vid återgivning av en hög. Om du håller med om att upplösningen vid 1399999 Hz är sämre än vid 20 Hz så kan du utgår ifrån det. Samma sak gäller för frekvenser däremellan men sambandet är inte linjärt, eftersom brusformningen inte är superenkel. Man gör stora ansträngningar att hålla störningarna inom audioområdet så låga som möjligt, men accepterar att de är desto starkare utanför (både på grund av att de där kan filtreras bort och på grund av att de inte hörs). Exakt vilken funktion som gäller beror på apparaten som kodar DSD. I viss mån även på apparaten som dekodar, men mycket mindre så.
IngOehman skrev:Vet inte hur jag skall kunna nå fram till dig. Att mötas av sådana inlägg som du gör känns väldigt konstigt. Jag vet inte hur jag skall kunna nå fram. Försöker lura på om det kan finnas någon myntnedtrillande sak som jag kan skriva, som får dig att plötsligt få en aha-upplevelse...
IngOehman skrev:Kan prova den här - vilken upplösning anser du att Dolby Digital, eller säg MP3 192 har? (Jag skulle under normala omständigheter inte ställt dig den frågan, men du har ju med dina inlägg visat att du tycker sådant är okej.)
IngOehman skrev:Det finns INTE ett enkelt svar på frågan, och samma sak gäller för SACD.
Nu vet jag att du förstår att det inte alltid finns enkla svar. Det är bra. Då kanske du kan sluta avkräva mig sådana.
IngOehman skrev:- - -
Bortsett ifrån det - härlig motsägelse där på slutet.![]()
Ett system har inte högre upplösning än det har. Det har precis så hög upplösning som det har, och är den högre eller motsvarar PCM 16 bitar så har den inte SAMTIDIGT lägre upplösning än så.
Vh, iö
Svante skrev:Och det viktiga med DSD och bitströmmen som kommer ur översamplande omvandlare är att de ger ett SNR i det hörbara området som är ekvivalent med digitala PCM-format med betydligt högre upplösning. Trots att de har betydligt lägre (amplitud-)upplösning.
Tell skrev:Varför krångla till det så Svante? Den hörbara upplösningen är mer än 1bit, svårare än så behöver det väl inte vara?
Svante skrev:Tell skrev:Varför krångla till det så Svante? Den hörbara upplösningen är mer än 1bit, svårare än så behöver det väl inte vara?
Ok, hur stor då då? 2 bitar?
hifikg skrev:Egentligen ville jag bara veta om man kan förvänta sig att SACD låter bättre än Red Book CD-lagret på samma skiva.
RogerJoensson skrev:hifikg skrev:Egentligen ville jag bara veta om man kan förvänta sig att SACD låter bättre än Red Book CD-lagret på samma skiva.
Jag tvivlar på skillnaden är hörbar på "riktiga" musikutgåvor, givet att bägge varianterna kommer från samma mastring och att uppspelningsapparaterna gör sitt jobb väl. -Det är tyvärr inget svar på frågan eftersom lagren mycket väl skulle kunna bära olika mastringar...
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:Varför krångla till det så Svante? Den hörbara upplösningen är mer än 1bit, svårare än så behöver det väl inte vara?
Jag vet inte, jag har inte mätt. Däremot påstår du själv att det ska vara högre än 16bit i det hörbara området. Tycker det för övrigt känns som du fjantar runt just nu.
hifikg skrev:Egentligen ville jag bara veta om man kan förvänta sig att SACD låter bättre än Red Book CD-lagret på samma skiva. Kan någon dra en slutsats från diskussionen ovan? Å andra sidan är frågan akademisk för mig, jag kan inte utvinna det lagret på något användbart sätt f n.
IngOehman skrev:Men Svante, om du får i uppdrag att undersöka upplösningen på en DSD-kedja, utan att någon berättar för dig att det är en sådan, du får bara en svart låda med en in- och en utgång och lite passande mätinstrument, vad tror du att du skulle komma fram till då?
IngOehman skrev:Jamenförih-e Svante! ... Att ett enbitssystem är ett enbitssystem betyder inte att upplösningen är en bit! Det betyder bara att man lagrar seriella bitar istället för parallella! Och bara för det så lagrar man både seriella och parallella bitar seriellt...
IngOehman skrev:Upplösningen är upplösningen. Det är hur små steg som kan kodas. Upplösningen kan även vara olika för dynamiska och statiska signalen och den kan vara frekvensberoende. Den som vill jämföra kan t ex titta på de mätningar som Stereophile gjort på massor av olika CD-spelare, SACD-spelare, DA-omvandlare...
IngOehman skrev:Om man vill ange upplösning i förhållande till ett PCM-system (t ex CD) så jämför man helt enkelt med CD. Svårare än så är det inte. Om SACD har fel som är mindre än hälften så är upplösningen mer än 17 bitar, hade det drygt dubbelt så stora fel (+ 6 dB) så är upplösningen knappt 15 bitar. Varje bit (allt annat lika) förbättrar upplösningen med 6 dB i ett PCM-system.
IngOehman skrev:Men självklart kan man ange upplösning även genom att specificera nivån för "kornigheten" relativt full signal, alltså typ -96 dB för CD.
IngOehman skrev:PS. På samma sätt kan man ha ambitionen att konstruera en enbitsomvandlare i en CD-spelare på så vis att den inte skall begränsa upplösningen från CD-systemet som sådant, alltså att alla de +65 k-stegen kan upplösas. Och mer därtill med dither och statiska signaler.
Tell skrev:Jag fattar din poäng Svante med att rent tekniskt så har varje sample väldigt dålig upplösning. Men det är ju helt ointressant till när man ska lyssna på musik.
Tell skrev:Jag som är bildnörd i grunden gillar att jämföra det med ljud.
Så har man ett foto på låt säga 100 megapixel men som bara är 1bit (alltså svart eller vit) så ja den kommer se väldigt pixlig ut o ha noll dynamiskt omfång om man kollar på den vid 100%. Meeen det är ju inte så man kollar på bilder, utan man tittar på hela bilden på lagom avstånd o då kommer den ju se finfin ut. Exakt samma grej här, man lyssnar väl på låten som helhet o inte bara lyssnar på enskilda samples?
Så ditt sätt Svante att jämföra upplösningen mellan SACD och PCM är ungefär lika fel som folk som tycker kamera X på 12mpix är mindre brusig och därmed bättre än kamera Y på 24mpix bara för dom jämför båda vid 1:1 (alltså den där kameramyten om att stora pixlar är bättre än mindre).
IngOehman skrev:Svante har uppenbarligen inte förstått vad det betyder att sampla med brusformning i ett enbitssystem.
Det betyder att ett enbitssystem som ett ögonblick skall avgöra om "hög" eller "låg" skall väljas, kommer att göra det med hänsyn till både ögonblicksvärdet, tidigare värden, OCH tidigare val.
Detta är fundamentalt att man först måste förstå detta, om man skall kunna förstå hur enbitsteknik med noise shaping kan fungera och ge en mycket högre upplösning än en bit.
Det är alltså INTE så att en bit behöver bli hög bara för att musiksignalen var (positiv och ganska) hög just när biten beslutades.
Det känns meningslöst att diskutera detta vidare innan Svante sätter sig in i dessa saker.
Vh, iö
Svante skrev:Ordet upplösning, när det används i den analoga världen, kan användas om saker som har tydliga steg. En typisk linjal har en upplösning på 1 mm, ett visarinstrument med fullt utsla 25 V kan ha en upplösning på 1 V om det är 1 V mellan skalstrecken.
Svante skrev:Det används också om gammal analogfilm, men skrivs då sällan ut med en siffra.
Svante skrev:Det tydliga steget finns dock i form av filmens kornstorlek. Men. Om den undre gränsen för hur små saker som kan särskiljas sätts av en brusnivå, är det mycket mer fruktsamt att prata om ett signal-störförhållande.
Svante skrev:För att kunna mäta det i "bitar" måste man göra en analogi med det digitala systemet och dess kvantiseringsbrus. Och att göra det med en DA-omvandlare utan att berätta om att bitarna inte är de digitala bitarna utan tänkta bitar i något annat digitalt system, det förvillar många.
Svante skrev:Jag tror att många tror att dataströmmen i SACD har en amplitudupplösning som är mer än 16 bitar. Det har den inte, upplösningen är 1 bit.
IngOehman skrev:Du har "förstått" att en bit i en DSD-bitström är ett sample som beror av ögonblicksvärdet på den analoga signalen just då. Det är inte korrekt.
Det vill säga du har inte förstått utan missförstått.
IngOehman skrev:Svante skrev:Ordet upplösning, när det används i den analoga världen, kan användas om saker som har tydliga steg. En typisk linjal har en upplösning på 1 mm, ett visarinstrument med fullt utsla 25 V kan ha en upplösning på 1 V om det är 1 V mellan skalstrecken.
Nej, det stämmer inte. Men i sammanhang där det finns skalstreck så är de där för att förbättra möjligheten att upplösa små detaljer. Men skalstrecken är en sak och vad som går att upplösa en annan. Det är inte ovanligt att man hör folk säga att man kan upplösa typ 1/5 skalstreck. Det är förstås något helt subjektivt, men man kan definitivt upplösa mindre steg än själva skalstrecken, tack vare skalstrecken! Det gäller både linjaler och analoga mätapparater med visarinstrument.
Och som sagt - det är även helt normalt att man talar om hur mycket mindre steg än skalstrecken som går att upplösa.
IngOehman skrev:Svante skrev:Det används också om gammal analogfilm, men skrivs då sällan ut med en siffra.
Nej, varför måste det finnas en siffra för ett begrepp som det finns ett ord för? Ibland talar man om upplösning relativt något annat, ibland helt enkelt som något helt subjektivt. Något man bedömer.
Jag får en känsla att det som frustrerar dig egentligen är att begreppet är mjukt. Det ser ut som om du vill kunna konkretisera det för att acceptera det - för att du skall känna att du behärskar det och kan slå det i huvudet på andra. Men när saker är komplicerade och man behöver förenkla till tumregler om man skall få enkla mått, så är det kanske bättre att acceptera att det enkla måttet i många sammanhang är falskt?
IngOehman skrev:Svante skrev:För att kunna mäta det i "bitar" måste man göra en analogi med det digitala systemet och dess kvantiseringsbrus. Och att göra det med en DA-omvandlare utan att berätta om att bitarna inte är de digitala bitarna utan tänkta bitar i något annat digitalt system, det förvillar många.
Knappast lika mycket som ditt prat om att SACD skulle ge en upplösning om en bit.![]()
Det är ju nästan bedrägeri att beskriva det så.![]()
IngOehman skrev:Svante skrev:Jag tror att många tror att dataströmmen i SACD har en amplitudupplösning som är mer än 16 bitar. Det har den inte, upplösningen är 1 bit.
Nej, SACD kan upplösa väsentligt mindre detaljer än bara två nivåer, och det beror på att många på varandra följande pulser används för att bygga upp de analoga vågformerna.
IngOehman skrev:DSD (liksom KlassD) är vad man brukar kalla för ett konstanteffektsystem, vilket är lite missvisande eftersom man inte vill höra den konstanta effekten, bara den nyttiga.
Det växlar mellan att konstant ge ifrån sig skräp och att byta ut en mer eller mindre stor del av skräpet mot musiksignal. Men skräpet ligger i huvudsak i ultraljudsområdet, och nyttosygnalen ligger vid lägre frekvenser, så med ett enkelt LP-filter kan man fokusera på nyttosignalen, som (v s b) återges med en upplösning åtskilligt bättre än två nivåer.
IngOehman skrev:
ÅTSKILLIGT! Att hävda att upplösningen är bara en bit är knas. Talar man om upplösning och beskriver den i termer av bitar så är det ju underförstått att det är PCM man talar om.
IngOehman skrev:Det är knas. Fakta är att ett sampels värde i PCM-världen är exakt det värde som man försöker rekonstruera för just det ögonblicket.
Tell skrev:Det är bara dom själva o deras synvinkel som kan vara rätt.
IngOehman skrev:Som jag ser det har frågan varken med mig eller Svante att göra. Det är som det är.
Och egentligen borde det räcka med att konstatera (alla kan göra det) att ordet upplösning predaterar de digitala lagringssystemen för musik. Och att hävda att det nu plötsligt betyder något annat för att man lagrar ljud digitalt är knas. Eller rättare sagt trams.
IngOehman skrev:Upplösningen har inget med en inre betraktelse att göra, den påverkas dock självklart av hur en lagring går till. Men ordet talar om urskiljbarhet, minsta urskiljbara detalj. Och det påverkas av en hel mängd faktorer.
IngOehman skrev:Att det sedan går att (och har blivit populärt att) jämföra olika upplösningar med den som CD erbjuder, är en sak för sig. Men att ordet "upplösning" ofta inte lämpar sig för att ge den ett exakt mätetal gör inte att det blir svårare att säga om något är mera högupplöst, eller mindre, än CD.
IngOehman skrev:
Men ibland är det svårt, som t ex när man talar om SACD! Är det mer eller mindre högupplöst än 16 bitar (PCM)?
Inte en fråga med ett självklart svar, men att det är mera högupplöst än 1 bit (PCM) är en no-brainer.
IngOehman skrev:Saken är helt enkelt det att man kan åstadkomma audioupplösning med många metoder. Många bitar är ett sätt, brusformning tillsammans med en hög samplingsfrekvens är ett annat. Man kan även kombinera. Men när samplingsfrekvensen är så låg som 44100 Hz så finns det inte så mycket ultraljudsbandbredd att skyffla upp skräpet i, så det begränsar vad man kan göra. Med 24 bitar och säg 96 kHz samplingsfrekvens så går det dock teoretiskt att åstadkomma en alldeles oerhört hög upplösning >>140 dB, vad man nu skall ha det till.
IngOehman skrev:Svante kommer förstås att fortsätta att protestera, men han får gärna tycka, typ... vad 17 som helst!
IngOehman skrev:Inklusive att han påstår att SACD är så extremt lågupplöst som bara e bit. Den som vill undersöka hans påståenden kan förslagsvis lyssna på några SACD:ar och själv bedöma om det låter dom om bara två nivåer kan återges/urskiljas.
Svante skrev:Tell skrev:Det är bara dom själva o deras synvinkel som kan vara rätt.
Inte alls. Det är inte bara jag som har rätt, Ingvar har ju fel också.
Tell skrev:Svante skrev:Tell skrev:Det är bara dom själva o deras synvinkel som kan vara rätt.
Lagom tröttsamt, ni har ju bara olika definitioner på vad upplösning är. Men visst, fortsätt ni i all evighet för ingen av er verkar ju vilja vika er ens en smula.
Svante skrev:Du behöver ju inte läsa.
Svante skrev:Tell skrev:Svante skrev:
Lagom tröttsamt, ni har ju bara olika definitioner på vad upplösning är. Men visst, fortsätt ni i all evighet för ingen av er verkar ju vilja vika er ens en smula.
Du behöver ju inte läsa. Jag är mest förundrad över Ingvars iver att använda "upplösning" som är så oprecist definierat när det finns ett mycket bättre synsätt. Jag tror att vi båda har ganska god förståelse av hur systemet fungerar och att vi inte är oense om något av det tekniska, det är bara om hur man bör benämna sakerna som vi är oense. Jag är dock lite förundrad över Ingvars oförmåga att man kan se DSD-signalen som en digital PCM-ström med upplösningen 1 bit. Han har ju själv många gånger skrivit att man kan lyssna på den "direkt", om man låter ettor och nollor representeras av två olika spänningar.
Tell skrev:Svante skrev:Du behöver ju inte läsa.
Nä jag behöver ju inte det, men är bara så faschinerad av folk som inte ger sig. Lite som unstoppable force meets the immovable object, det lixom bara inte funkar men ingen av dom ser det.
Tell skrev:För övrigt så är det ju en PWM-ström, så är det verkligen vettigt att tänka upplösning på samma sätt som en PCM?
Svante skrev:Tell skrev:Svante skrev:Du behöver ju inte läsa.
Nä jag behöver ju inte det, men är bara så faschinerad av folk som inte ger sig. Lite som unstoppable force meets the immovable object, det lixom bara inte funkar men ingen av dom ser det.
Jodå, jag ser det, och tycker att det är lite underhållande.Tell skrev:För övrigt så är det ju en PWM-ström, så är det verkligen vettigt att tänka upplösning på samma sätt som en PCM?
Alltså, en enbitsström KAN man ju se som både PWM och PCM. Med PWM tänker man sig att varje sampel representeras av ett givet tidsintervall och att spänningen är hög under en andel av detta tidsintervall. DSD är knepigare än så, för det finns inga sådana väldefinierade konstanta tidsintervall, det enda som finns är 1/fs, och inom det intervallet är signalen alltid 0 eller 1. I stället hoppar signalen upp och ner på ett mer slumpartat sätt tack vare brusformningen.
Med PCM tänker man sig att varje sampel representeras av en kod med en upplösning på ett antal steg. Eftersom koden oftast är ett binärt tal talar man också om en upplösning mätt i bitar, motsvarande det binära talet. Och man kan se DSD precis så och att varje sampel bara har en enda bit. Via brusformningen ser man till att felsignalens spektrum inte innehåller särskilt mycket i audioområdet, och då kan man bara filtrera bort det relativt kraftiga högfrekvensbruset med ett enkelt lågpassfilter.
Själv tycker jag att DSD är mer likt PCM än PWM, men man kan i princip säga att det är båda. Hur man än vänder sig har dock den digitala signalen bara två nivåer, dvs den har 1 bits upplösning.
Almen skrev:Nja, det är för dåligt i de låga registren för SACD, det borde vara större avstånd från 300 Hz och nedåt. Men runt 7 kHz verkar vara ganska typiskt där CD går om.
Lite mer som detta:
[ Bild ]
P.S. Just i detta exemplet verkar man ha utvecklat brusformningen eftersom kurvorna skärs så långt upp som typ 15 kHz.
petersteindl skrev:Almen skrev:Nja, det är för dåligt i de låga registren för SACD, det borde vara större avstånd från 300 Hz och nedåt. Men runt 7 kHz verkar vara ganska typiskt där CD går om.
Lite mer som detta:
[ Bild ]
P.S. Just i detta exemplet verkar man ha utvecklat brusformningen eftersom kurvorna skärs så långt upp som typ 15 kHz.
Här skulle jag välja SACD 7 dagar i veckan. Men det finns ju många processer inblandade från mikrofon till högtalare.
Mvh
Peter
IngOehman skrev:Problem som SACD kämpad med sedan starten har varit att hålla HF-smutsen i schack. Parametriska oscillationer är inte att leka med om de får leva fritt. Om förstärkaren man har och de högtalare man använder tål vad som helst och är oändligt linjära dessutom, så är inte HF-smutsen så farlig, men sådana apparater existerar ju inte.
Att skapa ett högupplöst diskantregister med enbitsteknik utan att samtidigt skapa ett potentiellt farligt monster i registret över 20 kHz är inte trivialt. Så jag vill nog ta hänsyn även till vad som sker där.
Svante skrev:Alltså, en enbitsström KAN man ju se som både PWM och PCM. Med PWM tänker man sig att varje sampel representeras av ett givet tidsintervall och att spänningen är hög under en andel av detta tidsintervall. DSD är knepigare än så, för det finns inga sådana väldefinierade konstanta tidsintervall, det enda som finns är 1/fs, och inom det intervallet är signalen alltid 0 eller 1. I stället hoppar signalen upp och ner på ett mer slumpartat sätt tack vare brusformningen.
Med PCM tänker man sig att varje sampel representeras av en kod med en upplösning på ett antal steg. Eftersom koden oftast är ett binärt tal talar man också om en upplösning mätt i bitar, motsvarande det binära talet. Och man kan se DSD precis så och att varje sampel bara har en enda bit. Via brusformningen ser man till att felsignalens spektrum inte innehåller särskilt mycket i audioområdet, och då kan man bara filtrera bort det relativt kraftiga högfrekvensbruset med ett enkelt lågpassfilter.
Själv tycker jag att DSD är mer likt PCM än PWM, men man kan i princip säga att det är båda. Hur man än vänder sig har dock den digitala signalen bara två nivåer, dvs den har 1 bits upplösning.
Svante skrev:IngOehman skrev:Det är knas. Fakta är att ett sampels värde i PCM-världen är exakt det värde som man försöker rekonstruera för just det ögonblicket.
Så behöver det inte alls vara. Det är bara i en idealiserad värld med oändligt lång sincinterpolation och där man vill använda hela frekvensområdet upp till fs/2 som det är så.
Svante skrev:I övrigt snöar du in på hur AD-omvandlingen går till, det är ointressant om man ska utreda huruvida det digitala formatet är ett enbitsformat eller inte, liksom om det är PCM eller inte.
Svante skrev:DSD är ett enbits PCM-format som för det mesta används för att lagra en brusformad signal, vilket möjliggör ett högt SNR om man DA-omvandlar med en enkel 1-bits omvandlare följt av ett lågpassfilter som tar bort det spektralt formade kvantiseringsbruset. DSD-signalen har i sig ett ruskigt lågt SNR, men brusenergin ligger utanför audioområdet och kan därför filtreras bort.
Tell skrev:Svante skrev:Alltså, en enbitsström KAN man ju se som både PWM och PCM. Med PWM tänker man sig att varje sampel representeras av ett givet tidsintervall och att spänningen är hög under en andel av detta tidsintervall. DSD är knepigare än så, för det finns inga sådana väldefinierade konstanta tidsintervall, det enda som finns är 1/fs, och inom det intervallet är signalen alltid 0 eller 1. I stället hoppar signalen upp och ner på ett mer slumpartat sätt tack vare brusformningen.
Mjo klart det man kan se det som PCM, men personligen skulle jag hålla mig till att de tär PWM. Fast skitsamma egentligen.
Visst att varje enskild bit har 1bit upplösning, men då ser man ju bara på en enda bit o det är ju totalt ointressant. Precis som att titta på varje enskild pixel på en bild o prata om upplösningen på den o sen skita i att resten av bilden faktiskt innehåller några miljoner pixlar till. Du MÅSTE ju alltså ta med samplingraten i ekvationen också o där har ju SACD många många gånger högre upplösning än PCM.
IngOehman skrev:Ditt fjantande har inga gränser!! LÄGG AV MED TRAMSET!
IngOehman skrev:Att påstå att en analogi är bättre än en annan när man jämför system med olika frihetsgrader är trams.
IngOehman skrev:Självklart kan man (som Tell gör) jämföra lite på tvären när man jämför ljud med bild. Bilden är ju ofantligt långsam om man jämför, det kan till och med vara en stillbild, men den har ju många andra dimensioner istället.
Man kan t ex jämföra ljudsignalens tid med en horisontell position i en bild,
IngOehman skrev:det är i själva verket en bra ide om man vill komma runt problemet att man inte kan pausa ett ljud utan att det blir tyst - en bild kan man dock pausa (om den ens var rörlig till att börja med, var det en stillbild så slipper man) - och istället för ett sample och dettaa plats i tiden, titta på ett pixel och dessa plats i rummet (det finns till och med två dimensioner att välja emellan).
Lyssna på Tell och lär, Svante!
IngOehman skrev:
- - -
Här (http://users.ece.utexas.edu/~bevans/cou ... _Audio.pdf) kan man annars läsa lite om PDM vs PCM. T ex detta:
PDM stands for pulse density modulation. However, it is really better summarized as “oversampled 1-bit audio”, as it is nothing more than a high sampling rate, single-bit digital system. If one increased the sample rate of audio CDs by a large factor, and reduced the wordlength from 16 bits to 1 in a reasonable way, that would serve as the basis of a PDM system.
Most current digital audio systems use multi-bit PCM (pulse code modulation) to represent the signal. PCM has the advantage of being easy to manipulate. This allows signal processing operations to be performed on the audio stream, such as mixing, filtering, and equalization.
PDM, which uses only one bit to convey audio, is simpler in concept and execution than PCM. It has become popular as a way to deliver audio from microphones to the signal processor in mobile telephones. PDM is ideally suited for this task because it brings the benefits of digital, such as low noise and freedom from interfering signals, at low cost.
IngOehman skrev:
Nackdelen med PDM är inte bara att det inte använder bitars vikter utan deras täthet för att representera nivåer, vilket gör det svårt att räkna på en PDM-signal som man behöver processa, utan en minst lika stor svaghet är att det inte lämpar sig för lagring (men väl för realtidsanvändning) då datamängderna blir kolossala! (det är ett väldigt ineffektivt system om man räknar "pulser som går åt per ljudkvalitet")
I SACD-världen har man löst detta genom, att dels minska upplösningen dramatiskt jämfört med de enbitsomvandlare som används i CD-spelare (som med sina åtskilliga MHz samplingsfrekvens kan upplösa nästan CD-kvalitet även i högsta diskanten) och har gått ned till bara 2,8 MHz. Det kräver naturligtvis mycket aggressiv brusformning, och skräpet kommer tämligen nära audioområdet och riskerar även att bli resonant, vilket kan ställa till med problem för apparater senare i kedjan.
Till det har man användt vanlig packning av filen, alltså bortsett ifrån att inte "tolka" PDM-pluserna så bara lagrar man dem som vore de okänd data.
På så vis får man hanterbara datamängder.
Vh, iö
Laila skrev:Pöjkar, dähäringa tenderar snart att bli till ena "all time high" . . . typer.![]()
![]()
Svante skrev:IngOehman skrev:Att påstå att en analogi är bättre än en annan när man jämför system med olika frihetsgrader är trams.
Som sagt, kan du inte sluta med det där. Är ditt syfte att få mig att tycka att du är så otrevlig att jag inte vill diskutera med dig längre?
Svante skrev:IngOehman skrev:Självklart kan man (som Tell gör) jämföra lite på tvären när man jämför ljud med bild. Bilden är ju ofantligt långsam om man jämför, det kan till och med vara en stillbild, men den har ju många andra dimensioner istället.
Man kan t ex jämföra ljudsignalens tid med en horisontell position i en bild,
Ja, det var ju precis det jag skrev. Både jag och Tell (såvitt jag förstår) pratade om en stillbild.
Svant skrev:IngOehman skrev:det är i själva verket en bra ide om man vill komma runt problemet att man inte kan pausa ett ljud utan att det blir tyst - en bild kan man dock pausa (om den ens var rörlig till att börja med, var det en stillbild så slipper man) - och istället för ett sample och dettaa plats i tiden, titta på ett pixel och dessa plats i rummet (det finns till och med två dimensioner att välja emellan).
Lyssna på Tell och lär, Svante!
Läs ordentligt så slipper du förolämpa mig.
Svante skrev:IngOehman skrev:
- - -
Här (http://users.ece.utexas.edu/~bevans/cou ... _Audio.pdf) kan man annars läsa lite om PDM vs PCM. T ex detta:
PDM stands for pulse density modulation. However, it is really better summarized as “oversampled 1-bit audio”, as it is nothing more than a high sampling rate, single-bit digital system. If one increased the sample rate of audio CDs by a large factor, and reduced the wordlength from 16 bits to 1 in a reasonable way, that would serve as the basis of a PDM system.
Most current digital audio systems use multi-bit PCM (pulse code modulation) to represent the signal. PCM has the advantage of being easy to manipulate. This allows signal processing operations to be performed on the audio stream, such as mixing, filtering, and equalization.
PDM, which uses only one bit to convey audio, is simpler in concept and execution than PCM. It has become popular as a way to deliver audio from microphones to the signal processor in mobile telephones. PDM is ideally suited for this task because it brings the benefits of digital, such as low noise and freedom from interfering signals, at low cost.
Ja precis, PDM är ett enbitsformat.
Svante skrev:Har du förresten läst artikeln jag länkade till. Du kan väl åtminstone svara ja eller nej?
Svante skrev:IngOehman skrev:Nackdelen med PDM är inte bara att det inte använder bitars vikter utan deras täthet för att representera nivåer, vilket gör det svårt att räkna på en PDM-signal som man behöver processa, utan en minst lika stor svaghet är att det inte lämpar sig för lagring (men väl för realtidsanvändning) då datamängderna blir kolossala! (det är ett väldigt ineffektivt system om man räknar "pulser som går åt per ljudkvalitet")
I SACD-världen har man löst detta genom, att dels minska upplösningen dramatiskt jämfört med de enbitsomvandlare som används i CD-spelare (som med sina åtskilliga MHz samplingsfrekvens kan upplösa nästan CD-kvalitet även i högsta diskanten) och har gått ned till bara 2,8 MHz. Det kräver naturligtvis mycket aggressiv brusformning, och skräpet kommer tämligen nära audioområdet och riskerar även att bli resonant, vilket kan ställa till med problem för apparater senare i kedjan.
Till det har man användt vanlig packning av filen, alltså bortsett ifrån att inte "tolka" PDM-pluserna så bara lagrar man dem som vore de okänd data.
På så vis får man hanterbara datamängder.
Vh, iö
Och som sagt, orsaken till att det blir alla de där resonanta sakerna ÄR ATT DET INTE GÅR ATT APPLICERA DITHERBRUS. Det är ju så enkelt egentligen, men du får det att verka så svårt. Om du bara kunde läsa artikeln så kanske det kunde gå in.
Svante skrev:Här är olika 1-bitsvarianter av Ingvar:
IngOehman skrev:Ditt fjantande har inga gränser!! LÄGG AV MED TRAMSET!...
Vh, iö
Tell skrev:O här är samma bild på Ingvar som från början var 1 bit och 2k på bredden och sedan nerskalad. Ett utsnitt den högupplösta ögat till höger. Dock ser den skum ut i min webläsare, hoppas den ser rätt ut hos er.
[ Bild ] [ Bild ]
För alltså, en SACD har ju en samplingrate på 2.8224mhz för att kunna återställa ljud på upp till 20khz, så för att få en lika fin liknelse med stillbilden så ska varje slutgiltig pixel samplas med betydligt fler pixlar än bara en. Jag valde i det här fallet tio pixlar per varje slutgiltig pixel. Ser du min poäng än svante?
Så är det inte rättvisare att jämföra på så vis att en vanlig 16/44.1 PCM-signal pumpar ut 705600 bit/s medans SACD ligger på 2822400 bit/s (har dock dålig koll på om detta är per kanal eller för flera?). Så på så vis har SACD i den digitala världen betydligt högre upplösning, fast om den sedan mäter o låter bättre än CD är en annan femma.
IngOehman skrev:Om vi lämnar liknelsen och talar SACD så har det (PDM i form av DSD ~2,8MHz) definitivt högre bandbredd än CD (PCM ~16/44k). Denna kan man använda delvis till att öka upplösningen för audiofrekvenser. Men att bara titta på produkten, alltså bithastigheten, ger inte en rättvis bild av upplösningen, eftersom PDM är ett mindre effektivt sätt att koda än PCM.
Använder man PDM bara i AD- och DA-omvandlare så spelar det ingen roll, men vill man lagra data så är PCM effektivare.
Vh, iö
bootstrap skrev:IngOehman skrev:Ditt fjantande har inga gränser!! LÄGG AV MED TRAMSET!...
Vh, iö
Så här skriver man inte Ingvar.
Svante skrev:Här är olika 1-bitsvarianter av Ingvar:
IngOehman skrev:Svante skrev:Och som sagt, orsaken till att det blir alla de där resonanta sakerna ÄR ATT DET INTE GÅR ATT APPLICERA DITHERBRUS. Det är ju så enkelt egentligen, men du får det att verka så svårt. Om du bara kunde läsa artikeln så kanske det kunde gå in.
Det går att applicera dither, men det är ineffektivt. Man kan till och med enbitskoda helt utan brusformning med BARA dither. Att du drar in saker som egentligen inte har med grundfrågan att göra, som du sen dessutom inte förstår riktigt, för att rikta bort intresset från grundfrågan - SACDs upplösning, är skälet till att det är hopplöst att diskutera med dig.
Tell skrev:O här är samma bild på Ingvar som från början var 1 bit och 2k på bredden och sedan nerskalad. Ett utsnitt den högupplösta ögat till höger. Dock ser den skum ut i min webläsare, hoppas den ser rätt ut hos er.
[ Bild ] [ Bild ]
För alltså, en SACD har ju en samplingrate på 2.8224mhz för att kunna återställa ljud på upp till 20khz, så för att få en lika fin liknelse med stillbilden så ska varje slutgiltig pixel samplas med betydligt fler pixlar än bara en. Jag valde i det här fallet tio pixlar per varje slutgiltig pixel. Ser du min poäng än svante?
Så är det inte rättvisare att jämföra på så vis att en vanlig 16/44.1 PCM-signal pumpar ut 705600 bit/s medans SACD ligger på 2822400 bit/s (har dock dålig koll på om detta är per kanal eller för flera?). Så på så vis har SACD i den digitala världen betydligt högre upplösning, fast om den sedan mäter o låter bättre än CD är en annan femma.
IngOehman skrev:PS. Ett bildexempel på att man kan koda en sak i en annan dimension, nämligen amplitud i rumsdimension, har vi ju annars i alla tryckta bilder, som snarast i liknelsens tecken kan beskrivas som PWM. Närmast jämförbara teknik är triangelvågskomparation, om man talar i termer av audio.
Nu är ju rastertryckning från början en hel-analog (ehuru diskretiserad i rummet) process, och om man tar bort möjligheten att variera punktdiametrar analogt så kan man istället använda PCM för att sätta diametern (med ett tal beskriver man hur stor diametern skall vara, eller i en aktiv bild hur intensivt pixeln skall lysa).
ELLER; man kan ha bara en punktstorlek som man endera använder eller inte använder (PDM). Det senare kräver väldigt många flera punkter per yta för att komma i närheten av att kunna ge samma upplösning, precis som Tell skriver.
Men till skillnad från det Tell skriver (och tidigare även Peter Steindl) menar jag att produkten av bitdjup och samplingsfrekvens inte är ett bra närmevärde för upplösningen som man når.
IngOehman skrev:En analog oändlig upplösning är bäst i amplituddomän, att representera amplituden med bitar (PCM) är nästan lika bra om antalet bitar är stort nog typ 12 bitar för en bild. Att bara ha en enda bit (som då inte längre blir ett tal i audiovärlden utan en polaritet) som man kan variera oftigheten för (PDM) är minst effektivt, och därför behövs en mycket större täthet av pulser än produkten av samplingsfrekvens och bitantal i PCM-värden.
Svante skrev:Jag kommenterar inte resten, för det är så fullt av ilska
Svante skrev:, men detta:IngOehman skrev:Svante skrev:Och som sagt, orsaken till att det blir alla de där resonanta sakerna ÄR ATT DET INTE GÅR ATT APPLICERA DITHERBRUS. Det är ju så enkelt egentligen, men du får det att verka så svårt. Om du bara kunde läsa artikeln så kanske det kunde gå in.
Det går att applicera dither, men det är ineffektivt. Man kan till och med enbitskoda helt utan brusformning med BARA dither. Att du drar in saker som egentligen inte har med grundfrågan att göra, som du sen dessutom inte förstår riktigt, för att rikta bort intresset från grundfrågan - SACDs upplösning, är skälet till att det är hopplöst att diskutera med dig.
Här behöver du läsa på, för även om man kan enbitskoda med bara dither så blir det inte bra, eftersom signal+dither alltid överstyr omvandlaren om man ska ha den miniminivå på dither som ger frihet från kvantiseringsdistorsion och brusmodulation*. Man behöver en brusamplitud som är minst +/- 1 kvantiseringssteg toppvärde, alltså minst 3 steg och så ska det rymmas en signal också. Detta gäller oavsett om man omvandlar "rakt av" eller om man sätter kvantiseraren i en brusformningsloop.
Om du har kommenterat artikeln (vilket jag isf har missat) så förstår jag inte hur du kan skriva det du gör. Och att döma av det du skriver så ser du inte kopplingen mellan överstyrningen och de artefakter som du kallar något helt annat. Jag tror du skrev något om resonanser eller oscillationer.
Så fundera över vad hopplösheten beror på och var öppen för alla alternativ.
IngOehman skrev:Om du inte läser det jag skriver är det meningslöst att göra det "för dig".
Jag har skrivit om problemen med att använda Dither (du låtsas som om du inte sett det), jag har kommenterat artikeln (du låtsas som om du inte sett det) och om jag skriver något så kan du därför utgå ifrån att syftet är att reda ut vad som är fel i det du skriver, för andra skull.
Dig har jag inget hopp om. Du är totalt blockerad av din prestige.
Och du tänker även fel när det gäller Dither. Du måste olära dig det du tror att du förstår. Även om du självklart har rätt i att problemen är avsevärda och att brusformning är en bättre lösning. Eller "har rätt i" kanske är fel uttryck, men jag konstaterar att du håller med.
Dither för en enbitskodning behöver (för att det skall bli så lite dåligt som möjligt) vara triangulärt och ha hela sin energi långt över audioområdet. Men som sagt - det är en dålig ide, och brusformning är rätt väg att gå (eftersom man då kan drastiskt modifiera funkionen med hjälp av bl a ordningetalet). Det kan ske i en helt analog process (diskretiserande dock). Men risken för parametriska oscillationer finns där, oavsett vilket.
Vh, iö
IngOehman skrev:Att säga att PDM är PCM är om något någonting som det bara finns skäl att hävda du kan satt sin ära på att så är fallet och prestigen blir för jobbig att för att man skall kunna ändra sig.
IngOehman skrev:Svante skrev:Här är olika 1-bitsvarianter av Ingvar:
Ja, och den uppe till vänster är PCM.
Och?
Vh, iö
IngOehman skrev:Svante skrev:Har du förresten läst artikeln jag länkade till. Du kan väl åtminstone svara ja eller nej?
Jag kommenterade ju för bövelen artikeln (som i huvudsak innehåller självklarheter, och några fel) direkt när du länkade till den första gången!
Ditt tjat om den senare har jag ignorerat eftersom du vet vad jag redan skrivit och du bara tjatar av retoriska skäl (för att få andra som läser att tro något). Skitbeteende.
Svante skrev:Laila skrev:Pöjkar, dähäringa tenderar snart att bli till ena "all time high" . . . typer.![]()
![]()
Jamenvisst. Men för den som ogillar bråk då, och tänker att vi (jag?) borde lugna ner oss, vill jag bara säga att jag inte är arg. Jag tycker att de olika synsätten i tråden är intressanta, och att de har olika förklaringsvärde. Och jag förstår dem alla.
Svante skrev:Ingvar verkar dock inte ha greppat betydelsen av att man inte kan applicera ditherbrus vid 1-bits AD-omvandling men ser konsekvenserna av det som resonanser och annat "svårt".
Svante skrev:Och verkar också av prestigeskäl vägra att se DSD-signalen som en 1-bits PCM-signal.
Svante skrev:Trots att han många gånger har sagt själv att det går att lyssna på den "direkt".
Svante skrev:Och det är väl mer än övertydligt att ordet upplösning har så många oprecisa betydelser att det är ganska värdelöst för att beskriva det mesta.
IngOehman skrev:Kan du inte istället bara berätta om du förstod det jag skrev om triangulärt Dither i ultraljudsområdet för enbitskodning?
Det skulle spara mycket tid. Om du förstår det jag skrev så förstår du även (i varje fall lite av) vad du missförstått - och kan ta tillbaka dumheterna, och sen kan vi gå vidare.
Svante skrev:Ja, vi kan göra båda. En trevlig ingång i det vore också att vi båda inte antar att den andre inte har missförstått......
Svante skrev:Tell skrev:Varför krångla till det så Svante? Den hörbara upplösningen är mer än 1bit, svårare än så behöver det väl inte vara?
IngOehman skrev:Du är väldigt inkonsekvent.
<snip>
Så jag vet inte var jag skall börja...
IngOehman skrev:Först och främst - jag och inte du påpekade problemen med att försöka dithra fram en högkvalitativ återgivning med hjälp av enbitsteknik.
IngOehman skrev:Jag klargjorde att man därför som regel istället använder brusformning, det vill säga ständigt "håller ordning på avrundningsfelen" med hjälp av återkoppling, och baserat på detta ser till att varje ny puls, positiv eller negativ, gör att man hamnar så nära rätt värde som möjligt när man betraktar pulsdensiteten runt ett sample, alltså tittar på summan (vägd) av många sample.
IngOehman skrev:(Det gör att pulsen som kodas inte är rimligt att se som ett sample, det är istället det som behövs för att samplet skall realiseras så bra som möjligt tillsammans med alla närliggande pulser. Och i praktiken kan det betyda att signalen som samplas är 0,99 volt (max utstyrning är +/- 1 volt kan vi säga) och ändå blir pulsen en negativ.)
PDM helt enkelt, det vill säga inte alls PCM där man gör sitt bästa för att koda rätt nivå för varje sample med ett PCM-tal, 16-siffrigt om det är CD.
IngOehman skrev:
Och hur blir då resultatet med PDM?
Hela den processen går faktiskt att göra otroligt enkelt genom att låta samma LP-funktion finnas i S/H-kretsen (som man använder till att tvinga kodaren att inte byta nivå annat än mellan samplen) som den man använder när man "dekodar" den pseudoanaloga signalen.
Så kan t ex en KlassD-förstärkaren vara konstruerad. Många är det. Är de helt analoga så är inte parametrisk ocillation det stora problemet, utan snarare att man med frisvängande teknik riskerar att få nedsvängningar in i audioområdet nära klippning. Det vill man inte. Oscillatorn får inte hosta och stanna till.
Med triangelkomparering finns inte det problemet och med digital teknik så kan det gå snett på många olika sätt, beroende på hur och vilka parametrer man väljer att bestämma/styra.
IngOehman skrev:Det finns dock en gräns för hur mycket man kan undertrycka bruset för det hörbara området med sådan enkel första ordningens filtrering. Därför ökar man ordningstalet för brusformningen, och man kan på så vis skapa ett mycket brantare förlopp således att man får kraftig brusundertryckning upp till att man närmare sig övre gränsen av audioområdet. Sedan stiger då istället buset mycket kraftigt. Och ju högre ordningstal man tar till, desto större är risken att man råkar utsätta systemet för en insignal där brusformningen blir en ton stället för ett brus. Det är något man kämpar med när man utformar högre ordningens PDM-system.
IngOehman skrev:Svante skrev:Tell skrev:Varför krångla till det så Svante? Den hörbara upplösningen är mer än 1bit, svårare än så behöver det väl inte vara?
Om DU inte kan berätta vilken upplösning en MP3-lagrad musiksnutt har, varför avkräver du någon annan att berätta vilken upplösning SACD har?
Laila skrev:Svante skrev:Ja, vi kan göra båda. En trevlig ingång i det vore också att vi båda inte antar att den andre inte har missförstått......
Å vari ligger trevligheten i dä* . . . typer ?![]()
*Möjligt ena inte för möe . . . inte ?
petersteindl skrev:SACD har upplösningen 7.
Svante skrev:petersteindl skrev:SACD har upplösningen 7.
Ok. Enhet?
darkg skrev:Det har med den irrationella accelerationen att göra, precis on topic i tråden som det verkar. 7 rimmar på gnu, men det kan vara en tillfällighet.
Svante skrev:Ok, upplösning = 7 ja. Vad är det? judamplituder?
Svante skrev:darkg skrev:Det har med den irrationella accelerationen att göra, precis on topic i tråden som det verkar. 7 rimmar på gnu, men det kan vara en tillfällighet.
Du menar imaginära? En sådan som man får i en Skoda?
petersteindl skrev:I analogi med detta förstår jag att Svante ser SACD-systemet (DSD) som PCM, d v s systemet har i så fall 1 bit linjär upplösning från DC till halva samplingsfrekvensen d v s upp till 1,4112 MHz.
Har jag förstått Svante rätt då?
Michael skrev:En tanke som slog mig... DSD kan inte hantera DC (likström), eller?
Jag tänker som så att det är bara diff information i datat (strömmen av bitar). Om DC skulle hanteras så måste det väl i så fall utgå från början (typ när apparaten slogs på, eller strömmen startas om). Om en bit försvinner/tappas eller blir fel (inverterad), så är man lost (dc offset).
Hur låg frekvens kan SACD hantera (återge)?
//Michael
Michael skrev:En tanke som slog mig... DSD kan inte hantera DC (likström), eller?
Jag tänker som så att det är bara diff information i datat (strömmen av bitar). Om DC skulle hanteras så måste det väl i så fall utgå från början (typ när apparaten slogs på, eller strömmen startas om). Om en bit försvinner/tappas eller blir fel (inverterad), så är man lost (dc offset).
Hur låg frekvens kan SACD hantera (återge)?
//Michael
Svante skrev:petersteindl skrev:I analogi med detta förstår jag att Svante ser SACD-systemet (DSD) som PCM, d v s systemet har i så fall 1 bit linjär upplösning från DC till halva samplingsfrekvensen d v s upp till 1,4112 MHz.
Har jag förstått Svante rätt då?
Ja, fast jag kan förstås även se det på andra sätt. Fördelen med att se det som PCM är att en del saker blir lätta att förstå. I analogi med flerbits PCM är det lätt att förstå att applicering av triangulärt dither på +/- i LSB är en omöjlighet och att formatet skulle kunna dra nytta av ditherbrusets fördelar (där kvantiseringsdist helt elimineras till förmån för kvantiseringsbrus). Med synsättet PWM tänker man framför allt i tidsdomänen och kan förstå hur en spänning mellan de två kvantiseringsnivåerna kan åstadkommas ur en medelvärdesbildning av flera på varandra följande sampel med hjälp av ett lågpassfilter. I ett amplituddiskret, tidskontinuerligt system kan detta medelvärde över en PWM-period vara vilken spänning som helst, men om även tiden är kvantiserad blir även amplitudens medelvärde det. Nu har inte DSD en fix periodtid för modulationen som PWM, utan växlingarna får komma när som helst, vilket ger möjlighet till att representera fler nivåer, det är dock tämligen svårt att förstå hur många, det beror på signalen. Och där finns parallellen till PCM, ett system utan dither beter sig illa vid låga nivåer eller om signalen har ett fixt förhållande till samplingsfrekvensen. Det är två sidor av samma mynt.
Man har alltså förståelse att vinna med flera synsätt, man avsäger sig förståelse om man låser sig vid ett synsätt.
I det här fallet ger PCM-synsättet insikt i att det är lönlöst att försöka göra sig av med det dåliga lågnivåbeteendena i DSD, det går inte eftersom man inte kan applicera ett fungerande ditherbrus. Det tycker jag är ganska svårt att se (att det är lönlöst) med PWM/PDM-synsätten.
Och om ordet upplösning: Jag vet att det används för väldigt mycket och att det är rätt omöjligt att tala om vad det betyder egentligen. Enda stället i den här diskussionen där det är väldefinierat är amplitudupplösning i amplitudkvantiserade signaler och tidsupplösning i tidskvantiserade signaler. Det första mäter man oftast i bitar, det andra i sekunder. Men just eftersom det finns så många tlkningar av ordet upplösning avråder jag från att man använder ordet så fort en diskussion lämnar ett ytligt plan. Det finns ingen tydlighet eller djupare förståelse att hämta i att först begreppet upplösning, eftersom det har så många betydelser. Man gör klokt i att i stället tala om SNR och vilka frekvenser som kan representeras.
Och till sist om min debatteknik med Ingvar i den här tråden, jag har avsiktligt speglat hans beteende för att se vart det leder, och det är tydligt att det leder till en stegrande spiral, vilket säger något om den skevhet och de olika trösklar som finns i de olika riktningarna i vad som är tillåtet. Ingvar tycker tex att det är fullt tillåtet att säga att någon annan inte har förstått (för det är ju "sant"), men när man antyder att han inte har det så slår det gnistor. Jag tycker inte att det ska åligga ena parten att hantera den andra, och det har jag låtit bli. Jag ber om ursäkt till alla andra som har känt obehag inför hur diskussionen blev. Det är tråkigt att det inte går att föra en diskussion på lika villkor.
Nu sätter jag Ingvar på Ignorelistan igen.
Svante skrev:DC är inget (speciellt) problem, tänk sekvensen 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1 medelvärde 0,5, dvs DC. Typ.
petersteindl skrev:Svante, om man i DSD räknar om noll dB full utstyrning till -3dB så att hela signalen sänks med 3dB och därefter applicerar dither så att summan maximalt når noll dB, hur ser du på sådan lösning?
Michael skrev:Svante skrev:DC är inget (speciellt) problem, tänk sekvensen 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1 medelvärde 0,5, dvs DC. Typ.
Ha, jag har alltså inte ens fattat det mest grundläggande! Jag trodde 1 betydde ett steg uppåt och -1 ett steg neråt. Så är det alltså inte. Jag trodde att en sådan där sekvens skulle bli en stigande signal, inte en stabil dc nivå.
Om jag nu flyttar min referensnivå (som 'var' nolla/jord) till att vara fullt negativ signalnivå. Plus att tänka 1 och 0, istället för 1 och -1. Plus att tänka 1 'hela tiden' ger full positiv digitalnivå. Plus tänka PWM (pulsbredden avgör hur hög nivå det blir). ...då börjar jag fatta. Om det är så, så börjar jag förstå. Men nu är det väl inte så enkelt, massa beräkning och processande av signalen för att få till det.
PS. Så en etta betyder att signalen skall gå upp, men även ner igen.
//Michael
Svante skrev:Och till sist om min debatteknik med Ingvar i den här tråden, jag har avsiktligt speglat hans beteende för att se vart det leder, och det är tydligt att det leder till en stegrande spiral, vilket säger något om den skevhet och de olika trösklar som finns i de olika riktningarna i vad som är tillåtet. Ingvar tycker tex att det är fullt tillåtet att säga att någon annan inte har förstått (för det är ju "sant"), men när man antyder att han inte har det så slår det gnistor. Jag tycker inte att det ska åligga ena parten att hantera den andra, och det har jag låtit bli. Jag ber om ursäkt till alla andra som har känt obehag inför hur diskussionen blev. Det är tråkigt att det inte går att föra en diskussion på lika villkor.
Nu sätter jag Ingvar på Ignorelistan igen.
Svante skrev:Och till sist om min debatteknik med Ingvar i den här tråden, jag har avsiktligt speglat hans beteende för att se vart det leder, och det är tydligt att det leder till en stegrande spiral, vilket säger något om den skevhet och de olika trösklar som finns i de olika riktningarna i vad som är tillåtet.
Michael skrev:Svante skrev:DC är inget (speciellt) problem, tänk sekvensen 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1, 1, 1, 1, -1 medelvärde 0,5, dvs DC. Typ.
Ha, jag har alltså inte ens fattat det mest grundläggande! Jag trodde 1 betydde ett steg uppåt och -1 ett steg neråt. Så är det alltså inte. Jag trodde att en sådan där sekvens skulle bli en stigande signal, inte en stabil dc nivå.
Michael skrev:Om jag nu flyttar min referensnivå (som 'var' nolla/jord) till att vara fullt negativ signalnivå. Plus att tänka 1 och 0, istället för 1 och -1. Plus att tänka 1 'hela tiden' ger full positiv digitalnivå. Plus tänka PWM (pulsbredden avgör hur hög nivå det blir). ...då börjar jag fatta.
Michael skrev:Om det är så, så börjar jag förstå. Men nu är det väl inte så enkelt, massa beräkning och processande av signalen för att få till det.
Michael skrev:PS. Så en etta betyder att signalen skall gå upp, men även ner igen.
//Michael
IngOehman skrev:Inte så kostigt. Det är ett väldigt uselt beteende.
rajapruk skrev:IngOehman skrev:Inte så kostigt. Det är ett väldigt uselt beteende.
Att behandla andra så som de behandlar dig, på vilket sätt är det ett väldigt uselt beteende tycker du?
Det blir väldigt uselt ja, om den man härmar är väldigt usel. Det har du rätt i!
petersteindl skrev:rajapruk skrev:IngOehman skrev:Inte så kostigt. Det är ett väldigt uselt beteende.
Att behandla andra så som de behandlar dig, på vilket sätt är det ett väldigt uselt beteende tycker du?
Det blir väldigt uselt ja, om den man härmar är väldigt usel. Det har du rätt i!
Se det som en spegling. Det enda som motparten ser är sin egen spegelbild. Den som håller i spegeln håller endast i en spegel och behöver inte göra något mer. Vill man att motparten skall förstå så måste motparten vara mottaglig. Samtidigt måste man nog ha mycket på fötterna för att klara sådan krigföring om man vill uppnå konsensus med fred.
Man kan även se det som en survretur så beskaffad att den som servar får en retur identisk som sin egen serv.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Samtidigt måste man nog ha mycket på fötterna för att klara sådan krigföring om man vill uppnå konsensus med fred.
Svante skrev:Kanske tycker även några andra att det är bra, jag har några indikationer på det.
rajapruk skrev:IngOehman skrev:Inte så kostigt. Det är ett väldigt uselt beteende.
Svante skrev:petersteindl skrev:Samtidigt måste man nog ha mycket på fötterna för att klara sådan krigföring om man vill uppnå konsensus med fred.
Ja, den ska jag ta åt mig av, och självklart är speglandet inte en fredsbefrämjande åtgärd, åtminstone inte på kort sikt. Nu är det inte precis världsfreden jag har hotat, så även om det inte blir genomtrevligt är inte skadan värre än den har varit vid många andra tillfällen. Uppsidan av det är att jag känner att jag har sagt ifrån. Kanske tycker även några andra att det är bra, jag har några indikationer på det.
Håhåjaja.
rajapruk skrev:petersteindl skrev:rajapruk skrev:
Se det som en spegling. Det enda som motparten ser är sin egen spegelbild. Den som håller i spegeln håller endast i en spegel och behöver inte göra något mer. Vill man att motparten skall förstå så måste motparten vara mottaglig. Samtidigt måste man nog ha mycket på fötterna för att klara sådan krigföring om man vill uppnå konsensus med fred.
Man kan även se det som en survretur så beskaffad att den som servar får en retur identisk som sin egen serv.
Mvh
Peter
Ja det är ingen effektiv metod alls. Det blir nog i princip aldrig något bra ut av det hela, en konflikteskalering bara. Men ganska intressant och lockande att testa ibland.
IngOehman skrev:Så fort Svante slutar bråka/trolla så upphör allt intresse för tråden.![]()
![]()
Är jag ensam om att tycka sakfrågor är intressantare än bråk?
Eller är sakfrågan helt enkelt utredd och då finns inget mera att prata om?
Well, bra i så fall, då har tråden i varje fall varit till nytta.
Vh, iö
hifikg skrev:once again, jag får nästan be om ursäkt för min dåligt formulerade fråga som ledde till allt det här, det enda jag ville få klarhet i är om SACD låter bättre och är värt besväret att utvinna ur mina hybridskivor. Det har Lennart och någon mer försökt svara på. Resten är (för mig) tekniskt mumbo jumbo på en nivå som jag inte behärskar. Men det är jag kanske ensam om på Faktiskt, ni andra förstår säkert allting. Själv lutar jag mig tillbaka och lyssnar. Sorry.
hifikg skrev:once again, jag får nästan be om ursäkt för min dåligt formulerade fråga som ledde till allt det här, det enda jag ville få klarhet i är om SACD låter bättre och är värt besväret att utvinna ur mina hybridskivor. Det har Lennart och någon mer försökt svara på. Resten är (för mig) tekniskt mumbo jumbo på en nivå som jag inte behärskar. Men det är jag kanske ensam om på Faktiskt, ni andra förstår säkert allting. Själv lutar jag mig tillbaka och lyssnar. Sorry.
Svante skrev:hifikg skrev:Egentligen ville jag bara veta om man kan förvänta sig att SACD låter bättre än Red Book CD-lagret på samma skiva. Kan någon dra en slutsats från diskussionen ovan? Å andra sidan är frågan akademisk för mig, jag kan inte utvinna det lagret på något användbart sätt f n.
Jag tror att den största typiska skillnaden är pga att det är olika produktioner i de olika lagren. Om det vore identiskt samma skulle det antagligen vara mycket svårt att höra skillnad för normala musiksignaler.
Edit: Det finns en problematik till här, som egentligen är mer filosofisk än praktiskt viktig, och det är att DSD nog oftast omvandlas från en flerbits PCM-signal. Filosofiskt blir det då intressant om man ska utgå från en ren DSD-inspelning som konverterats till flerbits PCM, eller tvärtom.
Svante skrev:hifikg skrev:once again, jag får nästan be om ursäkt för min dåligt formulerade fråga som ledde till allt det här, det enda jag ville få klarhet i är om SACD låter bättre och är värt besväret att utvinna ur mina hybridskivor. Det har Lennart och någon mer försökt svara på. Resten är (för mig) tekniskt mumbo jumbo på en nivå som jag inte behärskar. Men det är jag kanske ensam om på Faktiskt, ni andra förstår säkert allting. Själv lutar jag mig tillbaka och lyssnar. Sorry.
Nä, det ska du inte göra. Frågan belyser dock att ordet "högupplöst" av många tex dig verkar det som, betyder ungefär "bra". Och det är väl inget fel i det om man inte vill gräva ner sig i teknikaliteterna.
Svante skrev:Ska man gräva ner sig i dem, så finns det mer väldefinierade ord för att beskriva egenskaperna.
Svante skrev:Jag har bestämt för mig att jag gav ett svar på frågan om SACD är bättre än CD i något inlägg, och mitt svar var att du förmodligen får det svårt att höra någon skillnad på lagren, givet att det ligger samma master på dem. Så frågan om det är värt att utvinna SACD-lagret landar i kvaliteten på masteringarna som ligger i de olika lagren.
Svante skrev:Flera i tråden säger att det är skillnad, och dessutom finns mångkanalkapacitet, så av de anledningarna kan det finnas skäl. Men inte för att mediet är bättre, är min uppfattning.
Svante skrev:Sedan är DSD ett format med tekniska brister, det är en himla dålig ingenjörskonst helt enkelt, som tar upp extra bandbredd till ingen nytta. Man hade kunnat få mycket längre speltid till bättre kvalitet om man hade lagrat multibits PCM, helt enkelt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster