Moderator: Redaktörer
Fralle skrev:Hej,
Jag funderar på vilka rör jag ska uppgradera till i framtiden på min Line Magnetic 216IA. Just nu har jag kvar rören den levererades med 12AX7 x2、12BH7 x2、KT88x4. Jag kommer nog att behålla dessa rör i minst ett år innan jag byter ut. Men jag är nyfiken på att höra om jämförelser mellan olika rör.
Ljudskillnader mellan KT88, KT77 och EL34 tex? Tips på bra fabrikat eller några som absolut bör undvikas?
Fralle skrev:Hej,
Jag funderar på vilka rör jag ska uppgradera till i framtiden på min Line Magnetic 216IA. Just nu har jag kvar rören den levererades med 12AX7 x2、12BH7 x2、KT88x4. Jag kommer nog att behålla dessa rör i minst ett år innan jag byter ut. Men jag är nyfiken på att höra om jämförelser mellan olika rör.
Ljudskillnader mellan KT88, KT77 och EL34 tex? Tips på bra fabrikat eller några som absolut bör undvikas?
Fredzz0rs skrev:Fralle skrev:Hej,
Jag har också en 216ia och jag bytte ganska omgående orginalrören mot andra rakt igenom.
Bytte fört ut original 12ax7 mot Gold Lion 12ax7 NOS NIB. Bara det var ett lyft mot original.
Därefter bytte jag ut de två andra förstegsrören (12bh7) mot ett par Sylvania 12BH7. De gjorde än mer skillnad och gav mig en djupare ljudbild. Dessa Sylvania var nya i kartong men tillverkade tidigt 70-tal.
Sist men inte minst så köpte jag 4 st JJ Electronics KT88 av PeterH.
De var pricken över i och jag är jättenöjd med uppgraderingen.
Jag upplever att rören gav mer dynamik samt botten. Med originalrören så lät det hårt och kantigt. Nu låter det mjukt och varmt
lennartj skrev:Om de där utannonserade KT88'orna verkligen är äkta Tesla-rör tillverkade i den gamla fabriken av råvaror från de gamla underleverantörerena är priset förvånansvärt lågt. Hade jag inte redan haft 5 uppsättningar KT88 av olika fabrikat, samt en massa 6550 skulle jag chansa och köpa dem själv.
EL34 vs. KT88,
en del EL34 -entusiaster tycker att EL34-rör ger bättre mellanregister, men bortser från att de ger en betydligt vekare och sämre kontrollerad basåtergivning. Jag har dock aldrig hört någon EL34-förstärkare som haft bättre mellanregister än en optimal KT88/6550-förstärkare med bl.a. betydligt biffigare utgångstransformatorer och sannolikt minst dubbla priset.
ErikAndersson skrev: Om rör skall jämföras på ett korrekt sätt bör objektens data vara identiska. Mao bör rören mätas upp i en proper rörtestare, en AVO tex. I annat fall är man fullkomligt ute och seglar!
lennartj skrev:ErikAndersson skrev: Om rör skall jämföras på ett korrekt sätt bör objektens data vara identiska. Mao bör rören mätas upp i en proper rörtestare, en AVO tex. I annat fall är man fullkomligt ute och seglar!
Nu förstår jag dig inte, om data är identiska finns det väl inget att jämföra?
Om man vill jämföra en uppsättning Teslovakia KT88 med nytillverkade JJ KT88, är det väl lyssningsupplevelsen man är ute efter oberoende av mätdata? Skiljer de kan tekniskt intresserade givetvis spekulera i vilka parametrar som påverkar lyssningsintrycken och på vilket sätt, men det är sannolikt överkurs för dem som nyligen köpt sin första rörförstärkare och inte är elektroingenjörer.
Vad ska du matcha det med? Single end betyder ju på ren svenska att det bara finns ett slutrör!janixa skrev:En stilla undran behöver man inte matchade rör i klass A Singel-end triod förstärkare?![]()
![]()
Janne/
lennartj skrev:Vad ska du matcha det med? Single end betyder ju på ren svenska att det bara finns ett slutrör!janixa skrev:En stilla undran behöver man inte matchade rör i klass A Singel-end triod förstärkare?![]()
![]()
Janne/
Laila skrev:lennartj skrev:Vad ska du matcha det med? Single end betyder ju på ren svenska att det bara finns ett slutrör!janixa skrev:En stilla undran behöver man inte matchade rör i klass A Singel-end triod förstärkare?![]()
![]()
Janne/
Per kanal ja, eller kör du enbart monio . . . typ ?
janixa skrev:Nu är det så lennartj att min rörförstärkare Unison Research S6 har 6st KT77 som effektrör och inte 1st per kanal då förstår du kanske min fråga lite bättre![]()
![]()
janixa skrev:Skall alla 6st matchas eller räcker det med 3st+ 3st

Laila skrev:Det brukar gå att köpa matchade sextetter, har jag för mig . . . typ.
adagio skrev:....
Ja, watt som watt men alla som lyssnat vet att det inte riktigt stämmer.
adagio skrev:Ja som jag skrev för flera inlägg sedan en watt är en watt! Men hur man upplever hur de låter är inte samma sak, som du själv skriver. Inget vi behöver älta mer eller?
darkg skrev:Jag tycker att watt som watt kan vara missvisande. Om frågan är till exempel hur kraftig förstärkare man i ett visst sammanhang troligen behöver för att bli nöjd och tittar på olika typer.
Liknelse: väg. Om båda har 3 km att gå, den ena dock genom skog och kärr, så antyder km som km att det är avståndet som är avgörande, vilket det inte är, nämligen om frågan är vilken som är mest ansträngande. Ändå kan man lämpligen hålla med om att vägarna är lika långa. Km som km antyder att de är lika. Skogs-kilometer och rör-watt blir meningsfulla ord som identifierar avvikande svettindex respektive spelpotential.
Risken finns förstås att man börjar tro att km-i-skogen, bekvämt kallade skogs-kilometer, skiljer sig i längd från "vanliga kilometer". Oftast är vi dock rätt benägna att hantera sånt, typ "det har varit en lång dag".
lennartj skrev:darkg skrev:Jag tycker att watt som watt kan vara missvisande. Om frågan är till exempel hur kraftig förstärkare man i ett visst sammanhang troligen behöver för att bli nöjd och tittar på olika typer.
Liknelse: väg. Om båda har 3 km att gå, den ena dock genom skog och kärr, så antyder km som km att det är avståndet som är avgörande, vilket det inte är, nämligen om frågan är vilken som är mest ansträngande. Ändå kan man lämpligen hålla med om att vägarna är lika långa. Km som km antyder att de är lika. Skogs-kilometer och rör-watt blir meningsfulla ord som identifierar avvikande svettindex respektive spelpotential.
Risken finns förstås att man börjar tro att km-i-skogen, bekvämt kallade skogs-kilometer, skiljer sig i längd från "vanliga kilometer". Oftast är vi dock rätt benägna att hantera sånt, typ "det har varit en lång dag".
+2Den liknelsen var riktigt bra!
Fralle skrev:Jag måste bara inflika i vad som en gång var en tråd om skillnader på rör, hur pass roligt detta är att läsa. Den lite stereotypa bilden av en man med tydliga specialintressen är ofta en kunnig person, med lite snäv orientering i tillvaron och allt som rör världen utanför intresset, med smått autistiska drag. För mig personligen stämmer detta i mångt och mycket, där jag omöjligt kan gå vidare i en diskussion utan att först säkerställa att jag bortom allt rimligt tvivel är den som har rätt i rummet, där de andra har fel.
Min flickvän har poängterat det jobbiga i detta vid flertalet tillfällen, men det är liksom inbyggt i mig. Att läsa vissa trådar på faktiskt.se är som en spegling av mig själv där. Jag räknar det nu till tre personer, ett rungande medhåll och minst 10 olika förklaringsmodeller till varför adagio hade fel i att skriva "watt som watt". Att han själv backar och säger att det rör sig om en subjektiv upplevelse och alltså inga vetenskapliga belägg, spelar liksom ingen roll. Det han skrev var fel och konversationen kan ej gå vidare utan att detta huggits i sten!;)
Fralle skrev:Jag måste bara inflika i vad som en gång var en tråd om skillnader på rör, hur pass roligt detta är att läsa. Den lite stereotypa bilden av en man med tydliga specialintressen är ofta en kunnig person, med lite snäv orientering i tillvaron och allt som rör världen utanför intresset, med smått autistiska drag. För mig personligen stämmer detta i mångt och mycket, där jag omöjligt kan gå vidare i en diskussion utan att först säkerställa att jag bortom allt rimligt tvivel är den som har rätt i rummet, där de andra har fel.
Min flickvän har poängterat det jobbiga i detta vid flertalet tillfällen, men det är liksom inbyggt i mig. Att läsa vissa trådar på faktiskt.se är som en spegling av mig själv där. Jag räknar det nu till tre personer, ett rungande medhåll och minst 10 olika förklaringsmodeller till varför adagio hade fel i att skriva "watt som watt". Att han själv backar och säger att det rör sig om en subjektiv upplevelse och alltså inga vetenskapliga belägg, spelar liksom ingen roll. Det han skrev var fel och konversationen kan ej gå vidare utan att detta huggits i sten!;)
genstruktur skrev:
Kul iakttagelse
Själv lyssnade jag på en Line Magnetic rörhäck i helgen hos en bekant, det var trevligt! Utan att kunna något alls om rör, så var rören riktigt stora och imponerande på den förstärkaren. Man kunde även gå fram och värma händerna vid den. Riktigt stämningsfullt.
Fralle skrev:genstruktur skrev:
Kul iakttagelse
Själv lyssnade jag på en Line Magnetic rörhäck i helgen hos en bekant, det var trevligt! Utan att kunna något alls om rör, så var rören riktigt stora och imponerande på den förstärkaren. Man kunde även gå fram och värma händerna vid den. Riktigt stämningsfullt.
Hej,
Ja det blir bra med värme från dessa stärkare, helt klart. Genomtrevliga produkter enligt mig. Jag beställde dessutom direkt från Kina och då blev även priset mer än trevligt.
ErikAndersson skrev:
Vad jag erfarit är det många Line Magnetic som köps direkt från Kina/Hong Kong till otroligt låga priser, dessutom är fraktkostnaderna kraftigt subventionerade över något gammalt avtal. Inte så kul för de handlare som säljer på Svenska marknaden.
dewpo skrev:Som jag förstått det gör många kinesiska tillverkare en exportversion och en version för inhemska marknaden av samma förstärkare,
Där det är i grunden samma maskin men komponentkvaliteten skiljer.
Exportversionen exportversionen använder japanska/västerländska komponenter medans versionen för inhemska marknaden använder inhemska komponenter.
Men det är kanske bara säljsnack? Hur som helst är det inget ovanligt i värden med differentierade priser,
Nästan alla företag försöker maximera vinsten på all marknader. Men jag tycker också att det är underligt att konsumenter accepterar det.
'En värde ett pris', Är ju annars slogan i en av de större internationella nätbutikerna.
Men jag håller med om att de subventionerad fraktpriserna är att snedvrida konkurrensen!
Om man betalar fullt fraktpris + moms vid importen så blir det inte speciellt billigt.
adagio skrev:Klistrar in en länk där vår svenske importör besöker fabriken i fråga.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... fabriksbesök/
Jag är övertygad om att kineserna kanske i viss mån passerat oss, dock gäller detta bara vissa tillverkare ofta med utländsk styrning. Förr var jämn kvalitet inte viktigt då gällde antal enheter istället.
Tycker det är trist att man inte ser fördelarna att handla via svenska importörer/handlare. Att tro att skillnaden skulle vara 2000kr som jag läste i texten gör mig konfunderad. Hur tänker du då?
En importör måste stå för div miljöavgifter, frakt, tull, mm. Sen distribution, lager, marknadsföring, service, garanti mm.
Butiken har samma kostnader plus personal, hyra mm.
2000kr kommer inte ens i närheten av att täcka allt detta.
Ska man dessutom bedriva en verksamhet med vinst vilket är lagstadgat för aktiebolag i Sverige går det inte.
Om man tycker marginalerna är orimliga ska man kolla på tex klädindustrin/handeln där butikernas inköpspriser ligger runt 10(!!!!)% marginalerna på hifi är normala på gränsen till dåliga i jämförelse med genomsnittet på butiksvaror.
Det är väl enl mig mycket värt att kunna låna hem olika produkter och prova innan köp, få assistans vid ev problem mm.
Sen är det ju väldigt trevligt att besöka våra fina butiker och kunna titta/lyssna på grejer i lugn o ro, jämföra mellan A och B.
Line Magnetic är inget undantag från andra märken, det följer ungefär samma marginaler mm tyvärr säljer kinesiska handlare direkt till hela världen för mycket mindre marginaler än vad vi i väst kan konkurrera med. Det är så det ser ut.
Jag anklagar ingen men uppmanar till eftertanke.
ErikAndersson skrev:adagio skrev:Klistrar in en länk där vår svenske importör besöker fabriken i fråga.
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... fabriksbesök/
Jag är övertygad om att kineserna kanske i viss mån passerat oss, dock gäller detta bara vissa tillverkare ofta med utländsk styrning. Förr var jämn kvalitet inte viktigt då gällde antal enheter istället.
Tycker det är trist att man inte ser fördelarna att handla via svenska importörer/handlare. Att tro att skillnaden skulle vara 2000kr som jag läste i texten gör mig konfunderad. Hur tänker du då?
En importör måste stå för div miljöavgifter, frakt, tull, mm. Sen distribution, lager, marknadsföring, service, garanti mm.
Butiken har samma kostnader plus personal, hyra mm.
2000kr kommer inte ens i närheten av att täcka allt detta.
Ska man dessutom bedriva en verksamhet med vinst vilket är lagstadgat för aktiebolag i Sverige går det inte.
Om man tycker marginalerna är orimliga ska man kolla på tex klädindustrin/handeln där butikernas inköpspriser ligger runt 10(!!!!)% marginalerna på hifi är normala på gränsen till dåliga i jämförelse med genomsnittet på butiksvaror.
Det är väl enl mig mycket värt att kunna låna hem olika produkter och prova innan köp, få assistans vid ev problem mm.
Sen är det ju väldigt trevligt att besöka våra fina butiker och kunna titta/lyssna på grejer i lugn o ro, jämföra mellan A och B.
Line Magnetic är inget undantag från andra märken, det följer ungefär samma marginaler mm tyvärr säljer kinesiska handlare direkt till hela världen för mycket mindre marginaler än vad vi i väst kan konkurrera med. Det är så det ser ut.
Jag anklagar ingen men uppmanar till eftertanke.
Jag har själv bedrivit HiFi handel under många år, så jag vet vad kostnader det innebär. Dessutom när man stängt för dagen tar det andra arbeten vid, som ställa ordning i butiken, Slå ut kassan, sköta dagligbokföringen mm mm. Mao man är inte ofta ledig. Jag anser bla med ledning av detta att Line Magnetics butikspriser i är realistiska. Men faktum kvarstår: Det är möjligt att mycket enkelt över internet köpa dessa förstärkare till slumpriser direkt från kina/hongkong. Och det är inte bara 2000:- det gäller utan betydligt större belopp på vissa modeller. Dessutom är det inte butiker i kina som säljer utan handelshus som Aliexpress, Cattylink och förmodligen fler. Detta sker som jag ser det med fabrikens välsignelse. Dylikt förfarande anser jag vara ett stort svek mot importörer och butiker, om samtliga tillverkare gör det har vi snart inga HIFI butiker kvar och det vore väl synd, de har nog problem ändå idag med en krympande marknad!
Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.
/Harryup
Conan skrev:Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.
/Harryup
Håller med, men skulle det kunna vara en affärsidé att ha ett demoex för lyssning i butiken och att butiken sen vid köp, beställer hem ett exemplar från Kina med ett mer modest påslag? Om butikspriset i dag är 15 kSEK och den kostar 7,5 kSEK att köpa direkt från Cattylink, skulle butiken då kunna ta 9.995:- för stärkaren inkl. svensk garanti?
Conan skrev:Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.
/Harryup
Håller med, men skulle det kunna vara en affärsidé att ha ett demoex för lyssning i butiken och att butiken sen vid köp, beställer hem ett exemplar från Kina med ett mer modest påslag? Om butikspriset i dag är 15 kSEK och den kostar 7,5 kSEK att köpa direkt från Cattylink, skulle butiken då kunna ta 9.995:- för stärkaren inkl. svensk garanti?
lennartj skrev:Conan skrev:Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.
/Harryup
Njae,
menar du att svenska tullen lagt på 25% moms som är inkluderad i de 7,5 kSEK du nämmner?
Som handlare ska du i så fall först dra av 1,5 kSEK moms från inköpspriset och i slutänden lägga på 1.999 SEK moms på försäljningspriset 7.996 SEK.
Hur driftsäkra är de? Vad gör en köpare som själv köpt en förstärkare från Cattylink som inom 2 år efter köpet inte fungerar som den ska?
Även tid är pengar, att ge svensk garanti kan bli ett kostsamt åtagande från en leverantör som troligen ger max. 6 månaders garanti om den överhuvud taget går att utnyttja.
Jag har sett garantivillkor från asiatiska leverantörer av andra produkter där den korta garantin bara gäller mellan dem och den första köparen. Säljer man produkten vidare upphör garantin att gälla.
Harryup skrev:Conan skrev:Harryup skrev:En sak jag inte är kluven om är att om man tänker importera något, besvära inte någon svensk butik med lyssning först.
/Harryup
Du beskriver en vanlig försäljning, till att börja med så om butiken beställer så är det ju butiken som köper av tillverkaren. Är ju precis som vanligt, så alla kostnader finns ju iaf. Jag har importerat en hel del och aldrig gått in i en butiken om bett om hjälp med något som jag importerat. Besvära inte butiker när det gäller något man tar in själv. Det är ju deras service man prutat bort.
/Harryup
Conan skrev:Ja det är en vanlig försäljning, men varför är det så stor skillnad mellan butikspris och direktimport? Det måste rimligen vara så att man försörjer mellanhänder på vägen.
gopnik skrev:Conan skrev:Ja det är en vanlig försäljning, men varför är det så stor skillnad mellan butikspris och direktimport? Det måste rimligen vara så att man försörjer mellanhänder på vägen.
Ja, butiken. Butiken är mellanhanden. Hifi är en sällanköpsvara. Om man tänker sig en showroom-modell som jag antar är det du far efter, så bekostar den där sålda förstärkaren med sina 7500:- påslag ungefär två anställda (1500kr/dag och person) och kanske lite lokalhyra och demoproduktkostnader när momsen (3000kr) är borträknad. För en dag. Hur många kinaförstärkare tänker du kränga om dagen i en vanlig svensk stad? Resten av dagarna får man (över)leva på mobiltelefonlurar och andra skitprylar med fjuttpriser och rakbladstunna marginaler.
Morello skrev:Man ska inte tro på allt man läser. När man läser rör-recensioner talas det inte sällan om hur olika rörfabrikat framhäver olika delar av registret. Så fungerar det naturligtvis inte.
peterh skrev:Korrekta rör i en korrekt förstärkare har inga hörbara skillnader!
Med det menar jag en förstärkare som nyttjar rören inom deras gränser "följer spec".
Förstärkare och utrustning som går utanför ( gitarrförstärkare är ett exempel) har skillnader mellan rör.
Slutrör i push-pull förstärkare skall vara matchade så noga som möjligt.
sprudel skrev:peterh skrev:Korrekta rör i en korrekt förstärkare har inga hörbara skillnader!
Med det menar jag en förstärkare som nyttjar rören inom deras gränser "följer spec".
Förstärkare och utrustning som går utanför ( gitarrförstärkare är ett exempel) har skillnader mellan rör.
Vilken värld lever du i?
paa skrev:De är ju vacuum i rör. Vad är det för skillnad på två olika vacuum?
peterh skrev:sprudel skrev:peterh skrev:Korrekta rör i en korrekt förstärkare har inga hörbara skillnader!
Vilken värld lever du i?
Din värld !!
Har du andra erfarenheter vore det intressant att höra det, gärna detaljerat.
sprudel skrev:peterh skrev:sprudel skrev:
Vilken värld lever du i?
Din värld !!
Välkommen till min värld![]()
Jag menar, bokstavligen. Du bor ju i Göteborg som jag. Du ska få lyssna till Tfk E88CC nos och jämföra med Philips miniwatt E88CC nos i mitt försteg Conrad Johnson Premier 17 LS2. Hör du inte den skillnaden så håller du på med fel sport.![]()
pm till mig så kommer vi överens om tid.
Delat Ino-system i16s, px-4 i ett hyfsat anpassat rum.
lennartj skrev:Kopierar ett inlägg jag gjorde på Facebooks "Rörförstärkare köp och sälj" forum härom dagen:
Jag hade bara råkat upptäcka hur tråkigt det kunde låta med originalrören, märkta McIntosh KT88 made in Russia, som följde med mina McIntosh MC75 (60th Anniversary) direkt efter upp-packning och driftsättning. Att det var ett par Svetlana Winged-C KT88, visste jag inte då, så jag lånade en uppsättning som hade spelats många hundra timmar i ett par andra slutsteg och Macarna lät omedelbart mycket spelgladare. Efter att ha frågat på TubeAsylum fick jag veta att originalrören till MC75 faktiskt var identiska med de jag redan hade, så när som speltid.
Säljaren var säkert helt ärlig när han sa att han bara hade spelat på dem en timme för att verifiera att de var hela.
Jag insåg att jag nu hade ett gyllene tillfälle att verifiera inbränningstiden för KT88 och satte i originalrören i MC75 igen och spelade ca10 timmmar, jämförde med mina gamla, skillnaden var uppenbar. Efter 10 timmar till hade skillnaden minskat något och efter totalt ca 50 timmar var skillnaden väldigt liten. Efter ca 100 timmar kunde jag inte höra någon skillnad mellan röruppsättningarna i McIntosh MC75, men de är inte världens mest högupplösta slutsteg.
Mina klass-A slutsteg har klart högre upplösning.
Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.
peterh skrev:sprudel skrev:peterh skrev:
Din värld !!
Välkommen till min värld![]()
Jag menar, bokstavligen. Du bor ju i Göteborg som jag. Du ska få lyssna till Tfk E88CC nos och jämföra med Philips miniwatt E88CC nos i mitt försteg Conrad Johnson Premier 17 LS2. Hör du inte den skillnaden så håller du på med fel sport.![]()
pm till mig så kommer vi överens om tid.
Delat Ino-system i16s, px-4 i ett hyfsat anpassat rum.
Nja, jag håller inte på med detta som sport, snarare som tekniker.
Men det låter intressant att de är skillnad, jag kan ha några teorier om varför :
- CJ pressar rören utanför deras gränser
- alt, man låter rören arbeta i gränserna av envelopen, varav en del konstruktioner har mindre dist i dessa områden
- Tyder på att CJ ( jag har inget schema med du tycks ha ett) inte använder sig av NFB, varvid resultatet
blir höggradit beroende på ljudet.
Jag har däremot tillgång till distmätare(*) och skulle kunna undersöka mätbara skillnader. Göteborg låter bra.
( hameg hm8027 samt lågdist källa hameg 8037)
peterh skrev:lennartj skrev:Kopierar ett inlägg jag gjorde på Facebooks "Rörförstärkare köp och sälj" forum härom dagen:
Jag hade bara råkat upptäcka hur tråkigt det kunde låta med originalrören, märkta McIntosh KT88 made in Russia, som följde med mina McIntosh MC75 (60th Anniversary) direkt efter upp-packning och driftsättning. Att det var ett par Svetlana Winged-C KT88, visste jag inte då, så jag lånade en uppsättning som hade spelats många hundra timmar i ett par andra slutsteg och Macarna lät omedelbart mycket spelgladare. Efter att ha frågat på TubeAsylum fick jag veta att originalrören till MC75 faktiskt var identiska med de jag redan hade, så när som speltid.
Säljaren var säkert helt ärlig när han sa att han bara hade spelat på dem en timme för att verifiera att de var hela.
Jag insåg att jag nu hade ett gyllene tillfälle att verifiera inbränningstiden för KT88 och satte i originalrören i MC75 igen och spelade ca10 timmmar, jämförde med mina gamla, skillnaden var uppenbar. Efter 10 timmar till hade skillnaden minskat något och efter totalt ca 50 timmar var skillnaden väldigt liten. Efter ca 100 timmar kunde jag inte höra någon skillnad mellan röruppsättningarna i McIntosh MC75, men de är inte världens mest högupplösta slutsteg.
Mina klass-A slutsteg har klart högre upplösning.
Denna observation är klart intressant. Det hade varit trevligt att hitta mätbara skillnader ( hörs det olika så
finns det en förklaring).
Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.
paa skrev:Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.
Det finns väl apparater med rör som glöder varmt och fint, men som inte är inkopplade i signalvägen?
Max_Headroom skrev:paa skrev:Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.
Det finns väl apparater med rör som glöder varmt och fint, men som inte är inkopplade i signalvägen?
Sånt är ju trams. Jag tänkte en rörersttning som man kan köpa till en befintlig rörförstärkare och byta ut dom gamla rören med.
Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.
dewpo skrev:Max_Headroom skrev:paa skrev:Det finns väl apparater med rör som glöder varmt och fint, men som inte är inkopplade i signalvägen?
Sånt är ju trams. Jag tänkte en rörersttning som man kan köpa till en befintlig rörförstärkare och byta ut dom gamla rören med.
Verkar finnas ->
https://reverb.com/item/8306931-amt-electronics-warm-stone-12ax7-tube-replacement
petersteindl skrev:paa skrev:De är ju vacuum i rör. Vad är det för skillnad på två olika vacuum?
Njae, det är i stort sett vacuum i rör. Det skiljer mellan olika fabrikanter. Det som lyser fint blått i rör är partiklar som finns därför att det inte är absolut vacuum. De tråkigaste rören d v s de som inte lyser fint blått är de bästa vad gäller vacuum. Mig veterligen har jag endast sett en fabrikant som klarar detta, KR. Telefunken var också väldigt bra.
...
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.
petersteindl skrev:Morello skrev:Nja, så är det inte. Svagt blått sken beror på att elektroner träffar glaskolven.
Det är den info jag fått, dels från Erik Andersson, dels från rörtillverkare. Det hindrar inte att det du skriver också kan vara sant. Det kan finns mer än ett fenomen som ger blått sken.
Men ändock återstår att om det är så att elektroner når glaset så är det förluster och dessa förluster behöver inte vara frekvenslinjära eller amplitudlinjära och i så fall är det fortfarande bättre att det inte lyser blått om rör.
Med vänlig hälsning
Peter
Wiki skrev:De Forest's original device was made with conventional vacuum technology. The vacuum was not a "hard vacuum" but rather left a very small amount of residual gas. The physics behind the device's operation was also not settled. The residual gas would cause a blue glow (visible ionization) when the plate voltage was high (above about 60 volts).
In 1912, De Forest brought the Audion to Harold Arnold in AT&T's engineering department. Arnold recommended that AT&T purchase the patent, and AT&T followed his recommendation. Arnold developed high-vacuum tubes which were tested in the summer of 1913 on AT&T's long distance network. The high-vacuum tubes could operate at high plate voltages without a blue glow.
A getter is used to absorb gases evolved during tube operation, but has only a limited ability to combine with gas. Control of the envelope temperature prevents some types of gassing. A tube with an unusually high level of internal gas may exhibit a visible blue glow when plate voltage is applied.
A getter is a deposit of reactive material that is placed inside a vacuum system, for the purpose of completing and maintaining the vacuum. When gas molecules strike the getter material, they combine with it chemically or by absorption. Thus the getter removes small amounts of gas from the evacuated space.
The getter is usually a coating applied to a surface within the evacuated chamber.
A vacuum is initially created by connecting a closed container to a vacuum pump. After achieving a vacuum, the container can be sealed, or the vacuum pump can be left running. Getters are especially important in sealed systems, such as vacuum tubes.
The getter continually removes this residual gas as it is produced. Even in systems which are continually evacuated by a vacuum pump, getters are also used to remove residual gas, often to achieve a higher vacuum than the pump could achieve alone. Although it weighs almost nothing and has no moving parts, a getter is itself a vacuum pump.
peterh skrev:Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.
Det har funnits ersättare för ecc83, men jag tror att de blev mycket dyrare än ett riktigt och att de lät skit.
( talar inte om egen erfarenhet här)
paa skrev:Max_Headroom skrev:Finns det inga halveledarbaserade produkter som simulerar ett rör, inbyggt i en kapsel som har samma form och storlek och elektriska kontakter som ett rör? Då skulle man slippa allt tjafs med inspelning och "slitage" av rör. Man kan ha lysdioder i också, så dom lyser fint.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Conan, RogerGustavsson och 22 gäster