Moderator: Redaktörer
i skrev:En grannlaga fråga. Här gäller socialt finlir med känsliga antenner.
Billy Joel skrev:"Honesty"
If you search for tenderness
It isn't hard to find
You can have the love you need to live
But if you look for truthfulness
You might just as well be blind
It always seems to be so hard to give
Honesty is such a lonely word
Everyone is so untrue
Honesty is hardly ever heard
And mostly what I need from you
I can always find someone
To say they sympathize
If I wear my heart out on my sleeve
But I don't want some pretty face
To tell me pretty lies
All I want is someone to believe
Everyone is so untrue
I can find a lover
I can find a friend
I can have security
Until the bitter end
Anyone can comfort me
With promises again
I know, I know
When I'm deep inside of me
Don't be too concerned
I won't ask for nothin' while I'm gone
But when I want sincerity
Tell me where else can I turn
Cause you're the one that I depend upon
Everyone is so untrue
rajapruk skrev:Frågan är också omvänd. Vill du veta vad den andre tycker om ditt system, på riktigt?
Svante skrev:Det där är nog en av de jobbigaste sakerna i hifisvängen; att det så ofta finns en så stark koppling mellan person och sak. Att värdera anläggningen blir att värdera personen.
Laila skrev:Svante skrev:Det där är nog en av de jobbigaste sakerna i hifisvängen; att det så ofta finns en så stark koppling mellan person och sak. Att värdera anläggningen blir att värdera personen.
Hoppsan, är det din erfarenhet* . . . typ ?
*Fifan va jobbigt, vilka umgås du med . . .
rajapruk skrev:Ok, så oärlighet varar kanske längst
Då kommer nästa problem. Han frågar ”hur tycker du det låter?”
Nu börjar det bli svårt!
darkg skrev:"Det är inte varje dag man hör sånt här ljud!"
Nu börjar det bli svårt!
MichaelG skrev:Har man svårt att ge beröm när man inte är helt positiv, så har man något att träna på. Det går alltid att hitta något.
Svante skrev:Men samtidigt så är inte människor dummare än att de förstår att beröm ofta är falskt, vilket i sin tur gör att många har svårt att tro på det beröm de får.
Nu börjar det bli svårt!
MichaelG skrev:Svante skrev:Men samtidigt så är inte människor dummare än att de förstår att beröm ofta är falskt, vilket i sin tur gör att många har svårt att tro på det beröm de får.
Helt riktigt! Men jag avser bara äkta beröm. Och det är häri träningen ligger. Att ljuga ihop beröm är lätt - men tämligen värdelöst. Att hitta ett äkta beröm där det är svårt att hitta, kan man behöva träna på för det faller sig inte helt naturligt.
dewpo skrev:Jag har svårt att förstå att människor finner det stötande att andra inte delar deras uppfattning.
Vad är det som är stötande med att vi är olika varandra?
Svante skrev:MichaelG skrev:Svante skrev:Men samtidigt så är inte människor dummare än att de förstår att beröm ofta är falskt, vilket i sin tur gör att många har svårt att tro på det beröm de får.
Helt riktigt! Men jag avser bara äkta beröm. Och det är häri träningen ligger. Att ljuga ihop beröm är lätt - men tämligen värdelöst. Att hitta ett äkta beröm där det är svårt att hitta, kan man behöva träna på för det faller sig inte helt naturligt.
Fast även att "hitta" det som går att berömma är ett sätt att vinkla verkligheten, en form av lögn eller vilseledande även om det man säger i bokstavlig mening är sant.
Svante skrev:Fast även att "hitta" det som går att berömma är ett sätt att vinkla verkligheten, en form av lögn eller vilseledande även om det man säger i bokstavlig mening är sant.
MichaelG skrev:Svante skrev:Fast även att "hitta" det som går att berömma är ett sätt att vinkla verkligheten, en form av lögn eller vilseledande även om det man säger i bokstavlig mening är sant.
Men att kunna se till sammanhanget är ju det som ger social kompetens. Om en vän vill ha mitt omdöme om något hen skaffat (exempelvis en ny ljudanläggning) men jag inser att vederbörande egentligen bara vill ha beröm, så tycker jag att jag gör fel om jag inte ger beröm. Men då vill jag göra det utan att ljuga. Om anläggningen låter tämligen medioker, men kan spela starkt, så kanske jag fokuserar på att det är kul att man verkligen kan dra på ordentligt. Och så låter jag bli att kommentera det jag inte gillar. Möjligen kan jag kommentera att det kan bli ännu bättre om man flyttar ut högtalarna något från väggen - typ.
MichaelG skrev:Exempelvis att om "vad tycker du om min nya bil" egentligen betyder "snälla, snälla - se mig, bekräfta mig och ge mig beröm" så tycker jag det blir fel om jag svara vad jag tycker om bilen. I stället ger jag beröm.
Harryup skrev:En skillnad mellan hifi-konsumenter och bil-konsumenter är att bil-konsumenterna inte tror och vet att det finns bara en bil som är rätt.
jonaz81a skrev:Hur skulle ni föra fram denna information till ägaren av denna svindyra anläggning som gissningsvis låter om inte illa så i alla fall klart sämre än vad den skulle kunna göra?
Harryup skrev:En skillnad mellan hifi-konsumenter och bil-konsumenter är att bil-konsumenterna inte tror och vet att det finns bara en bil som är rätt.
BORIS skrev:Ja, ett alldeles utmärkt exempel på faktiskt.se-hybrisen, konkret och så.
MichaelG skrev:BORIS skrev:Ja, ett alldeles utmärkt exempel på faktiskt.se-hybrisen, konkret och så.
Om det är någon eller några skribenter du har synpunkter på, så kan du börja adressera dessa i stället för att blanda in Faktiskt varje gång du är sur på något. Det blir väldigt konstigt och faktiskt litet tröttsamt när du håller på att tjata om detta gång efter annan. Dina egna eventuellt värdefulla synpunkter riskerar att dränkas i ett kverulantiskt gnäll.
BORIS skrev:MichaelG skrev:BORIS skrev:Ja, ett alldeles utmärkt exempel på faktiskt.se-hybrisen, konkret och så.
Om det är någon eller några skribenter du har synpunkter på, så kan du börja adressera dessa i stället för att blanda in Faktiskt varje gång du är sur på något. Det blir väldigt konstigt och faktiskt litet tröttsamt när du håller på att tjata om detta gång efter annan. Dina egna eventuellt värdefulla synpunkter riskerar att dränkas i ett kverulantiskt gnäll.
Tack för dina synpunkter, håller med om att angrepp av typen ad hominem är kul men intresserar mig mer för strukturella fenomen. Men jag tar med mig “kverulantiskt gnäll“ det ger ett i övrigt innehållslöst inlägg illusionen av att säga något av vikt, snitsigt
/BORIS
jonaz81a skrev:Vi kanske kan ta ett konkret exempel.
När jag satt och slösurfade i morse stötte jag på denna Youtube-video. Nu har jag så klart inte hört denna lirares anläggning men jag är skapligt säker på att finns ett par rent uppenbara förbättringar att göra som inte har med bättre kablar att göra vilket personen i fråga verkar tro är den enda förbättringen som finns att göra...
Hur skulle ni föra fram denna information till ägaren av denna svindyra anläggning som gissningsvis låter om inte illa så i alla fall klart sämre än vad den skulle kunna göra?[ YouTube ]
FBK skrev:Uppenbara förbättringar.... man ser ju inte hela rummet för det första. Och svindyr är den väl inte,är ju lite äldre elektronik tex. Finns ju folk här som lägger större summor utan att ordet svindyrt ploppar upp. Märkligt att du drar slutsatsen att den anläggningen kan låta klart bättre utifrån det lilla man ser på filmen, men du kanske snöar in på kabelsnacket. Har sett många anläggningar som har mycket sämre förutsättningar än det lilla man ser på filmen och för betydligt mer pengar också. Finns ju några butiker i Sverige som lägger upp kunders system på sin hemsida och det finns en butik som sticker ut där det finns några system som knappast låter bra då akustik biten i bortglömd och då kostar ändå grejerna många 100-tusen kronor.
Bill50x skrev:Det har kanske skrivits tidigare men jag orkar inte läsa igenom tråden igen...
Det beror givetvis på HUR man säger saker till sina vänner/bekanta. Jag har sett embryon till detta i tidigare inlägg men det kan inte nog understrykas. Om jag är hos en kompis som vill dema sina nya högtalare och det låter fördj-igt, vad gör jag då? Att då klämma ur sig sanningen med ett "Det låter riktigt illa" så har du minskat din bekantskapskrets med minst en person. Berätta istället om dina preferenser, belys det som låter bra (det brukar gå att hitta något) och var lite mild i kritiken. Betänk också att även om DU tycker det låter kass så kanske du har fel!
/ B
Ted_B skrev:Ljuga skulle jag inte göra oavsett utan då är jag hellre tyst, det gäller oavsett situation och ämne.
Bill50x skrev:Ljuga behöver man inte göra, men sanningen kan sägas på olika sätt.
"En diplomat är en person som kan be en fara åt helvete på ett sätt som gör att man ser fram emot resan"
darkg skrev:En kompis till min dotter har ett förtjusande sätt att säga att maten inte passar: "Jag älskar inte (xyz)..."
Svante skrev:Bill50x skrev:Ljuga behöver man inte göra, men sanningen kan sägas på olika sätt.
"En diplomat är en person som kan be en fara åt helvete på ett sätt som gör att man ser fram emot resan"
Frågan är: är det ärligt?
Svante skrev:Frågan är: är det ärligt?Bill50x skrev:Ljuga behöver man inte göra, men sanningen kan sägas på olika sätt.
Bill50x skrev:Svante skrev:Frågan är: är det ärligt?Bill50x skrev:Ljuga behöver man inte göra, men sanningen kan sägas på olika sätt.
Ja.
darkg skrev:En kompis till min dotter har ett förtjusande sätt att säga att maten inte passar: "Jag älskar inte (xyz)..."
Svante skrev:darkg skrev:En kompis till min dotter har ett förtjusande sätt att säga att maten inte passar: "Jag älskar inte (xyz)..."
Jag brukar säga "det här var ju ätbart" när jag får något som jag tycker om.
darkg skrev:Svante skrev:darkg skrev:En kompis till min dotter har ett förtjusande sätt att säga att maten inte passar: "Jag älskar inte (xyz)..."
Jag brukar säga "det här var ju ätbart" när jag får något som jag tycker om.
Är det ärligt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster