Moderator: Redaktörer
JonasB skrev:Om man bara går efter ett mätresultat (frekvenskurvan),
JonasB skrev:Belker,
Det låter som att jag borde testa innan jag slår till.
Kan det hända att ditt fixade rum tillsammans med högtalarna har en bra kurva och att Dirac ändrar "formen". Eller har du modifierat kurvan likt den du har utan Dirac?
Belker skrev:JonasB skrev:Belker,
Det låter som att jag borde testa innan jag slår till.
Kan det hända att ditt fixade rum tillsammans med högtalarna har en bra kurva och att Dirac ändrar "formen". Eller har du modifierat kurvan likt den du har utan Dirac?
Jag har provat allt från att låta Dirac helt ta över till att begränsa ingreppet till under 100 hz. Min uppmätta frekvensgång är såklart inte spikrak och låter jag Dirac kompensera denna till sin föreslagna ”perfekta” kurva blir det i praktiken inte så stor skillnad, förutom i basen. Min slutsats är att Dirac inte gör så mycket med annat än basen i mitt system, så jag har för det mesta begränsat ingreppet till under max 300hz. Fn har jag som sagt inte Dirac ens i basen. Sen är jag inte helt bekväm med att låta Dirac kompensera hej vilt. Det går t.ex inte att få klart, numriskt besked om hur mycket som evenuellt boostas, så jag drar antagligen ned gain på minidsp onödigt mycket för att vara på säkra sidan map klippning, och det straffar sig ju i sämre s/n.
Dirac i dator är väl gratis att testa, så gör det! Det kanske gör mer nytta hos dig.
Michael skrev:JonasB skrev:Om man bara går efter ett mätresultat (frekvenskurvan),
Är målet att mäta en speciell kurva med en mik i en punkt, eller ha bra ljud vid musik och/eller film tittande - det är något som du bör tänka på.
Bubben skrev:Man ser också då att Dirac absolut inte är det som TS efterfrågar. Det är en väldans massa dippar som inte korrigeras, så ett välbehandlat rum är alla gånger bättre...om någon nu fick för sig att välja det ena framför det andra.
Bubben skrev:....
....
Om du från mätkurvorna du först mäter upp sedan tittar på de olika korrigerade kurvorna från respektive mick-possition så ser du vad som händer och hur mycket det justeras. Mina högtalare tycks ha en liten BBC-dipp som dirac sabbar om man använder den över 1kHz. Men jag tycker det är lätt att se så man inte går över en viss nivå så man inte överbelastar bas eller diskant, när man jämför mot de okorrigerade mätkurvorna.
Man ser också då att Dirac absolut inte är det som TS efterfrågar. Det är en väldans massa dippar som inte korrigeras, så ett välbehandlat rum är alla gånger bättre...om någon nu fick för sig att välja det ena framför det andra.
JM skrev:Kan Dirac skilja på direktljud och reflexljud?
JM
Belker skrev:JM skrev:Kan Dirac skilja på direktljud och reflexljud?
JM
Vet inte. Systemet behöver nio mätpunkter runt lyssningspositionen. Är det nog data för att göra det du efterfrågar?
JM skrev:Kan Dirac skilja på direktljud och reflexljud?
JM
Andren skrev:JM skrev:Kan Dirac skilja på direktljud och reflexljud?
JM
Ja.
JM skrev:Andren skrev:JM skrev:Kan Dirac skilja på direktljud och reflexljud?
JM
Ja.
Hur?
JM
UrSv skrev:Vad är en spatiellt robust reflex?
Andren skrev:UrSv skrev:Vad är en spatiellt robust reflex?
Inte mitt uttryck, citerar Jakob på Diracs utvecklingsavdelning.
Det som avses är en reflex som ser ungefär likadan ut oavsett om du sitter I sweetspot, till vänster eller till höger.
Reflexen bakom högtalaren kommer typiskt se lika ut för de platserna. Men det kommer inte en reflex från höger göra för de olika platserna.
Makear de sense?
JM skrev:Andren skrev:UrSv skrev:Vad är en spatiellt robust reflex?
Inte mitt uttryck, citerar Jakob på Diracs utvecklingsavdelning.
Det som avses är en reflex som ser ungefär likadan ut oavsett om du sitter I sweetspot, till vänster eller till höger.
Reflexen bakom högtalaren kommer typiskt se lika ut för de platserna. Men det kommer inte en reflex från höger göra för de olika platserna.
Makear de sense?
Det här är spännande i min värld!
På vilket sätt antas reflexen vara lika dan. Map frekvens, fördröjning eller annat?
Hur påverkar programmet de ljud som antas vara reflexer?
JM
Tell skrev:Ja Diracs standardkurva låter aptrist, förstår inte varför nån skulle vilja köra den. Styrkan med Dirac (eller liknande pryl) tycker jag är att man först kan jämna ut ojämnheter o fel och sen lägga på en kurva som man själv trivs med.
Bubben skrev:Tell skrev:Ja Diracs standardkurva låter aptrist, förstår inte varför nån skulle vilja köra den. Styrkan med Dirac (eller liknande pryl) tycker jag är att man först kan jämna ut ojämnheter o fel och sen lägga på en kurva som man själv trivs med.
Det är inte meningen att någon ska köra med den.
Här är en liten guide på hur man kan prova sig fram mot en kurva man gillar:
https://www.dropbox.com/s/y8udlbg22kom4 ... 1.pdf?dl=0
Det är mycket automatik i Dirac, men det är minst lika mycket manuellt pillande, trixande och provande för att få fram en passande kurva för just ditt rum och smak.
Bubben skrev:Tell skrev:Ja Diracs standardkurva låter aptrist, förstår inte varför nån skulle vilja köra den. Styrkan med Dirac (eller liknande pryl) tycker jag är att man först kan jämna ut ojämnheter o fel och sen lägga på en kurva som man själv trivs med.
Det är inte meningen att någon ska köra med den.
Här är en liten guide på hur man kan prova sig fram mot en kurva man gillar:
https://www.dropbox.com/s/y8udlbg22kom4 ... 1.pdf?dl=0
Det är mycket automatik i Dirac, men det är minst lika mycket manuellt pillande, trixande och provande för att få fram en passande kurva för just ditt rum och smak.
philipbtz skrev:Jag har testat lite olika varianter men generellt borde man har samma kurva på alla högtalare så att högtalare och subbar får samma baskurva. Detta blir då viktigast för baslagret kanske då iaf mina a1:or i taket faller snabbt under 120Hz ungefär även med tre per kanal. Så dessa försöker jag inte boosta så djupt. Detta är mer en säkerhetsgrej eftersom delningen räddar en vanligtvis, bara att det finns den där buggen så att delningen till atmos-högtalarna ställs till 50Hz om man slår av receivern. Så där rullar jag också av kurvan tidigt för att inte råka boosta sönder dessa om delningen hamnar på 50Hz istället för 130Hz eller vad jag brukar välja.
För att få samma kurva på samtliga är det lättast om man exporterar kurvan och editerar textfilen och sedan laddar upp den på samtliga. Man kan leka runt lite med det. Jag korrigerar inte över 300Hz. Oftast lite lägre.
genstruktur skrev:philipbtz skrev:Jag har testat lite olika varianter men generellt borde man har samma kurva på alla högtalare så att högtalare och subbar får samma baskurva. Detta blir då viktigast för baslagret kanske då iaf mina a1:or i taket faller snabbt under 120Hz ungefär även med tre per kanal. Så dessa försöker jag inte boosta så djupt. Detta är mer en säkerhetsgrej eftersom delningen räddar en vanligtvis, bara att det finns den där buggen så att delningen till atmos-högtalarna ställs till 50Hz om man slår av receivern. Så där rullar jag också av kurvan tidigt för att inte råka boosta sönder dessa om delningen hamnar på 50Hz istället för 130Hz eller vad jag brukar välja.
För att få samma kurva på samtliga är det lättast om man exporterar kurvan och editerar textfilen och sedan laddar upp den på samtliga. Man kan leka runt lite med det. Jag korrigerar inte över 300Hz. Oftast lite lägre.
Jag har ju samma kurva på frontarna som på surr fram till 100hz, men fram till dit är ju inte lyft något i frontarna.
Du kör samma kurva även för surr alltså. Har du "gardinen" på samma ställe med på surr som på frontarna med? I basen alltså.
philipbtz skrev:Kungen på detta är Marcus på avs. Han har skapat dessa sidor bl.a.
https://mehlau.net/audio/dirac-live-2/
https://mehlau.net/audio/dirac-live-2-avr-crossover/
Det finns färdiga Harman-kurvor man kan ladda ner där så kan man klippa allt över 300Hz t.ex. om man inte vill korrigera över det.
Note: Use the very same target curve for all your speakers including the subwoofer. Do NOT use different target curves amongst speakers or you'll end up with a combined response that no longer follows the intended curve
niklasmagnus skrev:Hoppas jag snart får skicka min NAD T777 på uppgradering med Atmos och Dirac. Men under tiden så läser jag på om hur systemet fungerar. I länkarna ovan står det
”Note: Use the very same target curve for all your speakers including the subwoofer. Do NOT use different target curves amongst speakers or you'll end up with a combined response that no longer follows the intended curve – please see https://mehlau.net/audio/dirac-live-2-avr-crossover/ for a detailed discussion. Adjust high frequency fall-off according to your speaker's in-room response.”
Något som även nämnts i tråden tidigare och jag förstår varför, men läser man på länken om crossover så blir jag fundersam:
”Loudspeakers with a port
.... The remedy for this is to know the speaker's port tuning frequency and apply a gentle fall-off via the target curve or use the left curtain to limit filter activity beyond the port tuning frequency.”
Mina surroundhögtalare har port bakåt. Jag kan ta upp portens bidrag med REW för att veta exakt vart jag ska göra ingreppet i Dirac. Men enligt texten skall man begränsa EQ påverkan genom att påverka Target curve eller vänster gardin. Enligt övre citatet skulle man ju köra samma Target curve på alla högtalare så är det gardinen man ska använda i detta läge?
”(Common) special cases
.... Some (home theater) speakers are designed to fall off below about 80Hz. Such speakers won't work with Dirac Live or any kind of room correction system because the usable speaker response needs to extend about 1 octave below the intended crossover frequency as explained above.”
De flesta satellithögtalare är ju konstruerade för output ned till ca 80Hz och sedan fall av. Hur skall man tolka denna text, det är bara full range högtalare som spelar ned till 40Hz innan de faller som funkar med rummskortigering eller vad?
If measurements show very high cut-off points for satellite speakers and therefore the crossover point would rise above 80Hz, you're risking your subwoofer(s) to become localizable. In such a case the first step is to change speaker and/or listening position. The early fall-off could be caused by room effects. Rerun Dirac Live and check whether the response improved or not. If the speaker itself isn't capable of going deeper then it's time to get a better speaker. If any of this isn't possible then one needs to experiment with different crossover settings for that speaker. Often a hole in the frequency response caused by an inappropriately low crossover point is perceptually better than selecting a high crossover and the sub becoming localizable. On the other hand the speakers have to work harder which can push them over their electrical or mechanical limit.
genstruktur skrev:@Philipbtz
Mina a1 börjar falla av vid cirka 200hz och vid 100hz har de fallit av cirka 10db ser det ut som. Så det verkar snarlikt här. De är väl kanske inte placerade helt enligt konstens alla regler så det är möjligt att de skulle mäta annorlunda i sådana fall.
philipbtz skrev:genstruktur skrev:@Philipbtz
Mina a1 börjar falla av vid cirka 200hz och vid 100hz har de fallit av cirka 10db ser det ut som. Så det verkar snarlikt här. De är väl kanske inte placerade helt enligt konstens alla regler så det är möjligt att de skulle mäta annorlunda i sådana fall.
Placerar man tre per kanal enligt konstens alla regler så uppnår de spec eller bättre. Spec är 130Hz för ensam a1 men enligt Ingvar så skall tre per kanal klara att delas vid 80Hz. Detta stämmer säkert om man byggt om rummet optimalt så de får de stöd som är tänkt. Använder man a1 i baslagret tillsammans med LCR som är av större typen typ i14 och uppåt så kommer man få problem med Arcam eftersom man inte kan skräddarsy per par inom ett lager(du vill inte dela alla högtalare i baslagret vid 200Hz). I detta scenario hade jag delat vid typ 100Hz och levt med hålet som blir. Men i detta specialfall får man passa sig med sina target curves eftersom man delar under vad högtalaren klarar. Man räddas inte av delningen i detta fall så man får akta sig för att boosta.
philipbtz skrev:Vad använder du får prylar för att kunna dela så? Det låter inte som en enkel genväg utan snarare ett avancerat sätt för att få det så optimalt som möjligt.
Och för att vara tydlig håller jag med dig. Allt detta borde redan finnas i receivrar sedan 10 år tillbaka och det är för mig en gåta varför det är så generella lösningar som görs. Inte många nog som bryr sig skulle jag tro. I framtiden kommer nog Dirac och andra system kunna göra precis det du beskriver.
philipbtz skrev:Jag har lite koll på det. Tangband hoppar till slutsatser. Det här är inte rekommendationer som kommer direkt från Dirac utan detta är Markus på AVS som är en ljud-konsult. Han har visat sig kunna väldigt mycket om sånt här och vi var några för ett par år sedan som jobbade med honom för att rätta till Dirac på Arcam-maskinerna och det resultatet har alla kunna casha in på sedan. Så jag skulle säga att han har bra koll.
Det är Markus som rekommenderar att man har högtalare som klarar att återge djupare än 80Hz för att säg att det börjar falla vid 80Hz då måste man ha en 160Hz delning för att det skall summera platt - lite väl högt men kanske acceptabelt för atmos-högtalare. Närmare 50Hz rekommenderar han för receivers som använder 24dB/okt LR filter. Det är något som NAD:arna använder t.ex. Arcam använder 12dB/okt BW filter. De nya Arcams kan man välja helt själv vilken branthet och detta är garanterat för att vi var flera pers som tjatade om det i flera år till Arcam. För att delningen skall bli helt perfekt och för att subben inte skall behöva jobba väldigt högt upp i frekvens så är det fördelaktigt ifall högtalarna klarar typ 40-50Hz.
Man kan använda vilka högtalare man vill såklart men det Markus pratar om är ifall man vill ha det helt perfekt. Han kan vara lite hårt med sina ord och lite trångsynt ibland men jag litar på hans omdöme. T.ex. klagar han väldigt mycket på att Arcam maskinerna inte kan ha olika delning för alla högtalare. Anledningen till att Arcam gjorde så är att jättemånga maskiner från många tillverkare förut har haft dolda fel med summeringen av sådana delningar.
Det är något på hårdvarunivån har jag läst där det var knepigt att implementera så att allt summerade helt korrekt när man har olika delningar. Så det är en säkerhetsåtgärd. Det finns säkert massa maskiner som klarar detta nu för tiden men efter den resan med Arcam och läsning i många andra trådar om andra tillverkare har jag iaf dragit slutsatsen att väldigt många fel finns i många maskiner men ingen har undersökt det bara. Många maskiner någon har gått till djupet på har det hittats allvarliga fel.
För att fixa fel i delningen måste Dirac(eller valfritt program) gå in i efterhand och korrigera delningen, och vad jag vet gör ingen det. Man förlitar sig på att korrigera alla högtalare separat och sedan att delningen sker korrekt så att det summerar korrekt. Dirac gör inget med delningen utan det är upp till tillverkaren av AVR:en att implementera en bra delning och att man har högtalare som klarar att summera korrekt med en sådan delning. Jag är ganska säker på att det ligger en öppen feature request hos Dirac att bygga ett system som även optimerar delningen. Men det lär kräva en speciell implementation av AVR-tillverkaren eftersom bass management typiskt sett alltid ligger i AVR:en.
Det han menar med portar är väl bara att man får vara försiktig så man inte boostar mycket under avstämningen för porten vilket inte är något konstigt. Har man en portad högtalare som bara klara 80Hz så kan man få problem. Men de flesta portade är väl fullregister och då är det inga problem ju eftersom man delar. Eller ifall man inte har någon sub utan skickar basen till portade L/R så är det inte heller problem så länge de är fullregister men boosta liksom inte 10dB vid 20Hz i det fallet är vad han menar.
Bara för de flesta högtalare är konstruerade för att precis klara sig ner till 80Hz betyder det inte att det är optimalt! Har man bra subbar så är det ju dock inget problem att dela ganska högt. Dock får man lyssna sig till när man delar så pass högt att det blir problem. Tycker det nedan sammanfattar det ganska bra.If measurements show very high cut-off points for satellite speakers and therefore the crossover point would rise above 80Hz, you're risking your subwoofer(s) to become localizable. In such a case the first step is to change speaker and/or listening position. The early fall-off could be caused by room effects. Rerun Dirac Live and check whether the response improved or not. If the speaker itself isn't capable of going deeper then it's time to get a better speaker. If any of this isn't possible then one needs to experiment with different crossover settings for that speaker. Often a hole in the frequency response caused by an inappropriately low crossover point is perceptually better than selecting a high crossover and the sub becoming localizable. On the other hand the speakers have to work harder which can push them over their electrical or mechanical limit.
Man får också kolla på vilken respons man får i rummet och har man slutna högtalare kan man boosta lite under den respons man får. En Ino a2 per kanal i mitt rum ger mig ca. 85Hz innan det faller men det faller kanske bara 6-7dB eller något sådant ner till ca. 25Hz så om jag korrigerar så klarar de ner till 25Hz vilket gör att jag med lätthet kan dela vid 80Hz för dom om jag vill. Det räcker att klara ner till 40Hz för en 80Hz delning. Mina a1:or är värre, även med tre per kanal i taket får jag inte lägre respons än 160Hz ungefär(där det faller 20dB) då de inte får stöd från så många ytor i taket och taket är gips. Jag får leva med att jag får en liten dipp i basområdet där.
Allt behöver inte vara perfekt men det kan vara bra att känna till vad som är bra att sträva efter och vilka problem man kan få. Man kan också fundera över ifall det gör jättemycket ifall basen ifrån taket har en dipp i sig. Jag tycker det låter riktigt bra med atmos hos mig även ifall jag antagligen har en dipp mellan 50-160Hz.
Ungefär så har jag förstått att detta fungerar.
philipbtz skrev:genstruktur skrev:@Philipbtz
Mina a1 börjar falla av vid cirka 200hz och vid 100hz har de fallit av cirka 10db ser det ut som. Så det verkar snarlikt här. De är väl kanske inte placerade helt enligt konstens alla regler så det är möjligt att de skulle mäta annorlunda i sådana fall.
Placerar man tre per kanal enligt konstens alla regler så uppnår de spec eller bättre. Spec är 130Hz för ensam a1 men enligt Ingvar så skall tre per kanal klara att delas vid 80Hz. Detta stämmer säkert om man byggt om rummet optimalt så de får de stöd som är tänkt. Använder man a1 i baslagret tillsammans med LCR som är av större typen typ i14 och uppåt så kommer man få problem med Arcam eftersom man inte kan skräddarsy per par inom ett lager(du vill inte dela alla högtalare i baslagret vid 200Hz). I detta scenario hade jag delat vid typ 100Hz och levt med hålet som blir. Men i detta specialfall får man passa sig med sina target curves eftersom man delar under vad högtalaren klarar. Man räddas inte av delningen i detta fall så man får akta sig för att boosta.
genstruktur skrev:Har ni provat att låta Dirac korrigera hela frekvensspannet? Jag har faktiskt inte gjort det än och tror väl inte riktigt på det heller om jag skall vara ärlig. Jag har lite begränsad tid med och hittills har den gått åt till att ställa in min housecurve.


Kraniet skrev:genstruktur skrev:Har ni provat att låta Dirac korrigera hela frekvensspannet? Jag har faktiskt inte gjort det än och tror väl inte riktigt på det heller om jag skall vara ärlig. Jag har lite begränsad tid med och hittills har den gått åt till att ställa in min housecurve.
Jag har lyssnat på en demo hos hifiklubben.
Högtalarna var B&W 702 S2 och förstärkaren var en Lyngdorf TDAI2170. Rummet är akustikreglerat på något sätt (okänt hur)
I den setupen lät det absolut bättre med dirac på. Men det har nog att göra med att högtalarna är väldigt olinjära som ses nedan
[ Bild ]
Spridningen är dock ganska jämn och kontrollerad.
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/bow ... asurements
Så har man en sådan högtalare där det "bara" är frekvensgången som är olinjär kan nog dirac vara till hjälp. Men har högtalaren dåliga off-axis egenskaper så kan ju inte dirac hjälpa med det.
Men jag gissar att en 702 s2 med bättre optimerat filter skulle låta bättre än en dirac-kompenserad
philipbtz skrev:
@Niklas Jag vet inte hur Dirac hanterar impulssvaret när jag kör tre per kanal i taket men det låter bra helt klart.
Tangband skrev:Det du skriver stämmer, men även omkring schröder och strax under är det svårt att korrigera reflexer på ett bra sätt. Korrigerar du en reflex som du ser vid lyssningsplats ligger på tex 180 Hz så kommer den reflexen att kunna korrigeras om du sitter med huvudet i ett skruvstäd. En meter åt sidan blir resultatet sämre än utan korrigering. Beroende på att det är en reflex du korrigerat eller en multipel från en fundamentalresonans, och inte en fundamental rumsresonans. Mäter man en meter från sweetspot så ser man att det då är en helt annan frekvens som behöver korrigeras, tex kanske 195 Hz.
Rummets fundamentalresonanser däremot kan korrigeras och här korrigerar man endast rummet- inte högtalarna. Alltså de resonanser som uppstår mellan golv/tak , vägg/vägg i ett normalt rum.
Dessa fundamentalresonanser brukar endast vara 3 st i ett normalt rum. Alla ligger under 80 Hz.
Dessa fundamentalresonans-frekvenser kan enkelt räknas ut helt utan högtalare men med en miniräknare och ett måttband om man har hyfsat hårda väggar i rummet.
Det enda program som jag vet fungerar på det här sättet är Linns space optimization.
Sedan finns det bukar och noder i ett rum.
philipbtz skrev:Jag har testat att korrigera hela området och det blir helt ok men ljudet får en hårdhet i sig. Audioholics på youtube har undersökt detta och i deras tester så visade det sig att begränsningen i mikrofonen/rumskorrigeringen(Audessey i deras fall) gjorde att efter korrigeringen så blev det en tydlig höjning i diskant-registret i lyssningsfönstret som man inte såg hur som helst i en vanlig mätning!
Om man har bra högtalare är det inte värt att korrigera över schröder från det jag läst mig till. Har man "dåliga" högtalare(riktigt bra högtalare som också klarar hög output är väldigt dyra!) kan det säkert vara värt ibland. Att fixa problem över 300Hz kräver dock inga monster-akustikpaneler så antagligen bättre att gå den vägen för den delen av registret.
.
genstruktur skrev:Bubben skrev:Tell skrev:Ja Diracs standardkurva låter aptrist, förstår inte varför nån skulle vilja köra den. Styrkan med Dirac (eller liknande pryl) tycker jag är att man först kan jämna ut ojämnheter o fel och sen lägga på en kurva som man själv trivs med.
Det är inte meningen att någon ska köra med den.
Här är en liten guide på hur man kan prova sig fram mot en kurva man gillar:
https://www.dropbox.com/s/y8udlbg22kom4 ... 1.pdf?dl=0
Det är mycket automatik i Dirac, men det är minst lika mycket manuellt pillande, trixande och provande för att få fram en passande kurva för just ditt rum och smak.
Tja!
Länken fúngerar inte. Någon som vet vilket dokument som avses?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 16 gäster