Sugarcube SC-2 realtids click repair

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav Thomas_A » 2017-11-24 21:39

Ja vad tror ni om denna. Lyssnade på denna fil som användare testat. 30 s utan realtids click-repair och 30 s med, omväxlande. Dyr kanske men resultatet?

https://www.dropbox.com/s/ow27hegrktdl2 ... .flac?dl=0

Vad säger ni?

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Re: Sugarcube SC-2 realtids click repair

Inläggav music4ever » 2017-11-25 02:45

Har sett lite youtube videos på dessa. Är lite nyfiken, undrar hur väl den tar knaster och knäpp utan att "påverka" musiken.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-11-25 03:01

Här är en bra video.

Enligt tillverkaren så kan man i framtiden kunna ladda ner en app som tar bort 4-6dB av surface noise, något som låter väldigt intressant.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-11-25 10:50

Om inte annat verkar SC-2 väldigt smidig om man vill digitalisera sin samling. Ett digitalt kassettdäck.

Skulle kunna vara nåt att spara ihop till i brist på annat önskemål, även om jag inte har plats för den. Nån som sett aktuellt pris, hittad inte på hemsidan nu.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-11-25 13:48

Jag mejla de om SC-1 nu. Jag tror jag sett priset 1000$ för SC-1 och runt 2500$ för SC-2. För egen del så är jag nog inte så intresserad av att digitalisera min samling utan skulle gärna slippa knaster och knäpp. Det skulle faktiskt lätt vara värt 10 000kr för mig, om det funkar bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-11-25 13:51

För dyrt för min del, men hade jag vetat att jag slapp höra "vinylproblem" så hade jag varit mer vinylintresserad definitivt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-11-25 14:46

Undrar hur den skulle hantera en musiksignal som innehåller brus och knäpp. Finns en hel del elektronisk musik som brusar, väser och klickar (för att inte tala om den musik som har påfört vinylknaster).

Youtube-klippen imponerade i alla fall.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-11-25 15:55

Bra frågor shift! Har du någon bra youtube länk om musik som "klickar" och "väsnas"? Ska mejla de och fråga om det och musik med vinylknaster pålagt.

Ju mer jag tänker på denna apparat, desto mer mer intressant blir den. Om den funkar bra så kan man slippa bara leta mint och near mint skivor, och istället fokusera på VG+ och ev VG ex. Det blir mycket billigare då en VG+ ex kan vara upp emot 50% billigare än en near mint/mint.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-11-26 20:24

Intressant, skulle vara villig att betala om den visar sig göra vad som påstås, utan att gör nåt annat.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-26 21:46

Knastertvätt är inte direkt någon nyhet. Jag har själv experimenterat en del och fått lite känn på det. Tydligt knäppande (transienter) som avviker tydligt från musiken går ganska lätt att tvätta, men när knastret är mer som spritt och brusigt så funkar det sämre och risken är att även musiken far med eller att knastret följer med musiken upp och att det mest tvättas när det är tyst (beroende på hur aggressiv man valt att göra processen). Att ha en burk som gör jobbet är trevligt, men man kanske ska vara öppen och ha koll på vad som ev. försvinner förutom knastret (om man bryr sig). Det kommer sannolikt inte funka lika bra på allt material.

Brustvätt kommer att ha ännu större bieffekter och det är naturligtvis upp till användaren att bestämma vad som är ok och inte, men att digitalisera en skivsamling med en sådan här destruktiv process inkopplad kan visa sig vara misslyckat senare när man kanske upptäckt och fått upp öronen för bieffekterna, det som förvrängts och inte kan låta bli att höra det. Om det inte är för mycket extrajobb så skulle jag även sparat en oförstörd kopia.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-11-27 02:18

Fast Roger, det är olika algoritmer som ger olika resultat. Därför säger det inte så mycket om denna produkten hur andra fungerar likväl som högtalare X säger föga hur högtalare Y låter. Med sugarcube så kan man ställa in hur aggressivt den skall "tvätta" samt att man kan lyssna på vad som tas bort. Så man bör kunna ställa in och lyssna till sig så den inte jobbar för hårt.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-11-27 10:21

Absolut. Så är det ofta, men det jag menar är det är lätt att imponeras av att man blir av med knastrandet och till en början inte märker vad annat som ev också påverkas eller att man vid demos inte får höra när det funkar dåligt.
Huvudpoängen var att man vid digitalisering kan missa detta och det kan vara surt att upptäcka det efteråt. Jag hade nog digitaliserat med knastret både för att undgå misstag och att framtida algoritmer kanske blir ännu bättre.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2017-11-27 10:28

Arkivering/digitalisering är en lite annan fråga tycker jag, då är jag själv inte riktigt lika nyfiken på produkten. Tror jag. För arkivering skulle jag aldrig använda en dylik, men den mindre modellen har ju ingen sådan funktion utan handlar om att njuta (mer) av en inspelning i realtid när den spelas av.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-11-27 21:20

Är inte heller särskilt intresserad av apparaten för att digitalisera LP och kommer nöja mig med SC-1 då den har vad jag vill ha. Om det inte visar sig vara marginell prisskillnad, priset vid fundraisen var 899/1499 vilket tyder på att så inte blir fallet.

Är datum för lansering i butik satt?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-27 23:42

Själv så är jag inte intresserad av apparajten överhuvudtaget då jag inte upplever
så mycket brus eller klick/knäppar vid avspelning(förutom hos de som jag i all välmening
lyckats förstöra med ett antistatmedel då det applicerades utan att först damma av
skivorna. Men där biter nog "Sugarcube" ändå inte å dä rör sig kanske bara om 10-15 st).

Har skivor som är inköpta på 60-talet, spelade mas(s)vis av gånger utan att ha störande
brus/knaster/knäppar . . . gissar att alla inte har sina spelare toppanpassade/justerade
. . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-28 08:10

BORIS skrev:Är inte heller särskilt intresserad av apparaten för att digitalisera LP och kommer nöja mig med SC-1 då den har vad jag vill ha. Om det inte visar sig vara marginell prisskillnad, priset vid fundraisen var 899/1499 vilket tyder på att så inte blir fallet.

Finns inte någon sådan information på deras hemsida, http://www.sweetvinyl.com/

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-11-28 08:50

Laila skrev:Själv så är jag inte intresserad av apparajten överhuvudtaget då jag inte upplever
så mycket brus eller klick/knäppar vid avspelning(förutom hos de som jag i all välmening
lyckats förstöra med ett antistatmedel då det applicerades utan att först damma av
skivorna. Men där biter nog "Sugarcube" ändå inte å dä rör sig kanske bara om 10-15 st).

Har skivor som är inköpta på 60-talet, spelade mas(s)vis av gånger utan att ha störande
brus/knaster/knäppar . . . gissar att alla inte har sina spelare toppanpassade/justerade
. . . typ.

Så kan det vara. Det kan också vara så att det finns de som är hänvisade till begagnat, i varierande kvalitet, för att hitta det som söks. Då kan apparaten i fråga komma väl till pass.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-11-28 08:51

RogerGustavsson skrev:
BORIS skrev:Är inte heller särskilt intresserad av apparaten för att digitalisera LP och kommer nöja mig med SC-1 då den har vad jag vill ha. Om det inte visar sig vara marginell prisskillnad, priset vid fundraisen var 899/1499 vilket tyder på att så inte blir fallet.

Finns inte någon sådan information på deras hemsida, http://www.sweetvinyl.com/

Nä, hittar inte heller någon information i frågan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-11-28 12:39

Hittade detta beträffande Sugarcube: https://www.discogs.com/forum/thread/735402

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-28 14:01

BORIS skrev:
Laila skrev:Själv så är jag inte intresserad av apparajten överhuvudtaget då jag inte upplever

. . . typ.

Så kan det vara. Det kan också vara så att det finns de som är hänvisade till begagnat, i varierande kvalitet, för att hitta det som söks. Då kan apparaten i fråga komma väl till pass.

Själv så har jag tjackat nästan enbart begagnat de senaste 5-10 åren då mina nyinköp
av nytt för det mesta låtit fatt å tråkigt*. När jag köper begagnat så försöker jag att
undvika de plattor som har synliga djupa repor För det mesta så funkar dä riktigt bra
efter en lätt skivtvätt, om de verkar allt för skitiga. . . typ.

*Vet inte vad det beror på men en gemensam faktor förutom det undermåliga ljudet,
verkar vara att de lätt blir statiska(för mycket magnetiserbart material i vinylen ?).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-28 19:24

Laila skrev:
BORIS skrev:

. . . typ.

Själv så har jag tjackat nästan enbart begagnat de senaste 5-10 åren då mina nyinköp
av nytt för det mesta låtit fatt å tråkigt*. När jag köper begagnat så försöker jag att
undvika de plattor som har synliga djupa repor För det mesta så funkar dä riktigt bra

*Vet inte vad det beror på men en gemensam faktor förutom det undermåliga ljudet,
verkar vara att de lätt blir statiska(för mycket magnetiserbart material i vinylen ?).

Magnetiserbart? Jag kan tänka mig precis tvärtom. Statisk elektricitet brukar uppkomma med så icke elektriskt ledande plast som möjligt. Viss ledningsförmåga i plasten brukar kortsluta statisk elektricitet. Har jag för mig. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-11-28 19:34

Så är det i alla fall med tex dammsugarslangar som man vill använda i miljöer där dammexplosioner kan vara ett riskmoment. Dom slangarna är svagt elektriskt ledande.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-11-28 19:51

Laila skrev:
BORIS skrev:

Det där med att allt var bättre förr kan vi lämna åt en annan gång men det låter nästan osannolikt att tio års köp av begagnad vinyl endast genererat ett tio-tal med lite knaster och annat smått o gott. Men good for you, verkligen

Men som sagt, alla har inte möjlighet att hitta vinyl i skick utan diverse missljud. Köpte själv under en period lådvis med reggae, pressade på Jamaica. Inte sällan hittades jord, gräs och ibland nåt som jag kan svära på var koskit inpressat i vinylen. Även utan dessa “adderade värden“ var vinylen i sig av varierande kvalitet och även om jag för det mesta gillar skivorna ännu mer med alla dess skönhetsfel finns det tillfällen då en SC-1 hade kommit väl till pass.

/BORIS

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-29 02:21

petersteindl skrev:
Laila skrev:...

Magnetiserbart? Jag kan tänka mig precis tvärtom. Statisk elektricitet brukar uppkomma med så icke elektriskt ledande plast som möjligt. Viss ledningsförmåga i plasten brukar kortsluta statisk elektricitet. Har jag för mig. :)

Mmmm, jag tror faktiskt att du kan ha rätt Peter . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-11-29 03:52

Laila skrev:
petersteindl skrev:
Laila skrev:...

Mmmm, jag tror faktiskt att du kan ha rätt Peter . . . typ.

:lol: Det där satt hårt inne. Inte ens en smiley. Men det är bra att du tror. Tron är det bästa som finns. :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-29 12:28

Jo, jag har hört att vissa tror det . . . typ. :lol: :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-11-30 00:18

RogerJoensson skrev:Absolut. Så är det ofta, men det jag menar är det är lätt att imponeras av att man blir av med knastrandet och till en början inte märker vad annat som ev också påverkas eller att man vid demos inte får höra när det funkar dåligt.
Huvudpoängen var att man vid digitalisering kan missa detta och det kan vara surt att upptäcka det efteråt. Jag hade nog digitaliserat med knastret både för att undgå misstag och att framtida algoritmer kanske blir ännu bättre.

Ok. Jag är ute efter att spela skivorna (helst utan knaster), inte att spela in dem.
Vi får se, det lär komma tester och mätningar på dessa framöver.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-30 00:39

Själver så är jag tveksam . . . varför kasta ut barnet med badvattnet . . . kan det inte vara
bättre att se till att vinylriggen är hyggligt optimerad . . . min bestämda uppfattning är att
ju bättre optimerad spelare(inkl. tonarm å pupp), desto mindre störs återgivningen av
klick/knaster/brus å andra artefakter . . . fan vet va dä beror på, måste nog va nött elektriskt . . . typer. 8) :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-11-30 00:40

Det finns ingen vinylanläggning och skivor som inte har knaster och knäpp.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-30 00:51

Nä, men man kan kanske störas mer eller mindre avet* . . .typ.

*Testa gärna att anlita någon som kan optimera din spelare så kanske problemet känns
mindre akut/jobbigt, även om det kanske inte är gjort i en handvändning . . .(själv så skulle jag kanske vilja lära mig tekniken själver, om jag vore i din situation . . . ). :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-11-30 00:55

Det spelar ingen roll om man anlitar en magiker för ställa in spelaren, det kommer inte hjälpa. Knaster och knäpp är vanligt och det hörs väldigt lätt om man ha lite volym och ett tyst rum.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2017-11-30 01:14

Jag måste säga att det är väldigt sällan jag hör något sådant i min anläggning. Det beror så klart en del på pickupen jag spelar på för tillfället (just nu Kuzma CAR 40 och Koetsu Rosewood, har ett 10-tal olika) dock.
Möjligen hörs något mindre mellan spåren.

Då försöker jag köpa skivor som är fina (bryr mig mindre om utgåvan) och tvättar alla skivor.

Just nu spelar jag MC5 - Back in the USA, första sidan snart klar och det har inte varit ett knäpp under musiken.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-11-30 01:16

music4ever skrev:Det spelar ingen roll om man anlitar en magiker för ställa in spelaren, det kommer inte hjälpa. Knaster och knäpp är vanligt och det hörs väldigt lätt om man ha lite volym och ett tyst rum.

Ok, du får gärna leva vidare i din tro/uppfattning . . . maj stör det inte speciellt möe.
Förutom då att ja har en känsla av att din dyra vinylrigg, där tonarm/pupp-kombon, bygger
på(i mitt tycke) helt tokiga "tumregelsanpassningar" som inte direkt främjar avsaknaden
av störningar såsom knaster å knäpp . . . typ. :(

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-01 02:00

Laila skrev:
music4ever skrev:Det spelar ingen roll om man anlitar en magiker för ställa in spelaren, det kommer inte hjälpa. Knaster och knäpp är vanligt och det hörs väldigt lätt om man ha lite volym och ett tyst rum.

Ok, du får gärna leva vidare i din tro/uppfattning . . . maj stör det inte speciellt möe.
Förutom då att ja har en känsla av att din dyra vinylrigg, där tonarm/pupp-kombon, bygger
på(i mitt tycke) helt tokiga "tumregelsanpassningar" som inte direkt främjar avsaknaden
av störningar såsom knaster å knäpp . . . typ. :(

Det är inte en tro, utan fakta.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-07 08:09

Gjorde en förfrågan om Sugarcube och fick detta svar:

Hi Roger,

Music Direct is handling our products in the US – both the SC-1 and the SC-2.

Here is a link for the SC-2:

https://www.musicdirect.com/accessories ... arcube-SC2

And here is a link for both products:

https://www.musicdirect.com/brands/swee ... ts&c2=grid

The SC-2 is in beta test as we fill out the rest of the software functionality.

We don’t have distribution in Sweden at this point. We have a UK based distributor lined up:

https://www.henleyaudio.co.uk/products/ ... tmentIds=1

Let us know if you have any questions.

Best,
-Dan

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-07 16:33

Fick samma svar. Får vänta på fler recensioner och tester innan man på allvar ska fundera att köpa en.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-12-07 22:51

Istället för att lägga 3 k$ på en realtidsprodukt som kör det genom AD-DSP-DA så kan man rippa vinylen genom AD och ett enkelt "tvättprogram" typ http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/detail/ för en bråkdel av detta (programmet kostar 450 SEK).
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2017-12-08 15:38

idea skrev:Istället för att lägga 3 k$ på en realtidsprodukt som kör det genom AD-DSP-DA så kan man rippa vinylen genom AD och ett enkelt "tvättprogram" typ http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/detail/ för en bråkdel av detta (programmet kostar 450 SEK).

Du föreslår en pizza när folk söker thaimat. Hur svårt skall det vara att läsa tråden och vad dessa prylar är utvecklade för?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2017-12-08 16:16

idea skrev:Istället för att lägga 3 k$ på en realtidsprodukt som kör det genom AD-DSP-DA så kan man rippa vinylen genom AD och ett enkelt "tvättprogram" typ http://www.magix.com/se/audio-cleaning-lab/detail/ för en bråkdel av detta (programmet kostar 450 SEK).

Ja det går, men produkterna är ett sätt att göra detta utan att behöva göra en massa manuellt arbete. Lyssna på en skiva och sedan finns den där digitaliserad och tvättad. Hur smidigt som helst.

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2017-12-11 20:49

Jag spelar gärna vinyl eftersom jag har >500 men jag har accepterat att det ibland finns lite knäpp o knaster. Därför triggade jag på priset, för den summan får man mer än 150 nya skivor eller upp mot 100 masterbandkopior i de få fall man kan få tag på sådana (då kan vi prata om det perfekta "vinylljudet" :-). Speciellt intressant är alternativkostnaden som är en bråkdel.
Men detta skall inte ses som kritik av apparaten. Den fungerar säkert utmärkt och som med allting annat inom HiFi så är det den resandes ensak om man tycker det är värt pengarna eller inte. Fungerar den lika enkelt och bra som utlovat så skulle jag också gärna vilja ha en men jag tycker inte den är prisvärd.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-12-12 08:18

idea skrev:Jag spelar gärna vinyl eftersom jag har >500 men jag har accepterat att det ibland finns lite knäpp o knaster. Därför triggade jag på priset, för den summan får man mer än 150 nya skivor eller upp mot 100 masterbandkopior i de få fall man kan få tag på sådana (då kan vi prata om det perfekta "vinylljudet" :-). Speciellt intressant är alternativkostnaden som är en bråkdel.

Var köper man masterbandkopior för så lite? De jag känner till kostar ofta 1500-4500 kr/st.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-01-14 06:33

idea skrev:Jag spelar gärna vinyl eftersom jag har >500 men jag har accepterat att det ibland finns lite knäpp o knaster. Därför triggade jag på priset, för den summan får man mer än 150 nya skivor eller upp mot 100 masterbandkopior i de få fall man kan få tag på sådana (då kan vi prata om det perfekta "vinylljudet" :-). Speciellt intressant är alternativkostnaden som är en bråkdel.
Men detta skall inte ses som kritik av apparaten. Den fungerar säkert utmärkt och som med allting annat inom HiFi så är det den resandes ensak om man tycker det är värt pengarna eller inte. Fungerar den lika enkelt och bra som utlovat så skulle jag också gärna vilja ha en men jag tycker inte den är prisvärd.

Jag, personligen, vill slippa så mycket knäpp och knaster som möjligt. Ett knäpp är ett för mycket.
Funkar denna som den som de säger, så kommer denna spara pengar för personer som. Att välja en VG+ eller till och med VG istället för en NM, kan vara allt från 20-50% billigare för varje skiva. 100 st NM skivor för 500kr st, eller 100 st VG för 300kr, är skillnaden mellan 50 000kr vs 30 000kr. På bara 100 st skivor så kan man "tjänat in" apparaten.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-03-08 00:28

Imorgon får de engelska butikerna in SC-1 så jag la en order idag. Förhoppningsvis så har jag apparaten i mitten av nästa vecka.
Känns jäkligt kul. :D

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2018-03-08 02:42

Även om jag själv inte är intresserad av apparaten för min del (känner inget sådant behov) så är det kul att få höra om resultaten och förhoppningsvis får den dig att kunna uppskatta vinyl ännu mer.
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 11:37

Laila skrev:Nä, men man kan kanske störas mer eller mindre avet* . . .typ.

*Testa gärna att anlita någon som kan optimera din spelare så kanske problemet känns
mindre akut/jobbigt, även om det kanske inte är gjort i en handvändning . . .(själv så skulle jag kanske vilja lära mig tekniken själver, om jag vore i din situation . . . ). :)

Och glöm inte att riaat kan ha betydelse för hur man upplever knastret. Och likaså hur efterföljande steg hanterar signalen. Jag släpade med mig min spelare och riaa till en kamrat och där klippte en av mina skivor rätt rejält vid kraftiga pianoanslag. Det lät ungefär som om pickupen inte kunde spåra. Men hemma hos mig finns inte en tillstymmelse till sprucket ljud. Samma sak med knäppar och knaster, det kan definitivt låta olika beroende på utrustning. Och som sagt, då inte bara hur skivspelaren är justerad - typ ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-08 11:48

Jo, det verkar finnas usla RIAA-steg och det verkar inte vara kopplat till priset.
Det är en bra idé att se över det så att det inte klipper knastret, för det gör förmodligen det mycket svårare för clickreparatören att göra sitt jobb (förutom att knastret kan bli mer störande i sig). Om ett RIAA-steg klipper så illa att ljudet kraschar vid pianoanslag då klipper det säkert en del i knastret också...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 12:13

RogerJoensson skrev:Om ett RIAA-steg klipper så illa att ljudet kraschar vid pianoanslag då klipper det säkert en del i knastret också...

I mitt fall var det alltså efter riaat som problemet uppstod, om det nu inte var ett problem med skivspelarens underlag. Jag har testat spelaren på ett stumt golv (kunde hoppa på hälarna bara någon decimeter från spelaren utan att minsta rörelse kunde skönjas eller märkas) och det lät riktigt illa. Det lät lika illa vid inspelning och utan att högtalarna var på så det hade inte med återkoppling att göra.

Vad jag vill ha sagt är att det är mycket som kan påverka hur man uppfattar knaster och repor i vinylskivor!

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-03-08 14:51

Vinylcalle skrev:Även om jag själv inte är intresserad av apparaten för min del (känner inget sådant behov) så är det kul att få höra om resultaten och förhoppningsvis får den dig att kunna uppskatta vinyl ännu mer.

Ska lägga upp test sen. Tror jag ska testa morsans 51 år gamla Rolling stones - Their satanic... Den är inte i bra skick och kan den göra det lyssningsbart (inte ta bort allt men en del) så är jag impad.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-03-08 14:53

RogerJoensson skrev:Jo, det verkar finnas usla RIAA-steg och det verkar inte vara kopplat till priset.
Det är en bra idé att se över det så att det inte klipper knastret, för det gör förmodligen det mycket svårare för clickreparatören att göra sitt jobb (förutom att knastret kan bli mer störande i sig). Om ett RIAA-steg klipper så illa att ljudet kraschar vid pianoanslag då klipper det säkert en del i knastret också...

Tror att Holographic RIAA TWO håller nivån.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-08 15:19

music4ever skrev:Tror att Holographic RIAA TWO håller nivån.

Tror jag också. Eller hoppas ska jag väl säga eftersom jag inte haft möjlighet att lyssna. Tidigare, när jag hade ork kvar, lyssnade jag på många olika skivspelare och riaa-kombinationer. Det som slog mig, förutom de rent klangmässiga skillnaderna, var hur olika störningar upplevdes. Att optimera pickupen's inställningar var bara en mindre del av upplevelsen. Efterföljande elektronik hade en stor bidragande del. Min egen lekmannamässiga teori är att det handlar om transientförmåga och överstyrningskapacitet. Mitt riaa kan ju tex trycka ut 10 volt och det skulle inte förvåna mig om det finns försteg som kroknar vid den in-nivån.

På så sätt är ju CD-spelare ett mycket bra sätt att fixa en bra avspelning på. Man sparar en massa krångel, slipper knaster osv. Men så länge skivbolagen envisas med att leverera sämre mixningar på CD än på vinyl så är det ju bara att kämpa på :-)

( B

Återgå till Generellt om hifi