Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Kolla in den här > tråden <. Jag har inte själv hört dessa högtalare, men det här gänget är tämligen kräsna (om än möjligen på ett speciellt sätt). Om det inte är något jag missat så har Sportbilsentusiasten sådana och verkar extremt nöjd.
paa skrev:Vad kostar sådana burkar?
bassman skrev:Hög känslighet på dessa. 99dB 1W-1m. Nominell impedans specen är 8ohm. Känns som gjuten till en god rörigg
hcl skrev:Kolla in den här > tråden <. Jag har inte själv hört dessa högtalare, men det här gänget är tämligen kräsna (om än möjligen på ett speciellt sätt). Om det inte är något jag missat så har Sportbilsentusiasten sådana och verkar extremt nöjd.
Mirage skrev:Finns även en tråd på Component om 3677 och en om JBL Pro Cinema.
Mirage skrev:Finns även en tråd på Component om 3677 och en om JBL Pro Cinema.
Tangband skrev:bassman skrev:Hög känslighet på dessa. 99dB 1W-1m. Nominell impedans specen är 8ohm. Känns som gjuten till en god rörigg
Verkar vara påkostade element, men inte så påkostad design. Hur hög är wafen på ett par sådana i vardagsrummet?
Tangband skrev:Mirage skrev:Finns även en tråd på Component om 3677 och en om JBL Pro Cinema.
Från signaturen Jajo:
"JBL 3677 är en enastående högtalare, utan tvekan den bästa jag ägt för såväl filmtittning som musiklyssning. Har tidigare ägt bland annat ett aktivt Linnsystem med sexsiffrig prislapp och M&Ks största THX-certifierade ljudsystem.
* Som alla högpresterande högtalarsystem är 3677 extremt känsliga för insignalen. Det krävs inga starka slutsteg, men de måste vara välljudande. Kan rekommendera Crown XLS1500 som är det bästa PA-slutsteget jag testat (mycket bättre än det många gånger dyrare XTI2002 som jag också äger).
* 3677 avslöjar ALLA fel i systemet på ett plågsamt tydligt sätt. Om inte signalkällan och ljudprocessorn håller måttet kommer det märkas direkt. Läs gärna Fischers tråd här om de jitterproblem han upplever i sitt JBL PRO-system. Jag har optimerat en massa "smådetaljer" i mitt system efter att jag installerade 3677, sånt som jag aldrig reagerade på med mina tidigare högtalare. Kul, men tidskrävande."
bassman skrev:Det är väl utsträckning i basen som man oftast får försaka när känsligheten drar iväg.(?) Det kan ju vara bra "tjong" i dom ändå.
Vill man ha lägre utsträckning är det bara jacka på basmoduler, vilket väldigt många här på faktiskt använder
Och djupbas skapar ju ändå bara problem, jo-då-så-att..
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Mirage skrev:Finns även en tråd på Component om 3677 och en om JBL Pro Cinema.
Från signaturen Jajo:
"JBL 3677 är en enastående högtalare, utan tvekan den bästa jag ägt för såväl filmtittning som musiklyssning. Har tidigare ägt bland annat ett aktivt Linnsystem med sexsiffrig prislapp och M&Ks största THX-certifierade ljudsystem.
* Som alla högpresterande högtalarsystem är 3677 extremt känsliga för insignalen. Det krävs inga starka slutsteg, men de måste vara välljudande. Kan rekommendera Crown XLS1500 som är det bästa PA-slutsteget jag testat (mycket bättre än det många gånger dyrare XTI2002 som jag också äger).
* 3677 avslöjar ALLA fel i systemet på ett plågsamt tydligt sätt. Om inte signalkällan och ljudprocessorn håller måttet kommer det märkas direkt. Läs gärna Fischers tråd här om de jitterproblem han upplever i sitt JBL PRO-system. Jag har optimerat en massa "smådetaljer" i mitt system efter att jag installerade 3677, sånt som jag aldrig reagerade på med mina tidigare högtalare. Kul, men tidskrävande."
Var det inte du som ville ha mycket bas? Inte mycket till botten verkar det med de högtalarna där man tycks priorterat hög effektivitet före utsräckt omfång.
paa skrev:bassman skrev:Det är väl utsträckning i basen som man oftast får försaka när känsligheten drar iväg.(?) Det kan ju vara bra "tjong" i dom ändå.
Vill man ha lägre utsträckning är det bara jacka på basmoduler, vilket väldigt många här på faktiskt använder
Men JBL Pro har ju subwoofers i den där biohögtalarserien också.
bassman skrev:Det är väl utsträckning i basen som man oftast får försaka när känsligheten drar iväg.(?) Det kan ju vara bra "tjong" i dom ändå.
Tangband skrev:Som jag fattat det använder jbl 3677 denna driver till diskanten
The high-frequency section consists of the JBL 2416-1 pure titanium com-
pression driver and 2373 Flat-Front Bi-Radial® horn.
paa skrev:Tangband skrev:Som jag fattat det använder jbl 3677 denna driver till diskanten
I detta dokument står det andra uppgifter:
http://www.jblpro.com/ProductAttachment ... cSheet.pdfThe high-frequency section consists of the JBL 2416-1 pure titanium com-
pression driver and 2373 Flat-Front Bi-Radial® horn.
Det är fortfarande en Selenium-JBL från Mexico, och inte en Balboa-konstrukton från USA.
Tangband skrev:bassman skrev:Det är väl utsträckning i basen som man oftast får försaka när känsligheten drar iväg.(?) Det kan ju vara bra "tjong" i dom ändå.
En av jbls subbasar i PRO cinemaserien
bassman skrev:Tangband skrev:bassman skrev:Det är väl utsträckning i basen som man oftast får försaka när känsligheten drar iväg.(?) Det kan ju vara bra "tjong" i dom ändå.
En av jbls subbasar i PRO cinemaserien
Jamen då så. Ett par sådan så rockar det garanterat
darkg skrev:Det ser ut som tredje ordningens i både lp och hp (LCL resp. CLC).
paa skrev:darkg skrev:Det ser ut som tredje ordningens i både lp och hp (LCL resp. CLC).
Elektriskt sett över enbart filtret ja, men akustiskt dvs de tonkurvor och den resulterande fasgång som kommer ur elementen är naturligtvis brantare.
Tangband skrev:paa skrev:darkg skrev:Det ser ut som tredje ordningens i både lp och hp (LCL resp. CLC).
Elektriskt sett över enbart filtret ja, men akustiskt dvs de tonkurvor och den resulterande fasgång som kommer ur elementen är naturligtvis brantare.
Jag antar att de även har en frekvensgångskorrektion för horndiskanten i filtret också, finns där något notchfilter ? 15 tummaren delas ju ganska högt upp.
darkg skrev:Tangband skrev:paa skrev:Elektriskt sett över enbart filtret ja, men akustiskt dvs de tonkurvor och den resulterande fasgång som kommer ur elementen är naturligtvis brantare.
Jag antar att de även har en frekvensgångskorrektion för horndiskanten i filtret också, finns där något notchfilter ? 15 tummaren delas ju ganska högt upp.
C5 - L2 - R7//R8, resonans @ 1330 Hz
Tangband skrev:darkg skrev:Tangband skrev:
C5 - L2 - R7//R8, resonans @ 1330 Hz
Aha, notchfilter- kanske ett måste för en 15 tummare som ska spela över 1 kHz ? Delningsfilter-Schemat finns ju för alla att se och jag tror båda Jbl elementen kan köpas lösa dessutom. Men kommer man under 10000:- per styck om man gör dem själv tro ?
hcl skrev: har Sportbilsentusiasten sådana och verkar extremt nöjd.
sportbilsentusiasten skrev:hcl skrev: har Sportbilsentusiasten sådana och verkar extremt nöjd.
Stämmer!
Välkomna hem o lyssna
Evil_Homer skrev:Stativet du pratar om, hur ser detta ut?
Kraniet skrev:Känns ju inte som att de har en "korrekt" frekvenskurva för de högre frekvenserna i hemmiljö. De är ju designade för biografer inte för hemmet.
Här är en artikel om X-kurvan och varför den kom till och hur den relaterar till biotittande/lyssnande hemma.
https://hometheaterhifi.com/volume_9_2/ ... -2002.html
Tangband skrev:Kraniet skrev:Känns ju inte som att de har en "korrekt" frekvenskurva för de högre frekvenserna i hemmiljö. De är ju designade för biografer inte för hemmet.
Här är en artikel om X-kurvan och varför den kom till och hur den relaterar till biotittande/lyssnande hemma.
Aha, det där var intressant. 3 db okt avrullning från 2 kHz och uppåt![]()
Men det hindrar ju inte att ljudet kan bara subjektivt bra även i hemmiljö, många verkar ju gilla ljudet?
Det går säkert att ”snygga till” frekvenskurvorna med nytt delningsfilter eller med hjälp av dsp, men det är inte säkert om musiken återges subjektivt bättre då.
Jag tycker det är intressant med hög känslighet, stora element och horn i diskanten- det blir bra SLAM
Tangband skrev:Kraniet skrev:Känns ju inte som att de har en "korrekt" frekvenskurva för de högre frekvenserna i hemmiljö. De är ju designade för biografer inte för hemmet.
Aha, det där var intressant. 3 db okt avrullning från 2 kHz och uppåt![]()
Men det hindrar ju inte att ljudet kan bara subjektivt bra även i hemmiljö, många verkar ju gilla ljudet?
Det går säkert att ”snygga till” frekvenskurvorna med nytt delningsfilter eller med hjälp av dsp, men det är inte säkert om musiken återges subjektivt bättre då.
Jag tycker det är intressant med hög känslighet, stora element och horn i diskanten- det blir bra SLAM
jonasp skrev:
Notera att X-kurvan har helt bisarra toleranser, och att avrullningen över 2 kHz ska justeras beroende på lyssningavstånd!
jonasp skrev:JBL M2 är en högtalare jag VERKLIGEN vill lyssna på!
jonasp skrev:Jo, här, denna bild:
Kraniet skrev:Blir lite klurigt eftersom det blandas totalljudskurva i rum med högtalares frekvensgång. Det är ju två olika saker.
(den där senaste bilden visar ju på totalljudet i rummet, eller det som kallas lyssningsfönster. Dvs en summering av direktljud och reflekterat ljud)
jonasp skrev:@
Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder?
jonasp skrev:@Tangband;
Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder?
FBK skrev:jonasp skrev:@Tangband;
För så bör det låta. Jag är ett levande exempel på att så bör det låta
FBK skrev:jonasp skrev:@Tangband;
jonasp skrev:FBK skrev:jonasp skrev:@Tangband;
Jag tycker, för protokollets skull, också att det bör vara så, om det "ska låta rakt/rätt".
Tangband skrev:Du kanske skulle gilla Jbl 3677 , de faller ungefär i den storleksordningen som Tooles mätning
Kanske därför så många verka gilla dessa högtalare ? De låter kanske ”rätt” med musik ?
jonasp skrev:Tangband skrev:Du kanske skulle gilla Jbl 3677 , de faller ungefär i den storleksordningen som Tooles mätning
Kanske därför så många verka gilla dessa högtalare ? De låter kanske ”rätt” med musik ?
Blanda nu inte ihop en direktljudskurva med en kurva som innehåller direktljud + reflektioner.
Kraniet skrev:kan det ha något med exponering att göra? De flesta personer har nog vuxit upp med system där loudnessknappen varit intryckt?
Vilket ljudtryck som används vid lyssningen kanske också inverkar på resultatet?
Kan iofs tycka det är konstigt att de oerfarna vill ha mer diskant. Kan det ha med upplevelsen av "klarhet" att göra? Dvs att de har svårare att höra detaljerna lika bra som den som är van att lyssna gör?
Jag tycker det heldragna linjen ser ut ungefär så som jag vill ha det. Möjligen något mycket energi vid 3-4 kHz-området
jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder?
JM skrev:jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder?
Sannolikt föreligger en vanlig men föga känd hörselskada, hyperacusi dvs relativ överkänslighet för vissa frekvenser, hos sk tränade lyssnare som förklarar varför de föredrar fallande diskant. Flera högtalarkonstruktörer kompenserar egen och potentiella kunders hyperakusi kring 3500 Hz med BBC liknande dipp och med fallande diskant.
Långvarig exponering av ljud kring 85 dB kan leda hyperacusi. Men det finns många andra orsaker till hyperacusi. Ca 10 % har det. Ofta är audiogrammet normalt dvs vid vanlig hörseltest betraktas de som normalhörande. Vanligen drabbas de känsligaste frekvenserna dvs de kring 3500 Hz och de högsta.
Hyperacusi leder ofta efter ca 10 år till tinnitus i skadade frekvensområden. Sannolikt handlar det om skadade yttre hårceller i innerörat.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC539655/
JM
jonasp skrev:Nu blandar du ihop direktljud med summan av direktljud och reflekterat ljud igen!
Sedan undrar jag hur du tänkte att folk från gatan hade lika rätt som de tränade lyssnarna? (Det är fel slutsats!)
AndreasArvidsson skrev:Jag skulle säga att det är så att ovana lyssnare lätt bli imponerade av en massa bas och diskant med mycket detaljer. En van lyssnare vet att detta blir jobbigt i längden och strävar efter en mer neutral återgivning. Att erfarna lyssnare skulle ha hörselskador i strörre utsträckning och att detta påverkar deras val ser jag gärna bevis för innan jag tror på det.
Tangband skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag skulle säga att det är så att ovana lyssnare lätt bli imponerade av en massa bas och diskant med mycket detaljer. En van lyssnare vet att detta blir jobbigt i längden och strävar efter en mer neutral återgivning. Att erfarna lyssnare skulle ha hörselskador i strörre utsträckning och att detta påverkar deras val ser jag gärna bevis för innan jag tror på det.
Hmm... frågan är vad Toole menar med tränade lyssnare ? Är det lyssnare som lyssnat mycket på musik genom högtalarlådor eller är det lyssnare som lyssnat mycket på verklig musik framfört live ?
Tangband skrev:De otränade hade lika fel som de tränade i diskantområdet. De otränade ville har mer diskant än neutralt, de tränade ville ha mindre diskant än neutralt. Snittet av alla dessa lyssnare var nära nog neutralt.
Tangband skrev:Det talar väl för att blandade lyssningspaneler vore det bästa?, åtminstone för att utvärdera klangfärg i diskanten ?
JM skrev:jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder?
Sannolikt föreligger en vanlig men föga känd hörselskada, hyperacusi dvs relativ överkänslighet för vissa frekvenser, hos sk tränade lyssnare som förklarar varför de föredrar fallande diskant. Flera högtalarkonstruktörer kompenserar egen och potentiella kunders hyperakusi kring 3500 Hz med BBC liknande dipp och med fallande diskant.
Långvarig exponering av ljud kring 85 dB kan leda hyperacusi. Men det finns många andra orsaker till hyperacusi. Ca 10 % har det. Ofta är audiogrammet normalt dvs vid vanlig hörseltest betraktas de som normalhörande. Vanligen drabbas de känsligaste frekvenserna dvs de kring 3500 Hz och de högsta.
Hyperacusi leder ofta efter ca 10 år till tinnitus i skadade frekvensområden. Sannolikt handlar det om skadade yttre hårceller i innerörat.
JM
jonasp skrev:JM skrev:jonasp skrev:Har ni någon teori om varför de tränade lyssnarna ville ha lite mer bashöjning och lite mer diskantfall än vad den predikterade steady-state-kurvan antyder?
JM
Jag är tämligen säker på att du blandar korten här. Ursprungsartikeln är skriven av Sean Olive m fl och de är mycket väl medvetna om effekterna på hörselskador. Det vore sensationellt om de inte kontrollerat detta. Toole skriver ju mycket om det i boken. Nu har jag inte tillgång till originalartikeln som Toole citerar men får väl ta och skaffa den.
EFFECT OF AGE OF LISTENER
Conclusion:
With increasing age, listeners prefer less bass and less treble until 56+ years where they prefer much less bass and more
treble possibly due to hearing loss.
jonasp skrev:Ok. Men det är fortfarande så att forskarna som skrivit den aktuella artikeln är mycket väl medvetna om problemet. Och i en relaterad artikel hittar jag följande:EFFECT OF AGE OF LISTENER
Conclusion:
With increasing age, listeners prefer less bass and less treble until 56+ years where they prefer much less bass and more
treble possibly due to hearing loss.
Dvs när kraftigt nedsänkt hörsel uppstår vill de HÖJA diskanten. Notera att det är toppen av diskantområdet som dämpas i de grafer som visat tidigare. Det ska inte sammanblandas med de effekter som uppstår av att man vill dämpa 3 kHz-området!
Enklast är kanske att maila Sean Olive och fråga?
Kraniet skrev:Tränade lyssnare är ju de som tränat på att höra tonkurveavvikelser i Harmans träningsprogram how to listen http://harmanhowtolisten.blogspot.se/
Jag tror att en bieffekt som händer av sådan träning, och även för andra som har intresse av att lyssna, är att man blir mycket mer medveten om ljud. Trots att jag har nedsatt hörsel (öronbarn) hör jag mer saker och mycket bättre än andra personer jag känner som inte är intresserade av ljud. Men det har ju med uppmärksamhet att göra snarare än själva öronen. Utan min hörselnedsättning skulle jag förstås höra mer saker ändå.
Kan tänka mig att en del av effekten de ser i lyssningstesterna är att de tränade lyssnarna är mer uppmärksamma på ljudet och kanske överkompenserar något.
Det är också därför som jag är skeptisk till högtalare som är designade med "lyssningstester". Det är klart att saker ska låta bra och att man måste lyssna på dom. Men det gäller att vara väldigt försiktig för det är lätt att lur sig om man inte utgår ifrån nån slags objektiv referens. Just därför tror jag att olika typer av mätningar är väldigt viktiga verktyg ifall man ska hamna någorlunda rätt.
sportbilsentusiasten skrev:Har haft massa apdyra högtalare och är grymt kräsen.
De levererar!
Diskanten låter inte horn, bara bra. Men de rullar av runt 16k har jag för mig.
Nedåt rullar de av vid 45Hz, så sub behövs om man som jag är van vid full-range.
Med 15" smäller det på BRA, det gillas.
Klart BRA dynamik.
Låter lika bra på viskande tyst volym som järnet. Det är ovanligt.
De levererar även bas på låg volym.
Har en kopis som byggt stativ till dom, dessa gör STOR skillnad. Han kan leverera till fler.
Vi provade ut konstruktion och material under dryga ett år. Samma gäller stativ till subben.
Kom hem o lyssna och rapportera sedan här.
sportbilsentusiasten skrev:hcl skrev: har Sportbilsentusiasten sådana och verkar extremt nöjd.
Stämmer!
Välkomna hem o lyssna
Kraniet skrev:Harmangruppens tester är ju dubbelblinda så jag vet inte hur mycket "marknadsintressen" som är involverade. Deras högtalare mäter/låter som de gör som ett resultat av vad de funnit i testerna. Sen är det ju monolyssning osv så man måste ju tolka resultatet lite. Vilket ju har ju diskuterats i andra trådar.![]()
music4ever skrev:Kraniet skrev:Harmangruppens tester är ju dubbelblinda så jag vet inte hur mycket "marknadsintressen" som är involverade. Deras högtalare mäter/låter som de gör som ett resultat av vad de funnit i testerna. Sen är det ju monolyssning osv så man måste ju tolka resultatet lite. Vilket ju har ju diskuterats i andra trådar.![]()
Harmangruppens testar är intressanta och bra men man bör inte ta de som något facit. Finns flera saker som kan förbättras och ändra på, vilket Sean Olive själv påpekar. Han verkar vara mer ödmjuk över hur väl och bra deras tester är att berätta "verkligheten", tvärtemot vad vissa på forumet är som verkar tolka de som 100% facit.
MorganM skrev:sportbilsentusiasten skrev:hcl skrev: har Sportbilsentusiasten sådana och verkar extremt nöjd.
Stämmer!
Välkomna hem o lyssna
Var bor du?
sportbilsentusiasten skrev:MorganM skrev:sportbilsentusiasten skrev:Stämmer!
Välkomna hem o lyssna
Var bor du?
Göteborg och jag körde dom i ett litet rum med en drösa Öhmans akustikskivor då de öser ut en massa energi.
Men jag skrev om dom för 4.5år sedan, så jag har väl haft 4-5 par andra högtalare efter det.
Min son i Malmö har dom nu.
Har dock kvar subben JBL 4645C. Eventuellt till salu då jag ska testa nya subbar.
Ett måste till 3677 imho så det trycker på bra. Öhmns filer kör man då. Eller ett bättre filter som jag importerat från USA, som passar ännu bättre till dessa JBL
Saknar 3677 allt som oftast (dynamik och SLAM) men jag kan ju besöka sonen.
Gillar att byta högtalare.
FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:MorganM skrev:Var bor du?
Göteborg och jag körde dom i ett litet rum med en drösa Öhmans akustikskivor då de öser ut en massa energi.
Men jag skrev om dom för 4.5år sedan, så jag har väl haft 4-5 par andra högtalare efter det.
Har dock kvar subben JBL 4645C. Eventuellt till salu då jag ska testa nya subbar.
Ett måste till 3677 imho så det trycker på bra. Öhmns filer kör man då. Eller ett bättre filter som jag importerat från USA, som passar ännu bättre till dessa JBL
Du är en snäll pappa, förstår din son det?Eller är det ett sätt att "forma honom" så det blir vettigt ljud hos honom
Och inga pytte högtalare här inte.....
Kraniet skrev:Så är det ju och jag tror inte nån här att sagt att det är "be all end all". Däremot är det en bra utgångspunkt att sträva efter en högtalare som ger hög "olive score".
Deras testmetod sållar förmodligen bort 95% (?) av marknadens högtalare. Men bland de återstående 5% kan man ju diskutera vilka som är "bäst". Kanske finns det inget svar där heller utan man kan välja vilket som utifrån personlig smak, märkesbögeri, hur stjärnorna står i himlen eller annat..
sportbilsentusiasten skrev:FBK skrev:sportbilsentusiasten skrev:Göteborg och jag körde dom i ett litet rum med en drösa Öhmans akustikskivor då de öser ut en massa energi.
Du är en snäll pappa, förstår din son det?Eller är det ett sätt att "forma honom" så det blir vettigt ljud hos honom
Och inga pytte högtalare här inte.....
Ja båda sakerna. Jo han förstår att uppskatta omsorgen.
Har även stöttat med köpa in (och delvis sponsra) beggade streamer, försteg och slutsteg. Samt plasmaTV 50". Riktigt trevligt att se film hos honom.
Eller så är det av egoism så man slippet lida då man är där?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster