HEM 2018

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

HEM 2018

Inläggav hifikg » 2018-01-19 13:41

Börjar det inte dra ihop sig till mässa? Hittade ingen annons i H&M december och ingen tråd i forat. Wazzup?

Edit:

http://highendmassan.se

Är intresset för mässan lika stort som tidigare, eller kommer det finnas gott om plats i lokalerna den här gången? Föredragen hålls på Sheraton, nota bene! Vilka föredrag framkommer inte. Någon som vet mer än den officiella hemsidan avslöjar?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Re: HEM 2018

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-19 16:12

Väntar in jönköpingsmässan istället, det är för stort på Stockholmsmässan och man missar massor av rum.
En bra mässkarta saknade jag, fick ingen överblick på vad som visades vart.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-26 19:34

Är det inte ovanligt tyst om mässan i år? Kommer den bli en flopp? Idag läste jag den första annonsen för den i H&M och i forat är det stilla. Kanske blir det ovanligt lätt att hamna i sweetspot i år?

Jag ska leta upp montern för Omnio. Det verkar vara en riktig revolution det. Den återger den information som finns på LP, CD och band, men som inte kunnat höras tidigare. Och så visar man ett imponerande diagram där den vanliga stereoanläggningen ser ganska trist ut, medan den med Omnio verkligen innehåller staplar i mängd och olika färger. Det måste verkligen vara bra. Borde jag kolla prisnivån redan före mässan, eller ska jag låta mig överraskas?

Tjuvtittade och blev bjuden till ett inflyttningsevent 9 juni för två år sedan... ingen vidare action på den hemsidan heller.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-01-26 20:35

Jag tänkte gå om jag känner att jag har tid och är i staden.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-26 20:49

hifikg skrev:Är det inte ovanligt tyst om mässan i år? Kommer den bli en flopp? Idag läste jag den första annonsen för den i H&M och i forat är det stilla. Kanske blir det ovanligt lätt att hamna i sweetspot i år?

Jag ska leta upp montern för Omnio. Det verkar vara en riktig revolution det. Den återger den information som finns på LP, CD och band, men som inte kunnat höras tidigare. Och så visar man ett imponerande diagram där den vanliga stereoanläggningen ser ganska trist ut, medan den med Omnio verkligen innehåller staplar i mängd och olika färger. Det måste verkligen vara bra. Borde jag kolla prisnivån redan före mässan, eller ska jag låta mig överraskas?
...

Har du någon länk till den lovande produkten?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-26 21:37

paa skrev:
hifikg skrev:Är det inte ovanligt tyst om mässan i år? Kommer den bli en flopp? Idag läste jag den första annonsen för den i H&M och i forat är det stilla. Kanske blir det ovanligt lätt att hamna i sweetspot i år?

...

tonkraft.se eller egentligen Musical Innovation, men du får inte veta så mycket på den sidan
http://www.tonkraft.se/musical-innovation.html

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2018-01-26 21:46

3 st Pitebor kommer iaf dit. Säkert några fler också från andra orter. Hoppas vi ses hifikg :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-26 21:56

paa skrev:

...

Här verkar det finnas mer...

https://www.teracom.se/om-teracom/magasinet-mhz/mhz-nr-1/psykoakustikern/

"Genom att till exempel klippa signalen med psykoakustisk distorsionsmarkering har jag kunnat göra stereogenreringen på ett mer effektiv sätt"
Leif Claesson

Och här med både ljud och bild...

https://www.youtube.com/watch?v=02GP78S6Hx0

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-27 00:28

Aha, det heter Omnia, det var därför det inte gick att hitta något vettigt på Omnio.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-27 00:41

paa skrev:Aha, det heter Omnia, det var därför det inte gick att hitta något vettigt på Omnio.

Hmm... mittåt... det svenska underverket heter Omnio. Det jag hittade var något utomländskt underverk som verkar avsett för radiosändning, men likväl något välljudsfixande magiskt och det heter Omnia.
Förvirring total. Mässan närmar sig. Kanske får vi veta ALLT då!

makesrain

Inläggav makesrain » 2018-01-29 10:38

Jag har tänkt gå, troligen på lördagen. Informationen på hemsidan är lite fattig så jag som inte varit där förut känner mig lite vilse men det är ju fortfarande ett tag kvar.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-01-29 11:45

När kartorna kommer upp så kommer det att klarna. Allt ligger inom några hundra meter från centralstationen.
Numera pensionär.

makesrain

Inläggav makesrain » 2018-01-29 12:19

Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-01-29 12:48

makesrain skrev:Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"

Det beror på vad du sitter med i utgångsläget. Förutom att kunna spela (avsevärt) starkare än jag gör brukar det inte finnas några prylar att dregla över, men ett o annat musiktips och upplevelsen som helhet, en tradition lika stark som Kalle på julafton, gör det värt ett besök. Och ibland ser jag något bekant ansikte i strömmen av människor :)

makesrain

Inläggav makesrain » 2018-01-29 13:31

hifikg skrev:
makesrain skrev:Jo, så är det nog. Jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig men hoppas på flera "aha", "nämen, är det verkligen möjligt?" och några "en sån/ett par sådana måste jag ha!"

Det beror på vad du sitter med i utgångsläget. Förutom att kunna spela (avsevärt) starkare än jag gör brukar det inte finnas några prylar att dregla över, men ett o annat musiktips och upplevelsen som helhet, en tradition lika stark som Kalle på julafton, gör det värt ett besök. Och ibland ser jag något bekant ansikte i strömmen av människor :)

Ja, och det finns nog förbättringsmöjligheter både vad gäller utrustning och rum hos mig. Det största hindret hemma (min upplevelse) är nog att min sambo inte vill låta mig ha ett dedikerat musikrum, hon säger att vi aldrig skulle ses då. Om jag går ifrån mässan med några musiktips och en bra helhetsupplevelse kommer jag nog att känna mig nöjd även om jag inte uppnår mina tidigare uppsatta mål :D

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2018-01-29 21:08

Det är det långt mellan gångerna då man har varit på mässa och man har fått någon sådan upplevelse, det jag kan rekommendera är att kika in Dynaudio och deras nya stativare, dom har låtit ok på mässor, och RIKTIGT bra i butik, hur dom sen skulle kunna låta i ett bra rum,MUMS!

Sen demo ifrån Patrik, kommer inte på vad hans leverantör heter nu igen, men lirar på bl.a. System Audio.
Lätt bästa demonstratören som jag hört/sett iaf!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

makesrain

Inläggav makesrain » 2018-01-29 21:22

Evil_Homer skrev:

Det är det långt mellan gångerna då man har varit på mässa och man har fått någon sådan upplevelse, det jag kan rekommendera är att kika in Dynaudio och deras nya stativare, dom har låtit ok på mässor, och RIKTIGT bra i butik, hur dom sen skulle kunna låta i ett bra rum,MUMS!

Sen demo ifrån Patrik, kommer inte på vad hans leverantör heter nu igen, men lirar på bl.a. System Audio.
Lätt bästa demonstratören som jag hört/sett iaf!

Stort tack för tips, de ska jag absolut kolla in/lyssna på!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-16 16:18

Nu är det nära, men jag måste akta mig för att dra på mig en förkylning inför en liten operation jag ska göra om en vecka, så jag håller mig borta från stad och folk i år.
Men ha det så trevligt ni som ska dit!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-16 18:08

Värmer upp med Muddy Waters, Folk Singer. Undrar om någon kommer kunna presentera den (eller något annat) bättre än det låter här och nu. Levande ljus o en skvätt rödtjut gör förstås sitt till för helhetsintrycket :). Vinet heter Vivaldi för övrigt. Ska nog riva av Våren också.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-02-16 18:21

Bussbiljett är köpt, så man lär ju åka.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-02-16 19:06

Verkar vara en del som det vore kul att få ett ansikte på som åker i år. Varit lätt förkyld och velat fram och tillbaka hela veckan, nu är jag tyvärr inte längre lätt förkyld så säkrast att hålla sig hemma. "Utan" hörsel eller ork ger det nog väldigt lite...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-17 01:39

Frisk har blivit sjuk. :(

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-02-17 02:06

Kalejdokom skrev:Frisk har blivit sjuk. :(

Eller fake/alternative-Frisk* . . . typer. :( :wink:

*Hörru, kryapåsaj vettja . . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-17 11:05

Jag kommer att vara där, någonstans bland allt folk så gömmer sig lilla jag.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

makesrain

Inläggav makesrain » 2018-02-17 11:35

Jag måste tyvärr prioritera annat idag. Kanske kan jag ändå hinna in under eftermiddagen. DVD-ai, om du vill gömma dig bör du nog lämna hatten hemma (den på profilbilden) :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-17 20:08

makesrain skrev:Jag måste tyvärr prioritera annat idag. Kanske kan jag ändå hinna in under eftermiddagen. DVD-ai, om du vill gömma dig bör du nog lämna hatten hemma (den på profilbilden) :-)

Den lämnades hemma ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2018-02-17 22:08

Jag var där och blev mycket imponerad av tre uppsättningar: Arcam och PMC, Bryston & Bryston samt Rega och KEF.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-02-17 22:09

XTZ hade inte möjligtvis nya plate-ampen med sig?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-02-17 23:13

Ser ni en lätt vilsen, långhårig hårdrockare iförd svart skinnjacka av MC/punk/metal-stuk imorgon så är det antagligen jag.

Lystrar till David och bits sällan. :lol:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-18 13:55

Jag tyckte att det fanns fler rum detta år som lät skapligt, tre rum lät till och med rätt nice ! :)

Men följande rum nedan jtmärkte sig så pass att jag vill skriva om dom.

Bäst på mässan var:
1 Genelec - spelade som vanligt okomplicerat och njutbart, dock bottnade dom ena kanalen rätt mycket på en lå.
2: Buchardt - nykomling (för mig) och presterade bra, fina burkar för priset :)
3: JBL burkarna - Spelade tämligen neutralt men kändes lite "på", dock tror jag det har med det korta lyssningsavståndet att göra. Även ljudbilden var ej på topp, kanske av samma orsak ?

Överaskande dålig:
1: Guru - påträngande och tydligt skev energibalans i rummet, för mycket tidiga reflexer från sidoväggarna (som dessutom var obehandlade i kombo med en knapp invinkling).
2: Bryston - väldigt störande spridningsegenskaper på dessa, dom ändrade tonal balans mycket kraftigt med höjdledes förskjutning av lyssnaren. På exakt "rätt" höjd spelade dom dock övertygande, men huvudet i skruvstäd för att lyssna på musik ?! Njaaaa.
3: HiFi klubben (B&W) - diskanten ver verkligen ingen höjdare på deras nya flaggskepp... vad har dom gjort med den tidigare klart vettiga diskanten i äldre 800 modeller... ?!
Den nya upplevdes som både vass, liteessig och med för mycket energi i 4000Hz området.

Allt annat var en "smet" av ganska bra, okey hela vägen ner till bedrövligt men väntat, finns ingen anledning att skriva om dom :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-18 14:14

I hifiklubbens rum trodde vi att något var trasigt, men säljaren satt lugnt kvar och spelade vidare, så det ska väl låta så... brrr...

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2018-02-18 14:25

Tycker också att Genelec presterade bäst, och det lilla jag hörde av Buchardt var trevligt. Även Martin Logan var till belåtelse, vilket jag inte tyckte förra året. Tror att de stod i ett annat rum då.

Roligast var att lyssna på Line Magnetic LM 812, trots märkligt säljsnack: "de låter ännu bättre när man driver dem med lägre effekt!".

En högtalare vars ljud jag inte förstod mig på alls var Lukase RAW 12.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-18 14:27

@ HiFikg
Ja det var verkligen inget vidare, klart i nivå med det absolut sämsta på mässan pga just diskanten... det skq ej göra ont att lyssna på musik ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-18 15:56

Fostex skrev:En högtalare vars ljud jag inte förstod mig på alls var Lukase RAW 12.

8O Vilken egenartad tingest!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-02-18 16:03

:D Herr jonasp har blivit Redaktör! :) Kul.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-02-18 16:11

Gillade också Genelecs ljudpresentation, men det var en av flera presentatörer som inte kunde hålla sig från att säga något om vad fruar kan och inte kan acceptera i hemmet. Var på mässan med en kvinnlig kamrat som är en av de största skivsamlare jag träffat, samt i allra högsta grad lika drivande i uppbyggnaden av hemmets hifianläggning, som hennes partner. Hon blev både förbannad och trött på att behöva stå och lyssna på sådan dravel. Hon är potentiell kund precis som alla andra på mässan, men känner sig inte helt välkommen. Mycket synd.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-18 16:13

petersteindl skrev::D Herr jonasp har blivit Redaktör! :) Kul.

Tack Peter!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-18 17:57

shifts skrev:Gillade också Genelecs ljudpresentation, men det var en av flera presentatörer som inte kunde hålla sig från att säga något om vad fruar kan och inte kan acceptera i hemmet. Var på mässan med en kvinnlig kamrat som är en av de största skivsamlare jag träffat, samt i allra högsta grad lika drivande i uppbyggnaden av hemmets hifianläggning, som hennes partner. Hon blev både förbannad och trött på att behöva stå och lyssna på sådan dravel. Hon är potentiell kund precis som alla andra på mässan, men känner sig inte helt välkommen. Mycket synd.

Håller med om att det är väääääldigt förlegat och larvigt !
Men än dock en "gammal goding" detta med WAF och det tjatas ju om det löpande (om än mindre och mindre verkar det som) på diverse forum.
Så helt oväntat är det inte !
Men ändå störde jag mig på det rätt mycket, mins inte att det varit sådan tjat om WAF på mässor tidigare ?
Nu var det i ett gäng olika rum som det helt spontant kom sådana slängar från dom dom demade, vad har hänt?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-18 18:22

Sådär, då var det avklarat. Vi hann aldrig bort till konferenslokalerna vid Klaraberg, utan det fick räcka med Sheraton & Coor.

Bästa ljudet tyckte jag var Focals dyraste system. Där låter det som mycket pengar är inblandade och ett ljud jag skulle kunna leva med. PMC också OK men ljudbilden var knas. KEF´s "blad" lät OK på elektroniskt blipp-blopp men klappade igenom på nästa låt (nån rock/pop).

Det mesta andra lät från "tja..." till "men va´f..." men det är ju mässljud...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-18 18:26

shifts skrev:Gillade också Genelecs ljudpresentation, men det var en av flera presentatörer som inte kunde hålla sig från att säga något om vad fruar kan och inte kan acceptera i hemmet. Var på mässan med en kvinnlig kamrat som är en av de största skivsamlare jag träffat, samt i allra högsta grad lika drivande i uppbyggnaden av hemmets hifianläggning, som hennes partner. Hon blev både förbannad och trött på att behöva stå och lyssna på sådan dravel. Hon är potentiell kund precis som alla andra på mässan, men känner sig inte helt välkommen. Mycket synd.

Det är ju lite tragiskt, att inte alienera sig med potentiella kunder är ju marknadsföring 101 kan man tycka.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-18 18:28

jonasp skrev:
Fostex skrev:En högtalare vars ljud jag inte förstod mig på alls var Lukase RAW 12.

8O Vilken egenartad tingest!

8O Ja... ser så ut...

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-18 18:30

Conan skrev:Sådär, då var det avklarat. Vi hann aldrig bort till konferenslokalerna vid Klaraberg, utan det fick räcka med Sheraton & Coor.

Bästa ljudet tyckte jag var Focals dyraste system. Där låter det som mycket pengar är inblandade och ett ljud jag skulle kunna leva med. ...

Beror så klart på kabellyftarna!

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2018-02-18 18:33

Och berylliumdiskanterna!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-18 18:35

Micke23 skrev:Och berylliumdiskanterna!

I det lite mindre Focal-systemet som de hade i rummet intill tillskrev man någon slags strömrenare allt välljud, så det där med högtalare är nog inte så viktigt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-02-18 18:58

jonasp skrev:Det är ju lite tragiskt, att inte alienera sig med potentiella kunder är ju marknadsföring 101 kan man tycka.

Ja, håller med. Vi var i det rummet för att hon just var spekulant på ett par större Genelec-monitorer. Nu vet jag inte om personen som demade där var anställd hos Genelec eller om det var en återförsäljare, men när vi lämnade rummet var hon inte längre intresserad av att lägga pengarna där.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-02-18 19:02

DVD-ai skrev:

Håller med om att det är väääääldigt förlegat och larvigt !
Men än dock en "gammal goding" detta med WAF och det tjatas ju om det löpande (om än mindre och mindre verkar det som) på diverse forum.
Så helt oväntat är det inte !
Men ändå störde jag mig på det rätt mycket, mins inte att det varit sådan tjat om WAF på mässor tidigare ?
Nu var det i ett gäng olika rum som det helt spontant kom sådana slängar från dom dom demade, vad har hänt?!

Inget konstigt, det är ju viktigare med WAF än någonsin. Folk har ju blivit inredningsfanatiker mer eller mindre. Det måste vara snyggt och sladdlöst osv. , har ju blivit viktigare än ljudet får man intrycket av. :roll:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-02-18 19:08

3: HiFi klubben (B&W) - diskanten ver verkligen ingen höjdare på deras nya flaggskepp... vad har dom gjort med den tidigare klart vettiga diskanten i äldre 800 modeller... ?!
Den nya upplevdes som både vass, liteessig och med för mycket energi i 4000Hz området.

Så blir det i jakten på det mer detaljerade ljudet som numera är inne. (och som inte finns i min värld) Mycket synd på en tillverkare som gjort en hel del bra burkar genom åren som du ovan påtalar.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-18 19:22

shifts skrev:
jonasp skrev:Det är ju lite tragiskt, att inte alienera sig med potentiella kunder är ju marknadsföring 101 kan man tycka.

Ja, håller med. Vi var i det rummet för att hon just var spekulant på ett par större Genelec-monitorer. Nu vet jag inte om personen som demade där var anställd hos Genelec eller om det var en återförsäljare, men när vi lämnade rummet var hon inte längre intresserad av att lägga pengarna där.

Det behöver inte tolkas ordagrant och de får väl lära sig att kalla de för PAF istället, Partner Acceptance Factor, typ. De flesta som bor tillsammans med någon behöver ta hänsyn till sin partner/barn/tillgängligt utrymme/livet i övrigt osv osv. Så visst har både storlek och design betydelse för vad man får/kan släpa hem. Har man ett dedicerat lyssningsrum, eller liknande, som man själv bestämmer över blir det en annan sak :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-18 21:16

hifikg skrev:
Conan skrev:Sådär, då var det avklarat. Vi hann aldrig bort till konferenslokalerna vid Klaraberg, utan det fick räcka med Sheraton & Coor.

Bästa ljudet tyckte jag var Focals dyraste system. Där låter det som mycket pengar är inblandade och ett ljud jag skulle kunna leva med. ...

Måste väl vara det. Bra lät det i vart fall, och det har det gjort om de stora Focal även på tidigare mässor.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-18 21:17

hifikg skrev:

I det lite mindre Focal-systemet som de hade i rummet intill tillskrev man någon slags strömrenare allt välljud, så det där med högtalare är nog inte så viktigt.

Måste varit väldigt skitig ström, för det systemet lät inte i närheten som det dyrade i rummet bredvid.

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2018-02-18 21:56

Vi får börja använda PAF istället för WAF! :D
Harden The Fuck Up!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2018-02-18 22:03

hifikg skrev:

Jag skulle snarare tro att det berodde på Pass-elektroniken. Makalöst fina byggen.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2018-02-18 22:05

hifikg skrev:

Nej man kunde ju nästan tro det i vissa fall där en Stromtank kostade mer än högtalarna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-02-18 23:46

Väldigt med snack om Voxativ på Facebook. Hyllas oerhört mycket.

Personligen så var det nog inget för mig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-18 23:58

Zeeall skrev:Väldigt med snack om Voxativ på Facebook. Hyllas oerhört mycket.

Feta rör räcker inte alltid... Bild

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-02-19 00:21

Kan iaf konstatera (igen) att det är svårt att vara hårdrockare och audiofil i Sverige. Iaf om man ska gå på mässa. :P

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2018-02-19 02:15

Jag lyssnade på lördagens bästa ljud. På Operan. Tosca.
Orkestern var helt fantastisk.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2018-02-19 02:34

Vicka högisar körde de mä ...typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-19 03:38

hifikg skrev:Vinet heter Vivaldi för övrigt. Ska nog riva av Våren också.

Vad för vin är Våren?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-19 03:49

Zeeall skrev:Kan iaf konstatera (igen) att det är svårt att vara hårdrockare och audiofil i Sverige. Iaf om man ska gå på mässa. :P

Den enda rock jag hörde var inne hos de estniska högtalartillverkarna, de med guldöverdragna högtalarlådor. Minns ej namnet dock. I övrigt var det samma skitmusikmusik nästan överallt, samma tröttsamma plingplong och mässjazz som ju låter likadant överallt. Som jag skrev på annat ställe, tom i JBL-rummet föll man i fällan och spelade detta dravel. Med hänvisning att detta var en mässa och folk förväntade sig detta. Ville man spela musik ombads man att besöka en återförsäljare!

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-19 06:39

hifikg skrev:

Feta rör räcker inte alltid... [ Bild ]

Därinne lät det verkligen skitskumt.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-02-19 12:11

Conan skrev:
hifikg skrev:

Feta rör räcker inte alltid... [ Bild ]

Därinne lät det verkligen skitskumt.

Skönt att höra att det inte bara var jag och kompisen som tyckte så. Dom spelade Muddy Waters - Folk Singer på den stora modellen och det lät platt å tråkigt.

Bill50x skrev:
Zeeall skrev:Kan iaf konstatera (igen) att det är svårt att vara hårdrockare och audiofil i Sverige. Iaf om man ska gå på mässa. :P

Den enda rock jag hörde var inne hos de estniska högtalartillverkarna, de med guldöverdragna högtalarlådor. Minns ej namnet dock. I övrigt var det samma skitmusikmusik nästan överallt, samma tröttsamma plingplong och mässjazz som ju låter likadant överallt. Som jag skrev på annat ställe, tom i JBL-rummet föll man i fällan och spelade detta dravel. Med hänvisning att detta var en mässa och folk förväntade sig detta. Ville man spela musik ombads man att besöka en återförsäljare!

/ B

Frågade JBL representanten om han ville spela en låt men blev nekad.

Kyuss - Green Machine https://www.youtube.com/watch?v=iH-uXVEPfAg

det är min go-to demolåt. Mången dyrhögtalare har fallit på den.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2018-02-19 12:40

Tyckte föresten att det var kul att Pause fick dit Totem farbrorn som demade och berättade förtjänstfullt om Trible Tower och Element Metal. Det spelade riktigt hyfsat i samma jätterum som B&O lirade förra året med bumligt resultat.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-19 12:42

Den låten skulle inte jag heller spela som utställare. Skräpproduktioner (komprimerat och riktigt grisigt låter det) låter skräp på vilken som helst högtalare och det finns ingen anledning att spela sådant som jag ser det.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-02-19 12:43

Zeeall skrev:Kyuss - Green Machine https://www.youtube.com/watch?v=iH-uXVEPfAg

Förlåt en oinitierad fråga: Vad lyssnar du efter i den låten när du dömer ut högtalare? Jag misstänker att mina egna dyrhögtalare faller hårt, så det kan vara ett intressant experiment att lira den hemma.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-02-19 12:46

Måste vara för att den har lite dynamik… lite diskanthöjd dock vilket säkert kan sänka en och annan högtalare med "glittrande" diskant.

Bild

Någon tomte har inte kunnat hålla fingrarna i styr på den utgåva som finns på Spotify.

Spoiler:
Visa
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-19 12:49

Tycker nog inte att det låter så ljust, däremot låter tex cymbaler väldigt skitigt. Lyssna tex på den halvöppna hihaten i versen. I refrängen låter det som han kompar på en crash, men allt är så grötigt att det är svårt att höra exakt vad som pågår. Virveln låter även den helt vandaliserad tillika ultrakomprimerad.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-19 12:51

OJ, lyssnade på spotify nu och där låter det helt annorlunda - mkt ljusare men fortfarande olidligt skitigt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-02-19 12:54

PerStromgren skrev:

Förlåt en oinitierad fråga: Vad lyssnar du efter i den låten när du dömer ut högtalare? Jag misstänker att mina egna dyrhögtalare faller hårt, så det kan vara ett intressant experiment att lira den hemma.

Är väl inte direkt att det är en exceptionellt bra mixad låt eller så, snarare att den är ganska rörig (medvetet, genren är sådan). Gitarrer, elbas och baskagge ligger som en tjock matta och kan vara svårt att separera på en del högtalare.

Högt mixade cymbaler och lite essig sång så blir det lätt skrikigt på en ljus högtalare.

IMO en bra låt för att testa hur en högtalare klarar stökig musik, när det kommer till instrumentseparation och spelgladhet.

Kan ärligt säga att det jag har inte klarar det riktigt fullt ut.

En sak att notera, den version som ligger på Spotify är remastrad och låter FÖRJÄVLIGT! undvik den!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-19 13:02

Problemet är att låten kommer låta skitigt oaktat anläggningens kvalitet. Det går itne att spela sådant på mässor då det föreligger risk att andra lyssnare i rummet kopplar skitigheten till högtalarna snarare än produktionen per se.

Jag har vid några få tillfällen fått stänga av skivor som mässbesökare bett av få spelade och det är verkligen inte ett lätt beslut!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2018-02-19 13:08

Morello skrev:Problemet är att låten kommer låta skitigt oaktat anläggningens kvalitet. Det går itne att spela sådant på mässor då det föreligger risk att andra lyssnare i rummet kopplar skitigheten till högtalarna snarare än produktionen per se.

Jag har vid några få tillfällen fått stänga av skivor som mässbesökare bett av få spelade och det är verkligen inte ett lätt beslut!

Förstår precis, och det hänger ihop med det jag sa om att det är svårt att vara hårdrockare och audiofil. Musiken är av naturen stökig och skitig. Men det betyder inte att man kan ignorera kvaliten på högtalarna. I mitt tycke så krävs det väldigt mycket av en anläggning för att klara av tämja hårdrock och heavy metal.

En av anledningar att jag demar med just den låten är för att den ÄR stökig och ska vara så men det kan lätt bli FÖR stökigt.

Är man inte insatt i musiken så kan det lätt få för sig att det är anläggningen som låter skitigt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-02-19 13:27

Zeeall skrev:
Morello skrev:Problemet är att låten kommer låta skitigt oaktat anläggningens kvalitet. Det går itne att spela sådant på mässor då det föreligger risk att andra lyssnare i rummet kopplar skitigheten till högtalarna snarare än produktionen per se.

Förstår precis, och det hänger ihop med det jag sa om att det är svårt att vara hårdrockare och audiofil. Musiken är av naturen stökig och skitig. Men det betyder inte att man kan ignorera kvaliten på högtalarna. I mitt tycke så krävs det väldigt mycket av en anläggning för att klara av tämja hårdrock och heavy metal.

En av anledningar att jag demar med just den låten är för att den ÄR stökig och ska vara så men det kan lätt bli FÖR stökigt.

Jag håller med till fullo, att tung stökig musik skulle låta lika "illa" i alla högtalare,
Det tycker bara de som är av uppfattningen att allt förutom jazz och klassiskt är Djävulens musik :twisted:
Det är snarare så att fin musik låter "just" fint i alla anläggningar medans rörigare musik har en tendens att gröta ihop sig.
Jag skulle tro att mäss-musik oftast spelas inte för att den kräver mycket av anläggningen utan för att den är snäll mot dito.

OT. Hur är det med återväxten av audiofiler?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-02-19 13:31

Vad jag inte riktigt förstår är att produktionerna skall lida av så mycket skit som inte har med musiken att göra.
Jag gillar tex det stökiga sound man får av att spela på en halvöppen hihat i rätt sammanhang, men varför skall det skitas ned med massor av distorsion?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-02-19 13:36

Morello skrev:Vad jag inte riktigt förstår är att produktionerna skall lida av så mycket skit som inte har med musiken att göra.
Jag gillar tex det stökiga sound man får av att spela på en halvöppen hihat i rätt sammanhang, men varför skall det skitas ned med massor av distorsion?

Ja, inte minst elgitarrerna!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-02-19 14:11

DVD-ai skrev:Jag tyckte att det fanns fler rum detta år som lät skapligt, tre rum lät till och med rätt nice ! :)

Men följande rum nedan jtmärkte sig så pass att jag vill skriva om dom.

Bäst på mässan var:
1 Genelec - spelade som vanligt okomplicerat och njutbart, dock bottnade dom ena kanalen rätt mycket på en lå.
2: Buchardt - nykomling (för mig) och presterade bra, fina burkar för priset :)
3: JBL burkarna - Spelade tämligen neutralt men kändes lite "på", dock tror jag det har med det korta lyssningsavståndet att göra. Även ljudbilden var ej på topp, kanske av samma orsak ?

Överaskande dålig:
1: Guru - påträngande och tydligt skev energibalans i rummet, för mycket tidiga reflexer från sidoväggarna (som dessutom var obehandlade i kombo med en knapp invinkling).
2: Bryston - väldigt störande spridningsegenskaper på dessa, dom ändrade tonal balans mycket kraftigt med höjdledes förskjutning av lyssnaren. På exakt "rätt" höjd spelade dom dock övertygande, men huvudet i skruvstäd för att lyssna på musik ?! Njaaaa.

Allt annat var en "smet" av ganska bra, okey hela vägen ner till bedrövligt men väntat, finns ingen anledning att skriva om dom :)

Tolkar det som att Bryston hade högtalare på plats?
Dom har ju skrivit mycket om hur dom prioriterat spridnings egenskaperna, kanske är mest i horisontalplanet då.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2018-02-19 16:18

Ja det var tydligt. Jag orkade inte vänta på en bra sittplats därinne, utan stod och lyssnade. Då lät diskanten väldigt avmätt. Provade att "niga" lite och då lät det absolut bättre, till och med riktigt bra trots dåliga förutsättningar. Tror det är högtalare som vinner på stora lyssningsavstånd.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-02-19 16:47

Vilken modell av Brystons högtalare spelades det på? Dom största är lite av linje källor med dubbla diskanter och mellanregister men 3 basar.
Nu har dom även aktiva med separata slutsteg och digitalt filter.
Någon som har en bild på uppställningen?

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2018-02-19 17:05

RMA skrev:Vilken modell av Brystons högtalare spelades det på? Dom största är lite av linje källor med dubbla diskanter och mellanregister men 3 basar.
Nu har dom även aktiva med separata slutsteg och digitalt filter.
Någon som har en bild på uppställningen?

Jag har en bild som jag inte lyckas ladda upp, men jag tror att det var Bryston Model T Passive Loudspeaker.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-19 17:32

Det var en modell med 3st basar, 2st mellanregister och 2st diskanten som spelades på, ju längre ned man befann sig ju ljusare tonalt var dom, stående upp så var ljudet nästan att beskriva som dovt för mig som är så kort med mina 202cm :lol:
På mer normal stående höjd så var ljudet bara klart avtrubbat i toppen ;) (på ca 2,5-3,5m lyssningsavstånd)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2018-02-19 17:39

Tackar för svar, då var det deras största modell.
Intressant, det verkar som dom inte har tänkt på vertikal spridningen.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-19 17:46

Dller så har dom det och själva föredrar detta bettende ?

Jag själv konstaterade att golvreflexel med så mycket Hf blev påtagligt otrevlig när man befann sig sittande, krävs verkligen matta !
Och att det sittande på rätt ställe med matta blev vettigt, stående var det inget vidare pga dovheten...
men än så orkade jag inte försöka läsa av ljudet innan dom växlade till några coola men ej riktigt väljudande (dock lite roliga) gamla biograf högtalare. :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-02-19 18:22

Zeeall skrev:Frågade JBL representanten om han ville spela en låt men blev nekad.

Jag har bara provlyssnat på PCn, men intrycket är att det borde låte helt OK på stereon (har inte tid att prova just nu). Men: En högtalare som har problem med dist och problem med mellanregistret (som nästan alla har) kommer att falla platt. Chanslösa. Kör detta på en rejäl JBL eller eller INO-rigg och det kommer att låta bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-02-19 18:40

Jag förstår att man inte vill spela vilken musik som helst på en mässa. Förmodligen har man redan kommit överens med grannarna att på grund av läckaget mellan lokalerna så går det inte att spela vad som helst högt.
Sen kan en del musik slå an elaka rumsresonanser och spelar man dessa skivor så kommer ex antal personer skriva på forum att i det rummet lät det skit. Mullrig och bullrig bas och högtalaren är usel. Sen kommer det vara ganska svårt att få folk intresserade, för efter en sådan recension så kommer en del forumdeltagare att i senare diskussioner komma in med "var det inte den högtalaren som lät så dåligt på mässan". Och så kommer några fylla på "jo, det var det väl".
T.ex. så kan man ju se direkt felaktiga påståenden om t.ex. hur en LP12 är tillverkad här på faktiskt bara för att det finns tester ifrån 20-30 år tillbaka och folk tror att tiden stått stilla bara för att man inte ändrat beteckningen.
T.ex. är 1812 en sådan skiva som alla ville höra på mässa tidigare, inte för att lyssna på om det lät bra utan för att kunna skratta om nålen spårar ur.

Så jag har den största förståelse för att inte alla spelar okänt material. Inte för att vara nonchalanta eller elaka utan för att man kanske inte kan spela basig musik i det rum man har till förfogande. Och då tar man det säkra före det osäkra och inte spelar andras material. Det får handlare i så fall göra i en mera kontrollerad miljö.

/Harryup

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2018-02-19 18:58

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-19 19:58

Micke23 skrev:http://www.bryston.com/products/speakers/Model_T_Signature.html

...de skall nog hålla sig till elektronik.... det däringa kan döda deras trovärdighet...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-02-19 23:33

Zeeall skrev:Frågade JBL representanten om han ville spela en låt men blev nekad.

Hade jag blivit nekad att spela en låt (och jag var intresserad av högtalarna) så hade jag bett personen dra åt....Jag är kund och kan han inte visa upp sin vara för mig så kan han förlora mig som kund.

Jag använder alltid "sämre" inspelningar för att testa högtalare. Meningslös glen jazz kan till och med sunk som XXX* presentera okej, men på med en mer krävande komprimerad rockrökare och de kommer dista och leva fan illa kvickt. Det är min erfarenhet. :lol:

*Dumt att reta upp någon. :mrgreen:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-02-19 23:36

Max_Headroom skrev:

Jag har bara provlyssnat på PCn, men intrycket är att det borde låte helt OK på stereon (har inte tid att prova just nu). Men: En högtalare som har problem med dist och problem med mellanregistret (som nästan alla har) kommer att falla platt. Chanslösa. Kör detta på en rejäl JBL eller eller INO-rigg och det kommer att låta bra.

Kör en rip från original CDn på mina i32s nu. No problem att hålla nere distorsionen på bra nivåer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-20 09:27

Sällsynt trist demo. Jag frågade säljaren varför han inte spelade musik men han menade att detta var en mässa och det var vad besökarna förväntade sig.

Tänk er följande scenario: Du ska visa hur goda donuts du tillverkar. Du börjar servera lite socker och berättar att just detta socker är speciellt raffinerat. Sedan bjuder de på lite mjöl och berättar att det är malet på ett speciellt sätt. Slutligen bjuder du på lite olja och säger att denna olja är fantastisk att fritera donut'en i.

Men smaka någon donut får du inte, för detta är en livsmedelsmässa och besökarna förväntar sig att man gräver ner sig i detaljer.

Harryup: Att säljaren inte vill spela besökarnas medhavda musik kan jag förstå, men att i en demo inte ha några musikaliska alternativ som man själv valt ut och kan stå för är svagt. "Låtarna" som JBL demades med sade absolut noll om högtalarnas kapacitet.

/ B

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-20 09:34

Bill50x skrev:

Sällsynt trist demo. Jag frågade säljaren varför han inte spelade musik men han menade att detta var en mässa och det var vad besökarna förväntade sig.

Tänk er följande scenario: Du ska visa hur goda donuts du tillverkar. Du börjar servera lite socker och berättar att just detta socker är speciellt raffinerat. Sedan bjuder de på lite mjöl och berättar att det är malet på ett speciellt sätt. Slutligen bjuder du på lite olja och säger att denna olja är fantastisk att fritera donut'en i.

Men smaka någon donut får du inte, för detta är en livsmedelsmässa och besökarna förväntar sig att man gräver ner sig i detaljer.

Harryup: Att säljaren inte vill spela besökarnas medhavda musik kan jag förstå, men att i en demo inte ha några musikaliska alternativ som man själv valt ut och kan stå för är svagt. "Låtarna" som JBL demades med sade absolut noll om högtalarnas kapacitet.

/ B

Kommer inte ihåg vad som spelades när jag var och lyssnade på JBL men nån slags musik var det nog. :)

Vad gäller högtalaren i sig så både såg den ut som och lät påtagligt som en PA-högtalare. Det räcker för mig... 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-20 09:45

Han lirade två olika stycken när jag var där och sedan avslutade han med något "roligt" som säkert också var menat som musik. Fick uppfattningen att de stora klumparna mycket väl kan lira musik i ett hem. Och den obligatoriska skivspelaren fanns på plats. Om den nyttjades minns jag inte...
Bilagor
JBL_6763.JPG
JBL HEM18
JBL_6763.JPG (231.32 KiB) Visad 1543 gånger

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-20 12:46

Conan skrev:Kommer inte ihåg vad som spelades när jag var och lyssnade på JBL men nån slags musik var det nog. :)

Snarare organiserat ljud.
Och grabben som demade pratade faktiskt också om att deras högtalare (JBL, de har ju fler strängar på sin lyra) inte bara passade/var bäst på musik utan även HiFi numera!

/ B

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-02-20 23:37

flepost
Senast redigerad av distad 2018-02-20 23:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-02-20 23:37

hifikg skrev:Han lirade två olika stycken när jag var där och sedan avslutade han med något "roligt" som säkert också var menat som musik. Fick uppfattningen att de stora klumparna mycket väl kan lira musik i ett hem. Och den obligatoriska skivspelaren fanns på plats. Om den nyttjades minns jag inte...

DE där burkar hade jag tagit olyssnat om de vore gratis om jag haft plats och pengar till elektronik då de är ett billigt sätt gent memot mycket annat där ute att få en allround högtalare som klarar mycket. JBL;s bättre burkar funkar alltid.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2018-02-20 23:38

felpost

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-20 23:48

FBK skrev:
hifikg skrev:Han lirade två olika stycken när jag var där och sedan avslutade han med något "roligt" som säkert också var menat som musik. Fick uppfattningen att de stora klumparna mycket väl kan lira musik i ett hem. Och den obligatoriska skivspelaren fanns på plats. Om den nyttjades minns jag inte...

DE där burkar hade jag tagit olyssnat om de vore gratis om jag haft plats och pengar till elektronik då de är ett billigt sätt gent memot mycket annat där ute att få en allround högtalare som klarar mycket. JBL;s bättre burkar funkar alltid.

Mycket jag hade kunnat släpa hem gratis från mässan. Och en hel del som jag hade betalat glatt för om jag inte redan hade...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-21 17:29

Det enda jag egentligen blev liiite sugen på var hela stapeln med Bryston prylar (förrutom högtalarna), jag är så nöjd med det jag har så det är inte ens att jag var mycket sugen, bara en aning... :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2018-02-21 17:43

Musical Fidelity M8 Encore 500 tyckte jag verkade vara en riktigt prisvärd produkt om man ser till vad den innehåller! 8O

http://hifilounge.co.uk/musical-fidelity-encore-500
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-02-21 21:23

-Palle- skrev:Musical Fidelity M8 Encore 500 tyckte jag verkade vara en riktigt prisvärd produkt om man ser till vad den innehåller! 8O

"Entry level" "for everyone" lite audiofil ska man nog vara för att köpa den, men såg ju trevlig ut! Dock lite skeptisk till så mycket inbyggd funktionalitet för föränderliga format, framförallt streamingtjänster som plötsligt inte fungerar utan möjlighet att bara byta en "modul"

Men ett minimalistiskt system med den till pi220s torde bli både rätt kapabelt, komplett och enkelt, en bra instegsanläggning;)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-02-22 07:10

Var det nån som tog fler bilder? Jag var ju där men fotade inget. Bilder är alltid kul och jag missade några rum (typ alla uppe på Klaraberg).

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2018-02-22 10:47

Frisk skrev:
-Palle- skrev:Musical Fidelity M8 Encore 500 tyckte jag verkade vara en riktigt prisvärd produkt om man ser till vad den innehåller! 8O

"Entry level" "for everyone" lite audiofil ska man nog vara för att köpa den, men såg ju trevlig ut! Dock lite skeptisk till så mycket inbyggd funktionalitet för föränderliga format, framförallt streamingtjänster som plötsligt inte fungerar utan möjlighet att bara byta en "modul"

Men ett minimalistiskt system med den till pi220s torde bli både rätt kapabelt, komplett och enkelt, en bra instegsanläggning;)

Det är nog svårt att bygga en apparat som ska innehålla en streamingtjänst som är framtidssäker när man inte vet vad som händer i framtiden, men det var ju rätt hyfsat hårdvara så den borde precis som dom skriver vara uppgraderingar för eventuella framtida behov.

Ja hade jag själv kört 2-kanal hade jag förmodligen slagit till på den då den innehåller allt jag behöver och har riktigt bra med effekt!
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-02-22 17:13

Conan skrev:Var det nån som tog fler bilder? Jag var ju där men fotade inget. Bilder är alltid kul och jag missade några rum (typ alla uppe på Klaraberg).

Jag har några i min medlemspresentation, men hittade inte så många "kodak-moments" på mässan.
Det här är hornkonstruktionen som påstods låta bättre med en svagare förstärkare. 2x40 W gav inte förstärkaren "utrymme" den fick aldrig komma igång o jobba eller hur det nu förklarades. 2x11W var att föredra...
Bilagor
6766b_horn.jpg
6766b_horn.jpg (251.96 KiB) Visad 1270 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-02-24 18:11

Ja dom där var charmiga, inte bra på något vis egentligen... meeeen som sagt charmiga :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-02-24 19:28

[ Bild ]

Så här gott folk skall högtalare se ut!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Generellt om hifi