Moderator: Redaktörer
JM skrev:Flera gånger har jag noterat att flera är av uppfattningen att direktljudet i ett litet rum låter annorlunda än ljudet i ett ekofritt rum.
Dvs att uppmätt kurva i ekofritt rum inte kan användas till uppskattning av direktljudets tonkurva.
Kan någon förklara hur detta hänger ihop?
Kan någon förklara var undre frekvensen för direktljudet ligger och varför?
JM skrev:1.) Flera gånger har jag noterat att flera är av uppfattningen att direktljudet i ett litet rum låter annorlunda än ljudet i ett ekofritt rum.
2.) Dvs att uppmätt kurva i ekofritt rum inte kan användas till uppskattning av direktljudets tonkurva.
3.) Kan någon förklara hur detta hänger ihop?
4.) Kan någon förklara var undre frekvensen för direktljudet ligger och varför?
JM
Svante skrev:Enda sättet att få direktljudet annorlunda i olika rum är att fylla dem med olika gas. Då blir löptiden till högtalarens kant olika och baffelsteget en aning annorlunda. Men inte brukar man ha olika gas i rum? Olika temperatur kanske iofs. Däremot kan det tidiga ljudet vara annorlunda, om man i det tidiga ljudet inkluderar tex reflexen från väggen bakom högtalaren.
In the world of acoustics, there are many terms that are used to describe the acoustic field around a sound emitting object. Four of the most important are listed below:
•Near Field
•Far Field
•Free Field
•Diffuse Field
JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
petersteindl skrev:Svante skrev:Enda sättet att få direktljudet annorlunda i olika rum är att fylla dem med olika gas. Då blir löptiden till högtalarens kant olika och baffelsteget en aning annorlunda. Men inte brukar man ha olika gas i rum? Olika temperatur kanske iofs. Däremot kan det tidiga ljudet vara annorlunda, om man i det tidiga ljudet inkluderar tex reflexen från väggen bakom högtalaren.
Hur definierar du begreppet tidigt ljud? Det begreppet är nytt för mig. Tidiga reflexer är ett känt begrepp även om många missförstått det.
Vad gäller direktljud är det väl bara att se på definitionen av direktljud.
Vi skippar resonemanget med olika gaser.
Vad jag förstår anser du att högtalarbaffelns påverkan skall räknas in i direktljudet. Baffelsteget är inräknat i direktljudet. Men det är enbart under vissa betingelser, eller?
Tag exempelvis en plan baffel som är 2,5 meter hög och 6 meter bred och sätt mätmiken på 4 meters avstånd från högtalaren där högtalarelementen sitter försänkta i mitten på baffeln. Någonstans på frekvensskalan finns ett frekvensberoende mellan direktljud från membran och där baffelverkan kommer in och formar direktljudet.
Anser du det vara skillnad på en högtalares direktljud beroende på mikrofonavstånd till högtalaren?
<Sverkersnip>
JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
Dvs samma ljud du hör/mäter (inom hörbart frekvensområde) i ett ekofritt rum från identisk ljudkälla.
JM
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Enda sättet att få direktljudet annorlunda i olika rum är att fylla dem med olika gas. Då blir löptiden till högtalarens kant olika och baffelsteget en aning annorlunda. Men inte brukar man ha olika gas i rum? Olika temperatur kanske iofs. Däremot kan det tidiga ljudet vara annorlunda, om man i det tidiga ljudet inkluderar tex reflexen från väggen bakom högtalaren.
Hur definierar du begreppet tidigt ljud? Det begreppet är nytt för mig. Tidiga reflexer är ett känt begrepp även om många missförstått det.
Vad gäller direktljud är det väl bara att se på definitionen av direktljud.
Vi skippar resonemanget med olika gaser.
Vad jag förstår anser du att högtalarbaffelns påverkan skall räknas in i direktljudet. Baffelsteget är inräknat i direktljudet. Men det är enbart under vissa betingelser, eller?
Tag exempelvis en plan baffel som är 2,5 meter hög och 6 meter bred och sätt mätmiken på 4 meters avstånd från högtalaren där högtalarelementen sitter försänkta i mitten på baffeln. Någonstans på frekvensskalan finns ett frekvensberoende mellan direktljud från membran och där baffelverkan kommer in och formar direktljudet.
Anser du det vara skillnad på en högtalares direktljud beroende på mikrofonavstånd till högtalaren?
<Sverkersnip>
Alltså, som jag svarade JM så kan direktljud nog betyda lite olika saker, men det betyder i huvudsak det ljud som kommer direkt från ljudkällan utan att ha reflekterats. Det som är tveksamt är vad som är ljudkällan. Beroende på vad som diskuteras kan det vara lite olika.
"Direktljud" är ett ord. Man använder ordet i kommunikation, och när gränsfallen uppstår, när man kan mena lite olika så förtydligar man sig. Att dra gränser vid ett visst antal centimeters löptidsskillnad är inte meningsfullt. Visst kan det vara bra med tydliga definitioner, men det kan också vara bra med ord som man får använda lite olika.
Tidigt ljud är ljud som kommer tidigt. Jag hittade möjligen på det uttrycket nu, men andra har säkert använt det före mig. Det tidiga ljudet innehåller direktljudet och de tidiga reflexerna. De sena reflexerna ger efterklang. Gränsen mellan tidig och sen är flytande, men 1 ms är tidigt, 100 ms är sent.
Direktljudet kan vara olika på olika ställen i rummet, beroende på källans strålningsegenskaper. Direktljudet från en dipol är tex väldigt svagt i 90-gradersriktningen.
Wiki skrev:DirectSound is a deprecated software component of the Microsoft DirectX library for the Windows operating system. DirectSound provides a low-latency interface to sound card drivers written for Windows 95 through Windows XP and can handle the mixing and recording of multiple audio streams.
Dvs samma ljud du hör/mäter (inom hörbart frekvensområde) i ett ekofritt rum från identisk ljudkälla.
JM
rajapruk skrev:JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
JM
Jag får inte ihop detta. Du räknar alltså med vissa reflexer i direktljud i vissa fall, och menar att det blir samma som i ett ekofritt rum?
Detta kanske man snarare skulle kunna benämna "upplevt direktljud"? Jag tänker ofta på direktljud som i bemärkelsen upplevt direktljud. Tex som i att vid låga frekvenser kan reflexen från väggen som subwoofern står vid betraktas som ingå i direktljudet (det upplevda direktljudet) pga stora våglängden relativt reflexens ankomst.
petersteindl skrev:JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
JM
Alltså, du vill definiera direktljudet från en högtalare såsom det ljud som når lyssningspositionen inom tidsintervallet 0 till 1 ms gällande lead och lag mellan öronen.
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:
Tex som i att vid låga frekvenser kan reflexen från väggen som subwoofern står vid betraktas som ingå i direktljudet (det upplevda direktljudet) pga stora våglängden relativt reflexens ankomst.
jonasp skrev:JM, jag tror att det du menar med direktljud inte är vad vi andra menar med direktljud, vilket ger upphov till viss begreppsförvirring.
JM skrev:jonasp skrev:JM, jag tror att det du menar med direktljud inte är vad vi andra menar med direktljud, vilket ger upphov till viss begreppsförvirring.
Jag avser upplevt/hörbart direktljud och inte annat.
petersteindl skrev:JM skrev:Direktljud = Det hörbara ljud, oberoende av ljudkälla, som når lyssningspositionen innan precedence-effeken börjat verka.
JM
Alltså, du vill definiera direktljudet från en högtalare såsom det ljud som når lyssningspositionen inom tidsintervallet 0 till 1 ms gällande lead och lag mellan öronen.
[ Bild ]
Jag är ledsen, men du hänvisar till begreppet summing localization och inte till det som begreppet direct sound/direktljud syftar på.
Det är två separata skilda fenomen och bör behandlas helt åtskilt. Jag har visat denna bild förut och jag visar den nu igen.
Denna bild visar inte endast direktljud utan även varje första reflex. Jo, varje första reflex från begränsningsytor i ett rum har en viss infallsvinkel mot lyssnaren. Denna infallsvinkel från direktljudet, men även från respektive 1a reflex från begränsningsytor ger varje inkommande ljudvåg dess specifika lead och lag inom 1 ms. Det betyder att hörseln kan detektera skillnad på första reflexers infallsvinkel i förhållande till direktljudets infallsvinkel och hörseln integrerar helheten inom precedenceområdet.
Om jag skall säga vad jag tror så är det så att du hör direktljudet såsom en betydande del inom precedence området beroende på frekvens och inte inom summing localization området.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:rajapruk skrev:
Tex som i att vid låga frekvenser kan reflexen från väggen som subwoofern står vid betraktas som ingå i direktljudet (det upplevda direktljudet) pga stora våglängden relativt reflexens ankomst.
Som jag ser det finns det en flytande undre gräns för direktljud i rummet där upplevt direktljudet upphör att existera. Vid låga frekvenser bestämmer rummet under vilka frekvenser det inte finns något hörbart direktljud. När hörbara stående vågor uppträder upphör direktljudet att "stråla" i rummet vid denna frekvens. Under 80 Hz finns inget direktljud. Även hörbara resonanser under ca 300 Hz påverkar upplevelsen av direktljudet.
JM
rajapruk skrev:
Högtalarkonstruktioner som har mer än 1 ms interna ”tidsfel” är inte bra ur lokaliserings-aspekten med andra ord? Det kanske inte är helt ovanligt i stora hornsystem och högt delade basmoduler etc?
Det kanske även sabbar förutsättningarna för att efterkommande precedence skall fungera väl?
(Vill minnas att JM inte anser att fasgång är viktigt/hörbart för högtalare)
Svante skrev:"Upplevt direktljud" blir ju en verkligt knepig term.
Om man lyssnar både på direktljud och reflekterat ljud är det ohyggligt svårt att plocka isär dem i huvudet.
JM skrev:Svante skrev:"Upplevt direktljud" blir ju en verkligt knepig term.
Om man lyssnar både på direktljud och reflekterat ljud är det ohyggligt svårt att plocka isär dem i huvudet.
Du kan mäta att det finns ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms som når lyssningspositionen. Dessa reflexer kan du särskilja från direktljudet mätmässigt.
Samma ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms kan hjärnan inte särskilja från direktljudet. Så direktljudet och ljudreflexer med löptid under 1 ms ger "upplevt direktljud" skapat i hjärnan.
Kunskapen om hjärnans tillkortakommanden gör att det är viktigt att skapa ett direktljud i högtalarnas konstruktion så att potentiella reflexkällor under 1 ms undviks.
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Svante skrev:"Upplevt direktljud" blir ju en verkligt knepig term.
Du kan mäta att det finns ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms som når lyssningspositionen. Dessa reflexer kan du särskilja från direktljudet mätmässigt.
Samma ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms kan hjärnan inte särskilja från direktljudet. Så direktljudet och ljudreflexer med löptid under 1 ms ger "upplevt direktljud" skapat i hjärnan.
Kunskapen om hjärnans tillkortakommanden gör att det är viktigt att skapa ett direktljud i högtalarnas konstruktion så att potentiella reflexkällor under 1 ms undviks.
JM
Var har du läst detta? Har du någon länk eller referens?
Jag skall ge 3 exempel:
1. Tar du exempelvis en 2 kHz ton och lägger på en reflex fördröjd med 0,25 ms så kan jag garantera att du hör skillnaden på summan av dessa toner jämfört med om du tar bort reflexen.
2. Tar du exempelvis en 200 Hz ton och lägger på en reflex fördröjd med 2,5 ms så kan jag garantera att du hör skillnaden på summan av dessa toner jämfört med om du tar bort reflexen.
3. Tar du exempelvis en 50 Hz ton och lägger på en reflex fördröjd med 10 ms så kan jag garantera att du hör skillnaden på summan av dessa toner jämfört med om du tar bort reflexen.
Menar du att det skulle vara principiell skillnad mellan dessa eftersom den ena är under 1 ms, vad gäller det upplevda ljudet/direktljudet?
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Svante skrev:"Upplevt direktljud" blir ju en verkligt knepig term.
Du kan mäta "objektivt" att det finns ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms som når lyssningspositionen. Dessa reflexer kan du särskilja från direktljudet mätmässigt.
Samma ljudreflexer med löptid kortare än 1 ms kan hjärnan inte särskilja från direktljudet. Så direktljudet och ljudreflexer med löptid under 1 ms ger "upplevt direktljud" skapat/"summerat" i hjärnan.
JM
jansch skrev:Peter - jag har "lite svårt" att förstå att du kallar en baffels påverkan på ett högtalarelement för reflex (i frifält), eller uppfattar jag dej fel? I vedertagen akustisk teori förväntar sig att reflekterat ljud har samma vinkel som infallande ljud.
jansch skrev:Peter - jag har "lite svårt" att förstå att du kallar en baffels påverkan på ett högtalarelement för reflex (i frifält), eller uppfattar jag dej fel? I vedertagen akustisk teori förväntar sig att reflekterat ljud har samma vinkel som infallande ljud.
(I sig har en dansk gjort en större studie som visar att vinkeln faktiskt blir lite flackare i praktiska mätningar).
Dina exempel med 2 toner varav en fördröjd handlar väl mer om utsläckning än hur man uppfattar en reflex? Förklara gärna tydligare om du menar något annat.
Personligen kan jag inte se vitsen i att jämföra direktljud i ett frifältsrum och i ett bostadsrum av den enkla anledning att människor inte kan isolera direktljud på den nivån. Alltså det som Svante var inne på.
rajapruk skrev:JM skrev:rajapruk skrev:
Som jag ser det finns det en flytande undre gräns för direktljud i rummet där upplevt direktljudet upphör att existera. Vid låga frekvenser bestämmer rummet under vilka frekvenser det inte finns något hörbart direktljud. När hörbara stående vågor uppträder upphör direktljudet att "stråla" i rummet vid denna frekvens. Under 80 Hz finns inget direktljud. Även hörbara resonanser under ca 300 Hz påverkar upplevelsen av direktljudet.
JM
Ja så brukar jag också se på det som.
jansch skrev:Nattlorden - Mycket intressant men svårt att tolka hur och om "reflexer" från diffraktionen påverkar ljudet i nollaxeln. Alltså blir det en fördröjd vågfront.
petersteindl skrev:rajapruk skrev:JM skrev:
JM
Ja så brukar jag också se på det som.
Vill bara påpeka att stående vågor bildas efter det att ljudvågen passerat lyssnaren. Stående vågor/resonanser byggs upp efterhand med påförd energi. Stående vågor sätter markant prägel på totalen. Orgelbas och stråkbas påverkas mer än ett tillslag på bastrumma.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:petersteindl skrev:
Vill bara påpeka att stående vågor bildas efter det att ljudvågen passerat lyssnaren. Stående vågor/resonanser byggs upp efterhand med påförd energi. Stående vågor sätter markant prägel på totalen. Orgelbas och stråkbas påverkas mer än ett tillslag på bastrumma.
Med vänlig hälsning
Peter
Källa tack!
jansch skrev:Svante - jag hade ingen aning om att diffraktion vid en baffelkant kan också ske i "fel" riktning. D v s att diffraktionen kan generera vågutbredning i över 90grader framåt (för att den skall ha en påverkan på direktljudet mätt i nollaxeln).
Att det kan ske med t.ex. en ojämn baffelyta (hål /spalter/etc. förstår jag.
Kan man läsa på någonstans?
jansch skrev:Nattlorden - Mycket intressant men svårt att tolka hur och om "reflexer" från diffraktionen påverkar ljudet i nollaxeln. Alltså blir det en fördröjd vågfront.
petersteindl skrev:Sätter man upp en mikrofon t.ex. 3 meter från en högtalare i frifält och baffeln ger krokig frekvensgång på grund av dess utformning i området 200 Hz till 1000 Hz så är det direktljudet som man mätt fram. Det anser jag.
Nattlorden skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Källa tack!
Källa på att stående vågor inte uppstår förrän efter passage? Nu måste du väl ändå skämta/driva med oss? Om det inte är uppenbart för dig så skall du nog lägga ned alla diskussioner om akustik på direkten... ( för din egen skull - inte menat som oartighet )
Svante skrev:Givetvis finns det direkt och reflekterat ljud från en högtalare i ett rum vid alla frekvenser. Att de är mycket svåra att skilja från varandra är en annan sak, men man kan tex använda en intensitetsmikrofon och mäta den totalt utstrålade effekten genom att låta mikrofonen röra sig längs en tänkt "låda" runt högtalaren.
Nattlorden skrev:JM skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Källa tack!
Källa på att stående vågor inte uppstår förrän efter passage? Nu måste du väl ändå skämta/driva med oss? Om det inte är uppenbart för dig så skall du nog lägga ned alla diskussioner om akustik på direkten... ( för din egen skull - inte menat som oartighet )
oivavoi skrev:Tycker kanskje den tonen är nåt man kan prova att undvika...Från vad jag vet om psykoakustik har JM helt rätt.
petersteindl skrev:Svante skrev:Givetvis finns det direkt och reflekterat ljud från en högtalare i ett rum vid alla frekvenser. Att de är mycket svåra att skilja från varandra är en annan sak, men man kan tex använda en intensitetsmikrofon och mäta den totalt utstrålade effekten genom att låta mikrofonen röra sig längs en tänkt "låda" runt högtalaren.
Se där.
Det är så lilltroll mäter äggen ...
... då de hänger på väggen.
Med en radie på 1,5 meter...
... har lilltroll fått klartecken från Peter.
Kunde inte låta bli.
Med vänlig hälsning
Jag
oivavoi skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Källa tack!
Tycker kanskje den tonen är nåt man kan prova att undvika...Från vad jag vet om psykoakustik har JM helt rätt. För att uppfatta djupa toner behöver hjärnan att dom varar ett lite tag, för att dom skall uppfattas som att ha pitch/frekvensinnehåll. Om jag inte minns fel är det ungefär 40 ms som behövs vid 100hz, och 60 ms vid 50 hz. Det vill säga att hjärnan inte uppfattar det direkta ljudet (som oftast passerar snabbare än 20 ms), men bara hör hur basen interagerar med hela rummet. Dom ståande vågorna har hunnit att uppstå innan hjärnan uppfattar basen. Högre i frekvens är det annorlunda, hjärnan behöver mycket kortare tid för att uppfatta pitch i dom högre frekvenserna.
Sent nu, men kan gärna hitta referanse till detta i morgon.
Svante skrev:oivavoi skrev:Nattlorden skrev:
Tycker kanskje den tonen är nåt man kan prova att undvika...Från vad jag vet om psykoakustik har JM helt rätt. För att uppfatta djupa toner behöver hjärnan att dom varar ett lite tag, för att dom skall uppfattas som att ha pitch/frekvensinnehåll. Om jag inte minns fel är det ungefär 40 ms som behövs vid 100hz, och 60 ms vid 50 hz. Det vill säga att hjärnan inte uppfattar det direkta ljudet (som oftast passerar snabbare än 20 ms), men bara hör hur basen interagerar med hela rummet. Dom ståande vågorna har hunnit att uppstå innan hjärnan uppfattar basen. Högre i frekvens är det annorlunda, hjärnan behöver mycket kortare tid för att uppfatta pitch i dom högre frekvenserna.
Fast nu gällde väl inte detta psykoakustik, utan akustik. Vad man hör är tämligen ointressant (don't quote me on that...).
JM skrev:Varför och hur upphör direktljudet vid lägre frekvenser i det lilla rummet?
JM
oivavoi skrev:JM skrev:Varför och hur upphör direktljudet vid lägre frekvenser i det lilla rummet?
JM
Direktljudet "upphör" ju inte, men upplevs inte av hjärnan som separat från ljudet av rummet. Som jag skrev handlar det om att hjärnan behöver längre tid för att uppfatta pitch i dom lägra frekvenserna. Det samma gäller faktisk för högre frekvenser också (från 5 kHz och högre). Ljud vid höga och låga frekvenser måsta ha längre utsträckning i tid för att sansas som separata ljudförekomster. Det vill säga att det faktisk vill finnas en del transienta ljud som hjärnan inte hinner att uppfatta i et ekofritt rum (eller utomhus), men som kan uppfattas i ett reflekterande rum inomhus. Det är en av många anledningar till at jag tycker den audiofila manin med att "behandla" rum akustisk är en konstig sak.
EDIT: förutom i basen, der behövs oftast åtgärder!
JM skrev:Trådens frågeställning var..
Låter direktljud i litet rum annorlunda än i ekofritt rum?
Dvs hur det låter och inte hur det mäter. Har lite med psykologi/neurofysiologi i rummet att göra vilket är något annat än det som vanligen kallas för psykoakustik på detta forum.
Mätningar av direktljudet i ett litet rum är i detta sammanhang ointressant. Det behövs nämligen inte enligt tidigare inlägg för att svara på frågeställningen.
Jag har noterat genom åren att hur vi hör blir ofta hur vi mäter vilket är två helt olika saker. Båda är nödvändiga i rätt kontext.
Så åter till frågeställningen utan ovidkommande utsvävningar - Tack!
JM
oivavoi skrev:JM skrev:Varför och hur upphör direktljudet vid lägre frekvenser i det lilla rummet?
JM
Direktljudet "upphör" ju inte, men upplevs inte av hjärnan som separat från ljudet av rummet. Som jag skrev handlar det om att hjärnan behöver längre tid för att uppfatta pitch i dom lägra frekvenserna. Det samma gäller faktisk för högre frekvenser också (från 5 kHz och högre). Ljud vid höga och låga frekvenser måsta ha längre utsträckning i tid för att sansas som separata ljudförekomster. Det vill säga att det faktisk vill finnas en del transienta ljud som hjärnan inte hinner att uppfatta i et ekofritt rum (eller utomhus), men som kan uppfattas i ett reflekterande rum inomhus. Det är en av många anledningar till at jag tycker den audiofila manin med att "behandla" rum akustisk är en konstig sak.
petersteindl skrev:oivavoi skrev:JM skrev:Varför och hur upphör direktljudet vid lägre frekvenser i det lilla rummet?
JM
För att uppfatta tonhöjd behövs en viss tid. Men ljud består av fler subjektiva komponenter än tonhöjd. Timbre är en annan parameter och lokalisation d v s var är ytterligare en annan parameter. Ljudstyrka är också en parameter. Hörseln analyserar dessa saker på olika sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
oivavoi skrev:petersteindl skrev:oivavoi skrev:
För att uppfatta tonhöjd behövs en viss tid. Men ljud består av fler subjektiva komponenter än tonhöjd. Timbre är en annan parameter och lokalisation d v s var är ytterligare en annan parameter. Ljudstyrka är också en parameter. Hörseln analyserar dessa saker på olika sätt.
Med vänlig hälsning
Peter
Det är sant! God precisering. Men kan man göra nån absolut distinktion mellan tonhöjd och timbre?
Ang lokalisation är det ju riktigt att det fungerar på ett annat sätt. Det är en gren av psykoakustiken jag inte riktig har förstått än, tror jag.
petersteindl skrev:oivavoi skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Det är sant! God precisering. Men kan man göra nån absolut distinktion mellan tonhöjd och timbre?
Ang lokalisation är det ju riktigt att det fungerar på ett annat sätt. Det är en gren av psykoakustiken jag inte riktig har förstått än, tror jag.
Hur mycket som helstTag en symfoniorkester där varje instrument spelar ett A. De olika instrumenten spelar med samma tonhöjd men de olika instrumenten har väsensskild timbre i förhållande till varandra.
Dock kan en oboe spela melodi genom att variera tonhöjd men dess timbre är oförändrad.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:oivavoi skrev:JM skrev:Varför och hur upphör direktljudet vid lägre frekvenser i det lilla rummet?
JM
Jag förstår inte riktigt hur du tänker. Har du referenser?
JM
R. A. Rasch and R. Plomp skrev:1. INTRODUCTION
If a sound source and a listener are situated in an open field without any sound-reflecting surfaces in the neighbourhood, the emitted sound will reach the ears of the listener only via the straight line that-connects source and listener. The sound image that the listener receives will roughly correspond to the sound emitted by the source.
However, that is not the usual situation in listening to music. Producing musical Sounds and listening to them is almost always done in rooms or halls-technically speaking, in enclosed spaces. These enclosed spaces have bounding surfaces (walls, floor, ceiling) that reflect the incident sound.
Because of these reflections the emitted Sound dots not only reach the ears of the listener via the straight line from source to listener, but also via numerous other paths.
The sound that reaches the listener without any reflection is called the direct sound; the sound that arrives after one or more reflections is called the indirect sound or reverberation (see Fig. 1).
The presence of an indirect sound field has a profound influence on the sound image that the listener receives. The subjective effects of the indirect sound field make up what is loosely called the acoustics of a room or hall.
R. A. Rasch and R. Plomp skrev:We will first briefly examine the physical aspects of indirect sound. Fig. 1 shows several paths by which the sound of a source can reach a listener. Since all sound paths work equally well in both directions, source and listener can always be interchanged. The differences between a situation with and one without indirect sound may be summarized in three points:
1. The indirect sound adds sound energy at the position of the listener, resulting in a higher intensity than there would be without indirect sound. The gain can be substantial and depends, of course, on the sound absorption (and reflection) of the boundaries. It can be up to 10 or 15 dB.
2. The indirect sound arrives later than the direct sound because its path is always longer. If the velocity of sound is approximately 340 m/sec, it can be stated that every additional meter in a sound path causes a delay of 3.4 msec. Roughly, the time delays of indirect sound can he up to 100 msec per reflection. If the indirect sound includes some strong single late reflections with delays of more than 50 msec, these are called echoes.
Usually, it is possible to distinguish some discretely traceable reflections from the walls and ceiling that arrive first after the direct sound and a mass of diffuse later reflections coming from all directions.
The corresponding subjective effects may be described as follows:
1. The increase in sound intensity is perceived as an increase in loudness.
2. The later arrival of indirect sound has the effect that the source seems to sound a little longer than it really does. The direct sound is followed by a "cloud" of indirect sound. This gives continuity to a stream of notes that may have small discontinuities, such as staccato -notes: But the indirect sound may also coincide with or even mask the direct sound of the succeeding notes, which may confuse the sound image to a lesser or greater extent. The temporal aspects of indirect sound correspond to the subjective attribute definition, the ability to distinguish and to recognize sounds.
3. The incidence of sound from all directions results in an impression of spaciousness. This is usually considered a positive quality, although it seems necessary that the position of the sound source should be recognizable in the sound field.
petersteindl skrev:Jag känner att det behövs benas lite i definitioner på vad direktljud är innan man kan börja dissekera och fundera vidare över vad som bör ingå i direktljudet, speciellt inom ljudåtergivning med högtalare i rum av storleksordning 40 kubikmeter - 300 kubikmeter.
Jag väljer att saxa från en bok som heter: The Psychology of Music, Third Edition (Cognition and Perception).
Kapitlet är: The Listener and the Acoustic Environment
Författare är: R. A. Rasch and R. Plomp
R. A. Rasch and R. Plomp skrev:1. INTRODUCTION
If a sound source and a listener are situated in an open field without any sound-reflecting surfaces in the neighbourhood, the emitted sound will reach the ears of the listener only via the straight line that-connects source and listener. The sound image that the listener receives will roughly correspond to the sound emitted by the source.
However, that is not the usual situation in listening to music. Producing musical Sounds and listening to them is almost always done in rooms or halls-technically speaking, in enclosed spaces. These enclosed spaces have bounding surfaces (walls, floor, ceiling) that reflect the incident sound.
Because of these reflections the emitted Sound dots not only reach the ears of the listener via the straight line from source to listener, but also via numerous other paths.
The sound that reaches the listener without any reflection is called the direct sound; the sound that arrives after one or more reflections is called the indirect sound or reverberation (see Fig. 1).
The presence of an indirect sound field has a profound influence on the sound image that the listener receives. The subjective effects of the indirect sound field make up what is loosely called the acoustics of a room or hall.R. A. Rasch and R. Plomp skrev:We will first briefly examine the physical aspects of indirect sound. Fig. 1 shows several paths by which the sound of a source can reach a listener. Since all sound paths work equally well in both directions, source and listener can always be interchanged. The differences between a situation with and one without indirect sound may be summarized in three points:
1. The indirect sound adds sound energy at the position of the listener, resulting in a higher intensity than there would be without indirect sound. The gain can be substantial and depends, of course, on the sound absorption (and reflection) of the boundaries. It can be up to 10 or 15 dB.
2. The indirect sound arrives later than the direct sound because its path is always longer. If the velocity of sound is approximately 340 m/sec, it can be stated that every additional meter in a sound path causes a delay of 3.4 msec. Roughly, the time delays of indirect sound can he up to 100 msec per reflection. If the indirect sound includes some strong single late reflections with delays of more than 50 msec, these are called echoes.
Usually, it is possible to distinguish some discretely traceable reflections from the walls and ceiling that arrive first after the direct sound and a mass of diffuse later reflections coming from all directions.
The corresponding subjective effects may be described as follows:
1. The increase in sound intensity is perceived as an increase in loudness.
2. The later arrival of indirect sound has the effect that the source seems to sound a little longer than it really does. The direct sound is followed by a "cloud" of indirect sound. This gives continuity to a stream of notes that may have small discontinuities, such as staccato -notes: But the indirect sound may also coincide with or even mask the direct sound of the succeeding notes, which may confuse the sound image to a lesser or greater extent. The temporal aspects of indirect sound correspond to the subjective attribute definition, the ability to distinguish and to recognize sounds.
3. The incidence of sound from all directions results in an impression of spaciousness. This is usually considered a positive quality, although it seems necessary that the position of the sound source should be recognizable in the sound field.
Det här är en början som kan preciseras betydligt, men ändock en början. Sedan bör man skilja på musiker som spelar och sjunger live kontra ljudåtergivning av inspelad musik. Men förstår man inte det första så förstår man inte det andra heller och speciellt inte då det rör sig om fantomprojicering av ljudobjekt via högtalare i små rum.
Med vänlig hälsning
Peter
oivavoi skrev:petersteindl skrev:oivavoi skrev:
Hur mycket som helstTag en symfoniorkester där varje instrument spelar ett A. De olika instrumenten spelar med samma tonhöjd men de olika instrumenten har väsensskild timbre i förhållande till varandra.
Dock kan en oboe spela melodi genom att variera tonhöjd men dess timbre är oförändrad.
Med vänlig hälsning
Peter
Tack! Det är ju ungefär så jag också skulle beskriva det. Men skälet till at instrumenten har olik timbre är ju at dom olika instrumenten har olika över- och undertoner, som också handlar om frekvens, på något sätt. Det är därför jag är osäker på om psykoakustisk upplevelse av timbre styrs av andra "lagar" än upplevelsen av tonhöjd? (sorry om det her är oklart, är lite trött efter en lång dag på jobbet)
petersteindl skrev:JM skrev:Trådens frågeställning var..
Dvs hur det låter och inte hur det mäter. Har lite med psykologi/neurofysiologi i rummet att göra vilket är något annat än det som vanligen kallas för psykoakustik på detta forum.
Mätningar av direktljudet i ett litet rum är i detta sammanhang ointressant. Det behövs nämligen inte enligt tidigare inlägg för att svara på frågeställningen.
Jag har noterat genom åren att hur vi hör blir ofta hur vi mäter vilket är två helt olika saker. Båda är nödvändiga i rätt kontext.
JM
Då skall jag ge mitt svar på din fråga. Direktljudet i litet rum har annan tonkurva än högtalarens tonkurva i lyssningsriktning i ett ekofritt rum. Skillnaderna eller likheterna beror helt på högtalarens utformning och dess placering i det lilla rummet.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Svante skrev:oivavoi skrev:
Fast nu gällde väl inte detta psykoakustik, utan akustik. Vad man hör är tämligen ointressant (don't quote me on that...).
Trådens frågeställning var..
JM skrev:Dvs hur det låter och inte hur det mäter. Har lite med psykologi/neurofysiologi i rummet att göra vilket är något annat än det som vanligen kallas för psykoakustik på detta forum.
Mätningar av direktljudet i ett litet rum är i detta sammanhang ointressant.
JM skrev:Det behövs nämligen inte enligt tidigare inlägg för att svara på frågeställningen.
JM
petersteindl skrev:oivavoi skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Tack! Det är ju ungefär så jag också skulle beskriva det. Men skälet till at instrumenten har olik timbre är ju at dom olika instrumenten har olika över- och undertoner, som också handlar om frekvens, på något sätt. Det är därför jag är osäker på om psykoakustisk upplevelse av timbre styrs av andra "lagar" än upplevelsen av tonhöjd? (sorry om det her är oklart, är lite trött efter en lång dag på jobbet)
Ja, det är helt andra "lagar". Tonhöjd är en repetitionsfrekvens d v s en temporal effekt och styrs av temporala lagar. Timbre är inte det.
Tag t.ex. en ton som består av grundtonen 100 Hz + övertonerna 200 Hz + 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz. Grundton + övertoner = deltoner. Tonens tonhöjd är 100 Hz men inte på grund av att grundtonen 100 Hz finns med. Man kan ta bort grundtonen helt och tonhöjden är fortfarande 100 Hz. Tonhöjden 100 Hz bestäms av seriens repetitionsfrekvensen som är 100 Hz.
Det betyder att en ton som består av serien deltoner 200 Hz + 300 Hz + 400 Hz + 500 Hz + 600 Hz har tonhöjd 100 Hz. Den minsta gemensamma nämnaren utan att tillföra ytterligare toner är 100 Hz.
Det intressanta inträffar om man lägger på ytterligare toner där alla i serien är snäppet högre i frekvens än den befintliga serien, nämligen 250 Hz + 350 Hz + 450 Hz + 550 Hz + 650 Hz. Hur förändras tonhöjden? Ökar den? Eller är det så att tonhöjden går ner en oktav till 50 Hz? Jag vet att man inte kan ta bort alltför många tidiga deltoner och få en stabil tonhöjd av de kvarvarande. Vad jag minns bör man kanske ha med 3e deltonen i serien. Men jag är inte säker. Minns jag fel så blir i så fall tonhöjden 50 Hz d v s 1 oktav lägre i frekvens.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:
Trådens frågeställning var..
Trådens, ja, men detta är Faktiskt. Frågan som diskuterades här, lokalt var om stående vågor uppstår före eller efter första vågfrontens passage, dvs ren fysik.JM skrev:Dvs hur det låter och inte hur det mäter. Har lite med psykologi/neurofysiologi i rummet att göra vilket är något annat än det som vanligen kallas för psykoakustik på detta forum.
Nä. Förstår man inte fysiken blir det bara fluff.JM skrev:Det behövs nämligen inte enligt tidigare inlägg för att svara på frågeställningen.
JM
Båda är nödvändiga, alltså ignorerar vi den ena? Hur tänker du då?
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:Givetvis finns det direkt och reflekterat ljud från en högtalare i ett rum vid alla frekvenser. Att de är mycket svåra att skilja från varandra är en annan sak, men man kan tex använda en intensitetsmikrofon och mäta den totalt utstrålade effekten genom att låta mikrofonen röra sig längs en tänkt "låda" runt högtalaren.
Se där.
Kunde inte låta bli.
Med vänlig hälsning
Jag
Ok... Vad har han för mikrofon då? Man måste mäta intensitet, vilket inte går med bara en vanlig tryckkännande mikrofon. Men han kanske använder flera?
petersteindl skrev:Svante skrev:petersteindl skrev:
Se där.
Kunde inte låta bli.
Med vänlig hälsning
Jag
Ok... Vad har han för mikrofon då? Man måste mäta intensitet, vilket inte går med bara en vanlig tryckkännande mikrofon. Men han kanske använder flera?
Jag tror nu att vi pratar helt olika saker. Vi mäter på högtalaren med monterade högtalarelement där högtalaren hänger på vägg och vi mäter ungefär 100 punkter i en kvartssfär eftersom ägget är rotationssymmetriskt. Vi inkluderar spegelhögtalarens ljud i mätningen d v s vi mäter en bipol.
Jag tror du menar att högtalarelementen inkl bas mäts utan att vara monterade i högtalarlåda med intensitetsmikrofon där miken skall röra sig runt en tänkt högtalarlåda och summeras.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Trådens frågeställning var..
Trådens, ja, men detta är Faktiskt. Frågan som diskuterades här, lokalt var om stående vågor uppstår före eller efter första vågfrontens passage, dvs ren fysik.JM skrev:Dvs hur det låter och inte hur det mäter. Har lite med psykologi/neurofysiologi i rummet att göra vilket är något annat än det som vanligen kallas för psykoakustik på detta forum.
Nä. Förstår man inte fysiken blir det bara fluff.JM skrev:Det behövs nämligen inte enligt tidigare inlägg för att svara på frågeställningen.
JM
Båda är nödvändiga, alltså ignorerar vi den ena? Hur tänker du då?
Erkänner att när direktljudet inte längre upplevs som direktljud vid lägre frekvenser förstår jag inte riktigt vad som händer. Möjligen kan du förklara på ett tydligt och enkelt sätt för mig som inte är så bevandrad i fysikens värld.
JM
jansch skrev:Svante - Jag blev väldigt nyfiken på diffraktion (från en baffel en baffel eller en sluten låda) som kan påverka direktljudet i nollaxeln i ett frifältsrum. Funderade på om det är möjligt att bygga ihop en mätrigg för ljudintensitet och "leka" lite. Hittade info om att använda 2 mikrofoner (med "likadana" faskurvor) och orienterade mot varandra och ca 50mm (för sådär 80 - 200 Hz området) avstånd skulle göra det möjligt att mäta ljuditensiteten (och därmed vektorn) för att konstatera om ljudet kommer från rätt källa, dvs kanten på baffeln.
Räcker det att subtrahera mikrofonsignalerna för att konstatera riktning på ljudet? (alltså minimum signal = 90grader relativt membranen. Eller kan få få till något stöd från någon av dina soft:isar för att också mäta absolutvärdet av ljudintensiteten och inte bara riktning?
Från ca 60Hz och en bra bit över 1kHz (bortåt 10kHz inklusive mikrofonförstärkare) vet jag att mick:arna har i princip lika fasgång och känsligheten kan jag kalibrera.
petersteindl skrev: Stående vågor/resonanser byggs upp efterhand med påförd energi. Stående vågor sätter markant prägel på totalen. Orgelbas och stråkbas påverkas mer än ett tillslag på bastrumma.
Med vänlig hälsning
Peter
rajapruk skrev:Hmmmm. Det måste betyda att om jag EQ-ar ner rumsresonanstoppar så sabbar jag tillslag på bastrumma?
Det var en tankeställare för mig. Är det kanske därför det ibland rekommenderas att bara reducera toppar till hälften med EQ?
Inser att jag tänkt helt fel om heimholzbasfällor, jag har alltid tänkt att de är för långsamma eftersom de också jobbar med resonans som tar tid att bygga upp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster