Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Alltså: Vad är SYFTET med en nätverksspelare?
Den kräver ju en dator. En DAC kanske man redan har. Att den kan styra datorn är väl en sak, men från fåtöljen ser man väl inte den lilla displayen så bra? Då behöver man ju en surfplatta eller en telefon i handen för att se vad man gör? Och då kan man väl lika gärna styra datorn direkt från sin handhållna enhet?
Strmbrg skrev:Var har man musiken? I sin dator? I ett sk "Moln"? I skivhyllan? På spotify? I en jättestor lagringsenhet?
Strmbrg skrev:Varför sprider man ut oändliga mängder musik på en himla massa olika lagringsplatser?
Strmbrg skrev:För mig är Spotify en fullständigt oöverskådlig mängd musik. Till och med min i sammanhanget ynkliga CD-samling innehåller ju plattor som jag har glömt att jag har...
Strmbrg skrev:Jag förstår nog vad nätverksspelaren kan göra, men jag förstår liksom inte VARFÖR.
paa skrev:Den kan även spela radio, SR P2, kan det passa?
Strmbrg skrev:Var har man musiken? I sin dator? I ett sk "Moln"? I skivhyllan? På spotify? I en jättestor lagringsenhet?
Varför sprider man ut oändliga mängder musik på en himla massa olika lagringsplatser?
För mig är Spotify en fullständigt oöverskådlig mängd musik. Till och med min i sammanhanget ynkliga CD-samling innehåller ju plattor som jag har glömt att jag har...
Jag förstår nog vad nätverksspelaren kan göra, men jag förstår liksom inte VARFÖR.
Strmbrg skrev:Åååkej!
Jag lyssnar ju bara på musik på följande få vis, så då förstår jag nog varför jag inte förstår. Och varför nätverksspelare eller klämlåda inte är något nödvändigt för mig.
1 90% sittansdes i den nogsamt placerade fåtöljen i min ensamma ljudgrotta i källaren, spelandes CD och Spotify. (Mer och mer CD och allt mindre Spotify faktiskt.)
2 8% sittandes i bilen, spelandes FM-radio och kanske något nedladdat radioprogram. (P1, P2 och gamla Sommar-avsnitt.)
3 2% sittandes i båten, spelandes något nedladdat radioprogram.(Företrädesvis något gammalt Sommar-avsnitt till kaffet.)
I övrigt är det tyst.
PerStromgren skrev:
Så, hur får du tips om ny musik? P2?
Strmbrg skrev:
1 90% sittansdes i den nogsamt placerade fåtöljen i min ensamma ljudgrotta i källaren, spelandes CD och Spotify. (Mer och mer CD och allt mindre Spotify faktiskt.)
Strmbrg skrev:Åååkej!
Jag lyssnar ju bara på musik på följande få vis, så då förstår jag nog varför jag inte förstår. Och varför nätverksspelare eller klämlåda inte är något nödvändigt för mig.
2 8% sittandes i bilen, spelandes FM-radio och kanske något nedladdat radioprogram. (P1, P2 och gamla Sommar-avsnitt.)
3 2% sittandes i båten, spelandes något nedladdat radioprogram.(Företrädesvis något gammalt Sommar-avsnitt till kaffet.)
I övrigt är det tyst.
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Den kräver ju en dator. En DAC kanske man redan har. Att den kan styra datorn är väl en sak, men från fåtöljen ser man väl inte den lilla displayen så bra? Då behöver man ju en surfplatta eller en telefon i handen för att se vad man gör? Och då kan man väl lika gärna styra datorn direkt från sin handhållna enhet?
Ta vårt fall som exempel.
Vi har ett antal Squeezebox-spelare i huset. En av dem står i matsalen ovanpå en en sån där liten förstärkare från Kjelle som driver våra popboxar. Squeezeboxen styr man direkt på dess skärm eller från en vanlig liten fjärrkontroll. Skärmen är inte jättestor, men vi tittar inte så ofta på den.
[ Bild ]
Om man vill kan man styra från surfplatta eller telefon också, men det gör vi bara då vi har Spotify-pingis, dvs skickar plattan fram och tillbaka och lirar favvolåtar.
Mirage skrev:PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
Vi har ett antal Squeezebox-spelare i huset. En av dem står i matsalen ovanpå en en sån där liten förstärkare från Kjelle som driver våra popboxar. Squeezeboxen styr man direkt på dess skärm eller från en vanlig liten fjärrkontroll. Skärmen är inte jättestor, men vi tittar inte så ofta på den.
[ Bild ]
Om man vill kan man styra från surfplatta eller telefon också, men det gör vi bara då vi har Spotify-pingis, dvs skickar plattan fram och tillbaka och lirar favvolåtar.
Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?
Morello skrev:
HUr spelar du Spotify? Medelst PC?
Strmbrg skrev:Morello skrev:
Medelst PC, optiskt in i Pro-ject Pre Box S2 Digital.
Morello skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:
En nätverksburk gör ingenting som inte din PC gör.
Harryup skrev:Förutom fungerar väldigt mycket enklare för de flesta samt att den har förhållande vis mycket mindre strul med olika uppgraderingar etc.
Att det dessutom finns de apparater som är mera väljudande en PC/Mac är ingen nackdel.
/Harryup
Mirage skrev:Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?
AndreasArvidsson skrev:Du får inte störningar i en digital signal på det sättet. En PCM ström består endast och endast av ettor och nollor och ordningen på dessa. Antingen kommer rätt värden i rätt ordning eller inte. Något annat existerar inte och kommer dessa i fel ordning så kommer du få störningar i ljudet. Det går inte att applicera ett analogt tänk på en digital överföring. Så nej en dator låter inte olika till och från.
petersteindl skrev:En PCM ström är analog. Ettorna och nollorna är binär kod och benämns digital. Den binära koden är för det mesta intakt men har man överföring med reflexer eller tight med timing kan bitfel uppstå d v s kod förändras. HF störningar på den analoga PCM strömmen kan fortplanta sig i systemet och påverka kretsar i D/A-omvandlingen. Det kan påverka den analoga signalen och det trista med HF är att det har en benägenhet att kontaminera hela utrustningen inklusive slutsteg.
Själv försöker jag eliminera HF-störningar så mycket som möjligt. Dessutom är min DAC med väldigt högfrekvent signal så där kan det bli etter värre, men det går att få HF-störningar under LF brusnivå eller i paritet. Ett kontaminerat jordplan är inget önskvärt.
Mvh
Peter
Morello skrev:Strmbrg skrev:Morello skrev:
Strmbrg skrev:Morello skrev:Strmbrg skrev:
Nä, det var nog det jag misstänkte.
Och att ha tillgång till hundratusentals ”spår” via en himskans massa olika lagringsplatser skulle nog få mig att tappa fokus helt. Enbart med tillgång till Spotify så blir jag ofta hispig och zappar runt mer än jag lyssnar klart.
”Hm, det dyker upp 37 plattor med Beethovens Trippelkonsert... Den här Pentatone-inspelningen är nog bra... Eller, nä, lite trång ljudbild... Decca med Solti?.. Nä... Nästa då?..” Usch för FÖR MYCKET VALFRIHET!
Strmbrg skrev:Ni får ursäkta en som inte hänger med i den så kallade "utvecklingen", och när ni slutat garva så svara gärna på frågan.
matssvensson skrev:Som jag ser syftet med nätverksspelaren är att den ska styra musikspelandet oavsett vad jag gör med min dator, vilka program som är aktiva eller om den ens är påslagen. Musikspelandet genom min nätverksspelare är mer stabilt och pålitligt än datoruppkopplingen i mitt nätverk och jag är inte en så driven IT-tekniker att jag skulle ”sova gott” om det hängde på mig att datorn/nätverket var rätt inställt för att spela musik på bästa sätt.
Det är vad jag vill att min nätverksspelare ska sköta hos mig.
mvh, mats
Strmbrg skrev:5000 skivor... Den där mängden skivor kommer jag nog aldrig vilja ha.
Vi funkar väl olika och värderar och prioriterar olika.
Jag är väl lite av ”Minimalist”, andra funkar annorlunda.
Men, nu vet jag ju lite mer kring vad nätverksspelare handlar om och vad som kan vara syftet med dem.
Tangband skrev:matssvensson skrev:Som jag ser syftet med nätverksspelaren är att den ska styra musikspelandet oavsett vad jag gör med min dator, vilka program som är aktiva eller om den ens är påslagen. Musikspelandet genom min nätverksspelare är mer stabilt och pålitligt än datoruppkopplingen i mitt nätverk och jag är inte en så driven IT-tekniker att jag skulle ”sova gott” om det hängde på mig att datorn/nätverket var rätt inställt för att spela musik på bästa sätt.
mvh, mats
Detdär som du beskriver är viktigt för mig. Jag vill inte ens ha misstanken att det genom diverse Windows -uppgraderingar plötsligt fungerar sämre och kanske låter sämre. Jag har inte tid att hålla på med drivrutiner bara för att säkerställa att återgivningen är Bitkorrekt.
petersteindl skrev:
Själv försöker jag eliminera HF-störningar så mycket som möjligt. Dessutom är min DAC med väldigt högfrekvent signal så där kan det bli etter värre, men det går att få HF-störningar under LF brusnivå eller i paritet. Ett kontaminerat jordplan är inget önskvärt.
Mvh
Peter
Strmbrg skrev:Tangband skrev:matssvensson skrev:Som jag ser syftet med nätverksspelaren är att den ska styra musikspelandet oavsett vad jag gör med min dator, vilka program som är aktiva eller om den ens är påslagen. Musikspelandet genom min nätverksspelare är mer stabilt och pålitligt än datoruppkopplingen i mitt nätverk och jag är inte en så driven IT-tekniker att jag skulle ”sova gott” om det hängde på mig att datorn/nätverket var rätt inställt för att spela musik på bästa sätt.
mvh, mats
Detdär som du beskriver är viktigt för mig. Jag vill inte ens ha misstanken att det genom diverse Windows -uppgraderingar plötsligt fungerar sämre och kanske låter sämre. Jag har inte tid att hålla på med drivrutiner bara för att säkerställa att återgivningen är Bitkorrekt.
Där funkar vi nog också olika: Jag störs bara av fel och brister som jag lägger märke till.
De fel och brister som jag inte lägger märke till störs jag inte av.
Som regel åtminstone.
AndreasArvidsson skrev:petersteindl skrev:En PCM ström är analog. Ettorna och nollorna är binär kod och benämns digital. Den binära koden är för det mesta intakt men har man överföring med reflexer eller tight med timing kan bitfel uppstå d v s kod förändras. HF störningar på den analoga PCM strömmen kan fortplanta sig i systemet och påverka kretsar i D/A-omvandlingen. Det kan påverka den analoga signalen och det trista med HF är att det har en benägenhet att kontaminera hela utrustningen inklusive slutsteg.
Mvh
Peter
Hur menar du med att en PCM är analog? Syftar du på hur den skiftar mellan nivåerna elektriskt? Ja det är ju inga avbrott per sig i signalen utan den är ju kontinuerlig men klockas in som ettor och nollar. Det är ju naturen i en digital överföring.
Precis vid för stora problem med överföringen så uppstår bitfel och störningar kan påverka DAC och den analoga signalen ut. Jag är helt enig där.
Att designa DACar är ett jättekomplicerat ämne. Att överföra en digital signal ifrån A till B är det inte.
Morello skrev:Harrryup,
Om mjukvaran(foobar, stramingtjänst etc) använder tex ASIO, så kommunicerar mjukvaran direkt med ljudkortets drivare - bitarna komemr fram utan förvärngning. Thats it! Har man sedan en aynkron USB-DAC så är det enkom USB-DAC som dikterar timingen, dvs datorn påverkar över huvud taget inte jittret!
Tangband skrev:Strmbrg skrev:Tangband skrev:
Där funkar vi nog också olika: Jag störs bara av fel och brister som jag lägger märke till.
De fel och brister som jag inte lägger märke till störs jag inte av.
Som regel åtminstone.
Jag håller med om att jag nog lider av låg tillit till Windows. Vista förstörde min uppväxt.
petersteindl skrev:PCM är digital kod. Pulse Code Modulation. Koden är binär och digital. Men PCM-strömmen med dess modulation är analog och kan ses som en analog signal på ett oscilloskop. Till naturen är det en analog överföring av digital kod som strömmas.
Att överföra en digital kod från A till B är inte så lätt. Det beror på hastigheter och hur den analoga överföringen går till. Skall det vara in real time? Säg att fördräjningen specas till max 1 ps från punkt A till punkt B. Säg att dataströmmen är 1 miljard Tb/sekund. Det är 1 km mellan A och B. Du skall använda toslink. Lycka till. Väck mig då du är klar.![]()
Det är kraven som sätter begränsningarna. I min DAC har jag satt kraven så snäva att det blir extraordinära lösningar. Det finns normalt sett alltid metoder att uppnå givna mål. Inom digital teknik behöver man oftast inte jobba i realtid, men grabbarna på TV som skall ha videolänkar globalt i realtid så är saken inte så lätt.
Mvh
Peter
Tangband skrev:Morello skrev:Harrryup,
Om mjukvaran(foobar, stramingtjänst etc) använder tex ASIO, så kommunicerar mjukvaran direkt med ljudkortets drivare - bitarna komemr fram utan förvärngning. Thats it! Har man sedan en aynkron USB-DAC så är det enkom USB-DAC som dikterar timingen, dvs datorn påverkar över huvud taget inte jittret!
Hur styr du allting ? Har du en bärbar dator på soffbordet i lyssningsplats och en lång kabel från den till dacen ?
Morello skrev:Tangband skrev:Morello skrev:Harrryup,
Hur styr du allting ? Har du en bärbar dator på soffbordet i lyssningsplats och en lång kabel från den till dacen ?
Om jag spelar filer från nätverket, vilket jag sällan gör, så har jag en laptop med foobar, ASIO-drivare och en aynskron DAC. Kabelns längd spelar ingen roll så länge paketen kommer fram - gör dom inte det kommer det att märkas.
Åter igen: Klockan i detta fall sitter i DAC.
ottovonkopp skrev:Mirage skrev:PerStromgren skrev:
[ Bild ]
Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?
Välj Nu spelas som skärmsläckare och bläddra mellan alternativen med knappen Now playing på fjärren. Tror jag, det var länge sedan jag använde orginal-fjärren.
PerStromgren skrev:Mirage skrev:Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?
Vet inte, jag snodde bilden...
Mirage skrev:ottovonkopp skrev:Mirage skrev:
Välj Nu spelas som skärmsläckare och bläddra mellan alternativen med knappen Now playing på fjärren. Tror jag, det var länge sedan jag använde orginal-fjärren.
Nej, då kan jag bara växla mellan omslag, artist och titel samt ett par olika VU-mätare. Jag har sett flera bilder med den där skärmen, men aldrig kommit på hur man ställer in den. Tror att man kan behöva använda nån plugin för "Custom screen" eller nåt sånt... Tack för svar iaf!PerStromgren skrev:Mirage skrev:Hur ställer man in för att få den bilden du har på skärmen där, med omslag och information samtidigt?
Vet inte, jag snodde bilden...
OK, misstänkte att det kunde vara så, men jag tänkte att jag frågar iaf!
Strmbrg skrev:Jag har datorn ett par meter bakom fåtuljen och DACen tre meter framför sagda fåtulj. Däremellan löper (eller nä, den ligger still) en fiberkabel diskret längs väggen.
Kan en bidragande orsak till att vilja ha en nätverksspelare möjligen vara att det är en ytterligare pryl som helt enkelt lockar rent ”prylmässigt”?
ottovonkopp skrev:Jag har den skärmen på min SBT och använder ingen plugin för det.
Morello skrev:
Å i databurken har du ett inbyggt ljudkort med stöd för ASIO?
Morello skrev:Då är USB-enheten som skall ha stöd för ASIO eller WASAPI.
Strmbrg skrev:Morello skrev:Då är USB-enheten som skall ha stöd för ASIO eller WASAPI.
Kan jag skaffa något externt att häkta på så att stödet säkerställs? Jag vill inte bryta isär knädatorn och mickla in det där stödet inuti.
Fast kanske en väsentlig fråga INNAN denna operation:
Kan du säga något om den rent LJUDMÄSSIGA konsekvensen av att stödet saknas?
Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Du får inte störningar i en digital signal på det sättet. En PCM ström består endast och endast av ettor och nollor och ordningen på dessa. Antingen kommer rätt värden i rätt ordning eller inte. Något annat existerar inte och kommer dessa i fel ordning så kommer du få störningar i ljudet. Det går inte att applicera ett analogt tänk på en digital överföring. Så nej en dator låter inte olika till och från.
Tangband skrev:Kortfattat tror jag att om du vill att hela ditt cd- bibliotek ska kunna hanteras lika enkelt som Spotify premium i din smartphone eller läsplatta - då skaffar du en nätverkspelare. Annars fungerar ju cd.
Användare som besöker denna kategori: HakanC och 24 gäster