Grimm audio

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-07 20:52

Grimm audio verkar vara innovativa högtalare.
Det mest intressanta som jag läst om dessa är att de valt en väldigt bred baffel för att få ned baffelstegskompensationen under 300 hz. De flesta moderna ”designade” högtalare är ju ofta väldigt smala och måste därför baffelstegskompenceras betydligt högre i frekvens.

Har Grimm audio rätt i att man bör få ned kompensationen under 300 Hz och att högtalare kan låta bättre med en sådan konstruktion ?
Subwoofern verkar vara en Peerless xls på dryga 20 litern med LT, sluten låda. Övrigt kör de med aktiva dsp-filter.
Jag tycker de är snygga :)

Från deras white paper:

”The LS1 is designed as a transportable compact system. Dipole or cardioid cabinets are therefore out of the ques- tion. Accepting that the LS1 will be omnidirectional at low frequencies, we can not make high-frequency direc- tivity too strong. What we can do is decide where to put the baffle-step frequency. Psychoacoustics tells us that below about 300Hz the ear will no longer clearly discern direct sound, first reflections or reverberant sound. Pre- sumably the evolutionary background of this is that the vocal range starts here. Anyhow, we can live with a transition to omni below 300Hz. If we can get reason- able, constant directivity above that, we have a design spec”!

Läs mer här:

https://www.grimmaudio.com/site/assets/ ... eakers.pdf

Tangband
Semesterfirare

Re: Grimm audio

Inläggav Tangband » 2018-02-07 21:07

Lite mer bilder.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2018-02-08 07:10

Håller med om att de är snygga :) .
De ser dessutom välbyggda ut.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 07:46

NADifierad skrev:Håller med om att de är snygga :) .
De ser dessutom välbyggda ut.

Ja. Det ser ut som att de använder fårull som dämpmaterial (?).
Tror du att det är en god idé med breda bafflar? Man blir ju lite byggsugen eftersom de tre elementen kan köpas på hifikit.
De där aluminiumprofilerna på sidorna kanske är svåra att göra DIY.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 08:08

”I don’t think I’ve made any controversial assumptions so far. Yet, many commercial designs must be definitely wrong when held against this light. I once gave a talk about this where the slide show contained a photograph of such an obviously flawed design. I can’t reproduce it here because it’s actually on the market. I can describe it though. It looks perfectly normal by audiophile stan- dards: a pair of 8” woofers in a 9” wide cabinet with a ribbon tweeter between them. Vertically, the wide spac- ing of the woofer results in strong lobing. The ribbon might have good horizontal dispersion (never omitted in data sheets), it is very directive vertically (never pub- lished). The narrow cabinet places the baffle step fre- quency in the middle of the vocal range, resulting in a dry top end and woolly low-mids.”

Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt, även om DSP-filter används.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-08 08:30

Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.

Nu tycker jag det är lite slöseri med utrymmet när man gör som Grimm och ställer högtalaren på "styltor" och inte utnyttjar utrymmet hela vägen ner till golvet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-08 08:55

Tangband skrev:Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt.

Förutom att man bör definiera "smala" och "optimalt", hur visar man entydigt med mätningar att en viss konstruktionsprincip låter sämre?

Det går säkert att hitta en högtalare med smal baffel som i något avseende mäter sämre än en annan med bred baffel, men det omvända är förmodligen heller inget problem.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 09:22

RogerGustavsson skrev:Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.

Nu tycker jag det är lite slöseri med utrymmet när man gör som Grimm och ställer högtalaren på "styltor" och inte utnyttjar utrymmet hela vägen ner till golvet.

De förklarar varför: minskad diffraktion från diskanten med avrundningen nedåt, samt att det är ett modulsystem som ska vara lätt att ta med.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 09:25

Almen skrev:
Tangband skrev:Grimm audio sticker ut hakan i sin whitepaper och visar med mätningar att högtalare med smala bafflar mäter och låter sämre än optimalt.

Förutom att man bör definiera "smala" och "optimalt", hur visar man entydigt med mätningar att en viss konstruktionsprincip låter sämre?

Det går säkert att hitta en högtalare med smal baffel som i något avseende mäter sämre än en annan med bred baffel, men det omvända är förmodligen heller inget problem.

Hmm... jag undrar hur stort problemet egentligen är med en baffelstegskompensation vid mera normala 600 hz ?
( med en smal högtalarbaffel ).

De nämner ju att det är önskvärt att trycka ned baffelsteget nedanför 300 Hz pga utstrålningsmönstret

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-08 09:52

RogerGustavsson skrev:Fast den tumregeln kring baffelbredden tror jag är en förenkling. Det är ju ingenting nytt i sig, äldre högtalare hade breda bafflar. Blev sedan mode med höga smala bafflar och då blir det att ta hänsyn till det vid konstruktionen, titta på t.ex. Ino. Ingvar har vid flera tillfällen förklarat varför bafflarna ser ut som de gör.

Men jag kan komma att tänka på flera andra högtalare som också ska stå på stativ.
F.ö. spelade dom på Grimm-högtalarna på HEM-mässan i Stockholm för två år sedan tror jag det var, i den stora hörsalen på Lundqvist & Lindqvist.
Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!
Så här såg det ut:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2018-02-08 10:26

Dessutom kan det ju vara intressant att Bruno Putzeys som konstruerat flera av Hypex produkter (bl a NCore) var en del av gruppen som startade Grimm och att deras produkter till stor del är baserade på hans arbete där.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2018-02-08 10:54

paa skrev:Tråkigt för dom som var på mässan, men missade Grimm-demon!

Hur lät de, då?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-02-08 11:41

Grimm LS1 är bland dom högtalarne jag har hört som jag har tyckt mest om, ever. Tycker dom var extremt imponerande. Mitt enda problem med dom var att jag tyckte dom hade en relativt begränsad sweetspot, både horisontalt och vertikalt. Men om man tänker lägga så här med pengar på hifi och inte gör DIY, ser jag i dag ingen anledning till att köpa något annat än kompletta aktiva system som Grimm LS1, Beolab 50, etc.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 11:57

oivavoi skrev:Grimm LS1 är bland dom högtalarne jag har hört som jag har tyckt mest om, ever. Tycker dom var extremt imponerande. Mitt enda problem med dom var att jag tyckte dom hade en relativt begränsad sweetspot, både horisontalt och vertikalt. Men om man tänker lägga så här med pengar på hifi och inte gör DIY, ser jag i dag ingen anledning till att köpa något annat än kompletta aktiva system som Grimm LS1, Beolab 50, etc.

Oj, nu blir jag sugen på att lyssna på dessa. :)
Ja, de är ju inte billiga och ska konkurrera med många andra konstruktioner . De verkar dock vara tekniskt imponerande eftersom dsp:n de använder kompenserar för fasgången också om jag fattat det hela rätt. Högtalarna kostar 179000:- utan subbasar. Köper man två standardsubbar kostar det 69000:- till.
Subbasen finns visst även i en servo-version med Seas R0y istället för peerless.

Just subbasen verkar vara en klar kompromiss i vart fall på en punkt eftersom man kan nog få ned låddisten dramatiskt med dubbelt så stora lådor än de som används. Originallådorna verkar bara vara på drygt 20 liter styck. Men det kanske är en god idé att ha elementet uppåtriktat ?
Här en bild på servo-versionen som enligt GRIMM spelar med lägre distorsion än standardsubben.
Senast redigerad av Tangband 2018-02-08 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 12:22

Almen skrev:

Hur lät de, då?

Ja, hur lät det ?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2018-02-08 12:40

Tangband skrev:
Almen skrev:

Hur lät de, då?

Ja, hur lät det ?

Jag har hört dom vid tre olika tillfällen. Jag har alltid stannat upp en längre stund på deras demos för dom funkar och spelar riktigt jävla bra. Gräver dessutom djup ner i frekvens. Säkert ingen högspelande konstruktion men nivån räcker för mig.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-08 14:14

Tangband skrev:
Almen skrev:

Hur lät de, då?

Ja, hur lät det ?

Jag skulle säga att de lät riktigt bra, det är inte många som lyckats så bra på mässdemo.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 15:11

paa skrev:
Tangband skrev:
Almen skrev:
Hur lät de, då?

Ja, hur lät det ?

Jag skulle säga att de lät riktigt bra, det är inte många som lyckats så bra på mässdemo.

Ingen kompression i basen pga liten lådvolym ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 15:15

Grimm har även en billigare variant med Seas vävda polypropylenkon, en 8-tummare. Verkar vara samma element som Linkwitz använder i sina lx521.

Den dyraste Grimm varianten har en seasdiskant med beryllium-membran.

Någon som lyssnat på båda ?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-02-08 15:20

Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-02-08 16:38

Varför så liten basburk? Den tar ju upp lika mycket golvyta lik förbannat, men man får alla dom problem som en liten baslåda innebär.
Annars gillar jag breda bafflar, dock av helt andra skäl än baffelstegskompensationen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

oivavoi

Inläggav oivavoi » 2018-02-08 18:10

i skrev:Intressanta konstruktionsideer men ointressant prisnivå.

Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.

I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.

Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei! ;)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-02-08 18:47

oivavoi skrev:

Själv har jag användt typ så här mycket pengar på mina högtalare, och min lön är helt genomsnittlig. Sparade upp i 19 månader för att ha råd med dom jag ville ha. Beror lite på vad för slags tidsperspektiv man har: Mina förra högtalara bodde hos mig i 17 år. Jag räknar med att dom jag har köpt nu (två olika högtalarar för två olika rum) kommer att stå där minst lika länge. I et sådant tidsperspektiv blir det inte så jättemycket pengar ändå.

I allmänhet tycker jag att man i våra dagar köper för många billiga prylar som man blir av med alldeles för snabbt. Bättre att köpa riktig bra kvalité som man kan ha i många många år.

Men så klart, det här är oavsett för mycket pengar för rätt många av oss. Det skall också sägas att jag av klimatskäl inte kör bil och inte flyger utomlands på semester, och på toppen av det hela är nykterist. Så jag sparar en del på det sättet. Vem jag, tråkig? Nehei! ;)

Det är klart att sånt här är personliga ställningstaganden. Själv vill jag ha outstanding dynamik och maxvolym för de här pengarna. Förutom sådant som låg distorsion och andra välljudsegenskaper förstås.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-02-08 18:53

Tangband skrev:
paa skrev:
Tangband skrev:
Ja, hur lät det ?

Ingen kompression i basen pga liten lådvolym ?

Alltså, det är klart att det inte spelade bas som på Cosmonova, det var ju en väldigt stor hörsal dom demade i, men inte desto mindre så imponerade helheten.
Numera pensionär.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:15

Max_Headroom skrev:Varför så liten basburk? Den tar ju upp lika mycket golvyta lik förbannat, men man får alla dom problem som en liten baslåda innebär.
Annars gillar jag breda bafflar, dock av helt andra skäl än baffelstegskompensationen.

Jag antar att största anledningen är portabiliteten, att grejerna ska kunna bäras till olika inspelningstillfällen.

Varför gillar du breda bafflar ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:17

i skrev:
oivavoi skrev:

Det är klart att sånt här är personliga ställningstaganden. Själv vill jag ha outstanding dynamik och maxvolym för de här pengarna. Förutom sådant som låg distorsion och andra välljudsegenskaper förstås.

Kan du ge exempel på ett sånt system som levererar detta ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 19:33

Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.
https://positive-feedback.com/Issue75/grimm_ls1.htm

”My final impression of the Grimm LS1 is this: these are the most immersive, dynamic, detail-rich, nuanced, elegant, engaging, emotional, and yes, musical speakers I have ever heard. By far. This system has impressed me in every way. And I believe the Grimm LS1 is revolutionary on so many fronts. It's not just barrier breaking in terms of accuracy in the frequency, time, and phase domains, it also offers a tamper-proof purity in a complete package that will prove attractive to the next generation of audiophiles who may be intimidated by the never-ending rabbit hole of increasingly expensive esoteric equipment that may or may not integrate well and that may or may not end up reproducing anything close to what could be considered high fidelity.”

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-02-08 20:02

Tangband skrev:
i skrev:
oivavoi skrev:

Kan du ge exempel på ett sånt system som levererar detta ?

Jag har inte personliga erfarenheter av det. Men jag kan tänka mig att de största modellerna i B&Ws Nautilus serie kan leverera i något i den stilen. Eller Ino i64s med basmoduler t ex. Eller för den delen Bo Bengtssons Megatrend. Eller kanske gamla Infinity Reference IRS.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-08 20:12

Tangband skrev:Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.

”My final impression of the Grimm LS1 is this: these are the most immersive, dynamic, detail-rich, nuanced, elegant, engaging, emotional, and yes, musical speakers I have ever heard. By far. This system has impressed me in every way. And I believe the Grimm LS1 is revolutionary on so many fronts. It's not just barrier breaking in terms of accuracy in the frequency, time, and phase domains, it also offers a tamper-proof purity in a complete package that will prove attractive to the next generation of audiophiles who may be intimidated by the never-ending rabbit hole of increasingly expensive esoteric equipment that may or may not integrate well and that may or may not end up reproducing anything close to what could be considered high fidelity.”

Det är det vanliga i skriverier om audioprodukter vare sig på nätet eller i tryckt form. Soundstage, The Audio Beat, Hifi Plus, Absolute Sound m.fl. gör likadana uppskrivningar.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 20:29

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Test från positive feedback där testaren tycker GRIMM är världens bästa högtalare, med stor marginal.

Det är det vanliga i skriverier om audioprodukter vare sig på nätet eller i tryckt form. Soundstage, The Audio Beat, Hifi Plus, Absolute Sound m.fl. gör likadana uppskrivningar.

Kanske därför de kallar sig positive feedback ? :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-08 20:47

Jag gör samma reflektion och tänker att det är ett koncept som inbjuder till DIY. Av hemsidan att döma gör man inga hemligheter av att det handlar om standardelement från Seas och Peerless. Slutstegen är från Hypex. Delningsfrekvenser och andra design features redovisas också.
Med lite händighet kan man alltså komma rätt nära en klon - det som möjligen är höljt i dunkel är väl hur DSP:n ska konfigureras för bästa integration av subben. Men mycket går ju att mäta och lyssna sig till. Materialkostnad torde stanna vid 30-40 kkr inkl DSP och slutsteg (beroende på val av drivers och steg).

Naivt eller realistiskt?

Användarvisningsbild
HenrikE

Inläggav HenrikE » 2018-02-08 21:21

Max_Headroom skrev:Varför så liten basburk? Den tar ju upp lika mycket golvyta lik förbannat, men man får alla dom problem som en liten baslåda innebär.

Jag undrar precis samma sak. Utrymmet mellan toppen och basburken går ju liksom inte att använda till något annat ändå..

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-08 21:31

Kalejdokom skrev:

Jag gör samma reflektion och tänker att det är ett koncept som inbjuder till DIY. Av hemsidan att döma gör man inga hemligheter av att det handlar om standardelement från Seas och Peerless. Slutstegen är från Hypex. Delningsfrekvenser och andra design features redovisas också.
Med lite händighet kan man alltså komma rätt nära en klon - det som möjligen är höljt i dunkel är väl hur DSP:n ska konfigureras för bästa integration av subben. Men mycket går ju att mäta och lyssna sig till. Materialkostnad torde stanna vid 30-40 kkr inkl DSP och slutsteg (beroende på val av drivers och steg).

Naivt eller realistiskt?

Alla sex elementen går väl lös på ungefär 11500:- på hifikit, ? ett trevägs dsp-PA filter kan du köpa från tex Behringer eller Dbx för 3000:-, stereoslutsteg går lös på 2000:- styck om man använder PA-grejor, tex Tamp . Man behöver då tre steg = 6000:-.
Lådorna blir billigast: 22 mm Mdf utsågat på k rauta hamnar kring 2000:-. Hål för elementen sågar man själv. Fårull kostar 400:- .

23000:- för ett komplett DIY system inklusive subbasar, enklare dsp och slutsteg som säkerligen låter sämre än GRIMM och utan nån färdig finish , men ändå.....

Ska man klona riktigt bra krävs nog dubbla budgeten på slutstegen , 5000:- på ytfinnish och ett dsp filter kring 10000:-.

Då blir det 41000:- totalt. Och dedär läckra aluminiumprofilerna vet jag inte var man skulle få tag på.

Om man istället skulle se GRIMM högtalarna endast som inspirationskällor till DIY så kan man ju använda betydligt billigare element men ändå få en högtalare som fungerar efter samma princip med stor baffel, uppåtriktad subwoofer mm..

SB acoustics har tex element för halva priset mot Seas excel som troligen har liknande prestanda.
Tex denna 8:a

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-02-08 23:53

Tangband skrev:

...

Varför gillar du breda bafflar ?

Det är en metod att få mera riktverkan. Enkelt och billigt. Mer driektljud och mindre från omgivningen, relativt sett. Finns andra metoder att få samma eller likande effekt men en baffel måste man ju liksom ha. Varför inte använda den, när man ändå håller på, typ...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-10 07:56

Lite mer bilder...

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-10 08:20

Baselementet som troligen används. En 8:a från Seas exel serie. Kostar drygt 3000:- styck på hifikit.
Metallmembran.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-02-10 09:03

Ett litet gruppköp av dessa lådor hos DanNorman på Södertälje Specialsnickeri kanske?
Jag kan verkligen rekommendera honom.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-10 12:15

rajapruk skrev:Ett litet gruppköp av dessa lådor hos DanNorman på Södertälje Specialsnickeri kanske?
Jag kan verkligen rekommendera honom.

Tack för tips!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-02-10 14:49

Är sidopelarna öppna uppåt och agerar basportar?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-02-10 15:13

Verkar ligga lite fluff i dem och då skulle det blåsas ut.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-10 15:33

Nattlorden skrev:Är sidopelarna öppna uppåt och agerar basportar?

Nej, det är slutna lådor på 14 liter. Bilden visar öppningarna innan locken är på plats - det är halvcirkelformade plattor som hålls på plats av magneter. Allt finns att läsa i den otroligt utförliga manualen:
https://www.grimmaudio.com/site/assets/ ... ls1_en.pdf

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-02-10 15:51

Att ha så mycket onödig luft mellan toppen och den lilla baslådan handlar väl bara om design? Finns ju knappast någon teknisk fördel med denna luft och samtidigt tvinga fram bas i en sådan liten låda.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-02-10 16:26

music4ever skrev:Att ha så mycket onödig luft mellan toppen och den lilla baslådan handlar väl bara om design? Finns ju knappast någon teknisk fördel med denna luft och samtidigt tvinga fram bas i en sådan liten låda.

Jag tror att det primärt handlar om synintryck. Hela pjäsen ser ju mycket lättare och trevligare ut med luft emellan.

De flesta stativhögtalare brukar väl placeras på just stativ, när man "borde" ha tänkt en högtalare som så att säga når ända till golvet. Även med exakt samma fotavtryck tycks stativhögtalaren ta mindre plats i rummet.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-10 17:09

Det nämns på flera platser på hemsidan att LS1 är avsedd att vara "transportable". Det medför vissa kompromisser (som redogörs för i högtalarens White Paper).
Kanske kommer det att komma en modell avsedd för permanent uppställning, så man kan designa mer kompromisslöst :) ?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-10 18:33

Kalejdokom skrev:Det nämns på flera platser på hemsidan att LS1 är avsedd att vara "transportable". Det medför vissa kompromisser (som redogörs för i högtalarens White Paper).
Kanske kommer det att komma en modell avsedd för permanent uppställning, så man kan designa mer kompromisslöst :) ?

Jag tvivlar inte på att ljudet är fantastiskt, det bör det ju vara för det begärda priset, jag blir verkligen sugen att lyssna på högtalarna och höra hur de klarat att kombinera 8:an med hårt membran med en 1ˋ diskant utan större kompromisser. En utmaning helt klart. Men det blir ju dessa elementstorlekarna vid ett fullregistersystem som endast är 3-vägs om det ska prestera bra i området kring 80-200 hz med lite mer ljudtryckskrav. Då behövs nog en 8:a.

Linkwitz använde ju i förra toppmodellen en liknande exel-bas som GRIMM använder, men frångick 3-vägs systemet för att använda en 4-vägare med ett mindre mellanregister i lx521.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-11 09:41

GRIMMs manual är omfattande, det mesta låter förnuftigt. Men de har valt en annan ratio än 1.18 vid uppställningen i stereo.

"Correct placement of your loudspeakers is essential for achieving the ultimate goal of reproducing the music as it was intended by the artists. During production in the studio the producer listened in a so called ’equal triangle‘ setup where the corners of the triangle between the two loudspeakers and the listener are all 60 degrees. When possible, please try to reach this arrangement. The distance between the loudspeakers ideally is between 2.5 and 3m."

De har säkert optimerat att få ljudet att låta så bra det bara går med den placeringen.
Koncensus här på faktiskt brukar väl annars förespråka någonstans mellan 1.15-1.30 där avståndet mellan högtalarna är lite kortare än till lyssningspositionen.
Bilden visar en likbent triangel och är inte från GRIMMs manual, men de rekommenderar den placeringen.

Frisk

Inläggav Frisk » 2018-02-11 22:59

Men det kan väl vara vilken lyssningsvinkel som helst med en likbent triangel? Hade den varit liksidig hade det ju varit en annan grej, men det verkar det inte vara på bilden (som inte är från manualen). Måste redan i förväg erkänna jag inte läste inlägget jättenoga innan jag svarade.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2018-02-11 23:48

Texten i bilden ger att det är en liksidig triangel.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2018-02-12 00:16

Ja, Grimm förordar en liksidig triangel (alla vinklar 60 grader) men lägger samtidigt stor vikt vid hur man vinklar högtalarna. Dom skall alltså inte riktas rakt fram, som på bilden ovan. Snarare vinklas in 30 eller 45 grader beroende på vilken effekt man vill uppnå. Allt står att läsa i manualen.
Med andra ord, kan man nå "rätt" effekt även med en likbent triangel (längre avstånd från lyssnaren till högtalarna än avståndet mellan högtalarna) om man samtidigt vinklar högtalarna på annat sätt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-02-12 13:36

Bagaget skrev:Texten i bilden ger att det är en liksidig triangel.

Ja, men texten misstolkas ofta till att betyda att avståndet till en linje mellan högtalarna ska vara samma som avståndet mellan dem. "Lyssningsavstånd från högtalarna ..." borde - om man menar en liksidig triangel - lyda "(Lyssnings)avstånd till varje högtalare ..."

Inte för att det blir så stor skillnad praktiskt, men detta är ju faktiskt! :)
... tycker jag!

Per

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-02-19 09:28

Distorsionsmätning på Seas elementet i GRIMM högtalaren. (utan filter)
Väldigt låg dist till ungefär 1 kHz.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-02-19 10:52

PerStromgren skrev:Inte för att det blir så stor skillnad praktiskt, men detta är ju faktiskt! :)

:mrgreen:

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-02-19 11:49

Tangband skrev:GRIMMs manual är omfattande, det mesta låter förnuftigt. Men de har valt en annan ratio än 1.18 vid uppställningen i stereo.

"Correct placement of your loudspeakers is essential for achieving the ultimate goal of reproducing the music as it was intended by the artists. During production in the studio the producer listened in a so called ’equal triangle‘ setup where the corners of the triangle between the two loudspeakers and the listener are all 60 degrees. When possible, please try to reach this arrangement. The distance between the loudspeakers ideally is between 2.5 and 3m."

De har säkert optimerat att få ljudet att låta så bra det bara går med den placeringen.
Koncensus här på faktiskt brukar väl annars förespråka någonstans mellan 1.15-1.30 där avståndet mellan högtalarna är lite kortare än till lyssningspositionen.
Bilden visar en likbent triangel och är inte från GRIMMs manual, men de rekommenderar den placeringen.

Den noggranne iakttagaren bör notera att lyssningsvinkeln hos den visade illustrationen är hela 75 och en halv grader, vilket är avsevärt bredare än påstådda 60 grader. En sådan uppställning kommer att låta mer som två högtalare som spelar, än att kunna ge intryck av en homogen ljudbild. Mitt panorerade ljud brukar ge intryck av "hål i mitten". Jag har pratat med Eelco om detta vid en demo cirka 2011, men han verkade inte ha resonerat med sig själv särskilt mycket om hur stereosystemet fungerar. Däremot hade han högtalarna invinklade pakandes rakt mot lyssningsposistion. I alla fall något hade han tänkt, men inte helt ända fram.

Man kunde kanske dels ha synpunkter på själva illustrationen som sådan (enligt ovan), men också att den vidaresprids till intet ont anande glada ljudentusiaster. Likaså med högtalare pekandes rakt fram... Nej, den som gjort illustrationen kunde inte så mycket om stereosystemet, ungefär lika lite som de som totate ihop ITU-R BS.775. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2018-02-20 00:22

music4ever skrev:
Att ha så mycket onödig luft mellan toppen och den lilla baslådan handlar väl bara om design? Finns ju knappast någon teknisk fördel med denna luft och samtidigt tvinga fram bas i en sådan liten låda.

Håller med, helt onödigt att inte använda hela det tomma utrymmet till något vettigt istället för luft, nej såhär kan en bra konstruerad högtalare se ut med bred baffel (60cm) och väl utnyttjad lådda för basenheten, de duger som TV Högtalare.... :wink:

Bild

Med vänlig hälsning Göran

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-02-20 09:23

Ooooooh! 8O Snell AIII! :o :) :) :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2022-07-04 13:28

Dags för lite Grimm-bump! :D

Det verkar gå bra för dom på Grimm Audio. Fick se att dom kommit med en ny (2021) basmodul, SB1, där dom valt att använda Dayton Audio 10-tummare. Ser ut misstänkt likt RSS265HO-4 (som ju är optimerad för riktigt små slutna lådor). Frågan är hur mycket hokus pokus dom tillfört med sitt servosystem (Digital Motion Feedback), jämfört med "vanlig" DSP? Recensionen nedan låter olovligt positiv. Mutad? :)

https://www.grimmaudio.com/hifi-product ... akers/sb1/
https://allhomecinema.com/review-grimm- ... 2224266915

Återgå till Generellt om hifi