Moderator: Redaktörer
shifts skrev:*host B&W *host*

Kraniet skrev:Jag tycker de ser stiliga ut. Fast jag tycker proportionerna blir lite off när mellanregisterkonen går ända ut i korgkanten och därmed är större än baselementen.
Men det må vara hänt. Det jag tycker är fullkommligt bedrövligt är att de helt övergett idén om att frekvenskurvan har nåt med korrekt återgivning av ljud att göra.
För mig är detta rent vansinne och ett jävla slöseri på fina högtalarelement.
On-axis-30 grader
[ Bild ]
40-75 grader
[ Bild ]
https://www.soundstage.com/index.php?op ... Itemid=153
jonasp skrev:Håller helt med Kraniet. Off-axis är Matrix 801 dessutom mycket snyggare än Nautilus 801. Sedan började de med märkliga konstruktionslösningar i 800-diamond-serien, enligt mitt förmenande.
Nattis, den klassiska 801:an är skitsnygg. Tycker jag.
Tangband skrev:jonasp skrev:Håller helt med Kraniet. Off-axis är Matrix 801 dessutom mycket snyggare än Nautilus 801. Sedan började de med märkliga konstruktionslösningar i 800-diamond-serien, enligt mitt förmenande.
De nya konstruktions lösningarna måste väl ha haft en grund i något konkret ? Kanske att det låter bättre ?
Nattlorden skrev:Tangband skrev:jonasp skrev:Håller helt med Kraniet. Off-axis är Matrix 801 dessutom mycket snyggare än Nautilus 801. Sedan började de med märkliga konstruktionslösningar i 800-diamond-serien, enligt mitt förmenande.
De nya konstruktions lösningarna måste väl ha haft en grund i något konkret ? Kanske att det låter bättre ?
Det kanske säljer bättre...?
mrGaskill skrev:Ska man vara hifi-vetenskaplig-nördig ska man nog hålla det öppet att vissa nya lösningar inte måste vara bättre. Bättre för omsättning/vinst som Nattlorden skrev. Det har nog hänt flera gånger att man utvecklat något nytt, som är säg. 90% så bra som förra produkten men 65% så dyr att tillverka. Och så med lite reklam och god renommé tar man ut ett högre pris och lyckan är gjord.Varför inte?
Så, åtminstone jag, är glad över t.ex LTS jobb.
jonasp skrev:Vi kanske har fått en modern efterföljare till BBC-dippen? B&W-dippen? 10 dB vid 3 kHz!![]()
![]()
![]()
Tangband skrev:jonasp skrev:Vi kanske har fått en modern efterföljare till BBC-dippen? B&W-dippen? 10 dB vid 3 kHz!![]()
![]()
![]()
Jo, frekvensgångsmätningen såg annorlunda ut. Men hur blir mätningen i ett vanligt bostadsrum? Kanske bättre ?
Kraniet skrev:En gång i tiden mätte deras högtalare såhär
801 Matrix S2
On-axis
[ Bild ]
Spridning
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/bw- ... asurements
Nautilus 801
[ Bild ]
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/bw- ... nts-part-2
Kraniet skrev:Jag tycker de ser stiliga ut. Fast jag tycker proportionerna blir lite off när mellanregisterkonen går ända ut i korgkanten och därmed är större än baselementen.
Men det må vara hänt. Det jag tycker är fullkommligt bedrövligt är att de helt övergett idén om att frekvenskurvan har nåt med korrekt återgivning av ljud att göra.
För mig är detta rent vansinne och ett jävla slöseri på fina högtalarelement.
On-axis-30 grader
[ Bild ]
40-75 grader
[ Bild ]
https://www.soundstage.com/index.php?op ... Itemid=153
jonasp skrev:Vi kanske har fått en modern efterföljare till BBC-dippen? B&W-dippen? 10 dB vid 3 kHz!![]()
![]()
![]()
Kalejdokom skrev:Det där ser ju ut som ett typiskt fasfel mellan mid och diskant. Kanske läge att vända polaritet på diskanten?
FBK skrev:DVD-ai!
Du hade väl åsikter om hur nuvarande 800-serien lät på mässan. Fick intrycket att det var inget vidare. Nu har jag inte hört nya Diamond serien olika utgåvor men jag har misstänkt på det man läst att diskantåtergivningen håller på att spåra ur. Dvs B&W har hamnat i fällan med för energirik diskantåtergivning i jakten på de mer detaljerade ljudet....Sista som jag hört och som låter kanon är N802.
jonasp skrev:FBK skrev:DVD-ai!
Du hade väl åsikter om hur nuvarande 800-serien lät på mässan. Fick intrycket att det var inget vidare. Nu har jag inte hört nya Diamond serien olika utgåvor men jag har misstänkt på det man läst att diskantåtergivningen håller på att spåra ur. Dvs B&W har hamnat i fällan med för energirik diskantåtergivning i jakten på de mer detaljerade ljudet....Sista som jag hört och som låter kanon är N802.
Menar du N802 före diamond? Isåfall är det stor chans att dina öron håller med om vad jag ser i mätningar.
![]()
![]()
FBK skrev:DVD-ai!
DVD-ai skrev:ja du ser även 802 mäter som den låter
jonasp skrev:DVD-ai skrev:ja du ser även 802 mäter som den låter
Nu får man ju om kurvan är rimligt rak titta på mer än en kurva för att kunna göra någon bedömning... men när kurvan rakt fram ser ut som någon slags tsunamivåg som anfaller någon klippavsats då har man liksom hittat på problemet med en gång. Din kommentar "du ser" antyder att jag kanske inte skulle tycka att mätningar och subjektivt intryck skulle stämma överens men det gör jag... fast ibland får man hålla på en stund för att hitta det som stör.
jonasp skrev:FBK skrev:DVD-ai!
Menar du N802 före diamond? Isåfall är det stor chans att dina öron håller med om vad jag ser i mätningar.
jbass skrev:N802, dvs. Nautilus 802 är just Nautilus 802. Efterkommande modeller kallades 802 D och 802 Diamond.
För övrigt är jag totalt enig att de låter fruktansvärt bra, med rätt förutsättningar - ett bra rum och rejält med effekt att driva dem med. Jag driver mina med Classe Delta 400-Watts (8R) monoblock. Ibland kopplar jag in mina Anaview bryggkopplade ams1000-2600-steg. De är ok de också.
Har slitit med uppgraderingsdjävulen senaste tiden (bara för att..), men har slutligen kommit fram till att det nog inte blir mycket bättre än vad det är.
jonasp skrev:jbass skrev:N802, dvs. Nautilus 802 är just Nautilus 802. Efterkommande modeller kallades 802 D och 802 Diamond.
För övrigt är jag totalt enig att de låter fruktansvärt bra, med rätt förutsättningar - ett bra rum och rejält med effekt att driva dem med. Jag driver mina med Classe Delta 400-Watts (8R) monoblock. Ibland kopplar jag in mina Anaview bryggkopplade ams1000-2600-steg. De är ok de också.
Har slitit med uppgraderingsdjävulen senaste tiden (bara för att..), men har slutligen kommit fram till att det nog inte blir mycket bättre än vad det är.
Så var det ja. Jag skulle inte vilja utesluta att N802 faktiskt är bättre (ur återgivningsperspektiv) än Diamond 802.
Kraniet skrev:DE nyare modellerna har första ordningens filter så det är svårt kanske. Samtidigt förstår jag inte det heller eftersom det går att få ett bättre resultat än sådär, tänker tex på Dynaudio.
Diskanten är ju dessutom lös så det borde ju gå att fasa ihop elementen bättre genom att flytta den.
Men det verkar framtaget genom lyssningstester där de ändrar komponenter och lyssnar, ändrar lyssnar osv..
DVD-ai skrev:Kraniet skrev:DE nyare modellerna har första ordningens filter så det är svårt kanske. Samtidigt förstår jag inte det heller eftersom det går att få ett bättre resultat än sådär, tänker tex på Dynaudio.
Diskanten är ju dessutom lös så det borde ju gå att fasa ihop elementen bättre genom att flytta den.
Men det verkar framtaget genom lyssningstester där de ändrar komponenter och lyssnar, ändrar lyssnar osv..
Ja dom har sannerligen lyckats att lyssna fram ett otrevligt ljud![]()
Det var faktiskt så förvånande illa att jag inte stod ut med eländet, den där diskanten var sämre än ett par genexxa (eller vad do mheter) för dom gör i alla fall inte otrevligt ont att lyssna på.
DVD-ai skrev:Dom vill säkerligen !
Men deras bild av hur man uppnår detta är inte samma som den du och jag har
Och det gör ju att för oss så sopar deras högtalare främst undan sig själv...
Medan för någon som vill ha en starkt essig, metallisk och vass diskant med för mycket energi i vårat känsligaste område (och som uppskattar den extra "shwong"/ upplevd detaljering detta ger i ljudet) ja denna person föredrar ju det som B&W nu har skapat.
Nattlorden skrev:Dock inget skönhetspris på dem...
[ Bild ]
FBK skrev:Jag vet inte mellan vilka år N802 såldes, men dem och N801 är det bästa som jag hört ifrån det märket.
jonasp skrev:Från senaste 802 D3. Ser mycket bättre ut, men sämre än Matrix 801 från 80-talet!!!
Morello skrev:När John Bower gick bort 1987 tappade bolaget kärnkompetensen.
Morello skrev:Kikar på på Sterephiles mätningar så ser man med all önskvärd tydlighet att John Bowers 801 Matrix (serei 2) uppför sig betydligt snyggare än den senare 801 Nautilus, som lanserades fem år efter Bowers död.

FBK skrev:Morello skrev:Kikar på på Sterephiles mätningar så ser man med all önskvärd tydlighet att John Bowers 801 Matrix (serei 2) uppför sig betydligt snyggare än den senare 801 Nautilus, som lanserades fem år efter Bowers död.
De får mäta hur bra som helst, jag gillade inte Matrix alls utan först när Nautilus kom så föll jag för ljudet på N802 och N801. Modellerna där under var inte lika bra i mina öron.
Tänkte skriva just detta då jag också på den tiden föredrog Snell framför B&W som lät tråkiga.Jag gillade inte heller riktigt de B/W som gjordes på slutet på 80-talet vid de gånger jag lyssnade . Det fanns högtalare som jag då tyckte lät betydligt bättre, tex de snell-högtalare som tillverkades då. Även Heybrooks stativare spelade som jag tyckte, betydligt bättre. Snells högtalare har jag i efterhand förstått mätte även riktigt bra men kunde kombinera bra mätkurvor med bra ljud. Jag tyckte inte B/W fixade det riktigt, de lät alltid lite tråkiga i mina öron.
FBK skrev:Tänkte skriva just detta då jag också på den tiden föredrog Snell framför B&W som lät tråkiga.Jag gillade inte heller riktigt de B/W som gjordes på slutet på 80-talet vid de gånger jag lyssnade . Det fanns högtalare som jag då tyckte lät betydligt bättre, tex de snell-högtalare som tillverkades då. Även Heybrooks stativare spelade som jag tyckte, betydligt bättre. Snells högtalare har jag i efterhand förstått mätte även riktigt bra men kunde kombinera bra mätkurvor med bra ljud. Jag tyckte inte B/W fixade det riktigt, de lät alltid lite tråkiga i mina öron.
Tangband skrev:Matrix 805 från 1995, i jämförelse.
Verkar prestera jättebra i stereophiles mätningar men just denna tyckte jag alltid lät lite tråkigt. Snell EII lät bättre på den tiden tycker jag.

Tangband skrev:Hmm....Kanske konsten är att få till något som både mäter rätt bra och låter bra?
Då jag labbat och mätat med rosa brus med aktivt filter med mina jbl så får jag en rakare kurva mellan diskant och bas med 18 db okt butterworth än med 24 db Linkwitz Riley. Då blir det ganska rakt ( med mina begränsade mät resurser ) inom 2 db mellan 800-12000 hz.
Likväl tycker jag gång på gång ( har provat många inställningar ) att den mindre raka Linkwitz lösningen låter bättre.
Vad beror detta på ?

Kraniet skrev:Lite OT kanske, men här tycker jag är ett exempel på hur jag tycker att hifivärlden borde fungera.
Infinity Primus. Det var instegsmodellersom hade tagit nytta av "trickle down" från de dyrare modellerna.
Primus 360 toppmodellen i primus-serien och kostade 680 dollars (10 000 i sverige?)
Enkla element förstås, så de har ju en relativt begränsad ljudtrycksförmåga. Men imponerande ingenjörskonst.
IngOehman skrev:För att något skall kunna återge bra så krävs det att det "mäter bra", men vad mäter bra betyder när det gäller högtalare, är nog en av de mest missförstådda sakerna i branschen.
För att man skall kunna avgöra om något "mäter bra" så behövs två saker:
1. Kunskap om hur det skall mäta för att återge bra via stereosystem och rum.
2. Många mätningar, inte en. En högtalares egenskaper kan inte sammanfattas med en kurva.
Det sista behöver kanske förtydligas. En mätning kan räcka för att man skall kunna säga att en högtalare är en usel återgivare, men det behövs massor av mätningar för att det skall vara rimligt att gissa att den kan vara bra.
Men hur många mätningar man än utgår ifrån så kan de aldrig bevisa att en högtalare är en bra musikåtergivare.
Lyssningstester av avancerat slag kan göra det. Lyssningstester av enkelt slag kan berätta att man gillar en högtalare. Och får många är det viktigare än att återgivningen är ursprungstrogen.
Sammanfattning:
1. Glöm inte att lyssna,
2. Övertolka inte mätningar som kvalitetsbevis. I bästa fall så visar de att just det mätta inte är ett problem.
Vh, iö
dewpo skrev:Kraniet skrev:Lite OT kanske, men här tycker jag är ett exempel på hur jag tycker att hifivärlden borde fungera.
Infinity Primus. Det var instegsmodellersom hade tagit nytta av "trickle down" från de dyrare modellerna.
Primus 360 toppmodellen i primus-serien och kostade 680 dollars (10 000 i sverige?)
Enkla element förstås, så de har ju en relativt begränsad ljudtrycksförmåga. Men imponerande ingenjörskonst.
Ursäkta att jag är pessimistisk men detta är ett typ exempel på en högtalare jag skulle vilja veta hur den låter då den spelat säg 10000 timmar.
Inte för jag påstår mig veta men för att jag tror att efter ett antal timmar kommer den billiga fysiska kvaliteten slå igenom på ljudkvalitén.
Jag tycker personligen att det är ganska meningslöst lägga tid och möda på noggrant stämma och optimera något som sen i slutändan blir en dagslända på grund av undermålig fysisk kvalitet.
Kraniet skrev:dewpo skrev:Kraniet skrev:Lite OT kanske, men här tycker jag är ett exempel på hur jag tycker att hifivärlden borde fungera.
Ursäkta att jag är pessimistisk men detta är ett typ exempel på en högtalare jag skulle vilja veta hur den låter då den spelat säg 10000 timmar.
Inte för jag påstår mig veta men för att jag tror att efter ett antal timmar kommer den billiga fysiska kvaliteten slå igenom på ljudkvalitén.
Jag tycker personligen att det är ganska meningslöst lägga tid och möda på noggrant stämma och optimera något som sen i slutändan blir en dagslända på grund av undermålig fysisk kvalitet.
Fast om den dyrare har en skittaskig frekvenskurva kommer den ju låta skit hela tiden oavsett vilken ålder den har..
dewpo skrev:Kraniet skrev:dewpo skrev:
Fast om den dyrare har en skittaskig frekvenskurva kommer den ju låta skit hela tiden oavsett vilken ålder den har..
Fast om den har bra element och stadig resonansfri låda och det är filtret som spökar går den kanske att rädda/modifiera?
IngOehman skrev:För att något skall kunna återge bra så krävs det att det "mäter bra", men vad mäter bra betyder när det gäller högtalare, är nog en av de mest missförstådda sakerna i branschen.
1. Kunskap om hur det skall mäta för att återge bra via stereosystem och rum. (Dessvärre verkar de allra flesta använda "rakt i ekofritt rum, är rätt" som substitut till kunskap.)
2. Många mätningar, inte en. En högtalares egenskaper kan inte sammanfattas med en kurva.
Det sista behöver kanske förtydligas. En mätning kan räcka för att man skall kunna säga att en högtalare är en usel återgivare, men det behövs massor av mätningar för att det skall vara rimligt att gissa att den kan vara bra.
Men hur många mätningar man än utgår ifrån så kan de aldrig bevisa att en högtalare är en bra musikåtergivare.
Lyssningstester av avancerat slag kan göra det. Lyssningstester av enkelt slag kan berätta att man gillar en högtalare. Och för många är det viktigare än att återgivningen är ursprungstrogen. Alla har inte samma krav.
Sammanfattning:
1. Glöm inte att lyssna,
2. Övertolka inte mätningar som kvalitetsbevis. I bästa fall så visar de att just det mätta inte är ett problem.
Vh, iö
Kraniet skrev:IngOehman skrev:För att något skall kunna återge bra så krävs det att det "mäter bra", men vad mäter bra betyder när det gäller högtalare, är nog en av de mest missförstådda sakerna i branschen.
1. Kunskap om hur det skall mäta för att återge bra via stereosystem och rum.
Lyssningstester av avancerat slag kan göra det. Lyssningstester av enkelt slag kan berätta att man gillar en högtalare. Och får många är det viktigare än att återgivningen är ursprungstrogen.
Sammanfattning:
1. Glöm inte att lyssna,
Vh, iö
Visst är det ju så som du säger. Men det du säger bör ju också "missförstås rätt". Det är ju ändå så att en "enkel" mätning ganska tydligt kan sålla ut vilken högtalare som är den som bör prestera bättre.
Kraniet skrev:En mätning på pi60 är ju trots allt mer lik de äldre Matrix än de nyare 800 D. Det är väl knappast en slump även om det är så att du optimerat dina högtalare mer än vad de var.
Kraniet skrev:En nästan rak on-axis med jämt fallande off-axis är ju liksom en minimikvalitet som alla goda återgivare delar. Innan detta är uppnått finns det ju knappast någon vits att oja sig över fasåtergivning, stereosystemfel osv osv..
Cortado skrev:Tangband, nästan i varje tråd skriver du frågor och resonerar kring saker som Floyd Tooles bok tar upp. Forskningen Voecks refererar till är den forskning Floyd Toole gjort på NRC och Harman. Boken går in i detalj på många saker du frågat om - du borde verkligen läsa den.
Kraniet skrev:dewpo skrev:Kraniet skrev:
Fast om den har bra element och stadig resonansfri låda och det är filtret som spökar går den kanske att rädda/modifiera?
Så bör det väl kanske vara.
Nu tror jag iofs inte att de problem du nämner är speciellt verkliga. Som jag förstått det så slits inte högtalarelement ut speciellt mycket i normalfallet. Även de som kostar mindre pengar.
Tangband skrev:
Några saker är intressanta som kanske inte Toole tar upp: utveckling av högtalare som ska placeras i vanliga bostadsrum och huruvida man bör utveckla högtalare i mono eller stereouppställning.
Cortado skrev:Tangband skrev:
Några saker är intressanta som kanske inte Toole tar upp: utveckling av högtalare som ska placeras i vanliga bostadsrum och huruvida man bör utveckla högtalare i mono eller stereouppställning.
Jopp. Det Voecks skriver om mono kontra stereo i lyssningstesterna kommer från Toole. Seså, beställ nu! Jag läser den nya utgåvan nu med lite lagom låg prio.
jonasp skrev:Jag håller med Cortado (igen), läs boken. Och skaffa dig mätmöjlighet. Och börja experimentera och lära dig på riktigt. Det är både roligt och givande!
Kraniet skrev:jonasp skrev:Jag håller med Cortado (igen), läs boken. Och skaffa dig mätmöjlighet. Och börja experimentera och lära dig på riktigt. Det är både roligt och givande!
Testing Loudspeakers av Joseph Dappolito är också bra.
1. Kunskap om hur det skall mäta för att återge bra via stereosystem och rum. (Dessvärre verkar de allra flesta använda "rakt i ekofritt rum, är rätt" som substitut till kunskap.)
Lyssningstester av avancerat slag kan göra det. Lyssningstester av enkelt slag kan berätta att man gillar en högtalare. Och för många är det viktigare än att återgivningen är ursprungstrogen. Alla har inte samma krav.
Sammanfattning:
1. Glöm inte att lyssna,
Vh, iö
Kraniet skrev:jonasp skrev:Jag håller med Cortado (igen), läs boken. Och skaffa dig mätmöjlighet. Och börja experimentera och lära dig på riktigt. Det är både roligt och givande!
Testing Loudspeakers av Joseph Dappolito är också bra.
Morello skrev:Därtill skall inte glömmas distorsion och såklart mycket annat.-
Kraniet skrev:Soundstage är nog den tidning som mäter mest uttömmande. De använder NRCs anläggning som är en av de mest avancerade i världen som jag förstår det. Det mäter ungefär samma vinklar som tex Harman gruppen.
Som av en händelse så mäter också många Kanadensiska högtalarmärken väldigt lika varandra. (Axiom, PSB, Bryston osv)
https://www.soundstage.com/index.php?op ... Itemid=140
In the Listening Window graph, which averages five frequency measurements, you can see a 7dB rise from around 2.5 to 3.5kHz, and another peak at around 9kHz. These measurements weren’t taken until after I’d written my review, but it’s nearly impossible to miss this behavior in everyday listening. Voices, particularly of women, sounded strident and thin, even glassy, through the 704 S2. The speaker provided immense amounts of low-level detail, but this severely contoured midrange made airier voices sound sharp, and brass instruments brash and splashy. This spotlighting meant that aspects of the sound -- and the music -- were recessed or even obscured. To be fair, certain recordings sounded sensational, the B&Ws’ prominent mid-treble producing huge soundstages, and certain artists whose voices weren’t as colored by the Continuum driver were resolved with shocking detail and delicacy -- but those were the exceptions. It’s difficult to be ambivalent about a loudspeaker like this. That midrange is the speaker’s heart and soul, and I imagine that most listeners will either adore it or detest it. But if you’re anything like me, your feelings about B&W’s 704 S2 may pivot from one extreme to the other, depending on the recording played.
Kraniet skrev:Soundstage är nog den tidning som mäter mest uttömmande. De använder NRCs anläggning som är en av de mest avancerade i världen som jag förstår det. Det mäter ungefär samma vinklar som tex Harman gruppen.
Som av en händelse så mäter också många Kanadensiska högtalarmärken väldigt lika varandra. (Axiom, PSB, Bryston osv)
https://www.soundstage.com/index.php?op ... Itemid=140
MichaelG skrev:Härom veckan hade jag möjligheten att närvara på en demo av B&W 800 D3 på HiFiklubben här i Göteborg. Det spelades bara en låt som jag var bekant med ljudet på (Take a walk on the wild side) övriga inspelningar var för mig okända. Delar av basen var något för framhävd, exempelvis lät piano/flygel inget vidare i basregistret. Detta kan ha berott på att högtalarna vid lyssningstillfället kompletterats med en subwoofer och det kan naturligtvis också bero på rummet/placeringen. Jag har svårt att tänka mig (=tror inte) att högtalarna har denna grundfärgning. I mellanregister/diskant märkte jag dock inget påtagligt problem. Jag hörde inga tendenser till den hårdhet/vasshet som en del personer i tråden uppmärksammat. Kan de ha lyssnat på ett oinspelat, eller dåligt placerat par tro? När jag kom hem lyssnade jag på de demolåtar jag kom ihåg via Spotify och märkte inte heller något större påtaglig skillnad mot demonstationen annat än att basen var bättre.
Dynamic skrev:Årets trådbump, men..
Är det någon som vet vart man kan hitta mätningar på den gamla 704´an?
Skulle vara intressant, dels för att jämföra mot den nya, men även för att jag själv kom över ett par billiga nyligen som jag är överraskande nöjd med.
Perfector skrev:Man ska aldrig skåda given häst i mun, sa man förr
Njut och var glad att dom förnöjer.

Kraniet skrev:Skulle tro de mäter bättre iaf om man ska gå efter den mindre 705
Såhär mäter 705
[ Bild ]
Exemplarisk kontroll på spridning
[ Bild ]
Varför B&Ws nya högtalare mäter så "dåligt" är ju för att de använder första ordningens filter.
Kraniet skrev:Skulle tro de mäter bättre iaf om man ska gå efter den mindre 705
Såhär mäter 705
[ Bild ]
Möjligen något för mycket energi i diskantområdet för min smak men annars är det ju en stor förbättring mot de nya 704 S2.
Exemplarisk kontroll på spridning
[ Bild ]
Varför B&Ws nya högtalare mäter så "dåligt" är ju för att de använder första ordningens filter.
edit:
Ett annat test men här av 703
Ser kanske inte lika kul ut. Man vill nog gärna ha öronen något över diskantnivån.
[ Bild ]
Fig.2: B&W 703, pseudo-anechoic response at 15° above (red) and 15° below (blue) tweeter.
https://www.soundandvision.com/content/ ... asurements
Tangband skrev:En försiktig inflikning.... Det kanske beror på din klangliga referens ?
Jag vill betona det verkliga i att vi alla, utan undantag, får en undermedveten bias där vår egen anläggning och rum blir nån slags klanglig referens. Detta innebär att en sporadisk lyssning i en butik jämförs omedvetet med den egna anläggningen och har högtalarna i butiken en höjd eller sänkt diskant så påverkar det intrycken väldigt mycket.
Min erfarenhet är att en lyssning kring 30 minuter minst eller mer krävs för att ”tvätta bort” den egna anläggningens och egna rummets färgningar som man vant sig vid.
Det är av praktiska orsaker därför svårt att bedöma ljudet i en butik på ett objektivt sätt.
Man måste nog lyssna på nya högtalare hemma ett antal timmar i sitt eget rum.
Det bästa är därför, tror jag, att istället jämföra ljudet med levande musik, dvs hur det låter i konsertlokalen live.
Johan_Lindroos skrev:Nyare B&W:er verkar låta lite hur som helst. Förr hade de lite mer styr på konstruktionerna, innan de som hette Nautilus kom. Jag lyssnade på en större modell med diamantdiskant (800-någonting eller 802-någonting). De lät "glittrigt" och subjektivt inte otrevligt. Tyvärr återkom samma glittrighet oavsett vilken musik man spelade. Jag kan tänka mig att är man mer vanlig konsument och inte har någon direkt koll så köper man det så att säga. Jag kan tänka mig att man gillar soundet. Men efter ett tag när man identifierat vad som pågår...
...då är man inte lika glad längre.
Om man inte tror på vad jag skriver så är det bara att kolla upp mätningar på olika modeller genom årens lopp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster