Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Det är nämligen så att stora slutsteg ofta har många parallellkopplade utgångstransistorer som ger en högre transkonduktans än om man haft ett mindre antal - givet samma emittermotstånd och viloström, där viloströmmen bör satisfiera Olivers villkor.
Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Bill50x skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Men oftast är inte allt annat lika. När GAS släppte sin Ampzilla på 2x200W fick den mycket höga betyg för sin kvalitet. Sedan släpptes Grandson på 2x40W och den ansågs mer välljudande så länge man höll sig inom kapacitetsgränsen.
"Allt annat lika" är bara ingenjörens sätt att slippa diskutera problemetFör "allt annat" KAN helt enkelt inte vara lika.
/ B
Det är nämligen så att stora slutsteg ofta har många parallellkopplade utgångstransistorer som ger en högre transkonduktans än om man haft ett mindre antal - givet samma emittermotstånd och viloström, där viloströmmen bör satisfiera Olivers villkor.
imac skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Hur förhåller sig distorsion vs transkonduktans/brantheten på en transistorn?
FBK skrev:Undrar om alla tänker på trådskaparens exakta fråga när de ser rubriken,Frågan gäller alltså för subbasbruk. I mina värld blir det inte exakt samma svar om det gällde vanliga högtalare.
Morello skrev:imac skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Hur förhåller sig distorsion vs transkonduktans/brantheten på en transistorn?
Distorsionen minskar som funktion av tilltagande transkondutans - ceteris paribus!
Morello skrev:FBK skrev:Undrar om alla tänker på trådskaparens exakta fråga när de ser rubriken,Frågan gäller alltså för subbasbruk. I mina värld blir det inte exakt samma svar om det gällde vanliga högtalare.
Det jag skrev är inte mindre sant bara för att vi begränsar oss till registret upp till cirka 100 Hz - däremot blir det givetvis mindre relevant då det är en "promenad i parken" att konstruera slutsteg för låga frekvenser (<1 kHz).
UrSv skrev:Många slutsteg av typ Klass AB/B som sitter i subbasar verkar vara relativt enkla.
PerStromgren skrev:UrSv skrev:Många slutsteg av typ Klass AB/B som sitter i subbasar verkar vara relativt enkla.
Jo, men marknadsförs de som primärt för basbruk? Det skulle ju frikänna dem från ansvar för annat bruk.
FBK skrev:Undrar om alla tänker på trådskaparens exakta fråga när de ser rubriken,Frågan gäller alltså för subbasbruk. I mina värld blir det inte exakt samma svar om det gällde vanliga högtalare.
jonasp skrev:Min uppfattning (som är helt bestämd) är att så länge det inte klipper blir det inte automatiskt bättre med en större förstärkare. Dock kan större förstärkare ibland vara mer välljudande för att de är mer påkostade/välkonstruerade, men då beror välljudet på att de är bra, inte på att de är stora. Det finns små förstärkare som är superbra också. Typ holographic audios små modeller.
Tangband skrev:Jo, jag vet ju inte heller hur bra någon av dessa två förstärkare egentligen är. Ska bli kul att jämföra.
jonasp skrev:Tangband skrev:Jo, jag vet ju inte heller hur bra någon av dessa två förstärkare egentligen är. Ska bli kul att jämföra.
Men... att bara jämföra två förstärkare ger ju ingen information alls om hur det förhåller sig. Ni kanske råkar föredra den större, men det betyder ju inte att större förstärkare är bättre i allmänhet....
Nattlorden skrev:En annan sak att ta i beaktningen är att kapaciteten i nätdelen BORDE vara större i ett större steg, men om man blandar in klass-D så vet jag inte.
När jag gick från ett 80W-steg till ett 200+ steg så blev längre baspartier mycket stabilare i längden... snarare än att falla av efter inledande passagen.
Tangband skrev:Nattlorden skrev:En annan sak att ta i beaktningen är att kapaciteten i nätdelen BORDE vara större i ett större steg, men om man blandar in klass-D så vet jag inte.
När jag gick från ett 80W-steg till ett 200+ steg så blev längre baspartier mycket stabilare i längden... snarare än att falla av efter inledande passagen.
Ja, det där hoppas jag ju att det kan bli bättre, just långa toner vid rätt låga frekvenser.
mrGaskill skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Och det i paritet med att t.ex byta till en HA-kabel? Jämförelsevis, nästan ohörbar skillnad för Simply Sven eller?
Morello skrev:FBK skrev:Undrar om alla tänker på trådskaparens exakta fråga när de ser rubriken,Frågan gäller alltså för subbasbruk. I mina värld blir det inte exakt samma svar om det gällde vanliga högtalare.
Det jag skrev är inte mindre sant bara för att vi begränsar oss till registret upp till cirka 100 Hz - däremot blir det givetvis mindre relevant då det är en "promenad i parken" att konstruera slutsteg för låga frekvenser (<1 kHz).
mrGaskill skrev:Hehe. Men mer hörbart än HA-byte men inte i praktiken något att bränna 30000 extra på.
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Men oftast är inte allt annat lika. När GAS släppte sin Ampzilla på 2x200W fick den mycket höga betyg för sin kvalitet. Sedan släpptes Grandson på 2x40W och den ansågs mer välljudande så länge man höll sig inom kapacitetsgränsen.
"Allt annat lika" är bara ingenjörens sätt att slippa diskutera problemetFör "allt annat" KAN helt enkelt inte vara lika.
/ B
Jodå, du kan ta en RS2000 och plocka bort fem transistorpar per kanal samt sänka matningsspänningen till +/-40 och du har en 100W-stärkare som kommer att distordera avsevärt mer än vad RS2000 gör vid effektutttag under 100 W.
Om de apparater du tar upp kan jag inte uttala mig inte heller vet jag vad "ansågs mer...." betyder i sammanhanget. Den relevanta frågan är: ökade eller minskade den intrinsikala distorsionen i stärkarnas utgångssteg? Det är just den som är svår att hålla konstant, men allt annat kan göras lika!
Bill50x skrev:På vilket sätt är en förstärkare med 5 färre transistrorpar lika?
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Men oftast är inte allt annat lika. När GAS släppte sin Ampzilla på 2x200W fick den mycket höga betyg för sin kvalitet. Sedan släpptes Grandson på 2x40W och den ansågs mer välljudande så länge man höll sig inom kapacitetsgränsen.
/ B
Jodå, du kan ta en RS2000 och plocka bort fem transistorpar per kanal samt sänka matningsspänningen till +/-40 och du har en 100W-stärkare som kommer att distordera avsevärt mer än vad RS2000 gör vid effektutttag under 100 W.
Om de apparater du tar upp kan jag inte uttala mig inte heller vet jag vad "ansågs mer...." betyder i sammanhanget. Den relevanta frågan är: ökade eller minskade den intrinsikala distorsionen i stärkarnas utgångssteg? Det är just den som är svår att hålla konstant, men allt annat kan göras lika!
På vilket sätt är en förstärkare med 5 färre transistrorpar lika?
/ B
AndersP skrev:Med en simpel räknesnurra i Excel kan man ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå elementens x-max. Väljer man en förstärkare med lite drygt den effekten kan talspolarna få klättra ut lite ur magnetgapen, men den kan aldrig bottna elementen och ytterligare effekt är överflödig eller tom potentiellt skadlig.
Att säga "minst si och så mycket effekt" låter omdömeslöst. Det måste väl bero på den aktuella applikationen?
I hifi-pressen talas det om strömstarka förstärkare, men tar man reda på eller mäter Re, en impedans som elementet inte gärna kan kliva under, ser man att denna strömpotential oftast inte utnytttjas oavsett hur mycket man skruvar upp volymen. Dwt blir oftast spänningsklippning.
Däremot har jag svårt att hänga med det här med transkonduktansen. Morello har själv mätt på Behringer EP 2500 med gott resultat och den förstärkaren har 4 utgångstrissor per kanal. Önskar mer förklaringar om hur detta hänger samman.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=7731
Bill50x skrev:På vilket sätt är en förstärkare med 5 färre transistrorpar lika?
/ B
rajapruk skrev:Dämpfaktor spelar roll med skrivs det ibland, speciellt för bas. Jag har ingen aning om det stämmer eller ej.
Vad har de två förstärkarna för dämpfaktor?
Jag brukar själv tycka att klass-d låter bäst på basar.
Särskilt viktigt med hög dämpfaktor är det för baselement, då de har störst slaglängd och därigenom alstrar mest egenströmmar.
Dämpfaktorn räknas fram med förstärkarens utimpedans (så låg som möjligt) genom högtalarens impedans. Då impedansen är frekvensberoende (varierar med tonhöjd) är det relevant att ange vid vilken frekvens dämpfaktorn räknats fram.
AndersP skrev:rajapruk skrev:Dämpfaktor spelar roll med skrivs det ibland, speciellt för bas. Jag har ingen aning om det stämmer eller ej.
Vikipedia:Särskilt viktigt med hög dämpfaktor är det för baselement, då de har störst slaglängd och därigenom alstrar mest egenströmmar.
Dämpfaktorn räknas fram med förstärkarens utimpedans (så låg som möjligt) genom högtalarens impedans. Då impedansen är frekvensberoende (varierar med tonhöjd) är det relevant att ange vid vilken frekvens dämpfaktorn räknats fram.
Rörförstärkare har ofta utgångsimpedanser lite högre på skalan. Med vissa högtalare låter mellanregister och diskant mycket trevligt och vad jag efterhand har kunnat förstå (utan att veta) är dessa högtare ganska högohmiga i dom registren och vad gäller diskant med seriespole en mot högre frekvenser jämnt stigande tonkurva. Jag har dock ännu inte upplevt en rörförstärkar-högtalar kombination som har den precision i basen jag vill ha. Där tror jag utimpedansen ska hållas på lägsta nivå.
Jag har också erfarenheten att klass D låter bra på bas, men jag är inte säker på om det beror på konstruktionsprincipen eller om det är tillfälligheter.
rajapruk skrev:Dämpfaktor spelar roll med skrivs det ibland, speciellt för bas. Jag har ingen aning om det stämmer eller ej.
Tangband skrev: .. Jag är också lite rädd för det jag läst om det ”skräp” som klass d steg ofta verkar spy ut på nätet via nätdelen- detta kanske kan störa andra apparater mer än äldre klass A/B teknik ?
Har klass d stegen blivit ”renare” de senaste åren ?
Tangband skrev:.. bättre spec på några punkter, tex dist.
darkg skrev:Tangband skrev: .. Jag är också lite rädd för det jag läst om det ”skräp” som klass d steg ofta verkar spy ut på nätet via nätdelen- detta kanske kan störa andra apparater mer än äldre klass A/B teknik ?
Det är väl en befogad fråga! Även utstrålade störningar kan vara ett problem som inte vidlåder linjära förstärkare.Tangband skrev:.. bättre spec på några punkter, tex dist.
Kanske är tyvärr mätstandard inte adekvat, så att distsiffrorna inte säger tillräckligt mycket. Hoppas någon som vet mer om detta kan illuminera detta dunkel.
Tangband skrev:darkg skrev:Tangband skrev: .. Jag är också lite rädd för det jag läst om det ”skräp” som klass d steg ofta verkar spy ut på nätet via nätdelen- detta kanske kan störa andra apparater mer än äldre klass A/B teknik ?
Det är väl en befogad fråga! Även utstrålade störningar kan vara ett problem som inte vidlåder linjära förstärkare.Tangband skrev:.. bättre spec på några punkter, tex dist.
Kanske är tyvärr mätstandard inte adekvat, så att distsiffrorna inte säger tillräckligt mycket. Hoppas någon som vet mer om detta kan illuminera detta dunkel.
Hmm... Jag har läst att även klass A/B förstärkare med linjär nätdel skickar ut vissa störningar på nätet via dioderna ? Vet inte om det stämmer... jag kanske läste det i nån reklambroschyr för klass D steg![]()
Kanske är störningar från klass D steg med switchade nätdelar ett mindre problem nu förtiden ?
jonasp skrev:Diodlikriktare gör att det förekommer övertoner på strömmen in i slutstegets nätdel. Ordningstalen beror på pulstalet i nätdelen. Dessa är potentiellt mindre problematiska än HF-skräp.
AndersP skrev:Med en simpel räknesnurra i Excel kan man ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå elementens x-max. Väljer man en förstärkare med lite drygt den effekten kan talspolarna få klättra ut lite ur magnetgapen, men den kan aldrig bottna elementen och ytterligare effekt är överflödig eller tom potentiellt skadlig.
Att säga "minst si och så mycket effekt" låter omdömeslöst. Det måste väl bero på den aktuella applikationen?
Morello skrev:Ladda ned basta - där kan du få svar på sådant.
http://www.tolvan.com/index.php?page=/basta/basta.php
oivavoi skrev:AndersP skrev:Med en simpel räknesnurra i Excel kan man ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå elementens x-max. Väljer man en förstärkare med lite drygt den effekten kan talspolarna få klättra ut lite ur magnetgapen, men den kan aldrig bottna elementen och ytterligare effekt är överflödig eller tom potentiellt skadlig.
Interessant! Exakt samma sak sa Geoff Martin från B&O på bloggen sin om dom aktiva högtalarne dom gör. Dom försöker att ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå x-max, och så slänger dom på den effekten helt enkelt.
Men för mig som är helt noob på allt sådant: Har du tips till hur man kan räkna ut detta? Finns det någon formel på nätet e.l.? Jag måste hitta slusteg till en aktivt delad tvåvägere jag har i beställning, och vet inte hur mycket effekt jag skall köra. Wooferen som spelar upp til 1000 hz är en sju-tommare med xmax på 30 mm, med en tjock voice coil som i principet klarar av kontinuerlig effekt på 500 w. Så frågan är hur mycket effekt som behövs för att nå maksimal dynamik, och hur mycket effekt som blir overkill...
AndersP skrev:oivavoi skrev:AndersP skrev:Med en simpel räknesnurra i Excel kan man ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå elementens x-max. Väljer man en förstärkare med lite drygt den effekten kan talspolarna få klättra ut lite ur magnetgapen, men den kan aldrig bottna elementen och ytterligare effekt är överflödig eller tom potentiellt skadlig.
Interessant! Exakt samma sak sa Geoff Martin från B&O på bloggen sin om dom aktiva högtalarne dom gör. Dom försöker att ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå x-max, och så slänger dom på den effekten helt enkelt.
Men för mig som är helt noob på allt sådant: Har du tips till hur man kan räkna ut detta? Finns det någon formel på nätet e.l.? Jag måste hitta slusteg till en aktivt delad tvåvägere jag har i beställning, och vet inte hur mycket effekt jag skall köra. Wooferen som spelar upp til 1000 hz är en sju-tommare med xmax på 30 mm, med en tjock voice coil som i principet klarar av kontinuerlig effekt på 500 w. Så frågan är hur mycket effekt som behövs för att nå maksimal dynamik, och hur mycket effekt som blir overkill...
Altså, mitt resonemang gäller framför allt bas och mellanregisterelement. När en diskant kommer in i spelet blir det flera parametrar att ta hänsyn till. Man kan tänka sig delningsfrekvens, filtrets branthet, slaglängd och motorsystemets egenskaper. Är diskanten i applikationen slaglängdsbegränsad eller är det talspolens värmetålighet som sätter begränsningen?
Jag har personligen aldrig stött på 7 tums element som tål 500 W annat än i transienter, men då hinner ju talspolen inte värmas upp så den siffran är kanske inte relevant.
Jag hade tänkt föreslå ett excelark från linkwitzlab.com, men Basta är nästan bättre eftersom programmet räknar fram parametrar om man inte har tillgång till precis alla. Det är ändå en hel del elementparametrar som man måste veta och sånt får man inte fram på köpehögtalare utan vidare. Man kan förstås mäta upp elementen, men det blir ju ett himla bök då. Läs manualen noga så du vet hur programmet fungerar.
Min magkänsla säger att du ska ha typ 50 - 100 W, men "det beror på och det beror på mycket" som en lirare här brukar säga.
Aktiva högtalare som köps i affär, på nätet eller liknande brukar ha förstärkare inbyggda och då slipper man fundera på sånna här saker.
Delningsfrekvensen verkar ganska låg och förstärkare ingår inte om jag förstår dig rätt. Horndiskant?
Vad är det för högtalare? JBL-monitor eller?
AndersP skrev:Som jag ser det är det diskanterna som är den begränsade faktorn i konstruktionen även om basarna skulle tåla hur mycket som helst. Delningsfrekvensen är låg så diskanterna är lite "utsatta" i konstruktionen och dom ska dessutom direktkopplas till slutstegen.
Dom data du har redovisat räcker inte på långt när om du ska simulera basarna, men vill du ha excelarket hittar du det här:
http://www.linkwitzlab.com/closed-box1.xls
Sedan fann jag detta:
"It should also be noted at this time that the sound of a pair of Model 29ʼs is as close to transparent as I can make them. No other speaker system at any price can better present the illusion of “disappearing” in the room. ( See “Rooms & Speakers”) The laws of physics and acoustics determine the outcome, not promotional hype. A pair of Model 29ʼs are capable of a response of 34 to 20 K hZ +/- 2 dB in a medium sized listening room. Must be Bi-amped. 50 watts times four minimum required."
Jag kan också tycka att med den låga delningsfrekvensen i åtanke skulle ett större baselement, men med mindre slaglängd kunnat användas. Här kunde vinster i form av lägre dist erhållas. Med den delningen kan basen vara skapligt stor utan trista besvär med lobmatchning. Jag kan bara se en orsak till att man väljer ett så litet element, nämligen snygg form på lådan. Lite trist val tycker jag.
oivavoi skrev:AndersP skrev:Med en simpel räknesnurra i Excel kan man ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå elementens x-max. Väljer man en förstärkare med lite drygt den effekten kan talspolarna få klättra ut lite ur magnetgapen, men den kan aldrig bottna elementen och ytterligare effekt är överflödig eller tom potentiellt skadlig.
Interessant! Exakt samma sak sa Geoff Martin från B&O på bloggen sin om dom aktiva högtalarne dom gör. Dom försöker att ta reda på hur mycket effekt som behövs för att nå x-max, och så slänger dom på den effekten helt enkelt. .
AndersP skrev:Kan snubberisering även lösa problemet med dom övertoner som skickas bakåt ut på nätet igen?
Tangband skrev:En annan fundering är det här med sk housecurve.
Enligt denna sida så behövs det mer ljud vid låga frekvenser för att det ska uppfattas naturligt i ett normalt rum. Det borde innebära mer effektbehov vid lägre frekvenser ?
Almen skrev:Tangband skrev:En annan fundering är det här med sk housecurve.
Enligt denna sida så behövs det mer ljud vid låga frekvenser för att det ska uppfattas naturligt i ett normalt rum. Det borde innebära mer effektbehov vid lägre frekvenser ?
Det beror ju på om du har delat system eller inte, och känsligheten i basarna. Om man tänker plus 10 dBSPL för basarna (som biostandard) så blir ju det ... få se nu... +10 dB effekt till basarna (givet samma känslighet).
Sedan beror det ju på vad fonogrammen man spelar har för frekvensinnehåll; pop fram till åttiotalet, klassisk musik, modern electronica och filmljudspår skiljer sig en hel del därvidlag. Man kan ju skilja på effektbehovet i basen över tid, medeleffekt och toppeffekt.
Men sedan handlar det ju lite om delningsfilter och sådant också, om man pratar effektbehov i de olika registren. Det har ju diskuterats lite hur man bär sig åt för att blåsa diskantelement på bästa (eller värsta) sätt, till exempel här: hifikg:s tråd och När väljer ni delnings filter?.
paa skrev:jonasp skrev:Diodlikriktare gör att det förekommer övertoner på strömmen in i slutstegets nätdel. Ordningstalen beror på pulstalet i nätdelen. Dessa är potentiellt mindre problematiska än HF-skräp.
Vad finns det för alternativ till diodlikriktare som ger mindre problem?
Rörlikriktare?
Tangband skrev:jag kör ju delat så bas-steget behöver bara driva 80 -20 Hz ungefär. Samtidigt så kräver hus-kurvan en massa effekt i det området.
Enligt crowns tabell så verkar mitt system vara ganska underdimensionerat med effekt. Sedan har vi ju detdär faktumet att mina element nog inte tål dessa höga effekter som skulle krävas för 105 db spl nån längre stund.
Kraniet skrev:Tycker det är bättre att kolla på elementets effekttålighet och dimensionera slutsteget efter det, och den låda som elementet sitter i.
Just tangband är ju lite knepig iom att vi inte vet vad de angivna siffrorna står för. Men i databladet står det 250W som "rated power" och 500W "maximum power".
Så om vi antar att de menar 250W rms kontinuerligt så är ju det en siffra. Men sen måste man ju hålla koll på slaglängden i lådan. Det kommer alltid vara så att begränsningen sätts antingen av att xmax nås eller att effekttåligheten nås.(eller något missljud i element/låda som gör att inget värde uppnås)
Under avstämningsfrekvensen når elementet xmax väldigt fort, så det är ju en stor begränsning. Men med ett HP-filter kan det ju hanteras. Vid avstämningen är det effekttåligheten som kommer vara begränsande eftersom konen mer eller mindre står still vid avstämningen. Något över avstämningsen kan xmax bli en faktor igen, men det är kanske inte så väldigt vanligt i de flesta fall (beror på dimensionering av lådan).
Basta! tycker jag ger ganska tydligt svar på frågan. Sen återstår det ju att se hur det stämmer med verkligheten. Klarar elementet den effekt som anges?
Almen skrev:Tangband skrev:jag kör ju delat så bas-steget behöver bara driva 80 -20 Hz ungefär. Samtidigt så kräver hus-kurvan en massa effekt i det området.
Enligt crowns tabell så verkar mitt system vara ganska underdimensionerat med effekt. Sedan har vi ju detdär faktumet att mina element nog inte tål dessa höga effekter som skulle krävas för 105 db spl nån längre stund.
Men vad har du för känslighet i basarna, då? Och sedan är det dels 115 dBSPL för basområdet, och dels krävs det nog inte någon längre stund.
Nu går jag lite off-topic, i och med att följande kommentar gäller vad jag upplever av förstärkare över 80 Hz (under kör jag 1 kW klass-D).Bill50x skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
/ B
lennartj skrev:Nu går jag lite off-topic, i och med att följande kommentar gäller vad jag upplever av förstärkare över 80 Hz (under kör jag 1 kW klass-D).Bill50x skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
Min uppfattning är att slutsteg med endast ett par sluttransistorer (eller rör) jämfört med liknande med flera par, har bättre deinierad tredimensionalitet, timing och mikrodynamik. Troligen blir skillnaden mindre ju bättre selekterade komponenter som används, men samma precision som med ett ensamt par når man aldrig.
Detta under förutsättning att distorsionen är ohörbart låg i båda fallen, även om den med parallella par kanske (som Morello nämner) kanske mäter ännu bättre.
lennartj skrev:Nu går jag lite off-topic, i och med att följande kommentar gäller vad jag upplever av förstärkare över 80 Hz (under kör jag 1 kW klass-D).Bill50x skrev:Morello skrev:Vid en given effekt har stora förstärkare potentiellt lägre distorsion - allt annat lika.
/ B
Min uppfattning är att slutsteg med endast ett par sluttransistorer (eller rör) jämfört med liknande med flera par, har bättre deinierad tredimensionalitet, timing och mikrodynamik. Troligen blir skillnaden mindre ju bättre selekterade komponenter som används, men samma precision som med ett ensamt par når man aldrig.
Detta under förutsättning att distorsionen är ohörbart låg i båda fallen, även om den med parallella par kanske (som Morello nämner) kanske mäter ännu bättre.
Bill50x skrev:
Var det inte Kaneda som konstruerade ett 20W transistorsteg med bara ett par transistorer? Eller var det Hiraga?
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:
Var det inte Kaneda som konstruerade ett 20W transistorsteg med bara ett par transistorer? Eller var det Hiraga?
Jag skulle gissa att nästan alla 20W-slutsteg har ett par trissor.
UrSv skrev:Det var Nemesis tror jag,
Tangband skrev:Känner du att du behöver den höga effekten för dina subbasar? Eller skulle det räcka med en hemmabioreceiver på 150 watt som slutsteg ?
Bill50x skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:
Jag skulle gissa att nästan alla 20W-slutsteg har ett par trissor.
Jo, men klass A med en trissa per kanal?
/ B
genstruktur skrev:När kommer det nya steget?
Tangband skrev:genstruktur skrev:När kommer det nya steget?
Beställde ju i måndags och hade svaga förhoppningar att det skulle komma innan fredag, men det gick inte.
Det kommer troligen nästa onsdag vilket innebär att jag kan koppla in steget tidigast nästa helg. Just nu verkar steget ha fika-rast i Hamburg ( beställer från thomann )
genstruktur skrev:Äsch då, får vi vänta med spänning ett tag till då.
Nattlorden skrev:genstruktur skrev:Äsch då, får vi vänta med spänning ett tag till då.
![]()
![]()
![]()
![]()
hifikg skrev:Pallar vanliga högtalare 300W? Mina OA52 är specade till max 100 W om jag minns rätt, så jag är försiktig när jag gasar med NAD 208
Polarens MBL har en helt annan effekttålighetsangivelse... MINST 200 W står det på dem...
Frisk skrev:hifikg skrev:Pallar vanliga högtalare 300W? Mina OA52 är specade till max 100 W om jag minns rätt, så jag är försiktig när jag gasar med NAD 208
Polarens MBL har en helt annan effekttålighetsangivelse... MINST 200 W står det på dem...
>5kW över 300Hz verkar ett flertal av ino-högtalarna vara specade till. Dock inte kontinuerligt. 300W är nog inte så dumt att ha tillgängligt.
Tangband skrev:Förstärkaren på plats.... den tog faktiskt en aning mindre plats på djupet än t amparna.
Har slagit igång steget och kan konstatera att fläktarna är nästan ljudlösa, bra![]()
Lämnar den på nu i någon timme för att se om fläktarna ökar vid värme.
Max_Headroom skrev:Tangband skrev:Förstärkaren på plats.... den tog faktiskt en aning mindre plats på djupet än t amparna.
Har slagit igång steget och kan konstatera att fläktarna är nästan ljudlösa, bra![]()
Lämnar den på nu i någon timme för att se om fläktarna ökar vid värme.
Fett! Så där skall stereoanläggningar se ut! En stapel med grejjor i 19" rack!
Tangband skrev:Blev slutsteget varmt med stängd bänk ? ( bakre delen är öppen med smal spalt mot väggen )
Svaret är att obelastat så är steget kallt efter att ha varit påslagit 3 timmar och nästan ljudlöst- det är helt tyst med stängda dörrar till skåpet. Min ventilation lever om betydligt mera. Bra !
JBjorkman skrev:Tangband skrev:Blev slutsteget varmt med stängd bänk ? ( bakre delen är öppen med smal spalt mot väggen )
Svaret är att obelastat så är steget kallt efter att ha varit påslagit 3 timmar och nästan ljudlöst- det är helt tyst med stängda dörrar till skåpet. Min ventilation lever om betydligt mera. Bra !
Är bänken stabil om man inte sätter dit bakstycket?
Sidostabiliteten i IKEAs möbler brukar sitta i den skivan, eller har du satt dit ett eget krysstag?
Tangband skrev:Lite ot, men kanske intressant. Det finns en bafflestep calculator som är gratis på nätet . Man mäter och knappar in alla möjliga avstånd, hur elementet sitter placerat i lådan osv... såhär ser baffelstegskompensationen ut för mig ( jag har naturligtvis korrigerat med en inverterad kurva )
Det blir en liten peak med min Jbl bas vid 1,3 kHz på ungefär 2,3 db- efter den sänks nivån nedåt i frekvens.
Då jag mäter med pink noice i mätprogrammet i telefonen stämmer det förvånansvärt bra från lyssningsplats![]()
Här är calculatorn: http://www.micka.de/en/bafflestep.php#ideal
Bill50x skrev:Frågan är omöjlig att besvara. Eller som politiker brukar säga - "Frågan är fel ställd"
1) Vad är bättre?
2) Tillsammans med vilken högtalare?
3) Vad är normalt bruk?
4) Frågan förutsätter att det på något vis blir bättre. Men tänk om det blir sämre?
/ B
Bill50x skrev:Frågan är omöjlig att besvara. Eller som politiker brukar säga - "Frågan är fel ställd"
1) Vad är bättre?
2) Tillsammans med vilken högtalare?
3) Vad är normalt bruk?
4) Frågan förutsätter att det på något vis blir bättre. Men tänk om det blir sämre?
Lite som frågan jag ställde i veckan ute på Arlanda. "Är det tillräckligt många kampanjer på alkoholavdelningen?" Svarsalternativen var en 10-gradig skala där 0 var Mycket missnöjd och 10 var Mycket nöjd. Hur svarar man på det om man tycker det är för många kampanjer?
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster