Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Snygg apparat! I övrigt inga synpunkter.
gflar skrev:jonasp skrev:Snygg apparat! I övrigt inga synpunkter.
Håller med, och jag skulle vilja testa den som rent försteg för @ se vad "Roomperfect"duger till.
Tangband skrev:Hmm... undras hur den klarat en F/E test ? Det jag hörde lät bra- det lät som att det fanns mycket 3 D och luft i diskanten i brist på bättre beskrivning. Nästan för mycket ? Källa i samtliga lyssningar var en Bluesound node 2 optiskt till förstärkaren med olika högtalare.
jonasp skrev:En klass-D som överlever ett f/e-test vore väl i det närmaste en sensation?
jansch skrev:Varför så kritiska till klass D?
Det handlar väl mest om hur många ampere som högtalare kan tänkas kräva?
Det handlar ju oftast inte om distorsion eller bandbredd eller känslighet för kapacitiv/induktiv lastkänslighet. Så vad är det som är fel med klass D?
Det kan väl inte vara att distorsionen är 10 - 100 ggr lägre än ett traditionellt rörslutsteg?
Tangband skrev:jansch skrev:Varför så kritiska till klass D?
Det handlar väl mest om hur många ampere som högtalare kan tänkas kräva?
Det handlar ju oftast inte om distorsion eller bandbredd eller känslighet för kapacitiv/induktiv lastkänslighet. Så vad är det som är fel med klass D?
Det kan väl inte vara att distorsionen är 10 - 100 ggr lägre än ett traditionellt rörslutsteg?
Filtret klass d förstärkare har på utgången påverkar frekvensgången i diskanten beroende på last. Det finns andra problem.
Inget klass D steg ( inte heller ny teknik ) har ännu klarat ett F/E test på ett bra sätt. Med det kan ju låta bra ändå.
jonasp skrev:En klass-D som överlever ett f/e-test vore väl i det närmaste en sensation?
Tell skrev:jonasp skrev:En klass-D som överlever ett f/e-test vore väl i det närmaste en sensation?
Klart det inte klarar av ett f/e-test med den inställningen ;\ Placebo eh? Ett blindtest vore ju betydligt vettigare för skeptiker som ni.
DVD-ai skrev:Åja nog om det ! Mina upplevelser av EQ är basserad på ett antal olika rum och olika anläggningar med olika högtalare och elektronik, resultatet är som följer.
1: EQ fungerar bättre och bättre ljudmässigt ju smalbandigare den är (högre Q) för då upplevs det svårare för min hjärna att uppfatta förändringen/försämringen i att direktljudet är förvanskat.
2: Det fungerar mindre dåligt med EQ i basen (under kanske 200Hz) och i diskanten (över kanske 6000Hz) än där mellan.
3: Om man ska EQ'a så är det några få dB som kan fungera okey med hänsyn taget till ovanstående, oftast är det ändå 0dB min hjärna föredrar pga det som anges i kommentar 1.
4: Det är en väldig skillnad på att EQ'a med t.ex. en infra EQ för att öka nivån i ett brett oråde i basen och ned i "avgrunden" (detta är också lite kinkigt men rätt gjort så bidrar det ej med någon upplevt försämring) än att försöka övervinna/hantera rumsliga bandpass liknande problem.
Tell skrev:jonasp skrev:En klass-D som överlever ett f/e-test vore väl i det närmaste en sensation?
Klart det inte klarar av ett f/e-test med den inställningen ;\ Placebo eh? Ett blindtest vore ju betydligt vettigare för skeptiker som ni.
Harryup skrev:Mina upplevelser av att equa är att en eq inte låter på ett visst sätt. De är olika precis som vilken elektronik som helst, och dessutom så är ju injusteringen kritisk också.
Att bara glatt justera i frekvensdomänen är inte en väg till nirvana utan att man måste kika på tidsdomänen också. Vad går att ändra utan att förstöra timing och vad går inte att ändra. En del dalar går att höja precis som att del toppar går inte att sänka.
Att saker far runt när man vrider på huvudet är ju ett tecken på att justeringarna inte är klara.
Personligen så misstänker jag att bara mäta runt lyssningsplats är ingen bra utgångspunkt utan man bör mäta mycket närmare högtalaren så att man kan skilja på rumsbidrag och högtalarens egen karaktär.
Equar man så att man hör att det inte låter bra så har man tagit i för mycket.
/Harryup
Almen skrev:Och varför tror du inte att en f/e-lyssning är blind?
jonasp skrev:
F/E-testning, som den utförs av LTS, är en blindtestmetod, och en utmärkt sådan enligt mitt förmenande. Vad jag menar med uttalandet är att som jag har förstått det har ingen klass-D-förstärkare klarat sig igenom ett F/E-test. Skulle en sådan dyka upp, som är så pass mycket tekniskt bättre än de tidigare stegen, så vore det ju sensationellt, men även mycket bra!
Notera att en förstärkare (klass-D eller ej) givetvis kan låta subjektivt bra även om den är detekterbar. Jag dissar inte alla klass-D. Huruvida en sådan förstärkare är intressant i den egna anläggningen får naturligtvis var och en avgöra.
Fostex skrev:Det handlar snarare om att man lyssnar på signalen före resp. efter den testade prylen.
Nattlorden skrev:Det lilla jag hört TacT/Lyngdorf har låtit bra. ( Att slänga in deras rumskorrigering ihop med ett par Ino kan dock vara lite dumt... korrektionen lär ju inte begripa att de små kurvvindlingar som Ingvar medvetet lagt dit. )
Deras hemmabioprocessor är långt ifrån ointressant men tyvärr har de snålat in på digital ut... sådant får man bara om man går på Steinway Lyndorf-serien.... där har de implementerat det per CAT-5... Mucho Expensivo!
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Det lilla jag hört TacT/Lyngdorf har låtit bra. ( Att slänga in deras rumskorrigering ihop med ett par Ino kan dock vara lite dumt... korrektionen lär ju inte begripa att de små kurvvindlingar som Ingvar medvetet lagt dit. )
Deras hemmabioprocessor är långt ifrån ointressant men tyvärr har de snålat in på digital ut... sådant får man bara om man går på Steinway Lyndorf-serien.... där har de implementerat det per CAT-5... Mucho Expensivo!
Efter att ha fått lyssnat ingående på ett mycket kostsamt system med rumskorrigering ( 300000:- ) där korrigeringen tillslut stängdes av helt så är jag ganska skeptisk till en sådan. Varje korrigering medför andra fel än de som korrigeras är min uppfattning. De gånger jag hört Lyngdorf förstärkaren har korrigeringen varit avstängd ( tror jag )
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Nattlorden skrev:Det lilla jag hört TacT/Lyngdorf har låtit bra. ( Att slänga in deras rumskorrigering ihop med ett par Ino kan dock vara lite dumt... korrektionen lär ju inte begripa att de små kurvvindlingar som Ingvar medvetet lagt dit. )
Deras hemmabioprocessor är långt ifrån ointressant men tyvärr har de snålat in på digital ut... sådant får man bara om man går på Steinway Lyndorf-serien.... där har de implementerat det per CAT-5... Mucho Expensivo!
Efter att ha fått lyssnat ingående på ett mycket kostsamt system med rumskorrigering ( 300000:- ) där korrigeringen tillslut stängdes av helt så är jag ganska skeptisk till en sådan. Varje korrigering medför andra fel än de som korrigeras är min uppfattning. De gånger jag hört Lyngdorf förstärkaren har korrigeringen varit avstängd ( tror jag )
Håller med generellt... det är dock skillnader mellan hur bra de olika systemen är och Lyngdorf brukar räknas bland de bästa då det försöker i alla fall behålla högtalarkaraktären... annars är det vårat svenska... samt Pioneer's MCACC som jag tålt bäst.... DSPeaker DualCore 2.0 gick inte alls att bruka... inte Audyssey heller....
Harryup skrev:Automatiska rumskorrigeringar kommer aldrig alltid låta bra oavsett rum och oavsett system som det används i.
Finns möjligheten till att justera manuellt så beror det på hur det ställs in om man får en förbättring eller inte.
Generellt så skulle jag säga att rumskorrigeringar inte låter på ett specifikt sätt precis som inget annat i en anläggning låter på ett specifikt sätt. Så att veta hur en rumskorrigering låter utifrån hur det var justerat på ett ställe och säga att man vet hur det låter är inte möjligt.
Att t.ex. gå på konsert och att man inte gör en soundcheck kommer inte förekomma om det är en seriös tekniker.
Och ingen klagar på att man använt rumskorrigering, däremot så klagas det ju ganska regelbundet på att ljudet kan vara dåligt på en konsert men när det låter bra på en konsert så har man också använt rumskorrigering.
Harryup
Perran skrev:Lyngdorf har en feature, "ICC", som är omöjlig att implementera i ett konventionellt analogt system.
Saxat från Lyngdorfs hemsida :
##
When music is being mastered, the level is often very high; upon analysis, you will often find several consecutive maximum samples, indicating something has been clipped away from the original signal. Audio that exceeds 0 dBFS (decibels relative to full scale) will sound very compressed because the headroom is nonexistent. This harsh sound is an unfortunate trend in the music industry and is typically referred to as “the loudness war.”
In order to compensate for this, we have created ICC (Inter-sample Clipping Correction). With ICC, the TDAI-2170 can automatically adjust up to 12dB headroom in the signal processing to avoid clipping of the signal. Through this you will enjoy the full dynamic range and a more natural sound.
##
Sug på den !
Kanske inte en väsentlig funktion, men den visar på möjligheterna i ett digitalt system.
Förhoppningsvis är "Loudness War" över. Någon som vet ?
Men det finns massor av äldre utgåvor som lider av detta.
Perran skrev:Tack för kommentarer!
Jag fortsätter med mina (och Era) synpunkter på Lyngdorf.
Jag vill fråga Nattlorden : Vad menar du ?
Först säger du ungefär
"Dumt, Lyngdorf kan inte känna till de vindlingar som IÖ lagt in i INO".
I ett senare inlägg säger du att
"Lyngdorf försöker ta hänsyn till högtalarens karakteristik".
Den inte bara försöker, den gör det !
I mina INO finns inga "vindlingar" förutom passiva filter.
Tangband skrev:Harryup skrev:Automatiska rumskorrigeringar kommer aldrig alltid låta bra oavsett rum och oavsett system som det används i.
Finns möjligheten till att justera manuellt så beror det på hur det ställs in om man får en förbättring eller inte.
Generellt så skulle jag säga att rumskorrigeringar inte låter på ett specifikt sätt precis som inget annat i en anläggning låter på ett specifikt sätt. Så att veta hur en rumskorrigering låter utifrån hur det var justerat på ett ställe och säga att man vet hur det låter är inte möjligt.
Att t.ex. gå på konsert och att man inte gör en soundcheck kommer inte förekomma om det är en seriös tekniker.
Och ingen klagar på att man använt rumskorrigering, däremot så klagas det ju ganska regelbundet på att ljudet kan vara dåligt på en konsert men när det låter bra på en konsert så har man också använt rumskorrigering.
Harryup
Jag tycker inte ens en påkostad manuell rumskorrigering typ SPACE är utan nackdelar. Varje litet ingrepp gör något bättre, samtidigt som annat blir mycket sämre. Stora ingrepp= stora försämringar på en del sätt. Det låter helt enkelt förjävligt. Musik är ju energi i form av ljudvågor och dämpas detta i en dsp pga att rummet förstärker vid vissa frekvenser så är den förstärkningen från rummet likväl fördröjd mot direktljudet. Detta är ett grundläggande fel som jag ser det. Det går därför att rumskorrigera sinustoner så att de återges perfekt med en dsp men inte musik som aldrig är statisk.
Tror mer på att företagen vill tjäna mer kulor
Tangband skrev:Harryup: jag tycker inte rumskorrigeringar via dsp fungerar bra öht
Perran skrev:
Belker:
Nej, jag menar inte att Lyngdorf ICC löser problemet med "Loudness War" !
Jag ville säga att "Loudness War" förmodligen har skapat en del utgåvor där det kan finns "överstyrning" pga studioteknikernas alltför intensiva rattande på nivåerna.
goat76 skrev:Ni som kollat några skräckexempel i masvis, finns det mycket musik som överskrider 0,0dB?
JB skrev:goat76 skrev:Ni som kollat några skräckexempel i masvis, finns det mycket musik som överskrider 0,0dB?
Musik kan inte överskrida 0 dB eftersom det är maxgränsen, så peaknivån i MasVis kan aldrig vara ett högre värde än 0. Det som händer är helt enkelt att när ljudvågorna försöker gå utanför 0 dB strecket så ligger dom kvar på 0 tills nivån är under 0 dB igen = peakdist. Nästan all musik idag peakar rätt mycket och för det mesta försöker man nog kompromissa i studion genom att låta musiken peaka "lagom", dvs att det låter så högt som möjligt utan att låta allt för trasigt.
Johan_Lindroos skrev:JB skrev:goat76 skrev:Ni som kollat några skräckexempel i masvis, finns det mycket musik som överskrider 0,0dB?
Musik kan inte överskrida 0 dB eftersom det är maxgränsen, så peaknivån i MasVis kan aldrig vara ett högre värde än 0. Det som händer är helt enkelt att när ljudvågorna försöker gå utanför 0 dB strecket så ligger dom kvar på 0 tills nivån är under 0 dB igen = peakdist. Nästan all musik idag peakar rätt mycket och för det mesta försöker man nog kompromissa i studion genom att låta musiken peaka "lagom", dvs att det låter så högt som möjligt utan att låta allt för trasigt.
JB och Goat76, jo, ljud KAN överskrida sample peak. Betänk att en digital signal är samplad. Vid rekonstruktion från digital till analog går signalen genom ett rekonstruktionsfilter och återskapar då en tidskontinuerlig signal. Digitalt ljud är inte tidsdiskret som många tror. Därför har professionella nivåinstrument en så kallad True Peak-mätare. Detta bygger på en relativt enkel metod att räkna med fyra gångers översampling för att inte göra beräkningarna så krångliga. Egentligen skulle MasVis kunna innehålla detta också, men gissningsvis skulle det medföra mer tidsödande beräkningar. Jag har för mig t.o.m. att "PyMasVis" har True peak mätning!![]()
Vid kraftig klippning av digitala signaler kan en True Peak-mätare visa upp till flera decibel starkare nivåer. Bland annat därför behöver tillverkare av kompletta D/A-omvandlare kunna hantera full-scalesignaler på ett snyggt sätt. Detta kan man testa genom att D/A-omvandla fullt utstyrda fyrkantvågor och studera vad som kommer ut analogt. Det är inte ovanligt förekommande med kompletta DAC:ar som är felkonstruerade i detta avseende.
goat76 skrev:Johan, förstår jag dig rätt att det finns en hel drös av låtar som överskrider 0dB men att masvis inte visar detta?
jonasp skrev:Som Fostex och Andreas skrev.... till yttermera visso har F/E-test debatterats till döts här på faktiskt. Både med avseende på testförfarandet som sådant, kan man verkligen testa så, statistiska aspekter av testet, relevansen av testet, med mera med mera... diskussionens vågor har gått höga, lindrigt sagt.![]()
Jag anser att testet är bra (faktiskt alldeles strålande!) för att visa om en apparat förefaller vara ofärgande eller ej. Observera att en förstärkare kan vara lågdistorderande och detekterbar i F/E-test men ändå välljudande när man diskuterar i vinprovartermer. Det genialiska med testet är att man lyssnar på förstärkaren via en konstlast som är modellerad efter en känd svensk hifihögtalare, och så kopplas testobjektet in och ur (hela förfarandet är såklart nivåkalibrerat). Några som tittar på detta första gången ifrågasätter relevansen av att lyssna på en förstärkare via en annan förstärkare, men det är skillnaden som eftersöks.
Förfarandet är så genialt att jag önskar att jag kom på det själv. Det gjorde jag dessvärre icke. Jag var knappt torr bakom öronen när LTS började med sina F/E-test.
IngOehman skrev:Fast LTS hittade heller inte på F/E-lyssningen (lyssning, viktigt) utan när jag introducerade metoden via LTS 1989 (tror jag det var) så hade jag redan sysslat med F/Ee-lyssning på HiFi-apparater i åtminstone 20 år. Jag F/E-lyssnade långt innan jag hade byggt ihop mina första mätinstrument.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Fast LTS hittade heller inte på F/E-lyssningen (lyssning, viktigt) utan när jag introducerade metoden via LTS 1989 (tror jag det var) så hade jag redan sysslat med F/Ee-lyssning på HiFi-apparater i åtminstone 20 år. Jag F/E-lyssnade långt innan jag hade byggt ihop mina första mätinstrument.
89-20=69... Du F/E-lyssnade när du var 7 ?
Morello skrev:Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Fast LTS hittade heller inte på F/E-lyssningen (lyssning, viktigt) utan när jag introducerade metoden via LTS 1989 (tror jag det var) så hade jag redan sysslat med F/Ee-lyssning på HiFi-apparater i åtminstone 20 år. Jag F/E-lyssnade långt innan jag hade byggt ihop mina första mätinstrument.
89-20=69... Du F/E-lyssnade när du var 7 ?
Ingvar är född 1964 och inte 1969.
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Fast LTS hittade heller inte på F/E-lyssningen (lyssning, viktigt) utan när jag introducerade metoden via LTS 1989 (tror jag det var) så hade jag redan sysslat med F/Ee-lyssning på HiFi-apparater i åtminstone 20 år. Jag F/E-lyssnade långt innan jag hade byggt ihop mina första mätinstrument.
89-20=69... Du F/E-lyssnade när du var 7 ?
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 26 gäster