Moderator: Redaktörer
Pappsen skrev:Den som har nyhetsbrev från Hifi-kit har säkert sett att det ska vara en demo av Guru Q60 hos hifi-kit i kväll-
Tydligen ska detta vara anmälan om närvaro så drop in kanske inte är önskvärt men om någon här på forumet ska dit så får hen gärna dela med sig av hur det lät.
//Pappsen
Eventet på Facebook säger skrev:INFORMATION
Kvällen börjar kl.18 och vi håller på till ca 21. Kom i tid!
För att få en uppfattning om hur många vi blir vore det bra om ni "attendar" på detta event. Bjud gärna in vänner.
Ni får gärna ta med en egen skiva (CD, vinyl) som ni vill provlyssna. Observera att man inte kommer kunna lyssna på hela album utan endast enstaka spår.
momus skrev:Var där häromdagen när dom tog bilder på ett högtalarpar. Snygga men dom blir dyra.
manix skrev:Det skulle vara kul med en bild eller två också. Hittade dem inte på guruaudio.com
Bill50x skrev:manix skrev:Det skulle vara kul med en bild eller två också. Hittade dem inte på guruaudio.com
Typ så här
[img]http://raindropaudio.com/wp/wp-content/uploads/2010/09/QM60White-2_550px.jpg[img]
/ B
Rydberg skrev:Bill50x skrev:manix skrev:Det skulle vara kul med en bild eller två också. Hittade dem inte på guruaudio.com
Typ så här
[img]http://raindropaudio.com/wp/wp-content/uploads/2010/09/QM60White-2_550px.jpg[img]
/ B
Det där är QM60, Q60 ser annorlunda ut med ekfötter.
ChristianAndersson skrev:...om inte BR-portern är där.
DVD-ai skrev:Jag kan rapportera att det "lät som det skulle" och ja, det var bra även om lokalen var lite väl lång för att alla på längden skulle få full utväxling, men ändå så spelade det oväntat bra även för dom långt bak
Kul kväll som slutade oväntat sent men klart uppskattat !
Hoppas att Guru fick flera nya intressenter av denna trevliga kväll.
Bilder kommer säkerligen Fostex att bjuda på, för i vanlig ordning så tog jag inga
genstruktur skrev:Mja, den där foten föll inte mig i smaken. Kul med demo dock!
DVD-ai skrev:Jag tycker att dom ser bättre ut i verkligheten än på bild, men jag är inte helt överens med designen på foten i relation till högtalaren.
genstruktur skrev:Är bra om det ser bättre ut i verkligheten. På bild tycker jag inte det ser så bra ut, både färg och form känns inte så tilltalande.
Den förra designen är betydligt vackrare tycker jag. Vad är anledningen till att man frångått den?
IngOehman skrev:- - -
När det gäller formgivningen av Q60 med nya foten så finner jag att den kräver tillvänjning. Den är så totalt annorlunda från allt man är van vid. Ju flera gånger man går fram och puttar till högtalaren och får se uppleva den böja sig i midjan, desto mer gillar man den.![]()
Från en teknisk utgångspunkt så är lösningen perfekt, så därmed är jag nöjd.
En kul positiv bieffekt (inte för en normal ägare av dem, men för inspelningsstudior) är att foten går att göra i en högre variant för studiobruk. Där sittter man ju som regel på en hjulstol och arbetar = betydligt högre upp. Högtalaren kan då komma upp en knapp fot.
PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ()
IngOehman skrev:- - -
Ju flera gånger man går fram och puttar till högtalaren och får se uppleva den böja sig i midjan, desto mer gillar man den.![]()
Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ()
B&W's dyraste! De övriga är inte med på banan.
PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ()
FBK skrev:Nattlorden skrev:PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ()
B&W's dyraste! De övriga är inte med på banan.
Snarare en smaksak än ren fakta om du frågar alla där ute och inte enbart Ino ägare för då finns ju inget bättre. Man får liksom svar som man ropar.
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Vilka högtalare konkurrerar Q60 med? Några halvdyra B&W? Martin Logan? Quad? Tannoy? ()
Sådana där frågor är så konstiga.![]()
Jag skulle kunna förstå och försöka svara om jag intresserade mig för andra högtalare och kanske till och med hade haft som ansats att göra något som motsvarar/konkurrerar med "det tillverkaren X eller Y eller Z gör"...
Men jag struntar helt i vad andra gör!
FBK skrev:...de verkar ju mycket mer intressanta än tex. pi60s då de har dubbla basar, något som tilltalar en som gillar högtalare som kan spela bas på riktigt.
FBK skrev:Sedan har jag läst ljudintryck ifrån folk som jag litar en del på
jonasp skrev:Bra analyser på sådant hör görs ju av en produktchef. Det är min roll på mitt dagliga arbete (dock inom området kraftelektronik). Där ingår ju att känna till tänkta konkurrenter och prislägen för att positionera produkten på marknaden. Men man måste ju absolut inte göra så. Man kan, om man anser produkten vara väldigt konkurrenskraftig, bara tillse att produktkalkylen håller. Även då finns det naturligtvis en massa hänsyn att ta, de flesta är av ekonomisk art. Det hoppas jag (och tror!) att någon på Guru / Sthlm Audio har koll på.
petersteindl skrev:Jag vill nog med emfas påstå att om någon satsat pengar eller är benägen att satsa pengar, så bör denne kunna få svar på frågan vilka som kan tänkas vara konkurrenter.
petersteindl skrev:Vad gäller konkurrenter så är det kunderna som avgör detta, inte bolaget. Det är bara att låta kunder avgöra vilka de valde emellan och rapportera detta.
FBK skrev:Kunde väl nästan räkna ut att du inte skulle gilla mina inlägg IÖ, men så tycker jag och jag vet ju att du gillar tumregler. Tycker det är märkligt att inte Morello säljer mer Morello 1 än vad han verkar. Men han kan ju ha kunder som inte håller till på Faktiskt, vad vet jag.
IngOehman skrev:Jag vet att jag spelade en sak för högt, nämligen Kari Bremnäs som fick förstärkaren att klippa innan jag drog ned ett par dB. Så för högt i förhållande till anläggningens förstärkare. Och glasorgeln är väl kanske 10 dB svagare i verkligheten än som jag spelade den, för dem på första raden.
Vh, iö
ajna skrev:Det skulle vara roligt att se låtlistan för demon. Musiktips är ofta berikande.
IngOehman skrev:Flera bolag borde pyssla mindre med sådan där - och mera med att göra bättre produkter.
...
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Flera bolag borde pyssla mindre med sådan där - och mera med att göra bättre produkter.
...
Vh, iö
Vad är bättre produkter? Vem bestämmer det? Hur är preferensen hos dem som bestämmer? Menar du att omvärldsanalys ligger som motpol till att göra bättre produkter?
Man kan göra en produkt bättre som också innebär ett högre pris på tillverkningskostnaden med högre konsumentpris som följd och därigenom en annan målgrupp med andra aktörer och annan konkurrenssituation.
Om man som bolag/företag lägger ner lite tid och resurser på att ta reda på sin marknadsnisch så finner man automatiskt konkurrentsituationen med hänsyn tagen till respektive prisklass.
Köper man Guru för utseendet eller för ljudet? Om det är för ljudet så kan konsument fråga sig om den får mer ljud för pengarna genom att köpa INO istället. Kommer utseendet in så kanske konkurrensen ser annorlunda ut d v s andra märken.
Med vänlig hälsning
Peter
Kraniet skrev:Men jag måste fråga, varför står högtalarna på stativ?
AndreasArvidsson skrev:Kraniet skrev:Men jag måste fråga, varför står högtalarna på stativ?
Den är portad nedåt. QM60(tidigare modellen) hade ju en inbyggd fot med tyg som täckte hålen.
adagio skrev:Beror nog till stor del på intresse. En stor firma med marknadsföringsavdelning, ekonomiavdelning mm är ett väloljat maskineri som funkar.
jansch skrev:adadio - Glömde skriva: .... lever på försäljning, t.ex så som du just nu sålde in din hemsida!
DVD-ai skrev:det spelades tydligen på redskap från ett kök
FBK skrev:Hifikit har väl ganska bra akustik för att vara en Hifi butik? , har varit hos andra där det låtit klart sämre. Är ju en stor fördel vid sådana här demos då man verkligen hör hur högtalaren låter med vettiga förutsättningar.
Lite synd att man missade, även om jag inte har tänkt köpa så hade det varit intressant att få höra en ny modell.
RogerGustavsson skrev:Gretli & Heidi, är dessa damer? https://www.youtube.com/watch?v=_WYMaDpJbgM
Jodå. Skydd finns som tillbehör till samtliga högtalare.Thomas_A skrev:Kommer inga av Guru's produkter med option elementskydd? Klåfingriga barn...
Eftersom Q60 just nu dagarna går i serieproduktion så har det inte riktigt hunnits med att uppdatera hemsidan än. Det kommer.jansch skrev:Guru måste sikta på en väldigt unik kundgrupp.
Kunder vars köpmogenhet och intresse för produkten inte äventyras av brist på information. Hur stort är det kundsegmentet?
Att först arrangera en visning/presentation för en ny produkt samt sedan få "gratisreklam" på Faktiskt.io genererar givetvis sökningar på nätet av intresserade "prospects".
Dock, vad finner man då? inte ett skit på deras EGNA hemsida....
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Flera bolag borde pyssla mindre med sådan där - och mera med att göra bättre produkter.
...
Vh, iö
Vad är bättre produkter? Vem bestämmer det? Hur är preferensen hos dem som bestämmer? Menar du att omvärldsanalys ligger som motpol till att göra bättre produkter?
Man kan göra en produkt bättre som också innebär ett högre pris på tillverkningskostnaden med högre konsumentpris som följd och därigenom en annan målgrupp med andra aktörer och annan konkurrenssituation.
Om man som bolag/företag lägger ner lite tid och resurser på att ta reda på sin marknadsnisch så finner man automatiskt konkurrentsituationen med hänsyn tagen till respektive prisklass.
Köper man Guru för utseendet eller för ljudet? Om det är för ljudet så kan konsument fråga sig om den får mer ljud för pengarna genom att köpa INO istället. Kommer utseendet in så kanske konkurrensen ser annorlunda ut d v s andra märken.
Med vänlig hälsning
Peter
nilsviktor skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Flera bolag borde pyssla mindre med sådan där - och mera med att göra bättre produkter.
...
Vh, iö
Med vänlig hälsning
Peter
Jag tänkte knyta an till den här diskussionen om omvärldsanalys. Det är klart att vi har ganska klart för oss vilka segment vi vill vara verksamma inom och vilka konkurrenterna är, men jag tycker inte att vi måste kommunicera det utåt. Det är ju en intern diskussion som pågår hela tiden. Vi gör inga marknadsundersökningar per se, utan vi följer nog magkänslan i rätt stor utsträckning och vi försöker även identifiera trender på närliggande marknader utanför hifibranschen. Men det är klart att vi inte är helt omedvetna om hur vår bransch ser ut. Vi träffar ju regelbundet andra tillverkare av hifi och vi ställer ut på mässor här och var.
Det senaste 18 månaderna har vi lanserat nya versioner av Q10 och Junior, vi har börjat tillverka stativ och kablar och nu lanserat efterföljaren till QM60 – Q60. Vi har flera superroliga projekt på ritbordet varav ett par kommer att lanseras i år.
nilsviktor skrev:Jodå. Skydd finns som tillbehör till samtliga högtalare.Thomas_A skrev:Kommer inga av Guru's produkter med option elementskydd? Klåfingriga barn...
nilsviktor skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Flera bolag borde pyssla mindre med sådan där - och mera med att göra bättre produkter.
...
Vh, iö
Med vänlig hälsning
Peter
Jag tänkte knyta an till den här diskussionen om omvärldsanalys. Det är klart att vi har ganska klart för oss vilka segment vi vill vara verksamma inom och vilka konkurrenterna är, men jag tycker inte att vi måste kommunicera det utåt. Det är ju en intern diskussion som pågår hela tiden. Vi gör inga marknadsundersökningar per se, utan vi följer nog magkänslan i rätt stor utsträckning och vi försöker även identifiera trender på närliggande marknader utanför hifibranschen. Men det är klart att vi inte är helt omedvetna om hur vår bransch ser ut. Vi träffar ju regelbundet andra tillverkare av hifi och vi ställer ut på mässor här och var.
Det senaste 18 månaderna har vi lanserat nya versioner av Q10 och Junior, vi har börjat tillverka stativ och kablar och nu lanserat efterföljaren till QM60 – Q60. Vi har flera superroliga projekt på ritbordet varav ett par kommer att lanseras i år.
nilsviktor skrev:Jodå. Skydd finns som tillbehör till samtliga högtalare.Thomas_A skrev:Kommer inga av Guru's produkter med option elementskydd? Klåfingriga barn...
IngOehman skrev:Inget att gissa om. Skälet är att den inte var i harmoni med den "delikata touch" som transportfirmor erbjöd. Alltför många kom fram trasiga.
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Inget att gissa om. Skälet är att den inte var i harmoni med den "delikata touch" som transportfirmor erbjöd. Alltför många kom fram trasiga.
Som ägare till QM60 måste jag till transportfirmornas försvar säga att jag tror inte en enda högtalare på marknaden kan ha haft sämre produktförpackning än nämnda högtalare. Makabert dåligt arbete av företaget och totalt ovärdigt en produkt av den kalibern.
Förpackningen var så dålig att jag trots att jag förpackade högtalarna - med extra filtar runtom förpackningen - och med stor försiktighet körde dem hem i min egna bil, var rädd att de skulle bli skadade.
Fy fan så dåligt rent ut sagt. Jag var chockad.
Det fanns nog ingen på det bolaget som kunde något om vare sig logistik eller förpackning!
Förövrigt är jag mycket glad över mina QM60 och re-designen känns märkbart mindre tilltalande ut och känns som om man rationaliserat produktionen mest. Enklare att producera men mindre exklusivare och enklare. Tumme ner. Men smaken är som baken och jag önskar lycka till!
MagnusÖstberg skrev:Jag hämtade högtalaren hos dåvarande danska distributören i Köpenhamn.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster