Piotr skrev:petersteindl skrev:Det här inlägget år behäftat med ganska många "felaktigheter". Exempelvis är Moms ingen kostnad. Butiksmarginal är heller ingen kostnad. Inte distributörsmarginal heller...
Fast M skrev ju "i slutpris till kund".. Dvs. allt det M nämner påverkar priset dvs. kostnaden för
kundens del.

Det är fortfarande inga kostnader och bokförs inte någonstans som kostnader. Butiksmarginal utgör heller ingen kostnad, utan är en intäkt. För slutkonsument finns endast en kostnad, nämligen rekommenderat konsumentpris inklusive moms samt möjliga försäkringskostnader och eventuell resekostnad för att hämta produkten. Behövs det akustikkonsultationer så kan det tillkomma som kostnad. Däremot påverkar helheten slutpriset på produkten.
I denna tråd pratas det om komponentkostnader i högtalare.
Exempel: Låt säga att man skall tillverka en serie på 100 par högtalare. Låt säga att det investeras i verktyg för gjutning. Kostnad för verktyg är 2 miljoner SEK. Låt säga att det finns patentkostnader för 2,5 miljoner kronor som täcker tekniken för denna 100-serie. Då är man uppe i 4,5 miljoner kronor innan man ens börjat. 4,5 MSEK/100 = 45 000 kr/par högtalare.
För att få en bild av verkligheten så kan vi nu räkna ut vad kunden får betala för patent och verktyg. Det tillverkande företaget behöver 50 % i marginal för att täcka utgifter i företaget och kanske få 8-10 % i vinst.
Då blir dessa 2 kostnader till 90 000 av produktpriset till distributör som har 40 % marginal. Butiken betalar 150 000 kr och har 50 % i marginal. Konsumenten betalar då 300 000 kr + moms = 375 000 kr. Denna summa är enkom för patent + gjutverktyg om serien är 100 par. Dessa två utgifter är kostnader som definitivt påverkar högtalarens pris. Båda dessa kostnader är dock investeringar med avskrivning. De bokas således som tillgång i företaget. Då kan ju en konsument hävda att varför skall de betala för tillgångar i bolaget.

Tja, de behövs för att producera och de skrivs ner till noll om det inte tillverkas fler högtalare än 100 par. Patenten kanske går att använda åt annat med årliga stora patentkostnader som brev på posten för att upprätthålla patenten. Verktygen får skrotvärde.
Låt säga att det rör sig om en sann teknikevolution och Materialkostnaden för ett par högtalare är 1000 kr, ja då blir kostnaden per par högtalare 46 000 kr. Det blir i stort sett ingen skillnad i pris. Sedan kan man räkna på en tusen-serie och en 10-tusenserie och varför inte på en 100-tusenserie. Men då kommer en ny lurig parameter, nämligen kostnad för investering i 100-tusen par högtalare + räntor + lager + logistik.
Då man/någon kan räkna på allt detta och i varje given situation och förändring på marknaden alltid få fram det optimala som ger maximal vinst, så är ni välkomna att söka som CFO i Bremen.
Jag skriver detta för att ge en annan vy i problematiken hos tillverkare inom High-End segmentet.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.