Moderator: Redaktörer
JM skrev:Att skapa direktljud utan reflexer i en lyssningsposition i ett litet rum för höga frekvenser är inte svårt.
Vid låga frekvenser där rummets stående vågor avgör intensiteten i samma lyssningsposition är ett hanterbart problem.
Hur gör jag med frekvenserna däremellan? Dämpmaterial bör undvikas.
JM
JM skrev:Att skapa direktljud utan reflexer i en lyssningsposition i ett litet rum för höga frekvenser är inte svårt.
Vid låga frekvenser där rummets stående vågor avgör intensiteten i samma lyssningsposition är ett hanterbart problem.
JM
jonasp skrev:Reflexer får du ju alltid, frågan är vilken nivå de har i förhållande till direktljudet, och hur fördröjda de är. Hur låg nivå anser du är önskvärt?
JM skrev:När det har visat sig att stereo har så liten sweetspot att i princip bara en lyssnare kan lyssna finns många ljudmässiga fördelar med att ta bort fronthögtalarnas reflexer och bara lyssna på direktljudet, typ hörlurslyssning med högtalare, samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
JM
JM skrev:samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
rajapruk skrev:JM, kolla på RFZ studiorumskonceptet. Rumsform som syftar till att ge en reflection-free zone.
Men det har du säkert koll på redan.
Nattlorden skrev:JM skrev:samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
Och där fick du gå från enpersonlyssning till huvudet i skruvstäd.
När det har visat sig att stereo har så liten sweetspot att i princip bara en lyssnare kan lyssna finns många ljudmässiga fördelar med att ta bort fronthögtalarnas reflexer och bara lyssna på direktljudet, typ hörlurslyssning med högtalare, samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
JM skrev:När det har visat sig att stereo har så liten sweetspot att i princip bara en lyssnare kan lyssna finns många ljudmässiga fördelar med att ta bort fronthögtalarnas reflexer och bara lyssna på direktljudet, typ hörlurslyssning med högtalare, samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
JM
jansch skrev:JM - du skriver att "huvudsakligen skapa direktljud"
Om man inte ska använda reflektionsdämpande material och väggar/ tak/golv skall stå kvar finns det väl inget annat alternativ än att riktningsbegränsa högtalaren.
Då måste man också definiera vad du menar med huvudsakligen vilket kan tyckas konstigt men det borde nog vara en gräns som är 50%.
Menar du 80 eller kanske t.o.m 95% är det ju omöjligt att uppnå i ett hyfsat normalt rum. Det skulle kräva en extremt riktad ljudkälla.
En praktiskt lösning är ju att göra baffeln på högtalaren väldigt stor i förhållande till lägsta frekvens man vill påverka. Räcker inte en 180graders avgränsning kan man ju vinkla baffelsidorna framåt och därigenom övergår ju baffeln till att bli en mer och mer hornlik lösning.
En möjlig lösning är ju också att leta efter högtalarelement som är ovanligt stora relativt nyttjat frekvensområde. Då borde dome;ar vara lämpligt så att inte uppbrytning sker. Men var hittar man dome:ar som är 30-50 cm i diameter!
Nyfiken fråga: Varför vill man ha så mycket direktljud?
JM skrev:jansch skrev:JM - du skriver att "huvudsakligen skapa direktljud"
Om man inte ska använda reflektionsdämpande material och väggar/ tak/golv skall stå kvar finns det väl inget annat alternativ än att riktningsbegränsa högtalaren.
Då måste man också definiera vad du menar med huvudsakligen vilket kan tyckas konstigt men det borde nog vara en gräns som är 50%.
Menar du 80 eller kanske t.o.m 95% är det ju omöjligt att uppnå i ett hyfsat normalt rum. Det skulle kräva en extremt riktad ljudkälla.
En praktiskt lösning är ju att göra baffeln på högtalaren väldigt stor i förhållande till lägsta frekvens man vill påverka. Räcker inte en 180graders avgränsning kan man ju vinkla baffelsidorna framåt och därigenom övergår ju baffeln till att bli en mer och mer hornlik lösning.
En möjlig lösning är ju också att leta efter högtalarelement som är ovanligt stora relativt nyttjat frekvensområde. Då borde dome;ar vara lämpligt så att inte uppbrytning sker. Men var hittar man dome:ar som är 30-50 cm i diameter!
Reflexljudet i små rum är ofta inte tillräckligt försenat. Ca 20 ms är optimalt för bästa spatiala upplevelse som rajapruk korrekt påpekar. 20 ms motsvarar att reflexljudet vandrat knappt 7 m längre än direktljudet. Optimalt är att det artificiella reflexljudet är minst 6 dB svagare än direktljudet och då kan möjligen horn ge ett verkligt reflexljud, utanför hornet, som är så svagt att det inte hörs (- 9dB)? Dvs artificiella reflexljudet maskerar det verkliga ljudförstörande reflexljudet.
Eller vad tror ni?
JM
Tangband skrev:
Är högtalarna konstruerade för en bred sweetspot så låter det istället diffust- alltid.
Så frågan är vad man vill ha, diffust ljud med bred sweetspot eller distinkt stereobild med smal sweetspot ?
Så länge vi pratar 2-kanal så gäller ( enligt mig ) dessa enkla regler.
Jag antar att stereoperspektivet i sweetspot då har förutsättningar att bli riktigt skarpt om man gör så. Priset är förstås att det låter mycket sämre utanför sweetspot.
När det har visat sig att stereo har så liten sweetspot att i princip bara en lyssnare kan lyssna finns många ljudmässiga fördelar med att ta bort fronthögtalarnas reflexer och bara lyssna på direktljudet, typ hörlurslyssning med högtalare, samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
Tangband skrev:JM skrev:jansch skrev:JM - du skriver att "huvudsakligen skapa direktljud"
Reflexljudet i små rum är ofta inte tillräckligt försenat. Ca 20 ms är optimalt för bästa spatiala upplevelse som rajapruk korrekt påpekar. 20 ms motsvarar att reflexljudet vandrat knappt 7 m längre än direktljudet. Optimalt är att det artificiella reflexljudet är minst 6 dB svagare än direktljudet och då kan möjligen horn ge ett verkligt reflexljud, utanför hornet, som är så svagt att det inte hörs (- 9dB)? Dvs artificiella reflexljudet maskerar det verkliga ljudförstörande reflexljudet.
Eller vad tror ni?
JM
Jag upplever det som så att illusionen av en god stereobild börjar framträda redan vid 50-70 cm placering av högtalarna från bakväggen. Redan det är väldigt opraktiskt. I teorin kanske det behövs betydligt längre avstånd som du skriver.
Jag är själv ingen förespråkare av högtalare som står direkt mot bakvägg. Jag tycker ljudet alltid blir lite platt i sweetspot och utanför.
Tangband skrev:
Är högtalarna konstruerade för en bred sweetspot så låter det istället diffust- alltid.
Så frågan är vad man vill ha, diffust ljud med bred sweetspot eller distinkt stereobild med smal sweetspot ?
Jag antar att stereoperspektivet i sweetspot då har förutsättningar att bli riktigt skarpt om man gör så. Priset är förstås att det låter mycket sämre utanför sweetspot.
Äntligen klarspråk! Du har helt rätt.
Det är helt fel att försöka skapa bred sweetspot om hifi-ljud är målet.
Målet med stereolyssning är bra ljud i en sweetspot för en person!
JM
JM skrev:Tangband skrev:
JM
petersteindl skrev:JM skrev:Tangband skrev:
JM
Varför limiteras sig om man kan få båda delarna?
jansch skrev:JM skrev:När det har visat sig att stereo har så liten sweetspot att i princip bara en lyssnare kan lyssna finns många ljudmässiga fördelar med att ta bort fronthögtalarnas reflexer och bara lyssna på direktljudet, typ hörlurslyssning med högtalare, samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
Då bör du lyssna på B&O:s värsting Beolab90 eller Beolab5.
Med ca 5 meters lyssningsavstånd har jag åtminstone över 2 meter sweetspot för ”finlyssning” på Beolab5 och en balanserad ljudbild i större delen av rummet (alltså om man står vid ena sidoväggen i en konsertsal så låter det fortfarande rätt men ”stereoperspektivet” försvinner ju).
Kan man minimera de snabba reflexerna (typ golv och alltför nära sidovägg) är dessutom stereoperspektivet tydligt.
För mej är det numer helt oacceptabelt att lyssna på ”monitorlådor” där stereoperspektivet ”kanar runt” när man vickar på huvudet eller sträcker sig efter kaffekoppen. Ett otroligt flyttande och vinklande av högtalarna och nästa dag låter det inte rätt ändå - halva nöjet med musiken försvinner när man letar efter sweetspot som alltid verkar flytta på sig.
Och sweetspot flyttar sig faktiskt på sig beroende på vad man lyssnar på för musik med lådor med riktat ljud.
Tangband skrev:...
För mig är det ok med en högtalare som inte har kantringstendenser då man sitter +-30 cm mitt i sweetspot. Om högtalarna börjar låta sämre då jag sitter vid sidan av högtalarna så spelar det ingen roll för mig. Jag lyssnar aldrig aktivt i den vinkeln.
STDI skrev:Tangband skrev:...
För mig är det ok med en högtalare som inte har kantringstendenser då man sitter +-30 cm mitt i sweetspot. Om högtalarna börjar låta sämre då jag sitter vid sidan av högtalarna så spelar det ingen roll för mig. Jag lyssnar aldrig aktivt i den vinkeln.
Hur låter det när du lyssnar på live musik? Är sweetspot lika viktig då? Det du lyssnar på hemma, ska inte de efterlikna liveupplevelsen?
Tangband skrev:STDI skrev:Tangband skrev:...
Hur låter det när du lyssnar på live musik? Är sweetspot lika viktig då? Det du lyssnar på hemma, ska inte de efterlikna liveupplevelsen?
Då jag lyssnar på en symfoniorkester vill jag gärna sitta relativt i mitten så att båda öronen omfamnas av ljud. Stereosystemet vid 2-kanals lyssning är inte jämförbart eftersom det bygger på att du sitter i sweetspot. Sitter du på sidan vid 2 kanals avlyssning så blir det kamfilter effekter som låter väldigt illa. Det problemet har inte liveåtergivning med akustiska instrument eftersom ljudet inte begränsas av stereosystemet
petersteindl skrev:Tangband skrev:STDI skrev:Hur låter det när du lyssnar på live musik? Är sweetspot lika viktig då? Det du lyssnar på hemma, ska inte de efterlikna liveupplevelsen?
Då jag lyssnar på en symfoniorkester vill jag gärna sitta relativt i mitten så att båda öronen omfamnas av ljud. Stereosystemet vid 2-kanals lyssning är inte jämförbart eftersom det bygger på att du sitter i sweetspot. Sitter du på sidan vid 2 kanals avlyssning så blir det kamfilter effekter som låter väldigt illa. Det problemet har inte liveåtergivning med akustiska instrument eftersom ljudet inte begränsas av stereosystemet
Snarare, så finns möjligheten att kamfiltereffekter kan uppstå och dessa låter väldigt illa, eller förvanskar i alla fall inkommande signal på visst sätt i lyssnarposition. Men kamfiltereffekter som öronsignaler behöver inte fortplantas till att bli hörbara.
Med vänlig hälsning
Peter
Ronnie skrev:[ Bild ]
Tangband skrev:Sitter du på sidan vid 2 kanals avlyssning så blir det kamfilter effekter som låter väldigt illa.
rajapruk skrev:Hörseln har smoothing, och en högtalardelning summerar bara korrekt på en position, typ.
Tror jag Peter menar.
JM skrev:Tangband skrev:JM skrev:Reflexljudet i små rum är ofta inte tillräckligt försenat. Ca 20 ms är optimalt för bästa spatiala upplevelse som rajapruk korrekt påpekar. 20 ms motsvarar att reflexljudet vandrat knappt 7 m längre än direktljudet. Optimalt är att det artificiella reflexljudet är minst 6 dB svagare än direktljudet och då kan möjligen horn ge ett verkligt reflexljud, utanför hornet, som är så svagt att det inte hörs (- 9dB)? Dvs artificiella reflexljudet maskerar det verkliga ljudförstörande reflexljudet.
Eller vad tror ni?
JM
Jag upplever det som så att illusionen av en god stereobild börjar framträda redan vid 50-70 cm placering av högtalarna från bakväggen. Redan det är väldigt opraktiskt. I teorin kanske det behövs betydligt längre avstånd som du skriver.
Jag är själv ingen förespråkare av högtalare som står direkt mot bakvägg. Jag tycker ljudet alltid blir lite platt i sweetspot och utanför.
Misstänker att du missuppfattat avståndet mellan högtalare och närmaste vägg som jag föreslår för bästa spatiala upplevelsen.
I ett optimalt rum med två stereohögtalare har reflexerna försenats ca 20 ms dvs avståndet till närmaste vägg blir drygt 3 meter.
JM
JM skrev:Målet med stereolyssning är bra ljud i en sweetspot för en person!
Här är ett exempel på riktat ljud med en vägghängd två-vägare med många element.http://www.avsforum.com/forum/91-audio- ... cs/1393333
JM
jansch skrev:JM skrev:När det har visat sig att stereo har så liten sweetspot att i princip bara en lyssnare kan lyssna finns många ljudmässiga fördelar med att ta bort fronthögtalarnas reflexer och bara lyssna på direktljudet, typ hörlurslyssning med högtalare, samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
Då bör du lyssna på B&O:s värsting Beolab90 ...
Tangband skrev:Ronnie skrev:[ Bild ]
Det där blir ju väldigt riktat ljud, men hur ska systemet rymmas i ett litet rum som JM beskriver ?
paa skrev:jansch skrev:JM skrev:När det har visat sig att stereo har så liten sweetspot att i princip bara en lyssnare kan lyssna finns många ljudmässiga fördelar med att ta bort fronthögtalarnas reflexer och bara lyssna på direktljudet, typ hörlurslyssning med högtalare, samt bla introducera fördröjda artificiella reflexer.
Beolab 90 är ett exempel på en cardioidhögtalare.
Det är en högtalare som ger njurformigt utstrålningsmönster.
Det finns fler tillverkare av cardioidhögtalare, som använder sig av lite olika konstruktion, passiva eller aktiva, men alla med fördröjd utstrålning bakåt eller åt sidan vilket motverkar diffraktionsvågorna bakåt och åt sidan och därmed ger en betydligt smalare spridning.
jansch skrev:Tangband skrev:Här är ett exempel på riktat ljud med en vägghängd två-vägare med många element.http://www.avsforum.com/forum/91-audio- ... cs/1393333
Nä! Det är väl ett exempel på när man vill ha ÖKAD spridning horisontellt.
jansch skrev:paa skrev:jansch skrev:JM skrev:
Det finns fler tillverkare av cardioidhögtalare, som använder sig av lite olika konstruktion, passiva eller aktiva, men alla med fördröjd utstrålning bakåt eller åt sidan vilket motverkar diffraktionsvågorna bakåt och åt sidan och därmed ger en betydligt smalare spridning.
Vet inte om du (Paa) tyckte jag hade fel eller var inkonsekvent när jag refererade till Beolab 90, eller att du bara ville förtydliga. Hur som helst, det du skriver är både rätt och fel.
Med Beolab 90 kan man VÄLJA utstrålningsmönster i flera lägen, cardioid - rundstrålande. Inte bara hur bredstrålande den skall vara utan även asymmetriska utstrålningsmönster. C
Det som dock gör den unik är att även om du väljer smalaste utstrålningsvinkeln har den 50-60graders vinkel med opåverkad frekvensgång (alltså bättre än -3dB) i hörselns mest riktningskänsligaste område. Även upp mot vår hörsels övre gränsfrekvens är utstrålningsvinkeln riktigt bra.
Det finns alltså inte många traditionella högtalare som kan påvisa så brett och jämnt utstrålningsmönster. Om man vill ha en bred ”sweet spot” måste ju högtalaren kunna prestera opåverkad frekvensgång off axis.
Men som jag alltid förespråkar - testa i verkligheten, jag tycker ( det är ju en upplevelse) att Beolab90 presterar den bredaste ”sweet spot” jag någonsin hört och med distinkt stereoperspektiv och där inte musikinstrument byter position vid olika toner.
Nattlorden skrev:JM skrev:Målet med stereolyssning är bra ljud i en sweetspot för en person!
Nej. Du får gärna tycka det, men du får inte presentera det som fakta.
Conan skrev:JM skrev:Att skapa direktljud utan reflexer i en lyssningsposition i ett litet rum för höga frekvenser är inte svårt.
JM
Hörlurar?
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Målet med stereolyssning är bra ljud i en sweetspot för en person!
Du får gärna överbevisa mig och visa att jag har fel.
JM
JM skrev:Nattlorden skrev:JM skrev:Målet med stereolyssning är bra ljud i en sweetspot för en person!
JM
jansch skrev:paa skrev:jansch skrev:JM skrev:
Vet inte om du (Paa) tyckte jag hade fel eller var inkonsekvent när jag refererade till Beolab 90, eller att du bara ville förtydliga. Hur som helst, det du skriver är både rätt och fel.
rajapruk skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:
JM
JM, du får gärna bevisa att du har rätt.
JM
jansch skrev:JM skrev:Nattlorden skrev:
JM
Jag googlade lite om det var möjligt att få fram en målbeskrivning för stereofoni som på något sätt var knutet till "stereo standarden". Det som slog mig då är att jag inte ens kan hitta något som liknar en riktig standard! Mycket handla mest om inspelningsteknik om man skall försöka hitta något som liknar standard. Engelskspråkiga Wikipedia har dock en väldigt trevlig historiebeskrivning. Nu "skumläste" jag bara snabbt alla artiklar etc jag hittade så jag kan ha missat nåt. Syftet finns dock beskrivet men på olika sätt.
Jag gjorde det mest för att det var kul då jag inte reflekterat över frågan tidigare.
Sååå.... det verkar som alla får nöja sig med att ha ett eget mål med sin stereolyssning oavsett om man vill att det skall funka för en lyssnare eller flera vid samma tillfälle.
JM skrev:Underförstått i mitt svar är utifrån denna och tidigare debatter går det inte att få optimalt stereolyssnande på fler platser än en.
Alla andra platser i rummet är suboptimala.
Således räcker det med visa två lyssningsplatser i rummet är identiskt lika optimala vid stereolyssnande för att kullkasta mitt påstående.
JM
Tangband skrev:jansch skrev:Tangband skrev:Här är ett exempel på riktat ljud med en vägghängd två-vägare med många element.http://www.avsforum.com/forum/91-audio- ... cs/1393333
Aha
Piotr skrev:Tangband skrev:
Aha
Nä! Minskad spridning vertikalt.. lite beroende på hur delningarna ser ut såklart och vilken frekvens man pratar om.
En ljudalstrande yta sprider bra när den är liten i förhållande till våglängden och liten i den specifika dimensionen man tittar på.
jansch skrev:Ja Piotr,
Det var oklokt att uttrycka sig så som jag gjorde. I min iver att ta död på den vanliga fördomen att det är tvärtom blev svaret så. (Om du förstår vad jag menar)
Fast, visst vinner man lite på bredden genom att vågfronten blir plan i vertikalplanet? Eller är det bara lobens längd som påverkas? Måste friska upp kunskapen om Line Arrays......
Piotr skrev:Tangband skrev:jansch skrev:Tangband skrev:
Aha
Nä! Minskad spridning vertikalt.. lite beroende på hur delningarna ser ut såklart och vilken frekvens man pratar om.
En ljudalstrande yta sprider bra när den är liten i förhållande till våglängden och liten i den specifika dimensionen man tittar på.
Kronkan skrev::D
Min enkla uppfattning är att linjekällor och paneler sprider olika lodrätt respektive vågrätt beroende på höjd respektive bredd.
petersteindl skrev:JM skrev:Underförstått i mitt svar är utifrån denna och tidigare debatter går det inte att få optimalt stereolyssnande på fler platser än en.
Således räcker det med visa två lyssningsplatser i rummet är identiskt lika optimala vid stereolyssnande för att kullkasta mitt påstående.
JM
Det fixar jag med Bremen 3D och Bremen centerhögtalare.![]()
IÖ anser sig göra det på sitt sätt med sina högtalare. Time Intensity Trading.
Med vänlig hälsning
Peter
JM skrev:Övertyga att mig med fakta att det finns fler än en optimal lyssningsplats vid lyssning på 2 stereohögtalare i ett litet rum.
RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev::D
Min enkla uppfattning är att linjekällor och paneler sprider olika lodrätt respektive vågrätt beroende på höjd respektive bredd.
Förutom Quad ESL63 och deras senare modeller. De sprider lika i de dimensionerna.
JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:Underförstått i mitt svar är utifrån denna och tidigare debatter går det inte att få optimalt stereolyssnande på fler platser än en.
JM
Det fixar jag med Bremen 3D och Bremen centerhögtalare.![]()
IÖ anser sig göra det på sitt sätt med sina högtalare. Time Intensity Trading.
Med vänlig hälsning
Peter
Övertyga att mig med fakta att det finns fler än en optimal lyssningsplats vid lyssning på 2 stereohögtalare i ett litet rum.
JM
eljulio skrev:Tack Peter för ett par mycket trevliga timmar i fredags!
I eftermiddags kom jag hem igen till Revsudden, norr om Kalmar med min kära familj som åkte med upp till Stockholm.
På plats hos Peter i Saltsjö-Boo blev det först en introduktion till tänket bakom Bremenhögtalarna vilket var mycket intressant, men helt begripligt först när provlyssningen inleddes.
Provlyssningen skedde främst med två "ägg" plus center, men även med "bara" två ägg och med ännu mer inkopplat...
Två ägg:
Äggen är hemma hos Peter placerade mitt emot varandra. Med två Ägg är återgivningen såsom man kan förvänta sig av två högtalare men bättre. Ljudbilden är stor och väldigt ren. Tänk er ett fönster som har diskmedel på sig, så låter ofta högtalare. Här är fönstret helt transparent, släpper igenom ljuset och synintrycken på andra sidan glaset. Dynamiken är också slående. Med två ägg är det dock tydligt varifån ljudkällorna befinner sig och det finns en tydlig bästa lyssningspunkt, även om den är bred och man är inte sweetspot-beroende, även om det låter bäst där.
Med två ägg plus center:
En remarkabel förändring äger rum till det positiva. Alla goda egenskaper kvarstår. Fönstret är fortsatt helt transparent, men nu kan jag gå runt i rummet, helt utan restriktioner. Ljudbilden är exakt densamma, var jag än befinner mig. Dessutom försvinner väggarna helt, eller snarare, de flyttas längre bort än där de faktiskt är, rummet blir större. En mycket sällsam upplevelse.
Med två ägg, center och två ytterligare två ägg som bakkanaler:
Den här uppställningen är primärt (som jag förstod det) en fördel när liveupptagningar skall återges. Således spelades några livuptagningar och här kom haksläppet. Jag och min vän som följde med mig upplevde precis samma sak. Återgivningen var inte bara transparent, det vi hörde var inget annat än (det kände så) "the sense of live performance". Vad jag påstår är att återgivningen i Peters rum suddade ut rummets egenskaper och att återgivningen speglade (kopierade) det som hände live vid inspelningstillfället. Det här är lite svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Det skall dock tilläggas att det krävdes denna uppställning för att åstadkomma ovan nämnda beskrivning.
Vad tycker jag som potentiell köpare?
Två ägg. Ja, klart intressant. Jag älskar designen, passar perfekt i mitt hem och återgivningen är i toppklass. Båda delar är viktiga, men återgivningen viktigast förstås.
Två ägg plus center?
Priset ökar förstås, men för att få total frihet (rörelse) är centern en förutsättning. Den skapar en ohörbar förändring som cementerar ljudbilden där den ska vara oavsett lyssningsposition.
Två ägg, center plus bakhögtalare?
Ett måsteköp för de som har rätt förutsättningar och lyssnar mycket på livemusik. En närmast perfekt upplevelse.
Ett frågetecken:
Det är inte möjligt för lyssnaren att exakt veta hur det har låtit live i den aktuella inspelningslokalen, om man inte var där själv. Där finns ett frågetecken. Men känslan var klanderfri.
Släpp äggen fria nu Peter. Handtaget får gärna vara vitt eller orange, bara de kommer ut nu, de är mer än bra nog. Sedan vill jag att centern kommer så snabbt som möjligt. Den tillför en viktig dimension, men jag vore nöjd länge med två nykläckta och pärlemorvita ägg.
Mvh
el julio
Ragnwald skrev:Passade på att besöka min gamle vän Peter, under vistelsen i storstan. Jag har allt för länge väntat på att få äggen demonstrerade, men nu äntligen blev det av.
Med en kopp turkiskt kraftkaffe i handen, fick jag mig till del en föreläsning i ortoakustikens grunder och nyvinningar. Bla innebörden av rumsbidrag i inspelning och återgivning fick för mig nytt ljus, jag gick från klarhet till klarhet.
Undrar om det finns någon i detta land, som studerat den mänskliga hjärnans hörselfunktion både medicinskt, audiologiskt och samtidigt omgivningens akustiska förlopp, så till den grad som Peter har gjort? Imponerande.
Lyssningen började med musik där en man växelsjöng till vänster med en kvinna till höger. Reagerade direkt på hur exakt jag kunde peka ut deras positioner, samtidigt som det inspelade rumsbidraget gav fantastisk äkthet i djup och bredd. När vi släkte ner ljuset, upplevde jag inte Peters rum längre, jag blev förflyttad till den inspelade konsertsalen, väggarna upplöstes.
Vi lyssnade på en mängd CD-skivor med varierande musikstilar, jazz, klassiskt, underbara Alfvinginspelningar, etc, etc både med och utan centern. Nu handlade det om akustiska inspelningar som ska återges så illusoriskt som möjligt, med alla inspelningens rumsreflexer, vilket ju är ortoakustikens väsen.
Med bara ett äggpar upplevde jag stereobilden aningens bred, vilket kanske inte var så konstigt iom deras placering på kortväggarna. Förmodligen klarar de sig utmärkt på egen hand, om de placeras på varsin långvägg och 90 graders omflyttning av lyssningsposition.
Men däremot som de nu var placerade och med centern inkopplad, fick stereobilden oklanderligt rätt bredd. Nu är ju inte detta en vanlig center, utan den ska tillsammans med äggen och en nyutvecklad tekniskt avancerad och unik box, fördela ljudet mellan högtalarna, vilket jag upplevde att den klarade helt korrekt. Ortoakustiken har tagit ett jättekliv in i framtiden.![]()
En storslagenhet i ljudet, man verkligen inte förväntar sig av så små och diskreta högtalare. En anläggning i tiden, enkel att trolla bort och få osynlig highend i hemmet. Waffaktorn är total.
Peter testade mig genom att ändra 1,5dB i filtret på ett ägg, utan att jag visste om det. Jag hörde det och påtalade att det lät annorlunda, varpå han avslöjade ändringen. Märkligt att så små filterförändringar blir så påtagligt hörbara.
Alltid kul att träffa Peter och diskutera gammalt och nytt.
Tackar för besöket och hoppas det inte ska dröja lika länge innan vi ses igen.
PerStromgren skrev:JM skrev:Övertyga att mig med fakta att det finns fler än en optimal lyssningsplats vid lyssning på 2 stereohögtalare i ett litet rum.
Här tror jag praktiska prov är glaseringen på tårtan. Vad skulle du tycka var en vettig acceptanstest om en leverantör skulle lova en sådan sak? Eller är du mer ute efter att se beräkningen bakom konstruktionen?
Peters ägg är bra i denna gren. Hur bra kan jag inte uttala mig om, men bättre än mina (och dina) Quad, i alla fall.
Kronkan skrev:RogerGustavsson skrev:Kronkan skrev::D
Förutom Quad ESL63 och deras senare modeller. De sprider lika i de dimensionerna.
![]()
Men det beror väl på att höjd och bredd på ett ungefär är likadana?
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 17 gäster