Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:Det är helt otänkbart för mig att ha ett försteg utan fjärr idag när fjärr är så oerhört enkelt att adera...
RMA skrev:Hade faktiskt inte uppmärksammat den detaljen.
Kan tänka mig att det är alla problem med dåliga potar i den förra modellen och riktiga kvalitets potar blir lätt väldigt dyra.
Men håller med, fjärr bör man ha.
HolographicAudio™ skrev:RMA skrev:Hade faktiskt inte uppmärksammat den detaljen.
Kan tänka mig att det är alla problem med dåliga potar i den förra modellen och riktiga kvalitets potar blir lätt väldigt dyra.
Men håller med, fjärr bör man ha.
Det stämmer bra att det har med tillgängliga pottar att göra. Det finns flera olika typer (trådlindade, keramiska, kolbana, plastbana för att nämna de vanligaste) där alla har sina fördelar respektive nackdelar.
Man kan skriva mycket om detta men kortfattat kan man säga att det finns ont om riktigt bra potentiometrar. Efter sondering av marknaden har vi lyckats hitta en potentiometer som vi anser vara mycket bra för ändamålet. Denna potentiometer kommer vi framöver att använda i våra enklare försteg, hörlursförstärkare mm. Potentiometern i fråga har plastbana (som ej riskerar att skrapa med tiden) och 4 st banor som parallellkopplas för minsta möjliga tolerans samt skönare känsla (4 st banor har mer friktion/segare känsla är 2 st).
Vi har inte lyckats hitta en potentiometer som uppfyller våra kvalitetskrav och som även har motorstyrning, därför blir det helt enkelt ingen fjärrad version av våra enklare försteg. Alternativet är en digital potentiometer IC eller relästeg men då tillkommer komplexitet med visning av volym, microcontroller mm, detta gör förstås även att kostnaden drar iväg.
Vi arbetar på ett mer avancerat försteg som kommer att ha fjärr och massor med funktioner vilket förstås kommer att resultera i ett högre pris. Detta ligger dock längre fram i tiden (vi kan dock ej säga när den blir klar).
RogerJoensson skrev:Denna motoriserade klassiker med slirkopling från Alps kan köpas för småserier från Conrad. Det blir naturligtvis dyrare än direkt från Alps, men det blir inte så farligt dyrt ändå.
https://www.conrad.se/p/motorpotentiome ... st=product
RMA skrev:
- Plats för instickskort som tex PEQ och Infrabashöjning (halvbreddsversionen har en kortplats och fullbreddsversionen har två kortplatser).
genstruktur skrev:RMA skrev:
- Plats för instickskort som tex PEQ och Infrabashöjning (halvbreddsversionen har en kortplats och fullbreddsversionen har två kortplatser).
Som kommer saluföras av HA då eller?
HolographicAudio™ skrev:genstruktur skrev:RMA skrev:
Ja, en HA PEQ med 3 band.
Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Denna motoriserade klassiker med slirkopling från Alps kan köpas för småserier från Conrad. Det blir naturligtvis dyrare än direkt från Alps, men det blir inte så farligt dyrt ändå.
Alps har gott renommé dessutom...
genstruktur skrev:HolographicAudio™ skrev:genstruktur skrev:
Det var ju skoj!![]()
Finns PEQ att köpa från försäljningsstart av försteget?
HolographicAudio™ skrev:Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Denna motoriserade klassiker med slirkopling från Alps kan köpas för småserier från Conrad. Det blir naturligtvis dyrare än direkt från Alps, men det blir inte så farligt dyrt ändå.
Alps har gott renommé dessutom...
Ja det stämmer nog att ALPS har gott renommé (vi använde en ALPS i PRE TwentyFive) men RK168 har tyvärr kolbana.
RogerGustavsson skrev:Vågar man fråga om priset på den nya?
shifts skrev:Placera försteget vid lyssningsplats. Klart.
shifts skrev:Placera försteget vid lyssningsplats. Klart.
Zappa skrev:shifts skrev:Placera försteget vid lyssningsplats. Klart.
Då får man andra problem istället.
Knuttebaloa skrev:Har pre25 med fjärr idag och är mycket nöjd. Hade gärna uppgraderat men utan fjärr är det inte aktuellt
Zappa skrev:Då får man andra problem istället.
HolographicAudio™ skrev:genstruktur skrev:RMA skrev:
HolographicAudio™ skrev:genstruktur skrev:HolographicAudio™ skrev:Ja, en HA PEQ med 3 band.
Det var ju skoj!![]()
Finns PEQ att köpa från försäljningsstart av försteget?
PEQ kommer förmodligen någon månad senare pga lång ledtid på specialpotentiometrarna.
hifikg skrev:Jag har "lärt mig" att man ska köra på full spetta från källan, datorn t ex, och reglera volymen med försteget. Men gör det någon större skillnad, egentligen? Ibland när jag inte orkar resa mig drar jag ner volymen iTunes istället för att leta upp fjärren, är det ett big no no? dvs bör jag höra någon skillnad? Kan inte påstå att jag gjort det MEN då jag gör så är det ofta för att jag gör något annat samtidigt som musiken ljuder och då lyssnar jag förstås inte till 100%. Om jag lärt mig rätt "måste" jag ha fjärr till försteget, annars kan det kvitta...
hifikg skrev:hifikg skrev:Jag har "lärt mig" att man ska köra på full spetta från källan, datorn t ex, och reglera volymen med försteget. Men gör det någon större skillnad, egentligen? Ibland när jag inte orkar resa mig drar jag ner volymen iTunes istället för att leta upp fjärren, är det ett big no no? dvs bör jag höra någon skillnad? Kan inte påstå att jag gjort det MEN då jag gör så är det ofta för att jag gör något annat samtidigt som musiken ljuder och då lyssnar jag förstås inte till 100%. Om jag lärt mig rätt "måste" jag ha fjärr till försteget, annars kan det kvitta...
Testade hemmavid o jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:hifikg skrev:Jag har "lärt mig" att man ska köra på full spetta från källan, datorn t ex, och reglera volymen med försteget. Men gör det någon större skillnad, egentligen? Ibland när jag inte orkar resa mig drar jag ner volymen iTunes istället för att leta upp fjärren, är det ett big no no? dvs bör jag höra någon skillnad? Kan inte påstå att jag gjort det MEN då jag gör så är det ofta för att jag gör något annat samtidigt som musiken ljuder och då lyssnar jag förstås inte till 100%. Om jag lärt mig rätt "måste" jag ha fjärr till försteget, annars kan det kvitta...
Testade hemmavid o jag kan inte påstå att jag hör någon skillnad
Att kombinera analog och digital volymkontroll är inget problem. Det gör jag också ofta. Problemet är om man inte har någon analog volymkontroll alls och måste sänka kraftigt i den digitala domänen. Då ökar du brusgolvet dvs minskar SNR.
Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus
Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus
Fast det beror väl lite på hur volymkontrollen är konstruerad? Om den är någon form av aktiv typ kan väl brusgolvet "åka med ner"? En passiv ändrar ju inte på brusgolvet.
RogerGustavsson skrev:
Din rackare du hann före med bild! Tog också en på förmiddagen.
danfra skrev:
Ska man tolka detta som att PRE TWO kommer att få fjärrkontroll trots allt?
danfra skrev:Aha. Då kan man sluta leta det optimal försteget(som har rimligt pris). Worth waiting for!
DVD-ai skrev:Ja med fjärr så är detta ett av dom mest intressanta försteg som finns, utan tvekan !
AndreasArvidsson skrev:Tell skrev:Fast det är väl snarare musiken som sänks medans bruset ligger kvar på samma nivå hela tiden, o då antagligen fortfarande under brusnivån i rummet osv, alltså inget problem i praktiken. Jag har iaf inte en enda analog volymkontroll i mitt hem o har inga problem med brus
Ja det är musiken/signalen som sänks. Brusgolvet anges ju dock som oftast i relation till nyttosignalen så därför pratar man ofta om att höja brusgolvet när SNR minskar. Du har dock helt rätt i att det är nyttosignalen som sänks och brusgolvet är opåverkat.
Jag hör hemma brusgolvet på en CD, dvs ca -96dB om jag inte har en analog volymkontroll. Det hörs Inte starkt, men jag har ett ganska tyst lyssningsrum så det går allt att höra. Jag hade hoppas att slippa analog voymkontroll, men det stod jag inte ut med utan gick tillbaka efter ett tags testande. Med 24bitars ljudfiler är det inget problem dock.
Om man i praktiken kan höra brusgolvet på en CD beror ju mycket på högtalarnas känslighet, slutstegens gain och lyssningsrummets störnivå.
danfra skrev:
Ska man tolka detta som att PRE TWO kommer att få fjärrkontroll trots allt?
Kristian skrev:Har tolkat det som att en "digital" sänkning av volymen, förutom att minska SNR även medför vad som motsvarar en minskning av bit-djupet, dvs. en försämring av upplösningen. [...]
Är det någon här som kan förklara detta för ett blåbär? (Kanske i så fall lyfta detta ämne till en separat tråd?)
genstruktur skrev:danfra skrev:Aha. Då kan man sluta leta det optimal försteget(som har rimligt pris). Worth waiting for!
Jo tänker lite så jag med.
Först kommer Pre Two utan fjärr.
Sen kommer Pre two med fjärr.
Men HA själv kanske kommer och skriver lite snart!?
Nattlorden skrev:Kommer du att våga integrera ölöppnaren denna gången?
gopnik skrev:Kristian skrev:Har tolkat det som att en "digital" sänkning av volymen, förutom att minska SNR även medför vad som motsvarar en minskning av bit-djupet, dvs. en försämring av upplösningen. [...]
Är det någon här som kan förklara detta för ett blåbär? (Kanske i så fall lyfta detta ämne till en separat tråd?)
"Upplösning" i den digitala domänen är nästan per definition det samma som SNR. Fler bit ger lägre brusgolv, och färre bit ger mer brus. Det är det enda bitdjupet gör. Det blir alltså inte sämre SNR plus någon annan kvalitetsförsämring, utan det blir helt enkelt bara lite sämre SNR. Hur mycket sämre har inte med insignalen att göra utan hur många bit den digitala volymkontrollen arbetar med.
Insignalens bitdjup styr bara hur mycket digitalt brus som finns på lagringsmediet. Det överskuggas typ alltid helt fullständigt av annat brus. Är det en mikrofon inblandad ens i någon del av inspelningen behöver man inte oroa sig så mycket för digitalt brus sen.
HolographicAudio™ skrev:genstruktur skrev:danfra skrev:Aha. Då kan man sluta leta det optimal försteget(som har rimligt pris). Worth waiting for!
Jo tänker lite så jag med.
Först kommer Pre Two utan fjärr.
Sen kommer Pre two med fjärr.
Men HA själv kanske kommer och skriver lite snart!?
HA har inte riktigt tid å hänga med i allt som skrivs här på faktiskt, men denna tråd är ju lite extra intressant för oss så här kommer lite svar.
Det stämmer att PRE TWO kommer först (faktum är att det lanserades i lördags på HiFi-mässan i Gtb).
Det stämmer också att "sen" kommer ett försteg med fjärr. Men det är inte säkert att det kommer att heta PRE TWO då detta står för "PREAMPLIFIER TWO channels. Ett nytt fjärrat försteg kanske kommer att ha stöd för fler kanaler och då kan det ju förstås inte heta PRE TWO.
Obs, jag svarar inte på vad "sen" innebär
Ett nytt fjärrat försteg kanske kommer att ha stöd för fler kanaler och då kan det ju förstås inte heta PRE TWO.
Kristian skrev:gopnik skrev:Kristian skrev:Är det någon här som kan förklara detta för ett blåbär? (Kanske i så fall lyfta detta ämne till en separat tråd?)
"Upplösning" i den digitala domänen är nästan per definition det samma som SNR. Fler bit ger lägre brusgolv, och färre bit ger mer brus. Det är det enda bitdjupet gör. Det blir alltså inte sämre SNR plus någon annan kvalitetsförsämring, utan det blir helt enkelt bara lite sämre SNR. Hur mycket sämre har inte med insignalen att göra utan hur många bit den digitala volymkontrollen arbetar med.
Insignalens bitdjup styr bara hur mycket digitalt brus som finns på lagringsmediet. Det överskuggas typ alltid helt fullständigt av annat brus. Är det en mikrofon inblandad ens i någon del av inspelningen behöver man inte oroa sig så mycket för digitalt brus sen.
Hmmm, Jag tänker mig bitdjupet som amplitudens upplösning och samplingsfrekvensen som upplösningen för frekvens/tid. Är jag ute och cyklar då?
Kristian skrev:Hur jobbar en "digital" volymkontroll? Subtraherar den x antal dB från värdet i varje sampling?
Kristian skrev:Jag behöver nog förstå mer om A/D - D/A omvandling först. Vad representerar t.ex. en ensam sampling, t.ex. en 16bit sampling av 44100 st som tillsammans ska resultera i 1 sekunds monoljud?
Motsvarar värdet på samplingen signalens amplitud i det ögonblicket [...]
Kristian skrev:Krävs det mer än en sampling för att kunna återskapa ljudhändelsen i det givna ögonblicket som samplingen representerar, i detta fall 1/44100 sekund?
Kristian skrev:I så fall skulle ju alla i det ögonblicket förekommande frekvenser representeras av den enda samplingen eller hur fungerar det?
Morello skrev:En sådan av/på-funktion hade även QUAD 33, som jag ägde ett exemplar av för länge sedan.
gopnik skrev:Kristian skrev:gopnik skrev:"Upplösning" i den digitala domänen är nästan per definition det samma som SNR. Fler bit ger lägre brusgolv, och färre bit ger mer brus. Det är det enda bitdjupet gör. Det blir alltså inte sämre SNR plus någon annan kvalitetsförsämring, utan det blir helt enkelt bara lite sämre SNR. Hur mycket sämre har inte med insignalen att göra utan hur många bit den digitala volymkontrollen arbetar med.
Hmmm, Jag tänker mig bitdjupet som amplitudens upplösning och samplingsfrekvensen som upplösningen för frekvens/tid. Är jag ute och cyklar då?
Mja, lite. Om så bara för att upplösning är ett så illa valt ord i sammanhanget. Därför satte jag kaninöron kring det.
Antalet bitar ger störavstånd (SNR) och samplingsfrekvensen ger bandbredd. Jag tycker inte om att kalla varken störavstånd eller bandbredd för "upplösning". Det ger helt fel associationer.
---
Så att så länge vi håller oss till regeln att nyttobandbredden [är] mindre [än] halva samplingsfrekvensen, så blir signalen perfekt återskapad. Fast med lite brus då, på grund av bitdjupet.
gopnik skrev:Kristian skrev:I så fall skulle ju alla i det ögonblicket förekommande frekvenser representeras av den enda samplingen eller hur fungerar det?
Precis. Vid varje givet tillfälle finns det bara en enda kombination aktuella frekvenser som kunnat ge vårt sampelvärde.

AndreasArvidsson skrev:Nja, jag kanske tolkar dig fel, men ett enda sample har ingen frekvens. Frekvensen ges av hur samplevärdet varierar över tid. Ett sample är helt enket bara amplituden vid en given tidpunkt. Ju snabbare ändringar, dvs ju högre frekvens, man vill sampla desto fler samples behövs per sekund.
Precis som nämnts ovan så är bara samplingsfrekvensen något som påverkar bandbredden. Högre frekvens på ljudet kräver högre samplingsfrekvens. Allt enligt Nyquistteoremet.
Morello skrev:Vore det itne bättre att starta en egen tråd för allmänt prat om digitalteknik snarare än att kontaminera Lasses tråd?
Kristian skrev:Att bara sampla summan av alla förekommande frekvenser vid en given tidpunkt kan väl inte räcka för att ur detta sample extrahera vilka frekvenser som som hade vilken amplitud före A/D omvandlingen?
Nattlorden skrev:För de som upplevt halvformatet som "leksaker" så gör fullbreddsformatet ett mer "seriöst" intyckt. (Not: jag pratar inte från egen upplevelse - jag gillar de små eftersom de får plats där annat inte gör-)
hifikg skrev:Nattlorden skrev:För de som upplevt halvformatet som "leksaker" så gör fullbreddsformatet ett mer "seriöst" intyckt. (Not: jag pratar inte från egen upplevelse - jag gillar de små eftersom de får plats där annat inte gör-)
Vem bryr sig? När ljuset släcks och rummet fylls av musik, vem tittar på prylarna då? Så länge det inte är vackert glödande rör så klart. Synd bara att steget inte är utrustat med fjärr för volymen åtminstone, eller bara en mute-funktion när någon oförskämd människa ringer mitt i ett lyssningspass. Jag vet, man måste inte svara, men ibland vill man...
AndreasArvidsson skrev:hifikg skrev:Nattlorden skrev:För de som upplevt halvformatet som "leksaker" så gör fullbreddsformatet ett mer "seriöst" intyckt. (Not: jag pratar inte från egen upplevelse - jag gillar de små eftersom de får plats där annat inte gör-)
Vem bryr sig? När ljuset släcks och rummet fylls av musik, vem tittar på prylarna då? Så länge det inte är vackert glödande rör så klart. Synd bara att steget inte är utrustat med fjärr för volymen åtminstone, eller bara en mute-funktion när någon oförskämd människa ringer mitt i ett lyssningspass. Jag vet, man måste inte svara, men ibland vill man...
Då räcker det med pause på källan
AndreasArvidsson skrev:Jag har
Vet inte riktigt vad jag skall säga ang prestandan. Den har samma(eller tom bättre) minimala signalpåverkan som tidigare pre25 fast denna gång med lite skoj funktioner som instickskort, HT-PT, nya rattar, möjlighet att inaktivera led mm.
Upplevelsemässigt så har jag inte haft den så länge, men intrycket är bra. Nya rattarna ligger väldigt bekvämt i handen. Nya formatet(jag har halvbreddsversionen) och finishen på fronten är snyggt. Att kunna stänga av leds utan att behöva öppna eller tejpa apparaten uppskattas starkt. Ställbar gain fungerar bra för mindre anläggningar så man inte riskerar att dra på för mycket. Jag är lite partiskt såklart, men jag tycker den är mycket bra.
Något specifikt du vill veta?
DVD-ai skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag har
Vet inte riktigt vad jag skall säga ang prestandan. Den har samma(eller tom bättre) minimala signalpåverkan som tidigare pre25 fast denna gång med lite skoj funktioner som instickskort, HT-PT, nya rattar, möjlighet att inaktivera led mm.
Upplevelsemässigt så har jag inte haft den så länge, men intrycket är bra. Nya rattarna ligger väldigt bekvämt i handen. Nya formatet(jag har halvbreddsversionen) och finishen på fronten är snyggt. Att kunna stänga av leds utan att behöva öppna eller tejpa apparaten uppskattas starkt. Ställbar gain fungerar bra för mindre anläggningar så man inte riskerar att dra på för mycket. Jag är lite partiskt såklart, men jag tycker den är mycket bra.
Ja men bla upplevelsen av att vrida, peta, klämma, känna![]()
![]()
Och allt annat relaterbart till försteget som sådant.
Jag har nu fattat att försteget ifråga ej kommer att komma med fjärrkontroll utan det blir då ett annat försteg i framtiden.
Då funderar jag på om jag ska ha ett Pre Two halvbredd och placera den vid soffan så att man enkelt kan nå den, orsaken till att jag gärna skulle ha ett dedikerat försteg är bla skönare volymreglering och ett försteget som är markant bättre än DAC3 ifråga om disst vid lägre utspänningar.
Då kan DAC3 få arbeta vid högre utspänning som signalkälla och försteget kan få hantera volymregleringen bara.
Samtliga signalkällor hos mig är digitala så min DAC3 får agera både DAC och ingångsväljare.
hifikg skrev:DVD-ai skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag har
![]()
Jag har nu fattat att försteget ifråga ej kommer att komma med fjärrkontroll utan det blir då ett annat försteg i framtiden.
Då funderar jag på om jag ska ha ett Pre Two halvbredd och placera den vid soffan så att man enkelt kan nå den, orsaken till att jag gärna skulle ha ett dedikerat försteg är bla skönare volymreglering och ett försteget som är markant bättre än DAC3 ifråga om disst vid lägre utspänningar.
Då kan DAC3 få arbeta vid högre utspänning som signalkälla och försteget kan få hantera volymregleringen bara.
Samtliga signalkällor hos mig är digitala så min DAC3 får agera både DAC och ingångsväljare.
Så använder jag min DAC-9 också, men fick en uppenbarelse när Frisk var här med sitt försteg, så nu går jag i tankar. Finns det någon anledning att tro att hel- och halvformat låter olika, eller är de identiska för övrigt?
DVD-ai skrev:AndreasArvidsson skrev:Jag har
![]()
DVD-ai skrev:hifikg skrev:DVD-ai skrev:
![]()
Så använder jag min DAC-9 också, men fick en uppenbarelse när Frisk var här med sitt försteg, så nu går jag i tankar. Finns det någon anledning att tro att hel- och halvformat låter olika, eller är de identiska för övrigt?
Spes ser identiska ut
Enda som tycks skilja är att halvbredd har plats för 1st kort och fullbredd har plats för 2st kort.
Det finns ju/kommer en PEQ som är mycket intressant för mig och som jag vill stoppa in i min om jag köper en sådan.
Dessutom kommer det ju någon typ av InfraEQ också (sådan har jag i Ino cr80es och behöver ej ha i försteget)
Så jag hoppas att dom är lika i prestanda i övrigt!
goat76 skrev:Vad är orsaken till att det inte följer med en fjärrkontroll till dessa, kan man styra volymen digitalt med en app?
Personligen ser jag det som en självklarhet att man ska kunna styra volymregleringen från lyssningsplats utan att behöva ha försteget på arm-avstånd, vilket jag tror även många andra förväntar sig av ett försteg.
För transparent information mot kund tycker jag nog även att företaget bör nämna detta med avsaknaden av fjärrkontroll på produktsidan. Bara ett påpekande i all välmening.
hifikg skrev:Vem bryr sig? När ljuset släcks och rummet fylls av musik, vem tittar på prylarna då?
Morello skrev:Andreas, du knackar väl enkelt ihop koden till en MCU som administrerar fjärren?
Morello skrev:En smart-telefon-styrd hifi-apparat skulle jag inte ens fundera på att baxa hem - oaktat pris.
DVD-ai skrev:Så trevligt !
Då ska jag klura på hur jag ska prioritera, detta kommande försteg som ingen tidsplan vill yttras om, kan man säga ett troligt årtal i alla fall ?
2020, 2021, 2022 eller senare ?
Morello skrev:Andreas, du knackar väl enkelt ihop koden till en MCU som administrerar fjärren?
hifikg skrev:Morello skrev:En smart-telefon-styrd hifi-apparat skulle jag inte ens fundera på att baxa hem - oaktat pris.
Lär ju inte påverka ljudet, så varför inte?
Morello skrev:hifikg skrev:Morello skrev:En smart-telefon-styrd hifi-apparat skulle jag inte ens fundera på att baxa hem - oaktat pris.
Lär ju inte påverka ljudet, så varför inte?
Helt riktigt, men en riktig fjärrkontroll är ohyggligt mycket lättare att handha än en krånglig minidator.
shifts skrev:AndreasArvidsson: Ser att det står rådgivare åt HA i din signatur. Här svarar du nästan som en representant för företaget på samma informerade sätt som Lars gör. Blir ju nyfiken i en strut när du verkar ordentligt insatt om nuvarande och kommande produkter. Det står kanske på forumet någonstans, men hur (mer än rådgivare) är du involverad på HA?
theSaint skrev:När blir detta försteg tillgängligt? Hittar ingen information om det på hemsidan.
AndreasArvidsson skrev:shifts skrev:AndreasArvidsson: Ser att det står rådgivare åt HA i din signatur. Här svarar du nästan som en representant för företaget på samma informerade sätt som Lars gör. Blir ju nyfiken i en strut när du verkar ordentligt insatt om nuvarande och kommande produkter. Det står kanske på forumet någonstans, men hur (mer än rådgivare) är du involverad på HA?
Hm svår fråga att ge ett rakt svar på det där. Historien är lite förenklat att sedan jag lärde känna Lars för ett antal år sedan så har vi vart i kontakt mer och mer frekvent och diskuterat musik, apparater, HiFi, och marknaden. Med tiden så blev det att jag agerade något som kan beskrivas som rådgivare/bollplank/tyckare i en inofficiell kapacitet. I några kommande produkter så är jag dock mer involverad i själva utvecklingen och tog mig därför friheten att skriva "vi" angående det kommande försteget. Jag var själv lite osäker på hur jag skulle formulera mig. När jag skrev "vi" så menade jag vi som i individerna Lars och Andreas. Inte vi som i Holographic Audio.
Jag vill vara väldigt tydlig med att det är Lars firma och jag är inte delägare eller beslutsfattare på något sätt och det är Lars som står för den absoluta majoriteten av allt arbete. Jag bara är med på ett hörn och avlastar lite och hjälper till där jag kan. Jag tycker det är väldigt roligt och kan jag hjälpa Lars få ut nya produkter lättare så är jag glad. Jag låter generellt sätt alltid Lars själv sköta kommunikationen, men i detta fall så kan Lars inte själv komma in och svara på era frågor och det är ju tråkigt om ert visade intresse inte fick något gensvar så jag pratade snabbt med honom på telefon och sa att jag försöker svara så gott jag kan i hans frånvaro. Det finns dock många frågor som bara Lars kan och bör svara på så ni får vara beredda på att jag kommer vara lite vag och inte svara på allt då det inte är min plats att avslöja saker.
hifikg skrev:Pratar vi om våren 2020, hösten 2020 eller fem år fram i tiden? Ska jag hålla mina hästar, eller släppa loss dem? Och lite nyfiken är jag på priset så klart, hamnar det i samma härad som nuvarande försteg eller en tiopotens högre?
HolographicAudio™ skrev:theSaint skrev:När blir detta försteg tillgängligt? Hittar ingen information om det på hemsidan.
PRE TWO halvbredd och PRE TWO fullbredd finns på lager för omgående leverans.
gopnik skrev:Det kan vara 48 cm över racköronen, men apparatbredden är ca 43,5 cm.
Zappa skrev:PRE25 har väl snarare <.001% @ 4 V. @ 10 kHz.
RMA skrev:Zappa skrev:PRE25 har väl snarare <.001% @ 4 V. @ 10 kHz.
Vet ej, såg bara på ovanstående hemsida men det kan ju vara fel för all del.
RMA skrev:Är det någon som har koll på skillnaderna på gamla PRE 25 och nya PRE Two?
PRE25 verkar ha 0,01% i dist enligt denna sida:
http://hifisupply.nl/index.php?item=hol ... 51&lang=en
Den nya har 0,0008 enligt Holographics hemsida.
Ganska stor skillnad måste man säga, vad har ändrats?
jonasp skrev:Vem designar hårdvaran till HA nuförtiden?
HolographicAudio™ skrev:jonasp skrev:Vem designar hårdvaran till HA nuförtiden?
Det gör jag (Lars) som äger och driver företaget.
RMA skrev:Är det någon som har koll på skillnaderna på gamla PRE 25 och nya PRE Two?
MorganM skrev:Någon som vet om ett nytt försteg ”med fjärr” är på gång snart?
genstruktur skrev:MorganM skrev:Någon som vet om ett nytt försteg ”med fjärr” är på gång snart?
+1
genstruktur skrev:MorganM skrev:Någon som vet om ett nytt försteg ”med fjärr” är på gång snart?
+1
Morello skrev:Lasse, vad har du för bandbredd samt lastimpedans i den där mätning?
RogerGustavsson skrev:RMA skrev:Är det någon som har koll på skillnaderna på gamla PRE 25 och nya PRE Two?
Du får nog läsa lite noggrannare det står faktiskt ,001 % på den nederländska sidan.
HolographicAudio™ skrev:genstruktur skrev:MorganM skrev:Någon som vet om ett nytt försteg ”med fjärr” är på gång snart?
+1
Ja, jag vet!![]()
Som alla vet så är HiFi och produktutveckling en vintersport, så nu är det högtryck i HA-fabriken.
Just nu kostrueras det sista på fem (!) nya slutsteg, därefter kommer vi att kasta oss på PRE Two Remote. Så det är "snart på gång" (läs nån gång nästa år).
Morello skrev:Är Ingvar Ö inte insyltad i konstruktionsarbetet alls?
Morello skrev:Så lite insyltad är vederbörande med andra ord.
Hur som helst kul att det kommer nya produkter.
MorganM skrev:Morello skrev:Lasse, vad har du för bandbredd samt lastimpedans i den där mätning?
Morello brukar ha bra koll.
Så jag är också nyfiken!
RogerGustavsson skrev:Är de där PEQ-modulerna klara?
juanth skrev:RogerGustavsson skrev:Är de där PEQ-modulerna klara?
Undrar jag med.
HolographicAudio™ skrev:juanth skrev:RogerGustavsson skrev:Är de där PEQ-modulerna klara?
Undrar jag med.
Vi tyckte intresset var lite svalt så vi valde att inte prioritera PEQ, men den kommer att göras klar i samband med PRE TWO Remote.
HolographicAudio™ skrev:juanth skrev:RogerGustavsson skrev:Är de där PEQ-modulerna klara?
Undrar jag med.
Vi tyckte intresset var lite svalt så vi valde att inte prioritera PEQ, men den kommer att göras klar i samband med PRE TWO Remote.
Morello skrev:Jag borde gjort en produkt av "Morellos julklapp" och varit en förmögen man idag.
Men i så fall borde man nog byta et potentiometerlösningen mot något smidigare - tex diguitalt styrda potentiometrar jämte en enklare mikroprofessor, några knappar och skärm.
jonasp skrev:Frågan är hur många sådana kretsar man behöver i en förförstärkare, delningsfilter eller var man nu stoppar in den?
RMA skrev:Hur mycket kopplas bort när man använder hembio bypass på PRE TWO? Antar bara volymkontrollen.
Morello skrev:jonasp skrev:Frågan är hur många sådana kretsar man behöver i en förförstärkare, delningsfilter eller var man nu stoppar in den?
Vad för kretsar?
jonasp skrev:Morello skrev:jonasp skrev:Frågan är hur många sådana kretsar man behöver i en förförstärkare, delningsfilter eller var man nu stoppar in den?
Vad för kretsar?
Morellos julklapp-kretsen!(PEQ)
Redigering: jag ska förtydliga mig. Hur många PEQ-block behöver den genomsnittlige användaren, som är beredd att betala för den funktionaliteten, gäller frågan.
Morello skrev:...en enklare mikroprofessor
Tangband skrev:Nyfiken fråga![]()
Vad sitter det för IC:s i apparaten ?
HolographicAudio™ skrev:jonasp skrev:Morello skrev:
Vad för kretsar?
Redigering: jag ska förtydliga mig. Hur många PEQ-block behöver den genomsnittlige användaren, som är beredd att betala för den funktionaliteten, gäller frågan.
Vi tycker att "den" behöver tre stycken PEQ-block, närmare bestämt 20-60Hz, 40-120Hz och 80-240Hz. Respektive block med en amplitudjustering om 0 till -6dB och valbar lågt/högt Q-värde typ.
Morello skrev:För övrigt borde det heta rumsresonansnivelleringsblock.
Tangband skrev:HolographicAudio™ skrev:jonasp skrev:
Vi tycker att "den" behöver tre stycken PEQ-block, närmare bestämt 20-60Hz, 40-120Hz och 80-240Hz. Respektive block med en amplitudjustering om 0 till -6dB och valbar lågt/högt Q-värde typ.
Jo, fler än tre stycken PEQ-frekvenser för att korrigera rummet behövs ju inte. Även amplitudsjusteringens spännvidd verkar bra från 0 till - 6dB med ställbart Q. Det är ungefär inom de där värdena jag själv hamnat efter några hundratals tester med rumskorrigering och dsp. Bra val.![]()
Jag får gratulera er (applåder ) i förväg för att ni i sådanafall implementerar den första fungerande kommersiella rumskorrigeringen på marknaden, istället för alla låtsas-varianter som finns. Dvs de som inte skiljer på resonanser och reflexer eller inte har lärt sig skillnaden på att korrigera rummet och högtalaren. Inga namn nämnda .
HolographicAudio™ skrev:jonasp skrev:Morello skrev:
Vad för kretsar?
Zappa skrev:HolographicAudio™ skrev:jonasp skrev:
Kommer PEQ:n att ha shelving filter?
HolographicAudio™ skrev:Zappa skrev:HolographicAudio™ skrev:Vi tycker att "den" behöver tre stycken PEQ-block, närmare bestämt 20-60Hz, 40-120Hz och 80-240Hz. Respektive block med en amplitudjustering om 0 till -6dB och valbar lågt/högt Q-värde typ.
Nope, detta ryms inte PEQ. Däremot kommer vi möjligen, kanske, eventuellt, utifall att göra ett separat bass shelving filter i framtiden.
Zappa skrev:HolographicAudio™ skrev:Zappa skrev:
Nope, detta ryms inte PEQ. Däremot kommer vi möjligen, kanske, eventuellt, utifall att göra ett separat bass shelving filter i framtiden.
Tack för (det snabba) svaret!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster