Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Snart dags för Göteborg Hifi Show, http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Någon som ska dit? Själv tänker jag ta mig dit på lördagen.
Tangband skrev:Klångedang med aktiv exakt-teknik skulle vara intressant att lyssna till
HolographicAudio™ skrev:HA spelar i rum Styrsö på Scandic Opalen.
Årets nyheter är Ear Two, Pre Two samt PEQ Two (ett av flera kommande instickskort till våra försteg).
Självklart så släpar vi med vår grymma demohögtalare "Darth Vader".
Varmt välkomna in till oss!
Bill50x skrev:Tangband skrev:Klångedang med aktiv exakt-teknik skulle vara intressant att lyssna till
Instämmer, men det är lite långt att åka från huvudstaden... Men Anders S är en synnerligen seriös person så jag tvivlar inte på att det låter bra.
/ B
Kalejdokom skrev:På dagens mässor är det mest ultra-high-end-produkter som går lös på fantasisummor. Sådant är tyvärr helt ointressant eftersom det aldrig skulle komma i fråga att köpa. Jag saknar helt enkelt prylarna som är intressanta för den stora massan - de som man faktiskt kan tänka sig att köpa.
Om någon kan locka mig att gå av andra skäl så kanske jag kommer ändå.![]()
sprudel skrev:HolographicAudio™ skrev:HA spelar i rum Styrsö på Scandic Opalen.
Årets nyheter är Ear Two, Pre Two samt PEQ Two (ett av flera kommande instickskort till våra försteg).
Självklart så släpar vi med vår grymma demohögtalare "Darth Vader".
Varmt välkomna in till oss!
Wow! Darth Vader vill man ju uppleva
HolographicAudio™ skrev:Nu kanske jag är lite partisk i frågan men faktum är att hos oss kostar försteg, slutsteg och signalkabel allt tillsammans under 20.000kr.
RogerGustavsson skrev:Snart dags för Göteborg Hifi Show, http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
RogerGustavsson skrev:Vi får se! Har just nu strul med bilen men det finns ju buss.
avr7000 skrev:Båda dagar och middag
Johan_Lindroos skrev:Kan man få riktigt bra napoletansk pizza i Göteborg?
RogerGustavsson skrev:Det är ju en vecka tills det bär av!
sprudel skrev:Helgen vigs till detta. Akkelis kör i sina egna lokaler, blir en höjdare.
sprudel skrev:Akkelis demar på Hotell Liseberg på Heden.
RogerGustavsson skrev:sprudel skrev:Akkelis demar på Hotell Liseberg på Heden.
Är det en separat utställning? Har du någon aning om vad de demar?
sprudel skrev:
Maccis skrev:sprudel skrev:
Är det denna du vill uppleva.......![]()
https://www.tradera.com/item/344486/321 ... ss-speaker
![]()
![]()
Max_Headroom skrev:Ni skom skall dit: Se till att ta med er lite justa rock-plattor och tvinga/lura utställarna att spela dom istället för smöret som dom vanligtvis kör demos med.
farbman skrev:Jag saknar Guru, O&G och Teenage Engineering i listan över utställare.
Tur att våra Smålänningar Larsen och HA är där iaf
Max_Headroom skrev:Ni skom skall dit: Se till att ta med er lite justa rock-plattor och tvinga/lura utställarna att spela dom istället för smöret som dom vanligtvis kör demos med.
genstruktur skrev:Max_Headroom skrev:Ni skom skall dit: Se till att ta med er lite justa rock-plattor och tvinga/lura utställarna att spela dom istället för smöret som dom vanligtvis kör demos med.
Mmm, brukar vara mycket trökig musik.
Morello skrev:genstruktur skrev:Max_Headroom skrev:Ni skom skall dit: Se till att ta med er lite justa rock-plattor och tvinga/lura utställarna att spela dom istället för smöret som dom vanligtvis kör demos med.
Problemet är ljudkvaliteten, men OG har spelat en hel del populärmusik; tex tower of power, dire straits, deep purple (machine head) och en hel del annat - gemensamma nämnaren är att nästan allt är producerat innan 1990, dvs före loudness war. Det finns helt enkelt ingen anledning att demo kvalitets-hifi med sönderkomprimerat mög.
När Sybarite Audio ställer ut på mässa (ej i gbg) kommer jag utan tvekan att spela Rush från olika album! Tex är albumet Moving pictures i originalutgåva från Mercury helt klart demomaterial av god klass.
genstruktur skrev:Morello skrev:genstruktur skrev:
Problemet är ljudkvaliteten, men OG har spelat en hel del populärmusik; tex tower of power, dire straits, deep purple (machine head) och en hel del annat - gemensamma nämnaren är att nästan allt är producerat innan 1990, dvs före loudness war. Det finns helt enkelt ingen anledning att demo kvalitets-hifi med sönderkomprimerat mög.
När Sybarite Audio ställer ut på mässa (ej i gbg) kommer jag utan tvekan att spela Rush från olika album! Tex är albumet Moving pictures i originalutgåva från Mercury helt klart demomaterial av god klass.
Är säkert en del av problemet. Men redan Rush lät ju roligare än 80% av mässmuzaken som brukar spelas. Lite fart i alla fallMoving Pictures är ett bra album. All musik innan 1990 kan väl inte vara meditationsmusik
.
På förra mässan var det ett rum som jag satt och halvsov i, då brast utställaren ut att nu behövde det bli lite drag minsann! Och sen satte han på UB40
bassman skrev:Vi är redan på Hotell Heden och försöker bli pitepackade på XO Rom.. går ganska hyfsat för den var god! Hoppas vi hittar till Sjömagasinet där vi skall käka ikväll
Ser fram emot mässan!
RogerGustavsson skrev:Hade varit kul men låter familjen gå före. Mässan är nu avverkad för min del, Akkelis hinner jag inte med. Återkommer med rapport innehållande bilder.
RogerGustavsson skrev:LTS var borta i hörnet, granne med Svalanders bl.a. Allra längst in i Stora Bankettsalen var Martin Logan. Jag har en massa bilder men det tar sin tid att skriva rapport!
Laila skrev:På krogen(The Flying Barrel) . . . typer.
Tangband skrev:Bill50x skrev:Tangband skrev:Klångedang med aktiv exakt-teknik skulle vara intressant att lyssna till
Instämmer, men det är lite långt att åka från huvudstaden... Men Anders S är en synnerligen seriös person så jag tvivlar inte på att det låter bra.
/ B
Som jag förstår det har han utvecklat sina högtalare optimalt uppställda i stereokonfiguration- dvs ett verkligt lyssningsscenario. Inget hittepå-rum som är ljuddämpat med endast en högtalare och en mik. Jag tror därför de spelar bättre än det mesta, skulle vara kul med lyssning.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Instämmer, men det är lite långt att åka från huvudstaden... Men Anders S är en synnerligen seriös person så jag tvivlar inte på att det låter bra.
/ B
Som jag förstår det har han utvecklat sina högtalare optimalt uppställda i stereokonfiguration- dvs ett verkligt lyssningsscenario. Inget hittepå-rum som är ljuddämpat med endast en högtalare och en mik. Jag tror därför de spelar bättre än det mesta, skulle vara kul med lyssning.
Hrm, du har kanske sett min kommentar i bildreportaget? Det är inget jag skulle vilja ha hemma. Dessutom är det svindyrt. Då var Lyngdorf's demo på ett helt annat plan och långt billigare.
goat76 skrev:
Jag menar inte att de som sköter dessa demos ska spela musik som är dåligt inspelad, men om de skulle våga spela tätare musik där det händer fler saker samtidigt, där flertalet instrument bråkar om samma frekvenser och toner.
Det är mycket mer avslöjande om en anläggning är bra eller dålig, tycker jag.
AndreasArvidsson skrev:Nej rattarna är omdesignade för att se ut mindre som...öh.. "rattar".
RogerGustavsson skrev: Den Harrow som ligger på Tidal är en sådan "jämntjock korv", likaså Malia som ofta spelas på mässor. En del av den grötighet som kan uppstå ligger även i rummets egenskaper och hur många har rum som inte spökar (inkl. mitt)?
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Nej rattarna är omdesignade för att se ut mindre som...öh.. "rattar".
Det tror jag var ett bra beslut.
RogerGustavsson skrev:
Det finns nog bättre verktyg än appar att mäta upp rum med. Är det rummets akustik eller högtalarna eller hur de samverkar du vill mäta?
Wictor skrev:RogerGustavsson skrev:
Det finns nog bättre verktyg än appar att mäta upp rum med. Är det rummets akustik eller högtalarna eller hur de samverkar du vill mäta?
Det var i samband med att han pratade om instickskorten. Om man hade gjort allt man kan med akustiken men ändå inte får till det, då nämnde han att det fanns flera bra appar. Jag är ju så kass på det här så jag vet ju inte riktigt hur jag skall förklara.
Jag bor i en lägenhet med betongväggar och tak. Upplever att det ekar, hörs lätt om man klappar händer. Vet att mer tavlor och mattor råder bot på detta men tänkte att om man kunde mäta upp rummet lite före och sedan senare så kan man ju se om man är på rätt väg.
Mvh
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Bill50x skrev:Instämmer, men det är lite långt att åka från huvudstaden... Men Anders S är en synnerligen seriös person så jag tvivlar inte på att det låter bra.
/ B
Hrm, du har kanske sett min kommentar i bildreportaget? Det är inget jag skulle vilja ha hemma. Dessutom är det svindyrt. Då var Lyngdorf's demo på ett helt annat plan och långt billigare.
Tangband skrev:RogerGustavsson: tack vare ditt reportage hittade jag artisten Anette Askvik på spotify,- tack !
HolographicAudio™ skrev:genstruktur skrev:[ Bild ]
Usch va stökigt det ser ut på vårt rumBättring utlovas till nästa mässa
hcl skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:
Jag tyckte ljudet i Tonlägets rum var väldigt acceptabelt jämfört med det mesta annat jag hann lyssna på, men ack så basfattigt. Troligen hade de gått lite för hårt åt rumsmoderna (med den rumskorrigering som ingår i Exakt-systemet), men svårt att säga säkert. De spelade också en del musik som kanske inte åldrats med fullständig värdighet, men det var i varje fall "riktig" musik...
Tangband skrev:... Den anläggning man själv lyssnar till till vardags blir omedvetet en referens man relaterar till.
Det färgar intrycken vad man tycker. Enda sättet att på nåt sätt befrias från den där biasen är nog regelmässig lyssning på riktiga akustiska instrument
hcl skrev:...men det är onekligen bättre att lyssna i många sammanhang än i få och ofta trevligt att lyssna live.
Optimize skrev:...
En annan intressant observation var att det dyraste och mest kompromisslösa systemet (TAD) på ca 5 mille inte hade någon LP spelare eller strömmande musiktjänst. Utan körde sin presentation med CD skivor.. iofs en ny CD spelare. Kanske det osexigaste nuvarande formatet idag.
...
mrGaskill skrev:Snart är väl CD inne igen.(Snurrande plast enligt Koffe
)
paa skrev:Intressant. Men när Andrew Jones fortfarande jobbade åt TAD så demade han med musiken på SSD-disk på dator, för det var enligt honom den säkraste och bästa läsningen av musikfilerna. Han demade så bl.a på Sheraton i Stockholm.
hifikg skrev:mrGaskill skrev:Snart är väl CD inne igen.(Snurrande plast enligt Koffe
)
Har kassettbanden haft sin comeback än?
hifikg skrev:mrGaskill skrev:Snart är väl CD inne igen.(Snurrande plast enligt Koffe
)
Optimize skrev:Fanns fler roliga erfarenheter som man tog med sig hem. Som inspirerade en och fick en att tänka i nya banor. Men nu är det dags att gå och lägga mig..
bassman skrev:Trevlig mässa! Skall snart hoppa på flyget norrut och är full av intryck..
Det som direkt ligger kvar är ett besök hos Gelenc på deras Roadshow utanför mässa. Det funkade riktigt bra, sen såhär direkt stannar Holographic Audio. Trots ett jävla spring i dörren in å ut mådde jag riktigt bra där.
Det fanns fler utställare som utmärkte sig positivt men hinner inte reflektera just nu för flyget nalkas avgång
Helmut skrev:I min ungdom köpte jag massor med direktgraverade skivor som lät betydligt bättre än standardskivor. Numera när man demonstrerar ljudanläggningar kör man med standardskivor.
Funderar på om direktgraverade skivor är ute från marknaden eller om nuvarande utgivning av skivor är så liten att man plockat bort mellan liggande matriser och kan betrakta alla nyutgivna vinyler som direktgraverade?
)
Tangband skrev:bassman skrev:Trevlig mässa! Skall snart hoppa på flyget norrut och är full av intryck..
Det som direkt ligger kvar är ett besök hos Gelenc på deras Roadshow utanför mässa. Det funkade riktigt bra, sen såhär direkt stannar Holographic Audio. Trots ett jävla spring i dörren in å ut mådde jag riktigt bra där.
Det fanns fler utställare som utmärkte sig positivt men hinner inte reflektera just nu för flyget nalkas avgång
Bassman med kompis ! ( ivorisobarik ?).
Vilka var det du menade utmärkte sig positivt ? Skriv gärna lite om hur det lät
bassman skrev:Får slutmässigt säga att musiken var för en gång skull riktigt ok, jag får psoriasis inuti mig varje gång det spelas saxofon och dom lyste med sin frånvaro, det gillas av mig
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster