Moderator: Redaktörer
mx skrev:I framtiden verkar det bli än viktigare att aldrig göra sig av med musik.
goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.
Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.
Tell skrev:goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.
Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.
Uh, det finns väl visst nostalgi att lägga en CD i spelaren. Dom få gånger jag pysslar med CD-skivor så känner iaf jag en viss nostalgi. Sen har inte CDn några direkta begränsningar med sina "bara" 16 bitar, det är ju dynamik som räcker o blir över för så gott som allt.
Personligen om jag nånsin skulle återgå till nån av dom gamla fysiska skivorna så är det garanterat CD framför vinyl. Vinyl är för klumpigt i sitt handhavande imo, och CDn är så tekniskt perfekt som den behöver vara. Går ju även att bränna egna väldigt enkelt om det råkar vara så att nåt album enbart givits ut digitalt (ganska vanligt bland mina genrer).
goat76 skrev:Tell skrev:goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Uh, det finns väl visst nostalgi att lägga en CD i spelaren. Dom få gånger jag pysslar med CD-skivor så känner iaf jag en viss nostalgi. Sen har inte CDn några direkta begränsningar med sina "bara" 16 bitar, det är ju dynamik som räcker o blir över för så gott som allt.
Personligen om jag nånsin skulle återgå till nån av dom gamla fysiska skivorna så är det garanterat CD framför vinyl. Vinyl är för klumpigt i sitt handhavande imo, och CDn är så tekniskt perfekt som den behöver vara. Går ju även att bränna egna väldigt enkelt om det råkar vara så att nåt album enbart givits ut digitalt (ganska vanligt bland mina genrer).
Vi kan vända på det.
CD har inga tekniska eller ljudliga fördelar jämnfört med digitala filer på en hårddisk, vare sig någon tycker det räcker till eller ej.
CD-brännare kommer inte rosa marknaden om 25 år. Det går säkert att hitta någon gammal brännare som fungerar men jag har svårt att se att något företag släpper en ny. Redan idag är det sällsynt med ROM-enheter i datorerna.
Tangband skrev:Jag tror inte heller CD ens kommer att saknas eftersom nätverkspelare eller dator är mycket smidigare och gör att du kan byta skivor och låtar snabbare.
Tangband skrev:Mina egna grabbar som är i övre tonåren vet knappt hur en cd ser ut.
goat76 skrev:Tangband skrev:Mina egna grabbar som är i övre tonåren vet knappt hur en cd ser ut.
Men jag kan tänka mig att de har full koll på vad LP är, eller hur?
Tell skrev:goat76 skrev:Tell skrev:
Vi kan vända på det.
CD har inga tekniska eller ljudliga fördelar jämnfört med digitala filer på en hårddisk, vare sig någon tycker det räcker till eller ej.
CD-brännare kommer inte rosa marknaden om 25 år. Det går säkert att hitta någon gammal brännare som fungerar men jag har svårt att se att något företag släpper en ny. Redan idag är det sällsynt med ROM-enheter i datorerna.
Ja nä det har den ju inte. Men det har inte en rippat vinyl heller om man ska vara sån. Dock kan det fortfarande vara exakt lika mycket nostalgi att plocka fram en CD-skiva o stoppa i spelaren som det är att plocka fram en vinyl o lägga på spelaren.
Ang brännaren så har du däremot rätt. Lär finnas en del beggade att få tag på såklart, men att hitta en dator i framtiden med IDE eller SATA blir ju svårt, så det blir väl att bygga en hel nostalgidator också då, vilket det garanterat finns folk som går igång på också.Tangband skrev:Jag tror inte heller CD ens kommer att saknas eftersom nätverkspelare eller dator är mycket smidigare och gör att du kan byta skivor och låtar snabbare.
Well isf så borde väl inget lyssna på vinyl heller, där är det ju ännu svårare att byta skivor o låtar på ett snabbt sätt. Om CDn skulle komma tillbaks så är det ju precis som med vinyl enbart för nostalgins skull o det ser inte jag som nånting omöjligt.
goat76 skrev:LP:
Bläddra fram skivan från backen och lukta på den, dra försiktigt ut skivan och det inre fodralet, hitta det inre fodralets öppning och låt skivan sakta glida ur den samma. Var noga med hur du håller skivan på kanterna och för med försiktighet hålet över skivtallriken för att hitta piggen. Placera nålen på önskat spår, slå på och hör knastret och det lätt hissade ljudet. Glid ner i soffans värme och njut. Sexigt!
CD:
Ta det spruckna plastfodralet från den fula CD-hyllan, använd dina tre händer för att ta lös den runda plastbiten från den fyrkantiga plastbiten. Öppna den mekaniskt illalåtande CD-släden och lägg i skivan. Sätt dig i pinnstolen, sträck dig efter plastkontrollen och tryck på play. Känn dig ensam.![]()
Jag använder inget av formaten personligen men LP är lite som att göra egen pasta från grunden, eller analysera om whiskeyn har den där beskrivna smaken av tallbarr med muskotnöt. Sånt skapar nostalgi och intresse på ett helt annat plan. CD är som att gå på Konsum å handla.
Tell, om du koncentrerar dig på trådfrågan. Tror du att CD någonsin kommer lyckas skapa samma intresse om 25 år likt det LP har gjort?
mx skrev:Det tog ju ungefär en generation utan vinyl för att det skulle bli intressant igen. Det säljs ju massor med nypressad vinyl och hifitillverkarna släpper vinylspelare.
Tror ni att CD-formatet kan komma tillbaka om några år? Exempelvis håller Metallica på att släppa remastrade versioner av sina skivor. Den 2 september släpper de en specialutgåva av deras skiva ...and Justice for All och där ingår vinyl och CD bland annat. Dock är ju låtarna remastrade. Och den gamla skivan kommer inte att släppas mer. Detsamma gäller Spotify och liknande. Där går det bara att strömma de remastrade versionerna. Så vill man lyssna på originalet får man snällt köpa en begagnat skiva om man inte redan har den.
Har man köpt en skiva på CD så äger man den ju. Och ingen kan ta den ifrån en annat än om det faktiskt stjäl den. Strömmad musik kan ju när som helst försvinna. Detta är ju en enorm styrka hos CD-skivan.
Mycket musik jag äger finns bara på vinyl och på CD. I framtiden verkar det bli än viktigare att aldrig göra sig av med musik.
goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
peterh skrev:mx skrev:Det tog ju ungefär en generation utan vinyl för att det skulle bli intressant igen. Det säljs ju massor med nypressad vinyl och hifitillverkarna släpper vinylspelare.
Tror ni att CD-formatet kan komma tillbaka om några år? Exempelvis håller Metallica på att släppa remastrade versioner av sina skivor. Den 2 september släpper de en specialutgåva av deras skiva ...and Justice for All och där ingår vinyl och CD bland annat. Dock är ju låtarna remastrade. Och den gamla skivan kommer inte att släppas mer. Detsamma gäller Spotify och liknande. Där går det bara att strömma de remastrade versionerna. Så vill man lyssna på originalet får man snällt köpa en begagnat skiva om man inte redan har den.
Har man köpt en skiva på CD så äger man den ju. Och ingen kan ta den ifrån en annat än om det faktiskt stjäl den. Strömmad musik kan ju när som helst försvinna. Detta är ju en enorm styrka hos CD-skivan.
Mycket musik jag äger finns bara på vinyl och på CD. I framtiden verkar det bli än viktigare att aldrig göra sig av med musik.
CD har vissa fördelar ;
- det är oömt, i alla fall relativt vinyl
- man kan bränna själv, ta kopia på skivor om man vill ha med till bilen
- tar mindre plats än vinyl
- reversibel lagring, det man har på CD kan felfritt överföras till disk och tillbaka
Vad gäller ljudkvaliteten så har CD fått dåligt rykta då en del skivbolag "tokmastrat" och skadad
ljudkvaliten genom olika åtgärder. Men en bra inspelning som inte förstörts på vägen är jämförbar med vinyl.
mx skrev:Jag tror jag mest stör mig på att strömningstjänsterna raderar musik, byter ut den, man vet aldrig vilken version det är... och så vidare. CD känns väldigt tryckt för en som vuxit upp med det.
Max_Headroom skrev:Tror inte det. Inte som ny-press i alla fall. Allt du kan göra på CD kan du köra på hårddisk eller över Nätet.
Dessutom: Skivbolagen sunkar i regel ned ljudet på CD-utgåvor bortom allt förstånd. Helt ointressant att köpa nya CD-skivor annat än för special-grupper som ser till att lkudet blir i alla fall OK. Själv är jag inte beredd att ge 1 kr för den kvalitet som skivbolagen erbjuder med sina CD-mastringar i dom allra flesta fall.
Formatet i sig är det dock inget fel på. Det medger (om man bryr sig att ordna en bra master) ungefär så bra ljudkvalitet som går att få hörbarhetsmässigt. Utrymmet för förbättringar är mycket litet rent formatmässigt.
goat76 skrev:
LP:
Bläddra fram skivan från backen och lukta på den, dra försiktigt ut skivan och det inre fodralet, hitta det inre fodralets öppning och låt skivan sakta glida ur den samma. Var noga med hur du håller skivan på kanterna och för med försiktighet hålet över skivtallriken för att hitta piggen. Placera nålen på önskat spår, slå på och hör knastret och det lätt hissade ljudet. Glid ner i soffans värme och njut.
rajapruk skrev:Är det inte rullband som är den hetaste audiofil-trenden? Tycker man ser mer och med snack om rullband.
dewpo skrev:Och jag har svårt att se att jag skulle byta LP´n i hyllan mot en exponerad CD.
Bagaget skrev:När någon av de större streaming-jättarna kraschar och brinner kommer kanske CD få ett uppsving.
Nattlorden skrev:Om skivbolagen börjar släppa musik som i närheten nyttjar formatet till fullo, så varför inte? Å andra sidan... när det börjar strömmas i liknämnd kvalité så försvinner NÄSTAN alla fördelarna... om inte strömningstjänsten förbjuder att man byter skiva innan man hört hela dvs...
mx skrev:Nattlorden skrev:Om skivbolagen börjar släppa musik som i närheten nyttjar formatet till fullo, så varför inte? Å andra sidan... när det börjar strömmas i liknämnd kvalité så försvinner NÄSTAN alla fördelarna... om inte strömningstjänsten förbjuder att man byter skiva innan man hört hela dvs...
Det finns väl lossless-strömmar att ta del av idag? Fast man äger ju inte sin kopia av skivan.
Morello skrev:goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Men det där blivit våldsam kontradiktoriskt - varken CD eller vinyl har några tekniska fördelar jämfört med filer på en disk. Varför skulle inte CD kunna uppleva en renässans?
Jag tror redan den börjat lite - begagnade CD-spelare kostar enligt min ringa uppfattning något mer idag än för 3-4 år sedan.
Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Från och med Roon version 1.5 build 354 som kom ut i dagarna, så har Roon stöd för detta. Roon går ju att integrera med Tidal (så gör inte jag, därmed kan jag inte kontrollera själv) och då borde man kunna få tillgång till sångtexterna också.
shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Från och med Roon version 1.5 build 354 som kom ut i dagarna, så har Roon stöd för detta. Roon går ju att integrera med Tidal (så gör inte jag, därmed kan jag inte kontrollera själv) och då borde man kunna få tillgång till sångtexterna också.
goat76 skrev:Är ROON värd sin kostnad?
Jag har inte riktigt förstått vad som är så speciellt med programmet, är det inte lika lätt att bara surfa runt på nätet efter samma information?
Berätta, jag vill bli övertygad!
goat76 skrev:shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Är ROON värd sin kostnad?
Jag har inte riktigt förstått vad som är så speciellt med programmet, är det inte lika lätt att bara surfa runt på nätet efter samma information?
Berätta, jag vill bli övertygad!
Nattlorden skrev:shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Fast.... eget meck + borde kunna.... är inte bra nog för en tjänst åt alla.
Belker skrev:Jag kan tänka mig att folk i framtiden kommer att romantisera kring enkelheten hos cd-spelare. En apparat, ett format. Detta när allt spelas upp med mer eller mindre avancerade datorer och en djungel av strömmande format.
shifts skrev:Nattlorden skrev:shifts skrev:
Fast.... eget meck + borde kunna.... är inte bra nog för en tjänst åt alla.
Fast... Det där gissar du bara (jag också)... Det kan mycket väl vara så att det bara fungerar. Bra nog för alla är ingen tjänst – du skrev faktiskt själv om att en sådan produkt skulle kunna skapa sig en nisch.
Conan skrev:Belker skrev:Jag kan tänka mig att folk i framtiden kommer att romantisera kring enkelheten hos cd-spelare. En apparat, ett format. Detta när allt spelas upp med mer eller mindre avancerade datorer och en djungel av strömmande format.
Det kan jag också tänka mig. Själv spelar jag helst & mest CD för enkelhetens skull. Spotify behöver igång på surfplattan samt "strömningslåda" ska startas upp och ansluts före man kan välja spellista eller album... innan det kommer musik, och ännu länge tid tar det för filer från NAS:en där TV:n måste på för att se vad man väljer, TV-ljudet ska mutas och sen ska artistindex, artist och album väljas.
Går ju snabbare att sätta på en vinylskiva faktiskt.![]()
CD; in med en skiva så kommer det musik direkt! Brukar sätta mig och sortera fram album att lyssna på kanske en vecka framåt och dessa läggs fram i högen närmast så det går fort att komma till lyssnandet.
dewpo skrev:För mig har genere indelningen i Roon bara fungerat utan att jag överhuvudtaget behövt pilla på inställningarna.
dewpo skrev:Listvy finns över alla låtar och man kan sortera som man vill.
Kronkan skrev:Kan cd-formatet få en nyrenässans?
Så här visar statistik gällande 2017
"Försäljningen från digitala musiktjänster ökade med 6,1 procent och står idag för 87,2 procent av den totala
musikfösäljningen. Den fysiska marknaden står idag för 11,8 procent. Försäljningen av cd-skivor minskade med
24,6 procent under året medan vinylförsäljningen fortsatte att öka med 15,6 procent. Totalt såldes vinylskivor för
över 59 miljoner kronor vilket motsvarar 4,2 procent av den totala musikmarknaden"
https://www.ifpi.se/app/uploads/2018/05 ... 180509.pdf
Kronkan skrev:Den där "saknade" procenten är intäkter de kallar synkroniseringsintäkter.
Synkroniseringsintäkter: 23% ökning. 1% andel av totala intäkter.
Dyker inte djupare ner i detta men en snabb bedömning är det intäkter som uppstår i samband med filmmusik m m.
http://www.filminstitutet.se/sv/nyheter ... och-musik/
Så det är inget som saknas.
CD som medium var 2017 större än vinyl men minskande.
Jag tolkar frågan som att det är en bedömning om cd-mediet skulle trenda uppåt eller åtminstone stabiliseras.
Det kanske kan vara möjligt att så kan ske. Men det beror väl på hur kunderna/köparna av msuk uppfattar saken. En del av dem måste ju då uppfatta cd-skivan i något avseende bättre än andra medier. Detta beror ju bl a på hur musikutgivarna agerar kring mediat.
rajapruk skrev:Var köper man CD begagnat? Blocket?
Borde finnas drivor till salu, eller gick tåget när mp3 kom?
rajapruk skrev:Var köper man CD begagnat? Blocket?
Borde finnas drivor till salu, eller gick tåget när mp3 kom?
hifikg skrev:Vore det omoraliskt, rent av olagligt, att sälja plastbitarna och behålla den rippade musiken? Jo, så är det väl. Ibland tänker jag att någon annan kanske behöver plasten bättre än jag o jag behöver platsen bättre.
mx skrev:hifikg skrev:Vore det omoraliskt, rent av olagligt, att sälja plastbitarna och behålla den rippade musiken? Jo, så är det väl. Ibland tänker jag att någon annan kanske behöver plasten bättre än jag o jag behöver platsen bättre.
Intressant fråga faktiskt.
mx skrev:hifikg skrev:Vore det omoraliskt, rent av olagligt, att sälja plastbitarna och behålla den rippade musiken? Jo, så är det väl. Ibland tänker jag att någon annan kanske behöver plasten bättre än jag o jag behöver platsen bättre.
jansch skrev:Goat76 -du skriver: "Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit."
Vad är det för begränsning i 16 bitar som du ser? Alltså vad är bristerna som du kan tänkas höra?
Jag har aldrig förstått "debatten" att 16 bitar inte räcker för slutprodukten = CD:n
Personligen ar jag väldigt svårt att slänga CD:ar även om dom de flesta numer ligger på hårddisk.... Vissa har ju bra konvolut med intressant information och lite roligare att läsa än att googla fram infon....Tycker jag!
Bill50x skrev:mx skrev:hifikg skrev:Vore det omoraliskt, rent av olagligt, att sälja plastbitarna och behålla den rippade musiken? Jo, så är det väl. Ibland tänker jag att någon annan kanske behöver plasten bättre än jag o jag behöver platsen bättre.
Man kan se det på två sätt.
1) Man har rätt att ge kopior till närstående. Det är för denna privatkopiering som skatten på media är tänkt att täcka inkomstbortfallet för färre sålda fonogram. Exakt HUR nära en närstående ska vara preciseras inte, men det brukar innefatta familj och vänner. Man kan trots det tänka sig att försäljningen av ett fonogram fråntar en rätten att förfoga över innehållet.
2) Å andra sidan kan man se det som att köparen har rätt att göra kopior till närstående, vilket ju (beroende på synvinkel) kan vara en själv. Behåller man sin egen rippade fil har man ju sas gjort jobbet åt den närstående.
Men frågan är intressant. Själv har jag rippat alla mina CD och sålt de flesta. Ska jag känna mig skyldig?
/ B
ottovonkopp skrev:Tveksamt att cd kommer tillbaka i framtiden som vinyl och nu även kassett har gjort. Däremot hoppas jag och tror att istället för remaster så kommer "unmaster" så de kan sälja all musik som sabbats de senaste 25 åren en gång till.
goat76 skrev:
Mastering behövs men den måste återgå till sitt ursprung. Det stora problemet är att både mastering-ingenjören själv och de flesta som anlitar honom/henne har fått en skev uppfattning om vad arbetsuppgiften är. De tror ofta att det ska ske någon typ av förgyllning av slutprodukten där musiken ska gå från att låta medioker till att på något sätt bli bra.
Allt det ska istället ske under själva mixningen där man har alla möjligheter att fixa problemen på detaljnivå i alla de individuella spåren.
Mastering-ingenjören ska inte lägga någon artistisk prägel alls på slutprodukten, hans jobb består endast av nivåanpassning mellan spåren, avståndstiden mellan spåren, se till att spåren är taggade med rätt namn och möjligen reducera fel som knäppar och diverse tekniska fel som missats vid mixningen.
Mastering behövs, men den bör inte ta lika stor plats som den i dagsläget fått.
sladdbarn skrev:Vågar inte gissa om CD´s ev. renässans.
Men LP slutade jag aldrig tycka vara charmigt, CD´n är jag glad att jag slipper alltid.
ottovonkopp skrev:Tveksamt att cd kommer tillbaka i framtiden som vinyl och nu även kassett har gjort. Däremot hoppas jag och tror att istället för remaster så kommer "unmaster" så de kan sälja all musik som sabbats de senaste 25 åren en gång till.
NADifierad skrev:Såg ett Nachamichi Dragon på blocket, för 11000kr.
Så nu är nog andrahandsvärdet på väg upp igen.
Jag saknar kassetter mindre än CD.
nuffe skrev:goat76 skrev:
Mastering behövs men den måste återgå till sitt ursprung. Det stora problemet är att både mastering-ingenjören själv och de flesta som anlitar honom/henne har fått en skev uppfattning om vad arbetsuppgiften är. De tror ofta att det ska ske någon typ av förgyllning av slutprodukten där musiken ska gå från att låta medioker till att på något sätt bli bra.
Allt det ska istället ske under själva mixningen där man har alla möjligheter att fixa problemen på detaljnivå i alla de individuella spåren.
Mastering-ingenjören ska inte lägga någon artistisk prägel alls på slutprodukten, hans jobb består endast av nivåanpassning mellan spåren, avståndstiden mellan spåren, se till att spåren är taggade med rätt namn och möjligen reducera fel som knäppar och diverse tekniska fel som missats vid mixningen.
Mastering behövs, men den bör inte ta lika stor plats som den i dagsläget fått.
Plus på detta men minus på ditt tidigare inlägg att "CD inte har några fördelar erbjuda, inte heller några ljudtekniska fördelar" jag vore tacksam om du vill förklara hur du tänker.
Jämfört med LP kassett mm har CD alla ljudtekniska fördelar, personligen ser jag äganderätten till plastbiten som en fördel också.
CD kontra strömmande tjänster bör inte vara någon ljud skillnad om inte de försöker nivåmaximera som samtliga gör idag, nästan på alla musik
inklusive CD formatet, tyvärr. Så det finns mycket att återutge i framtiden, PÅ CD.
Henrik
genstruktur skrev:Måste finnas en del som saknar bruset från senaste blandbandet och att sitta och rulla upp bandet med penna, efter att kasettdecket tuggat favoritbandet återigen. Till och med måste man kanske klippa av en snutt och sedan tejpa ihop efter trasslet
RogerGustavsson skrev:genstruktur skrev:Måste finnas en del som saknar bruset från senaste blandbandet och att sitta och rulla upp bandet med penna, efter att kasettdecket tuggat favoritbandet återigen. Till och med måste man kanske klippa av en snutt och sedan tejpa ihop efter trasslet
Har faktiskt inte haft bandtrassel hemmavid, däremot i bilen. Kan bero på att bättre kassettdäck och bra kassettband inte trasslade. I bilen med sin dåliga miljö och sämre avspelningsgrejor var det annorlunda. Har kvar ca 500 kassetter men har digitaliserat de som hade bevaringsvärde.
CD-mediet är vida överlägset hanteringsmässigt, det klarar t.o.m. med min 81-åriga svärmor. Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare. Vinyl är meckigt och störnivån finns där och är inte trevligt med lågmäld musik. Inte ens de dyra vinylriggarna (typ 300000 kr) på Göteborgs Hifi Show gick fria från det. Nedladdning är okej men var jag vet inte riktig var jag ska leta efter "min" musik.
RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.
PerStromgren skrev:Jag håller med Roger. Trots mitt hifi-intresse och mitt ingenjörskunnade tycker jag att CD är så mycket enklare att hantera än alla alternativ, radio möjligen undantaget. För mig har bitdjup och samplingsfrekvens aldrig varit ett problem med CD-formatet.
Morello skrev:Jag gillar plastaskarna.
Kronkan skrev:Det går ju att förvara i enklare plastfodral. I samband med att jag köpte upp bibliotekets restlager så gick jag och köpte enkla plastfodral.
I viss mån måste man då klippa bort lite i pappersomslaget.
Om man får plats med ca 10 cd-sakar på 10 cm så får jag nu plats med ca 30 stycken på samma yta.
Dessa plastaskar - Hur tänkte man?
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag gillar plastaskarna.
Även CD-askarna?
PekkaJohansson skrev: Det man möjligen kunde önska är att asken hade gjorts 8 mm tjock i stället för de 10 mm som standarden kom att föreskriva.
Med vänlig hälsning
Pekka
mrGaskill skrev:Men de dära askarna är väl inte specifikt för SACD? Seninköpta CD kom med sådan där ask har jag för mig. Trevligare ask? Yes.
Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?
Kronkan skrev:Det är inte formatet som är viktigt utan det är vad de gjort för justeringar i signalen.
Bill50x skrev:Det är oftast enklare att spela en cd. Man väljer en skiva i samlingen, man hittar den utan att ens veta vad gruppen heter bara man minns hur omslaget ser ut och att man minns på ett ungefär var i hyllan asken finns. Stoppar skivan i spelaren och trycker på Play. Att installera en cd-spelare är lika enkelt det, man ställer lådan på lämplig plats, kopplar in en sladd som är tydligt märkt med färg för respektive kanal. That's it.
Att spela en vinyl är nästan lika enkelt om någon har plockat ihop spelaren åt en och valt rätt underlag för placering.
Att spela med en nätverksspelare är en helt annan sak. Du behöver en server/NAS någonstans kopplad till ett nätverk, du ska konfigurera alltsammans så apparaterna hittar varandra. Du ska helst vara diplomerad nätverkstekniker ifall/när det strular. Och precis hur mycket som helst kan och går fel. Resultatet är nästan aldrig att det låter dåligt utan att det inte låter alls. Dessutom har du livslång support inför partner, barn och alla släktingar som du lurat på att använda sig av streaming. Förutom att alla måste ha en app i sin telefon för att kunna spela musik. I appen måste du söka efter din musik, helst veta exakt vad du letar efter. De skivor du spelat senast står inte lutade mot racken på sidan utan du måste söka på senast/nyligen spelade (om den funktionen finns i appen).
Men jag är optimist, någon gång har strömmare en gemensam hantering, ungefär som när man kopplar en vinylspelare till phono-ingången på en förstärkare. Någon gång fungerar ett nätverk bara man ber om det. Någon gång har strömmaren en inbyggd hårddisk som rymmer de skivor man vill ha tillgängliga omedelbums och lätt att hitta NAS'en som har resten av de album man vill spara på. Typ som de vinyler som står i källaren för de spelas inte så ofta.
Någon gång kommer man kunna spela en skiva utan att vara ingenjör
PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?
Det blir som det alltid har blivit när folk lyssnar i lurar eller i bilen, det vill säga likadant som hemma. Av frågan får jag intrycket att du har tagit intryck av den moderna myten att sämre lyssningsmiljö kräver sämre ljudkvalitet. Så är det inte - även i en mobiltelefonhögtalare hörs skillnad mellan dåliga och bra inspelningar om man bara tar sig tid att jämföra.
PerStromgren skrev:PekkaJohansson skrev:Kronkan skrev:Om man nu antar att musikindistrin levererar till människor som lyssnar i lurar kanske också i komprimerat format och som är streamat. Eller som lyssnar i bilen. Hur blir det då?
Det blir som det alltid har blivit när folk lyssnar i lurar eller i bilen, det vill säga likadant som hemma. Av frågan får jag intrycket att du har tagit intryck av den moderna myten att sämre lyssningsmiljö kräver sämre ljudkvalitet. Så är det inte - även i en mobiltelefonhögtalare hörs skillnad mellan dåliga och bra inspelningar om man bara tar sig tid att jämföra.
Jag håller med Kronkan en aning i det att lyssning i fält kräver att materialet inte har så stor dynamik, vilket ju i någon mening är sämre. Och det kan väl knappast kallas för myt?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.
Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?
/ B
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.
Varför skulle filer på hårddisk vara enklare än NAS i nätverk? Eller tänker du att datorn är direkt kopplad till stereon?
Ju mindre datormeckande desto bättre i min värld. Javisst, kan man ha en 3000-4000 CD-album på en intern eller extern 2TB hårddisk. NAS kostar en del men om någon erbjuder hjälp med en sådan installation kanske det blir en sådan. Fast då ska man sitta och rippa en massa CD.

Kronkan skrev:Här en modell över faktorer som påverkar hur man upplever DRC - Dynamik Range Compression
Almen skrev:Kronkan skrev:Här en modell över faktorer som påverkar hur man upplever DRC - Dynamik Range Compression
Jag är inte riktigt med - vad sade egentligen den där studien? Ett experiment där tydligen inte loudness normalization var undersökt, och där man pratar om "sound of mp3s over vinyl and other digital formats of higher quality". Det är ju bara nonsens, eller vad är det jag missar?

pinnen skrev:Jag svarar nej på trådens fråga. CDn var bara en parentes i stereo/hifi historien men en kul sån. Så länge det varade.
Just nu är det vinyl och stream som gäller här hemma i alla fall. Fast cd samlingen är kvar intakt och spelaren snurrar ännu även om det är mer och mer sällan.
Morello skrev:Parentes?
CD är en milstople - från 1981 till cirka 1990 kunde vi köpa äldre samt nyproducerad musik med en kvalitet världen aldrig förut upplevt.
Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
Bill50x skrev:Morello skrev:Parentes?
CD är en milstople - från 1981 till cirka 1990 kunde vi köpa äldre samt nyproducerad musik med en kvalitet världen aldrig förut upplevt.
Som fysiskt media är CD'n en parentes. Jag känner ingen under 40 år som köper sådana.
Musikformatet är en annan sak. De allra flesta spelar väl digitalt idag.
/ B
Bill50x skrev:Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
Man kan streama från egen server/nas också.
/ B
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
/ B
Är det verkligen vad som menas med "streaming" i vardagligt tal?
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Streaming känns minst sagt tveksamt till annat än mindre kritisk lyssning- tjänsterna är fulla med remasters och det saknas katalognummer för de album som finns. Därtill tarvas uppkoppling och sådana fungerar inte alltid.
Är det verkligen vad som menas med "streaming" i vardagligt tal?
Jag spelar också filer från hårddisk, men mest i hemmakontoret och på jobbet.
petersteindl skrev:Det absolut bästa formatet borde vara att ha all musik på stansade hålkort.Bästa av båda världar, både papper och digitalt.
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Det här meckandet med strömmande tjänster, nätverk och NAS är det få som reder ut. Filer på hårddisk i dator är enklare.
/ B
Ju mindre datormeckande desto bättre i min värld. Javisst, kan man ha en 3000-4000 CD-album på en intern eller extern 2TB hårddisk. NAS kostar en del men om någon erbjuder hjälp med en sådan installation kanske det blir en sådan. Fast då ska man sitta och rippa en massa CD. När det gäller förvaring, så tar ju vinylsamlingen långt mera plats än motsvarande mängd CD.

nuffe skrev:Då är jag mycket miljö vänlig som bara köper gamla CD-skivor![]()
Henrik
shaft skrev:nuffe skrev:Då är jag mycket miljö vänlig som bara köper gamla CD-skivor![]()
Henrik
Ja det är du!
Skulle vara intressant att se statistik på hur mycket Energiförbrukning som orsakas av strömningstjänster i världen t.ex. Spotify. Det är nog inte så miljövänligt som man tror.
mrGaskill skrev:Visst var det trevligt för några år sen när man letade CD på t.ex. CDON, specialsläpp, nya släpp, surroundversioner. Beställa, få hem ett paket, ta upp paketet för att se om alla konvolut var hela, ... Nej, jag gillar snurrande plast.
Bill50x skrev:mrGaskill skrev:Visst var det trevligt för några år sen när man letade CD på t.ex. CDON, specialsläpp, nya släpp, surroundversioner. Beställa, få hem ett paket, ta upp paketet för att se om alla konvolut var hela, ... Nej, jag gillar snurrande plast.
Just den här spända förväntan på ny musik har försvunnit helt. Minns när jag besökte lokala skivhandlaren och frågade om tips. Å så fick man lyssna lite och antingen hittade man nå't kul - eller inte. Fick man med sig något hem väntade en högtidsstund med lyssning en eller ett par gånger, läsande texterna på skivomslaget (pratar vinyl här men har en viss bäring även på CD). Efter en sådan session fick man en relation till albumet, kände igen låtarna och fick sina preferenser.
Idag, med all tillgänglighet är allt så flyktigt. Man lyssnar några gånger och "that's it". Jag vill absolut inte vara utan denna tillgänglighet men jag saknar den intima kontakten man fick med sina nyinköp. Kanske därför jag fortfarande köper vinylskivor? Nu senast Lisa Ekdahls, När Alla Vägar Leder Hem och Velvet Undergrounds av deras jubileumsskiva av "banan-skivan". När sambon kom hem med den skivan (Velvet Underground) efter ett besök på Moderna Museet med sin dotter satte vi oss och lyssnade igenom hela albumet direkt. En riktig höjdare!
/ B

genstruktur skrev:Jag köper också mycket cd begagnat. Ibland är frakten dyrare än skivan.
nigthdreamerssky skrev:Jaha ja... jag ser att några har lite hum om att det fanns bra CD skivor i början, men bara om man sållar bland utgivningarna!
När jag började gå över till CD skivor i slutet av 80-talet var det egentligen för att jag inte visste bättre när man tittar i backspegeln. Jag var själv trött på knastriga skivor som förekom bland en del begagnade exemplar jag köpte. En stor bov i dramat på den tiden var att folk tillförde knaster på sina vinyler med så kallat skivtvättmedel som man skulle putsa rent skivorna med. Man ser fortfarande spår på vissa begagnade vinyler idag att man använt sådant medel då det lämnade en flammig yta efter sig. På den tiden fanns ju inte heller sådana skivtvättar som man kan köpa idag.
Men för att återkomma till CD mediumet då. Jag läste då i Hifi & Music tror jag det var; att folk köpte US pressar för att få bättre ljud i CD skivorna.
(Om jag hade varit smart, så borde jag ju tänkt på det då gällande vinyler) Även vissa UK pressar hade bra ljud och i synnerhet de CD skivor som pressades utav skivbolaget Nimbus: De gjorde även mängder med klassiska återutgivningar. Man kan hitta deras signum Mastered by NIMBUS på innercirkeln ovansidan på skivorna; att masteringen blev så bra berodde på deras seriösa och gedigna kvalitetsarbete samt att masteringen gjordes på glasmastrar.
http://pinkfloydarchives.com/Discog/UK/ ... matrix.jpg
Apropå renässans på CD så tror jag faktiskt att det är på ingång genom att folk redan börjat leta bland äldre CD skivor för att slippa remastringar och det finns folk som letar CD skivor på jakt efter speciella mastringsmästare i de originalutgåvor som finns att tillgå.
Jag tror stenhårt på att folk kommer att upptäcka vissa bolags kvaliteter såsom Nimbus pressningar Mastered by NIMBUS och så är jakten och samlarvärdet igång. Har själv tänkt på att fortsätta leta tidiga CD pressningar typ US och vissa UK pressar samt i synnerhet NIMBUS pressningar.
Det var synd att jag sålde de skivor jag hade när jag var arbetslös på 90-talet, men jag trodde ännu på remastringars förträfflighet eftersom det blev lyckat med Led Zeppelin så...
Visst kan man köpa nya CD skivor som är remastrade och har bra ljud, men man får kolla vad som är vad!
För övrigt håller jag mig till vinylens värld i första hand numera..
mx skrev:Sen har de ju sina snygga BeoPlay-produkter också om man bara vill lyssna på musik i mono.
petersteindl skrev:mx skrev:Sen har de ju sina snygga BeoPlay-produkter också om man bara vill lyssna på musik i mono.
Just det. Där nämner du en sak som jag ofta tänkt på, nämligen att monolyssning med en och endast en högtalare fått renässans. Det fenomenet kan man ju fundera på. Då ungdomen istället lyssnar i lurar så är det stereo. Lurar i stereo kontra en högtalare i mono! Sens moral: lurar är bättre eftersom det är stereo. Dessutom kan man gå omkring med lurar utan att ljudet ändrar sig. Är stereo med högtalare på väg att dö ut? Är det bara gamla gubbar som lyssnar på stereo med högtalare?
bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.
CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.
Headfi skrev:Jag använder Spotify av och till men ser inte att det ersätter lokalt lagrad musik. Enda gången jag kan se att streaming kan "ersätta" detta är den dagen det finns säkerhet mot att t.ex avtalet med bolag X går ut och.... plötsligt är ett antal album borta. Ett album på hårddisken eller en CD försvinner inte från samlingen imorgon bara för att avtalet gick ut.
Ett annat aber med streaming idag är att det saknas en industristandard vilket gör att varje tjänst kräver särskild proprietär programvara. D.v.s vill man t.ex ha Spotify måste det finnas explicit stöd för tjänsten. Nätradio är mer moget där eftersom det är generellt. En tjänst som är beroende av en icke-standardiserad klient (och där ens hela datorplattform då står och faller med att den speciella klienten utvecklas) är allt för skakig och där har CDn eller standardformat (utan DRM) stora fördelar. Tar vi CDn är man inte låst till en tillverkare utan kan välja och vraka fritt bland utrustning som kan spela den. Man behöver alltså inte välja specifika produkter bara för att kravet är "CD-uppspelning". Streaming behöver liknande standardisering. D.v.s att det finns en standard för leverans av strömmad media som är lika väl definierad som Red Book och därmed fungerar med all kompatibel utrustning.
Lokal lagring på disk föredrar jag idag framför CD men om inte detta fanns och det istället stod mellan Spotify och CD föredrar jag metoden "provlyssna med Spotify, skaffa CDn om albumet är bra". Detta för att ha kontroll och veta att albumet finns även imorgon.
Jag har samma synsätt med film, lokal lagring vinner över streaming eftersom de tjänster som finns är tämligen usla p.g.a bristande standardisering (Netflix är en liten prinsessa på ärten som gnäller på systemkonfiguration och har en massa nonsens med "certifiering" enligt icke-industristandard med följden att man kan sitta med en 1080p- eller 4K-skärm och ÄNDÅ inte få mer än SD-kvalitet eftersom det saknas DRM för HD-dito). Att börja köpa utrustning efter kravet "Netflix i HD" är för mig lika sjukt som om jag plötsligt måste köpa en särskild CD-spelare för att kunna spela upp CD utgivna av BIS. Finns det en standard för streaming och det enda kravet som ställs är att denna väldefinierade industristandard hanteras (Red Book-motsvarighet s.a.s) är läget ett annat.
Harryup skrev:Kanske att disketter kommer åter också?
/Harryup
bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.
CD-spelaren har jag på hyllan i förrådet till förmån för vinyl och streaming. Jag tror inte att CD`n kommer att hämta tillbaka sin förlorade mark.
Tangband skrev:bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.
Den där skivan är fantastiskt bra, både musiken och inspelningskvaliteten
Harryup skrev:Att CD är bara ett lagringsätt av digital information som inte ens finns möjlighet att spela av i de flesta nyare datorer.
Hur länge kommer det ens göras mekanismer i någon större utsträckning. Förmodligen klarar sig CD på att folk vill spela BluRay om än i en utdöende skara det med.
/Harryup
bassman skrev:Tangband skrev:bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.
Absolut, bästa albumet jag hört på ett bra tag. Dessutom är den väldigt snyggt producerad. Bra köp!
mx skrev:...
Det finns dessutom CD-spelare i nästan alla bilar ...
STDI skrev:mx skrev:...
Det finns dessutom CD-spelare i nästan alla bilar ...
Njae, det var väl några år sedan det började försvinna i nya bilar. Och där kommer det knappast tillbaka.
mrGaskill skrev:Visst fanns det någon lyxbil typ Rolls som hade inbyggd LP-spelare. Det borde ha gått lite sådär.Om jag inte drömt det?
Lite OT.
mx skrev:bassman skrev:Tangband skrev:
Absolut, bästa albumet jag hört på ett bra tag. Dessutom är den väldigt snyggt producerad. Bra köp!
Synd att den inte går att köpa på CD. Du kanske får trycka upp egna och sälja.
Max_Headroom skrev:bassman skrev:En annan köpte sina första filer i veckan. Det blev Anette Askvik Liberty. 110:- och filerna (albumet) direkt i datorn. Så det går framåt även hos mig.
Var fick du tag i den? Måste ha.
Provlyssnade lite på Nätet. En låt bara. Det tar 4 minuter innan den kommer igång, men dom sista 1:40 är så bra att jag MÅSTE ha hela skivan.
mx skrev:bassman skrev:Tangband skrev:
Synd att den inte går att köpa på CD. Du kanske får trycka upp egna och sälja.
Harryup skrev:Att CD är bara ett lagringsätt av digital information som inte ens finns möjlighet att spela av i de flesta nyare datorer.
Hur länge kommer det ens göras mekanismer i någon större utsträckning. Förmodligen klarar sig CD på att folk vill spela BluRay om än i en utdöende skara det med.
/Harryup

hali skrev:Jag lyssnar fortfarande pa "alla tre" formaten och har nyligen inkopt ny skivspeplare (Michell Gyro SE, SME309 och en Quintet pickup). Koper fortfarande en hel del CD* och mer och mer LP's men betalar for Tidal streaming.
Dock spisas det mer och mer vinyl for tillfallet, mest for att jag kanner det lattare att koncentrera mig nar jag lyssnar pa LP, mindre risk att jag hoppar mellan spar och byter skiva. Kanns mer "riktigt" pa nagot satt.
Jag tror CD har sin plats i historien men inte riktig pa samma niva som LP.
*) och SACD!
peterh skrev:Musik/Filmindustrin har pumpat in mycket pengar för att få oss att acceptera DRM.
Tack och lov finns både CD och ( tack jan johansen)DVD samt streamad musik i mp3 format från ställen som shoutcast.
Fortsätt vägra DRM !!
Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.
Bill50x skrev:Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.
Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?
/ B
Headfi skrev:Bill50x skrev:Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.
Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?
/ B
Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.
Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.
På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.
Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.
Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.
Headfi skrev:Bill50x skrev:Headfi skrev:När jag tänker efter har jag inte en enda Netflix-kompatibel enhet tillgänglig trots att Android och Windows används. Det är nämligen så fint med dagens Netflix att det krävs mer än "bara" dessa plattformar för att få HD. Så är det med proprietärt DRM-skräp.
/ B
Jag kan inte installera Netflix i någon av Androidenheterna oavsett version, det dyker inte upp i Google Play och det har sina skäl. Jag har nämligen begått den oerhörda synden att ha superuser-access.
Dessutom saknar de stöd för Netflix HD eftersom det kräver ytterligare en sak, nämligen rätt "level" på Widevine DRM.
På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.
Däremot fungerar HD-streaming perfekt via "alternativa" tjänster och uppspelning av normalt standardkodade 1080p-filer fungerar perfekt. Netflix är problemet, inte enheterna.
Netflix i HD fungerar enbart om enheten har "certifiering" och "rätt" Widevine-level, saknas detta får man endast SD-kvalitet och om systemkonfigurationen inte är den som leverantören har "godkänt" försvinner appen helt från Play Store. Så jag har ett antal enheter som kör allt från Android 5.0 till 7.1.2 och ingen av dem är kompatibel med Netflix HD. Ej heller TV-boxarna är "kompatibla" med detta. Industristandard fungerar däremot perfekt, även 4K fungerar när jag använder normala format som H.264 och H.265 etc i MKV- eller MP4-containers.
Headfi skrev:På datorn fungerar det inte heller mig veterligen eftersom det kräver Silverlight, något jag inte använder eller har tänkt installera.
/ B
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:
LP:
Bläddra fram skivan från backen och lukta på den, dra försiktigt ut skivan och det inre fodralet, hitta det inre fodralets öppning och låt skivan sakta glida ur den samma. Var noga med hur du håller skivan på kanterna och för med försiktighet hålet över skivtallriken för att hitta piggen. Placera nålen på önskat spår, slå på och hör knastret och det lätt hissade ljudet. Glid ner i soffans värme och njut.
Håller med om att den där delen kan vara ganska trevlig men goat76 missade fortsättningen:
Titta på hur pick-upen och armen rör sig ömsom uppåt och nedåt, ömsom inåt och utåt. Ställa sig frågan om det är skivan eller tallriken som är oplan. Kunde man ha centrerat skivan någon tiondels millimeter bättre? Fundera på om det där stilla partiet i spår nummer tre ska svaja bara lite eller mycket. Hör rumblet från skivan. Hör de stilla inledande tonerna till ackompanjemanget av tre eller fyra feta knäppar. Konstatera att RIAA-steget överstyr eller att knäpparna låter bra. Hör orenheten i diskantljud och transienter. Gör avbrott mitt i ett musikaliskt verk eller ett temaalbum för att vända skivan - och så vidare.
Kompaktskivan är oslagbar som musikbärare, och därför som samlarobjekt, av följande skäl:
- möjlighet till i praktiken perfekt ljudkvalitet
- sannolikt störst antal välljudande utgåvor av musikhistoriens inspelningar
- praktiskt format
- möjlighet att byta ut trasiga askar och få gamla konvolut att se ut som nya
- fina skivor och etiketter
- spelare som håller livet ut om man samlar på sig två eller tre.
Att vinylkonvoluten är stora och luktar gammal kartong kompenserar inte formatets tekniska tillkortakommanden. Ni som var med före 1982, fick ni inte nog av sena analogkopior, oplana pressningar, knaster, svaj och distorsion? Det är en tragedi att eländet upprepas med den hajp som vinylen omgärdas av i dag, om än i faktiska tal i liten omfattning.
På grund av masteringgalenskaperna och vinyltrenden har många inte ens hört hur en bra inspelning kan låta väl återgiven. Lösningen är inte vinyl! Glädjande nog har jag sett och hört tecken på att uppgifterna om cd-skivans död är betydligt överdrivna. Skivförsäljare på begagnatsidan vittnar om att cd säljs i ganska god omfattning, på vissa håll sker viss tillnyktring från masteringhysterin och unga börjar intressera sig för formatet, framför allt när de inser att de kan få de bästa utgåvorna av klassisk rock och pop på cd när de letar upp skivor tillverkade före 1990.
Om jag tvingas avstå från cd - vilket jag dessbättre inte gör - väljer jag som Peter strömmade format. Det är det minst dåliga under förutsättning att man hittar rimligt goda mastrar. Men samtidigt finns miljoner cd-spelare och att tillverka skivor är inte dyrt. Om vi konsumenter kräver bra musik på ett bra medium borde musikbranschen inse att här finns en marknad - precis som man hittar nischmarknader för kvalitetsmedvetna choklad- och ostintresserade.
Jag har nyss gått igenom det 30-tal cd-skivor som dagens skivutflykt inbringade - se annan tråd. Nu ska jag sätta mig och njuta av möjligheten att höra de bästa utgåvorna av den bästa musiken på det bästa formatet i en kvalitetsspelare i riktigt bra lyssningsmiljö. Det är få saker som slår den känslan.
Med vänlig hälsning
Pekka
Harryup skrev:Headfi skrev:Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?
/ B
Som leverantör/säljare så får man ju ställa vilka krav man vill. Man behöver inte sälja till alla under alla omständigheter. Kan ju t.ex. ha att göra med att man inte vill ha supportproblem med flera uppspelningssätt än man orkar att se till att dom alltid fungerar. Leverantör är enligt min uppfattning inte onda. De vill bara göra sitt jobb så enkelt i alla aspekter som möjligt för att kunna tjäna sina pengar.
Ser inget konstigt i det alls.
goat76 skrev:Headfi skrev:Bill50x skrev:Jag är inte riktigt med dig. Vi har en Sony Android-tv, funkar perfekt med Netflix. Jag kan samtidigt titta på annan film i min dator. Eller i min Android-telefon. Eller i min bärbara Linux-maskin. Vari ligger problemet? Är det just HD du är ute efter? OM jag hade en HD-tv skulle väl det funka, eller?
/ B
Headfi, förlåt på förhand om jag missförstår dig men...
Netflix är en tjänst som streamar film och serier. De flesta av dessa filmer och serier kommer från andra produktionsbolag än dem själva.
För att Netflix ska få rättigheterna till dessa produktionsbolags material så är det många av dem som kräver att Netflix använder någon form av kopieringsskydd som försvårar piratkopiering av materialet.
Om jag har förstått dig rätt så har du själv modifierat alla dina enheter så att de på ett eller annat sätt inte är kompatibla med de krav som kopieringskydden kräver.
På vilket sätt är detta Netflix fel anser du?
Som jag ser det har du själv valt bort möjligheten till Netflix HD genom ditt ogillande av DRM som du kringgått med egna inställningar och konfigurationer av dina system.
Det är absolut ingenting fel med att ha den inställningen, det är upp till var och en att tycka illa om DRM. Jjag tycker inte heller om det men om man vill ha tillgång till streaming i HD så får man helt enkelt rätta sig till de kraven tjänsten kräver, annars är det fritt fram att hitta andra alternativ.
Själv har jag tillgång till ett Netflix-abonnemang i ultra HD och för att få tillgång till surroundljud i Dolby Digital Plus som Netflix använder så måste man i Windows ladda ner Netflix-appen och streama genom den då Netflix inte har rättigheter till annat än tvåkanalsljud genom deras vanliga websida.
Måste du ha superuser-access på alla dina androidenheter?
dewpo skrev:Om man tidigare ville se Netflix 4K i en dator, Så fungerade det bara om man hade Intel processor av nyare modell.
Nu mera fungerar det även på AMD´s senaste modeller. Men äldre datorer som egentligen är 4K kapabla stängs ute![]()
Nu kan man ju tycka att en marknadsledande tjänst ska få göra hur dom vill.
Men hur hållbart blir samhället om vi tvingas byta ut något som fungerar,
Och egentligen är kapabelt nog för det det ska användas till,
Bara för att tjänste leverantören jävlas med oss?
Och hur rimligt är det att de tvingar oss att välja viss hårdvara?
Nä jag tycker att det är osunt och luktar kartellbildning lång väg!
Det värsta är att när politikerna, Som verkar hålla med om att det är osunt skall städa upp i det hela,
Så stiftar de lagar som gör det hela ännu värre. Så nu får vi tjänster med politisktstyrd tablå![]()
I stället för att man gör något åt det egentliga problemen.
Nä jag förstår att piratkopieringen som har varit på nedåtgående åter börjat stiga.
Harryup skrev:Standarder vore trevligt om man nu kan enas om vilken standard osv.
Men vill man ha betalt för sitt jobb så är det vanligt att det inte funkar med standarder utan DRM.
Personligen så har jag inget problem med att man inte kan spela upp allt på alla olika enheter oavsett skick.
Moderna enheter som uppfyller leverantörers krav är inte särkilt dyra längre.
Jag betalar för det jag streamar och har inget problem att streama till paddor, datorer och telefoner om jag vill.
Headfi skrev:
Jag finner det fascinerande att det finns konsumenter som på fullaste allvar sitter och försvarar bolagens "rättigheter" inklusive rätten att "välja kunder" (bryta mot standarder/skapa proprietära lösningar som kräver väldigt specifik hård/mjukvara) samt rätten att faktiskt utveckla proprietärt DRM-skräp.
AndreasArvidsson skrev:Jag får också instämma med Pekka.
Är det högsta ljudkvalite man är ute efter så är CD svårslaget idag. Sedan kan man med fördel rippa dessa till en dator eller NAS och strömma hemma för bekvämlighetens skull, men som ursprung/källa är CD skivan svårslagen idag.
dewpo skrev:
Nej, Jag tycker på det hela taget ägande rätt till information är något otrevligt![]()
I kontrast med ägande rätten till materiella ting som är ett nödvändigt ont
Morello skrev:Immaterialrätten är helt central i en kapitalism och en förutsättning för att något skall finnas att tillgå på marknaden.
Morello skrev:dewpo skrev:
Nej, Jag tycker på det hela taget ägande rätt till information är något otrevligt![]()
Immaterialrätten är helt central i en kapitalism och en förutsättning för att något skall finnas att tillgå på marknaden.

dewpo skrev:Varför får jag låna böcker på e-Biblioteket, Men inte annan kultur?
Vem bestämmer vad för information som skall vara tillgänglig för de sämre ekonomiskt bemedlade?
Kronkan skrev:Nu tjänar väl kändiskockarna stora pengar på sitt varumärke(immatriella rättigheten.
De säljer vin, såser, köksredskap, kokböcker, tv-framträdande o s v
E skrev:Säljer han ingen slickepott?![]()
Att immaterialrätt har att göra med vad man har i maträtter, det förstår man väl utan att behöva sätta sig in djupare i ämnet.
Apropå vad man lägger på tallriken eller i släden.
Tänk om pizza vore pizza och glass vore glass ...
Mvh E*

Morello skrev:Nej, recept och instruktioner för hur mat lagas omfattas inte av gällande immaterialrätt.
Däremot kan en kokbok nå sådan verkshöjd att innehållet omfattas, men det betyder ingalunda att recepten som sådana gör det.
gopnik skrev:Kronkan skrev:Nu tjänar väl kändiskockarna stora pengar på sitt varumärke(immatriella rättigheten.
De säljer vin, såser, köksredskap, kokböcker, tv-framträdande o s v
Mm, och vilka delar av det där omfattas av de olika skydden? Såserna och vinerna gör inte det. Kökböckerna gör det bara till del, då recept och listor är uttryckligen undantagna. Själva innehållet alltså. Den "konstnärliga" formen har ett nästan allomfattande skydd, men själva köttet i grytan har absolut inget.Köksredskapen omfattas i förekommande fall av mönsterskydd. Hans TV-serier skyddas som färdig produkt i en oändlighet, men rätten till "Mannerströms" program ägs av TV-bolaget och inte herr Mannerström.
Jag påstår inte att ett litet fåtal inte tjänar stora pengar på sitt varumärke vid sidan av sin kärnverksamhet. Jag påpekade att de i sin (ibland tidigare) kärnverksamhet nästan aldrig haft ett skydd som ens liknar det en simpel krönikör på valfri kvällstidning har för sina textspyor. Trots att det satsas enorma summor pengar, tid och faktiskt jobb i att ta fram den produkt som till slut kanske gör dem så berömda att de utan att lyfta ett finger kan tjäna miljoner på immaterialrätt snarare än en verklig produkt.
Trots att branschen är en jätteindustri som jag vågar påstå sysselsätter fler och skapar större värden än upphovsrättsindustrin.
Vi har en upphovsrättsindustri framför allt, och en patentindustri till mindre del, som fullständigt löpt amok. Det finns inte längre några proportioner mellan nytta för den enskilda och nytta för det allmänna. Eller mellan konsumenträttsinskränkningar och storbolagsmakt. Vi har en upphovsrätt i akut behov av genomgripande omdaning, och ett patentsystem som behöver reformeras. De är inte alls heliga, och - särskilt i sin nuvarande form - verkligen inte en förutsättning för kapitalism. Inte heller historiskt. Minns hur Hollywood och Tin Pan Alley föddes.

Kronkan skrev:Vet inte hur korrekt säga detta.
Immateriellrätt kan uppstå på olika sätt och inte enbart genom lag.
Skådespelare kan ha royalty vid exempelvis när repriser sänds och då genom avtal.
Vissa mat/dryck är ursprungsskyddad med varumärkesskydd typ halomi och champagne. Men det är väl då lag.
Genom att hemlighålla recept kan ju exempelvis en dryck få längre skydd än om det var offentligt via patent.
Läkemedel kan vara skyddade. Men numera även gener i en växtsort.
petersteindl skrev:Kronkan skrev:Vet inte hur korrekt säga detta.
Immateriellrätt kan uppstå på olika sätt och inte enbart genom lag.
Skådespelare kan ha royalty vid exempelvis när repriser sänds och då genom avtal.
Vissa mat/dryck är ursprungsskyddad med varumärkesskydd typ halomi och champagne. Men det är väl då lag.
Genom att hemlighålla recept kan ju exempelvis en dryck få längre skydd än om det var offentligt via patent.
Läkemedel kan vara skyddade. Men numera även gener i en växtsort.
Finns det avtal så är det lagenligt stadgat. Avtal skrivs ofta/bäst av advokater. Brott mot avtal avgörs i domstol eller av tredje part. Royaltybaserade avtal kan bokföras som tillgång i balansräkning och kan belånas eller säljas vidare om det står så i avtalet eller om det inte står någon invändning därom. Det kan i royaltyavtalet vara begränsat vad man får göra i avtalet. Idka konkurrerande verksamhet kan också lagstadgas att man inte får göra.
Haloumi och Champagne är så inarbetade varumärken att konsument förknippar Champagne med något specifikt. Sedan har man lagstiftat om detta.
Med vänlig hälsning
Peter
MorganM skrev:Jag tror cd skivan inte får någon kullt status.Den dör ut när våran generation gör det.För dagens ungdomar vet knappt vad en cd skiva är (förutom min son).
Själv tycker jag om mediet.Smidigt format,bra ljud vid rätt mastrat,och fortfarande ganska lätt att hitta mycket begagnat.
mx skrev:MorganM skrev:Jag tror cd skivan inte får någon kullt status.Den dör ut när våran generation gör det.För dagens ungdomar vet knappt vad en cd skiva är (förutom min son).
Själv tycker jag om mediet.Smidigt format,bra ljud vid rätt mastrat,och fortfarande ganska lätt att hitta mycket begagnat.
Ja, kanske. Jag trodde i och för sig inte att gamla TV-spel skulle bli snordyrt och jättepoppis. För några år sedan var de inte värda mycket och ville man spela gamla klassiker gick det bra att emulera dem. Kolla priserna på en del spel till NES på Tradera. Jisses.
Harryup skrev:Headfi skrev:
Jag finner det fascinerande att det finns konsumenter som på fullaste allvar sitter och försvarar bolagens "rättigheter" inklusive rätten att "välja kunder" (bryta mot standarder/skapa proprietära lösningar som kräver väldigt specifik hård/mjukvara) samt rätten att faktiskt utveckla proprietärt DRM-skräp.
Alternativet är en ekonomi av gammalt ryskt snitt. Vi lever i en marknadsekonomi och valfrihet gäller för alla om man inte bryter lagar.
Alla firmor måste kunna få välja kunder och privatpersoner har frihet att inte välja en viss leverantör.
/Harryup
Kronkan skrev:Vad jag menar med avtal kan exemplifieras med Teaterförbundets avtal i samband med produktion av Tv och film. Där finns det med text om royalty.
https://teaterforbundet.se/wp-content/u ... -Video.pdf
Någon speglande lag kring detta känner jag inte till. Men skådespelarnas m fl yrkesgruppers rättigheter regleras här med kollektivavtal.
§ 44 ROYALTY
Mom 1
Följande yrkeskategorier omfattas av ersättningarna enligt denna paragraf.
Regissörer
Koreografer
Scenografer
A-fotografer
Kostymdesigner
Skådespelare
Sångare
Dansare
Artister
Animatörer
Kronkan skrev:Lag gäller över avtal men avtal kan vidga. Läs de avtal som jag länkat till.
Jag sätter nu streck i denna debatt.
goat76 skrev:nigthdreamerssky skrev:Jaha ja... jag ser att några har lite hum om att det fanns bra CD skivor i början, men bara om man sållar bland utgivningarna!
När jag började gå över till CD skivor i slutet av 80-talet var det egentligen för att jag inte visste bättre när man tittar i backspegeln. Jag var själv trött på knastriga skivor som förekom bland en del begagnade exemplar jag köpte. En stor bov i dramat på den tiden var att folk tillförde knaster på sina vinyler med så kallat skivtvättmedel som man skulle putsa rent skivorna med. Man ser fortfarande spår på vissa begagnade vinyler idag att man använt sådant medel då det lämnade en flammig yta efter sig. På den tiden fanns ju inte heller sådana skivtvättar som man kan köpa idag.
Men för att återkomma till CD mediumet då. Jag läste då i Hifi & Music tror jag det var; att folk köpte US pressar för att få bättre ljud i CD skivorna.
(Om jag hade varit smart, så borde jag ju tänkt på det då gällande vinyler) Även vissa UK pressar hade bra ljud och i synnerhet de CD skivor som pressades utav skivbolaget Nimbus: De gjorde även mängder med klassiska återutgivningar. Man kan hitta deras signum Mastered by NIMBUS på innercirkeln ovansidan på skivorna; att masteringen blev så bra berodde på deras seriösa och gedigna kvalitetsarbete samt att masteringen gjordes på glasmastrar.
http://pinkfloydarchives.com/Discog/UK/ ... matrix.jpg
Apropå renässans på CD så tror jag faktiskt att det är på ingång genom att folk redan börjat leta bland äldre CD skivor för att slippa remastringar och det finns folk som letar CD skivor på jakt efter speciella mastringsmästare i de originalutgåvor som finns att tillgå.
Jag tror stenhårt på att folk kommer att upptäcka vissa bolags kvaliteter såsom Nimbus pressningar Mastered by NIMBUS och så är jakten och samlarvärdet igång. Har själv tänkt på att fortsätta leta tidiga CD pressningar typ US och vissa UK pressar samt i synnerhet NIMBUS pressningar.
Det var synd att jag sålde de skivor jag hade när jag var arbetslös på 90-talet, men jag trodde ännu på remastringars förträfflighet eftersom det blev lyckat med Led Zeppelin så...
Visst kan man köpa nya CD skivor som är remastrade och har bra ljud, men man får kolla vad som är vad!
För övrigt håller jag mig till vinylens värld i första hand numera..
Jag blev lite intresserad av det där med MASTERED BY NIMBUS så jag luskade lite i vad den texten på CD;n egentligen betyder då jag tycker det verkade lite konstigt.
Det betyder bara att CD;n är tillverkad av Nimbus, inte att de har mastrat den.
Här är informationen jag hittade på Steve Hoffman Forum:
LesPaul666 said: ↑
If I call recall correctly, Nimbus is a UK company that used to manufacture classical LP's, and started manufacturing CD's in the '80's. I think they don't actually master them, they master the glass stampers, I would imagine.
bdiament svarar:
This is almost exactly right. (I say "almost" because the glass gets plated and *that* is used in the subsequent manufacturing step - not the glass itself.)
Technically, in the CD world, what folks like Steve and I do is referred to as "pre-mastering", the mastering being the cutting of the glass.
This is confusing, I know. In the same way, the original multitrack recording initially created in the studio is the "master", the final stereo mix is the "master" and the mastering engineer uses that to create (you guessed it) the "master", used by the replication facility when they (guess what) master the glass.
So, those discs that say "mastered by Nimbus" can be thought of as *manufactured by Nimbus*.
Unless of course, someone at Nimbus did the mastering too.
http://forums.stevehoffman.tv/threads/m ... on.115143/
Om detta stämmer att dessa Nimbus CD ofta låter betydligt bättre än andra CD så innebär det att valet av pressningsfabrik har en stor avgörande betydelse för den slutgiltiga ljudkvaliten på en CD.
I så fall kan man konstatera att musik som bara släpps i nedladdat digitalt lossless format och aldrig fått ett CD släpp alltid har denna potential att låta precis så bra som Nimbus CD-pressar, eller ännu bättre eftersom en pressning då aldrig ens ägt rum.
PekkaJohansson skrev:Nimbus är ofta bra men det finns också exempel på att skivor de har tillverkat (eller möjligen i förekommande fall mastrat) låter sämre (det vill säga nivåstarkare, ljusare och mindre dynamiskt) än andra utgåvor. USA-press är sällan att föredra framför europeiska skivor utom i några fall. BMG/RCA är nästan alltid bättre i Europa. USA-pressningar från WEA-gruppen och Sony är dock ofta identiska med de europeiska motsvarigheterna. Det gäller ofta även EMI/Capitol som dock generellt har processerat sina återutgivningar mer. Japan-press är nästan aldrig att föredra bortsett från de första Sony/CBS-plattorna och några andra.
Se där några observationer som dessvärre inte förslår särskilt långt. Den som är riktigt intresserad måste, för att vara på säkra sidan, köpa dubbla eller trippla utgåvor (ibland ännu fler) och jämföra medelst lyssning och mätning. Viss hjälp fås av objektiva data på olika sajter men de begränsar sig ofta till topp- och medelvärde. Där har MasVis, som tittar på filerna från en rad perspektiv, en enorm fördel. Dock säger inte heller MasVis allt.
Det är nästan undantagslöst bra att bortse från subjektivt grundade råd som ges på olika fora. Jag har själv slösat bort tusenlappar på att köpa återutgivningar från de senaste 25 åren som det talats varmt om på sajter som Steve Hoffmans. Remasters från 1990-talet och framåt bör undvikas 99 gånger av 100 om man är ute efter de dynamiskt och klangligt sannaste versionerna av klassisk pop och rock. Det finns dock så sent som 1993-1995 enstaka exempel på återutgivningar som följer gamla vettiga standarder för överföringar.
Med vänlig hälsning
Pekka
nigthdreamerssky skrev:PekkaJohansson skrev:Nimbus är ofta bra men det finns också exempel på att skivor de har tillverkat (eller möjligen i förekommande fall mastrat) låter sämre (det vill säga nivåstarkare, ljusare och mindre dynamiskt) än andra utgåvor. USA-press är sällan att föredra framför europeiska skivor utom i några fall. BMG/RCA är nästan alltid bättre i Europa. USA-pressningar från WEA-gruppen och Sony är dock ofta identiska med de europeiska motsvarigheterna. Det gäller ofta även EMI/Capitol som dock generellt har processerat sina återutgivningar mer. Japan-press är nästan aldrig att föredra bortsett från de första Sony/CBS-plattorna och några andra.
Se där några observationer som dessvärre inte förslår särskilt långt. Den som är riktigt intresserad måste, för att vara på säkra sidan, köpa dubbla eller trippla utgåvor (ibland ännu fler) och jämföra medelst lyssning och mätning. Viss hjälp fås av objektiva data på olika sajter men de begränsar sig ofta till topp- och medelvärde. Där har MasVis, som tittar på filerna från en rad perspektiv, en enorm fördel. Dock säger inte heller MasVis allt.
Det är nästan undantagslöst bra att bortse från subjektivt grundade råd som ges på olika fora. Jag har själv slösat bort tusenlappar på att köpa återutgivningar från de senaste 25 åren som det talats varmt om på sajter som Steve Hoffmans. Remasters från 1990-talet och framåt bör undvikas 99 gånger av 100 om man är ute efter de dynamiskt och klangligt sannaste versionerna av klassisk pop och rock. Det finns dock så sent som 1993-1995 enstaka exempel på återutgivningar som följer gamla vettiga standarder för överföringar.
Med vänlig hälsning
Pekka
Jag har något vagt minne om att någon eller annan Nimbus pressning kanske inte var lika tillfredställande.
Att köpa flera olika versioner utav samma skiva blir lite dyrt i längden bara för att prova sig fram och att få ihop en bra samling.
Om jag kommer mig igång att fortsätta samla på äldre CD skivor så kommer jag göra ett selektivt urval baserade på egna erfarenheter samt kolla upp vilka bolag som anses vara mer audiofila utöver standardskivorna från ordinarie bolag.
Ett trevligt exempel på bra ljudkvalitet på europeisk tidig pressning CD skiva är J.J. Cale på bolaget Mercury, så visst går det att hitta bra europapressar det kan jag hålla med om.
Ett annat bra exempel är Warner (WEA-gruppen som du nämnde) är Curved Air Air Conditioning
Polygram: John Mayall London Blues 1964-1969 från 1992
Tidiga Rhino på AAD verkar kunna vara bra som exempelvis Delaney & Bonnie the Best Of från 1990 Senare Rhino utgåvor som är så att säga remastrade blev jag besviken på.. och så där kan jag ju fortsätta!!
Så att genom att kolla igenom dels vad jag redan har i min smärre samling, vilka bolag och skivor som låter bra, så kommer jag att komma en bra bit på vägen utan att köpa flera exemplar av varje skiva för att utröna vilken som låter bäst!
goat76 skrev:Så ni menar alltså att ett specifikt album med en och samma mastring har stora skillnader i ljudkvalite beroende på var CD;n är pressad?
PekkaJohansson skrev:Gott folk,
Vi måste i diskussionen skilja mellan mastering och pressning! Skiljer sig pressningarna påtagligt åt är det så gott som alltid olika mastringar. En och samma master är oftast mer eller mindre identisk mellan olika presserier även om man ibland ser skillnader i tidsangivelser och nivåer (det hävdas ibland att det då är en ny master, men jag talar om identiskt ljudande mastrar). En cd-pressning kan för övrigt absolut vara digitalt identisk med den produktionsmaster den kommer från. Nogräknade musikproducenter kräver att så ska vara fallet.
Skillnaderna mellan "Brothers in arms" är försumbart små och förmodligen omöjliga att höra om vi talar om de olika 80-talsutgåvorna som gjordes i USA, Västtyskland, Frankrike och Sydkorea. Det har diskuterats på forumet - liksom det faktum att den engelska mastern, som användes i Europa från och med matris nummer 7, är identisk med den amerikanska men kanalskiftad! Lägger in en översiktsbild från en jämförelse mellan tysk och amerikansk utgåva ovan så att ni får en uppfattning om hur det ser ut.
Med vänlig hälsning
Pekka, som just nu jämför Sally Oldfields "Easy" på tysk och engelsk cd-pressning från 1986
PekkaJohansson skrev:"Brothers in arms" är ingen rak överföring från produktionsmastern. Allpassgrafen är krokig, spektrumkurvan motsvarar tydligt det presenshöjda 80-talssound som hörs när man lyssnar och histogrammet är åt indiantälthållet.
PekkaJohansson skrev:De två amerikanska skivorna skiljer sig som vi tidigare har konstaterat något från de övriga. De har cirka 0,5 dB högre toppfaktor men uppvisar också aningen högre nivå mellan 2 och 13 kHz i vänster kanal vilket sannolikt förklarar den högre toppfaktorn. En orsak till de marginella skillnaderna i redovisade värden kan vara att den amerikanska mastern, som sannolikt från början är densamma som används för övriga utgåvor, skiljer ett par tiondels sekunder i längd. Talet om USA-pressningen som märkbart bättre verkar under alla omständigheter överdrivet.
"Brothers in arms" är ingen rak överföring från produktionsmastern. Allpassgrafen är krokig, spektrumkurvan motsvarar tydligt det presenshöjda 80-talssound som hörs när man lyssnar och histogrammet är åt indiantälthållet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Brothers in arms mastrades av två olika herrar för den europeiska respektive den amerikanska utgåvan.
Bill50x skrev:Morello skrev:Brothers in arms mastrades av två olika herrar för den europeiska respektive den amerikanska utgåvan.
Varför det?
/ B
PekkaJohansson skrev:Ja, nu valdes detta exempel för att motbevisa påståendet att det skulle vara stora skillnader mellan USA- och Europa-utgåvorna. Sådana finns däremot för ett antal andra plattor. De är tillräckligt ofta förekommande för att de ska vara värda att leta reda på. Dire Straits är en megagrupp på stort bolag och där är skillnader mindre vanliga. Håller för övrigt med om att BIA inte är särskilt kul musikaliskt eller ljudkvalitetsmässigt.
Morello skrev:Brothers ina arms har ett typiskt 1980-talsljud, dvs ett hissat nedre diskantregister.
Lyssna på MFSL-utgåvan, som är klart annorlunda.
Dire Straits were early adopters of digital recording, thanks to Mark Knopfler's constant striving for better sound quality. "Thanks to Mark, that album [Brothers In Arms] was among the first to be recorded on a Sony 24-track digital tape machine," explains Neil Dorfsman. "One of the things that I totally respected about him was his interest in technology as a means of improving his music. He was always willing to spend on high-quality equipment, and I actually remember the night he made the decision to try digital.
"We were working on Love Over Gold at the Power Station, and we spent a really long time getting the piano sound for a song called 'Private Investigations'. We were so impressed with the result that we played it back several times for people to hear, but every time we played it back the sound lost something. I can recall the expression on Mark's face: dismay and a look of 'We've got to do something about this. The sound is going to wear out.' It was at that point the lightbulb went on in his head and in my head that we had to work in another way, and digital seemed to be the answer."
But was it the answer? After all, the sound of those early 16-bit digital machines was nothing compared to that of the current generation, and neither was the reliability. "I did Bob Dylan's Infidels record [1983] on [an early digital] machine, and it was a nightmare," Dorfsman confirms. "You couldn't edit, you couldn't really do anything. All you could do was record, and sometimes not even that. The converters would fail, error correction would be audible and things were generally weird. However, the Sony 24-track that we used for the entire Brothers In Arms album was a different story. I loved it from the very beginning, I thought it was great.
"I'd never liked the way analogue tape changed the sound — I was always disappointed with what was played back right after recording. I didn't like the way it changed the bottom end and softened things. A lot of people do like that, but I never did. And when people asked me, after Brothers In Arms came out, whether I'd changed my miking technique or style of recording to accommodate digital, I told them I'd done exactly the same things that I'd done with analogue, but without having to worry about adding extra top end because it would degenerate."
Max_Headroom skrev:Jag förstår inte att folk klagar på Brothers in Arms. Jag tycker den låter utmärkt. Ni som klagar måste ha dåliga stereos. Släng, köp nytt.
Från Sound on Sound, https://www.soundonsound.com/people/cla ... ey-nothing:
....
Morello skrev:Bill50x skrev:Morello skrev:Brothers in arms mastrades av två olika herrar för den europeiska respektive den amerikanska utgåvan.
Varför det?
/ B
Hur skall jag kunna svara på det?
Max_Headroom skrev:Jag förstår inte att folk klagar på Brothers in Arms. Jag tycker den låter utmärkt. Ni som klagar måste ha dåliga stereos. Släng, köp nytt.
Conan skrev:Morello skrev:Bill50x skrev:Varför det?
/ B
Hur skall jag kunna svara på det?
Svaret är säkert lika som för frågan: "Varför säljs det guldpläterade hifi-säkringar att sätta i proppskåpet?"; Allting går att sälja med mördande reklam -- kom å köp konserverad gröt! Mastringsfolket lyckas väl sälja in sin "produkt" och varför man inte kan leva utan den. Dom som sitter på pengarna på skivbolaget har sen inte tillräckligt med argument & kunskap för att skjuta argumeten i sank.Max_Headroom skrev:Jag förstår inte att folk klagar på Brothers in Arms. Jag tycker den låter utmärkt. Ni som klagar måste ha dåliga stereos. Släng, köp nytt.
Lite sådär kanske. Har man ett ljud som ligger åt det "hifi-mässigt" hårda i ett kallt och sparsamt möblerat vardagsrum, så kan det nog bli lite för mycket med den skivan. Jag tycker också BIA låter utmärkt.
dewpo skrev:Inspirerad av alla här som tror på en CD renässans så köpte jag igår en liten billig extern DVD-läsare till Datorn.
Jag tänkte digitalisera de CD jag äger och kanske köpa lite nytt begagnat![]()
Glad i hågen så laddade jag ner EAC för att "rippa" mina skivor.
Efter lite krångel fick jag enheten kalibrerad så den skulle läsa korrekt.
Sen satte jag i första skivan som skulle arkiveras,
Då kom chocken, Läsaren mäktade med 1,4 gångers inläsnings hastighet
Efteråt har jag provat lite olika skivor och som högst har jag varit uppe i 6 gångers fart,
Snittet verkar hamna runt 3.
I 20 års tid sen jag köpte en Plextor läsare har jag varit van med inläsningstider på 3-4 minuter för en CD!
Nu är jag tillbaka på 20-30 minuter
Att datorläsarna för optiska skivor inte längre stödjer CD-arkivering på ett tillfredsställande sätt,
Nog måste det indikera CD-formatets snara död?
PJo skrev:Kastade du bort plextor-läsaren? Jag hade 2 st scsi och en IDE. IDE'n var skräp men jag skulle behållit scsi-enheterna.
Sedan en tid tillbaka finns ju usb->scsi konverterare.
dewpo skrev:PJo skrev:Kastade du bort plextor-läsaren? Jag hade 2 st scsi och en IDE. IDE'n var skräp men jag skulle behållit scsi-enheterna.
Sedan en tid tillbaka finns ju usb->scsi konverterare.
Jag hade en Scsi enhet, Jag tror den kan ligga i någon låda nånstans, Men jag vet inte säkert.
Jag hade även en pioneer enhet som var rätt duglig. Jag får leta fram dem![]()
Men var hittar man en 50 pin Scsi => Usb adepter?
CODY skrev:Undrar om inte DAT kommer tillbaka? Det hade ju fördelen med Sony/Philips Digital InterFace för förlustfri överföring i den digitala domänen. Även MiniDisc torde kunna får en renässans, enär den för formatet oundvikliga komprimeringen bara skalade bort sådant som örat inte kunde höra, till skillnad mot CD där det tydligen förekommit "rena slakten".
CODY skrev:Sant. Men man kan ofta läsa här på forumet att de som älskar CD upplever att ljudet är ”mosat” har utsatts för ”rena slakten” och liknande. Så då kanske MD och DAT kan vara något att testa? Törhända står då en revival, en upprättelse för dörren?
Belker skrev:Fattar ändå inte vad du menar. MD är ju datareducerat å det grövsta jämfört med CD. Hur skulle det kunna vara bättre annat än på rent magiska grunder?
RogerGustavsson skrev:CODY skrev:Sant. Men man kan ofta läsa här på forumet att de som älskar CD upplever att ljudet är ”mosat” har utsatts för ”rena slakten” och liknande. Så då kanske MD och DAT kan vara något att testa? Törhända står då en revival, en upprättelse för dörren?
Fast det har ju inte med själva mediet att göra. Det är ju vad som läggs på mediet och nu är det "slakten" i inspelnings- och/eller mastringsledet vi ofta fokuserar på. MD är ju datareducerat likt MP3 och flera strömmande tjänster.
Tell skrev:Är inte CD det bästa av två världar? Alltså att man får ta fram en grej med en hyfsat stor o fin omslagsbild, ta ut skivan, stoppa den i släden, trycka in den o sen bah njuta av musik helt utan massa färgning o dist från damm o nån gammal skev nål. Nästan som en vinyl alltså, men att det låter lika bra som det gör när man köpt musiken på nätet.
kusling skrev:Jag köper bara CD, rippar och lägger på servern alternativt komprimerar till mp3 och skickar till mobilen. Använder youtube för att hitta ny musik som jag kanske vill köpa.
En enda anledning: jag litar inte på Spotify och övriga tjänster för strömmande ljud. Så fort de nått kritisk massa kommer de höja priserna likt CMore för sport på TV. Jag gillar heller inte Spotifys Facebook-koppling. Det är en bra tjänst men barriären att skapa en konkurrent med liknande utbud är jättestor vilket i längden betyder att man blir inlåst och utnyttjad där.
Jag skulle kunna tänka mig att betala för att ladda hem ljudfiler och då skippa CD, men det finns inga bra alternativ till iTunes (i Sverige). Och ITunes går tyvärr bort eftersom man måste köpa hela Apples "ekosystem" istället då. Går man till Bengans slipper man allt sånt skit runtomkring, DRM, regionhinder och inlåsning.
Hoppas CD lever kvar, eller att ett alternativ till iTunes dyker upp.
ottovonkopp skrev:7digital har en del i flac till ett bra pris.
goat76 skrev:Glöm inte bort https://bandcamp.com/ för lite mer udda och mindre kända band som gör musik bara för att de älskar musik.
Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.
https://itavisen.no/2019/03/01/cd-og-vi ... lastinger/
Streaming er sef størst, men mange som meg hører på Spotify og kjøper Cd,Sacd BD etterpå.
Det som er genialt med Streaming er at man Kan sjekke det ut først.....
Absolut.hcl skrev:Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.
Streaming er sef størst, men mange som meg hører på Spotify og kjøper Cd,Sacd BD etterpå.
Streaming är onekligen bra som pre-view, men bäst är ändå oftast den högupplösta orginalmixen (om en sådan finns tillgänglig). Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa plastbiten också (såvida man har någon ordning på sina backuper). Ett texthäfte eller (tycker jag) något mer åt dubbel-vinyl konvolut. Jag tänkte erbjuda det när vi säljer album på högupplöst format. Vad tror ni om det? Skulle det vara intressant?
hcl skrev:Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.
Streaming är onekligen bra som pre-view, men bäst är ändå oftast den högupplösta orginalmixen (om en sådan finns tillgänglig). Jag tycker inte det finns någon anledning att köpa plastbiten också (såvida man har någon ordning på sina backuper). Ett texthäfte eller (tycker jag) något mer åt dubbel-vinyl konvolut. Jag tänkte erbjuda det när vi säljer album på högupplöst format. Vad tror ni om det? Skulle det vara intressant?
goat76 skrev:hcl skrev:Imnotdriving skrev:Cd og LP slår nedlastinger.
Både Spotify och Tidal går väl back hela tiden så jag undrar vilket tomrum de skulle lämna efter sig om de skulle välja att lägga ner verksamheten?
Vad skulle ske då, för nu när den stora massan vant sig vid att det är på det viset musik lyssnas på så har jag svårt att se att alla dessa människor skulle acceptera en återgång till att köpa varje enskild låt eller album igen?
hifikg skrev:Vaddå återgå? Jag har fortfarande inte ens tecknat mig för Apple Music, köper varenda trudelutt, men jag delar ofta med polare som har samma musiksmak, det är väl inom lagens råmärken o så har jag min granne som samlar på allt i stort sett. Sedan Linn Records joinade Apple Music är jag frestad att prova streaming till hösten när jag får 250 Mbit internet i lyssningsrummet.
Tell skrev:https://feber.se/internet/art/393060/spotify_tjnar_pengar/
Men visst är det ändå lite vanskligt att folk bara har sin musik på spotifys egna moln, slås det ut av nån anledning så står folk där helt utan sin musik. Men det är ju tyvärr lite så hela världen är uppbyggd nuförtiden :\
Tell skrev:https://feber.se/internet/art/393060/spotify_tjnar_pengar/
darkg skrev:Tell skrev:https://feber.se/internet/art/393060/spotify_tjnar_pengar/
"1320 miljoner euro kommer från premium och 175 miljoner från annonser." Intressant! Annonserna är kanske viktigare som irritation som gör att man vill betala än som direkt förtjänst?
hifikg skrev:Vaddå återgå? Jag har fortfarande inte ens tecknat mig för Apple Music, köper varenda trudelutt, men jag delar ofta med polare som har samma musiksmak, det är väl inom lagens råmärken o så har jag min granne som samlar på allt i stort sett. Sedan Linn Records joinade Apple Music är jag frestad att prova streaming till hösten när jag får 250 Mbit internet i lyssningsrummet.
hifikg skrev:Men det betyder ändå inte att det säljs jättemycket vinyl. Sund utveckling kan jag tycka, vem behöver plastbitarna? Vore schyst om priset på filerna man köper vore lägre än när man får plastbit och ask. Synd bara om hökarna, det är trevligt att bläddra lite i hyllorna o emellanåt få ett tips.
music4ever skrev:hifikg skrev:Men det betyder ändå inte att det säljs jättemycket vinyl. Sund utveckling kan jag tycka, vem behöver plastbitarna? Vore schyst om priset på filerna man köper vore lägre än när man får plastbit och ask. Synd bara om hökarna, det är trevligt att bläddra lite i hyllorna o emellanåt få ett tips.
Mycket i jämförelse med vad?
Vem behöver böcker?
Vem behöver mat?
Vem behöver något?
goat76 skrev:Det är väl ganska enkelt att förstå att hifkg menar att vinylförsäljningen inte behöver vara speciellt imponerande då den jämnförs med den ständigt och hårt dalande CD-försäljningen som bara säljer en bråkdel av det den en gång gjorde under sina glansdagar.

darkg skrev:(Data från RIAA, dvs USA-marknaden (tror jag))
Observera att det är intäkterna, inte antal album, som här och oftast redovisas...
Morello skrev:... jag bojkottar det mesta av dagens datum i väntan på att branschen nyktrar till.
peterh skrev:Jag tror att tom strömmande media skulle kunna hålla en god ljudkvalitet om man lät bli att förändra ljudet.
goat76 skrev:peterh skrev:Jag tror att tom strömmande media skulle kunna hålla en god ljudkvalitet om man lät bli att förändra ljudet.
Vilken förändring av ljudet är det som sker hos t ex Tidal, de lägger väl bara upp den musik som skivbolagen tillhandahåller, utöver det sker det väl bara en begränsande normalisering för den mest högljudda musiken?
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:peterh skrev:Jag tror att tom strömmande media skulle kunna hålla en god ljudkvalitet om man lät bli att förändra ljudet.
Vilken förändring av ljudet är det som sker hos t ex Tidal, de lägger väl bara upp den musik som skivbolagen tillhandahåller, utöver det sker det väl bara en begränsande normalisering för den mest högljudda musiken?
Under "Inställningar" på Tidal finns inte mycket information eller ändringar som kan göras. Hur vet jag vad de gör? Det kommer uppdateringar väldigt ofta men vad de innebär sägs aldrig.
På något vis har numera nästan all musik förlorat dynamik på senare år. Känns som en form av sameness där det mesta tycks vara tänkt för passiv loungelyssning. Det blir inte roligt när man skruvar upp volymen. Det är verkligen trist att nära nog alla återutgivningar är drabbade oavsett musiktyp.
Morello skrev:Helt riktigt, bojkotta skräpet.
goat76 skrev:RogerGustavsson skrev:Under "Inställningar" på Tidal finns inte mycket information eller ändringar som kan göras. Hur vet jag vad de gör? Det kommer uppdateringar väldigt ofta men vad de innebär sägs aldrig.
På något vis har numera nästan all musik förlorat dynamik på senare år. Känns som en form av sameness där det mesta tycks vara tänkt för passiv loungelyssning. Det blir inte roligt när man skruvar upp volymen. Det är verkligen trist att nära nog alla återutgivningar är drabbade oavsett musiktyp.
Men har du en idé eller förslag på vad det skulle tänkas vara Tidal skulle ändra på när det kommer till ljudet, och till vilken nytta skulle det isåfall vara?
Morello skrev:Det finns väldigt mycket bra musik som inte misshandlats av knasiga tekniker och/eller omdömeslösa beslutsfattare för att helt enkelt inte spilla tid på skräpet - tycker jag. . . jag spiller inte värdefull tid på skräp! Sönderkomprimerat bös/mög/dret hamnar bokstavligen talat ibland i runda arkivet; varför spilla utrymme i CD-hyllan på sådant?
Morello skrev:Helt analogt avstår jag från pripps blå och California red; livet är kort för taffliga fonogram och dito drycker!
Morello skrev:Det finns väldigt mycket bra musik som inte misshandlats av knasiga tekniker och/eller omdömeslösa beslutsfattare för att helt enkelt inte spilla tid på skräpet - tycker jag. Jag köper skivor på regelbunden basis (en idag, en igår etc etc) och spisar musik varje dag och ännu mer på helgerna; jag spiller inte värdefull tid på skräp! Sönderkomprimerat bös/mög/dret hamnar bokstavligen talat ibland i runda arkivet; varför spilla utrymme i CD-hyllan på sådant?
CODY skrev:Sant. Men man kan ofta läsa här på forumet att de som älskar CD upplever att ljudet är ”mosat” har utsatts för ”rena slakten” och liknande. Så då kanske MD och DAT kan vara något att testa? Törhända står då en revival, en upprättelse för dörren?
Bill50x skrev:ottovonkopp skrev:7digital har en del i flac till ett bra pris.
Tack för tipset!
/ B
nuffe skrev:Fattar inte musikindustrin att de tar död på sig själva med komprimering o nivåhöjning.
Det ser man ju lätt i försäljning diagrammet ovan.
Att försöka prångla ut vinyl igen är ju ingen lösning.
Morello skrev:Verkligen konstig jämförelse, men det var bara du som gjorde den.
music4ever skrev:Morello skrev:Verkligen konstig jämförelse, men det var bara du som gjorde den.
Fast nu var det du som gjorde den.
Case in point, största delen av den musiken jag vill lyssna på är producerad senaste 25 åren. Vad spelar det för roll om skiva X från 1975 låter bra när jag inte är intresserad av den? Jag vill lyssna på på The Soft moon, The Prodigy, Vök, The Kills, Ghost, etc. Vad hjälper det då att det finns helt annan musik, som jag inte vill lyssna på som har bra ljud?
music4ever skrev:Morello skrev:Verkligen konstig jämförelse, men det var bara du som gjorde den.
Case in point, största delen av den musiken jag vill lyssna på är producerad senaste 25 åren. Vad spelar det för roll om skiva X från 1975 låter bra när jag inte är intresserad av den? Jag vill lyssna på på The Soft moon, The Prodigy, Vök, The Kills, Ghost, etc. Vad hjälper det då att det finns helt annan musik, som jag inte vill lyssna på som har bra ljud?
Bill50x skrev:Vem har inte bjudit på middag där gästerna kollar i skåpen om det är rätt sorts ris/mjöl/etc man använt i maten man bjuder på?
hifikg skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Verkligen konstig jämförelse, men det var bara du som gjorde den.
Du får väl byta smak, pôjk!
music4ever skrev:hifikg skrev:music4ever skrev:
Ahh, det var så man gjorde alltså?
hifikg skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Verkligen konstig jämförelse, men det var bara du som gjorde den.
ottovonkopp skrev:hifikg skrev:music4ever skrev:
Har försökt att byta men Diana Krall är så tråkig att klockorna stannar, dessutom tycker jag inte de senaste albumen låter så bra. JAG VILL LYSSNA PÅ Angra o DT men det går inte... AAAAAaaaargh!!! JAG STÅR INTE UT!!![]()
goat76 skrev:ottovonkopp skrev:hifikg skrev:
Har försökt att byta men Diana Krall är så tråkig att klockorna stannar, dessutom tycker jag inte de senaste albumen låter så bra. JAG VILL LYSSNA PÅ Angra o DT men det går inte... AAAAAaaaargh!!! JAG STÅR INTE UT!!![]()
Angra hittar jag men vad är DT?
RogerGustavsson skrev:Angra är snäppet värre, http://dr.loudness-war.info/album/list? ... gra&album=
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Angra är snäppet värre, http://dr.loudness-war.info/album/list? ... gra&album=
Sanslöst att det går att sälja sådant avskräde. Har folk helt tappat omdömet?
Morello skrev:RogerGustavsson skrev:Angra är snäppet värre, http://dr.loudness-war.info/album/list? ... gra&album=
Sanslöst att det går att sälja sådant avskräde. Har folk helt tappat omdömet?
Morello skrev:Det ser ut som att albumen fram till och med 1992 skulle kunna vara lyssningsbara. De senare skulle jag inte ens provlyssna efter att ha sett detta. Vi vet redan hur sådant skräp låter.
http://dr.loudness-war.info/album/list/ ... am+Theater
mx skrev:Morello skrev:Det ser ut som att albumen fram till och med 1992 skulle kunna vara lyssningsbara. De senare skulle jag inte ens provlyssna efter att ha sett detta. Vi vet redan hur sådant skräp låter.
Deras vinyler har klarat sig bra. En del i alla fall.
Sitter faktiskt och lyssnar på Images And Words på CD just i detta nu.
darkg skrev:mx skrev:Morello skrev:Det ser ut som att albumen fram till och med 1992 skulle kunna vara lyssningsbara. De senare skulle jag inte ens provlyssna efter att ha sett detta. Vi vet redan hur sådant skräp låter.
Deras vinyler har klarat sig bra. En del i alla fall.
Sitter faktiskt och lyssnar på Images And Words på CD just i detta nu.
Jag har förstått det så att vinyldata på den sajten är missvisande, hur det nu var.
hifikg skrev:Diana klarar sig hyfsat, riktigt bra jämfört med många.
PJo skrev:hifikg skrev:Diana klarar sig hyfsat, riktigt bra jämfört med många.
# Vad är det för program/källa till tabell?
# Vad är der för skalor? Jag menar innan det blir rött = paj.
goat76 skrev:vad är det som ska få CD att blomma ut om 25 år?
CD har inga fördelar alls för de flesta, det är bara att se sig omkring för att förstå det.
Den enda orsaken till ett eventuellt framtida uppsving för formatet är om det likt kasettband uppstår någon typ av coolhetsfaktor, kanske.
Bill50x skrev:Det finns en enkelhet i att spela CD's som är svårslagen. Precis som att ha en tuner (radiodel alltså) inkopplad till anläggningen. Man ställer in sina favoritstationer och väljer "tuner" på förstärkaren så låter det. Inget tjafsande med mobiler, poddar, blåtand, nätvärk osv.
Strömmande musik från NAS eller externt är iofs enkelt när allting fungerar, men alltsomoftast går det hela ner. Som att spela på rörförstärkare ungefär, det låter bättre men kräver mer pyssel. Ska man vara både cynisk och fördomsfull så är detta männens sätt att hålla kontroll över musikspelandet, tjejerna låter killarna leka med tekniken och lyssnar själva på musiken - när det fungerar.
/ B
Bill50x skrev:Det finns en enkelhet i att spela CD's som är svårslagen. Precis som att ha en tuner (radiodel alltså) inkopplad till anläggningen. Man ställer in sina favoritstationer och väljer "tuner" på förstärkaren så låter det. Inget tjafsande med mobiler, poddar, blåtand, nätvärk osv.
Strömmande musik från NAS eller externt är iofs enkelt när allting fungerar, men alltsomoftast går det hela ner. Som att spela på rörförstärkare ungefär, det låter bättre men kräver mer pyssel. Ska man vara både cynisk och fördomsfull så är detta männens sätt att hålla kontroll över musikspelandet, tjejerna låter killarna leka med tekniken och lyssnar själva på musiken - när det fungerar.
/ B
Morello skrev:Jag ogillar krångliga anläggningar. Alla system vi har hemma är oerhört enkla att handha.TV-systemet som bara handhas av flickvännen är kanske det krångligaste då det finns en extern DAC före försteget-en lösning jag verkligen inte gillar. Det blir snabbt väldigt många plausibla kombinationer av ingångar - i detta fall 15 st!!!
Att blanda in leksaksdatorer (surfplattor och telefoner) i en seriös musikanläggning känns för mig helt främmande. Om jag spelar filer, vilket sällan händer, så kopplar jag in USB-DAC:en till en bärbar PC och på försteget där man väljer ingången som heter "USB-DAC".
Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.
/Harryup
Morello skrev:Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.
/Harryup
Använder inte du en streamer?
Harryup skrev:Morello skrev:Harryup skrev:Att koppla in en dator för att spela musik är det sista jag skulle kunna tänka mig att göra.
/Harryup
Jodå, en Linn System Hub dvs. digitalt försteg med inbyggd streaming men ingen PC eller Mac för att spela musik. Har möjligheten att spela så men inget jag gillar. Som server är det en annan MacMini som kör Roon och hämtar musiken ifrån en NAS. Vill jag köra film eller TV så är det en AppleTV som ger bild och ljud.
mvh/Harryup
RogerGustavsson skrev:Harryup skrev:Morello skrev:
Jodå, en Linn System Hub dvs. digitalt försteg med inbyggd streaming men ingen PC eller Mac för att spela musik. Har möjligheten att spela så men inget jag gillar. Som server är det en annan MacMini som kör Roon och hämtar musiken ifrån en NAS. Vill jag köra film eller TV så är det en AppleTV som ger bild och ljud.
mvh/Harryup
Hade du inte ett Böhmer/Wavelet-försteg tidigare? Saknade de inbyggd streaming?
PekkaJohansson skrev:Jag har inte provat just Squeezebox, men såvitt jag förstår kräver all dator- och hårddiskspelning att man ska starta en dator, rippa musiken (tar en väldig tid bara det) eller starta och logga in i ett program, gå in i mer eller mindre svårlästa menyer och välja album och/eller spår. Allt detta framstår som väldigt mycket krångligare än att trycka on, eject och play på en cd-spelare vilket tar mellan 3 och 8 sekunder.
Med vänlig hälsning
Pekka
2-ch skrev:Att strömma musik har sina uppenbara för och nackdelar. Men det har ju även CD/LP och andra medier också.
För att inte tala om hur stökigt live kan vara. Men betyder det bara nackdelar... nä knappast
Att ha flera sätt att välja på ser jag som en fördel. Även om jag inte lika ofta blir tokig på CD som format som på strömmade tjänster.
Men nu handlar ju tråden om ifall CD kan komma tillbaka.
miaber skrev:Håller helt med Pekka!
senaste bakslaget var efter en uppdatering I Android-systemet, vilket gör att appen som styr nätverkspelaren inte fungerar längre.
Jag hatar datorer I musikanläggningar (jo, jag inser att det sitter någon slags processor I det mesta nuförtiden, men tänker på datorer, platter, telefoner, o dyl).
miaber skrev:Håller helt med Pekka!
senaste bakslaget var efter en uppdatering I Android-systemet, vilket gör att appen som styr nätverkspelaren inte fungerar längre.
Jag hatar datorer I musikanläggningar (jo, jag inser att det sitter någon slags processor I det mesta nuförtiden, men tänker på datorer, platter, telefoner, o dyl).
ottovonkopp skrev:Såg tex att någon ville ha 3-400:- för Absolute Music 1 på CD.
2-ch skrev:ottovonkopp skrev:Såg tex att någon ville ha 3-400:- för Absolute Music 1 på CD.
![]()
![]()
Jösses.
Någon mer som reagerat på den extra taffliga ljudkvalitén på just Absolute Music?
ottovonkopp skrev:http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music
2-ch skrev:ottovonkopp skrev:http://dr.loudness-war.info/album/list/year?album=absolute+music
Aha, så de tidiga utgåvorna kanske inte var lika kass som de senare.
Minns att jag reagerade på att när jag hade original CD:n och samma låt på en Absolute skiva så var det stor skillnad.
Men jag minns inte vilket nummer det var på den skivan.
philipbtz skrev:spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt.
philipbtz skrev:Jag tror aldrig CD kommer tillbaka. Det kommer ersättas av köp av digitala filerna online istället. Finns bara fördelar med detta tycker jag...eller förutom den lilla boken man får med skivan då. Det kanske man kan få som pdf eller något så löser Roon detta inga problem. CD-skivor kan repas, spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt. Nä CD får gärna försvinna för min del så länge man kan ladda ner musiken i bra kvalitet.
2-ch skrev:goat76 skrev:vad är det som ska få CD att blomma ut om 25 år?
CD har inga fördelar alls för de flesta, det är bara att se sig omkring för att förstå det.
Den enda orsaken till ett eventuellt framtida uppsving för formatet är om det likt kasettband uppstår någon typ av coolhetsfaktor, kanske.
Nu har jag klippt i goat76 text.
Den går att översätta orden CD till LP i hans text.
Det är idag (enligt min egen bedömning) flest unga människor som hoppat på LP-tåget.
Hos den gruppen spelar coolhetsfaktorn roll. Att det är tekniskt underlägset är inte det intressanta.
Men vem trodde för 15-20 år sedan att LP-formatet skulle få ett sånt uppsving?
Då åkte både skivsamlingar och spelare till grovsoprummen i en rasande fart.
Det vore intressant att läsa den här tråden igen om sisådär 20 år.
Själv är jag övertygad om att även CD-formatet kommer få ett uppsving.
Då kan vi gå på mässor och få se gamla CD-spelare och även nyproducerat.
Den som lever får se.
Under tiden köper jag på mig begagnade CD för en spottstyver
För streaming-tjänster går ju inte att lita på.
music4ever skrev:Det är en enorm skillnad mellan CD och LP när det gäller känsla, coolhetsfaktor, etc.
Som att jämföra en gammal läcker 60-tals amerikanare (LP) med en Polo från 1985. Få skulle tycka Polo'n är lika cool/snygg/häftig som en Mustang från 60-talet.

music4ever skrev:
Det är en enorm skillnad mellan CD och LP när det gäller känsla, coolhetsfaktor, etc.
Som att jämföra en gammal läcker 60-tals amerikanare (LP) med en Polo från 1985. Få skulle tycka Polo'n är lika cool/snygg/häftig som en Mustang från 60-talet.
PerStromgren skrev:philipbtz skrev:Jag tror aldrig CD kommer tillbaka. Det kommer ersättas av köp av digitala filerna online istället. Finns bara fördelar med detta tycker jag...eller förutom den lilla boken man får med skivan då. Det kanske man kan få som pdf eller något så löser Roon detta inga problem. CD-skivor kan repas, spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt. Nä CD får gärna försvinna för min del så länge man kan ladda ner musiken i bra kvalitet.
Angående det där med rörliga delar. Jag gissar att du tänker på att grejorna slits och måste bytas ut. Du får gärna berätta om du fortfarande kan använda din dator från 1989. Min CD-spelare köpte jag det året.
PerStromgren skrev:philipbtz skrev:Jag tror aldrig CD kommer tillbaka. Det kommer ersättas av köp av digitala filerna online istället. Finns bara fördelar med detta tycker jag...eller förutom den lilla boken man får med skivan då. Det kanske man kan få som pdf eller något så löser Roon detta inga problem. CD-skivor kan repas, spelarna har rörliga delar vilket alltid är dåligt. Nä CD får gärna försvinna för min del så länge man kan ladda ner musiken i bra kvalitet.
Angående det där med rörliga delar. Jag gissar att du tänker på att grejorna slits och måste bytas ut. Du får gärna berätta om du fortfarande kan använda din dator från 1989. Min CD-spelare köpte jag det året.
PekkaJohansson skrev:En mer relevant jämförelse är en Mercedes i premiumklass. En sådan analogi avspeglar också skillnaden i kvalitet, komfort och störnivå gentemot vinylens motsvarighet 60-talsjänkaren.
Kribban skrev:gillar den till höger mer
Bill50x skrev:Förstår... den här då? (ursäkta OT men CD känns lika gammalt som dessa bilar...)
/ B
Kribban skrev:gillar den till höger mer
PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Förstår... den här då? (ursäkta OT men CD känns lika gammalt som dessa bilar...)
Du menar förstås lp? De första 33-varvarna (inte vinyl) kom 1931 och Volkswagen typ 1 kom 1934. Cd lanserades den 1 oktober 1982, långt efter de 50- och tidiga 60-talsbilar som ses på bilderna.
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x skrev:Förstår... den här då? (ursäkta OT men CD känns lika gammalt som dessa bilar...)
Du menar förstås lp? De första 33-varvarna (inte vinyl) kom 1931 och Volkswagen typ 1 kom 1934. Cd lanserades den 1 oktober 1982, långt efter de 50- och tidiga 60-talsbilar som ses på bilderna.
Nej, jag menar CD, i överförd betydelse. Vi har andra sätt att transportera oss idag än med osande 60-talsbilar men det står för något helt annat än dagen slimmade pk-bilar. LP lever och är omtyckt bland människor som gillar musik, att få nödvändig information via att läsa omslaget och som tycker om att hantera något som man kan ha i händerna. CD är ganska könlöst i jämförelse, hur bra det än låter. Som att titta på en snygg hen som är fotoshoppad och utan blemmor...
/ B
Harryup skrev:...snipp: Känner ingen 30-åring som har CD-skivor hemma. Dom ser ingen som helst poäng att ha en samling av någon musik eller video alls då det bara är streaming som gäller.
PekkaJohansson skrev:Intressant! Själv har jag närmast gett upp spelande via dator på grund av tidsåtgången, det krångliga handhavandet och de usla gränssnitten. I stället har jag på senare tid köpt dels en Denon kompaktanläggning, dels en Philips cd-spelare från 1986 för att snabbt, smidigt och med stor trevlighetsfaktor kunna spela musik på flera ställen i hemmet. Den enda gången som datorspelning - i mitt fall Sonos - kan föredras är i samband med matlagning. Det är inte alltid så praktiskt att växla mellan köttbulletrillande och skivbyte!
Med vänlig hälsning
Pekka
Dartman skrev:Harryup skrev:...snipp: Känner ingen 30-åring som har CD-skivor hemma. Dom ser ingen som helst poäng att ha en samling av någon musik eller video alls då det bara är streaming som gäller.
Min dotter (snart 26) och hennes pojkvän (redan 26) har säkert 200 cd. De har även en del vinyl och lyssnar på spottan. De är alltså exempel på att man kan välja allt.
//Jonas
Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.
Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.
Wictor skrev:RogerGustavsson skrev:Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.
Jo tyvärr verkar det vara så, och man är inte heller beredd att betala något. Om man berättar om en stereoanläggningar för 10 tusen ( inte mycket i sammanhanget) så tycker många att man är helt tokig. Maxgränsen går vid mindre streaminggrunka från Kjell för 499:-..
Bill50x skrev:Som dedt tidigare har skrivits om, streaming har ju nackdelen att det är flyktigt. När som helst kan ju musiken/artisten försvinna pga avtal eller annat. Vill man vara 100% säker på access är det fortfarande fysiska media som gäller (vinyl/cd/fil på hårddisk/etc). Så länge man ser på musik som en konsumtionsvara, typ en t-shirt, som lätt kan ersättas med något annat så är det OK. För oss som gillar vissa artister eller låtar så är det en allvarlig begränsning.
/ B
PekkaJohansson skrev:Jämförelsen mellan cd och en Polo från 1985 haltar rejält. En mer relevant jämförelse är en Mercedes i premiumklass. En sådan analogi avspeglar också skillnaden i kvalitet, komfort och störnivå gentemot vinylens motsvarighet 60-talsjänkaren.
Med vänlig hälsning
Pekka
Morello skrev:Analogier är sällan lyckade och i denna tråd har vi sett ytterligt exempel på taffliga analogier.
Det går helt enkelt inte att jämföra lagringsmedia och den primära prudkten.
En rimligare analogi vore i så fall at jämföra garage - CD/LP och bilar - musik.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.
Jag tror skaran entusiaster är stadigt minskande och allt färre ställer överhuvudtaget upp högtalare vettigt för att slå sig ner i sweetspot för lyssning. Streaming via en enklare låda innehållande allt som behövs för lyssning där man befinner sig verkar vara trenden hos de som kommer ta över efter oss nördar.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Jag tror många nya entusiaster redan nu söker så få apparater som det är möjligt, helt digitalt även delningsfilter, kanske allting inbyggt i stativen, eller likt OD11 med inbyggd streamer.
Hej, jag har gett min syn på detta. Det blir lite OT och eftersom Tell anser att mina inlägg är krångliga och därmed helst inte vill se inlägg från mig om jag inte anpassar mina inlägg till Tell, så har jag valt att inte posta i tråden.
Men min syn på saken finns istället här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2061227#p2061227
På så sätt slipper Tell läsa mina inlägg och framför allt att kommentera mina inlägg som Tell tycker är krångliga. Jag hoppas att det är ok.
Mvh
Peter
music4ever skrev:Morello skrev:Analogier är sällan lyckade och i denna tråd har vi sett ytterligt exempel på taffliga analogier.
En rimligare analogi vore i så fall at jämföra garage - CD/LP och bilar - musik.
Vad är svårt att förstå? DE flesta tycker CD skivor är extremt osexiga medans vinylskivor ses som sexigt, coola, och ger en vissa varm känsla. Som att försöka förklara att en LED lampa är bättre ljus till någon som gillar skenet från stearinljus.
music4ever skrev:Som att försöka förklara att en LED lampa är bättre ljus till någon som gillar skenet från stearinljus.
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Analogier är sällan lyckade och i denna tråd har vi sett ytterligt exempel på taffliga analogier.
Vad är svårt att förstå? DE flesta tycker CD skivor är extremt osexiga medans vinylskivor ses som sexigt, coola, och ger en vissa varm känsla. Som att försöka förklara att en LED lampa är bättre ljus till någon som gillar skenet från stearinljus.
Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är.
Tell skrev:petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:
Hej, jag har gett min syn på detta. Det blir lite OT och eftersom Tell anser att mina inlägg är krångliga och därmed helst inte vill se inlägg från mig om jag inte anpassar mina inlägg till Tell, så har jag valt att inte posta i tråden.
Men min syn på saken finns istället här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2061227#p2061227
På så sätt slipper Tell läsa mina inlägg och framför allt att kommentera mina inlägg som Tell tycker är krångliga. Jag hoppas att det är ok.
Mvh
Peter
Men i helvete Peter, jag tyckte du krånglade till lite för mycket i ETT inlägg i en helt annan tråd, o nu övertolkar du dessutom det jag skrev o tror att jag anser att allt det du skriver är krångligt. Jag har aldrig haft nånting emot dina inlägg generellt sett men iom att du skriver såhär så börjar jag faktiskt få det nu. Du skjuter sig själv i foten lite. Så ta o väx upp lite o fortsätt skriva i vilken tråd du vill istället för att hänvisa till din ego-tråd
Tell skrev:Och ditt sätt att tänka på i den här lilla skitfrågan är för mig o säkert många andra här lika irrelevant o ointressant. Du får försöka se vilket perspektiv folk kommer ifrån när dom uttrycker nåt, man behöver ju inte alltid krångla till det så mycket som du ofta gör.
Tidigare Admin skrev:2. Inga personangrepp!
Att alla inte delar samma synsätt är en självklarhet. Tänk vad tråkig världen vore med bara en massa likriktade individer. Det kommer därför att finnas meningsskiljaktigheter på forumdelen på Faktiskt.se. Det får ni acceptera. Det kommer vi acceptera. Det som däremot inte vi gillar är om dessa meningsskiljaktigheter INTE uttrycks på ett civiliserat sätt. Förolämpningar och mer eller mindre förtalsliknande uttalanden (hur intrikat och svårtolkade de än må vara) kommer vi inte att gilla! Sådana inlägg kan tas bort helt eller delvis.
petersteindl skrev:Krångel krångel krångel
Med vänlig hälsning?
Peter
Tell skrev:petersteindl skrev:Krångel krångel krångel
Med vänlig hälsning?
Peter
Haha, ja okej jag skrev kanske så då, men det var egentligen inte förrens i den tråden jag faktiskt tänkte på att du krånglar till det, just eftersom du krånglade till det så väldigt mycket på en liten skitsak som du dessutom hade missuppfattat. Men dock fortsätter du krångla till det ännu mer nu, o på ett rätt så autistiskt sättDock menar jag det (åter igen) inte på ett nedsättande (då jag vet att jag också har såna drag), utan mer ett konstaterande av ett beteende. Men du kan ju ta åt dig om du känner för det.
Angående din ego-tråd så flyttades den ju för ett tag sen till medlems-delen istället där den passar mycket bättre, men då hotade du med att lämna hela forumet om den inte flyttades tillbaks. Eh?
Men aja, fortsätt du med vad du nu håller på med, jag lämnar iaf den här märkliga "diskussionen".
Tell skrev:petersteindl skrev:Krångel krångel krångel
Med vänlig hälsning?
Peter
Haha, ja okej jag skrev kanske så då, men det var egentligen inte förrens i den tråden jag faktiskt tänkte på att du krånglar till det, just eftersom du krånglade till det så väldigt mycket på en liten skitsak som du dessutom hade missuppfattat. Men dock fortsätter du krångla till det ännu mer nu, o på ett rätt så autistiskt sättDock menar jag det (åter igen) inte på ett nedsättande (då jag vet att jag också har såna drag), utan mer ett konstaterande av ett beteende. Men du kan ju ta åt dig om du känner för det.
Angående din ego-tråd så flyttades den ju för ett tag sen till medlems-delen istället där den passar mycket bättre, men då hotade du med att lämna hela forumet om den inte flyttades tillbaks. Eh?
Men aja, fortsätt du med vad du nu håller på med, jag lämnar iaf den här märkliga "diskussionen".
Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är.
music4ever skrev:Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är.
Handlar sällan om obildade människor. Utan det handlar om man gör egna val. En som håller på med en 60-tals amerikanare tycker sällan att den är "bättre" än en ny Duster, men han/hon föredrar hur den låter, åker, ser ut, etc.
music4ever skrev:Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är.
Handlar sällan om obildade människor. Utan det handlar om man gör egna val. En som håller på med en 60-tals amerikanare tycker sällan att den är "bättre" än en ny Duster, men han/hon föredrar hur den låter, åker, ser ut, etc.
Morello skrev:music4ever skrev:Morello skrev:Ja, visst är det så. Den obildade pöbeln förstår inte hur bra CD är.
Mja, myten om vinylens tekniska förträfflighet har starkt fotfäste även 35 efter att CD-skivan gjorde intåg - det är uppenbart om man läser lite på grannforumen. Sedan tror jag iofs att det är som du säger också - dvs ren nostalgi.
Morello skrev:Mja, myten om vinylens tekniska förträfflighet har starkt fotfäste även 35 efter att CD-skivan gjorde intåg - det är uppenbart om man läser lite på grannforumen. Sedan tror jag iofs att det är som du säger också - dvs ren nostalgi.
music4ever skrev:Lite som gamla sunkiga analoga klockor som inte behövts på 20 år, minst.
Morello skrev:Analogin är helt knasig - klockan är produkten; en LP/CD är medium och musiken produkten.
Morello skrev:Analogin är helt knasig - klockan är produkten; en LP/CD är medium och musiken produkten.
music4ever skrev:Morello skrev:Analogin är helt knasig - klockan är produkten; en LP/CD är medium och musiken produkten.
Nej, det är samma sak. Klockan är en gammal passé produkt som inte behövts på minst 20 år. Klockor finns i varje mobil.
Ändå så är det flera som vill använda klockor, trots något bättre finns.
På samma sätt som det finns folk som vill använda LP, trots att något bättre finns CD.
Och på samma sätt som det finns folk som vill använda CD, trots att något bättre finns (streaming).
hifikg skrev:Streaming är väl inte bättre (bekvämare) om du inte själv rippat dina egna CD? Att streama musik från hej o hå kan väl vara lite si o så, eller?
Harryup skrev:Fast håller inte riktigt med om att det normalt diskuteras att vinylen har några tekniska fördelar, av de som gillar vinyl så är det ju mera normalt att man gillar ljudet jämfört med hur ens CD-spelaren låter. Eller man samlar på gamla skivor som inte finns på CD. Sen finns det ju en massa nytillkomna som gillar att spela vinyl för att det är retro-ballt. Snarare så är det nog så att hade CD låtit bättre normalt sätt oavsett orsak så hade väsentligt färre varit intresserade av att spela vinyl. Och hade man med streaming kunnat få alla gamla versioner som inte är remastrade ifrån det som är inspelat så skulle både vinyl och CD vara ännu lägre försäljning av.
/Harryup
music4ever skrev:Klockan är en gammal passé produkt som inte behövts på minst 20 år. Klockor finns i varje mobil.
music4ever skrev:Morello skrev:Det finns väldigt mycket bra musik som inte misshandlats av knasiga tekniker och/eller omdömeslösa beslutsfattare för att helt enkelt inte spilla tid på skräpet - tycker jag. Jag köper skivor på regelbunden basis (en idag, en igår etc etc) och spisar musik varje dag och ännu mer på helgerna; jag spiller inte värdefull tid på skräp! Sönderkomprimerat bös/mög/dret hamnar bokstavligen talat ibland i runda arkivet; varför spilla utrymme i CD-hyllan på sådant?
Du talar om musik som det vore samma sak att byta ut t ex Rammstein mot Dire straits. Det spelar ju ingen som helst roll om DS låter okej när jag vill lyssna på Rammstein. Helt galen jämförelse.
E skrev:Att plocka fram mobilen/leksaksdatorn för att hålla koll på tiden är egentligen fruktansvärt opraktiskt. Det förstår allt fler, även om många nu kanske väljer att skaffa "smartare" armbandsur än de klassiska. Själv tycker jag att batteritider och detta evinnerliga laddande suger.
music4ever skrev:E skrev:Att plocka fram mobilen/leksaksdatorn för att hålla koll på tiden är egentligen fruktansvärt opraktiskt. Det förstår allt fler, även om många nu kanske väljer att skaffa "smartare" armbandsur än de klassiska. Själv tycker jag att batteritider och detta evinnerliga laddande suger.
Nja, knappast. Att bära runt en klocka på armen är extremt opraktiskt.
Eri skrev:Förstår inte att man kan tycka det är opraktiskt med en klocka på armen, det är ju tvärtom mycket praktiskt. Den finns hela tiden till hands, en snabb blick för att se tiden. Inget som skall plockas fram och sättas på. Kan inte bli enklare. Därför så praktisk.
music4ever skrev:Eri skrev:Förstår inte att man kan tycka det är opraktiskt med en klocka på armen, det är ju tvärtom mycket praktiskt. Den finns hela tiden till hands, en snabb blick för att se tiden. Inget som skall plockas fram och sättas på. Kan inte bli enklare. Därför så praktisk.
Ungefär som en kassett-walkman.
Det enda försvaret för ett handklocka är att det är en accessoar. Nothing more, nothing less.
music4ever skrev:Eri skrev:Förstår inte att man kan tycka det är opraktiskt med en klocka på armen, det är ju tvärtom mycket praktiskt. Den finns hela tiden till hands, en snabb blick för att se tiden. Inget som skall plockas fram och sättas på. Kan inte bli enklare. Därför så praktisk.
Ungefär som en kassett-walkman.
Det enda försvaret för ett handklocka är att det är en accessoar. Nothing more, nothing less.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 144 gäster