Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Många audiofiler tvingas därmed lyssna på en begränsad andel välinspelad men gles musik för att allt annat låter illa och grötigt.
goat76 skrev:Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Många audiofiler tvingas därmed lyssna på en begränsad andel välinspelad men gles musik för att allt annat låter illa och grötigt.
petersteindl skrev:Det är intressant att PK tränger sig på, även inom musik och musiksmak. Om saker inte kan kategoriseras som lagliga eller olagliga, etiska eller oetiska, gott eller ont eller som synd, så återstår ett slags PK för att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet på bekostnad av andras. Ett slags kollektivnarcissism. Det gäller klädval, semesterortsval, matval, musiksmak, idrottsval, favoritklubbsval etc.
I delar av världen räknas det som rätt att mörda och utrota människor på grund av exempelvis musiksmak eller klädval eller annat hittepåval enkom i syfte att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet där de som representerar olikt tänkande skall torteras och utrotas. Tiotals miljoner, ja hundratals miljoner människor slaktas, torteras, fängslas eller hålls i psykiskt och kroppsligt förtryck på grund av hittepå-PK. Är det verkligen det man vill förespråka och åstadkomma?
Jag har valt att spela låten Keith don’t go för ett hundratal personer under sommaren. Det är för investerare och andra ickehifimänniskor och undantagslöst alla har gillat musiken och njutit av ljudupplevelsen, en upplevelse ingen tidigare haft. Ingen av dessa hade hört musiken förut eller ens hört talas om artisten eller hört sådant ljud eller ens kunnat fantisera om att sådant ljud finns. Låten är ett mästerverk och texten likaså och jag är glad för att det finns inspelningar som ljudmässigt är så pass fulländade att de som hör den kan få en bra musikupplevelse. Den skapar intresse för det ljudfenomen som precis upplevts. Är det så här musik kan förmedlas?! Så är kommentarerna. Skivan är dessutom en liveupptagning. Jag spelar även opera, orkestermusik, jazz eller annat och normalt sett väljer jag låtar efter stundens ingivelse. Jag agerar DJ med publik och använder musik och ljudupplevelse för att bygga en stämning, den stämning som förmedlas av musikerna. Det jag väljer är inte enbart muzak eller hissmusik eller ordnat ljud som bryter en tystnad, en tystnad som för många upplevs med ångest.
Människan är invand/invaggad i ett ljudmiljöförstört samhälle där tystnad och naturljud skapar oro i människors själar. Musikkulinariska upplevelser tillhör en svunnen tid och de som gillar detta hånas öppet av sina egna genom det som kan tyckas vara små oskyldiga skämt, men redan där har ju värderingar slagit rot som skall rättfärdiggöra det roliga i det till synes oskyldiga lilla skämtet. Vad finns under ytan? Är skämtaren en bättre varelse?
Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Det är inte ens roligt utan enkom förfärligt. Arma människosläkte som förleds av PK-profeter och PK-präster som trummar ut och sprider helt människofrånvända åsikter i nuvarande tidsordning då PK-lagar sätts. Är det ingen som förstår segregationens principer? Om man förstår, varför fortsätta sprida, om än på ett tillsynes harmlöst sätt. Men det är så segregation börjar. Tankar föds där man tilldelar saker värden enligt egna värdenormer, uttalas i ord och därefter verkställs i handling. Så skapas likasinnade grupperingar och utanförskap hos de icke initierade. Är det verkligen så vi vill skapa livsbetingelser för oss själva och för varandra?
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:Delvis, ja. Men folk har gasnka dålig musiksmak generellt. Det kan faktiskt vara så att en och annan audiofil har halkat in på lite bättre musik via välljudet, men då mer av misstag än något annat.
Men, det är ju så att mången audiofil spalr musik med bra ispelningar, eller sådant man tror är bra inspelningar (vet ett exempel på en skiva som användes som deom för att visa på "bra dynamik", en skiva som nästan helt saknar dynamik. Demo-snubben hade uppenbarlingen inte en aning om hur en inspelning med bra dynamik låter). Alltså, man lyssnar på hur bra det låter, inte på musiken. Och ibland (ofta?) kanske man inte ens tycker att muzaken är speciellt bra. Men fint och imponerande låter det... Du kommer inte att få speciellt många att erkänna att det är på det här sättet, men det är det.
Zeeall skrev:petersteindl skrev:Det är intressant att PK tränger sig på, även inom musik och musiksmak. Om saker inte kan kategoriseras som lagliga eller olagliga, etiska eller oetiska, gott eller ont eller som synd, så återstår ett slags PK för att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet på bekostnad av andras. Ett slags kollektivnarcissism. Det gäller klädval, semesterortsval, matval, musiksmak, idrottsval, favoritklubbsval etc.
I delar av världen räknas det som rätt att mörda och utrota människor på grund av exempelvis musiksmak eller klädval eller annat hittepåval enkom i syfte att rättfärdiggöra sin egen förträfflighet där de som representerar olikt tänkande skall torteras och utrotas. Tiotals miljoner, ja hundratals miljoner människor slaktas, torteras, fängslas eller hålls i psykiskt och kroppsligt förtryck på grund av hittepå-PK. Är det verkligen det man vill förespråka och åstadkomma?
Jag har valt att spela låten Keith don’t go för ett hundratal personer under sommaren. Det är för investerare och andra ickehifimänniskor och undantagslöst alla har gillat musiken och njutit av ljudupplevelsen, en upplevelse ingen tidigare haft. Ingen av dessa hade hört musiken förut eller ens hört talas om artisten eller hört sådant ljud eller ens kunnat fantisera om att sådant ljud finns. Låten är ett mästerverk och texten likaså och jag är glad för att det finns inspelningar som ljudmässigt är så pass fulländade att de som hör den kan få en bra musikupplevelse. Den skapar intresse för det ljudfenomen som precis upplevts. Är det så här musik kan förmedlas?! Så är kommentarerna. Skivan är dessutom en liveupptagning. Jag spelar även opera, orkestermusik, jazz eller annat och normalt sett väljer jag låtar efter stundens ingivelse. Jag agerar DJ med publik och använder musik och ljudupplevelse för att bygga en stämning, den stämning som förmedlas av musikerna. Det jag väljer är inte enbart muzak eller hissmusik eller ordnat ljud som bryter en tystnad, en tystnad som för många upplevs med ångest.
Människan är invand/invaggad i ett ljudmiljöförstört samhälle där tystnad och naturljud skapar oro i människors själar. Musikkulinariska upplevelser tillhör en svunnen tid och de som gillar detta hånas öppet av sina egna genom det som kan tyckas vara små oskyldiga skämt, men redan där har ju värderingar slagit rot som skall rättfärdiggöra det roliga i det till synes oskyldiga lilla skämtet. Vad finns under ytan? Är skämtaren en bättre varelse?
Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Det är inte ens roligt utan enkom förfärligt. Arma människosläkte som förleds av PK-profeter och PK-präster som trummar ut och sprider helt människofrånvända åsikter i nuvarande tidsordning då PK-lagar sätts. Är det ingen som förstår segregationens principer? Om man förstår, varför fortsätta sprida, om än på ett tillsynes harmlöst sätt. Men det är så segregation börjar. Tankar föds där man tilldelar saker värden enligt egna värdenormer, uttalas i ord och därefter verkställs i handling. Så skapas likasinnade grupperingar och utanförskap hos de icke initierade. Är det verkligen så vi vill skapa livsbetingelser för oss själva och för varandra?
Mvh
Peter
Lugn nu... Det är en skämtbild om att det spelas väldigt enformig musik på hifimässor... Och eventuellt hemma.
petersteindl skrev:Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Stereophile skrev:...and that perfect summertime track, "O Helga Natt" (O Holy Night), from Proprius Records' Cantate Domino.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Nu verkar det gå en slags PK-vind inom hifi att människor som gillar bra inspelningar skall fördummas och fördömas tillika med de artister som strävar efter bra inspelat ljud på sina skivor.
Hm, hänger inte med. Det är väl inget fel med bra inspelningar? Problemet är att riktigt bra inspelningar låter bra på nästan vilken anläggning som helst. I det här fallet kan man verkligen prata "Linn-språk" dvs Source First. En riktigt bra anläggning enligt samma synsätt låter också ljudmässigt bra, dvs en trombon låter som i verkligheten och så vidare. Men hur beskriver man att en anläggning, eller enskild apparat, ställer till musiken så det blir kaos? Kan man då tänka sig att man kan offra lite av detaljåtergivningen om man istället får mer ordning och reda i musiken?
Till exempel, jag tog med mig min cd-spelare till en kamrat och jämförde denna med hans lika dyra Sony-spelare. Våra spelare lät extremt lika rent ljudmässigt. Men när vi lyssnade på en gammal jazz-platta, där vi började med min spelare, så var det en väsensskillnad i hur vi uppfattade musiken. Min kamrat hörde inte alls skillnaden för han lyssnade efter ljudet, medan jag som inte är så jätteintresserad av denna musik mest lyssnade efter "kan jag tänka mig lyssna på denna musik?". Och det var en stor skillnad i hur man (jag) uppfattade musiken.
Vad jag vill ha sagt är att om man bara lyssnar efter "ljudet" så kan man gå miste efter andra aspekter i musiken. Det handlar inte om att se dem som lyssnar efter hur triangeln låter som dumma, snarare att man kanske lyssnar efter andra kvaliteter. Alla blir saliga på sin tro, sas.
Återigen, det handlar inte om att fördöma bra inspelningar utan snarare att plocka ur det bästa ur mindre bra inspelningar!
/ B
Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Bill50x skrev:Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Absolut. Jag tycker direkt illa om vissa musikstilar men anser att de som gillar denna är i sin fulla rätt. Att man sedan skojar om saken får entusiasterna till denna musik ta. Mycken av den musik jag gillar går knappast hem i stugorna så jag är ganska van med kritik och sura kommentarer
Med tilltagande ålder har jag dock blivit mer flexibel så kanske det rent allmänt är en tidsfråga?
/ B
petersteindl skrev:Det där är tumregler som jag inte ställer upp på. Dessutom inser jag inte problemet. Det du säger är att om alla inspelningar vore bra så skulle nästan vilka anläggningar som helst låta bra på alla inspelningar. Sedan kallar du det för ett problem. Jag ser det i så fall snarast som en lösning där problemen inte längre finns.Men tyvärr ser jag inte att verkligheten fungerar så.
Ofta får jag en känsla av att Linnanhängare lyssnar så intensivt efter "musiken" att musiken går förlorad. För mig är det en totalupplevelse som egentligen endast uppnås då man varken lyssnar efter musiken eller på ljudet. Det uppstår en känsla inombords. Den går förlorad om jag lyssnar på ljudet eller efter musiken.
Bill50x skrev:petersteindl skrev:Det där är tumregler som jag inte ställer upp på. Dessutom inser jag inte problemet. Det du säger är att om alla inspelningar vore bra så skulle nästan vilka anläggningar som helst låta bra på alla inspelningar. Sedan kallar du det för ett problem. Jag ser det i så fall snarast som en lösning där problemen inte längre finns.Men tyvärr ser jag inte att verkligheten fungerar så.
Ofta får jag en känsla av att Linnanhängare lyssnar så intensivt efter "musiken" att musiken går förlorad. För mig är det en totalupplevelse som egentligen endast uppnås då man varken lyssnar efter musiken eller på ljudet. Det uppstår en känsla inombords. Den går förlorad om jag lyssnar på ljudet eller efter musiken.
Om alla inspelningar vore riktigt bra skulle kraven på anläggningar vara mycket mindre, ja. En riktigt bra inspelning låter ju bra i en köksradio (lätt överdrift, men...).
Men, "låter bra" är en mycket relativ åsikt. Det handlar mycket om vilka kompromisser man är villig att göra. En hög brusnivå (knappast aktuellt idag, bara för diskussionen) är ett problem på gles körmusik men knappast på metal doom. Så mycket är ju avhängigt vilken musik man lyssnar på. Och vilka tillkortakommanden man är villig att acceptera. Och nej, jag ser inte bra inspelningar som ett problem, bara när de används för utvärderingar av anläggningar (eller del därav).
Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?
/ B
*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".
Bill50x skrev:Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?
/ B
*En skiva som är inspelad analogt, mixad och mastrad analogt och utgiven på vinyl. Och som jag har rippat till flac så jag kan spela den i min dator och via strömmare till anläggningen när jag inte orkar "vinylspela".
RogerGustavsson skrev:Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Ligger också på Tidal/Spotify. Vi har nog olika smak, den inspelningen är för mig väl tillbakalutad och slätstruken.
petersteindl skrev:Stereophile skrev:...and that perfect summertime track, "O Helga Natt" (O Holy Night), from Proprius Records' Cantate Domino.
Den låten har jag demat ofta på mässor. Tack Bertil Alving. Jag använder ofta Bertil Alvings inspelningar. Bertil finns på forumet men inte så ofta numera. Jag har även haft förmånen att höra många av hans masterband.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerGustavsson skrev:Bill50x skrev:Sitter och lyssnar på Gejoma's "Saleya"* just nu och den låter fantastiskt engagerande i mina datorhögtalare. Rent ljudmässigt sämre än i min anläggning men mer engagerande. Så vilken anläggning är "bäst"?
/ B
Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Ligger också på Tidal/Spotify. Vi har nog olika smak, den inspelningen är för mig väl tillbakalutad och slätstruken.
genstruktur skrev:Har du någon länk exakt till vilken det är?
Eller är det denna? https://open.spotify.com/album/5n9hV4so ... mVgECriPXA
Edit: Den kanske? https://naxosdirect.se/items/cantate-domino-15792
De ser lika ut men ändå inte
Tangband skrev:Max_Headroom skrev:Delvis, ja. Men folk har gasnka dålig musiksmak generellt. Det kan faktiskt vara så att en och annan audiofil har halkat in på lite bättre musik via välljudet, men då mer av misstag än något annat.
Men, det är ju så att mången audiofil spalr musik med bra ispelningar, eller sådant man tror är bra inspelningar (vet ett exempel på en skiva som användes som deom för att visa på "bra dynamik", en skiva som nästan helt saknar dynamik. Demo-snubben hade uppenbarlingen inte en aning om hur en inspelning med bra dynamik låter). Alltså, man lyssnar på hur bra det låter, inte på musiken. Och ibland (ofta?) kanske man inte ens tycker att muzaken är speciellt bra. Men fint och imponerande låter det... Du kommer inte att få speciellt många att erkänna att det är på det här sättet, men det är det.
Detdär är ju intressant. Har man anläggningen för att spela upp häftiga ljud eller njuta av musik ? Måste erkänna att jag vid en massa sinus-svep nästan tappade bort musiken ett tag
Max_Headroom skrev:Delvis, ja. Men folk har gasnka dålig musiksmak generellt. Det kan faktiskt vara så att en och annan audiofil har halkat in på lite bättre musik via välljudet, men då mer av misstag än något annat.
genstruktur skrev:petersteindl skrev:Stereophile skrev:...and that perfect summertime track, "O Helga Natt" (O Holy Night), from Proprius Records' Cantate Domino.
Den låten har jag demat ofta på mässor. Tack Bertil Alving. Jag använder ofta Bertil Alvings inspelningar. Bertil finns på forumet men inte så ofta numera. Jag har även haft förmånen att höra många av hans masterband.
Med vänlig hälsning
Peter
Har du någon länk exakt till vilken det är?
Conan skrev:Tangband skrev:Max_Headroom skrev:Delvis, ja. Men folk har gasnka dålig musiksmak generellt. Det kan faktiskt vara så att en och annan audiofil har halkat in på lite bättre musik via välljudet, men då mer av misstag än något annat.
Detdär är ju intressant. Har man anläggningen för att spela upp häftiga ljud eller njuta av musik ? Måste erkänna att jag vid en massa sinus-svep nästan tappade bort musiken ett tag
En musikälskare använder ljudanläggningen till att lyssna på musik. En audiofil använder musik till att lyssna på ljudanläggningen. Det är inte svårare än så och ingen har "fel".Man kan dessutom vara både musikälskare och audiofil samtidigt fast det kan bli lite splittrat.
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Fast den finns väl även digitalt? https://www.discogs.com/Gejoma-Saleya/release/11181825
Den kanske finns digitalt, det har jag inte kollat eftersom jag är nöjd med vad jag har.
Och ja, den är lite slätstruken, medhåll. Men i sweetspot mellan mina datorhögtalare så svänger det ganska bra. Min huvudanläggning är lite "baktung" just nu. Det blev så när jag stoppade SD-fötter under högtalarna. Rent ljudmässigt är det bättre med mer detaljerad bas men samtidigt lite mulligare ljud som inte bidrar till upplevelsen. Ska testa lite andra lösningar i veckan, nu när jag är gräsänkling
/ B
manix skrev:genstruktur skrev:Har du någon länk exakt till vilken det är?
https://open.spotify.com/track/7LsS78P5 ... yd5nc5j5zg
Cantique de Noël (Sung in Swedish), låt nummer 9, även kallad Adams julsång eller O Helga Natt
petersteindl skrev:genstruktur skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Båda är samma inspelning och det är inspelningen ifråga. Det kan dock vara olika masteringar.
Med vänlig hälsning
Peter
Bill50x skrev:goat76 skrev:Inte nödvändigtvis, men de sitter ofta med ljudanläggningar som låter jättefint på gles musik men där ljudet fullständigt brakar ihop när det spelas betydligt tätare musik.
Det är min erfarenhet också. helt plötsligt har hårdmetalrockaren med ny anläggning börjat spela kubansk jazz...
Att spela pling-plongmusik funkar i nästan alla anläggningar, dvs alla känner sig nöjda med vad dom har. Men för dem som önskar skaffa sig en bättre anläggning gäller det att spela komplex musik. Och känna efter: Berör musiken mig? Förstår jag vad den handlar om? Att sitta och lyssna efter hur en cymbal låter leder ingen vart.
/ B
Zeeall skrev:Är det mäzzjass även hemma?
genstruktur skrev:petersteindl skrev:genstruktur skrev:
Båda är samma inspelning och det är inspelningen ifråga. Det kan dock vara olika masteringar.
Med vänlig hälsning
Peter
Okej, det var ju skönt! Är det samma fina ljudkvalité skivan igenom tycker du?
Max_Headroom skrev:Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
Det är ju jag som bestämmer det.
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
För din egen del, ja.
/ B
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Morello skrev:Bara jag som tycker det är ganska problematiskt att tala om god respektive dålig musiksmak; vem bestämmer vad som är bra respektive dåligt? Det torde vara upp till varje enskild lyssnare att avgöra.
För din egen del, ja.
/ B
petersteindl skrev:genstruktur skrev:petersteindl skrev:
Med vänlig hälsning
Peter
Okej, det var ju skönt! Är det samma fina ljudkvalité skivan igenom tycker du?
Ja, det tycker jag. Jag har vissa favoritlåtar.
Jansson skrev:Det finns inget objektivt konsensus som definierar vad som är bra eller dålig musik.
Lika lite som vad som är bra eller dålig konst, bildkonst, teater, film etc etc.
Därför kan en person inte heller ha dålig musiksmak.
Kalejdokom skrev:Kan vi inte bara SLUTA att klaga på vad folk gillar att lyssna på?! Detta ständiga klagande på Diana Krall - vad är det för fel på henne, är det för att hon är kvinna...?
Jag har haft många Halleluja-moment med henne hemma i soffan. Dessutom omger hon sig av idel goda musiker. Jag kan även få feeling av Max Fenders om bara soundet är rätt. Liksom en mässa av Arvo Pärt eller ett gitarrsolo av Gary Moore.
Jag är nog mer inne på att Bad sound kills good musik - eller framförallt tvärt om - att bra ljud livar upp musiken!
Kalejdokom skrev:Kan vi inte bara SLUTA att klaga på vad folk gillar att lyssna på?!
PekkaJohansson skrev:
Förresten, en fråga till Peter: vilken utgåva av "Keith don't go" skriver du om?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Man kan vara både audiofil och ha fantastiskt bra musiksmak - se bara på mig!Hade jag varit mässutställare hade jag passat mig väldigt noga för att spela nivåmaximerad och masteringmosad rock och pop. Hur meningsfullt är det att försöka bedöma en anläggnings kvaliteter med sådan musik - och hur kul är det att lyssna i längden? Även mycket av mässjazzen (och -bluesen!) har, oaktat det musikaliska, brister i form av närmickade och komprimerade produktioner som inte låter lyssnaren få en sann bild av hur musik faktiskt kan låta väl återgiven i en anläggning. Kunskapen om de bästa utgivningarna av olika inspelningar är också begränsad och inte sällan ses senaste utgivningen oavsett kvalitet i skivbackarna. Jag har några gånger satt samman egna demonstrationsskivor och då blir det ofta samma musik som jag spelar i demo- och njutningssyfte hemma: välinspelad vokal 50- och 60-talsjazz, 70- och 80-talselektronika, någon discolåt och några extremt fina AB-inspelningar. Sextiotalspopen, symfonirocken och hårdrocken blir av ljudkvalitetsskäl inte lika väl representerad. Med undantag för AB-inspelningarna är det så gott som uteslutande 80-talsutgåvor på cd. Det blir både roligare musik, bättre ljudkvalitet och mer varierad lyssning än den jag hör på mässorna. Det är ganska kul att notera reaktionerna på mässorna när man spelar en normalt dynamisk inspelning från förr - för att inte tala om högdynamiska inspelningar! Förresten hade HiFi Consult varierad och bra musik i sitt rum i Göteborg senast. Hade de spelat enbart cd och digitala filer hade det varit ännu roligare. Jag köpte efter hemkomst en kompaktskiva från 1987 med samma inspelning av "Toccata och fuga i d-moll" som jag hörde på vinyl i rummet. Det ångrar jag inte.
Förresten, en fråga till Peter: vilken utgåva av "Keith don't go" skriver du om?
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Man kan vara både audiofil och ha fantastiskt bra musiksmak - se bara på mig!Hade jag varit mässutställare hade jag passat mig väldigt noga för att spela nivåmaximerad och masteringmosad rock och pop. Hur meningsfullt är det att försöka bedöma en anläggnings kvaliteter med sådan musik - och hur kul är det att lyssna i längden? Även mycket av mässjazzen (och -bluesen!) har, oaktat det musikaliska, brister i form av närmickade och komprimerade produktioner som inte låter lyssnaren få en sann bild av hur musik faktiskt kan låta väl återgiven i en anläggning. Kunskapen om de bästa utgivningarna av olika inspelningar är också begränsad och inte sällan ses senaste utgivningen oavsett kvalitet i skivbackarna. Jag har några gånger satt samman egna demonstrationsskivor och då blir det ofta samma musik som jag spelar i demo- och njutningssyfte hemma: välinspelad vokal 50- och 60-talsjazz, 70- och 80-talselektronika, någon discolåt och några extremt fina AB-inspelningar. Sextiotalspopen, symfonirocken och hårdrocken blir av ljudkvalitetsskäl inte lika väl representerad. Med undantag för AB-inspelningarna är det så gott som uteslutande 80-talsutgåvor på cd. Det blir både roligare musik, bättre ljudkvalitet och mer varierad lyssning än den jag hör på mässorna. Det är ganska kul att notera reaktionerna på mässorna när man spelar en normalt dynamisk inspelning från förr - för att inte tala om högdynamiska inspelningar! Förresten hade HiFi Consult varierad och bra musik i sitt rum i Göteborg senast. Hade de spelat enbart cd och digitala filer hade det varit ännu roligare. Jag köpte efter hemkomst en kompaktskiva från 1987 med samma inspelning av "Toccata och fuga i d-moll" som jag hörde på vinyl i rummet. Det ångrar jag inte.
Med vänlig hälsning
Pekka
goat76 skrev:Pekka, jag tror att du likt många andra har en felaktig uppfattning av ljudkvalitén på rockinspelningar. Klart att det inom den genren finns inspelningar av skiftande kvalitet men den är inte värre än andra typer av musik.
Det du nog uppfattar som dåligt ljud är att rock ofta består av flertalet instrument som bråkar om samma frekvenser, bastrumman bråkar med basgitarren och den bråkar i sin tur med gitarren/gitarrerna. Sen kanske en halvskrikande sångare på det, ja då blir det mycket på en gång och det ställer ljudteknikern på prov. Om du fick möjlighet att höra dessa inspelningar i enskilda separata spår så tror jag du lättare skulle förstå att det inte handlar om sämre ljudkvalité.
Detta ställer högre krav på ljudanläggningen och kommer lätt avslöja om den inte klarar av att separera instrumenten och det blir då grötigt och svårlyssnat.
Jag förstår mycket väl varför den typen av musik inte används på mässorna då man inte vill avslöja ljudsystemets tillkortakommanden. Det hade dock varit intressant om alla demos på en mässa körde en mer komplicerad inspelning, då kanske man skulle få en helt annan uppfattning om vilken av ljudanläggningarna som verkligen var bäst.
Tell skrev:Ett problem jag tycker med all den där jazzen o 70-tals-rocken som audiofiler verkar gilla är att det saknas dynamik i frekvensledden, alltså att det saknas så mycket rolig djupbas. O så är det så tråkigt imperfekt analogt också
Så dra på typ lite Tipper eller Hedflux på mässorna vetja, komplex musik där alla frekvenser får vara med o leka. Visst att det är en del kompressorer med i leken, men satan vad fint det låter ändå
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Pekka, jag tror att du likt många andra har en felaktig uppfattning av ljudkvalitén på rockinspelningar. Klart att det inom den genren finns inspelningar av skiftande kvalitet men den är inte värre än andra typer av musik.
Det du nog uppfattar som dåligt ljud är att rock ofta består av flertalet instrument som bråkar om samma frekvenser, bastrumman bråkar med basgitarren och den bråkar i sin tur med gitarren/gitarrerna. Sen kanske en halvskrikande sångare på det, ja då blir det mycket på en gång och det ställer ljudteknikern på prov. Om du fick möjlighet att höra dessa inspelningar i enskilda separata spår så tror jag du lättare skulle förstå att det inte handlar om sämre ljudkvalité.
Detta ställer högre krav på ljudanläggningen och kommer lätt avslöja om den inte klarar av att separera instrumenten och det blir då grötigt och svårlyssnat.
Jag förstår mycket väl varför den typen av musik inte används på mässorna då man inte vill avslöja ljudsystemets tillkortakommanden. Det hade dock varit intressant om alla demos på en mässa körde en mer komplicerad inspelning, då kanske man skulle få en helt annan uppfattning om vilken av ljudanläggningarna som verkligen var bäst.
goat76,
Jag tror att du missuppfattar vad jag skriver, alternativt att du själv inte har hört skillnader mellan goda och mindre goda inspelningar i deras fulla utsträckning. Du gör antaganden som tyder på båda alternativen. Det är dessutom ganska förmätet att använda ett uttryck som "felaktig uppfattning om ljudkvalitén".
Låt oss därför börja med att övergripande definiera god ljudkvalitet eller bra ljud som bredbandigt, lågdistorderande, dynamiskt och klangmässigt hyggligt naturligt. Inte många rockproduktioner lever upp till dessa krav. För den som har intresserat sig för inspelningshistorien torde det inte råda något som helst tvivel om att andelen riktigt välljudande inspelningar genom åren är betydligt större på konst- och jazzmusiksidan än på pop- och rocksidan.
Det problem du adresserar - att inte alla musiker och producenter förmår att arrangera musik så att stämmorna harmonierar och inte konkurrerar om samma utrymme - är bara en del av problemet med dåliga rock- och popinspelningar. Det handlar om trasiga mikrofoner, bristande akustisk förankring, tafflig elektronikkedja, ännu taffligare mixerbord, analoga band- på bandinspelningar, kassa effektburkar (inte sällan av vintagetyp), dålig lyssning och på senare tid återgång till vinylmediet.
Jag har under de senaste dryga tio åren systematiskt lyssnat till och tekniskt jämfört inspelningar i de mest skilda stilar på olika utgåvor. Jag lyssnar för övrigt i de mest välljudande miljöer som står att finna och som tillåter mig att höra även små skillnader mellan utgåvor. Mina kommentarer rör inte skillnader mellan enskilda spår och slutmixar (som är två helt skilda saker) eller huruvida någon upplever inspelningar som grötiga på grund av eventuell bristande återgivningskvalitet - ytterligare ett konstigt antagande från din sida. Det jag skriver om är helt enkelt de högst bristfälliga produktioner som är vanliga inom rock och pop och som vid sidan av ovanstående på senare år beror på tilltagande processering och bristande förståelse för skillnaden mellan begreppen sound och ljudkvalitet.
De riktigt bra rock- och popinspelningar som ändå finns har jag i min ägo och jag vårdar dem ömt. De är oftast gjorda på 1950-talet, sent 1970-tal och tidigt 1980-tal och utgivna på cd mellan 1982 och 1990. Av detta följer att de är antingen fåkanalsinspelningar med ytterst liten processering eller från analogerans sista höjdpunkt innan digitaltekniken kom. Även mellan dessa finns skillnader och jag har valt de yppersta.
Edit: Har ännu inte läst det inlägg du gjorde samtidigt som jag skrev ovanstående!
Med vänlig hälsning
Pekka
nigthdreamerssky skrev:Fast du har väl självklart använt en neutral pickup på vinylskivor..?
Sedan kanske man behöver gilla rockmusik för att kunna stå ut med att det inte alltid är perfekta inspelningar.. tänk om David Bowie´s album Scary Monsters hade varit bättre inspelad än vad den nu är (tänker då på originalinspelningen, ej den nya remastrade) Tycker de tidigare Bowie skivorna är bättre inspelade.
PekkaJohansson skrev:nigthdreamerssky skrev:Fast du har väl självklart använt en neutral pickup på vinylskivor..?
Sedan kanske man behöver gilla rockmusik för att kunna stå ut med att det inte alltid är perfekta inspelningar.. tänk om David Bowie´s album Scary Monsters hade varit bättre inspelad än vad den nu är (tänker då på originalinspelningen, ej den nya remastrade) Tycker de tidigare Bowie skivorna är bättre inspelade.
Ja, jag är självklart angelägen om att kombinationen av pick-up och RIAA-steg ska ge neutral återgiving. Så har jag lyssnat i tjugo år och det låter mig höra skillnader mellan vinylmastringar och -pressningar.
Du gör ytterligare ett helt onödigt och grundlöst antagande i andra stycket! Jag är sedan barnsben stort rock- och popfan och växte upp med Beatles, Beach Boys och Johnny Cash samt Kiss och Sweet. Det är ingen tillfällighet att jag har valt devisen "kan inte leva utan pop" under mina inlägg. Min hyggligt stora skivsamling (måhända en lätt underdrift) består till 97 procent av rock och pop. Jag hobbyforskar, lyssnar och föreläser om pop och rock från 1935 till 1995 och i någon mån även senare. Just min kärlek till populärmusiken har lett till ett närmast maniskt intresse för ljudkvaliteten på skivorna. Att dessa skivor generellt låter sämre än andra genrer kunde ingen beklaga mer än ett popfan som jag. Det innebär krasst att jag inte kan spela min favoritmusik så starkt som jag skulle vilja. Distorsionsnivån sätter gränsen långt före öron och anläggning.
Läs gärna vad jag har skrivit tidigare i ämnet på forumet och se gärna mina inlägg i tråden "Sista skivinköpet"! Med detta sagt önskar jag dig välkommen till Faktiskt!
Med vänlig hälsning
Pekka
nigthdreamerssky skrev:Oj då, trampade jag dig på tårna bara för att jag råkade missa citatet undertill om pop, men det finns ju de som lyssnar på pop men inte gillar rock..
Sedan förstår jag inte varför det skulle vara självklart att se sig runt om i forumet vad du har skrivit innan jag lägger en kommentar på ett inlägg som du skrivit. Händelsevis råkade jag kika in i en av trådarna på best of innan jag återkom för att läsa ditt svar; där jag la märke till att du skrivit inlägg bla om Beatles etc.
Du har missat en del gällande vinyllyssnande genom att bara använda neutral pickup anser väl jag då..
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Pekka, jag tror att du likt många andra har en felaktig uppfattning av ljudkvalitén på rockinspelningar. Klart att det inom den genren finns inspelningar av skiftande kvalitet men den är inte värre än andra typer av musik.
goat76,
Jag tror att du missuppfattar vad jag skriver, alternativt att du själv inte har hört skillnader mellan goda och mindre goda inspelningar i deras fulla utsträckning. Du gör antaganden som tyder på båda alternativen. Det är dessutom ganska förmätet att använda ett uttryck som "felaktig uppfattning om ljudkvalitén".
Låt oss därför börja med att övergripande definiera god ljudkvalitet eller bra ljud som bredbandigt, lågdistorderande, dynamiskt och klangmässigt hyggligt naturligt. Inte många rockproduktioner lever upp till dessa krav. För den som har intresserat sig för inspelningshistorien torde det inte råda något som helst tvivel om att andelen riktigt välljudande inspelningar genom åren är betydligt större på konst- och jazzmusiksidan än på pop- och rocksidan.
Det problem du adresserar - att inte alla musiker och producenter förmår att arrangera musik så att stämmorna harmonierar och inte konkurrerar om samma utrymme - är bara en del av problemet med dåliga rock- och popinspelningar. Det handlar om trasiga mikrofoner, bristande akustisk förankring, tafflig elektronikkedja, ännu taffligare mixerbord, analoga band- på bandinspelningar, kassa effektburkar (inte sällan av vintagetyp), dålig lyssning och på senare tid återgång till vinylmediet.
Jag har under de senaste dryga tio åren systematiskt lyssnat till och tekniskt jämfört inspelningar i de mest skilda stilar på olika utgåvor. Jag lyssnar för övrigt i de mest välljudande miljöer som står att finna och som tillåter mig att höra även små skillnader mellan utgåvor. Mina kommentarer rör inte skillnader mellan enskilda spår och slutmixar (som är två helt skilda saker) eller huruvida någon upplever inspelningar som grötiga på grund av eventuell bristande återgivningskvalitet - ytterligare ett konstigt antagande från din sida. Det jag skriver om är helt enkelt de högst bristfälliga produktioner som är vanliga inom rock och pop och som vid sidan av ovanstående på senare år beror på tilltagande processering och bristande förståelse för skillnaden mellan begreppen sound och ljudkvalitet.
De riktigt bra rock- och popinspelningar som ändå finns har jag i min ägo och jag vårdar dem ömt. De är oftast gjorda på 1950-talet, sent 1970-tal och tidigt 1980-tal och utgivna på cd mellan 1982 och 1990. Av detta följer att de är antingen fåkanalsinspelningar med ytterst liten processering eller från analogerans sista höjdpunkt innan digitaltekniken kom. Även mellan dessa finns skillnader och jag har valt de yppersta.
Edit: Har ännu inte läst det inlägg du gjorde samtidigt som jag skrev ovanstående!
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Hade jag varit mässutställare hade jag passat mig väldigt noga för att spela nivåmaximerad och masteringmosad rock och pop. Hur meningsfullt är det att försöka bedöma en anläggnings kvaliteter med sådan musik - och hur kul är det att lyssna i längden? Även mycket av mässjazzen (och -bluesen!) har, oaktat det musikaliska, brister i form av närmickade och komprimerade produktioner som inte låter lyssnaren få en sann bild av hur musik faktiskt kan låta väl återgiven i en anläggning.
goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Överdrivet komprimerade musikproduktioner finns det gott om men jag tror inte det har drabbat rockmusik i någon större grad än andra musikstilar.
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:Överdrivet komprimerade musikproduktioner finns det gott om men jag tror inte det har drabbat rockmusik i någon större grad än andra musikstilar.
Tack för fortsatt trevlig och sansad diskussion! Att tro är inte detsamma som att veta! Överdriven komprimering har drabbat rockmusik i betydligt högre utsträckning än andra musikstilar - i alla led av inspelningsprocessen! Har du jämfört jazz från omkring 1964 med Beatles, Stones, Searchers, Kinks och annat från samma tid? Det har jag gjort i drygt ett decennium - och jag är som sagt ingen riktig jazzkatt! Bortsett från medveten dynamisk komprimering har rockmusiken i betydligt större utsträckning drabbats av de orenheter i inspelningskedjan som jag nämnde tidigare. Den som vill höra rimligt dynamisk rock är hänvisad till några få inspelningar med Chuck Berry och Buddy Holly från 1950-talet, lite Cliff Richard, Elvis och Beach Boys från tidigt 1960-tal och inspelningar med grupper som Saga och Marillion från första halvan av 80-talet. Finns en del 70-talssaker som är helt ok också som Sabbaths och Purples tidiga samt Kraftwerk från 1977 till 1983. Oförstörda disco- och filmmusiksaker från 70- och 80-talet kan låta bra också. Apropå Bowie är den japanska förstautgåvan av "Let's dance" en av få kompaktskivor som låter bäst från den uppgående solens land. Jo, Beach Boys-utgåvorna på Pastmasters från 1989 piskar allt annat. Ber om ursäkt för att detta av nödvändighet blir en extremt kort och ofullständig resumé av den inspelade rock- och popmusikhistorien!
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:goat76 skrev:PekkaJohansson skrev:Överdrivet komprimerade musikproduktioner finns det gott om men jag tror inte det har drabbat rockmusik i någon större grad än andra musikstilar.
Tack för fortsatt trevlig och sansad diskussion! Att tro är inte detsamma som att veta! Överdriven komprimering har drabbat rockmusik i betydligt högre utsträckning än andra musikstilar - i alla led av inspelningsprocessen! Har du jämfört jazz från omkring 1964 med Beatles, Stones, Searchers, Kinks och annat från samma tid? Det har jag gjort i drygt ett decennium - och jag är som sagt ingen riktig jazzkatt! Bortsett från medveten dynamisk komprimering har rockmusiken i betydligt större utsträckning drabbats av de orenheter i inspelningskedjan som jag nämnde tidigare. Den som vill höra rimligt dynamisk rock är hänvisad till några få inspelningar med Chuck Berry och Buddy Holly från 1950-talet, lite Cliff Richard, Elvis och Beach Boys från tidigt 1960-tal och inspelningar med grupper som Rush, Saga och Marillion från första halvan av 80-talet. Finns en del 70-talssaker som är helt ok också som Sabbaths och Purples tidiga samt Kraftwerk från 1977 till 1983. Oförstörda disco- och filmmusiksaker från 70- och 80-talet kan låta bra också. Apropå Bowie är den japanska förstautgåvan av "Let's dance" en av få kompaktskivor som låter bäst från den uppgående solens land. Jo, Beach Boys-utgåvorna på Pastmasters från 1989 piskar allt annat även om fallerar delvis på grund av vinylöverföringar av några spår. Ber om ursäkt för att detta av nödvändighet blir en extremt kort och ofullständig resumé av den inspelade och återutgivna rock- och popmusikhistorien!
Med vänlig hälsning
Pekka
Ted_B skrev:Jag skulle gärna läsa en längre utläggning av dina erfarenheter om olika inspelningar.
https://kb.roonlabs.com/Dynamic_Range skrev:As with Volume Leveling Roon's dynamic range calculation is done based on R128 standards. In technical terms, Roon's "Dynamic Range" is the same as R128's "Loudness Range".
Användare som besöker denna kategori: Eri och 17 gäster