Moderator: Redaktörer
JB skrev:Det är bara att handla ett trevligt externt USB-ljudkort och installera drivrutinerna som följer med, alternativt ladda hem dom från tillverkarens hemsida, sedan väljer du bara i "Inställningar / System / Ljud" (ifall du kör Windows 10) att ditt nya ljudkort ska vara standarduppspelningsenhet så bör allt fungera. Vissa musikuppspelare har dessutom stöd för ASIO och WASAPI (brukar gå att välja i listan för val av uppspelningsenhet i programmet isåfall) för att få bästa möjliga ljudkvalitet.
darkg skrev:Det kan hända att analogutgången duger bra. Om inte så kan du ta ut signalen digitalt till en DAC, via usb (potentiellt bäst) eller optiskt (ingen risk för jordloopar å sånt). Man byter nog sällan det interna ljudkortet, som nog inte är en separat komponent ens.
Baffel skrev:darkg skrev:Det kan hända att analogutgången duger bra. Om inte så kan du ta ut signalen digitalt till en DAC, via usb (potentiellt bäst) eller optiskt (ingen risk för jordloopar å sånt). Man byter nog sällan det interna ljudkortet, som nog inte är en separat komponent ens.
Nu blir det lurigt. Den lilla rörförstärkaren. så analog det kan bli , kan enbart gå via analogutgången (hörluraruttaget) vad jag vet, men kan man ta ut signalen digitalt via en DAC och sedan konvertera den analogt?
DAC vs nytt ljudkort? Som sagt beskriv gärna grundligt.
darkg skrev:Baffel skrev:darkg skrev:Det kan hända att analogutgången duger bra. Om inte så kan du ta ut signalen digitalt till en DAC, via usb (potentiellt bäst) eller optiskt (ingen risk för jordloopar å sånt). Man byter nog sällan det interna ljudkortet, som nog inte är en separat komponent ens.
Nu blir det lurigt. Den lilla rörförstärkaren. så analog det kan bli , kan enbart gå via analogutgången (hörluraruttaget) vad jag vet, men kan man ta ut signalen digitalt via en DAC och sedan konvertera den analogt?
Ja, det är i det här fallet väsentligen samma sak! En "låda" mellan dator och förstärkaren. DAC betyder just digital-analog-omvandlare (converter). Men det kan ju hända att analogutgången på datorn är bra nog. Då behövs / hjälper inte ljudkort (dac).
Baffel skrev:darkg skrev:Baffel skrev:
Ja, det är i det här fallet väsentligen samma sak! En "låda" mellan dator och förstärkaren. DAC betyder just digital-analog-omvandlare (converter). Men det kan ju hända att analogutgången på datorn är bra nog. Då behövs / hjälper inte ljudkort (dac).
Kollade just upp detta med DAC. , reviderade mitt inlägg ovan. Nu hänger jag med.
Men då är vi ju tillbaka till ruta 1 igen. Hur ska jag veta om analogutgången duger utan uppgradering av DAC?
JB skrev:DAC och ljudkort är ungefär samma sak, både en DAC och ett ljudkort har inbyggd DAC, men ett ljudkort har lite mer funktioner inkl DSP och ofta även Line/Mick ingång (vilket är bra om du även vill kunna spela in på datorn från tex en skivspelare eller CD-spelare eller liknande). Men rena DAC'ar brukar vara rätt dyra då jag gissar på att det är en smalare målgrupp som köper dom?
Baffel skrev:JB skrev:DAC och ljudkort är ungefär samma sak, både en DAC och ett ljudkort har inbyggd DAC, men ett ljudkort har lite mer funktioner inkl DSP och ofta även Line/Mick ingång (vilket är bra om du även vill kunna spela in på datorn från tex en skivspelare eller CD-spelare eller liknande). Men rena DAC'ar brukar vara rätt dyra då jag gissar på att det är en smalare målgrupp som köper dom?
DAC vs....Men duger den analoga utgången, hörlursutgången på datorn, för att få hyfsat ljud i högtalarna om man installerar nytt ljudkort i datorn? Är en DAC då överflödig?
JB skrev:Största problemet med att köra analogt från inbyggda ljudkort brukar vara rätt hög brusnivå samt störningar från andra komponenter i datorn, speciellt grafikkortet. Man brukar tex kunna höra när man flyttar runt muspekaren eller maximerar fönster osv. Men det kan såklart skilja en hel del på kvalitet mellan olika inbyggda ljudkort också, så du får helt enkelt testa och se hur det presterar. Om du har en kontrollpanel för ljudet (klicka på "pil upp" ikonen längst ner till höger på startmenyn och kolla om det dyker upp något där) så brukar man ibland kunna välja om den analoga utgången ska fungera som hörlursutgång eller line-out, välj isåfall line-out.
Tell skrev:JB skrev:Största problemet med att köra analogt från inbyggda ljudkort brukar vara rätt hög brusnivå samt störningar från andra komponenter i datorn, speciellt grafikkortet. Man brukar tex kunna höra när man flyttar runt muspekaren eller maximerar fönster osv. Men det kan såklart skilja en hel del på kvalitet mellan olika inbyggda ljudkort också, så du får helt enkelt testa och se hur det presterar. Om du har en kontrollpanel för ljudet (klicka på "pil upp" ikonen längst ner till höger på startmenyn och kolla om det dyker upp något där) så brukar man ibland kunna välja om den analoga utgången ska fungera som hörlursutgång eller line-out, välj isåfall line-out.
Det där är ju sällan dock ett problem. Det är säkert 10-15 år sen jag hörde störningar ifrån nåt datorljudkort. O den DACen som sitter i datorer nuförtiden (och mobilen för den delen också) är ju så bra som det kan gå, så tycker TS bah kan köra på o koppla in valfri anläggning i datorn o njuta av sin musik
Baffel skrev:Tell skrev:JB skrev:Största problemet med att köra analogt från inbyggda ljudkort brukar vara rätt hög brusnivå samt störningar från andra komponenter i datorn, speciellt grafikkortet. Man brukar tex kunna höra när man flyttar runt muspekaren eller maximerar fönster osv. Men det kan såklart skilja en hel del på kvalitet mellan olika inbyggda ljudkort också, så du får helt enkelt testa och se hur det presterar. Om du har en kontrollpanel för ljudet (klicka på "pil upp" ikonen längst ner till höger på startmenyn och kolla om det dyker upp något där) så brukar man ibland kunna välja om den analoga utgången ska fungera som hörlursutgång eller line-out, välj isåfall line-out.
Det där är ju sällan dock ett problem. Det är säkert 10-15 år sen jag hörde störningar ifrån nåt datorljudkort. O den DACen som sitter i datorer nuförtiden (och mobilen för den delen också) är ju så bra som det kan gå, så tycker TS bah kan köra på o koppla in valfri anläggning i datorn o njuta av sin musik
Jag kommer testa mig fram. Uppgradering av internt ljudkort kan jag ju pröva. DAC mja. DAC som kostar över 10 000 kr. Ja hua hua. Grundsignalen från datorn till DACen är väl vad den är. 10 000 kr, vad skulle hjälpa till den signalen? I framtiden när datorer/internet blir vassare så kanske men i dagsläget?
Tell skrev:Baffel skrev:Tell skrev:
Jag kommer testa mig fram. Uppgradering av internt ljudkort kan jag ju pröva. DAC mja. DAC som kostar över 10 000 kr. Ja hua hua. Grundsignalen från datorn till DACen är väl vad den är. 10 000 kr, vad skulle hjälpa till den signalen? I framtiden när datorer/internet blir vassare så kanske men i dagsläget?
Njä inte ens i framtiden. Det är ju inte datorer eller internet som behöver bli bättre, det är våra öron o det lär ju inte ske på ett rätt bra tag om man säger så.
Baffel skrev:Tell skrev:Baffel skrev:
Njä inte ens i framtiden. Det är ju inte datorer eller internet som behöver bli bättre, det är våra öron o det lär ju inte ske på ett rätt bra tag om man säger så.
Ett citat värdig musikutrustning ala 1920, 30, 40, 50, 60 - tal osv. Har det inte skett ganska så radikala förändringar de senaste 20 åren?
Det du säger rätt bra tag har ju visat sig vara att ett rätt så kort tag vad det gäller IT utvecklingen gäller.
dewpo skrev:Ljudkvalitén från en dator brukar vara i paritet men kvalitén i övrigt![]()
Med andra ord premiumdator ’moderkort’, Premium kvalité på det inbyggdaljudet,
Skräpdator, Skräpkvalité på ljudet![]()
Ett citat värdig musikutrustning ala 1920, 30, 40, 50, 60 - tal osv. Har det inte skett ganska så radikala förändringar de senaste 20 åren?
Det du säger rätt bra tag har ju visat sig vara att ett rätt så kort tag vad det gäller IT utvecklingen gäller.
Det jag menar är att den mycket av ljudprodukter nuförtiden så som DACar är så pass bra att eventuella förbättringar inte går att höra av ett mänskligt öra. T ex så finns det ju inge praktisk skillnad på en DAC med SNR på 95dB o en på 120dB då ingen ändå sitter i ett så extremt tyst rum o lyssnar så extremt högt. Vi är alltså uppe på diminishing returns-området när det gäller många prylar.
Baffel skrev:Tell skrev:Baffel skrev:
Det jag menar är att den mycket av ljudprodukter nuförtiden så som DACar är så pass bra att eventuella förbättringar inte går att höra av ett mänskligt öra. T ex så finns det ju inge praktisk skillnad på en DAC med SNR på 95dB o en på 120dB då ingen ändå sitter i ett så extremt tyst rum o lyssnar så extremt högt. Vi är alltså uppe på diminishing returns-området när det gäller många prylar.
Oki, men varför denna enorma prisskillnad mellan olika DACar?
Oki, men varför denna enorma prisskillnad mellan olika DACar?
För att det säljer. Folk tror fortfarande att ju mer pengar om slänger på nåt desto bättre blir det. Placebon kickar in alltså.
O sen finns det iofs DACar med fler funktioner, bättre byggkvalle osv o det brukar ju också kunna kosta lite extra.
Baffel skrev:dewpo skrev:Ljudkvalitén från en dator brukar vara i paritet men kvalitén i övrigt![]()
Med andra ord premiumdator ’moderkort’, Premium kvalité på det inbyggdaljudet,
Skräpdator, Skräpkvalité på ljudet![]()
Men har olika datorer , standard till premium ,samma grundkod för ljudet dock att premiummodellerna av dator har bättre ljudkort?. Ett ljudkort som du på ett billigt sätt kan uppgradera, externt, eller internt i den billigaste av datorer. ? Dvs finns det en grundstandard för en ursprunglig signal i datorer eller inte? Alltså det som sker innan ljudkortet,. Eller är den signalen likt en traditionell förförstärkare , som kan vara olika i kvalité (ja jag vet det låter helt knas det jag säger nu men jag undrar bara)
dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer![]()
Tell skrev:dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer![]()
Ja det där har jag läst förr om typ Windows Vista. Dom har ju uppdaterat sin ljudhantering sen dess, så VET du att det fortfarande är "ganska ruttna algoritmer" eller är det nånting som bara råkar hänga med från förr? Själv hör jag iaf inga problem oavsett vilken samplerate musiken jag spelar upp är i och oavsett vad Windows är inställt på.
dewpo skrev:Tell skrev:dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer![]()
Ja det där har jag läst förr om typ Windows Vista. Dom har ju uppdaterat sin ljudhantering sen dess, så VET du att det fortfarande är "ganska ruttna algoritmer" eller är det nånting som bara råkar hänga med från förr? Själv hör jag iaf inga problem oavsett vilken samplerate musiken jag spelar upp är i och oavsett vad Windows är inställt på.
Min källa är denna http://archimago.blogspot.com/2015/11/measurements-windows-10-audio-stack.html, Jag vet inte hur pålitlig den är eller om Microsoft har uppdaterat ljudkjedjan dock.
dewpo skrev:Tell skrev:dewpo skrev:Nej, Mjukvaran kan spöka vid uppspelning. Windows samplar nog om 16/44 till 16/48 ganska rutinmässigt, Och med ganska ruttna algoritmer![]()
Min källa är denna http://archimago.blogspot.com/2015/11/measurements-windows-10-audio-stack.html, Jag vet inte hur pålitlig den är eller om Microsoft har uppdaterat ljudkjedjan dock.
RogerGustavsson skrev:
4. Datorernas operativsystem kan ställa till en del, främst äldre operativsystem. I regel vill man undvika att det görs så mycket förändringar av signaler genom datorn, att de konverteras i onödan mellan olika format och liknande. Om man kör Spotify eller Tidal, ställer man in 16/44.1 och så stänger man av "förbättringar" i ljudinställningar.
.
RogerGustavsson skrev:Fast den länken handlar väl om uppsampling?
Tangband skrev:RogerGustavsson skrev:Fast den länken handlar väl om uppsampling?
Läs gärna hela artikeln.
Rogergustavsson- jag menade inte att dissa Windows men jag blir så förbannad att saker och ting inte blivit bättre på 30 år. Windows hör inte hemma i ett seriöst ljudsystem.
Baffel skrev:Mycket intressant. Tackar för alla svar!
Nu har jag att fundera på. Steg 1 efter inköp av rör en kabel, sen tar jag det därifrån. Smarta idéer och förslag i denna tråd! Som jag kanske sa, detta är inte ämnat att vara en lösning för finlir i de högre HiFi sfärerna. Trots det så vill jag att det ska låta hyfsat. Det blir rörförstärkaren, några små högtalare och en aktiv liten sub.
Hur är egentligen kvalitén på ljudet som Spotify levererar (finns säkert redan en tråd om det) ? Har för mig att det varit snack om det. Allmänt gällande kvalitén på moderna ljud in och uppspelningar (från tex radiostationer,även nyproducerade cd- skivor) tror jag Ingvar Öhman var förbannad på. Fast IÖ är väl förbannad på det mesta verkar det som. Jag fick mig en åthutning igår av nämnde när jag kommenterade att de flesta människor vill placera sin soffa i vardagsrummet nära en vägg.
Morello skrev:Med risk för att bli tjatig - problemet med Spotify och TIdal är att de är nedlusade med dynamiskt stympade "remasters". För all populärmusik producerad före cirka 1990 gäller alltså CD, alternativt filer extraherade från CD.
dewpo skrev:Morello skrev:Med risk för att bli tjatig - problemet med Spotify och TIdal är att de är nedlusade med dynamiskt stympade "remasters". För all populärmusik producerad före cirka 1990 gäller alltså CD, alternativt filer extraherade från CD.
Är Master-versionerna på Tidal lika illa Mastrade som standard-versionerna?
Lyssnar just nu på "VAN MORRISON - THE PROPHET SPEAKS" från Tidal via Roon och tycker att det låter okej
Tell skrev:Baffel: Ta det folk skriver med en liten nypa salt. Det här med "dynamiskt stympande remasters" kan såklart låta sämre, men inte så illa som folk här får det att låta som. Och 320kbps OGG vorbis är transparent i 98 fall av 100, finns såvitt jag sett inga vettiga studier som visar att det skulle vara ens i närheten av lätt att höra skillnad på Spotify och CD (sålänge det är samma master) ens på en apdyr anläggning. Så alltså, lyssna inte på vad dom lite skadade gubbarna här tycker o bilda en uppfattning efter vad dom säger, utan dra igång spotify lyssna själv, och är du nöjd så är det bah köra på!
För egentligen så är det som spelar absolut mest roll för din njutning är hur det musikaliska låter, sen i andra hand är det högtalarna och rummet, i tredje hand mastern, i femtonde hand så är det förstärkare, DAC och bitrate, och i trettionde hand kommer nog dom där kablarna.
JB skrev:Medhåll!
Är det något som eventuellt kommer att hörbart flaska så är det inbyggda ljudkortet, men som någon nämnde tidigare så har inbyggda ljudkort blivit bättre på senare år så det kan mycket väl vara fullt tillräckligt bra.
Din rörförstärkare kommer garanterat att färga ljudet 10 ggr mer än resterande steg i kedjan så att slänga tiotusentals kronor på uppgraderingar som förmodligen knappt kommer att ge en 1% (och av dom flesta inte ens hörbar) förbättring skulle jag påstå vore att slänga pengarna i sjön iaf.
Morello skrev:Tell skrev:Baffel: Ta det folk skriver med en liten nypa salt. Det här med "dynamiskt stympande remasters" kan såklart låta sämre, men inte så illa som folk här får det att låta som. Och 320kbps OGG vorbis är transparent i 98 fall av 100, finns såvitt jag sett inga vettiga studier som visar att det skulle vara ens i närheten av lätt att höra skillnad på Spotify och CD (sålänge det är samma master) ens på en apdyr anläggning. Så alltså, lyssna inte på vad dom lite skadade gubbarna här tycker o bilda en uppfattning efter vad dom säger, utan dra igång spotify lyssna själv, och är du nöjd så är det bah köra på!
För egentligen så är det som spelar absolut mest roll för din njutning är hur det musikaliska låter, sen i andra hand är det högtalarna och rummet, i tredje hand mastern, i femtonde hand så är det förstärkare, DAC och bitrate, och i trettionde hand kommer nog dom där kablarna.
Den som inte tycker att remasters(loudness war) låter illa behöver garanterat inte bekymra sig om snålkodning (som spotify använder) och inte heller välja elektronik med större omsorg; det vore att sila mygg och svälja elefanter!
Baffel skrev:Ska väl dessutom lura vidare på små högtalare, med en utgång för extern aktiv sub. Det är en annan tråd.
Tell skrev:Ett par Ino Audio piP kanske? Fast det kanske ligger lite över budget för en datoranläggning?
Baffel skrev:JB skrev:Medhåll!
Är det något som eventuellt kommer att hörbart flaska så är det inbyggda ljudkortet, men som någon nämnde tidigare så har inbyggda ljudkort blivit bättre på senare år så det kan mycket väl vara fullt tillräckligt bra.
Din rörförstärkare kommer garanterat att färga ljudet 10 ggr mer än resterande steg i kedjan så att slänga tiotusentals kronor på uppgraderingar som förmodligen knappt kommer att ge en 1% (och av dom flesta inte ens hörbar) förbättring skulle jag påstå vore att slänga pengarna i sjön iaf.
Måste ändå förvara lillbettan, rörförstärkaren. Visst, det är inte många watt hon producerar, men de är rena och balanserade. Byggt av någon känd rörpulis som bodde i Hallonbergen, sthlm (en välkänd gube i rörkretsar ). Den har spelat skiten ur förstärkare för typ 5000 kr, så helt kattskit är det inte. Färga ljudet gör väl alla rörförstärkare?.
Baffel skrev:Tell skrev:Ett par Ino Audio piP kanske? Fast det kanske ligger lite över budget för en datoranläggning?
Du skojar. Nop. Nya rör för en 500 kr för att sparka igång lillbettan, någon aktiv liten beg sub typ Audio Pro för en tusing . Några små närfältshögtalare för en dryg tusing, kanske lite mer. Så Ino Audio piP finns inte på kartan.
Detta är ett projekt enbart för att igång hyfsad kvalitet på musik i min lilla sommarstuga.Det handlar inte om det yppersta HiFI ljudet. Dyra ljudkort och dito DACar finns inte på kartan. Är bara nyfiken på om det finns något billigt som kan förbättra, och jag har fått massvis av bra tips!
JB skrev:Baffel skrev: Det jag syftade på var att om man gillar rörförstärkare så har man förmodligen inte den inställningen att ljudet måste vara helt 100% transparent för att vara acceptabelt, och därmed behöver det förmodligen inte vara en dealbreaker ifall några andra delar i kedjan färgar ljudet minimalt också. Även jag har den inställningen att inte dissa saker som färgar ljudet innan jag lyssnat ifall jag gillar färgningen eller inte
Baffel skrev:JB skrev:Baffel skrev: Det jag syftade på var att om man gillar rörförstärkare så har man förmodligen inte den inställningen att ljudet måste vara helt 100% transparent för att vara acceptabelt, och därmed behöver det förmodligen inte vara en dealbreaker ifall några andra delar i kedjan färgar ljudet minimalt också. Även jag har den inställningen att inte dissa saker som färgar ljudet innan jag lyssnat ifall jag gillar färgningen eller inte
Minns du dessa bisarra Equalizer som var så poppis på 80-talet i Hifianläggnigar? Man meckade som tusan men dem. Helt borta idag av den mycket enkla anledningen att vi vill ha ett ren opåvekrad signal till högtalarna. Finns ens loudnessknappen kvar på moderna förstärkare?
JB skrev:
Jodå dom minns jag, inte från när dom var poppis eftersom jag föddes 1984, men folk har ju använt dom som garageanläggningar och liknande på senare år, för det är väl där alla 80-tals grejer finns nuförtiden då nästan allt som tillverkades på 80-talet var plastigt och billigt med "back to the future" design?![]()
Ingenting folk vill ha i vardagsrummet längre kanske.
Baffel skrev:JB skrev:Baffel skrev: Det jag syftade på var att om man gillar rörförstärkare så har man förmodligen inte den inställningen att ljudet måste vara helt 100% transparent för att vara acceptabelt, och därmed behöver det förmodligen inte vara en dealbreaker ifall några andra delar i kedjan färgar ljudet minimalt också. Även jag har den inställningen att inte dissa saker som färgar ljudet innan jag lyssnat ifall jag gillar färgningen eller inte
Minns du dessa bisarra Equalizer som var så poppis på 80-talet i Hifianläggnigar? Man meckade som tusan men dem. Helt borta idag av den mycket enkla anledningen att vi vill ha ett ren opåvekrad signal till högtalarna. Finns ens loudnessknappen kvar på moderna förstärkare?
Ren opåverkad signal vs en billig lösning där rören lyser på bordet , tänk i dessa juletider. Ljuset sprider sin glans. Självklart färgat ljud, men om man gillar det ljudet, så? Jag gillar det och bryr mig inte så mycket om det är "äkta HiFi"
Baffel skrev:JB skrev:
Jodå dom minns jag, inte från när dom var poppis eftersom jag föddes 1984, men folk har ju använt dom som garageanläggningar och liknande på senare år, för det är väl där alla 80-tals grejer finns nuförtiden då nästan allt som tillverkades på 80-talet var plastigt och billigt med "back to the future" design?![]()
Ingenting folk vill ha i vardagsrummet längre kanske.
Fast gamla , fungerande förstärkare , eller främst receivers (för er unga så kan farbror berätta att en receiver var en förstärkare och radio i ett) från 70-80 talet säljs för ett ganska så högt pris nu. De kan säkerligen inte matcha det som finns idag, till samma pris , men nostalgin vinner väl i många fall över det. Finns ju tom en egen sektion här på detta forum där man hyllar gammalt skräp.
Tell skrev:O varför är det bättre med en rörförstärkare som påverkar ljudet på ett sätt som man egentligen inte har kontroll på mot att ha en EQ som påverkar ljudet på exakt det sättet man själv vill?
Baffel skrev:Tell skrev:O varför är det bättre med en rörförstärkare som påverkar ljudet på ett sätt som man egentligen inte har kontroll på mot att ha en EQ som påverkar ljudet på exakt det sättet man själv vill?
Har du kontroll över levande ljus? Som sagt se vad jag prismässigt ska satsa i detta system. Det handlar inte om HiFi på hög nivå. Ska bara låta hyfsat. Ljuset från de fyra små rören som glöder när det är mörkt ute väger upp det mesta för min del. Jag ska sitta i lilla sommarstugan och lyssna på klipp från Youtube, fulströmma filmer, och så Spotify.
Testade rörförstärkaren hos en seriös butik på Odengatan , sthlm, för en 20 år sedan. Minns inte namnet på HiFIbutiken men i vilket fall,Den lirade då jämnt med förstärkare i 5000 kr klassen (så länge man inte drog på volymen för mycket) . Så helt EPA skräp är det ändå då inte. Självklart inte HigEnd men ändå. Jo en annan fördel med den lilla förstärkaren . Den är ett behagligt ljud i den. Den kan spela timme efter timme utan att man på något sätt irriterar sig på ljudet. Murrigt och varmt.
Morello skrev:Torde varit Sontec, men butiken finns inte längre kvar.
Tell skrev:
Ah nä jag menade bara på att du ratade equalizers där man kan påverka ljudet hur man vill, samtidigt som du kör en rörstärkare där man inte kan påverka ljudet alls. Blev lite skum dubbelmoral tyckte jag
Men visst, gillar du ljudet (och ljuset) i den så kör på!
dewpo skrev:Morello skrev:Med risk för att bli tjatig - problemet med Spotify och TIdal är att de är nedlusade med dynamiskt stympade "remasters". För all populärmusik producerad före cirka 1990 gäller alltså CD, alternativt filer extraherade från CD.
Är Master-versionerna på Tidal lika illa Mastrade som standard-versionerna?
Lyssnar just nu på "VAN MORRISON - THE PROPHET SPEAKS" från Tidal via Roon och tycker att det låter okej
Bill50x skrev:Lite missvisande när man utgår ifrån att rör har ett speciellt ljud. Rörförstärkare låter lika olika som transistor-diton. Det finns givetvis rörsteg som låter mjukt och gosigt, men det finns det transistorsteg som också gör. Fast då kallar man ljudet odistinkt och bluddrigt
/ B
Baffel skrev:Bill50x skrev:Lite missvisande när man utgår ifrån att rör har ett speciellt ljud. Rörförstärkare låter lika olika som transistor-diton. Det finns givetvis rörsteg som låter mjukt och gosigt, men det finns det transistorsteg som också gör. Fast då kallar man ljudet odistinkt och bluddrigt
/ B
Mjuk och gosigt med dessa lysande rör. Det missade du?
Hur är det med distorsion rör vs transistorsteg? Överspelat nu för tiden?
Tangband skrev:Baffel skrev:Bill50x skrev:Lite missvisande när man utgår ifrån att rör har ett speciellt ljud. Rörförstärkare låter lika olika som transistor-diton. Det finns givetvis rörsteg som låter mjukt och gosigt, men det finns det transistorsteg som också gör. Fast då kallar man ljudet odistinkt och bluddrigt
/ B
Mjuk och gosigt med dessa lysande rör. Det missade du?
Hur är det med distorsion rör vs transistorsteg? Överspelat nu för tiden?
Tja, möjligen sönderdiskuterat här![]()
Det finns bra rörförstärkare och det finns ännu bättre transistorsteg skulle man väl kunna kortfattat beskriva det.
Om du använder sök-funktionen så finns det en guldgruva med information om olika förstärkartyper, distorsionsformer, motkoppling, singel-end osv....
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster