Nåltryck, är noll vid noll eller jämnvikt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Nåltryck, är noll vid noll eller jämnvikt?

Inläggav LypsylateX » 2005-07-10 19:38

Hej,

när jag ska ställa nåltryck på min vinylspelare så är tonarmen i balans när motvikten är ställd på -1.5g, är det då korrekt att ställa den på +0.5g om man ska ha en nåltryck på 2g?

Eller har jag missat något... ska den ändå stå på +2g direkt på märkningen?

/Jörgen

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-07-10 19:40

+0.5 gram ger i ditt fall motsvarande +2.0 grams anliggningskraft(egentligen inte fråga om tryck).
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-10 19:53

Morello skrev:+0.5 gram ger i ditt fall motsvarande +2.0 grams anliggningskraft(egentligen inte fråga om tryck).

Nej, jag vet att det är en kraft och inte ett tryck... men jag var populärvetenskaplig. ;)

Tack i alla fall! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-10 21:21

LypsylateX skrev:
Morello skrev:+0.5 gram ger i ditt fall motsvarande +2.0 grams anliggningskraft(egentligen inte fråga om tryck).

Nej, jag vet att det är en kraft och inte ett tryck... men jag var populärvetenskaplig. ;)

Tack i alla fall! :D

Haha, fast kraft mäts ju inte i gram, utan i newton.

Brukar det inte gå att vrida själva skalan så att man kan ställa den till noll vid jämvikt?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-07-10 22:09

För att spätta tillbaka tråden till topic;

LypsylateX:
Har inte motvikten en ställbar skala, dvs att man kan ställa skalan utan att röra vikten? Kan du det så kalibrerar du hela klabbet genom att ställa armen i jämvikt, kalibrera sedan in skalan på noll. När detta är gjort så vrid fram vikt och skala till önskat nåltryck.

Det kan ju som sagt skilja mellan spelare, men denna metod brukar vara lika på många armar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-07-10 22:16

Jamen det var ju det jag sa ju! :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-07-10 23:57

Vee-Eight skrev:För att spätta tillbaka tråden till topic;

LypsylateX:
Har inte motvikten en ställbar skala, dvs att man kan ställa skalan utan att röra vikten? Kan du det så kalibrerar du hela klabbet genom att ställa armen i jämvikt, kalibrera sedan in skalan på noll. När detta är gjort så vrid fram vikt och skala till önskat nåltryck.

Det kan ju som sagt skilja mellan spelare, men denna metod brukar vara lika på många armar.

Jo, du har rätt, så fungerar även min arm. Märkligt att jag inte har uppmärksammat det förut.

Tack!

Återgå till Generellt om hifi