Moderator: Redaktörer
juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ
juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ
Rille skrev:Jag blev överaskad av att det spelades så mycket illaljudande musik på mässan. Typiskt nyare produktioner som lät både vasst, distande och komprimerade spelades i många rum. Varför väljer man sådan musik till att dema sina dyra toppanläggningar med?
Var det någon annan som upplevde detta på årets mässa i stockholm?
Morello skrev:Till och med Krall är "remastered". Obegripligt att Spotify/Tidal är så populärt även bland folk som påstår sig ha anspråk.
IngOehman skrev:Hörde inte ens ett enda rum dår det lät ens anständigt.
Men - jag tycker inte man skall döma ut något för det. Som TS skrivit så är ofta en del av orsakerna till dålig ljudkvalitet på mässor att de spelar programmaterial som låter uselt.
Men även när så inte är fallet så har många svårt att få till det på mässor, så apparaterna KAN vara mycket bättre än den usla kvalitet som hördes överallt denna gång. Lite oväntat dock att det inte lät ens skapligt bra i ett enda rum.
Alldeles bortsett ifrån det fick jag en positiv känsla av mässan, en känsla av att hifi är på väg tillbaka! Nu behöver de bara få till ljudet också.
Vh, iö
IngOehman skrev:Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt (trots att det faktiskt fanns några rum där det spelades välljudande programmaterial).
Men - jag tycker inte man skall döma ut något för det. Som TS skrivit så är ofta en del av orsakerna till dålig ljudkvalitet på mässor att de spelar programmaterial som låter uselt.
Men även när så inte är fallet så har många svårt att få till det på mässor, så apparaterna KAN vara mycket bättre än den usla kvalitet som hördes överallt denna gång. Lite oväntat dock att det inte lät ens skapligt bra i ett enda rum.
Alldeles bortsett ifrån det fick jag en positiv känsla av mässan, en känsla av att hifi är på väg tillbaka! Nu behöver de bara få till ljudet också.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag hörde båda.
Det är svårt att få det att låta ens anständigt bra på en mässa.
Vh, iö
IngOehman skrev:Eller du kanske har låga krav/hör små skillnader?
När jag hälsade på dig så sa du att du tyckte du att dina två uppställda system - ESL63 respektive OA-52 - lät i princip likadant, och att det i princip omöjligt att höra vilka av dem som spelade.
Det var det inte. Jag hade som du säkert minns inga svårigheter alls att höra vilka det var som spelade och tyckte även att de lät rejält olika varandra. Du tyckte även att ditt lyssningsrum, med en efterklangstid på uppåt en sekund(!) gav en utmärkt musikåtergivning.
Ingen har fel i sina åsikter så länge de är just det, alltså åsikter och därmed subjektiva, men vi kan ändå tycka väldigt olika. Eller hur?
Vh, iö
Tangband skrev:Tillbaka till trådämnet![]()
Lät det illa på mässan pga att den inspelade musiken som spelades lät illa ?
Tangband skrev:juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ
Tack för listan !
Jag tycker, på rak arm att Anette Askvik, Kari Bremnes och Diana Krall är synnerligen välljudande, dessa lyssnar jag på ibland till vardags . Ska lyssna mer på övriga.
hifikg skrev:Tangband skrev:Tillbaka till trådämnet![]()
Lät det illa på mässan pga att den inspelade musiken som spelades lät illa ?
Om det var musiken, inspelningarna, lokalerna och/eller apparaterna som gav upphov till eventuellt missljud är väl intressant. Tycker också att det är intressant att olika lyssnare har så olika uppfattning om samma system. Det beror förstås på att hifi, musik och ljud inte är någon exakt vetenskap med avseende på hur vi upplever det. "Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt" är en rätt brutal sågning. Var det fler som upplevde mässan så illaljudande?
juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ
hifikg skrev:IngOehman skrev:Eller du kanske har låga krav/hör små skillnader?
När jag hälsade på dig så sa du att du tyckte du att dina två uppställda system - ESL63 respektive OA-52 - lät i princip likadant, och att det i princip omöjligt att höra vilka av dem som spelade.
Det var det inte. Jag hade som du säkert minns inga svårigheter alls att höra vilka det var som spelade och tyckte även att de lät rejält olika varandra. Du tyckte även att ditt lyssningsrum, med en efterklangstid på uppåt en sekund(!) gav en utmärkt musikåtergivning.
Ingen har fel i sina åsikter så länge de är just det, alltså åsikter och därmed subjektiva, men vi kan ändå tycka väldigt olika. Eller hur?
Vh, iö
Den har minskat med mattorna. Efterklangen alltså. I mitt rum.
hifikg skrev:Men vad gäller mässan var jag knappast ensam om att tycka att det lät bra i nämnda lokaler, så jag förvånas ändå över att du tycker att det var så illa som du ger uttryck för.
IngOehman skrev:hifikg skrev:IngOehman skrev:Eller du kanske har låga krav/hör små skillnader?
När jag hälsade på dig så sa du att du tyckte du att dina två uppställda system - ESL63 respektive OA-52 - lät i princip likadant, och att det i princip omöjligt att höra vilka av dem som spelade.
Det var det inte. Jag hade som du säkert minns inga svårigheter alls att höra vilka det var som spelade och tyckte även att de lät rejält olika varandra. Du tyckte även att ditt lyssningsrum, med en efterklangstid på uppåt en sekund(!) gav en utmärkt musikåtergivning.
Ingen har fel i sina åsikter så länge de är just det, alltså åsikter och därmed subjektiva, men vi kan ändå tycka väldigt olika. Eller hur?
Vh, iö
Den har minskat med mattorna. Efterklangen alltså. I mitt rum.
Okej.
Tycker du det blev bättre? Eller typ samma men annorlunda?hifikg skrev:Men vad gäller mässan var jag knappast ensam om att tycka att det lät bra i nämnda lokaler, så jag förvånas ändå över att du tycker att det var så illa som du ger uttryck för.
Jag har just ingen användning av statistisk information om hur många som tycker si eller så.
Spelar det någon roll om det var fler som delade din uppfattning?
Det påverkar ju inte hur det lät. Tror du inte att det finns skäl att tro att det finns massor av människor (t ex de som är inblandade i produktionen) som är nöjda med varenda hårdrocksproduktion som görs? Annars hade de väl gjort annorlunda, eller vad tror du?
Jag säger bara att jag för det mesta på mässor konstaterar att de flesta erbjuder (eller rättare sagt demonstrerar) en ljudkvalitet som är lägre än vad som är möjligt (även när de spelar skapligt välljudande programmaterial) och att detta på sätt och vis förvånar mig, samtidigt som jag ju är van vid att det är så och tycker det är bra att påminna alla besökare på mässor att apparaterna nog i många fall är bättre än de låter på mässorna.
Men på denna mässa var det lite sämre än vanligt till och med, med avseende på hur det lät.
Vh, iö
DVD-ai skrev:Jag ”snodde” lite musik på mässan som jag lyssnade på hemma senare, det står klart att även det som lät vettigt på mässan låter fantastiskt mycket bättre hemma...
shifts skrev:hifikg: Jag kan rangordna mina lyssningar från bäst till sämst inom spannet av de upplevelser jag hade på mässan och det är vad jag gjort i tråden. Det betyder inte att de är representativa för den nivå jag tycker återgivning ska ha eller ens närmar sig det bästa jag hört. Gissar att de flesta känner på detta sätt.
Morello skrev:Till och med Krall är "remastered". Obegripligt att Spotify/Tidal är så populärt även bland folk som påstår sig ha anspråk.
juanth skrev:juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ
Jag glömde nämna att jag inte hittade den här (se bild) på Spotify till listan så den är med i en annan version.
Sedan om någon mer har listat den musik ni lyssnade på under mässan så lägg gärna till på listan, den är öppen.
sprudel skrev:Oj då, så mycket gnäll på mässor. Jag tror många har lite stora förväntningar.
Hemma sitter man i sweetspot, och trixat och fixat på olika sätt under lång tid för att få till ljudet. Det borde låta hyfsat, men inte överallt antagligen.
På mässan har leverantören knappt en dag och begränsade möjligheter att anpassa rummet, då kan det inte låta bra överallt, kanske inte ens i sweetspot.
Mäsupplevelser visar väl återigen rummets betydelse, det är så det är.
sprudel skrev:Oj då, så mycket gnäll på mässor. Jag tror många har lite stora förväntningar.
Hemma sitter man i sweetspot, och trixat och fixat på olika sätt under lång tid för att få till ljudet. Det borde låta hyfsat, men inte överallt antagligen.
På mässan har leverantören knappt en dag och begränsade möjligheter att anpassa rummet, då kan det inte låta bra överallt, kanske inte ens i sweetspot.
Mäsupplevelser visar väl återigen rummets betydelse, det är så det är.
PJo skrev:juanth skrev:juanth skrev:Dessa låtar hörde jag: https://open.spotify.com/user/juanth/pl ... G3Z8TGIWFQ
Jag glömde nämna att jag inte hittade den här (se bild) på Spotify till listan så den är med i en annan version.
Sedan om någon mer har listat den musik ni lyssnade på under mässan så lägg gärna till på listan, den är öppen.
Denna är inte helt dålig!Förutsatt att det var just denna=Telarc'en då.
hifikg skrev:DVD-ai skrev:Jag ”snodde” lite musik på mässan som jag lyssnade på hemma senare, det står klart att även det som lät vettigt på mässan låter fantastiskt mycket bättre hemma...
Fast så är det alltid. Var man än lyssnar. Finns väl inget som låter bättre än hemma
IngOehman skrev:Ja, helt olika saker.
Och hur Morello än försöker att skapa bråk och få folk att misstolka varandras inlägg (och påstå att något som inte på något sätt varken var eller var avsett att tolkas som en käftsmäll) så hoppas jag att du hifikg förstår vad jag menade. Det är inte något konstigt att olika människor finner olika antal system som ”dugliga”.
Vh, iö
paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.
IngOehman skrev:Ja, helt olika saker.
Och hur Morello än försöker att skapa bråk och få folk att misstolka varandras inlägg (och påstå att något som inte på något sätt varken var eller var avsett att tolkas som en käftsmäll) så hoppas jag att du hifikg förstår vad jag menade. Det är inte något konstigt att olika människor finner olika antal system som ”dugliga”.
Vh, iö
hifikg skrev:paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.
Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?
goat76 skrev:hifikg skrev:paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.
Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?
Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.
goat76 skrev:Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.
hifikg skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?
Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.
Jag har egentligen ingen syn alls på rumskorrigering. Det kanske var något helt annat som gav mig känslan jag beskrev. Jag avslutade min, något dystopiska, fundering med ett frågetecken. Jag påstår mig inte veta något alls. Mer än att jag inte behöver det, mina högtalare är byggda för att fungera i vanliga rum och det gör de. Både OA 52 och ESL 63
music4ever skrev:goat76 skrev:Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.
Han är knappast ensam. Rumkorrigering är verkligen inget jag skulle rekommendera någon, då det är väsentligt mycket sämre än att fixa till rummet.
goat76 skrev:hifikg skrev:paa skrev:Men de har ju helt olika funktion. Lyngdorf Room Perfect tar hand om rummets påverkan på frekvensgången. Yamahas DSP skapar däremot en konstgjord efterklang som läggs på musiken.
Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?
Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.
music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:hifikg skrev:
Jag förstår att det är olika saker, men tänker om det ändå skapar en konstgjord känsla som är tröttande i längden. Jämförde bara nyhetens behag så att säga. När man hör effekten för första gången är den slående, men är det lika kul när man går ner i lyssningsrummet efter drygt tre decennier?
Det verkar som om du har en lite avig syn på rumskorrigering för om det görs helt rätt och med perfekt precision så uppstår det inte någon konstgjord känsla. Det blir ju knappast mer tröttsamt att lyssna på musik om man reducerar eller helt tar bort de förstärkta frekvenser som lyssningsrummet lagt till, snarare tvärtom då dessa problem-frekvenser inte längre beslöjar precis allt man lyssnar på. Resultatet av korrigeringen gör så att allt istället låter som det ursprungligen var tänkt.
Inte allt - så fort du justerar i själva signalen så förändrar du direktljudet, så alla förändringar (som inte är till för att förbättra högtalaren själv) kommer att vara försämringar av direktljudet. Sen vet vi ju att i mängd så är direktljudet i minoritet av allt ljud vi hör - men jag och många med mig håller det ändå för att vara den viktigaste delen.
Har Cantons top-of-the-line digitalkorrigerade högtalare Digital 1.1 stående hemma, så jag har jämfört länge och väl - de har dock inte varit inkopplade på väldigt länge. ( En tjänstgör som helmholz-fälla, den andra har porten pluggad.)
music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.
goat76 skrev:Canton Digital 1.1 är som jag förstår det en högtalare med en 20 år gammal inbyggd digitalkorrigering där man matade in de värden man fick från en mätning med en mikrofon?
Det låter som om det är en sån där typ av automatisk rumskorrigering som brukar följa med hembio-förstärkare och som aldrig låter bra.
Om Cantons lösning gjorde korrigeringar långt uppe i det hörbara området över 80Hz så kan jag förstå att det blev riktigt dåligt.
Morello skrev:Hur fungerar burkarna utan digitalboxen?
petersteindl skrev:music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.
Hur vet du det? Har du frågat micken hur den uppfattar ljudet? Fick du något svar?![]()
Det finns ju de som använder diffusorer och/eller absorbenter och korrigerar sina rum med och som av någon anledning tycks gilla det.
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Canton Digital 1.1 är som jag förstår det en högtalare med en 20 år gammal inbyggd digitalkorrigering där man matade in de värden man fick från en mätning med en mikrofon?
Det låter som om det är en sån där typ av automatisk rumskorrigering som brukar följa med hembio-förstärkare och som aldrig låter bra.
Om Cantons lösning gjorde korrigeringar långt uppe i det hörbara området över 80Hz så kan jag förstå att det blev riktigt dåligt.
Inte "inbyggd". Separat box. Dels med prommade data för korrigering av det specifika paret högtalare mått och kodat på fabrik, dels en mikrofonmätning och PC-mjukvara för att välja hur man ville hantera mätningen/korrigeringen. Ingen automatik som sådan, nej - boxen i sig gjorde inte korrigeringen - den tankades ned via RS232.
Dessutom enkel avstängbar i boxen och möjlighet att ha mer än en korrigering valbar. Högst avancerad för sin tid.
goat76 skrev:Gjordes det korrigeringar av hela tonkurvan ända upp till 20kHz?
Jag är personligen väldigt skeptisk till hela idén och konceptet att man med digital korrigering ska fixa ljudet att bli bra i ett kalt och dåligt lyssningsrum som Canton verkade vilja sälja in med dessa system.
Man bör naturligtvis ordna akustiken i rummet så långt man kan först vilket jag är övertygad om att vi alla på det här forumet håller med om. Att man efter det gör lättare små-justeringar digitalt för att ta det ytterligare några steg till det bättre är en helt annan sak.
De största problemen att hantera i lyssningsrum är vanligtvis området under 80Hz och dessa problem-frekvenser har en tendens att maskera resten av ljudfältet mer eller mindre betydligt längre upp. Ett alternativ är så klart att installera stora bas-traps och liknande men det kan vara svårt att ordna med i ett vardagsrum.
Som sagt så tycker jag man ska hålla sig under 80Hz med digitala korrigeringar och man justerar det bäst med musik istället för med mikrofon och det hörs tydligt när man prickar rätt med väldigt smalbandiga och små korrigeringar, Ingvar nämde i en annan tråd om att bör hålla sig vid max 12dB eller däromkring.
hcl skrev:music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.
Helautomatisk rumskorrigering är nog sällan bra (har aldrig hört någon sådan korrigerad anläggning som låtit bra). Helt manuell ”rumskorrigering” (bl.a. eller kanske t.o.m. f.f.a. rätt placering av högtalarna) är helt nödvändigt för bra återgivning i ett rum.
petersteindl skrev:music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.
Hur vet du det? Har du frågat micken hur den uppfattar ljudet? Fick du något svar?![]()
Det finns ju de som använder diffusorer och/eller absorbenter och korrigerar sina rum med och som av någon anledning tycks gilla det.
Mvh
Peter
music4ever skrev:petersteindl skrev:music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.
Hur vet du det? Har du frågat micken hur den uppfattar ljudet? Fick du något svar?![]()
Det finns ju de som använder diffusorer och/eller absorbenter och korrigerar sina rum med och som av någon anledning tycks gilla det.
Mvh
Peter
För att micken inte särskiljer mellan direktljudet och alla reflektioner.
petersteindl skrev:music4ever skrev:petersteindl skrev:Hur vet du det? Har du frågat micken hur den uppfattar ljudet? Fick du något svar?![]()
Det finns ju de som använder diffusorer och/eller absorbenter och korrigerar sina rum med och som av någon anledning tycks gilla det.
Mvh
Peter
För att micken inte särskiljer mellan direktljudet och alla reflektioner.
Det där måste du nog utveckla lite. Anser du att detta gäller vid mätning av impulssvar?
Grejjen är ju inte att man mätt på för få ställen i rummet - utan att INGEN av mätningarna går att använda till något. Ingen av dem som har gjorts, har ju gjorts med något annat än en mikrofon som inte förstår (/hör) från vilka hålla reflexionerna den kan registrera kommer.![]()
När man inte vet det har man ingen större nytta av att veta när i tiden de där refexerna kom... Oavsett hur många mätningarna man har att utgå ifrån saknas fortfarande både information om hur de påverar oss när vi sitter där och lyssnar, och dessutom kan ändå inge digiatala rumskorrektionssystem alstra korrektionssignaler från några andra punkter än där högtalarna står, och där man kan vara helt säker på att man inte vill att det skall komma några andra ljud än musiken från inspelningarna. Eventuella rumskorrektionssignaler behöver kommer från de ytor där felen (oönskade reflexer) kommit. Och där står det ju inga högtalare.
Men ersätter man mikrfonerna med riktingstagande mikrofoner (treaxliga) samt skapar korrektionsljuden med separata högtalare som man placerar ut där felljuden kan motverkas på riktig, det vill säga i de riktningarna där refexionerna kom ifrån, så kan det ju fungera. Men man kan fråga sig varför man inte isåfall ställer ut absorbenter där de där högtalarna skulle stå istället....
Rumskorrektion fungerar inte överhuvudtaget vid högre frekvenser än upp till den, de där hörseln får förmåga att höra riktning, vilket är under 50 Hz. Vill man vara generös kan man möjligen tillgripa rumskorrektion (som en kompromisslösning, "något mindre dålig än att inte fixa felet alls, men mycket mindre bra än att fixa felet på riktigt, i rummet") uppåt 200 Hz, men därefter är det tvärstopp.![]()
. Rumskorrektionssystem adderar ju ljud från högtalarna, som skall släcka ut ljud som påverkats av rummet, men denna utsläckning kommer bara att tillfredsställa mätmikrofonen som används för att ställa in systemet. Hörseln däremot hör stor skillnad på felsignalen och korrektionssignalen, eftersom de kommer från olika håll. Därför fungerar inte korrektion alls.
music4ever skrev:petersteindl skrev:music4ever skrev:Rumkorrigering är värdelöst. Vår hörsel uppfattar inte ljudet som en mick.
Hur vet du det? Har du frågat micken hur den uppfattar ljudet? Fick du något svar?![]()
Det finns ju de som använder diffusorer och/eller absorbenter och korrigerar sina rum med och som av någon anledning tycks gilla det.
Mvh
Peter
För att micken inte särskiljer mellan direktljudet och alla reflektioner.
Harryup skrev:Nu är det ju inte så att rumskorrigeringar bara låter på ett visst sätt eller att det finns absoluta gränser gällande för alla mätningar oavsett typ av mätning.
Eller att ingen användning mick inte kan skilja på reflektioner eller direktljud eftersom det finns mätsystem som använder flera mickar just för detta.
Dessutom så låter sådana här system olika i olika rum beroende på hur mycket justering som behöver göras och förstås om vilka val personen som gjort mätningen har gjort. Att bunta ihop alla korrigeringar som om dom är likvärdiga och ger alla dåligt resultat är ju omöjligt att göra eftersom ingen har jämfört alla olika på en gång. Man utgår ifrån egna erfarenheter av dåliga lösningar och utgår ifrån att det inte finns bra lösningar verkar det som.
Ungefär som att säga att jag har hört en dålig högtalare som var basreflex så därför finns det inga bra basreflexhögtalare.
/Harryup
Vinylcalle skrev:Jag är inte helt säker på huruvida inte t.ex. Lyngdorfs Roomperfect har även den typen av ambitioner. Man gör många mätningar i väldigt olika punkter i rummet som den därefter kalkylerar korrigeringar efter.
Hur som helst. Det är inte ens i detta fall fulländat för även om man kan vinna mycket går även en del förlorat.
Men jag är övertygad om att det i många system är ett bättre alternativt med elektronisk rumskorrigering än ingenting alls. Många varken kan/får eller vill göra ingrepp på akustiken.
Mvh Carl
petersteindl skrev:Det finns många olika sätt att göra elektroakustisk rumskompensering på. Personligen strävar jag efter att upprätthålla ett intakt direktljud och låta rumskorrigeringen ske senare i tiden och distribuerat genom fler högtalare från lämpliga positioner. Jag känner inte till något sådant system på marknaden.
Rumsresonanser inträffar långt efter i tiden. Man får först ta reda på vad rumsresonans är. Definitionen. Då vet man hur de uppstår. Därefter söker man lämpliga åtgärder.Sedan är det bara att applicera på ett korrekt sätt.
Jag vågar sticka ut hakan och påstå att i stort sett samtliga som tillverkar och saluför elektronisk rumskorrigering inte ens har den grundläggande definitionen på rumsresonans klar för sig.![]()
Mvh
Peter
Max_Headroom skrev:Harryup skrev:Nu är det ju inte så att rumskorrigeringar bara låter på ett visst sätt eller att det finns absoluta gränser gällande för alla mätningar oavsett typ av mätning.
Eller att ingen användning mick inte kan skilja på reflektioner eller direktljud eftersom det finns mätsystem som använder flera mickar just för detta.
Dessutom så låter sådana här system olika i olika rum beroende på hur mycket justering som behöver göras och förstås om vilka val personen som gjort mätningen har gjort. Att bunta ihop alla korrigeringar som om dom är likvärdiga och ger alla dåligt resultat är ju omöjligt att göra eftersom ingen har jämfört alla olika på en gång. Man utgår ifrån egna erfarenheter av dåliga lösningar och utgår ifrån att det inte finns bra lösningar verkar det som.
Ungefär som att säga att jag har hört en dålig högtalare som var basreflex så därför finns det inga bra basreflexhögtalare.
/Harryup
Jag tror du har missförsått. Problemet är inte dåligt utförda implementationer eller inställningar. Problemet är att konceptet i grunden inte har med återgivning att göra. Och att det utifrån ett återgivningsperspektiv inte fungerar. Oavsett installation eller inställningar. Det är alltså metoden i sig som är problemet. Man behöver inte prova något som helst för att inse detta.
Men, alla ägnar sig ju inte åt återgivning, eller är ens intresserade av det. Och då kan man ju förståss hålla på med allt möjligt laborerande med signalen. Varör inte egentligen? Jag själv använder ju ibland tonkontorller. Inte för att återgivningen blir bättre, för det blir den inte, utan för att jag gillar det. Fast dom plattor som jag EQar är det svårt att tala om återgivning om, alls. Det är i samtliga fall mångspårs-inspelningar som mixats och processats fram och tillbaka och många av ljuden har aldrig varit inärheten av en mikrofon. En del instrument på skivan kan vara inspelade en annan dag, i en helt annan studio. Återgivning? Hmm...
JM skrev:petersteindl skrev:Det finns många olika sätt att göra elektroakustisk rumskompensering på. Personligen strävar jag efter att upprätthålla ett intakt direktljud och låta rumskorrigeringen ske senare i tiden och distribuerat genom fler högtalare från lämpliga positioner. Jag känner inte till något sådant system på marknaden.
Rumsresonanser inträffar långt efter i tiden. Man får först ta reda på vad rumsresonans är. Definitionen. Då vet man hur de uppstår. Därefter söker man lämpliga åtgärder.Sedan är det bara att applicera på ett korrekt sätt.
Jag vågar sticka ut hakan och påstå att i stort sett samtliga som tillverkar och saluför elektronisk rumskorrigering inte ens har den grundläggande definitionen på rumsresonans klar för sig.![]()
Mvh
Peter
Nu var hakan lång.
Det är svårt att ta fram en elektronisk produkt som fixar hörbara rumsresonanser ffa över 80 Hz. Under 80 Hz är inget problem om subbasarna är rätt filtrerade.
Över 80 Hz finns varianter med aktiv destruktiv interferens att selektivt minska inflytandet av hörbara rumsresonanser utan att påverka direktljudet.
JM
Dumt att hävda något med säkerhet, särskilt när det inte stämmer. Det är vansinnigt lätt att riktningsbestämma låga frekvenser. Du känner tryckvågen.JM skrev:Teoretiskt är ingreppet enkelt.
Under 80 Hz finns inte någon upplevd riktning på ljudet. Finns det ingen upplevd riktning på ljudet finns inte heller något direktljud. Finns inget direktljud kan en EQ inte förstöra något direktljud.
Över 80 Hz finns upplevd ljudriktning, upplevt direktljud och hörbara rumsresonanser vid viss frekvenser. Hörbara rumsresonanser kan selektivt släckas ut med extra högtalare i motfas i ett tryckmaximum för aktuell frekvens utan att direktljudet påverkas. EQ påverkar även direktljudet och är förbjudet.
JM
JM skrev:Teoretiskt är ingreppet enkelt.
Under 80 Hz finns inte någon upplevd riktning på ljudet. Finns det ingen upplevd riktning på ljudet finns inte heller något direktljud. Finns inget direktljud kan en EQ inte förstöra något direktljud.
Över 80 Hz finns upplevd ljudriktning, upplevt direktljud och hörbara rumsresonanser vid viss frekvenser. Hörbara rumsresonanser kan selektivt släckas ut med extra högtalare i motfas i ett tryckmaximum för aktuell frekvens utan att direktljudet påverkas.
JM
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:Harryup skrev:Nu är det ju inte så att rumskorrigeringar bara låter på ett visst sätt eller att det finns absoluta gränser gällande för alla mätningar oavsett typ av mätning.
Eller att ingen användning mick inte kan skilja på reflektioner eller direktljud eftersom det finns mätsystem som använder flera mickar just för detta.
Dessutom så låter sådana här system olika i olika rum beroende på hur mycket justering som behöver göras och förstås om vilka val personen som gjort mätningen har gjort. Att bunta ihop alla korrigeringar som om dom är likvärdiga och ger alla dåligt resultat är ju omöjligt att göra eftersom ingen har jämfört alla olika på en gång. Man utgår ifrån egna erfarenheter av dåliga lösningar och utgår ifrån att det inte finns bra lösningar verkar det som.
Ungefär som att säga att jag har hört en dålig högtalare som var basreflex så därför finns det inga bra basreflexhögtalare.
/Harryup
Jag tror du har missförsått. Problemet är inte dåligt utförda implementationer eller inställningar. Problemet är att konceptet i grunden inte har med återgivning att göra. Och att det utifrån ett återgivningsperspektiv inte fungerar. Oavsett installation eller inställningar. Det är alltså metoden i sig som är problemet. Man behöver inte prova något som helst för att inse detta.
Men, alla ägnar sig ju inte åt återgivning, eller är ens intresserade av det. Och då kan man ju förståss hålla på med allt möjligt laborerande med signalen. Varör inte egentligen? Jag själv använder ju ibland tonkontorller. Inte för att återgivningen blir bättre, för det blir den inte, utan för att jag gillar det. Fast dom plattor som jag EQar är det svårt att tala om återgivning om, alls. Det är i samtliga fall mångspårs-inspelningar som mixats och processats fram och tillbaka och många av ljuden har aldrig varit inärheten av en mikrofon. En del instrument på skivan kan vara inspelade en annan dag, i en helt annan studio. Återgivning? Hmm...
Jag vill påstå att du har grundläggande fel. Jag vill snarast vända på steken och säga att ingen korrekt ljudåtergivning kan ske vid uppspelning med högtalare i rum utan korrekt elektro-akustisk rumskompensering.
Mvh
Peter
MagnusÖstberg skrev:Dumt att hävda något med säkerhet, särskilt när det inte stämmer. Det är vansinnigt lätt att riktningsbestämma låga frekvenser. Du känner tryckvågen.JM skrev:Teoretiskt är ingreppet enkelt.
Under 80 Hz finns inte någon upplevd riktning på ljudet. Finns det ingen upplevd riktning på ljudet finns inte heller något direktljud. Finns inget direktljud kan en EQ inte förstöra något direktljud.
Över 80 Hz finns upplevd ljudriktning, upplevt direktljud och hörbara rumsresonanser vid viss frekvenser. Hörbara rumsresonanser kan selektivt släckas ut med extra högtalare i motfas i ett tryckmaximum för aktuell frekvens utan att direktljudet påverkas. EQ påverkar även direktljudet och är förbjudet.
JM
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:
Jag tror du har missförsått. Problemet är inte dåligt utförda implementationer eller inställningar. Problemet är att konceptet i grunden inte har med återgivning att göra. Och att det utifrån ett återgivningsperspektiv inte fungerar. Oavsett installation eller inställningar. Det är alltså metoden i sig som är problemet. Man behöver inte prova något som helst för att inse detta.
Men, alla ägnar sig ju inte åt återgivning, eller är ens intresserade av det. Och då kan man ju förståss hålla på med allt möjligt laborerande med signalen. Varör inte egentligen? Jag själv använder ju ibland tonkontorller. Inte för att återgivningen blir bättre, för det blir den inte, utan för att jag gillar det. Fast dom plattor som jag EQar är det svårt att tala om återgivning om, alls. Det är i samtliga fall mångspårs-inspelningar som mixats och processats fram och tillbaka och många av ljuden har aldrig varit inärheten av en mikrofon. En del instrument på skivan kan vara inspelade en annan dag, i en helt annan studio. Återgivning? Hmm...
Jag vill påstå att du har grundläggande fel. Jag vill snarast vända på steken och säga att ingen korrekt ljudåtergivning kan ske vid uppspelning med högtalare i rum utan korrekt elektro-akustisk rumskompensering.
Mvh
Peter
Elektro-akustisk? Är det dina extra högtalare för detta som åsyftas?
petersteindl skrev:JM skrev:Teoretiskt är ingreppet enkelt.
Under 80 Hz finns inte någon upplevd riktning på ljudet. Finns det ingen upplevd riktning på ljudet finns inte heller något direktljud. Finns inget direktljud kan en EQ inte förstöra något direktljud.
Över 80 Hz finns upplevd ljudriktning, upplevt direktljud och hörbara rumsresonanser vid viss frekvenser. Hörbara rumsresonanser kan selektivt släckas ut med extra högtalare i motfas i ett tryckmaximum för aktuell frekvens utan att direktljudet påverkas.
JM
Du har fortfarande inte svarat på och gett exempel på tillverkare som saluför rumskompenseringssystem som inte ändrar direktljudet. Det skall vara tillverkare som kommersiellt säljer system på marknaden. Hittills har du inte lyckats nämna ett enda. Därmed bevisar du snarast eller t o m skärper min hypotes än falsifierar hypotesen.
Sedan är det fel i din hypotes att det inte skulle finnas direktljud under 80 Hz. Det har inget med riktningshörande att göra. Det behöver inte ens finnas en människa i rummet. Det räcker med att bestämma vilken punkt i rummet det refereras till och sätta högtalarna på dess avsedda plats.
Jag vidhåller, det finns i stort sett ingen kommersiell aktör på marknaden som har klart för sig den fundamentala fysiken både gällande stående våg och rumsresonans. Just nu är jag t o m frestad att lägga till företeelsen direktljud i mitt antagande. Det är också ett svårt begrepp.
Det är inte egentlig kritik. Det visar på svårigheten. Akustik och vågrörelselära är inte det enklaste att ge sig in i. Det finns många fallgropar och de flesta ropar Hej alldeles för tidigt d v s innan de förstår tillräckligt mycket av helheten.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:
Jag vill påstå att du har grundläggande fel. Jag vill snarast vända på steken och säga att ingen korrekt ljudåtergivning kan ske vid uppspelning med högtalare i rum utan korrekt elektro-akustisk rumskompensering.
Mvh
Peter
Elektro-akustisk? Är det dina extra högtalare för detta som åsyftas?
Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.
JM skrev:
Höga frekvenser i ett rum uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor vilka kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
Höga och låga frekvenser på ett öppet fält uppför sig i termodynamisk mening likt vandrande vågor som kan reflekteras utan hörbara stående vågor.
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till. Med sjunkande frekvens uppför sig rummet allt mer som ett slutet system i termodynamisk mening.
Dvs luften i rummet uppför sig allt mer som en termodynamiskt nästan slutet system där högtalarens tillförda kinetiska energi avspeglas direkt i varje punkt rummet med förändrad lägesenergi relaterat till stående vågor.
Således kan uppfattad lokalisation av ljud minska med sjunkande frekvens i lyssningsrummet pga rummet allt mer uppfyller termodynamiskens lagar.
The law of conservation of energy.
This states that energy can be neither created nor destroyed. However, energy can change forms, and energy can flow from one place to another. A particular consequence of the law of conservation of energy is that the total energy of an isolated system does not change.
The concept of internal energy and its relationship to temperature.
If a system has a definite temperature, then its total energy has three distinguishable components. If the system is in motion as a whole, it has kinetic energy. If the system as a whole is in an externally imposed force field (e.g. gravity), it has potential energy relative to some reference point in space. Finally, it has internal energy, which is a fundamental quantity of thermodynamics. The establishment of the concept of internal energy distinguishes the first law of thermodynamics from the more general law of conservation of energy.
The two types of waves dealt with in thermoacoustics are the standing wave and the traveling wave.
The standing wave looks like it’s standing still because it is vibrating at the resonant frequency, or mode, of the tube.
The traveling wave is a moving wave, when it hits one end it is reflected back. This reflection can either weaken or strengthen its amplitude. Air travels in a compression wave and as air is heated it wants to move in accordance with natural laws.
http://slideplayer.com/slide/6103183/
https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_thermodynamics
Upplevd ljudriktning förutsätter vandrande vågor.
Undviker den svenska nomenklaturen då den är motsägelsefull relativt internationell nomenklatur.
JM
I ett lyssningsrum kommer med sjunkande frekvens kommer antalet hörbara stående vågor att öka som vi alla känner till.
Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:
Elektro-akustisk? Är det dina extra högtalare för detta som åsyftas?
Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.
Men att använda fler högtalare än dom vanliga som man har till direktljudet är ju fusk! Då kan man ju göra nästan vad som helst (om man har tillräcklig många högtalare på rätt platser, typ), som jag ju redan skrivit om på annat håll här forumet. Inte bara rumskorrigering, utan helt syntetiska rum med helt annan karraktär än det man egentligen har.
petersteindl skrev:Det finns många olika sätt att göra elektroakustisk rumskompensering på. Personligen strävar jag efter att upprätthålla ett intakt direktljud och låta rumskorrigeringen ske senare i tiden och distribuerat genom fler högtalare från lämpliga positioner. Jag känner inte till något sådant system på marknaden.
Rumsresonanser inträffar långt efter i tiden. Man får först ta reda på vad rumsresonans är. Definitionen. Då vet man hur de uppstår. Därefter söker man lämpliga åtgärder.Sedan är det bara att applicera på ett korrekt sätt.
Jag vågar sticka ut hakan och påstå att i stort sett samtliga som tillverkar och saluför elektronisk rumskorrigering inte ens har den grundläggande definitionen på rumsresonans klar för sig.![]()
Mvh
Peter
goat76 skrev:Nattlorden skrev:goat76 skrev:Canton Digital 1.1 är som jag förstår det en högtalare med en 20 år gammal inbyggd digitalkorrigering där man matade in de värden man fick från en mätning med en mikrofon?
Det låter som om det är en sån där typ av automatisk rumskorrigering som brukar följa med hembio-förstärkare och som aldrig låter bra.
Om Cantons lösning gjorde korrigeringar långt uppe i det hörbara området över 80Hz så kan jag förstå att det blev riktigt dåligt.
Inte "inbyggd". Separat box. Dels med prommade data för korrigering av det specifika paret högtalare mått och kodat på fabrik, dels en mikrofonmätning och PC-mjukvara för att välja hur man ville hantera mätningen/korrigeringen. Ingen automatik som sådan, nej - boxen i sig gjorde inte korrigeringen - den tankades ned via RS232.
Dessutom enkel avstängbar i boxen och möjlighet att ha mer än en korrigering valbar. Högst avancerad för sin tid.
Gjordes det korrigeringar av hela tonkurvan ända upp till 20kHz?
Jag är personligen väldigt skeptisk till hela idén och konceptet att man med digital korrigering ska fixa ljudet att bli bra i ett kalt och dåligt lyssningsrum som Canton verkade vilja sälja in med dessa system.
Man bör naturligtvis ordna akustiken i rummet så långt man kan först vilket jag är övertygad om att vi alla på det här forumet håller med om. Att man efter det gör lättare små-justeringar digitalt för att ta det ytterligare några steg till det bättre är en helt annan sak.
De största problemen att hantera i lyssningsrum är vanligtvis området under 80Hz och dessa problem-frekvenser har en tendens att maskera resten av ljudfältet mer eller mindre betydligt längre upp. Ett alternativ är så klart att installera stora bass traps och liknande men det kan vara svårt att ordna med i ett vardagsrum.
Som sagt så tycker jag man ska hålla sig under 80Hz med digitala korrigeringar och man justerar det bäst med musik istället för med mikrofon och det hörs tydligt när man prickar rätt med väldigt smalbandiga och små korrigeringar, Ingvar nämde i en annan tråd om att bör hålla sig vid max 12dB eller däromkring.
goat76 skrev:Oavsett om ens lyssningsrum är en biosalong, en mancave eller ett vanligt vardagsrum så är vi nog alla överens om att man först och främst bör fixa akustiken så långt det är möjligt under de förutsättningar som råder. Om det efter det blir ytterligare förbättringar med digital korrigering, kör på. Låter det bättre så är det bättre, det är bara dumt att inte använda något av rena principiella skäl.
petersteindl skrev:Max_Headroom skrev:petersteindl skrev:
Jag använder ordet elektro-akustik, eftersom det inte åtgärdas rent elektroniskt utan även med fler högtalare än de ämnat för direktljudet.
Men att använda fler högtalare än dom vanliga som man har till direktljudet är ju fusk! Då kan man ju göra nästan vad som helst (om man har tillräcklig många högtalare på rätt platser, typ), som jag ju redan skrivit om på annat håll här forumet. Inte bara rumskorrigering, utan helt syntetiska rum med helt annan karraktär än det man egentligen har.
Vaddå fusk? Varje reflex från väggar golv eller tak är ju som om det vore extra högtalare där respektive vägg skall ses som en akustisk transparent spegel, som om det fanns en likadan högtalare på andra sidan väggen som en spegling av den reella högtalaren. Utifrån ett sådant betraktelsesätt kan man tillföra ytterligare reella högtalare som ges sådant ljud att man tar kontroll på reflexerna när de ger upphov till resonans och detta görs under schröderfrekvensen d v s ljudet från de extra reella högtalarna skall summeras med ljudet från spegelhögtalarna så att summan av ljudet av dessa blir det man önskar, t.ex. med exakt det resonanta system man vill uppnå.
Med vänlig hälsning
Peter
Tangband skrev:goat76 skrev:Nattlorden skrev:
Inte "inbyggd". Separat box. Dels med prommade data för korrigering av det specifika paret högtalare mått och kodat på fabrik, dels en mikrofonmätning och PC-mjukvara för att välja hur man ville hantera mätningen/korrigeringen. Ingen automatik som sådan, nej - boxen i sig gjorde inte korrigeringen - den tankades ned via RS232.
Dessutom enkel avstängbar i boxen och möjlighet att ha mer än en korrigering valbar. Högst avancerad för sin tid.
Gjordes det korrigeringar av hela tonkurvan ända upp till 20kHz?
Jag är personligen väldigt skeptisk till hela idén och konceptet att man med digital korrigering ska fixa ljudet att bli bra i ett kalt och dåligt lyssningsrum som Canton verkade vilja sälja in med dessa system.
Man bör naturligtvis ordna akustiken i rummet så långt man kan först vilket jag är övertygad om att vi alla på det här forumet håller med om. Att man efter det gör lättare små-justeringar digitalt för att ta det ytterligare några steg till det bättre är en helt annan sak.
De största problemen att hantera i lyssningsrum är vanligtvis området under 80Hz och dessa problem-frekvenser har en tendens att maskera resten av ljudfältet mer eller mindre betydligt längre upp. Ett alternativ är så klart att installera stora bass traps och liknande men det kan vara svårt att ordna med i ett vardagsrum.
Som sagt så tycker jag man ska hålla sig under 80Hz med digitala korrigeringar och man justerar det bäst med musik istället för med mikrofon och det hörs tydligt när man prickar rätt med väldigt smalbandiga och små korrigeringar, Ingvar nämde i en annan tråd om att bör hålla sig vid max 12dB eller däromkring.
Ja, endast under 80 Hz och med måttband för att mäta avstånden mellan väggarna och tak/golv samt miniräknare så man kan räkna ut exakt var de tre rumsresonanserna finns i ett kvadratiskt eller rektangulärt rum.
Betydligt mer exakt än att bara lyssna.
Undrar om inte Linns space trots allt är ett av de bättre rumskorrigerings-programmen. Där ska man ju mäta alla ytor i rummet och knappa in, för att få fram rätt resonansfrekvenser.
music4ever skrev:goat76 skrev:Oavsett om ens lyssningsrum är en biosalong, en mancave eller ett vanligt vardagsrum så är vi nog alla överens om att man först och främst bör fixa akustiken så långt det är möjligt under de förutsättningar som råder. Om det efter det blir ytterligare förbättringar med digital korrigering, kör på. Låter det bättre så är det bättre, det är bara dumt att inte använda något av rena principiella skäl.
Man kan göra som man vill men jag förstår inte varför man vill förstöra ljudet med rumskorrigering om man har fixat till ett akustiskt schysst rum.
Lika lite som jag kommer testa alla dyrkablar för att "det är dumt att inte testa något av principiella skäl" så tänker jag inte hålla på med rumskorrigering.
goat76 skrev:Det jag sa var att man bör fixa akustiken så långt det är möjligt vilket i en hyreslägenhet kanske innebär vissa begränsningar då man knappast bygger om en vägg till en bas-fångare, ett annat exempel kan vara att man inte får fria händer att göra som man vill ifall man bor med en vacker diktator. I dessa fall kan det vara bra att man kan bota de kvarvarande problemen på ett digitalt osynligt sätt.
Förhoppningsvis får du till akustiken perfekt i ditt bygg-projekt, men om det råkar kvarstå endel små problem i bas-området under 80Hz så tycker jag du ska ge digital korrigering en chans. Även om det teoretiskt påverkar direktljudet så är det enligt min erfarenhet inte märkbart så pass långt ner i frekvens, förbättringarna hör man däremot tydligt.
Att akustiken i lyssningsrummet redan har fixats så bra som möjligt tror jag är en förutsättning så att endast små digitala korrigeringar som möjligt behöver göras, annars krävs det för stora justeringar som troligtvis blir tydligt märkbara på fel sätt.
music4ever skrev:goat76 skrev:Det jag sa var att man bör fixa akustiken så långt det är möjligt vilket i en hyreslägenhet kanske innebär vissa begränsningar då man knappast bygger om en vägg till en bas-fångare, ett annat exempel kan vara att man inte får fria händer att göra som man vill ifall man bor med en vacker diktator. I dessa fall kan det vara bra att man kan bota de kvarvarande problemen på ett digitalt osynligt sätt.
Förhoppningsvis får du till akustiken perfekt i ditt bygg-projekt, men om det råkar kvarstå endel små problem i bas-området under 80Hz så tycker jag du ska ge digital korrigering en chans. Även om det teoretiskt påverkar direktljudet så är det enligt min erfarenhet inte märkbart så pass långt ner i frekvens, förbättringarna hör man däremot tydligt.
Att akustiken i lyssningsrummet redan har fixats så bra som möjligt tror jag är en förutsättning så att endast små digitala korrigeringar som möjligt behöver göras, annars krävs det för stora justeringar som troligtvis blir tydligt märkbara på fel sätt.
Nej. Inte intresserad av ett feltänk (över 100-200 hz). Det är som mastering, det spelar ingen roll vilka argument som framförs, de bygger alla på samma falska premiss.
Adhoc skrev:Av ovanstående 4 mätdiagram tror jag det till höger låter bäst.Att hålla sig till höger är normalt alltid bäst, tex i trafiken.
Den engelska texten om stående vågor är inte helt lyckad. En stående våg i ett rum kan upphöra i princip exakt samtidigt som ljudet från högtalaren (som var upphov till den stående vågen) upphör. En resonans (mod) i rummet, som högtalaren var upphov till, kan däremot höras från delar av till flera sekunder senare efter att ljudet från högtalaren upphört.
Stående våg kan vara en en reflektion från tex en vägg. Den reflektionen upphör samtidigt med dess upphov, ljudet från högtalaren. En sådan stående våg kan inte EQ:as bort vid lyssningsplats. Den behöver dämpas, styras om eller diffuseras så den blir tillräckligt låg och ickestörande. EQ kan vara till hjälp vid LP för låga resonansfrekvenser, T60-tiden förändras inte för moden men om modfrekvensens SPL sänks början kan man raskare hamna under hörbarheten för frekvensen samtidigt som amplituden blir mer liknande frekvenserna omkring. Någon hjälp för andra platser än vid själva LP bör man inte räkna med, det kan tvärtom bli försämrande där. -Min uppfattning om det hele.
petersteindl skrev:Tangband skrev:En insikt jag fått är att varje förflyttning av jbl 530 kommer generera rumsresonanser (om man mäter från lyssningsplats- ) på helt olika frekvenser .
Flyttar jag en av jbl högtalarna tex 30 cm åt sidan kommer resonansen vid 71 hz förflytta sig till en annan frekvens.
Dsp korrigering fungerar alltså ENDAST vid en specifik högtalarplacering . Och vid en specifik lyssningsplats . Flyttas placeringen eller lyssningsplatsen får man mäta om alltsammans och göra andra korrigeringar.
Detta gäller alltså under rummets schröderfrekvens, dvs i mitt rum nånstans under 300 Hz
Då jag läser ditt inlägg får jag känslan av att du inkluderar ljudkällan eller ljudmottagaren i fenomenet rumsresonanser. I själva verket är det inte så. Rummets moder har enkom med rummet att göra. Dessa bildar ett system av rumsresonanser som enkom är beroende av rummets geometri och dess absorption och tiden. Geometrin ger frekvenserna och absorption ger dämpning. I rummet uppstår det tryckmax. De är utspridda i rummet beroende på resonans, men i hörnen finns det alltid tryckmax.
För att resonans skall uppstå så behövs tillförd energi från en elektroakustisk ljudkälla. Exempelvis en högtalare. Högtalaren kan ställas på olika ställen i ett rum. Sedan skall energin mätas/fångas upp/registreras i rummet. Det kan göras med en tryckkännande mätmikrofon eller en lyssnare.
Jag vill redan nu ge denna länk som jag rekommenderar i ämnet. https://amcoustics.com/tools/amroc?l=685&w=600&h=249&re=DIN%2018041%20-%20Speech Ägna en del tid åt denna sajt.
Funktionerna som beskriver tids och rumsdistribution av akustiska kvantiteter i en sluten rymd kallas Eigenfunctions. De beror på volymen i det slutna utrymmet och utrymmets form samt begränsningsytornas reaktiva impedans. Dessa kan beräknas analytiskt.
Jag vill redan här infoga två olika betraktelser av akustisk vågrörelse. Den ena kallas för fri våg. Tänk en högtalare som återger en puls och därefter inget d v s agerar som om högtalaren vore kortsluten. Pulsen fortskrider därefter i rummet och påverkas endast av rummet.
Den andra kallas forcerad akustisk våg och det är exempelvis sinuston som med högtalaren kontinuerligt upprätthålls medan resonanserna byggs upp. Det tillförs akustisk energi till rummet så länge de akustiska vågorna bygger upp resonanser.
Man kan sedan dela in ljudvågor i sfäriska, plana och cylindriska. Vad jag sett så räknas det mestadels på plana stående akustiska ljudvågor med ett specifikt vågtal km.
En plan stående våg med vågtalet km är en mode med karakteristisk frekvens kallad Eigenfrekvens.
Moderna sätts upp i ett matrissystem, X-Y-Z. De beskrivs av positiva multiplar d v s 1, 2, 3 4, 5, osv. Dessa kallas quantum numbers på engelska. Den lägsta frekvensen på en mode har matrisen 1-0-0. Multiplar av denna är exempelvis 2-0-0 och 3-0-0 osv. Dessa moder kallas Eigenmodes och denna med multiplar är Axial. Denna axiella resonans uppstår mellan väggarna med största avståndet från varandra. Det brukar vara rummets längd men kan vara höjden.
På den hänvisade hemsidan, dra pekaren exempelvis över resonanserna och titta i 3D så ser du tryckmax i färg. Det uppstår segment i rummet med olika tryck. Dessa är framtagna helt utan ljudkälla och ljudregistrerare. Jag återkommer till dessa.
Moderna delas in i 3 olika typer. Axial, Tangential och Oblique Modes på engelska.
För att förstå dessa så har Axial modes alltid 2 nollor i matrisen. Exempel: 1-0-0, 0-1-0, 0-0-1, 2-0-0, 0-2-0, 0-0-2, osv.
Tangential modes har alltid 1 och endast 1 nolla. Exempel: 1-1-0, 1-0-1, 0-1-1, 2-1-0, osv.
Oblique modes har aldrig någon nolla i matrisen. Exempel: 1-1-1, 2-1-1, 2-2-1, 1-2-1, osv.
Allt detta finns med i kolumnerna på sajten.
Axial modes går längs en axel i rummet i ett kartesiskt koordinatsystem. Mellan kortväggarna, eller mellan långväggarna eller mellan golv till tak. Enbart 2 begränsningsytor är involverade.
Tangential modes har 4 involverade begränsningsytor. Den vågen är tangentiell met en av begränsningsytorna. Då kan det uppstå resonans på diagonalen.
Oblique modes uppstår då vågor har en infallsvinkel mot väggar/begränsningsytor med en vinkel skild från 90 grader. Den kan alltså studsa runt i rummet mot samtliga begränsningsytor.
Nu kommer jag in på högtalarplacering. Som kan ses så kan en högtalare placeras i tryckmaxima eller i tryckminimum eller någonstans däremellan. Tillförs energi i rummet i trycktryckminima vid vissa frekvenser så är detta att betraktas som ett nollställe och utfasning av energin i den punkten. Andra frekvenser kan istället ha sitt tryckmax i just den punkten och det uppstår maximal resonans av tillförd energi, allt i enlighet med energins bevarande i det slutna utrymmet. Högtalarens placering ändrar inte själva rumsmoderna. Samma resonemang kan tillämpas på mikrofonens placering. Med smart placering av högtalare och mikrofon/lyssnare kan man tillföra och registrera energin utan att behöva accentuera resonanserna maximalt. Frekvensgångsmässigt finns det stora fördelar med en rumsligt placerad optimering av tillförd energi i rummet. Man bör dock separera mellan direktljud och efterkommande ljud så att man inte förstör direktljudet som följd av att åtgärda rumsresonansers påverkan.
Känner man till moderna och placering av högtalare och lyssnare så kan man aktivt försöka eliminera uppbyggnad av rumsresonanser genom distribuerad bas från flera basmoduler under Schröderfrekvensen utan att behöva påverka direktljudet.
Att med DSP försöka trixa med direktljudet för att åtgärda fel som uppstår långt därefter ser jag som en återvändsgränd. Varje reflex är dock som om det vore senare ljud från en spegelhögtalare på andra sidan väggen. Då kan man med distribuerade basar trixa så att denna spegelkälla inte ger upphov till resonans utan att påverka direktljudet. Man åtgärdar själva källan till just uppbyggnad av resonans. Det är inte enkelt. Då skulle det redan vara gjort.
Mvh
Peter
Adhoc skrev:Sent nu och det är egentligen tid att gå och lägga sig. Men, i alla fall: Nej jag tar inte illa upp om du korrigerar eller förklarar ytterligare. Jag kunde använt bättre ord /beskrivning.
För det blåade menade jag tex inte högtalaren i sig, utan att när ljudet från den slutar (det du benämner forcerad ljudvåg), upphör också reflexen från väggen som vid LP kombineras med direktljudet till en förändrad frekvenskurva jämfört med direktljudets. Krokigheten i kurvan som blir anser jag kan mildras om tex en absorbent sätts vid reflektionsytan, är den så effektiv att ljudvågen (den frekvensen) dämpas helt återstår direktljudets frekvenskurva vid LP. Det funkar inte att med EQ ”trolla bort” väggreflexen av det ljud som redan gått ut från högtalaren.
Vad jag annars ville mena på var den skillnad det är i tid det tar för en stående våg pga reflexen från sidoväggen att ”dö bort”, jämfört med resonanser som byggts upp mellan rumsytor och som lever kvar hörbara under lång tid.
(”Så, ta bort väggen vid tiden t1 och den stående vågen dör ut med den tid det tar för reflexen från tiden t1 till att reflexen når högtalaren.” Du menar väl LP i.st.f. högtalaren?)
Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.
hifikg skrev:Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.
Se där, någon som håller sig till ämnet
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar
IngOehman skrev:Baffel: Din tro om andras medvetenhet är nog... skapligt optimistisk.
Du talar om en bransch full av människor som tror kablarna spelar större roll än högtalarna, och som ofta inte ens reflekterat över att rummet påverkar överhuvudtaget...
Vh, iö
Baffel skrev:hifikg skrev:Baffel skrev:Men de som ställer ut på mässor måste ju vara medvetna om problem med det akustiken i det rum de lirar i. Är det omöjligt att få till akustiken , något så när vettigt på en dag? (eller vad de tidsmässigt har på sig att fixa rummet) Kostar det för mycket och /eller är det för krångligt? Om så inte är fallet så måste ju utställarna lita sig på det visuella intrycket deras pryttlar ger, dvs ögat lurar örat.
Se där, någon som håller sig till ämnet
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar
Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).
petersteindl skrev:Baffel skrev:hifikg skrev:
Se där, någon som håller sig till ämnet
Peter borde veta, han har ställt ut på Sheraton. Minns att han kom i tidsnöd ett år.
En del klär väggarna i Rockwool, somliga ställer upp vingar av olika slag, andra nöjer sig med en matta. De som gjort rätt från början bara lirar
Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).
Jag hatar att ställa ut på hifimässor.Undrar om det finns något jobbigare?
Med vänlig hälsning
Peter
JB skrev:Finns det någon regel hur högt man får spela på mässorna eller kan man ta med sig en gigantisk PA-anläggning och spela 120+ dB så enbart ens egen anläggning hörs? (efter att ha delat ut hörselproppar vid entrén så ingen kan anklaga en för eventuella hörselskador efteråt förståss)
hifikg skrev:petersteindl skrev:Baffel skrev:
Intressant , Peter kanske kan berätta mer om sina äventyr ang detta (kanske han redan gjort).
Jag hatar att ställa ut på hifimässor.Undrar om det finns något jobbigare?
Med vänlig hälsning
Peter
Prova Medicinmässan så får du se, brukade gå av stapeln ihop med Läkarstämman. Resten får du tänka dig. Hifinördar vs läkare och professorer
Harryup skrev:hifikg skrev:petersteindl skrev:
Jag hatar att ställa ut på hifimässor.Undrar om det finns något jobbigare?
Med vänlig hälsning
Peter
Prova Medicinmässan så får du se, brukade gå av stapeln ihop med Läkarstämman. Resten får du tänka dig. Hifinördar vs läkare och professorer
Jag håller med Peter efter att faktiskt varit på den andra typen av mässa också.
Det finns en stor grupp lyssnare som aldrig kommer bli kund men ändå skall försöka dra igång störande diskussioner och visa sig märkvärdiga med diverse jämförelser med deras fantastiska anläggningar som dom har hemma. Sen finns det seriöst intresserade människor som får för lite uppmärksamhet då dessa i regel är mycket mer försynta än hifi-poliserna.
hifikg skrev:Harryup skrev:hifikg skrev:
Prova Medicinmässan så får du se, brukade gå av stapeln ihop med Läkarstämman. Resten får du tänka dig. Hifinördar vs läkare och professorer
Jag håller med Peter efter att faktiskt varit på den andra typen av mässa också.
Det finns en stor grupp lyssnare som aldrig kommer bli kund men ändå skall försöka dra igång störande diskussioner och visa sig märkvärdiga med diverse jämförelser med deras fantastiska anläggningar som dom har hemma. Sen finns det seriöst intresserade människor som får för lite uppmärksamhet då dessa i regel är mycket mer försynta än hifi-poliserna.
He, he, då ska du höra alla professorer, doktorer och läkare som ska övertrumfa personalen i en monter där man visar DNA-synthesizers
Jag är professor NN och det här är min ass, hon är bara doktor, vad är du?
Harryup skrev:hifikg skrev:Harryup skrev:
Jag håller med Peter efter att faktiskt varit på den andra typen av mässa också.
Det finns en stor grupp lyssnare som aldrig kommer bli kund men ändå skall försöka dra igång störande diskussioner och visa sig märkvärdiga med diverse jämförelser med deras fantastiska anläggningar som dom har hemma. Sen finns det seriöst intresserade människor som får för lite uppmärksamhet då dessa i regel är mycket mer försynta än hifi-poliserna.
He, he, då ska du höra alla professorer, doktorer och läkare som ska övertrumfa personalen i en monter där man visar DNA-synthesizers
Jag är professor NN och det här är min ass, hon är bara doktor, vad är du?
Jag jobbar i den branschen.
Hotellrom har vel ingen forutsetning for god lyd??IngOehman skrev:Hörde inte ett enda rum där det lät ens anständigt (trots att det faktiskt fanns några rum där det spelades välljudande programmaterial).
Men - jag tycker inte man skall döma ut något för det. Som TS skrivit så är ofta en del av orsakerna till dålig ljudkvalitet på mässor att de spelar programmaterial som låter uselt.
Men även när så inte är fallet så har många svårt att få till det på mässor, så apparaterna KAN vara mycket bättre än den usla kvalitet som hördes överallt denna gång. Lite oväntat dock att det inte lät ens skapligt bra i ett enda rum.
Alldeles bortsett ifrån det fick jag en positiv känsla av mässan, en känsla av att hifi är på väg tillbaka! Nu behöver de bara få till ljudet också.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Byron och 19 gäster