Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
olaume

Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav olaume » 2019-03-12 21:20

Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tidstypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.
Det ena kruxet är att få tag på en kraftig avmagnetiserare, de växer inte på träd längre. Det andra kruxet är att jag absolut inte begriper hur ljudförbättringen uppstår. Visst, magnetism kan kanske störa några kretsar i spelaren. Men en CD kan väl inte bli magnetisk? Därför kallar jag metoden för hokuspokus, men kör numera regelbundet skivorna i en avmagnetiserare som är så kraftig att säkringarna ibland brinner. Kan någon förklara hur detta fungerar?
Senast redigerad av olaume 2019-03-13 11:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Varför låter avmagnetiserad CD bättre?

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-12 22:07

Skillnaden uppstår i lyssnaren, inte i skivorna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2019-03-12 22:15

Max_Headroom skrev:Skillnaden uppstår i lyssnaren, inte i skivorna.

Vanlig förklaring. Men i detta fall tror jag inte på den. Om det bara handlar om placebo finns det andra åtgärder som borde göra större skillnad eftersom de är lättare att förstå fysikaliskt.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-12 22:20

Den här kommer nog förr eller senare;

"Ställer du upp på ett blindtest?"

Om svaret på den frågan är nej så kan man nog se tråden som avklarad. Folk här kommer vilja vetenskapligt ta reda på om du kan höra skillnaden och/eller vetenskapligt bevisa eller åtminstone förklara varför det inte går att höra skillnaden. Skulle nog överväga om detta bör diskuteras. :)

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-12 22:48

olaume skrev:Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tistypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.
Det ena kruxet är att få tag på en kraftig avmagnetiserare, de växer inte på träd längre. Det andra kruxet är att jag absolut inte begriper hur ljudförbättringen uppstår. Visst, magnetism kan kanske störa några kretsar i spelaren. Men en CD kan väl inte bli magnetisk? Därför kallar jag metoden för hokuspokus, men kör numera regelbundet skivorna i en avmagnetiserare som är så kraftig att säkringarna ibland brinner. Kan någon förklara hur detta fungerar?

CD skivor lagrar digitalt och har en felkorrigering, dvs CIRC. CIRC är enkelt uttryckt en kontroll av att ALLA bit:s (alla "ettor" och alla "nollor") är rätt avlästa. I normalfall kommer alla bit:s ( ettor o nollor) bli korrekt lästa. Det finns ca 5 miljarder bit:s på en CD!

Du kan jämföra säkerheten med att t.ex skriva ditt personnummer fel eller en OCR kod fel i en bankgiroinbetalning - mottagaren kommer aldrig acceptera detta utan ber dej prova igen tills det blir rätt.

Dessutom, CD Läsaren är optisk o påverkas inte av magnetism .Skivan kan ej heller magnetiseras.

Varför går då säkringen ibland? jo, en enkel avmagnetiserare består av en spole med järnkärna. När du slår på den har den väldigt stor "startström".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-12 23:00

Blindtestat?

Dags att dra fram den gamla defluxern ur gömmorna :)
nää...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-12 23:01

olaume skrev:

Vanlig förklaring. Men i detta fall tror jag inte på den. Om det bara handlar om placebo finns det andra åtgärder som borde göra större skillnad eftersom de är lättare att förstå fysikaliskt.

Undersök medelst blindtest istället för att efterfråga förklaringar på sådant som inte existerar.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-03-12 23:03

Det är ju rätt att kolla om det blir någon skillnad på datat som kommer från CD:n. Rippa den först utan avmagnetisering. Avmagnetisera och rippa igen till en annan fil. Jämför filerna. Är de inte identiska har avmagnetiseringen ändrat något, som möjligen går att höra. Om detta skett, bör man då också börja undersöka experimentet mer noga...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-12 23:16

PerStromgren skrev:Det är ju rätt att kolla om det blir någon skillnad på datat som kommer från CD:n. Rippa den först utan avmagnetisering. Avmagnetisera och rippa igen till en annan fil. Jämför filerna. Är de inte identiska har avmagnetiseringen ändrat något, som möjligen går att höra. Om detta skett, bör man då också börja undersöka experimentet mer noga...

+1

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-12 23:44

olaume skrev:

Se mitt förra inlägg.

Det som kan vara svårt för personer som inte har kunskapen om tekniken är att förstå hur enkel och genialisk digital teknik är. En CIRC är löjligt bra kontroll på att CD:n är rätt avläst.
Dålig liknelse: "Jag har anställt 3500 korrekturläsare så att ja ska kunna vara någorlunda säker på att ordet/förkortningen "CD" är rättstavat.

Det som också är svårt att förstå är att fel i den digitala världen inte kan "översättas till ord som "bättre mellanregister" eller "basen låter fastare" eller "nu framträder cymbalerna bättre." eller "ljudet är luftigare o mer trasparent"
Dålig liknelse: "Bilen går mycket bättre i kurvorna nu när jag har installerat elektrisk garageport"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-13 00:57

Avmagnetisering av CD's har figurerat tidigare. Jag tänkte redan då att det kan finnas en möjlig förklaring (som ju då borde kunna detekteras med PS förslag eller bara lysg på de två filerna). Min tanke då var att om en CD är uppladdad med statisk elektricitet, vilket då skapar ett magnetiskt fält, så kommer detta att variera kraftigt över skivans yta. Detta eftersom plast inte leder ström och någon utjämning inte sker i materialet. Man kan mao ha ett par tusen volt plus i ena änden av skivan och ett antal volt minus bara en liten bit ifrån eller på motstående sida.

Vad händer då när denna skiva roterar inne i cd-spelaren? Jo, det kommer bli ett växlande fält i takt med skivans rotation. Dvs fältet kan växla multipla gånger under ett skivvarv, eller bara en gång, beroende på hur den negativa och positiva uppladdningen är spridd på skivytan. Detta växlande fält borde rent teoretiskt kunna påverka kringliggande elektronik. Om detta är hörbart eller inte kan ni andra strida om :-)

Men, plast kan man inte ladda ur med en avmagnetiseringsapparat, till detta behövs en jonisator. Och nu handlade det om avmagnetisering. Detta förutsätter ju att skivan innehåller magnetisk metall som då ska neutraliseras. Aluminium och guld tillhör inte sådana metaller såvitt jag vet, även om jag läst om att det kan finnas spår av sådant (magnetisk metall) i en CD.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-13 02:00

Jag tror mer på Patricks klumpar

Bild

JM

Inläggav JM » 2019-03-13 08:08

olaume skrev:Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tistypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.

Jag är glad att du tar upp ämnet med dina personliga erfarenheter av vad som ger ett bättre ljud!

Du är inte ensam. Många inte helt obekanta aktörer beskriver liknande erfarenheter av ljudförbättrande åtgärder här på faktiskt.io utan få den kritiska granskning du utsätts för. Dessa erfarenheter har inte heller skärskådats med dubbel blindstudier.
Erfarenheterna har till skillnad från dina erfarenheter upphöjts till fakta. Kontexten hur de ur en objektiv synvinkel likvärdiga erfarenheterna presenteras är helt avgörande om erfarenheterna skall uppfattas som sanna eller falska i en objektiv mening.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-13 08:34

Vad syftar du på JM?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-13 09:21

olaume skrev:

Som t.ex.?

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-03-13 09:31

Hur avmagnitiserar du en cd skiva?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

JM

Inläggav JM » 2019-03-13 09:33

Morello skrev:Vad syftar du på JM?

Kritiskt tänkande!
Det subjektiva går i vissa fall göra objektivt.
Det skenbart objektiva är i flera fall ytterst subjektivt.
Med upprepade pseudovetenskaplika ord och resonemang har vissa aktörer skapat en svans av troende. Mellan de skenbart objektiva generella erfarenheterna finns inslag av sanna objektiva inlägg vilka försvårar bedömningen.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-13 10:09

Ska man ljuga/fabulera så bör man hålla sig nära sanningen, i den mån den finns, och gärna väva in oomkullrunkeliga fakta i sin "story".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-03-13 11:00

Kan denna tråd gärna INTE blir en ”JM råkar i luvven på en svansföljd, självutnämda auktoritet och fabulerande aktör för femhundratretiofjärde gången”....

Enklast för att undvika detta är att JM slutar att skriva sådant som här över, forumet skulle bli mycket mer trivsamt om JM istället bemöter denna/ dessa fabulerande tomtar med argument och sakfrågor istället, och inte vänder ryggen till när han tycker det är för mycket egna erfarenheter eller tester (som ej hänvisas till en forskningsrapport som just JM kan få tag på) inblandat i diskussionen.
Och ej heller kastar skrit omkring sig... det är så onödigt och tråkigt när någon kastar skit på någon, oavsett vem som kastar skit på någon annan.
Oavsett vem som började... skiten kladdar liksom av sig även på andra som bara råkar vara inärheten också och det är inte speciellt omtänksamt eller trevligt.
Ska det kastas skit så är det bäst att sådant avhandlas mellan fyra ögon eller som minst över telefon direkt med personan ifråga, då förbättras siktet och skiten hamnar exakt där den ska !
Och alla orsaker till skitkastandet kan ju kanske råka lösas på en gång också :)
Senast redigerad av DVD-ai 2019-03-13 11:04, redigerad totalt 2 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 11:01

Bill50x skrev:Avmagnetisering av CD's har figurerat tidigare. Jag tänkte redan då att det kan finnas en möjlig förklaring (som ju då borde kunna detekteras med PS förslag eller bara lysg på de två filerna). Min tanke då var att om en CD är uppladdad med statisk elektricitet, vilket då skapar ett magnetiskt fält, så kommer detta att variera kraftigt över skivans yta. Detta eftersom plast inte leder ström och någon utjämning inte sker i materialet. Man kan mao ha ett par tusen volt plus i ena änden av skivan och ett antal volt minus bara en liten bit ifrån eller på motstående sida.

Vad händer då när denna skiva roterar inne i cd-spelaren? Jo, det kommer bli ett växlande fält i takt med skivans rotation. Dvs fältet kan växla multipla gånger under ett skivvarv, eller bara en gång, beroende på hur den negativa och positiva uppladdningen är spridd på skivytan. Detta växlande fält borde rent teoretiskt kunna påverka kringliggande elektronik. Om detta är hörbart eller inte kan ni andra strida om :-)

Men, plast kan man inte ladda ur med en avmagnetiseringsapparat, till detta behövs en jonisator. Och nu handlade det om avmagnetisering. Detta förutsätter ju att skivan innehåller magnetisk metall som då ska neutraliseras. Aluminium och guld tillhör inte sådana metaller såvitt jag vet, även om jag läst om att det kan finnas spår av sådant (magnetisk metall) i en CD.

/ B

Det reflekterade materialet i CD:n är väl metall ? Om så borde CD:n inte kunna bli ojämt statiskt uppladdad.

Är det nickel i det reflekterande materialet? Ser oftast ut som silver men det är en gissning.

En statisk urladddning som du pratar om måste då ske efter CIRC annars spelar det nog ingen roll. Man tar ju också i skivan så förutsättningarna för statisk laddning är ju inte bra.

Det som dock är viktigast: Musiken låter inte bättre eller sämre, det kanske kan "knastra till" av en störning i de analoga delarna i cd-spelaren. Fortfarande dock väldigt osannolikt enligt min mening.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-13 11:28

jansch skrev:Det reflekterade materialet i CD:n är väl metall ? Om så borde CD:n inte kunna bli ojämt statiskt uppladdad.

Är det nickel i det reflekterande materialet? Ser oftast ut som silver men det är en gissning.

En statisk urladddning som du pratar om måste då ske efter CIRC annars spelar det nog ingen roll. Man tar ju också i skivan så förutsättningarna för statisk laddning är ju inte bra.

Det som dock är viktigast: Musiken låter inte bättre eller sämre, det kanske kan "knastra till" av en störning i de analoga delarna i cd-spelaren. Fortfarande dock väldigt osannolikt enligt min mening.

Det reflekterande materialet i en CD är normalt aluminium. Oavsett att aluminium leder ström så gör inte plasten det. Du kan tex koppla (uppladdad) plast till jord men en uppladdning kvarstår. Förutom jonisering finns även alternativet fukt. Med fukt på plastytan (statisk elektricitet är ett ytfenomen) så avges eventuell laddning till den omgivande luften. Det är precis vad sk antistatvätskor gör, de binder fukt till den yta där sådan applicerats. Sköljmedel till tvätten innehåller bland annat sådan vätska men även smörjmedel så fibrerna i textilen glider lättare mot varandra och därmed inte laddas upp lika lätt.

Av samma anledning laddas en skiva inte ur bara för att tu tar i den. Och nej, det kommer inte bara att "knastra till" för jag pratade/skrev inte om en statisk urladdning av en skiva (även OM en sådan kan ske under ogynsamma förhållanden), jag skrev om det växlande fält som skapas av en skiva som har olika laddningar i olika delar och som roterar med några hundra varv i minuten, vilket är något helt annat. Jag har testat att gnida på en vinylskiva och därefter uppmätt över 5 tusen volt i ena änden och nära noll i den andra. Jag ska någon gång testa med en CD, när jag orkar uppbringa tillräckligt med energi för detta.

/ B

PS - För att vara extra tydlig: Jag har inte testat några av mina teorier och har alltså inga lyssningsintryck att redovisa. Vad jag menar är att man inte automatiskt ska avfärda alla upplevda skillnader med tweaks utan kanske vara lite öppen för förklaringar.
Senast redigerad av Bill50x 2019-03-13 11:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-13 11:34

jansch skrev:
Bill50x skrev:Avmagnetisering av CD's har figurerat tidigare. Jag tänkte redan då att det kan finnas en möjlig förklaring (som ju då borde kunna detekteras med PS förslag eller bara lysg på de två filerna). Min tanke då var att om en CD är uppladdad med statisk elektricitet, vilket då skapar ett magnetiskt fält, så kommer detta att variera kraftigt över skivans yta. Detta eftersom plast inte leder ström och någon utjämning inte sker i materialet. Man kan mao ha ett par tusen volt plus i ena änden av skivan och ett antal volt minus bara en liten bit ifrån eller på motstående sida.

/ B

Det reflekterade materialet i CD:n är väl metall ? Om så borde CD:n inte kunna bli ojämt statiskt uppladdad.

Hur har du kommit fram till din slutsats? Empiriskt? Alltså provat detta experimentellt?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 11:45

PerStromgren skrev:Det är ju rätt att kolla om det blir någon skillnad på datat som kommer från CD:n. Rippa den först utan avmagnetisering. Avmagnetisera och rippa igen till en annan fil. Jämför filerna. Är de inte identiska har avmagnetiseringen ändrat något, som möjligen går att höra. Om detta skett, bör man då också börja undersöka experimentet mer noga...

Per - Detta är ju ett jättebra sätt att visa hur bra digitaltekniken är. Jag tror dock inte att en sådan test påverka personer som tror på att ljudet/ljudkvaliten blir bättre med avmagnetisering. Ett sådant test uppvisar ju bara vad som gäller för den testmiljön, inte deras CD:ar och CDspelare.

Egen kunskap och egna "aha upplevelser" brukar oftast vara bättre än att behöva lita på någon annan. Att själv konstatera att det här inte kan stämma.
Att som i mitt dåliga exempel i tidigare inlägg konstatera: "bilen kan väl inte gå bättre i kurvorna för att jag har installerat elektrisk garageport.

Viktigt!
Tråden handlar om att ljudet skulle bli bättre..... inte t.ex om något enskilt statiskt knaster eller liknande. OM nu någon skulle upptäcka i test att ett par 100 bits trots allt är felaktiga - skulle ljudet /lyssningsintrycket/musiken bli bättre utan dessa bitfel?

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-13 12:15

olaume skrev:Av alla hokuspokus-ljudförbättringar jag har prövat, är avmagnetisering av CD-skivor den enda som haft någon märkbar effekt (utöver att tvätta vinylskivorna förstås, men det räknar jag dock inte som hokuspokus). Ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad. Kort sagt, det är roligare att lyssna. Idén fick jag efter en artikel i Hifi&Musik under tidigt 90-tal. Övriga tidstypiska metoder, typ att måla skivorna med grön penna, gav mindre eller ingen märkbar effekt. Jag har även testat på en opartisk lyssnare som direkt märkte skillnaden. Jag tror alltså inte att det enbart handlar om placebo.

Min egen erfarenhet med avmagnetiserande av en cd-skiva skedde i en hifibutik på 90-talet.
Jag fick först lyssna på en låt- försäljaren bjöd mig sedan på en kopp kaffe med scottska kakor medan han avmagnetiserade cd-skivan.
Jag drack kaffet och upplevde att den avmagnetiserade skivan lät bättre :) .

Såhär i efterhand har jag förstått att det förbättrade upplevda ljudet inte berodde på avmagnetiseringen utan på kaffets inverkan. Dessutom - lyssnar du på okänd musik två gånger kommer du alltid föredra den andra lyssningen- hjärnan lär sig tolka musiken bättre andra gången. Vissa butiker använder tekniken vid försäljning. Inga namn nämnda.

Resultatet hade troligen blivit likadant om jag haft höga förväntning på tweaken, druckit juice eller scottsk whiskey 8)
Det är väldigt lätt att lura hjärnan.

Om du är säker på att avmagnetisering fungerar- bjud in en kompis och jämför två identiska skivor varav en är avmagnetiserad utan att kompisen vet vilken han lyssnar på. Spela den avmagnetiserade skivan först. Din kompis kommer att föredra den andra lyssningen 8)
Senast redigerad av Tangband 2019-03-13 12:36, redigerad totalt 4 gånger.

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-03-13 12:26

MorganM skrev:Hur avmagnitiserar du en cd skiva?

Ingen som vet?
Tänkte man åtminstone kunde prova :) .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-13 12:28

MorganM skrev:

Ingen som vet?

Man använder en defluxer för tonhuvudet i kassettbandspelare. Rotera den i cirklar en halv cm från skivan.
Du ska absolut prova- testa gärna med två likadana cd-skivor, avmagnetisera den ena.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 12:31

Om det skulle gå att avmagnetisera en cd-skiva så skulle det även kunna gå att magnetisera en cd-skiva. :)
Ni får gärna berätta hur ni magnetiserar cd-skivor.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 12:40

sprudel - bitfel som uppträder sporadisk går inte att jämföra med distorsion som uppstår i den analoga världen. Detta handlar ju inte om ett "statiskt" fel i t.ex. en D/A omvandlare.
En CIRC är matematiskt så bra på att hitta fel och rätta till (omläsning) att felaktiga bitar uppstår är små på icke föstörda skivor. Om jag minns rätt görs ibland etrapolering men inte systematiskt.

Återigen, tråden handlar om musiken låter bättre/sämre.

Är skivan skadad vet du ju vad som händer .

Varför inte göra ett prov!
Ta en cd och"tumma på den" och lyssna av den. Dra lite stålull försiktigt över de inre spåren - lyssna. Lite mer stålull på samma ställe - lyssna. Håll på så tills du får problem med ljudet.

Hur lät de när ljudet inte längre "blev rätt"?

Innan du hör nåt fel på skivan har CIRC "jobbat skiten ur sig" och gjort otroliga mängder av omläsningar ända tills det inte funkar längre.

Svaret blir:
- Digitala världen går inte att översätta till hur vi hör - t.ex harmonisk dist, alltså "statisk"
- lyssna på när det blir "felläsning" av en CD. Bästa sättet att uppleva det själv.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2019-03-13 12:59

Tangband skrev:
MorganM skrev:

Ingen som vet?

Man använder en defluxer för tonhuvudet i kassettbandspelare. Rotera den i cirklar en halv cm från skivan.
Du ska absolut prova- testa gärna med två likadana cd-skivor, avmagnetisera den ena.

Min erfarenhet är att effekten på avmagnetiseraren har stor betydelse för skillnaden i ljud. Tvivlar därför på att en liten defluxer gör någon märkbar skillnad. Nu kör jag med en 35 kilos "Forsmark"-bulk eraser för band av märket Weircliffe från tidigt 60-tal. De är tyvärr inte lätta att få tag på numera, jag lyckades hitta denna i Tyskland. Har man gott om pengar kan man annars köpa en ny maskin från Svalander för samma ändamål, https://www.svalander.se/tips_fakta/hif ... tisera-lp/. Furutech är bra på att ta hutlöst betalt för självklarheter. I High fidelity presenterades ett försök till teori till hur det fungerar https://www.svalander.se/local/site/fil ... eljud2.pdf. Ingen aning om den fysikaliska grunden, men min upplevelse är att det faktiskt gör skillnad. Vilket inte exempelvis grön penna gör, fast det är lättare att förklara fysiken bakom den, att dämpa reflexer som kan störa optiken.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2019-03-13 13:05

Magnetisk plast! För ett antal år sedan var det på tapeten att avmagnetisera vinylskivor, naturligtvis fanns de som upplevde en skillnad. hur blir det med oss som spelar från datafiler, skall hårdisken avmagnetiseras?
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2019-03-13 13:18

Är inte aluminium omagnetiskt?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-03-13 13:32

Enligt dom som säljer "dyr" utrustning för ändamålet.

https://www.svalander.se/?ma=get_product_file&id=85547

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-03-13 13:36

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-13 13:51

"Demagnetizing LPs
How can an LP be magnetized? It’s plastic!
The fact is that pigment added to the plastic during the manufacturing process is the culprit. The minute amount of ferrous material in the pigment causes LPs to become magnetized."

Underbart, det finns svar på ALLT

"Demagnetizing both sides of optical media before play results in a greater sense of power, dynamics, and resolution, with cleaner, blacker backgrounds and a larger, more stable soundstage, vivid tonal colors and deeper extension at both ends of the frequency range. Demagnetization also allows the delicacy, refinement and nuance of a performance to shine through, along with micro- and macro-dynamics you need to realize the full potential of music and movies."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-13 13:53

jansch skrev:sprudel - bitfel som uppträder sporadisk går inte att jämföra med distorsion som uppstår i den analoga världen. Detta handlar ju inte om ett "statiskt" fel i t.ex. en D/A omvandlare.
En CIRC är matematiskt så bra på att hitta fel och rätta till (omläsning) att felaktiga bitar uppstår är små på icke föstörda skivor. Om jag minns rätt görs ibland etrapolering men inte systematiskt.

Återigen, tråden handlar om musiken låter bättre/sämre.

Är skivan skadad vet du ju vad som händer .

Varför inte göra ett prov!
Ta en cd och"tumma på den" och lyssna av den. Dra lite stålull försiktigt över de inre spåren - lyssna. Lite mer stålull på samma ställe - lyssna. Håll på så tills du får problem med ljudet.

Hur lät de när ljudet inte längre "blev rätt"?

Innan du hör nåt fel på skivan har CIRC "jobbat skiten ur sig" och gjort otroliga mängder av omläsningar ända tills det inte funkar längre.

Svaret blir:
- Digitala världen går inte att översätta till hur vi hör - t.ex harmonisk dist, alltså "statisk"
- lyssna på när det blir "felläsning" av en CD. Bästa sättet att uppleva det själv.

Jag kan nog prova ditt upplägg om du provar det som TS föreslår.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-13 13:59

Hear, hear!!

"No matter how valuable or expensive your system is, the only way to achieve top performance is by demagnetizing your problems away! "

Sluta jobba med dyra förändringar av rummen och onödiga uppgraderingar av dolbyn och annat. Avmagnetisera!!

Vojne!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2019-03-13 14:04

Kanske ett fall av "dra alla fysikaliska processer över en kam" och elektrostatisk laddning som avses?

Ögonbrynen utsätts även här för hårresande urkärnat resonemang.
http://kunskapsnatet.nu/frage-lista/informationslagring-pa-cd/
Shatterer of words

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-13 15:38

jansch skrev:sprudel - bitfel som uppträder sporadisk går inte att jämföra med distorsion som uppstår i den analoga världen.

This. Det är som min chef en gång påstod att när han bytte HDMI-kabel så blev bilden skarpare o svärtan bättre, men det är inte alls så effekten av en "bättre" HDMI-kabel blir. Digitala artefakter beter sig ju helt annorlunda. Hade ju själv en dålig HDMI-kabel en gång o effekten som blev var att vissa mörkare pixlar blev HELT röda. Det blev alltså som ett svagt rött brus i mörkare delen av bilden. Samma typ av fel skulle väl isf uppstå om en skiva skulle vara magnetiserad, inte att "ljudet blir större, rumsåtergivningen mer transparent och basen mer fokuserad". Dock tror jag inte alls på det här med avmagnetisering av CD-skivor, så i slutändan så handlar det antaligen bara om placebo.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-13 15:41

Vad nöjd jag är att jag slutade med fysiska media för länge sedan. :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-03-13 15:44

Ja det tåls att säga igen. Digitala fel kan aldrig ge mer bas, bättre svärta osv. Det är endast analoga signaler som kan påverkas på det sättet. Digitala fel är stokastiska och ger brus och/eller artefakter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-13 15:59

Vad händer då man avmagnetiserar en CDR med tex PDF-dokument? Manipuleras texten eller bara siffrorna?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 16:11

AndreasArvidsson skrev:Ja det tåls att säga igen. Digitala fel kan aldrig ge mer bas, bättre svärta osv. Det är endast analoga signaler som kan påverkas på det sättet. Digitala fel är stokastiska och ger brus och/eller artefakter.

Digitala fel behöver inte alls vara stokastiska. Egentligen är det mer sällsynt med stokastiska fel, rent fysikaliskt. Subjektivt skulle digitala fel kunna upplevas precis som det upplevs, och om det upplevs så som det skrivs så är det så.

Digitala fel, oavsett felet, kan upplevas som att det ger mer bas och detta även om felet fysikaliskt skulle filtrera bort allt under 1 kHz. 8) :) Jag skulle aldrig använda ordet aldrig då det gäller subjektiva upplevelser.

Skulle digitala fel enkom ge upphov till stokastiskt brus så får du gärna ingå i teamet Lilltroll och Steindl och fixa det. Vet du hur mycket som krävs för att komma till sådant resultat? Jag kan tala om att till dags datum existerar ingen DAC och digital kedja som ens är i närheten av detta. I princip samtliga artefakter är deterministiska. En helt korrekt applicering av dither är en sådan teknisk lösning som eliminerar deterministiska artefakter och istället ger stokastiskt brus. Korrekt applicerad Noise shaping kan minska det stokastiska bruset i tonfrekvensområdet och öka bruset exempelvis över 24 kHz. Detta kan sedan efter filter i den analoga domänen filtreras bort, men enkom om filtren appliceras utan att ge nya störningar och det är inte helt lätt.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 16:13

Morello skrev:Vad händer då man avmagnetiserar en CDR med tex PDF-dokument? Manipuleras texten eller bara siffrorna?

Men Morello!
Du får ju både mer svärta i bostäverna och t.ex. siffran 9 kan bli både 8,25 och ibland t o m 11,3. Är det krafig magnetisering blir texten också mer destruktiv. Ett “ja” kan bli ett “nej” men oftast är störningen mindre och vanligast är att det då blir ett ”nja”

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-13 16:13

AndersP skrev:Är inte aluminium omagnetiskt?

Jo.

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 16:15

Morello skrev:Vad händer då man avmagnetiserar en CDR med tex PDF-dokument? Manipuleras texten eller bara siffrorna?

Rent subjektivt skulle siffrorna kunna upplevas som klarare och texten lättare att förstå, men med den ultimata avmagnetiseraren så blir även vokalerna tydligare rent subjektivt kan någon kanske tycka. Det kan också subjektivt sett vara tvärtom eller inte ge någon skillnad alls. :lol: :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 16:19

Bill50x skrev:

Jo.

/ B

Betyder det att du anser att aluminium inte påverkas om aluminium exempelvis skulle röra sig t.ex. rotera i närheten av magnetfält?

Med vänlig hälsning
Peter

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 16:29

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

Jo.

/ B

Betyder det att du anser att aluminium inte påverkas om aluminium exempelvis skulle röra sig t.ex. rotera i närheten av magnetfält?

Med vänlig hälsning
Peter

Alla(?) metaller påverkas av magnetism så länge dom utsätts för magnetfältet.
Dom återgår däremot till normaltillstånd när det inte finns något magnetfält längre

Användarvisningsbild
nasse

Inläggav nasse » 2019-03-13 16:32

För mycket länge sedan plockade jag isär en elmätare.
Den roterande skivan som driver räkneverket var av aluminium och drevs av en elektromagnet!

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 16:43

petersteindl skrev:
AndreasArvidsson skrev:Ja det tåls att säga igen. Digitala fel kan aldrig ge mer bas, bättre svärta osv. Det är endast analoga signaler som kan påverkas på det sättet. Digitala fel är stokastiska och ger brus och/eller artefakter.

Digitala fel behöver inte alls vara stokastiska. Egentligen är det mer sällsynt med stokastiska fel, rent fysikaliskt. Subjektivt skulle digitala fel kunna upplevas precis som det upplevs, och om det upplevs så som det skrivs så är det så.

Digitala fel, oavsett felet, kan upplevas som att det ger mer bas och detta även om felet fysikaliskt skulle filtrera bort allt under 1 kHz. 8) :) Jag skulle aldrig använda ordet aldrig då det gäller subjektiva upplevelser.

Skulle digitala fel enkom ge upphov till stokastiskt brus så får du gärna ingå i teamet Lilltroll och Steindl och fixa det. Vet du hur mycket som krävs för att komma till sådant resultat? Jag kan tala om att till dags datum existerar ingen DAC och digital kedja som ens är i närheten av detta. I princip samtliga artefakter är deterministiska. En helt korrekt applicering av dither är en sådan teknisk lösning som eliminerar deterministiska artefakter och istället ger stokastiskt brus. Korrekt applicerad Noise shaping kan minska det stokastiska bruset i tonfrekvensområdet och öka bruset exempelvis över 24 kHz. Detta kan sedan efter filter i den analoga domänen filtreras bort, men enkom om filtren appliceras utan att ge nya störningar och det är inte helt lätt.

Med vänlig hälsning
Peter

Peter - Ämnet blir extremt komplext om man diskuterar i allmänhet och ur ett designperspektiv. Det är välkänt hur Dither fungerar, tekniken bakom och att man alltid måste "betala" för det man vunnit i slutändan. Helst betalar man med något som inte märks vilket är grundtanken.

För min del (OBS för min del) tycker jag det vore bra att diskutera igenom om man kan "avmagnetisera" en CD och därmed uppleva bättre ljud i den mening att det låter som bättre kvalitet.

Om man utgår från att CD skivan är magnetiserad, vilka störningar kan då uppstå?
Det skulle kunna resultera i ett pulserande magnetfält (rotationen) eller ett statiskt magnetfält som påverkar "någonting"
Frågan är bara vad som skulle kunna påverkas och hur dålig designen av den fysiska kretslösningen måste vara då?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 16:59

jansch skrev:
petersteindl skrev:
Bill50x skrev:Jo.

/ B

Med vänlig hälsning
Peter

Alla(?) metaller påverkas av magnetism så länge dom utsätts för magnetfältet.
Dom återgår däremot till normaltillstånd när det inte finns något magnetfält längre

Då materialet är elektriskt ledande påverkas det i magnetfält. Speciellt i rörelse. Jag försvarar inte avmagnetisering av cd. Jag vill bara försöka öka förståelsen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-13 17:02

jansch skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Peter - Ämnet blir extremt komplext om man diskuterar i allmänhet och ur ett designperspektiv. Det är välkänt hur Dither fungerar, tekniken bakom och att man alltid måste "betala" för det man vunnit i slutändan. Helst betalar man med något som inte märks vilket är grundtanken.

För min del (OBS för min del) tycker jag det vore bra att diskutera igenom om man kan "avmagnetisera" en CD och därmed uppleva bättre ljud i den mening att det låter som bättre kvalitet.

Om man utgår från att CD skivan är magnetiserad, vilka störningar kan då uppstå?
Det skulle kunna resultera i ett pulserande magnetfält (rotationen) eller ett statiskt magnetfält som påverkar "någonting"
Frågan är bara vad som skulle kunna påverkas och hur dålig designen av den fysiska kretslösningen måste vara då?

Ok, bump! Så här skrev jag tidigare i tråden.
petersteindl skrev:Om det skulle gå att avmagnetisera en cd-skiva så skulle det även kunna gå att magnetisera en cd-skiva. :)

Mvh
Peter

Om ingen kan berätta hur man kan magnetisera cd-skivor så varför ägna tid åt avmagnetisering? :)

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 18:51

Peter[/quote]
Om ingen kan berätta hur man kan magnetisera cd-skivor så varför ägna tid åt avmagnetisering? :)[/quote]

Du har så rätt så!

Det var ju nåt citat i fråden som menade att aluminiumet innehöll 1 % magnetiskt material.

Googlade lite för att se om det finns någon sådan legering men hittar ingen. Det är ju också så att många legeringar som t.ex innehåller järn förlorar sina magnetiska egenskaper).
Alltså, det är högst sannolikt att en aluminiumlegering med 1% andra metaller inte är magnetiskt alls.

Någon som anser annorlunda?

Gjorde precis en "idiottest". En magnet på en CD (Sonab baselement) medan jag gick ner till garaget o hämtade en fil och en bit järnstång. Därefter lite små filspån på Cd:n. De föll av lika lätt som på en "obehandlad" CD. Joviss! idiottest men skulle det finnas något spår av magnetism så är det så löjligt lite att det inte kan påverka en CD spelare.
VSB!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-13 19:59

jansch skrev:Peter

Om ingen kan berätta hur man kan magnetisera cd-skivor så varför ägna tid åt avmagnetisering? :)[/quote]

Du har så rätt så!

Det var ju nåt citat i fråden som menade att aluminiumet innehöll 1 % magnetiskt material.

Googlade lite för att se om det finns någon sådan legering men hittar ingen. Det är ju också så att många legeringar som t.ex innehåller järn förlorar sina magnetiska egenskaper).
Alltså, det är högst sannolikt att en aluminiumlegering med 1% andra metaller inte är magnetiskt alls.

Någon som anser annorlunda?

Gjorde precis en "idiottest". En magnet på en CD (Sonab baselement) medan jag gick ner till garaget o hämtade en fil och en bit järnstång. Därefter lite små filspån på Cd:n. De föll av lika lätt som på en "obehandlad" CD. Joviss! idiottest men skulle det finnas något spår av magnetism så är det så löjligt lite att det inte kan påverka en CD spelare.
VSB![/quote]

Nope! Du skulle lyssna.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-13 20:09

Rubrikfrågan är ställd som om det vore ett faktum att avmagnetiserande av en cd skiva gör att det låter bättre. Är det så tycker ni ? :roll:

Jag lämnar den här tråden- känns som slöseri med livstid. Ska vi diskutera kabellyftare istället ? :D

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 21:07

Sprudel - Så klart jag lyssnade efteråt på CD:arna!

Jag har inte 2 exemplar av någon CD så jag kan inte göra någon rimlig A-B test..... Jag inte heller några LIKADANA CD-spelare, känns inte helt nödvändigt.

Så frågan är om jag på förhand dömer ut möjligheten av att få ett bättre ljud med avmagnetisering. Jo, jag lyssnar faktiskt fortfarande ibland på CD.

Vågar man erkänna att Spotify ibland är faktiskt helt OK........undrar om dom avmagnetiserar innan. Tidal kanske gör det.......

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2019-03-13 21:22

Tangband skrev:
Jag lämnar den här tråden- känns som slöseri med livstid. Ska vi diskutera kabellyftare istället ? :D

Eller grönmålade kanter på CD-skivor kanske 8) ..... Tror min penna för länge sedan torkat :wink: ..

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-13 21:23

Nej, men det kan bli fet stil. Teckensnittsavrundningen kan tas bort för en skarpa text med mera.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2019-03-13 21:30

Som naturvetenskapligt sinnad rationalist, balanserande mellan nyfikenhet och skepticism, tror jag antingen bara på det jag kan förstå eller på mina egna sinnen. Det optimala är givetvis att dessa två sammanfaller, det jag förstår med det jag upplever. Så gör det exempelvis med vanlig hederlig vakuumtvätt av vinylskivor. Inte svårt att förstå mekanismen bakom och man måste vara nästintill döv för att inte höra skillnaden. När det gäller avmagnetisering sammanfaller dessvärre inte sinnesintryck och intellekt. Jag begriper det absolut inte, det strider mot det jag vet om naturvetenskapen, varken aluminium eller plast bör vara magnetiskt. Men jag har trots det upplevt skillnaden som mer än märkbar. Detta ömsom gläder, ömsom retar mig. Gläder eftersom jag till slut har fått tag på en kraftig bulk eraser till överkomligt pris, retar eftersom jag likt förb... inte förstår hur det funkar. Därav tråden.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-13 21:32

olaume skrev:Som naturvetenskapligt sinnad rationalist, balanserande mellan nyfikenhet och skepticism, tror jag antingen bara på det jag kan förstå eller på mina egna sinnen. [...]

Grejen med naturvetenskap och rationalitet är att det går att testa. Det man upplever påverkas av så jädrans många saker och ändras av tusen faktorer, så det skulle jag inte lita så mycket på.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-13 21:35

jansch skrev:Sprudel - Så klart jag lyssnade efteråt på CD:arna!

Jag har inte 2 exemplar av någon CD så jag kan inte göra någon rimlig A-B test..... Jag inte heller några LIKADANA CD-spelare, känns inte helt nödvändigt.

Så frågan är om jag på förhand dömer ut möjligheten av att få ett bättre ljud med avmagnetisering. Jo, jag lyssnar faktiskt fortfarande ibland på CD.

Vågar man erkänna att Spotify ibland är faktiskt helt OK........undrar om dom avmagnetiserar innan. Tidal kanske gör det.......

Gött! Då har du prövat i alla fall.
Jag har ingen defluxer kvar sedan kasettspelartiden, och heller ingen möjlighet att spela CD. Därtill inte två kopior av samma CD.
Och om jag hade, skulle jag inte provat konceptet heller. Om någon annan lyckas med framgång så är det upp till dem.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 22:00

Sprudel- Jag har faktiskt en defluxer från Studer köpt 1971 eller 1972, en spole med lite spetsig järnkärna och direktanslutning till nätet. Ägde en gång i tiden en B77:a "state of the art", tiden går och utvecklingen är fantastisk....

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-13 22:07

mx skrev:
olaume skrev:Som naturvetenskapligt sinnad rationalist, balanserande mellan nyfikenhet och skepticism, tror jag antingen bara på det jag kan förstå eller på mina egna sinnen. [...]

Grejen med naturvetenskap och rationalitet är att det går att testa. Det man upplever påverkas av så jädrans många saker och ändras av tusen faktorer, så det skulle jag inte lita så mycket på.

Gillar din inställning!

Människor är så löjligt påverkbara av av saker som inte finns...... så även jag...... fast ibland är det ju svårt att acceptera/erkänna att man inte är bättre än andra i det avseendet.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-13 22:37

jansch skrev:
mx skrev:

Gillar din inställning!

Människor är så löjligt påverkbara av av saker som inte finns...... så även jag...... fast ibland är det ju svårt att acceptera/erkänna att man inte är bättre än andra i det avseendet.

Medhåll. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2019-03-13 22:52

petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Skulle nog ändå försiktigt vilja hävda att det du skriver om inte är ett digitalt avläsningsproblem utan i grund och botten en begränsning i den analoga tekniken i skarven mellan analogt och digitalt. Har jag fel? Dessutom är inte alla stokastiska signaler att räkna som brus, och har väl inte alltid så fördelaktiga täthetsfunktioner?
Häpp!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-03-13 23:41

Jag kom in lite sent i tråden, men vill ändå bidra med mina iakttagelser och upplevelser.

Först mitt svar på rubriken: Ingen aning

För 20-30 år sedan blev jag inbjuden till några lyssningssessioner hos en person i Göteborg.
Vi var ca. 10 personer och fick inte veta något om vad som skulle hända.
Först fick vi lyssna på början av en låt 3-4 gånger, minns inte säkert längre och om det var
Jennifer Warnes, sedan lämnade han rummet en kort stund, återkom och spelade samma
låt ett par gånger till, gick ut igen och spelade därefter samma låt ett par gånger till.
Därefter var ordet fritt, ett par personer meddelade att de inte hört någon skillnad alls.
Alla övriga inklusive jag själv hade upplevt att det var lite svårare att uppfatta sångtexten
vid den andra lyssningsomgången och den tredje lika bra som den första.
När vi vi diskuterat färdigt var ju frågan - vad gjorde han när han lämnade rummet?
Jo, när han gick ut första gången tog han bort en liten plastklämma, som såldes med
Peter Belts namn för hutlöst pris, från inkommande telefonledning,
som han satt dit innan vi kom, och som han satte tillbaka inför tredje lyssningen.

Denna händelse stör mig oerhört, jag upplevde det med mina egna sinnen och det ska inte vara möjligt!
Var det masshypnos eller vad???

Sedan förvisades avmagnetisering av CD med en kraftig bulk-eraser för tonband, som hade liknande
verkan som Belt-klämman, men en fråga jag glömde ställa var hur länge en avmagnetisering varar,
en vecka, några timmar eller kanske inte ens hela skivans speltid?

En billigare variant var när han tog med sig skivan han nyss spelat utan avmagnetisering och återkom
efter ett par minuter och vi upplevde liknande bättre uppfattbarhet av sångtexten.
Vad gjorde han då, jo CD'ns textsida lade han mot en tjock järnplåt (inte stål) i storlek som ett
CD-fordral, virade in dem i aluminiumfolie och lät paketet ligga bara en minut på en vanlig diskbänk.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-03-14 00:13

lennartj skrev:Vad gjorde han då, jo CD'ns textsida lade han mot en tjock järnplåt (inte stål) i storlek som ett
CD-fordral, virade in dem i aluminiumfolie och lät paketet ligga bara en minut på en vanlig diskbänk.

Vad var det för egenskaper i denna "järnplåt" som gjorde att det inte var en stålplåt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Stegvis

Inläggav Stegvis » 2019-03-14 00:15

... och ingen har funderat på de starka permanentmagneter som sitter i
laserhuvudet på CD-läsare (och som dynamiskt fixar tracking och fokusering
vid läsningen via ström genom spolar). Bara att ta fram ett järnspett och
bända loss dom så att dom inte fördärvar ljudet, eller hur?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-03-14 00:51

paa skrev:
lennartj skrev:Vad gjorde han då, jo CD'ns textsida lade han mot en tjock järnplåt (inte stål) i storlek som ett

Vad var det för egenskaper i denna "järnplåt" som gjorde att det inte var en stålplåt?

Järnplåten är ju starkt magnetisk, medan rostfritt stål som i traditionella svenska diskbänkar
är praktiskt taget omagnetiskt.
Prova med en neodym-magnet på diskbänken!
Att aluminium är omagnetiskt har konstaterats tidigare i tråden.
Jag har ingen förklaring till något, men är fundersam på om man inte lika gärna kan lägga
järnplåten på en träbänk och CD'n ovanpå (utan folie) några minuter?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-03-14 01:33

Tja, Vikingarna låter nog inte så illa ändå . . . när man får chansen att tänka efter . . .
typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-14 02:09

Okej, nån av er som har tillgång till en avmagnitiserare och en cd-spelare, kan ni inye rippa en låt, avagnitisera, rippa ihen o sen tanka upp dom båda nånstans så vi alla kan få höra skillnaden?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-14 03:53

olaume skrev:Som naturvetenskapligt sinnad rationalist, balanserande mellan nyfikenhet och skepticism, tror jag antingen bara på det jag kan förstå eller på mina egna sinnen. Det optimala är givetvis att dessa två sammanfaller, det jag förstår med det jag upplever. Så gör det exempelvis med vanlig hederlig vakuumtvätt av vinylskivor. Inte svårt att förstå mekanismen bakom och man måste vara nästintill döv för att inte höra skillnaden. När det gäller avmagnetisering sammanfaller dessvärre inte sinnesintryck och intellekt. Jag begriper det absolut inte, det strider mot det jag vet om naturvetenskapen, varken aluminium eller plast bör vara magnetiskt. Men jag har trots det upplevt skillnaden som mer än märkbar. Detta ömsom gläder, ömsom retar mig. Gläder eftersom jag till slut har fått tag på en kraftig bulk eraser till överkomligt pris, retar eftersom jag likt förb... inte förstår hur det funkar. Därav tråden.

Man kan köra med en sannolikhetsbedömning.

Vi utgår ifrån det du vet med säkerhet: Du har en viss upplevelse. Den kan inte betvivlas. Den är vad som ska förklaras (om man vill).

* Det är å ena sidan fullt möjligt att det finns en fysikalisk mekanism. Den är dock i så fall inte känd, trots att den är signifikant, vilket kan tyckas osannolikt med tanke på kunskapsläget överlag.
* Å andra sidan kan det tänkas att den vetenskapliga världsbilden inte är tillfyllest (magi osv.)
* Å tredje sidan kan förklaringen till upplevelsen vara ett sorts hjärnans missförstånd. Det är ett extremt väl känt fenomen, grundläggande för upplägget av typ alla psykologiska experiment faktiskt.

Om vi lämnar hokus-pokus därhän står det mellan en ganska påtaglig men hittills okänd fysikalisk mekanism och en tämligen väl förstådd psykologisk effekt. Utan att göra experiment kan man, om man håller med om detta, bedöma att en av förklaringarna är mer sannolik än den andra. Även om man inte tvivlar på sin upplevelse, den finns ju.

(Om man gör experiment måste man göra rätt för att bli klokare, det är sjukt besvärligt. Trippelblinda kontrollerade studier blev inte en grej för att forskarna hade för mycket fritid.)

Man kan invända! Upplevelsen är vad som räknas, i slutänden, så om upplevelsen är bättre är det bättre, rätt och slätt. Klokt, tänker man först och gnider sig i skägget, men den upplevelse vi pratar om här är, om punkt ett är fel svar, väldigt bräcklig eftersom den inte beror på de faktiska observerbara och kontrollerbara omständigheterna (cd-hantering osv) utan på svårtillgängliga inre tillstånd och subtila omedvetna intryck (som i sin tur är eller inte är kopplade till till observationer av och teorier om cd-trixen). Att välja utifrån upplevelsen leder därför eventuellt inte alls till en fortsatt bra upplevelse.

Men jag tror att det är lite mer komplicerat än så :-) det är av allt att döma skönt för många (alla?) människor att få vara i en viss världsbild och störande när denna tillvaro hotas. Den rationelle stör sig på att inte förstå, till exempel, men andra retar sig på att saker (enligt rationella typer) alltid behöver hänga ihop logiskt och ordentligt på ett beskrivbart vis. Så på det sättet kan en bevisat obefintlig skillnad göra skillnad inte bara för vissa utan, menar jag, för alla, eftersom totalupplevelsen påverkas av en sorts generell feel-good som ser olika ut beroende på vad man har för böjelser. Att välja utifrån vederhäftiga fakta och begripliga samband leder inte nödvändigtvis heller till en uthållig bra upplevelse för alla.

Personligen tror jag att en sorts magiskt eller åtminstone irrationellt tänkande och kännande kan vara bra, och förenlig med ett rationellt tänkande 8O. Särskilt I teorin.

Men jag hatar uppriktigt den äckliga hybrid som är typisk för New Age och hifi-krämeri som det som länkas här i tråden.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-14 13:00

darkg's inlägg är kanske ett av det bästa på faktiskt, åtminstone för 2019.

För min egna del så ser jag mig inte ha några fysikaliska förklaringar till varför någon skulle höra en skillnad på magnetiserad/avmagnetiserad cd-skiva och lutar därför åt att det måste (läs: bör) vara en psykologisk effekt. Kanske är det något kemiskt som händer i hjärnan där man kanske lyssnar med mer uppmärksamhet och att det kanske kommer av förväntningen om att de "ska" låta bättre.

Tror nog hela detta är svårbevisat men lättspekulerat såhär på ett forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-14 13:07

WhereNextColumbus skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Skulle nog ändå försiktigt vilja hävda att det du skriver om inte är ett digitalt avläsningsproblem utan i grund och botten en begränsning i den analoga tekniken i skarven mellan analogt och digitalt. Har jag fel? Dessutom är inte alla stokastiska signaler att räkna som brus, och har väl inte alltid så fördelaktiga täthetsfunktioner?

Jag skrev ett långt svar igår men som försvann då min dator höll på med sina automatiska uppdateringar och omstarter.
Du frågar om du har fel. Jag svarar ja, du har inte rätt och då är det fel. Mitt inlägg var en kommentar till andreasarvidsson gällande att fel i den digitala domänen enbart skulle ge upphov till stokastiska fel. Så är det inte. Varje beräkning av indata ger upphov till fel som inte är stokastiska. Felen finns redan i den digitala domänen. Även signalrelaterat jitter är att betraktas som deterministiska fel kopplat till den digitala domänen men som först syns i den analoga domänen. Det finns även stokastiskt jitter som blir till brus.

Men varje beräkning i den digitala domänen ger deterministiska fel. Därför finns dither som, om det appliceras korrekt, ger stokastiskt brus istället för deterministiska fel. Alla dacar med oversampling, upsampling, delta-sigma eller annan beräkning av data ger deterministiska fel, redan i den digitala domänen. Då måste korrekt dither appliceras. I fåbitsdacar är det helt essentiellt och dessutom betydligt svårare eftersom digital överstyrning måste undvikas. Det är heller inte det lättaste då man närmar sig halva samplingsfrekvensen.

Det du har rätt i är att mitt inlägg inte rör ett digitalt avläsningsproblem. Återigen, mitt svar var en kommentar specifikt till Andreas inlägg.

Din sista mening förstår jag inte? Pratar du om modulationsbrus och/eller kaotiska fel eller singulariteter?

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2019-03-14 13:53

Peter: Vi pratar om problem med avläsning av optiskt media. Det jag kommenterade var att slumpmässiga bitfel vid avläsning inte kan ge bättre/sämre svärta eller bas. Att olika digitala filter och signalbehandlingar har deterministiska beteenden är givet. Jag var för otydligt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-14 13:59

ErikAndersson skrev:Magnetisk plast! För ett antal år sedan var det på tapeten att avmagnetisera vinylskivor, naturligtvis fanns de som upplevde en skillnad. hur blir det med oss som spelar från datafiler, skall hårdisken avmagnetiseras?

:lol:

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-03-14 14:30

ottovonkopp skrev:
ErikAndersson skrev:Magnetisk plast! För ett antal år sedan var det på tapeten att avmagnetisera vinylskivor, naturligtvis fanns de som upplevde en skillnad. hur blir det med oss som spelar från datafiler, skall hårdisken avmagnetiseras?

:lol:

Vad ska vi som spelar från SSD göra för att få det att låta bra?
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-14 14:38

Fast upprepade lyssningar på samma musikstycke som Lennartj nämner, misstänker jag ger lite olika intryck oavsett magnetism eller okulta fenomen. De är väl lite som kabeldemonstrationerna man har bevistat där man inte ens bemödar sig att matcha volymen mellan körningarna.

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2019-03-14 15:05

lennartj skrev:Jag kom in lite sent i tråden, men vill ändå bidra med mina iakttagelser och upplevelser.

Först mitt svar på rubriken: Ingen aning

För 20-30 år sedan blev jag inbjuden till några lyssningssessioner hos en person i Göteborg.
Vi var ca. 10 personer och fick inte veta något om vad som skulle hända.
Först fick vi lyssna på början av en låt 3-4 gånger, minns inte säkert längre och om det var
Jennifer Warnes, sedan lämnade han rummet en kort stund, återkom och spelade samma
låt ett par gånger till, gick ut igen och spelade därefter samma låt ett par gånger till.
Därefter var ordet fritt, ett par personer meddelade att de inte hört någon skillnad alls.
Alla övriga inklusive jag själv hade upplevt att det var lite svårare att uppfatta sångtexten
vid den andra lyssningsomgången och den tredje lika bra som den första.
När vi vi diskuterat färdigt var ju frågan - vad gjorde han när han lämnade rummet?
Jo, när han gick ut första gången tog han bort en liten plastklämma, som såldes med
Peter Belts namn för hutlöst pris, från inkommande telefonledning,
som han satt dit innan vi kom, och som han satte tillbaka inför tredje lyssningen.

Denna händelse stör mig oerhört, jag upplevde det med mina egna sinnen och det ska inte vara möjligt!
Var det masshypnos eller vad???

Sedan förvisades avmagnetisering av CD med en kraftig bulk-eraser för tonband, som hade liknande
verkan som Belt-klämman, men en fråga jag glömde ställa var hur länge en avmagnetisering varar,
en vecka, några timmar eller kanske inte ens hela skivans speltid?

En billigare variant var när han tog med sig skivan han nyss spelat utan avmagnetisering och återkom
efter ett par minuter och vi upplevde liknande bättre uppfattbarhet av sångtexten.
Vad gjorde han då, jo CD'ns textsida lade han mot en tjock järnplåt (inte stål) i storlek som ett

Peter Belt var väl alla hokuspokusmetoders okrönte konung. Minns att jag såg ett lyssningstest av hans typ säkerhetsnål i gardinen, där det häpet konstaterades att nålen faktiskt verkade göra skillnad. Någonstans går naturligtvis en gräns för vad man kan tro på även om ens egna sinnen säger något annat. Sedan får man väl också ställa den eventuella chansen att något gör skillnad i relation till priset. En säkerhetsnål för X antal tusenlappar till gardinen faller utanför ramen. Om man däremot kan hitta en avmagnetiserare till vettigt pris, är det ju inte värre än att man kanske får offra en halv minut per skiva. Oavsett vad man tror om oddsen, tycker jag inte det är en orimlig insats.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-14 19:57

RogerGustavsson skrev:Fast upprepade lyssningar på samma musikstycke som Lennartj nämner, misstänker jag ger lite olika intryck oavsett magnetism eller okulta fenomen. De är väl lite som kabeldemonstrationerna man har bevistat där man inte ens bemödar sig att matcha volymen mellan körningarna.

Jodå, det kan vara förödande vid tester. Jag har övergett den strategin till förmån för långtidslyssning för att försöka eliminera parametrar som dagsform och det du beskriver ovan. Vill under lång tid spela olika typer av musik precis som vanligt. Får jag tillbaka det jag vill via anläggningen så är det bra. Därefter byter jag tillbaka och då kommer ev. skillnader fram.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-14 21:59

Inlärning är en besvärande faktor vid lyssning fram och åter.
Föredrar själv samma metod som sprudel att lyssna längre tidsperioder för att inte vara i någon hitta felmode hela tiden när jag lyssnar.

/Harryup

Kralle

Inläggav Kralle » 2019-03-14 22:01

Tycker mig märka en liten skillnad när högtalarna står placerade på currykryss.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-14 22:03

Harryup skrev:Inlärning är en besvärande faktor vid lyssning fram och åter.
Föredrar själv samma metod som sprudel att lyssna längre tidsperioder för att inte vara i någon hitta felmode hela tiden när jag lyssnar.

+1 på det. Snabba växlingar fungerar för mig bara när jag tex vill kolla biasinställningar i en bandspelare, eller liknande scenarion. Dvs när man vill kolla små skillnader i tex diskantåtergivning.

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-14 23:51

petersteindl skrev:Om det skulle gå att avmagnetisera en cd-skiva så skulle det även kunna gå att magnetisera en cd-skiva. :)

Mvh
Peter

Mycket bra inlägg, Peter.

Aluminium och polykarbonat är jättesvårt att magnetisera. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-14 23:53

Bill50x skrev:
Harryup skrev:Inlärning är en besvärande faktor vid lyssning fram och åter.

+1 på det. Snabba växlingar fungerar för mig bara när jag tex vill kolla biasinställningar i en bandspelare, eller liknande scenarion. Dvs när man vill kolla små skillnader i tex diskantåtergivning.

/ B

Försök att trimma bandaren med långa lyssningar och dito pauser. Era resonemang är ganska konstiga - för att uttrycka sig försiktigt. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2019-03-15 10:56

Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås. Ändå lär det finnas flygande djur som navigerar med hjälp av jordens magnetfält. Hur är det möjligt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-03-15 11:05

Men igen, dårå.

Om man vill besvara frågan varför A är bättre B, måste man först bevisa att A verkligen är bättre än B. Såvitt jag kan läsa mig till har detta inte gjorts.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 11:06

olaume skrev:Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås. Ändå lär det finnas flygande djur som navigerar med hjälp av jordens magnetfält. Hur är det möjligt?

Våra kroppar är inte magnetiska, nej. Ändå påverkas vi av elektriska fält och kan till och med få cancer av dem. Men så är vi kanske lite mer komplexa än en plastbit :D

/ B

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2019-03-15 11:42

olaume skrev:Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås.

Järnbrist?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2019-03-15 11:53

Det kanske är värt att påpeka att ett material inte behöver vara magnetiskt i sig, för att påverkas av magnetism eller statisk elektricitet. Se det klassiska vattenexperimentet nedan:

Våra kroppar är inte magnetiska, men vattenmolekylerna kan arrangeras mha ett starkt magnetfält, tex i en MR-maskin.

Kanske CD-skivan har samma egenskaper? Personligen tror jag att det är humbug. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

JM

Inläggav JM » 2019-03-15 12:31

ottovonkopp skrev:
olaume skrev:Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås.

Järnbrist?

Troligare hjärnbrist!

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-15 13:30

bomellberg skrev:Våra kroppar är inte magnetiska, men vattenmolekylerna kan arrangeras mha ett starkt magnetfält, tex i en MR-maskin.

Kanske CD-skivan har samma egenskaper? Personligen tror jag att det är humbug. :-)

Alla, eller åtminstone nästan alla material påverkas av magnetfält. Det som dock i detta fall är viktigt är att CD-skivan inte blir magnetiserad. Alltså efter man har försökt magnetisera skivan återgår skivan till "normaltillstånd" så fort magnetfältet inte längre påverkar skivan.
Se också mitt enkla "idiottest" i tidigare inlägg i denna tråd.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-15 14:01

Ni som tror på att avmagnetisering funkar, tror ni att ost blir godare av att få lyssna på hiphop också? Ligger ungefär på samma nivå tycker jag ;)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-15 14:13

Viss ost smakar godare ihop med vin. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 14:33

Tell skrev:Ni som tror på att avmagnetisering funkar, tror ni att ost blir godare av att få lyssna på hiphop också? Ligger ungefär på samma nivå tycker jag ;)

Det finns ingenting som blir godare med hiphop. Möjligen kan hiphop bli smakligare med alkoholintag.

/ B

MorganM

Inläggav MorganM » 2019-03-15 14:36

Jag tror på eventuellt statisk elektricitet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 14:41

MorganM skrev:Jag tror på eventuellt statisk elektricitet.

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2019-03-15 15:08

petersteindl skrev:Viss ost smakar godare ihop med vin. :)

Ja, och musik. Här har vi ett bra exempel (hip hop, eftersom det nämndes):

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-15 15:12

Alla vet väl att luft har massa. Alltså påverkas luftmolekylerna av gravitationen. Det får ju till följd att ljudvågor och partikelhastighet påverkas av höjden över havsnivå. Därför borde man konstruera ett feedbacksystem som åtgärdar och normaliserar gravitationspåverkan på luften. Annars fås gravitationella distorsionsfenomen som äventyrar de vackra tonernas rike. Pisksnärtsresponsen i basen riskerar att bli sunkig som Floridas träskmarker.

Kralle

Inläggav Kralle » 2019-03-15 15:30

petersteindl skrev:Alla vet väl att luft har massa. Alltså påverkas luftmolekylerna av gravitationen. Det får ju till följd att ljudvågor och partikelhastighet påverkas av höjden över havsnivå. Därför borde man konstruera ett feedbacksystem som åtgärdar och normaliserar gravitationspåverkan på luften. Annars fås gravitationella distorsionsfenomen som äventyrar de vackra tonernas rike. Pisksnärtsresponsen i basen riskerar att bli sunkig som Floridas träskmarker.

Märks ju klart att ljudet påverkas vid fullmåne. Kan aldrig lyssna då utan att störas av fenomenet.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-15 15:59

Det är därför jag har grävt ner mitt lyssningsrum ca 2,70 under marknivån :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-15 19:21

olaume skrev:Såvitt jag vet innehåller inte våra kroppar något magnetiskt material, såvida man inte har spik i foten förstås. Ändå lär det finnas flygande djur som navigerar med hjälp av jordens magnetfält. Hur är det möjligt?

Helt omagnetiska är vi inte, läste just om nåt extra välskärmat rum där eventuellt närvarande människokropp var den kraftigaste källan :-) storleksordningen (djurs magnetfält) är 10−9 T till 10−6 T säger Wikipedia. Svagt, men inte obetydligt, man mäter på det ibland, mest hjärnan och hjärtat tror jag. I psykologisk forskning förekommer det att man bombar valda delar av hjärnan med magnetfält och får tillfälliga effekter, fast det är nog mer fråga om induktion.

("Magnetsinnet" verkar vara kopplat till cytokromer i [främst?] ögonen.)

Användarvisningsbild
olaume

Inläggav olaume » 2019-03-15 22:39

darkg skrev:

Helt omagnetiska är vi inte, läste just om nåt extra välskärmat rum där eventuellt närvarande människokropp var den kraftigaste källan :-) storleksordningen (djurs magnetfält) är 10−9 T till 10−6 T säger Wikipedia. Svagt, men inte obetydligt, man mäter på det ibland, mest hjärnan och hjärtat tror jag. I psykologisk forskning förekommer det att man bombar valda delar av hjärnan med magnetfält och får tillfälliga effekter, fast det är nog mer fråga om induktion.

Visst är det så. Och det är faktiskt en liten poäng i sammanhanget. Även i våra högst organiska kroppar finns det metall, även om vi så drar ut alla plomper i käften, i form av spårämnen. Det förvånar mig lite att ingen av alla naturvetare som gärna excellerar här kunde nämna att det redan i vår arvsmassa finns järn, i förbindelsen mellan DNA-spiralerna. Om detta är skälet till att vissa djur (och möjligen också människor) reagerar på och kan dra nytta av jordens magnetfält tror jag inte forskningen ännu har svar på. Men att material som har sin grund i fossiliserade organismer (plast) också innehåller metalliska spårämnen förefaller tämligen sannolikt. Gränserna är inte fullt så knivskarpa som de vid en första anblick kan verka. Om det sedan alls har någon betydelse i sammanhanget eller om det handlar om något helt annat, får nog också vara en fråga för spekulationer. Jag nöjer mig med att jag själv har upplevt att avmagnetisering ger den mest påtagliga ljudförbättringen näst efter uppgradering av högtalare, långt bättre än betydligt dyrare byte av d/a-omvandlare och kablar. Men jag vet fortfarande inte varför.

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-15 23:22

olaume skrev:
darkg skrev:

Visst är det så. Och det är faktiskt en liten poäng i sammanhanget. Även i våra högst organiska kroppar finns det metall, även om vi så drar ut alla plomper i käften, i form av spårämnen. Det förvånar mig lite att ingen av alla naturvetare som gärna excellerar här kunde nämna att det redan i vår arvsmassa finns järn, i förbindelsen mellan DNA-spiralerna. Om detta är skälet till att vissa djur (och möjligen också människor) reagerar på och kan dra nytta av jordens magnetfält tror jag inte forskningen ännu har svar på. Men att material som har sin grund i fossiliserade organismer (plast) också innehåller metalliska spårämnen förefaller tämligen sannolikt. Gränserna är inte fullt så knivskarpa som de vid en första anblick kan verka. Om det sedan alls har någon betydelse i sammanhanget eller om det handlar om något helt annat, får nog också vara en fråga för spekulationer. Jag nöjer mig med att jag själv har upplevt att avmagnetisering ger den mest påtagliga ljudförbättringen näst efter uppgradering av högtalare, långt bättre än betydligt dyrare byte av d/a-omvandlare och kablar. Men jag vet fortfarande inte varför.

Menar du att det går att magnetisera det järn som människokroppen har?
Nästan alla ämnen påverkas av magnetfält men få är magnetiska.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-15 23:58

olaume skrev:Även i våra högst organiska kroppar finns det metall...

Själv tar jag mig gärna ett järn då och då :-)

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2019-03-16 00:09

Kan ju förklara ena heler deler . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-16 16:56

Laila skrev:Kan ju förklara ena heler deler . . . typ. :wink:

Ja, det är då jag är trevlig...

/ B

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2019-03-16 17:07

Så kanten på CD.n skall målas med blod och sedan avmagnetiseras? 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 17:09

Förr var rekommendationen att kyla ner CD-skivor i kylskåp eller frys innan man spelar dem. Kanske kan vara nåt?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-16 17:43

Är det så att just hifi är särskilt drabbat av sånt här - det känns verkligen så! Kost/hälsa/kroppsvård och hifi. Varför? :?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 19:24

Det är nåt psykologiskt, tror jag.

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-16 20:36

Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 21:02

jansch skrev:Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....

Det beror på de intrinsiska egenskaperna i vågekvationen.

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-16 21:08

petersteindl skrev:
jansch skrev:Varför låter min anläggning alltid bäst, utan avmagnetisering, kabellyftare och ormolja, såhär efter en torskrygg med kokta rödbetor, stora kapris och riven pepparot med ett (hmm) glas ekad chardonnay från Sonoma County.....

Är det den inneboende egenskapen i torsken, vinet eller stereoanläggningen? Känner att jag just nu befinner mej på toppen av vågen....efter ytterligare ett glas vin.

Kanske är det kaprisen är som innehåller någon form av ormolja....

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-16 21:14

jansch skrev:
petersteindl skrev:

Är det den inneboende egenskapen i torsken, vinet eller stereoanläggningen? Känner att jag just nu befinner mej på toppen av vågen....efter ytterligare ett glas vin.

Nej, det är i vågekvationen. Det är viskositeten som funktion av derivatan på temperaturen Laplacetransformerad i frekvensdomänen.

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-16 21:46

petersteindl skrev:
jansch skrev:
petersteindl skrev:

Nej, det är i vågekvationen. Det är viskositeten som funktion av derivatan på temperaturen Laplacetransformerad i frekvensdomänen.

Men..... temperaturen är det inget fel på.....ca 12 grader på vinet. Och att det slinker ner med lätthet tyder på att viskositeten är helt OK.
Undrar om farbror de Laplace drack vin? Han var väl fransman med tanke på efternamnet, men oavsett det hade han nog ingen aning om att Amerikanarna skulle bli experter på att tillverka hårt ekade viner. Till skillnad från fransmännen som tjafsar om gamla ekfat har ju kaliforniska vingårdar insett att man enkelt gör hårt ekade viner med ekspån i rostfria ståltankar....

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2019-03-25 21:44

Var på semester och när flygplanet gick in för landning kände jag trycket i örat och plötsligt knäppte det till och jag kunde uppfatta vindbruset tydligare. Samma sak om jag håller för näsan och blåser så att trycket i innerörat ökar så kan jag höra högre frekvenser tydligare.
Har aldrig testat men funderar på om det inte skulle vara helt fel att täta lyssningsrummet så man kunde ställa in lufttrycket i lyssningsrummet för att trumhinnorna kommer i optimalt läge.
Kanske finns det några hörseltester på nätet som visar hur vi ställer in ett Eq filter i ett rum beroende på lufttrycket?
Ps. Var det inte peerlees som monterade en aluminium kon på magneten under dammskyddet för att minska magnetiska turbulensen mellan magneten och talspolen?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-25 22:05

Perfekt recept det där, om du hade bakat rödbetorna i ugnen och haft brynt smör till. Det är verkligen ingen ormolja o gifter sig sagolikt till en ekad Chardonnay. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-26 18:25

Helmut skrev:Var på semester och när flygplanet gick in för landning kände jag trycket i örat och plötsligt knäppte det till och jag kunde uppfatta vindbruset tydligare. Samma sak om jag håller för näsan och blåser så att trycket i innerörat ökar så kan jag höra högre frekvenser tydligare.
Har aldrig testat men funderar på om det inte skulle vara helt fel att täta lyssningsrummet så man kunde ställa in lufttrycket i lyssningsrummet för att trumhinnorna kommer i optimalt läge.
Kanske finns det några hörseltester på nätet som visar hur vi ställer in ett Eq filter i ett rum beroende på lufttrycket?
Ps. Var det inte peerlees som monterade en aluminium kon på magneten under dammskyddet för att minska magnetiska turbulensen mellan magneten och talspolen?

Helmut - i vanliga fall är det inget problem..

Du vet säkert, men jag skriver ändå.
Vad du gör är att du tryckutjämnar mellan yttre och inre sidan av trumhinnan. Detta sker genom örontrumpeten som är ett "rör" mellan munhåla och insidan av trumhinnan (mellanörat).
När trummhinnan bågnar av olika tryck på insida och utsida hör du vissa frekvenser sämre. I normalfall, när lufttrycket ändras sker tryckutjämningen naturligt. Dock inte om du är förkyld och örontrumpeten "svullnar ihop".

Det är samma sak med slutna högtalarlådor, dom bör också ha "en liten örontrumpet". Framförallt vid flygtransporter då trycket ändras snabbt. I de flesta fall räcker det att det finns någon form av litet läkage i konstruktionen. Alternativt ett litet borrat hål med lång tidskonstant.

Dock. I ett normalt lyssningsrum är det nog bäst att det är likvärdigt lufttryck dvs motsvarande de andra rummen i lägenheten/huset och köra med lite Rinexin eller liknande om man har "svullen örontrumpet".
I moderna hus/lägenheter har man nästan alltid lite lägre lufttryck än utomhus. Beror på ventilationslösning och vissa byggtekniska fördelar.

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-26 18:34

sprudel skrev:

Perfekt recept det där, om du hade bakat rödbetorna i ugnen och haft brynt smör till. Det är verkligen ingen ormolja o gifter sig sagolikt till en ekad Chardonnay. :)

Sprudel - givetvis bryner jag smöret för att få lite "knäcksmak". Jag kör oftast rödbetor i ångugnen till fisk, det gjorde jag då också... alltså i praktiken koka rödbetorna i sin egna vätska för att behålla smaken.
Till kött väljer jag gärna att göra rotsaker i vanlig ugn, så då även rödbetor och gärna med lite timjankvistar...

För att detta inte skall bli off topic kan jag konstatera att jag aldrig avmagnetiserar rödbetor före tillagning....kanske ett stort misstag

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-26 19:07

jansch skrev:... jag aldrig avmagnetiserar rödbetor före tillagning ,,,

VA!?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-03-27 00:13

jansch skrev:I normalfall, när lufttrycket ändras sker tryckutjämningen naturligt. Dock inte om du är förkyld och örontrumpeten "svullnar ihop".

Vad menar du med "naturligt"?

Jag tycker mig sakna lite info, eller har jag missförstått hur det funkar. Kanske jag inte är normal (naturlig). Är det inte så att vi måste svälja för att det skall tryckutjämnas? Nu sväljer vi väl typ då och då, utan att tänka på det. Jag gör dock egna sväljningar vid flygning. Det är väl därför som det är bra att ha med något att äta/eller dricka till små barn i flygplan. För de vet inte om detta med att svälja.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-27 09:40

Fick besvär i mitt vänstra öra efter den senaste av mina otaliga flygningar. Lät distorderat och som ett slags lock för örat med kontinuerlig hörselnedsättning. Rådet av en öron- näs- och halsläkare var tryckutjämna 30 gånger om dagen i 14 dagar. Dvs. håll för näsan och bygg upp tryck i öronen och sedan svälj. Finns muskler som kan sluta fungera eller fungera riktigt dåligt om de blir utsatta för lite onormalt tryck ett tag och då går de i "baklås". Men går att återuppväcka med hjälp av tryckutjämning. Nu 5 veckor senare så känns det som att örat snart är bra igen men låter fortfarande lite distat på lite högre nivå vare sig det är tal eller musik. Och 30 ggr om dagen kommer man ihåg jättelätt, not.

/Harryup

jansch

Inläggav jansch » 2019-03-27 12:33

Michael skrev:
jansch skrev:I normalfall, när lufttrycket ändras sker tryckutjämningen naturligt. Dock inte om du är förkyld och örontrumpeten "svullnar ihop".

Vad menar du med "naturligt"?

Jag tycker mig sakna lite info, eller har jag missförstått hur det funkar. Kanske jag inte är normal (naturlig). Är det inte så att vi måste svälja för att det skall tryckutjämnas? Nu sväljer vi väl typ då och då, utan att tänka på det. Jag gör dock egna sväljningar vid flygning. Det är väl därför som det är bra att ha med något att äta/eller dricka till små barn i flygplan. För de vet inte om detta med att svälja.

//Michael

Jag menade precis det du skrev - Vi sväljer, gäspar, mm som underlättar tryckutjämningen. Det sköter ju kroppen om utan att vi tänker på det.
Har inte tänkt på det förut men KANSKE är örontrumpeten normalt sluten för att inte få in vätska, mat, etc i den. Det är väl åtminstone i öppningen en slemhinna och känslig för svullnad och då stängd.
Googlade lite men hittade inget svar om den är normalt öppen eller ej.
Någon som vet?

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-27 13:08

Finns ju nån muskel mellan typ käften o öronen som man använder när man tryckutjämnar. Jag kan iaf öppna o stänga hur jag vill, rätt intressant att öppna där för jag hör min andning väldigt tydligt när jag gör det. Men generellt sett så är det ju stängt men tryckutjämnas väl lite då o då per automatik ja.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-27 13:20

Tell skrev:Finns ju nån muskel mellan typ käften o öronen som man använder när man tryckutjämnar. Jag kan iaf öppna o stänga hur jag vill, rätt intressant att öppna där för jag hör min andning väldigt tydligt när jag gör det. Men generellt sett så är det ju stängt men tryckutjämnas väl lite då o då per automatik ja.

Oja, inte bara en muskel som är inblandad.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2019-03-27 18:28

Harryup skrev:Fick besvär i mitt vänstra öra efter den senaste av mina otaliga flygningar. Lät distorderat och som ett slags lock för örat med kontinuerlig hörselnedsättning. Rådet av en öron- näs- och halsläkare var tryckutjämna 30 gånger om dagen i 14 dagar. Dvs. håll för näsan och bygg upp tryck i öronen och sedan svälj. Finns muskler som kan sluta fungera eller fungera riktigt dåligt om de blir utsatta för lite onormalt tryck ett tag och då går de i "baklås". Men går att återuppväcka med hjälp av tryckutjämning. Nu 5 veckor senare så känns det som att örat snart är bra igen men låter fortfarande lite distat på lite högre nivå vare sig det är tal eller musik. Och 30 ggr om dagen kommer man ihåg jättelätt, not.

/Harryup

När jag hade en "flanger" i mitt ena öra botade jag det med nässpray och öronpropp.
Har för mig att det gick över hyfsat snabbt!
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-27 19:38

Tyvärr inte samma sak. Var hos farbror doktorn som undersökte noga. Så tryckutjämningar under flera veckor var det som gällde.

Återgå till Generellt om hifi