Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Kanske någon som kan vara behjälplig och reda ut detta bullerfall, http://tinyurl.com/y27cz8oa
paa skrev:Märkligt att hon inte vet vad fabriken tillverkar. Är det någon försvarsindustri eller hur kan det vara så hemligt?
i skrev:Hon har bifogat en ljudfil av fenomenet. Kanske någon med tillgång till baskapabel anläggning kan lyssna?
Bill50x skrev:Någon som är medlem på den länkade sajten och kanske kan länka till denna diskussion? Tycker som det finns en hel del att gripa tag i för de drabbade.
/ B
Kronkan skrev:Uppenbart är det en person som är svårt stressad av något hon upplever som buller. Kan det vara vibrationer? är en fråga som jag ställer mig. Vi kan känna mera lågfrekventa vibrationer än ljud. Lånar lite text:
Människan påverkas av vibrationer på flera olika sätt. En viktig mekanism är via känselceller i huden som
direkt kan känna av vibration eller deformation, men även andra nervceller är viktiga för förnimmelsen av vibrationer, till exempel via kroppens känslighet för förflyttning av kroppsdelar vid leder. Beroende på vår kroppsställning är vi olika känsliga för vibrationer i olika riktningar och vid olika frekvenser. För att avgöra om en
vibration är förnimbar eller störande används därför olika filter som motsvarar dessa olika känsligheter. I termer
av hastighet så är kroppen mest känslig i området 0,5 – 10 Hz beroende på kroppsställning och vibrationsriktning.
Om vi utsätts för vibrationer i vår hemmiljö nattetid finns det risk för negativ påverkan på vår sömn. Uttryckt
i svenska mått så ser man i laboratorieförsök påverkan på fysiologiska parametrar som hjärn- och hjärtaktivitet
vid ungefär 0,3 – 0,4 mm/s komfortvägd maximal vibrationshastighet. Vibrationer på alla tider på dygnet kan ge
störning. I enkätundersökningar för svenska förhållanden så är ungefär 20% av de boende störda vid 0,3 mm/s,
men siffrorna bygger oftast på vibrationsvärden skattade från ett fåtal stickprovsmätningar och är relativt osäkra
https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... -05-27.pdf
Nu vet jag inte heller om det är vibrationer men rent tekniskt skulle de kunna överföras dels genom mark men också genom luft. Tror jag.
Om det är markvibrationer åtgärdas väl sådana genom att man skjuter ner kalk m m ner i marken. Men det beror ju på de geologiska förutsättningarna.
Lite knepigt problem genom att grundtonen är bortanför vad vi kan höra men hon känner den. Så kan det ju vara.
JAg skulle råda henne att skriva lite mera kortfattat. Allt någon behöver veta om hennes problem är att hon inte kan sova på grund av att hon känner vibrationer och lite till.
Man behöver också veta mera om vad det är för fabrik. Någon kanske kan få någon misstanke om själva källan. För att lösa detta måste man ju veta detta.
Buller hör vi, vibrationer känner vi.
RogerGustavsson skrev:Hade en gång i tiden en lärare i teknologi som tidigare arbetat som ingenjör på Landsverk och där med sockercentrifuger. De hade ett liknande problem att centrifugerna störde ett bostadsområde en bit bort. Lösningen där bestod i att vibrationsisolera de stora maskinerna från underlaget - med träklossar!
URL skrev:Hej!
Vill bara tala om att jag är här nu, "den bullerdrabbade".
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).
Ska läsa igenom kommentarerna ordentligt innan jag utvecklar något, om någon är intresserad av att veta mer. Dock kommer jag inte skriva ut stad eller namn på verksamheten, jag vågar helt enkelt inte. Om det är viktigt för att kunna luska ut mer kring ljudet så tar jag gärna det via privat meddelande (om forumet har den funktionen?).
Morello skrev:Det går ju inte att avgöra hur starkt/rejält det är.
Kronkan skrev:URL skrev:Hej!
Välkommen till Faktiskt.
Tror att forat skulle vara hjälpt av att du lägger ut ljudfilerna här. Det är lite svårt att gräva i det andra forat.
Jag tror mig förstå att ljudet/vibrationerna upptäcktes för någon månad sedan. Har ni gjort någon ändring i ert hus i samband med detta. Jag misstänker inte att ljudet är skapat inne i huset men har det uppstått någon "resonanslåda". Ändras ljudet när ni har dörrar öppna eller stängda?
Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.
Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..
URL skrev:Jag får inte iväg mina svarTestat flera gånger nu. Blir detta rätt så vill jag hinna få med att jag ska ladda upp ljudfilerna åt er. Jag har fler ljudfiler än de jag delat i andra forumet. Undrar bara hur ni föredrar att man delar dem? Inte så poppis med sidor som har popup-reklam va?
Kronkan skrev:URL skrev:Hej!
Välkommen till Faktiskt.
Tror att forat skulle vara hjälpt av att du lägger ut ljudfilerna här. Det är lite svårt att gräva i det andra forat.
Jag tror mig förstå att ljudet/vibrationerna upptäcktes för någon månad sedan. Har ni gjort någon ändring i ert hus i samband med detta. Jag misstänker inte att ljudet är skapat inne i huset men har det uppstått någon "resonanslåda". Ändras ljudet när ni har dörrar öppna eller stängda?
Jag kan visa hemma oss mig att man kan sätta igång resonanser under 20 Hz inne i en lägenhet vilket kommer att upplevas som obehagliga.
Men även om det skulle vara så är det den som orsakar ljudet som är ansvarig. Men för att förstå vad som hände för en månad sedan ..
Kronkan skrev:Ursäkta dum fråga. Har ni stängt av all el när ni provat?
Thomas_A skrev:Morello skrev:Det går ju inte att avgöra hur starkt/rejält det är.
Visserligen inte, men även om man bara just kan höra/uppleva ljudet/vibrationen så kan det leda till att man har svårt att koppla bort det och att det snarare blir värre.
Morello skrev:Thomas_A skrev:Morello skrev:Det går ju inte att avgöra hur starkt/rejält det är.
Visserligen inte, men även om man bara just kan höra/uppleva ljudet/vibrationen så kan det leda till att man har svårt att koppla bort det och att det snarare blir värre.
Jag menar bara att filen inte ger någon information om styrkan och huruvida du, jag eller någon annan här skulle störas av bullret.
Morello skrev:Vad är syftet med tråden? Jag tycker det är jättemärkligt, URL vet ju redan var källan till bullret finns, men vill inte berätta.
Är det en gissningslek och vad vinner i så fall den som gissar rätt?
Jag gissar på Bharat's smidesverk.
jockewe skrev:
Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.
URL skrev:jockewe skrev:
Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.
Jag ska testa med snöre och skruv, återkommer med resultat.
Fönstret i sovrummet är ett nytt treglasfönster, sovrummet är värst. Alla andra fönster är två-glas. Är jätterädd för att de andra rummen ska bli som sovrummet om det blir tätare men jag ska se vad vi kan göra.
URL skrev:Morello skrev:Vad är syftet med tråden? Jag tycker det är jättemärkligt, URL vet ju redan var källan till bullret finns, men vill inte berätta.
Jag vet inte utan tror jag vet och det är ett stort område. Jag har ingen kunskap om ljud, hur det plötsligt hamnat i mitt hus, om jag kan undersöka det mer själv och hur jag isf ska göra. Det har pgått så länge nu och jag kan inte bo och leva i mitt eget hus. Att vänta på en ljudmätning sedan den 15 mars som fortfarande inte har något datum och som sedan tar 14 dagar att analysera, det är en dryg väntan som jag inte kan hantera om jag inte fortsätter undersöka på egen hand.
Jag förstår att det här inte är ett passande ämne för forumet men glad att det finns dom som är intresserade och kanske kan förklara sånt jag själv inte förstår om ljudet.
Vissa saker vill jag inte skriva ut utan isf ta via privat meddelande. Det är för att skydda oss själva främst, om vi behöver sälja huset.
Cortado skrev:Jag hade nog börjat med att prata med Socialstyrelsen (Folkhälsomyndigheten) för att fråga vad man bör göra. Kanske skulle kommunen kunna veta något också.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... nomhus.pdf
Sid 16 börjar prata om lågfrekvent ljud.
paa skrev:Jag tycker ämnet med lågfrekvensstörningar är intressant och absolut inom ramen för detta forum. Här finns ju många ljudintresserade, varav i alla fall några är akustiskt kunniga.
Thomas_A skrev:Cortado skrev:Jag hade nog börjat med att prata med Socialstyrelsen (Folkhälsomyndigheten) för att fråga vad man bör göra. Kanske skulle kommunen kunna veta något också.
Jag kan höra mig för på miljöhälsa här på Folkhälsomyndigheten och återkomma.
jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.
URL skrev:jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.
Jag har testat nu. Kunde inte se några vibrationer. Skruven rörde sig inte. Kanske hade jag fel tråd, fel tyngd på skruven men inget hände.
Thomas_A skrev:Cortado skrev:Jag hade nog börjat med att prata med Socialstyrelsen (Folkhälsomyndigheten) för att fråga vad man bör göra. Kanske skulle kommunen kunna veta något också.
Jag kan höra mig för på miljöhälsa här på Folkhälsomyndigheten och återkomma.
idea skrev:Spektra av den inspelning som finns på byggahus ser ut så här
Dvs toppar vid 13, 18 och 40 Hz med i princip ingenting över 100 Hz.
A-vägt spektra (kan diskuteras hur bra det är att A-väga lågfrekventa ljud men det ger en liten hint om hur vi uppfattar ljudet) ger en lite annan bild.
Nu trycks det under 30 Hz ner och istället syns toppar även vid 70, 100 och 150 Hz.
För att koppla detta till störkällan behöver man mäta på tänkbara källor och se vilka som kan ha en frekvenssignatur som stämmer med detta.
"Tidssignaturen" kan möjligen också berätta en del
men topparna man ser kan lika gärna vara störningar typ vind eller avlägsen trafik. Det är svårt att höra någon form av "signatur" på lågfrekvent ljud och det är svårt att gissa processen som skapar ljudet. Har man tillgång till mätningar på tänkbara störkällor så kan man filtrera dessa till samma frekvensomfång och troligen identifiera källan. Det är dock inte säkert att det bara är en källa.
40 Hz tonen är den som skapar obehaget och tyvärr ligger den troligen under alla gränsvärden, möjligen att den tonala karaktären kan ge att man kommer nära något gränsvärde (om det är en ton så skärper man kravet med 5 eller om det var 10 dB). För att veta om något gränsvärde överskrids måste man göra en kalibrerad ljudmätning - i inspelningen finns ingen kalibreringston som man kan referera till och därmed få fram ljudnivån vid inspelningen.
Morello skrev:URL skrev:Morello skrev:Vad är syftet med tråden? Jag tycker det är jättemärkligt, URL vet ju redan var källan till bullret finns, men vill inte berätta.
Jag vet inte utan tror jag vet och det är ett stort område. Jag har ingen kunskap om ljud, hur det plötsligt hamnat i mitt hus, om jag kan undersöka det mer själv och hur jag isf ska göra. Det har pgått så länge nu och jag kan inte bo och leva i mitt eget hus. Att vänta på en ljudmätning sedan den 15 mars som fortfarande inte har något datum och som sedan tar 14 dagar att analysera, det är en dryg väntan som jag inte kan hantera om jag inte fortsätter undersöka på egen hand.
Jag förstår att det här inte är ett passande ämne för forumet men glad att det finns dom som är intresserade och kanske kan förklara sånt jag själv inte förstår om ljudet.
Vissa saker vill jag inte skriva ut utan isf ta via privat meddelande. Det är för att skydda oss själva främst, om vi behöver sälja huset.
Så här skrev du på byggforat.
"nga andra av de mindre närliggande industrierna kör 24-timmars alla dagar i veckan heller. På så vis tycker vi att det är rätt självklart vem som är boven, men som jag sagt hela tiden, jag skiter i vems ljudet är, ta bara bort det."
Om du skall få någon bedömning från folk härom din analys är rimlig så måste du ju berätta vem du tror boven är och vad vederbörande ägnar sig åt för verksamhet.
JM skrev:On a typical dry season evening in the savannah a temperature inversion forms, potentially increasing the listening area of elephants as much as ten-fold -- from 30 km2 at midday to 300 km2 in the same evening (Larom et al. 1997)
http://www.birds.cornell.edu/brp/elepha ... sound.html
Varierar ljudet med väder, vind och temperatur? Dvs är ljudet luftburet eller förmedlat via solida strukturer?
JM
Cortado skrev:Hur upplever dina grannar situationen, de bor väl i likadana (hyfsat lika) hus som ert och borde väl ha samma problem?
Adhoc skrev:Du har skrivit bl.a. följande: Att det är värst i sovrummet och inte lika illa i köket, att fönstren i sovrummet är 3-glas och de andra rummen 2-glas, att du har en relativt nyinstallerad luft-vattenvärmepump, att huset är ett stenhus.
Luftburen 40 Hz-resonans kan uppstå mellan 2 motstående plana väggar om dom är hyfsat stabila. 40 Hz skulle motsvara ett avstånd emellan på 4,3 m (344 / 40 / 2 = 4,3 m). Sovrummet kan vara så stort, medan köket kanske har mindre avstånd och därför är mindre drabbat? Du kan räkna ut avstånden för dom andra värsting-frekvenserna på samma sätt. För 13 och 18 Hz kan det motsvara innermåtten på ytterväggarna, där 13 och 18 Hz är så låga frekvenser att dom passerar igenom normala innerväggar utan några som helst problem eller större dämpning. Värst oljud från frekvensen är nära vägg och vid hörn, mildare eller helt borta i mitten av rummet. Har du en liten toa så får du sova i badkaret.![]()
Andra hus i närheten kan vara mindre drabbade. 18 Hz har våglängden 19 m, är en annan kåk ”rätt placerad” avståndsmässigt kan den drabbas mindre. Mot 40-Hz:aren kan det vara andra inre väggavstånd som spelar roll och dom därför stör mindre.
Fler än 2 glas i fönstret ljudisolerar sämre än 2-glas fönster (om det är samma tjocklek och densitet på glasen samt att totalt yttermått mellan glasen är lika plus att tätningslister, montage etc är likvärdiga). Följer MAM-lagen, ”mass-air-mass”, 1 glas +1 stor luftspalt + 1 glas ger bättre fönster än om luftspalten avdelas med en glasskiva emellan och totalt 3 glas som resulterar i högre resonansfrekvens pga 2 korta luftspalter och att frekvenser därunder passerar igenom.
När jag installerade luft-vattenvärmepump tidigare var det ett fasligt liv i början med flera olika frekvenser. Efter någon vecka hade den ”kört in sig” en del enligt någon programvara och den blev mindre ljudlig. Kommer ihåg att jag kunde mäta upp peakar vid 17 och 30-talet Hz och multiplar däröver av dom som var svagare. Oljudskällor var bl.a. pump och kompressor i inomhushusdelen, stum koppling mellan kopparrör-stålrör till radiatorerna i kåken samt flödeshastigheten på vattnet igenom som gav kavitation (stark resonans med ett jävla oljud). Vi uppföljande service/injustering någon vecka senare sattes industriella vibrationsdämpande fötter på inomhusdelen samt att dom stumma kopplingarna mellan rören plockades bort och ersattes av 2 st DN25 gummikompensatorer (gummirörsbälg med gängade ändstycken med längd 20 cm). Resultat: Det mesta av oljudet försvann och det blev drägligt inomhusklimat. (Nu har du iofs skrivit att du kopplat bort allt utom kyl och frys och oljudet har ändå funnits kvar.)
Om du mäter med mobilapp eller ”billig” mikrofon kan dom vara opålitliga vid låga frekvenser och det kan vara svårt att med öronen höra någon egentlig skillnad för hur starkt det är när man förflyttar sig. En ovetenskaplig metod som kanske kan märkas av mer är med känseln och en uppblåst ballong. Vibrationsförändringar i den kanske du känner av enklare med fingertopparna än du noterar med hörseln. En flirtkula eller bit stanniolpapper på en sytråd kanske studsar ut från ballongytan? Billigt och simpelt men kanske ger en indikation i alla fall om du saknar bra mikrofon
Adhoc skrev:Du har skrivit bl.a. följande: Att det är värst i sovrummet och inte lika illa i köket, att fönstren i sovrummet är 3-glas och de andra rummen 2-glas, att du har en relativt nyinstallerad luft-vattenvärmepump, att huset är ett stenhus.
Luftburen 40 Hz-resonans kan uppstå mellan 2 motstående plana väggar om dom är hyfsat stabila. 40 Hz skulle motsvara ett avstånd emellan på 4,3 m (344 / 40 / 2 = 4,3 m).
URL skrev: där kan jag som sagt vara och sova med huvudet mot gaveln som vetter mot norrsidan (nästan precis bakom luftpumpenmen det oljudet står jag ut med, det har blivit bättre efter dom satte dit ett ljudisoleringskit och lite annat).

URL skrev:Här är ytterligare en inspelning: https://soundcloud.com/url-oljud/rafil- ... at/s-3sL12
Jag filmade samtidigt med mobilen för att ingen skulle kunna säga att jag mixtrat med ljudet, därav prat och ljudet när jag lägger en kudde på mikrofonen samt tar bort den och avslutar inspelningen. Detta var den värsta av nätter. Jag kunde inte sova på hela natten. Inspelningen gjordes i tv-rummet natten till en måndag. (med snowball mikrofon)
paa skrev:URL skrev: där kan jag som sagt vara och sova med huvudet mot gaveln som vetter mot norrsidan (nästan precis bakom luftpumpenmen det oljudet står jag ut med, det har blivit bättre efter dom satte dit ett ljudisoleringskit och lite annat).
Det finns spiralfjädrar för att sätta utedelen till värmepumpen på, dom är mycket mjukare än gummifjädrarna som är standard och isolerar bullret från kompressorn bättre, speciellt när det är kallt.
[ Bild ]
paa skrev:URL skrev:Här är ytterligare en inspelning: https://soundcloud.com/url-oljud/rafil- ... at/s-3sL12
Jag filmade samtidigt med mobilen för att ingen skulle kunna säga att jag mixtrat med ljudet, därav prat och ljudet när jag lägger en kudde på mikrofonen samt tar bort den och avslutar inspelningen. Detta var den värsta av nätter. Jag kunde inte sova på hela natten. Inspelningen gjordes i tv-rummet natten till en måndag. (med snowball mikrofon)
Där hörs inget som liknar de andra inspelningarna. Kan nog räknas som en misslyckad inspelning.
URL skrev:jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.
Jag har testat nu. Kunde inte se några vibrationer. Skruven rörde sig inte. Kanske hade jag fel tråd, fel tyngd på skruven men inget hände.
''jockewe skrev:URL skrev:jockewe skrev:Häng en skruv i ett ca 40cm snöre och håll snöret (med skruven hängande) mot fönstren, ett mkt enkelt sätt att kolla vibration.
Skönt att se att du får så bra tips av proffsen härinne!
Om du såg min film så tror jag att du förstod hur fönster som vibrerar märks. Om dina inte vibrerar så är problemet något annat.
I dotterns rum så (det lågfrekventa i vårt fall var ca 17Hz) förstärkte fönsterrutorna frekvensen (som membran), så om man mätte blev
det betydligt mindre energi på 17Hz om man höll emot fönstret. Om man öppnar dörren i det huset mot källan och öppnar badrumsdörren
och lyssnar därinne så är det ett riktigt starkt ljud, så att man inte alls vill vara därinne!
Min tanke är att något rum eller altanen resonerar med problemfrekvenserna och därför blir det olidligt.
De tips du får om rumsvolym härinne på forat är guld värda! (och infon om 3-glas inte minst!)
/J
Kronkan skrev:
URL skrev:Kronkan skrev:
Jag har funderat på det du skrev. Du får gärna utveckla det där med hur du kan skapa resonanser, jag vill kunna förstå och skulle nog ha nytta av ett mer konkret exempel.
JM skrev:För 40 dagarsedan började jag höra ett lågfrekvent dovt ljud i sovrummet. När jag lade fötterna mot madrassen kunde jag känna vibrationer som kom och gick i takt med ljudet. Det var bara början på mitt livs mardröm...
Jag ringde hem sambon från jobbet och bad honom ringa psyk eller vad som helst. Det slutade med att fräldrarna fick komma och hämta mig. Hämta mig, vuxna människa, ett totalt jävla vrak.
Jag höll på att gå under av terrorn och jag skojar inte, jag hade inte fått sova mer än ett fåtal sammanhängande timmar på flera veckor. Eftersom jag är sjuk och inte arbetar gick jag i oljudet dygnet runt. Och det är inte bara ljud utan beroende på frekvenser och intensitet vibrerar det i allt från fötter till mage och bröstkorg samt trycker mot trumhinnorna mer eller mindre konstant.
Det är inte ens tyst i garderoberna, tro mig, jag har testa varenda liten vrå i huset för att slippa bullret men det finns inte en millimeter av lugn i hemmet, och öronproppar, aktiv brusreducering, glöm det. INGET tar bort oljudet! Tror ni mig inte så googla, den typen av ljud funkar så.
Samtidigt som jag försökte uthärda dagar och nätter och inte bli galen och bara hyperventilera, hålla för öronen och gråta, så gjorde jag allt som stod i min makt för att hitta källan till ljudet, eller ljuden, det låter som ett jävla flygplan som hovrar över huset men aldrig kommer iväg eller som en dieselmotor som går upp och ned i varvtal.
Det ska tilläggas att ljudet har en ganska lång utbredning över stadsdelen. Man kan höra det flera gator från oss, särskilt kvällar och nätter när annat har tystnat.
Folk har varit här och lyssnat, varför kan man undra. Jag är den enda som hör allt.
Om jag har uppfattat det rätt är det i stort sätt bara du som hör och framför allt lider av ljudet.
Utifrån min erfarenhet av hur hjärnan fungerar finns det 2 olika sannolika förklaringar.
1. Du är känsligare än de flesta för vissa låga frekvenser. Mycket ovanligt med ökad känslighet vid låga frekvenser. Vanligare med ökad patologisk känslighet vid högre frekvenser. Är den ökade känslighet förvärvad utvecklas ofta efter ca 10 år tinnitus. Den som har denna patologiskt ökade känslighet är ofta omedveten och skapar vanliogen inget lidande. Har faktiskt inte träffat på någon förvärvad hyperakusi vid så låga frekvenser.
2. Du förlägger i hjärnan skapade ljud i din omgivning. Inte helt ovanligt. Behöver inte vara korrelerat med psykisk sjukdom. Ofta plågsamt. Medicinsk utredning kan möjligen hjälpa.
JM
Cortado skrev:URL skrev:Kronkan skrev:
Jag har funderat på det du skrev. Du får gärna utveckla det där med hur du kan skapa resonanser, jag vill kunna förstå och skulle nog ha nytta av ett mer konkret exempel.
Sätta igång - att man t.ex spelar den frekvens där man har en resonans. Har man ett rum med vissa mått så kommer vissa frekvenser få plats mellan väggarna - resonansfrekvenser. Skapa resonanser gör de som ritar/bygger huset.. kanske man kan säga. Alla normala rum har en multitud av resonanser som kommer av rummets mått och andra beskaffenheter.
Ljud färdas 343,4m/s i 20-gradig luft, våglängden blir då hastigheten genom frekvensen. Tar vi 20Hz som exempel så är helperiodsvåglängden ~17,2m - halvperioden är hälften dvs ungefär 8,5m. Har du några mått som korresponderar med 8,5m så kan du ha resonanser där.
Kanske kan detta vara intressant: https://www.hunecke.de/en/calculators/r ... modes.html
Dock ska sägas att detta är förenklingar. Varken den där räknaren eller mitt räkneexempel kommer vara exakt, eftersom rummets resonanta egenskaper beror på många olika saker. Se de som estimeringar.
JM skrev:Föreslår att du tar en mikrofon och direkt utan fördröjning spelar upp det störande ljudet i en subbas men fasvänt. Mikrofonen, du och subbasen bör vara så nära som möjligt. Med låga frekvenser borde du få en destruktiv interferens och dina subjektiva besvär borde minska/upphöra om det är ett yttre ljud du hör. Ett inre ljud skall inte påverkas.
JM
URL skrev:Sovrummet (det värsta rummet) enligt kalkylatorn så blir frekvensen 37,3Hz
Innerväggar: 4,6 x 3,1 (kalkylatorn rundade nog av lite)
URL skrev:JM skrev:Föreslår att du tar en mikrofon och direkt utan fördröjning spelar upp det störande ljudet i en subbas men fasvänt. Mikrofonen, du och subbasen bör vara så nära som möjligt. Med låga frekvenser borde du få en destruktiv interferens och dina subjektiva besvär borde minska/upphöra om det är ett yttre ljud du hör. Ett inre ljud skall inte påverkas.
JM
Är det för att ta reda på om det är husets resonans eller ljudet utifrån jag hör, som du tänker detta experiment?
Har nog inte utrustning för att genomföra det tyvärr.
JM skrev:URL skrev:JM skrev:Föreslår att du tar en mikrofon och direkt utan fördröjning spelar upp det störande ljudet i en subbas men fasvänt. Mikrofonen, du och subbasen bör vara så nära som möjligt. Med låga frekvenser borde du få en destruktiv interferens och dina subjektiva besvär borde minska/upphöra om det är ett yttre ljud du hör. Ett inre ljud skall inte påverkas.
JM
Är det för att ta reda på om det är husets resonans eller ljudet utifrån jag hör, som du tänker detta experiment?
Har nog inte utrustning för att genomföra det tyvärr.
Testet kan avgöra om du har hyperakusi (extra känslig för aktuella lågfrekventa ljud i din omgivning ofta med negativ upplevelse av ljuden) eller om du har har situationsrelaterade ljud i hjärnan. Typ hallucinationer, där ljuden i ditt huvud upplevs som verkliga ljud i din omgivning. Du behöver inte vara psykiskt sjuk för att ha hallucinationer. Sensorisk deprivation är ett exempel där friska personer hallucinerar. Möjligen triggar situationen i huset ljudupplevelsen.
JM
Kronkan skrev:URL!
Jag tycker att kan titta på både 1:a resonansen samt 2:a och 3:e.
Bredden på huset verkar vara 9,5 meter. Då finns det en resonansfrekvens på 18 Hz och en på 36 Hz.
Längden på huset är 10,5 meter och ger resonanser på 16, 33 och 49 Hz.
................................................................
Det kan vara så att du är överkänslig och du kan ta upp detta med en läkare som är specialiserad på hörsel för att eventuellt få en diagnos.
Om det är så kommer tyvärr kanske inte mätningarna komma över gränsvärdena. Det kan vara så.
Men jag vet inte.
................................................................
Mest fruktbart, tror jag, är att titta noga på fönster och ventilation. Personligen skulle jag titta på drevningen runt det nya fönstret om det går att ta bort listen försiktigt. Det skall vara en svart svälldrev. Eller hör med någon bra bygghandel vad de rekommenderar som ger bäst resultat.
jockewe skrev:JM's experiment skulle ju vara intressant hursomhelst, det 'borde' producera en slags tystnad även om energin är kvar i rummet.
Problemet är mest prylarna. En bra sub-bas, en bra mik, en dator och en förstärkare räcker ju.
Känner du någon med lite kompetens och relativt vanliga (ändå) prylar borde det vara lätt fixat.
(Min egen kompetens räcker inte, i teorin kanske men när man väl är där och skall ratta är jag osäker.
jag spelade in mitt eget basbuller och spelade upp det på subben i vardagsrummet och mätte så jag fick samma nivå som i det andra
rummet men testade inte att fasvända i samma rum.)
Jag testade ju sk basabsorbenter i vårt problemrum men de minskade bara bullret något lite, insåg att de måste kalibreras till exakt rätt frekvens och att det var för mkt jobb.
jockewe skrev:JM's experiment skulle ju vara intressant hursomhelst, det 'borde' producera en slags tystnad även om energin är kvar i rummet.
Problemet är mest prylarna. En bra sub-bas, en bra mik, en dator och en förstärkare räcker ju.
Känner du någon med lite kompetens och relativt vanliga (ändå) prylar borde det vara lätt fixat.
(Min egen kompetens räcker inte, i teorin kanske men när man väl är där och skall ratta är jag osäker.
jag spelade in mitt eget basbuller och spelade upp det på subben i vardagsrummet och mätte så jag fick samma nivå som i det andra
rummet men testade inte att fasvända i samma rum.)
Jag testade ju sk basabsorbenter i vårt problemrum men de minskade bara bullret något lite, insåg att de måste kalibreras till exakt rätt frekvens och att det var för mkt jobb.
Adhoc skrev:Om det problematiska sovrummet, oljud kring ca 40 Hz och cirkus 4,3-4,6 m mellan 2 motstående väggar: Även med en enklare mikrofon / mobilapp kan det vara möjligt att övertyga sig själv om att / ifall det är rumsmåttet som spelar roll. Mät vid ytterligheterna, där du borde ha största respektive minsta utslag från den störande frekvensen. Största direkt invid den mest stabila och tyngsta 4,6 m-väggen, minsta vid mitten eller nära mitten emellan väggarna. Om väggarna väger olika mycket / m² kan det bli att prick mitt emellan inte visar lägsta värdet utan att det är lite förskjutet. Bäst läge för sängen, vid halva rumslängden och huvudkudden mot rumscentrum. Perfekt möblering eller hur?![]()
Du skrev tidigare att det var ett stenhus men, mja inte riktigt. Betong och solidtegel tycker jag personligen kan gå som stenhus men inte om det är gas/lättbetong som ytterväggar. Skillnaden i ytvikt är väsentlig. 0,6 kg / dm³ i densitet för lättbetongen jämfört med betongens ca 2,35 kg / dm³ är en skillnad på faktor 4 nästan. Dina ytterväggar med T = 25 cm väger ca 150 kg/m², betongvägg med T = 25 cm närmare 600 kg/m² (+ träfasaden då) För ljudisolering är det främst 2 saker som spelar roll, vikt / ytenhet och att väggen är lufttät. Varje fördubbling av ytvikten ger teoretiskt 6 dB förbättring, i praktiken kanske 5 dB. Så hade väggarna varit i betong hade dom varit ca 10-12 dB bättre än lättbetongen. Det är mycket och upplevs som mer än dubbelt så bra. Jag har inte slängt något lättbetonglock i vatten, skulle det flyta nätt och jämnt eller sjunka tyder det på öppna/halvöppna celler och att blocket är poröst = luft- och ljudgenomsläppligt = inte bra, -ännu sämre ljudisolering än om det skulle flyta som en kork pga slutna celler. Oavsett, ytvikt ca 150 kg / m² och lättbetong räcker inte långt för att ljudisolera bra mot låga basfrekvenser där även ca 40 Hz kan räknas som lågt och 13 respektive 18 Hz är flera resor värre. Även om dessa inte hörs normalt kan dom ändå påverka ens välbefinnande.
Min sambo är extremt känslig för oljud, blir lätt stressad och gråtfärdig när det som nu pågår gatuarbeten 7 m utanför köksfönstret. Under dagen flyr hon ut i skogen för att kunna fungera som människa och som nu för en stund sedan ned i biorummet i källaren för att kunna sova i total tystnad. (Under mark och och med tjocka betongväggar.) "Rådet" om mikrofon + speciell bashögtalare som spelar i motfas kan du skita i att ens överväga. På det här nördforumet är det få som har så kapabla bashögtalare som verkar behövas hos dig och ingen vad jag vet som har använt själva metoden. Det kan vara så att ert hus med dess yttermått och innermått för sovrummet är sällsynt illa placerat gentemot ljudkällan för såväl 18 som 40 Hz:aren, att andra kåkar är bättre placerade och / eller i andra material.
jockewe skrev:Möjligt att Adhoc har rätt, ingen aning tyvärr.
Här är länkar till tanken om motfas bara för möjligheten att stödja dig att få veta om man kan minska det DU hör = en förbättring:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiv_brusreducering
http://www.diva-portal.org/smash/record ... swid=-1307
(länk till hela avhandlingen uppe till höger)
Skummar man igenom texten i avhandlingen så förstår man att arbetet iallafall ledde fram till aktiv reducering i en flygplanstyp som nämns i wiki.
Som sagt är detta ingen lösning utan bara för att du skall veta att det inte är fel på dig utan att det finns ett ***** ljud som stör.
Har du möjlighet att låna en noice cancelling hörlur av bättre kvalitet förresten så kanske det kan ge samma indikation?
Perfector skrev:Hmmm.
En högtalare som kan gå lika djupt som ljudet du hör, med en steglös fasvridare så du kan kortsluta ljudet?
Det är lite extremt men borde funka, eller?
URL skrev:Perfector skrev:Hmmm.
En högtalare som kan gå lika djupt som ljudet du hör, med en steglös fasvridare så du kan kortsluta ljudet?
Jag är tacksam för att tips men det är inte ETT ljud, en ton och det varierar i hastighet, styrka samt byter frekvenser. Ljudet kommer från någon typ av maskin, ugn, skorsten som fylls på/matas eller varvar upp av någon anledning. Ena timman är inte exakt som den andra. Jag förstår inte hur det skulle kunna hjälpas att spela upp en eller flera frekvenser när det byter frekvenser.
Perfector skrev:URL skrev:Perfector skrev:Hmmm.
Jag är tacksam för att tips men det är inte ETT ljud, en ton och det varierar i hastighet, styrka samt byter frekvenser. Ljudet kommer från någon typ av maskin, ugn, skorsten som fylls på/matas eller varvar upp av någon anledning. Ena timman är inte exakt som den andra. Jag förstår inte hur det skulle kunna hjälpas att spela upp en eller flera frekvenser när det byter frekvenser.
en mikrofon som lyssnar och fasvänder allt den hör inom ett visst område kan hjälpa.
Det handlar om att hitta rätt volym och placering av en sådan högtalare.
Men jag pratar hypotetiskt.
Jag vet inte alls om det ens är möjligt med vad man kan bygga eller köpa idag.
Perfector skrev:URL skrev:Perfector skrev:Hmmm.
en mikrofon som lyssnar och fasvänder allt den hör inom ett visst område kan hjälpa.
Det handlar om att hitta rätt volym och placering av en sådan högtalare.
Men jag pratar hypotetiskt.
Jag vet inte alls om det ens är möjligt med vad man kan bygga eller köpa idag.
URL skrev:Perfector skrev:Hmmm.
petersteindl skrev:URL skrev:Perfector skrev:Hmmm.
Sådana system kallas noise cancellation. Det är återkopplade system och finns för olika miljöer, bla i truckar, bilar och hörlurar. 40 Hz komponenten bör vara enkel att kancellera i ett rum. 10 Hz kräver lite mer, men en basmodul med principen sluten låda placerad i något hörn bör kunna kancellera de lägre frekvenserna också. Det kräver ett noise cancellation system som exempelvis Bose hörlurar har. Sådana system fungerar bra i slutna utrymmen som inte är för stora i volym, exempelvis ditt sovrum. Det kan vara bra för att ta reda på om det eliminerar ljudet/problemet. I så fall har man detekterat orsaken. Sedan hur en varaktig lösning ser ut är en annan femma.
petersteindl skrev:URL skrev:Perfector skrev:Hmmm.
Sådana system kallas noise cancellation. Det är återkopplade system och finns för olika miljöer, bla i truckar, bilar och hörlurar. 40 Hz komponenten bör vara enkel att kancellera i ett rum. 10 Hz kräver lite mer, men en basmodul med principen sluten låda placerad i något hörn bör kunna kancellera de lägre frekvenserna också. Det kräver ett noise cancellation system som exempelvis Bose hörlurar har. Sådana system fungerar bra i slutna utrymmen som inte är för stora i volym, exempelvis ditt sovrum. Det kan vara bra för att ta reda på om det eliminerar ljudet/problemet. I så fall har man detekterat orsaken. Sedan hur en varaktig lösning ser ut är en annan femma.
Nattlorden skrev:petersteindl skrev:URL skrev:
Peter - har du sett spektrat på oväsendet? Det går i princip ned till DC.... Svårt att tro att ens mina 8x1259 i vardagsrummet skulle släcka ut det...
URL skrev:petersteindl skrev:URL skrev:
Ja jag har testat bose och två andra märken. I oljudet. Jag köpte mig in ears själv för det var de enda som passade mitt huvud. Jag får läckage av ljud/luft i sådana som sitter på öronen, även de dyraste och de går oavsett inte att sova med.
URL skrev:Jag hoppar gärna fortsättningsvis diskussioner om hörselskydd, utreda om ljudet är hallucinationer mm Och bygga om huset är helt enkelt inte möjligt i nuläget. Inte heller dyra investeringar i apparater som ändå kanske inte fungerar.
Ni får gärna diskutera men rikta er inte till mig då. Jag har fått den typen av tips och råd sedan dag 1, lägg därtill till flytta ut i en koja i skogen, tomtar på loftet, tinnitus osv. Jag hamnar hela tiden i försvarsställning och det har jag inte energi till.
Återigen, jag har delat 4 minuter ljud av något som pågår 24 timmar om dygnet. Ni har inte hört alla variationer och ni har inte känt det vi känner här utöver ljudet. Kan vi vara överens om det? Hade gärna bjudit hem er så hade ni kunnat få mecka och testa själva och sova över en natt eller två.
petersteindl skrev:URL skrev:petersteindl skrev:
Ja jag har testat bose och två andra märken. I oljudet. Jag köpte mig in ears själv för det var de enda som passade mitt huvud. Jag får läckage av ljud/luft i sådana som sitter på öronen, även de dyraste och de går oavsett inte att sova med.
Jag tror du missförstår JM. Det är enkom för din egen skull som du själv kan bevisa för dig själv att det du hör är en extern störning. JM är läkare. Han söker en hållbar diagnos och i detta fall är det du som skall bli varse om diagnosen. Då det är gjort så kan du gå vidare. Innan det är gjort kommer inget hända eftersom inget kan hända eftersom det inte är säkerställt att eventuella åtgärder skulle hjälpa. Det är ett detektivarbete där man metodiskt avför det ena alternativet efter det andra och då börjar man med det enklaste. Av all din text att döma får jag intrycket att du inte är 100 % säker på din sak. Det beror på brist på kunskap i ämnet. Därför söker du fortfarande lösningar. Skulle du lyckas ringa in och säkerställa problemet så kan du därefter med din vunna kunskap söka en varaktig lösning. Jag tror inte att Bose noise cancellation fixar den typ av störning det här är frågan om.
petersteindl skrev:URL skrev:Jag hoppar gärna fortsättningsvis diskussioner om hörselskydd, utreda om ljudet är hallucinationer mm Och bygga om huset är helt enkelt inte möjligt i nuläget. Inte heller dyra investeringar i apparater som ändå kanske inte fungerar.
Ni får gärna diskutera men rikta er inte till mig då. Jag har fått den typen av tips och råd sedan dag 1, lägg därtill till flytta ut i en koja i skogen, tomtar på loftet, tinnitus osv. Jag hamnar hela tiden i försvarsställning och det har jag inte energi till.
Återigen, jag har delat 4 minuter ljud av något som pågår 24 timmar om dygnet. Ni har inte hört alla variationer och ni har inte känt det vi känner här utöver ljudet. Kan vi vara överens om det? Hade gärna bjudit hem er så hade ni kunnat få mecka och testa själva och sova över en natt eller två.
Har du med någon metod lyckas eliminera problemet?
RogerGustavsson skrev:Det finns toppar vid 13, 18 och 40 Hz i grafen men vi vet ingenting om hur mycket den utrustning som använts rullar av under 13 Hz. Där kan finns en del.
Jag tror du missförstår JM. Det är enkom för din egen skull som du själv kan bevisa för dig själv att det du hör är en extern störning. JM är läkare. Han söker en hållbar diagnos och i detta fall är det du som skall bli varse om diagnosen. Då det är gjort så kan du gå vidare. Innan det är gjort kommer inget hända eftersom inget kan hända eftersom det inte är säkerställt att eventuella åtgärder skulle hjälpa. Det är ett detektivarbete där man metodiskt avför det ena alternativet efter det andra och då börjar man med det enklaste. Av all din text att döma får jag intrycket att du inte är 100 % säker på din sak. Det beror på brist på kunskap i ämnet. Därför söker du fortfarande lösningar. Skulle du lyckas ringa in och säkerställa problemet så kan du därefter med din vunna kunskap söka en varaktig lösning. Jag tror inte att Bose noise cancellation fixar den typ av störning det här är frågan om.
Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.
URL skrev:petersteindl skrev:URL skrev:Jag hoppar gärna fortsättningsvis diskussioner om hörselskydd, utreda om ljudet är hallucinationer mm Och bygga om huset är helt enkelt inte möjligt i nuläget. Inte heller dyra investeringar i apparater som ändå kanske inte fungerar.
Har du med någon metod lyckas eliminera problemet?
Ja, jag kan flytta hem till föräldrarna. Bästa sättet att lösa problemet, lämna huset.
Att jag hör ljudet trots lurarna. Vad bevisar det? Att ljudet är i min skalle eller att lurarna inte fungerar mot ljudet? Lurarna tar mycket men definitivt inte det som stör mest, det dovare av det dova. Det försvinner däremot när jag kliver ut ur dörren på framsidan av huset. Med eller utan lurar.
Varken jag eller JM har pratat om att använda lurar! Vi vet båda att lurar är helt meningslöst för detta. Glöm lurar. Därför har metoden med basmodul föreslagits och enkom för att lokalisera problemet som yttrar sig i ditt hus.
Om det visar sig fungera så kan man därefter söka en varaktig godtagbar lösning. Det är i alla fall det jag kan föreslå som tillvägagångssätt.
petersteindl skrev:Kom igen Nattis. Det går inte ner till DC. Det är väl för bövelen ingen jordbävning det handlar om! Snart fantiseras det väl om att det är störningar med 8,9 på Richterskalan.Jag har sett spektrat och lyssnat. Jag har även kört EQ och sänkt 40 Hz. Då försvann det obehagliga direkt och helt och hållet. En 40 Hz ton på 40 dB i ett sovrum bör en Ino piP med lätthet kunna kancellera.
Se där, detta är en mycket viktig information. Det indikerar att frekvenser under 10 Hz inte är de skadliga. Jag skulle även kunna sträcka mig att säga upp till 15 Hz och faktiskt även upp till 20 Hz. All spekulation i tråden om det ultralågfrekventa faller i och med denna information.
Det som behövs som en enkel utvärdering är att du själv lyssnar på din inspelning i lurar som går ned till 10 Hz och använder EQ för att eliminera 40 Hz. OBS! Du kan inte vara i ditt hus då du gör detta experiment! Om du utan EQ hör problemet och med EQ hör problemet upphöra så har du med stor sannolikhet ringat in problemet. Då gäller det att få fram en långsiktig godtagbar lösning som funkar för dig i ditt hus.
paa skrev:petersteindl skrev:URL skrev:
Se där, detta är en mycket viktig information. Det indikerar att frekvenser under 10 Hz inte är de skadliga. Jag skulle även kunna sträcka mig att säga upp till 15 Hz och faktiskt även upp till 20 Hz. All spekulation i tråden om det ultralågfrekventa faller i och med denna information.
Det som behövs som en enkel utvärdering är att du själv lyssnar på din inspelning i lurar som går ned till 10 Hz och använder EQ för att eliminera 40 Hz. OBS! Du kan inte vara i ditt hus då du gör detta experiment! Om du utan EQ hör problemet och med EQ hör problemet upphöra så har du med stor sannolikhet ringat in problemet. Då gäller det att få fram en långsiktig godtagbar lösning som funkar för dig i ditt hus.
Jag förstår inte hur du drar denna slutsats. Om lurarna inte tar de lägsta frekvenserna, men väl dom högre, samt att dom lägre störfrekvenserna försvinner utanför huset. Då ligger väl problemet där, i de lägsta frekvenserna som lurarna inte klarar?
Nattlorden skrev:
Skulle inte förvåna mig om det är mycket lera i marken där huset står...
Thomas_A skrev:Det som hänt i flera andra fall där industrin har varit vållande till störningar är att de köpt upp de hus som är drabbade, eftersom det var mycket billigare än att åtgärda problemen vid källan.
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Det finns toppar vid 13, 18 och 40 Hz i grafen men vi vet ingenting om hur mycket den utrustning som använts rullar av under 13 Hz. Där kan finns en del.
Allt är spekulationer utom det objektivt uppmätta. Det är den enklaste saken att mäta. Det är bara att ringa en professionell akustiker och anlita denne om man söker svar.
Jag lyssnade och EQ-ade bort 40 Hz och simsalabim, det obehagliga försvann helt. Det gäller min upplevelse. Om den är lika för andra vet jag inte. Det måste andra prova och speciellt den drabbade.
Så länge problemet inte är inringat och åtminstone vid något ögonblick eliminerat eller förminskat, så kan helt enkelt inte heller någon varaktig lösning åstadkommas.
paa skrev:Kanske det kan handla om "musikaliska" dissonanser mellan frekvenserna dvs tonerna, som skapar ett obehag. I så fall är det lite grann utanför vanliga tekniska mätningar och gränsvärden. De tar ju ingen hänsyn till harmonierna på det sättet.
URL skrev:paa skrev:Kanske det kan handla om "musikaliska" dissonanser mellan frekvenserna dvs tonerna, som skapar ett obehag. I så fall är det lite grann utanför vanliga tekniska mätningar och gränsvärden. De tar ju ingen hänsyn till harmonierna på det sättet.
Just dissonans har jag varit inne på tidigt när jag försökte beskriva ljudet i ord. Jag upplever dissonanser i ljudet, kanske inte hela tiden men det kommer emellanåt och det är vidrigt.
petersteindl skrev:URL skrev:paa skrev:Kanske det kan handla om "musikaliska" dissonanser mellan frekvenserna dvs tonerna, som skapar ett obehag. I så fall är det lite grann utanför vanliga tekniska mätningar och gränsvärden. De tar ju ingen hänsyn till harmonierna på det sättet.
Just dissonans har jag varit inne på tidigt när jag försökte beskriva ljudet i ord. Jag upplever dissonanser i ljudet, kanske inte hela tiden men det kommer emellanåt och det är vidrigt.
Jag är inte övertygad om att man vid så låga frekvenser kan uppfatta dissonans, åtminstone inte i ordets rätta bemärkelse. Däremot undrar jag om inte kombinationen infraljud 5-15 Hz och toner kring 40 Hz kan ge upphov till en form av stroboskopeffekt där ljus är ersatt av ljud med c:a 40 Hz ton som i sig är obehaglig och etter värre om den får en envelop. Dessutom kan det även vara amplitudmodulation på 40 Hz som förändrad amplitud på infraljudet skulle kunna ge som bidrag.
Här är en beskrivning av den typ av envelope jag menar. Sedan får man tänka hur det skulle kunna bli med 40 Hz + 13 Hz + 18 Hz och frekvenser därikring som kan variera både i frekvens och amplitud. Sedan bör man också ta med resonans vid 40 Hz i paketet. Jag nämnde detta med envelope i ett tidigare inlägg i denna tråd.[ YouTube ]
Dessutom undrar jag om inte en del av modern musik kan bygga på att få fram sådan envelopeffekt för att ge ett sound, där man inte riktigt kan avgöra om det är THD eller något annat fel. Det finns ju en tråd gällande Billie Eilish med ett i mitt tycke konstigt distat ljud som spricker upp men ändå inte låter som THD brukar. Jag vill dock påpeka att jag inte analyserat den typen av effekt och hur det skulle kunna höras.
Med vänlig hälsning
Peter

Kronkan skrev:Hej URL!
Det skrivs en del bra saker i tråden tycker jag som kan öka kunskapen om lågfrekvent buller/vibrationer.
JAg håller på att städa inför ett besök av mäklare. Det är inte så att vi är helt övertygade om att flytta men vi håller på att döstäda.
Har haft uppdrag i mycket vida och spretiga områden. Men i samband med min pensionering fick jag en fråga kring att genomföra ett antal utbildningar. Ett av temana var sömn men det fanns också med ljud och ljus.
Råkar nu hitta en forskningsartikel där man studerat lågfrekvent buller (LFN) på natten och dess påverkan på cortisolhalten. Denna lilla studie kom fram till:
This study thus showed that night time exposure to LFN may affect the cortisol response upon wake up and that lower cortisol levels after awakening were associated with subjective reports of lower sleep quality and mood.
https://westminsterresearch.westminster ... ep-quality
Cortisol och melantonin är viktiga eftersom de styr dygnsrytmen. Om denna inte fungerar bra så påverkar detta självklart hur vi mår och vår prestationsförmåga.
.............................................
Detta bara i allmänhet. Så här kan hörbarhet av ljud skildras. För att höra riktigt låga frekvenser så måste de innehålla mycket energi alltså vara starka.
[ Bild ]
kneten skrev:Fönsterglasen kan röra sig som ett membran utan att man kanske hör det, men man känner tryckförändringarna.
URL skrev:Kronkan skrev:Hej URL!
Det skrivs en del bra saker i tråden tycker jag som kan öka kunskapen om lågfrekvent buller/vibrationer.
JAg håller på att städa inför ett besök av mäklare. Det är inte så att vi är helt övertygade om att flytta men vi håller på att döstäda.
Har haft uppdrag i mycket vida och spretiga områden. Men i samband med min pensionering fick jag en fråga kring att genomföra ett antal utbildningar. Ett av temana var sömn men det fanns också med ljud och ljus.
Råkar nu hitta en forskningsartikel där man studerat lågfrekvent buller (LFN) på natten och dess påverkan på cortisolhalten. Denna lilla studie kom fram till:
This study thus showed that night time exposure to LFN may affect the cortisol response upon wake up and that lower cortisol levels after awakening were associated with subjective reports of lower sleep quality and mood.
https://westminsterresearch.westminster ... ep-quality
Cortisol och melantonin är viktiga eftersom de styr dygnsrytmen. Om denna inte fungerar bra så påverkar detta självklart hur vi mår och vår prestationsförmåga.
.............................................
Detta bara i allmänhet. Så här kan hörbarhet av ljud skildras. För att höra riktigt låga frekvenser så måste de innehålla mycket energi alltså vara starka.
[ Bild ]
Intressant med kortisolet och det hade varit ännu mer intressant med en "dygnetrunt" studie också. Men kanske inte så intressant ur vetenskaplig synvikel eftersom människor sällan befinner sig i buller dygnet runt, utan har timmar med mer eller mindre bullerexponering. Nu har jag inte siffrorna i huvudet men LAeq siffran i studien lär vara högre än det jag lever med dygnet runt. Har rätt säkert för mig att det är A-vägt. Intressant oavsett.
Undrar vad som händer i kroppen om man är svårt stressad till följd sv LFN och utsätts för LFN under natten. En sänkning och eventuell höjning av kortisol samtidigt? Tar de ut varandra då? Meningslös fundering kanske.

Kronkan skrev:Det är ganska självklart att man inte har några förutsättningar till optimalt mående och prestation om man inte sover och eller har bristande sömnkvalite.
JM skrev:När du rör på huvudet kraftigt förvärras ljudet eller påverkas det inte alls?
Med öronproppar minskar eller ökar ljudet? Eller är ljudet snarast oförändrat.
JM
JM skrev:Jag tycker inte om vad du beskriver. Du har en reaktion på ljud som inte verkar vara normal. Det spelar ingen roll vilka kurvor du än mäter fram - dina symptom oroar mig. Du är primärt inte frisk. Du har tinnitus med vanliga höga frekvenser, pulssynkron intermittent dubbelsidig tinnitus samt sannolikt en intermittent lågfrekvent tinnitus (ovanligt). Sömnproblem, ljuddistortion, ljudöverkänslighet och illamående gör bilden allvarligare.
Det finns många diagnoser vilka är förenliga med dina symptom. Utifrån vad du beskriver går det inte att utesluta tumör på hörsel och/eller balansnerven.
Sannolikheten för tumör är mycket låg och det finns många mer troliga diagnoser vilka kräver medicinsk utredning/behandling.
Föreslår att du snarast kontaktar en öronläkare.
JM
JM skrev:Jag tycker inte om vad du beskriver. Du har en reaktion på ljud som inte verkar vara normal. Det spelar ingen roll vilka kurvor du än mäter fram - dina symptom oroar mig. Du är primärt inte frisk. Du har tinnitus med vanliga höga frekvenser, pulssynkron intermittent dubbelsidig tinnitus samt sannolikt en intermittent lågfrekvent tinnitus (ovanligt). Sömnproblem, ljuddistortion, ljudöverkänslighet och illamående gör bilden allvarligare.
Det finns många diagnoser vilka är förenliga med dina symptom. Utifrån vad du beskriver går det inte att utesluta tumör på hörsel och/eller balansnerven.
Sannolikheten för tumör är mycket låg och det finns många mer troliga diagnoser vilka kräver medicinsk utredning/behandling.
JM
Cortado skrev:JM skrev:Jag tycker inte om vad du beskriver. Du har en reaktion på ljud som inte verkar vara normal. Det spelar ingen roll vilka kurvor du än mäter fram - dina symptom oroar mig. Du är primärt inte frisk. Du har tinnitus med vanliga höga frekvenser, pulssynkron intermittent dubbelsidig tinnitus samt sannolikt en intermittent lågfrekvent tinnitus (ovanligt). Sömnproblem, ljuddistortion, ljudöverkänslighet och illamående gör bilden allvarligare.
JM
URL - ser det ut som JM beskriver ovan även när du är hos dina föräldrar?
Om du mot förmodan inte vart och kollat hörseln så kan det väl inte vara en dålig idé.
JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
Hoppas att URL hittar en godtagbar lösning på problemen.
JM
JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
JM
URL skrev:JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
JM
Vilken ny information bekräftar dina farhågor menar du?
För min del kan allt stå kvar.
JM skrev:URL skrev:JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
JM
Vilken ny information bekräftar dina farhågor menar du?
För min del kan allt stå kvar.
Någon läkare har gjort samma medicinska bedömning som jag att MRT av hjärnan krävs för att utesluta behandlingsbar tumör och kärlmissbildning.
JM
jansch skrev:URL, har du kollat alla ev. möjlligheter att ljudet/vibrationerna inte kommer från något i huset? Jag ber om ursäkt om jag "trampar dej på tårna" men ibland råkar man ut för "ologiska" fenomen. Gör en enkel test - slå av huvudbrytaren i elcentralen och lyssna t.ex.
Största problemet med lågfrekvent stomljud är att det vanligtvis är väldigt svårt att mäta sig fram till ljudkällan. Det är dock enklare med accelermeter än mikrofon.
En del har varit inne på att det är övertoner och att då grundtonen hamnar i infraljudsområdet (under 20Hz). Det är inga problem att mäta med vanliga mätmikrofoner eller accelerometrar så länge det är över ca 3Hz. Dilemmar är dock att hitta källan och framförallt sålla bort "naturliga" ljud.
Med accelerometer kan man hitta den vägg/golv/ tak/yta som kommer i resonans av störningarna vilket är en förutsättning för åtgärd.
Med mobilapp hittar du inte infraljud,
URL skrev:Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp?
Vad är det mobilen och appen mäter?
Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn
I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.
Cortado skrev:JM skrev:Ta bort mitt senaste inlägg i citeringar. Ny information bekräftar mina farhågor och gör inlägget omotiverat.
JM
Jag tycker personligen att det var bra att du postade din frågeställning och att den blev besvarad. Att låta det stå kvar tänker jag kan ge andra svar på samma frågeställning, för det ser inte ut att vara konstigt att tänka att det ligger något medicinskt bakom allt detta. Med lite tur så är det någon som läser detta och URL slipper få frågan en gång mindre - eller fler.
Helt OT är att det idag var en riktigt bra måndag för tacos.
RogerJoensson skrev:URL, jag vet inte riktigt vad du vill säga eller fråga, men om du har mätbar buller runt 40Hz så borde du kunna identifiera det med öronen också?
Hur som helst så brukar bas-bullret vara starkare nära en vägg, och väldigt mycket starkare i ett hörn. Av den anledningen har jag vänt på sängen så att jag har huvudet mera mitt i rummet, för att slippa störas av bullret (jag bor nära en väg). Det är nästan outhärdligt på vissa platser längs väggarna och hörnen, men hörs nästan inte alls efter att ha vänt sängen.
Använd din mät-app och se om kanske skulle hjälpa att vända sängen (eller flytta huvudkudden till andra sängänden).
Det finns kanske alla möjliga närliggande avlägsna ljudkällor att upptäcka. Motorerna på min Ikea-säng t ex, den drivs av en transformator som ligger och viberar konstant så att lågfrekvent buller uppstår. Synnerligen irriterande. Därför sover jag med kontakten utdragen! Vägar långt bort, vindkraftverk eller någon maskin kan också ge hyggligt konstant buller i perioder kan vara väldigt svåra att identifiera. Varje rum har dock sina buller-berg och dalar, så om man störs av buller så är det en poäng att leta och hitta ställena där det är tyst och se till att huvudet hamnar där!
RogerJoensson skrev:URL skrev:Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp?
Jag gissar att det inte ovanligt att den klarar 40Hz i alla fall (med utgångspunkt från inspelningar gjorda med mobil som jag hört). Men det är säkert olika och beroende på modell.Vad är det mobilen och appen mäter?
Ljudnivå vid resp frekvens gissar jag. Du sa att peaken hamnade vid 40Hz och då gissar jag att x-axeln visar frekvensen och y-axeln nivån.Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn
Ja. För basljud nästan alltid. Nära vägg = ökning, hörn = STOR ökning!I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.
Du får ge dig ut på jakt med din mobil och app-mätare. Om det rör sig om en vibration i byggnaden är det inte alls säkert att det mäter starkast vid källan dock. Själva ljudtrycket kan hamna någon annanstans där väggar/golv råkar ha en "gynnsam" resonansfrekvens, kombinerat med närhet till ytor och att olyckliga avstånd mellan väggar, tak och golv ger förstärkning.
Och som jag sa tidigare. Leta efter en punkt i sovrummet där det är tyst (bullret utläckt) och om en sådan plats finns, placera då om möjligt huvudkudden där.
paa skrev:Fasr ett rum har ju egentligen åtta hörn. Nivån borde bli högst längst in i hörnen, dvs högst upp vid taket och längst ner vid golvet. Om man jämför så bör man alltså mäta på samma höjd. Hörnen som ligger diagonalt mot varann borde ha liknande ljudtryck. Dvs längst ner mot högst upp diagonalt över rummet.
paa skrev:Fasr ett rum har ju egentligen åtta hörn. Nivån borde bli högst längst in i hörnen, dvs högst upp vid taket och längst ner vid golvet. Om man jämför så bör man alltså mäta på samma höjd. Hörnen som ligger diagonalt mot varann borde ha liknande ljudtryck. Dvs längst ner mot högst upp diagonalt över rummet.
URL skrev:Så att jag fattat rätt, det är inte omöjligt att ETT av fyra hörn i ett rum är mer bullerdrabbat än resterande tre?
URL skrev:... snip... Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i. ... snip
URL skrev:[...............Det är ett seriöst företag som ska genomföra mätningen så tror/hoppas de har tänkt på allt. Man kommer att mäta från 31,5Hz så någon infraljudmätning är det inte frågan om. Jag själv har ingen aning om vad ljudet består av förutom vissa indikationer när man analyserat ljudinspelningarna, vilket jag fått hjälp med här bla. Jag hoppas verkligen (infraljud eller ej) att eventuella övertoner isf räcker och leder till åtgärd. Det enda jag vill är att bli av med det. Själv tror jag att det är luftburet men vad vet jag. Jag är ingen expert.
Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp? Vad är det mobilen och appen mäter? Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.
petersteindl skrev:paa skrev:Fasr ett rum har ju egentligen åtta hörn. Nivån borde bli högst längst in i hörnen, dvs högst upp vid taket och längst ner vid golvet. Om man jämför så bör man alltså mäta på samma höjd. Hörnen som ligger diagonalt mot varann borde ha liknande ljudtryck. Dvs längst ner mot högst upp diagonalt över rummet.
Det behöver inte vara så. Säg att man har ett stort rum där väggarna är i sten eller bärande betongväggar. Säg att man spänner upp en glad pack i mitten på rummet mellan långväggarna. Då kommer denna glad pack röra sig i takt med ljudvågen. Och ljudvågens rörelse är dess rörelse på halva avståndet mellan väggarna d v s väldigt liten. Nu kan man göra denna glad pack tjockare, tyngre och stelare ända tills väggen är att ses som en helt stel stenvägg. då kan man se att reflektion i första fallet är 0 och i andra fallet 100. Sedan kan man ha vägg nånstans mittemellan. Vid så låga frekvenser går en stor andel av energin rakt igenom vissa typer av väggar.
Med vänlig hälsning
Peter
RogerJoensson skrev:URL skrev:Så att jag fattat rätt, det är inte omöjligt att ETT av fyra hörn i ett rum är mer bullerdrabbat än resterande tre?
Det kan vara olika, ja.
Adhoc skrev:URL skrev:... snip... Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i. ... snip
Varför oljudet är starkast tätt intill en vägg och i hörn? Lång förklaring / liknelse och en del gissningar istf kort svar: En ton, tex 40 Hz, har en bestämd våglängd i meter. Hur lång ljudvåglängden i meter är i luft beror på hur snabbt den passerar via luften. Ljudhastigheten i luft är ca 340 m / sekund. (Kan variera lite beroende på temperaturen och lufttrycket). Du har säkert räknat antal sekunder mellan du ser en blixt och du sedan hör åskmuller. 3 sekunder ger 3 x ca 340 m/s = att blixten slog ned ca 1 km bort. Tonen (frekvensen) 40 Hz betyder att 40 hela våglängder ”får plats” inom sekund, alltså prick 40 st utefter sträckan 340 m. Längden för 1 våglängd av tonen 40 Hz blir då 340 / 40 = 8,5 meter.
Om du hoppar ”bomben” ned i en simbassäng blir det en rejäl våg, när vågen når bassängkanten tar det stopp och den växer ordentligt i höjd, skvimpar sedan tillbaks med lägre höjd på färden över bassängen, når nästa bassängkant och växer i höjd igen. Om ditt sovrum var en bassäng med 4,25 m mellan väggarna och du hela tiden släppte ned en vikt vid ena väggen i en helt jämn takt med 40 gånger per sekund, så kommer vågskvalpet ganska snart växa sig högre och högre vid bassängkanterna. Släpper du vikten lite hipp som happ blir det vågskvalp men inte att våghöjden byggs upp mer och mer vid bassängkanten.
Längden 4,25 motsvarar en halv våglängd av tonen 40 Hz som ju var 8,5 m. Har du oljudstonen 40 Hz stadigvarande (som att släppa ned vikten 40 gånger per sekund) så kommer den snart höras mycket starkare direkt invid väggarna med 4,25 m än andra toner. 54 Hz har våglängden 340/54 = 6,3 m. Den tonen hörs också starkare invid 4,25 m-väggen men det är inte att den förstärks, blir starkare och starkare med tiden, därför att dess våglängd ”passar inte ihop” bra mellan väggarna med 4,25 m emellan. Ditt rum var väl ca 3,15 m mellan dom andra väggarna? Skulle du stå i ditt simbassängssovrum och släppa ned 2 vikter i ena hörnet, ena vikten 40 gånger / sekund, den andra vikten med 54 gånger / sekund så skulle det bli högt vågskvalp vi alla 4 väggarna. -I hörnet tar det dock stopp både för 40 Hz och 54 Hz, -där kommer vågskvalpet bli som allra högst, högre än utefter någon av väggarna. För i hörnet förstärks både 40 Hz och 54 Hz pga av avstånden emelllan väggarna.
Höjden på vågskvalpet vid bassängkantten är alltså en lite fånig liknelse med ljudstyrkan på oljudsfrekvensen ca 40 Hz i sovrummet, den är ganska säkert som högst mellan 2 väggar och vid hörn.
Om 40 Hz:aren är luftburen och precis en halv våglängd kommer in precis vid din sovrumsvägg så kommer den förstärkas mellan rumsväggarna. Om 40 Hz:aren kommer genom marken och ytterväggen har en egenresonans på 40 Hz kommer den väggen snabbt och enkelt i resonans (börjar vibrera). När väggen vibrerar med 40 Hz sänder den ut ljudvågor som kommer förstärkas i sovrummet pga av avståndet mellan ytter- och innervägg. Det hörn du hittat i huset med minst oljud, där finns det ett annat avstånd än 4,25 till närmast reflekterande vägg. 40 Hz:aren ”passar inte in” lika bra (dåligt) där. Att det kommer oljud från sovrummet hör du väl fortfarande men inte lika starkt som i själva sovrummet. Det kan vara så att du kan mildra oljudet genom att öppna dörren till sovrummet, kan också vara att det blir sämre i lugna hörnet. -Pröva om det ger någon skillnad.
ps Det Peter skriver stämmer bra. Ju styvare /stabilare / tyngre vägg, desto starkare reflektion = desto starkare resonanser i rummet. Styvaste vägg-vägg-hörnet i ditt sovrum är rimligtvis det vid ytterväggen som är längst bort från fönstret, där borde oljudet vara starkare än i något annat hörn.
jansch skrev:URL skrev:[...............Det är ett seriöst företag som ska genomföra mätningen så tror/hoppas de har tänkt på allt. Man kommer att mäta från 31,5Hz så någon infraljudmätning är det inte frågan om. Jag själv har ingen aning om vad ljudet består av förutom vissa indikationer när man analyserat ljudinspelningarna, vilket jag fått hjälp med här bla. Jag hoppas verkligen (infraljud eller ej) att eventuella övertoner isf räcker och leder till åtgärd. Det enda jag vill är att bli av med det. Själv tror jag att det är luftburet men vad vet jag. Jag är ingen expert.
Har du någon vetskap om hur lågt ljud och hur låga frekvenser en mobil kan fånga upp? Vad är det mobilen och appen mäter? Är det vanligt att ljud beter sig så i ett rum, att det "stockas" i ett hörn eller vad finns det för möjliga felkällor till resultatet (allt som alstrar ljud har i huset har varit avstängt)? Att ljudet varit högst vid just en vägg/hörn upplevde jag långt innan appen kom in i bilden. I början var det bara där jag hörde ljudet, sedan blev det mer och värre och i resten av huset. Har ett enda litet hörn jag kan sova i.
31,5Hz är en standardiserad "centerfrekvens" för oktavbandsanalyser och tersbandsanalyser. Dom kommer då, vid mätning,att täcka in frekvenser från 22 Hz (oktavband) eller alternativt 25 Hz (tersband).
En mobiltelefons mic är begränsad i framförallt infraområdet, både av tekniska skäl men inte minst också av användarskäl. Spridningen är säkert också stor, vissa kanske går hyffsat till t.ex. 20Hz, andra kanske till 70-80Hz. För ren telefoni behövs inte lägre än 150-200Hz.
Om ljud (vissa frekvenser "stockas i ett hörn" beror på rummets dimensioner i relation till aktuell frekvens.
Att du kan hitta tysta områden i rummet är helt naturligt då utsläckning sker om ljud kommer från 2 håll och fasförskjutning finns mellan ljudvågorna.
Vid låga frekvense kan dessa "utsläckta" områden vara ganska stora p g a våglängd ( och lite andra förutsättningar).
Dina iaktagelse är naturliga (teori o verklighet stämmer!)
Viktigt! Se det i 3 dimensioner, alltså även i höjdled i rummet.
Du skriver "luftburet" - Det krävs ju att ljud som kommer utifrån (ljudkällan utanför kåken) skall komma in i huset och då måste överföring ske via stomljud, d v s avgränsningsytor typ väggar eller kanske mark/betongplatta. "Läkage" i dörrar/nyckelhål/ventilation/mm räcker inte för en "luftburen" störning av denna typ.
Dessutom är det säkert resonans som uppstår, dvs exempelvis att en vägg har en egenresonans som motsvarar störningen. OBS! Detta får man inte blanda ihop med resonans i själva rummet som bygger på rummets fysiska mått i förhållande till frekvensen/våglängden. Dock sammanfaller dessa 2 resonanser kan det nog bli riktigt "eländigt.
Michael skrev:Visst hör du oljudet även utanför huset?
Är det rätt så samma typ av oljud, eller annorlunda? Kanske inte allt oljud, utan delar av det?
Du skrev oljudet är olika på olika sidor av huset. Hur är det längre bort från huset, hörs det samma oljud och mer eller mindre i styrka?
Det är lite konstigt om 'proffsen' som tänker mäta, inte ens kommer att mäta allt oljud som du redan visat på finns. Jag tänker på låga frekvenser.
Om ljudet kommer i luften. Så går det mäta och avgöra i vilken riktning det kommer ifrån. Har en kompis som jobbat med sådant.
//Michaell
Kronkan skrev:Så här bedömer jag att det är gällande mätningen.
De som mäter har fått ett uppdrag från en myndighet. En myndighet är de som har rätt och möjligheter att fatta beslut enligt, i detta fall, miljölagstiftningen.
En myndighet har alltså lagar och regler att följa. Deras möjlighet att tvinga fram åtgärder är helt beroende på om olika gränsvärden överskrids.
Så min bedömning är att denna mätning som skall göras är för att kontrollera om de bullerstörningar du har överskrider gällande gräänsvärden. Är du inte nöjd med att de inte avser att mäta lågfrekvent buller så skall du påpeka detta till myndigheten som beställt mätningen. De är skyldiga att svara dig.
Överskrids något gränsvärde så är det högst troligt att den som orsakar problemen döms att minska problemet. Då kommer man dock utreda orsaker. Om gränsvärdet inte överskrids så blir ju problemet ditt.
Att ett gränsvärde inte överskrids innebär inte att ingen störs eller har problem.
Kronkan skrev::D
Vilka vägar finns det om gränsvärdet inte överskrids?
Det kan ju vara så att industrin av olika skäl vill minska bullerproblemen. Om detta kan jag dock inget veta.
URL skrev:Kronkan skrev::D
Vilka vägar finns det om gränsvärdet inte överskrids?
Har tappat ordet helt, miljö-någonting... miljöbalken var det nog! Där står det typ att man bör ta hänsyn till individen eftersom man upplever och hör ljud olika. Att gränsvärdena inte tar hänsyn till alla osv. Jag antar att det isf är frågan om ett överklagande om länsstyrelsen beslutar att åtgärd inte krävs. Förmodligen en långdragen process. Har inte velat tänka riktigt så långt än, hoppas jag slipper det men det behöver inte vara kört vad jag kunnat läsa mig till.Det kan ju vara så att industrin av olika skäl vill minska bullerproblemen. Om detta kan jag dock inget veta.
Jag hoppas på det och det kan bara tiden utvisa. Jag är inte den enda i området så om de inte vill göra någon åtgärd nu så riskerar de att skjuta problemet framför sig. Det kan ju bli värre och fler än jag börjar klaga. Å andra sidan har de en del på gång och kanske ser en åtgärd nu som en "onödig" utgift eftersom det finns planer på att göra förändringar längre fram. De har aldrig sagt att "det här ska vi självklart lösa om ljudet kommer från oss" utan "ha inte för höga förhoppningar". Känns inte särskilt hoppingivande.
jockewe skrev:Ursäkta färgen, hade inte reflekterat över det!
Här är en länk till inspelningen som syns på 1a grafen
(då ett litet avsnitt utan röst såklart)
http://www.canit.se/~jw.nm/STE-019.wav
Cortado skrev:Tolkar jag det rätt, det är något lågfrekvent på ca 28Hz som gör att något fönster vibrerar i takt med det?
jockewe skrev:Cortado, du kan inte göra en likadan analys på "URL"s ljudfil? Nyfiken på hur den ser ut!
Mhs skrev:Vet inte om det finns någon bra definition på vad som är ljud respektive buller, men när man mäter A-vägt så är det väl mest ljud. Sedan finns tabell 2 i dokumentet som länkats till ovan där man specar buller som faller utanför A-kurvan.
Där har man specat gränser för 31.5, 40, osv.
Utanför huset så lär det väl finnas ett brett spektrum av höga lågfrekventa nivåer, medan inne i huset lär det vara mest ca 40Hz pga rummets dimensioner.
Jag hittade Friture som visar fina 1/3 oktavstaplar, men det programmet går bara ner til 50Hz.
RogerGustavsson skrev:Kanske någon som kan vara behjälplig och reda ut detta bullerfall, http://tinyurl.com/y27cz8oa
DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:Kanske någon som kan vara behjälplig och reda ut detta bullerfall, http://tinyurl.com/y27cz8oa
Jag är övertygad om att han har "lågfrekvent tinnitus". Jag har samma sak. Låter som en låg, lite odefinierad ton (ca 50 Hz) som jag bara hör när det är tyst. Inget att göra åt - bara att vänja sig. Trodde också i början att de var en resonans från bakgrundsbuller eller någon transformator men det berodde på att lyssningsrummet var tystare än andra rum. Ljudet följer med mig till vissa miljöer men inte till andra. Jag tror det beror på hur bakgrundsljudet maskerar, men det kan säkert vara något psykiskt också. Klart är att ingen annan hör tonen, så jag har dragit slutsatsen att den inte finns.
/DQ-20
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster