Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Kan det finnas en korrelation till efterklangstid i rummet, eller motsvarande parameter för själva högtalaren?
paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
bassman skrev:I min bok används artikulation mest i inom låga register, "artikulerad bas". Sammanfattningsvis "djup-taktil bas som man hör tydligt". Väldigt långt ifrån buller som det ofta blir när man lyfter in subbar/moduler i rum som skapar oreda.
Goldfinger skrev:Svaret på topic föll visst mellan stolarna lite, artikulation för mig är konsonanttydlighet, det är nog det närmaste jag kan beskriva iaf.
paa skrev:Artikulation verka vara ett godtagbart begrepp på något som jag inte sett någon mätmetod för. Hur fastställer man egentligen artikulationen? Är det bara en lyssna och tyck-parameter trots allt, eller finns det gränsvärden som måste uppfyllas för att det ska bli bra eller möjligen perfekt?
JM skrev:paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".
JM
juanth skrev:JM skrev:paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".
JM
Alltså JM, när du skriver något sånt här....är det inte bättre att bara lämna forumet om du tycker att det är så illa?
Det känns som om du inte har så mycket att tillföra ”sekten”
JM skrev:paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".
JM
Max_Headroom skrev:paa skrev:Artikulation verka vara ett godtagbart begrepp på något som jag inte sett någon mätmetod för. Hur fastställer man egentligen artikulationen? Är det bara en lyssna och tyck-parameter trots allt, eller finns det gränsvärden som måste uppfyllas för att det ska bli bra eller möjligen perfekt?
Man fastställer inte den, men det är vissa faktorer som måste vara uppfyllda för att det skall bli någon artikulation som är värd att nämna.
- Låg dist
- Bra pulssvar
- Rätt spridningskarraktäristik eller vad det heter i förhållande till rummet.
Båda dessa är typsika saker som högtalare har problem med. Det blir man varse den dagen man får höra högatalare som klarar detta på ett bra sätt. Dom flesta högatare är på tok för brett spridande med avseeden på det rum där dom sedan placeras. Dom är alltså byggda för rum med stor dämpning/diffusion men placeras sedan i rum med mycket och lång efterklang. Så artikulationen går rakt i dass. I ett dämpat rum hade det kunnat låta helt OK.
PerStromgren skrev:Kan vi enas om någon högtalare med (upplevd) riktigt usel artikulation och en i andra änden av skalan, så är vi närmare en analys av problemet. Men det kanske vi inte kan?
Perfector skrev:juanth skrev:JM skrev:
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".
JM
Alltså JM, när du skriver något sånt här....är det inte bättre att bara lämna forumet om du tycker att det är så illa?
Det känns som om du inte har så mycket att tillföra ”sekten”
Den va väl onödig tycker jag.
Alla har rätt till en uppfattning, och alla andra har rätt att låta bli att lyssna.
JM skrev:paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".
JM
Perfector skrev:Den va väl onödig tycker jag.
Alla har rätt till en uppfattning, och alla andra har rätt att låta bli att lyssna.
juanth skrev:Perfector skrev:juanth skrev:
Alltså JM, när du skriver något sånt här....är det inte bättre att bara lämna forumet om du tycker att det är så illa?
Det känns som om du inte har så mycket att tillföra ”sekten”
Den va väl onödig tycker jag.
Alla har rätt till en uppfattning, och alla andra har rätt att låta bli att lyssna.
Det var mest en fråga utan någon värdering då JM verkar ha en bestämd uppfattning om hur forumet fungerar och inte fungerar. Det han skriver till paa uppfattar jag som elakt och orättvist. Dessutom något av det märkligaste svar någon någonsin skulle kunna lämna som replik på det paa skrev.
goat76 skrev:Man får väl anta att artikulationen redan ligger i inspelningen och inte tillkommer vid uppspelning, annars är det väl inte direkt en önskvärd effekt på det tekniska planet, även om det är önskvärt vid själva lyssningen?
Jag vill tro att artikulationen redan finns i inspelningen och när detta inte framkommer vid lyssning så har man ett ljudsystem som maskerar, som exempel "långsam" och bumlig bas kanske p.g.a. felplacerade högtalare, dålig rumsakustik som maskerar eller dålig utrustning helt enkelt.
Bas är väl det instrument man för det mesta använder artikulation som beskrivning. Hur skönt är det inte med en elbas med tydligt "grit"-ljud, den nästan grymtar som en gris.![]()
En liknande men då mer "analog" känsla får jag av en välinspelad kontrabas med sitt djupt darrande/skorrande sound.
Nu blev det nästan lite snuskigt med alla dessa beskrivande ord.![]()
Har ni några exempel på bra inspelningar med väl artikulerad bas (eller andra ljud som kan använda den beskrivningen), så kan vi grotta ner oss i målande beskrivningar hur vi alla upplever dessa inspelningar så kanske vi kan hitta den gemensamma nämnaren.
goat76 skrev:Man får väl anta att artikulationen redan ligger i inspelningen och inte tillkommer vid uppspelning, annars är det väl inte direkt en önskvärd effekt på det tekniska planet, även om det är önskvärt vid själva lyssningen?
Nattlorden skrev:goat76 skrev:Man får väl anta att artikulationen redan ligger i inspelningen och inte tillkommer vid uppspelning, annars är det väl inte direkt en önskvärd effekt på det tekniska planet, även om det är önskvärt vid själva lyssningen?
I så fall har anläggningen en expander... och det är sällan eller aldrig förekommande....
Goldfinger skrev:Som jag ser det kan upplevd god artikulation komma från olika fenomen, tex från tonkurvans beskaffenhet till hur högtalaren sprider, tror även att övertonsdist kan ge en förbättrad upplevd artikulation, med detta sagt menar jag att fenomenet på intet sätt är en kvalitetsfaktor, en övertydlig artikulation som finns där latent oavsett fonogram är nog med största sannolikhet ett resultat av någon form av distorsion.
LeifB skrev:Kan man få ett välartikulerad ljud med hjälp av ett välventilerat polstycke och dammkåpa i ett element? D.v.s. högtalarelementet ska ha så låg kompression som möjligt.
Tangband skrev:goat76 skrev:Man får väl anta att artikulationen redan ligger i inspelningen och inte tillkommer vid uppspelning, annars är det väl inte direkt en önskvärd effekt på det tekniska planet, även om det är önskvärt vid själva lyssningen?
Jag vill tro att artikulationen redan finns i inspelningen och när detta inte framkommer vid lyssning så har man ett ljudsystem som maskerar, som exempel "långsam" och bumlig bas kanske p.g.a. felplacerade högtalare, dålig rumsakustik som maskerar eller dålig utrustning helt enkelt.
Bas är väl det instrument man för det mesta använder artikulation som beskrivning. Hur skönt är det inte med en elbas med tydligt "grit"-ljud, den nästan grymtar som en gris.![]()
En liknande men då mer "analog" känsla får jag av en välinspelad kontrabas med sitt djupt darrande/skorrande sound.
Nu blev det nästan lite snuskigt med alla dessa beskrivande ord.![]()
Har ni några exempel på bra inspelningar med väl artikulerad bas (eller andra ljud som kan använda den beskrivningen), så kan vi grotta ner oss i målande beskrivningar hur vi alla upplever dessa inspelningar så kanske vi kan hitta den gemensamma nämnaren.
Den här inspelningen till exempel- prova andra låten, " That road ".
På en sämre anläggning så blir det inte samma driv och spelglädje- , men den glädjen finns i inspelningen, mycket beroende på samspelet och den grymma bassisten
På en anläggning med dålig artikulation i basregistret blir det inte lika kul att lyssna .
https://open.spotify.com/album/4aD1wO7pTpFKphOgaRsFo4
(För att basen och andra instrument ska höras med tydlig artikulation, så krävs det bra återgivning i hela registret eftersom basgitarren spelar alla frekvenser på samma gång med övertoner över 8 kHz.)
paa skrev:Max_Headroom skrev:paa skrev:Artikulation verka vara ett godtagbart begrepp på något som jag inte sett någon mätmetod för. Hur fastställer man egentligen artikulationen? Är det bara en lyssna och tyck-parameter trots allt, eller finns det gränsvärden som måste uppfyllas för att det ska bli bra eller möjligen perfekt?
Man fastställer inte den, men det är vissa faktorer som måste vara uppfyllda för att det skall bli någon artikulation som är värd att nämna.
- Låg dist
- Bra pulssvar
- Rätt spridningskarraktäristik eller vad det heter i förhållande till rummet.
Båda dessa är typsika saker som högtalare har problem med. Det blir man varse den dagen man får höra högatalare som klarar detta på ett bra sätt. Dom flesta högatare är på tok för brett spridande med avseeden på det rum där dom sedan placeras. Dom är alltså byggda för rum med stor dämpning/diffusion men placeras sedan i rum med mycket och lång efterklang. Så artikulationen går rakt i dass. I ett dämpat rum hade det kunnat låta helt OK.
Det där med för bred spridningen gäller väl inte subwoofers i lådor, eller? Dom är ju rundstrålande allihop, men ändå har en del bättre artikulation än andra!
Morello skrev:JM skrev:paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".
JM
Vem är sektledaren och sekten menar du?
JM skrev:paa skrev:Jag menar snarare den egenskap som tillskrivs högtalare som återger basområdet, företrädesvis subwoofers (eller basmoduler som några kallar dessa), och som även den kallas artikulation av många, bl.a på detta forum.
Klassiskt beteende av sektledare i sekter.
Med nya begrepp med nästan lika ordalydelse som etablerade vetenskapliga begrepp eller gamla begrepp i ny kontext skapas en skenbar auktoritet.
Sektmedlemmarna går ofta i försvar av sektledaren vid externa angrepp av dessa fantasifoster.
Försvarandet av sektledaren stärker den egna gruppen.
"Det bara vi och sektledaren som har sanningen".
JM
Perfector skrev:Den äldsta av alla sekter är Ursekten
Perfector skrev:Den äldsta av alla sekter är Ursekten
Morgan skrev:Att artikulation är ett odefinierat begrepp inom den hifi-relaterade smårumsakustiken känns djupt otillfredsställande. I den bästa av alla världar skulle vi ha en teknisk definition baserad på (någorlunda enkelt) mätbara egenskaper, så att begreppet kunde övergå från den subjektiva domänen till den objektiva.
petersteindl skrev:Om jag skulle försöka mig på att nysta upp lite i problematiken. Artikulation är ett subjektivt upplevelsebegrepp. Det är således inom området perception och är något som är varseblivet och därmed tillhör det man kallar sensation. Perception och sensation är de engelska uttrycken och i ordet sensation finns då ordet sense/sensing och tillhör våra sensoriska system. Det är så att säga levande mätprobar som skickar signal till en levande dator d v s vårt centrala nervsystem och vår hjärna. Där finns även programvara och reglersystem. På något sätt säger det pliff och en medveten, varsebliven upplevelse infinner sig.
D v s man hör något som man vill klassificera och kommunicera och därmed sätter ett ord på upplevelsen som förhoppningsvis skall vara logiskt och kunna förstås av andra och en själv.
Artikulation används, som jag tidigare nämnt, vid förståelse av tal och därmed gällande ord och fonetik.
Hög nivå på artikulation är förknippat med ökad klarhet och snabbare förståelse. Det betyder att olika nivå ger en kvantifiering och därmed kan vara en kvalificering.
Så, nu gäller det att hitta fysikaliska attribut som subjektivt kan beskrivas just med användandet av ordet Artikulation istället för att använda andra ord. Det gäller även att se om ordet kan projiceras på annat än fonetik och den mänskliga rösten, t.ex. på musikinstrument och återgivning av dessa.
Då vill jag påstå att tidsbegreppet/timing kommer in och man söker då svar i tidsdomän. Där finns begrepp som t.ex. transientåtergivning. Stegsvar och impulssvar är kända mätförfaranden där X-axeln är tid och inte frekvens. Y-axeln är en nivå på amplitud. OBS! Grupplöptid har frekvens på X-axeln och nivå på tid på Y-axeln och mäts i frekvensdomän.
Vad kan tänkas påverka stegsvar och impulssvar i basen? Jo, q-värden och om systemet lagrar energi för att vid senare tidpunkt släppa lös denna energi. Det är klara attribut i tidsdomänen. Det gäller hur väl ett svängande system är dämpat. Höga q-värden ger ringning i tidsdomän. I den fysikaliska värden kan man prata om kritiskt dämpade system då q=0,5.
Höga q-värden fås även vid rumsresonanser. Andra attribut är reaktanser och virvelströmmar som påverkar i tidsdomän. Dessa attribut gör sig gällande i basen och då kan det vara så att ordet artikulerat lämpar sig för projicering just till basområdet.
Då kan man söka ha kontroll på dessa attribut och fysikaliskt ändra dessa attribut och lyssna på resultatet för att om möjligt finna korrelation mellan upplevd skillnad i artikulation då de fysikaliska attributens nivå ändras. Finns korrelation så kan man få fram en kurva eller flera kurvor som ger kurvskaror i tvådimensionell redovisning eller göra en tredimensionell redovisning.
Det är sådana undersökningar som görs inom psykoakustiken.
Mvh
Peter
Tangband skrev:goat76 skrev:Man får väl anta att artikulationen redan ligger i inspelningen och inte tillkommer vid uppspelning, annars är det väl inte direkt en önskvärd effekt på det tekniska planet, även om det är önskvärt vid själva lyssningen?
Jag vill tro att artikulationen redan finns i inspelningen och när detta inte framkommer vid lyssning så har man ett ljudsystem som maskerar, som exempel "långsam" och bumlig bas kanske p.g.a. felplacerade högtalare, dålig rumsakustik som maskerar eller dålig utrustning helt enkelt.
Bas är väl det instrument man för det mesta använder artikulation som beskrivning. Hur skönt är det inte med en elbas med tydligt "grit"-ljud, den nästan grymtar som en gris.![]()
En liknande men då mer "analog" känsla får jag av en välinspelad kontrabas med sitt djupt darrande/skorrande sound.
Nu blev det nästan lite snuskigt med alla dessa beskrivande ord.![]()
Har ni några exempel på bra inspelningar med väl artikulerad bas (eller andra ljud som kan använda den beskrivningen), så kan vi grotta ner oss i målande beskrivningar hur vi alla upplever dessa inspelningar så kanske vi kan hitta den gemensamma nämnaren.
Den här inspelningen till exempel- prova andra låten, " That road ".
På en sämre anläggning så blir det inte samma driv och spelglädje- , men den glädjen finns i inspelningen, mycket beroende på samspelet och den grymma bassisten
På en anläggning med dålig artikulation i basregistret blir det inte lika kul att lyssna .
https://open.spotify.com/album/4aD1wO7pTpFKphOgaRsFo4
(För att basen och andra instrument ska höras med tydlig artikulation, så krävs det bra återgivning i hela registret eftersom basgitarren spelar alla frekvenser på samma gång med övertoner över 8 kHz.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster