Moderator: Redaktörer
Tangband skrev:+1 på morellos inlägg, det finns ingen speciell genre som viss pickup skulle passa till. Återger pickupen det som finns i spåret blir allting bättre på all musik.
Ett billigt, lite sämre men bra alternativ är nog AT 95 .
Morello skrev:Tangband skrev:+1 på morellos inlägg, det finns ingen speciell genre som viss pickup skulle passa till. Återger pickupen det som finns i spåret blir allting bättre på all musik.
Ett billigt, lite sämre men bra alternativ är nog AT 95 .
"lite sämre"
Nattlorden skrev:Förlåt en som inte förstår.... på vilket sätt skulle en pickup passa speciellt bra för hårdrock?
Bill50x skrev:Nattlorden skrev:Förlåt en som inte förstår.... på vilket sätt skulle en pickup passa speciellt bra för hårdrock?
Jag bara speklulerar nu, men man kan ju tänka sig lite mer prominent bas tex. Denna brukar ju vara ganska eländig på de flesta hårdrocksplattor. Pickuper kan för övrigt vara lite olika rent dynamiskt och en "tamare" pickup kan låta strålande på körmusik, men falla platt till marken om man försöker spela rock. jag hade tidigare en Sumiko Blue Point Special och den lät väldigt vackert och rent. Men jämfört med den Linn Akiva B (mc) som jag spelar på idag så har den inte samma bett och drag som Akivan. Däremot spårar Akivan inte riktigt lika bra som Sumiko'n gjorde även om den efter inspelning och val av rätt bord till spelaren numera klarar av även Telarcs 1812.
/ B
Tangband skrev:+1 på morellos inlägg, det finns ingen speciell genre som viss pickup skulle passa till. Återger pickupen det som finns i spåret blir allting bättre på all musik.
Ett billigt, lite sämre men bra alternativ är nog AT 95 .
Morello skrev:För bästa möjliga återgivningen använder jag Audio Technica OC9 Mk3 till alla typer av ljud/musik.
bassman skrev:Jo det där med pickuper är en liten djungel.
Som tidigare talare nämt är en bra pickup bättre på att återge det som finns på skivan än en sämre. Själv spelar jag med en Sumiko Blackbird "högnivå" och den funkar kalas fint. Skulle vilja säga att en felinställd tonarm och pickup inte gör jobbet korrekt eller ens bra. Så-att-ehh..
CODY skrev:Gillar du rock så gillar du mellanregister. Då är Grado Prestige Black 2 bra.
Max_Headroom skrev:Jag kör med en Ortofon Concorde med OM20 nål. Funkar kanon till allt från Baltimora till Buster Poindexter.
Morello skrev:Mja, alla är inte skräp. Shure V15 får väl anses vara en hygglig pickup?
Johan_Lindroos skrev:Jag ser inte riktigt poängen med att experimentera med en mängd olika skräppickuper.
Morello skrev::D Du har helt rätt.
Är som sagt väldigt nöjd med Audio Technica OC9 Mk3 - låg dist och hyggligt rak frekvensgång samt god spårningsförmåga.
Rent subjektivt är det nog det bästa jag hört i vinylväg.
Johan_Lindroos skrev:Morello skrev:Mja, alla är inte skräp. Shure V15 får väl anses vara en hygglig pickup?
Den har han inte ens än. Sedan är det vad jag vet inte helt enkelt att ordna ny nål till den heller, om man inte väljer en JICO förstås, som å sin sida verkar variera lite efter deras tycke och smak (eller om det beror på tillgången på olika delar, kan det också bero på). På de fina mätningar som Thomas A visat så har rullar den av lite väl mycket för min smak i toppen också, och vad jag förstått så går det inte att kompensera med lastningen heller. Men du har rätt; V15 kan inte anses vara en skräppickup.
Thomas_A skrev:Och ska tilläggas; superpickuperna från bland annat Technics och Denon finns ju inte längre. Technics hade ju en PU vars nål hade effektiv massa på 0,055 mg, 5 ggr lägre än en OM40 på 0.3 mg.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Och ska tilläggas; superpickuperna från bland annat Technics och Denon finns ju inte längre. Technics hade ju en PU vars nål hade effektiv massa på 0,055 mg, 5 ggr lägre än en OM40 på 0.3 mg.
I vilket avseende var den super?
/Harryup
Harryup skrev:PÅ "den tiden" var det en 4 som jag minns det. Dock ogillade han konstruktionen av huset vilket är det primära. Kan vara ändrat till 5. Varför byter man nål? Tja, kan ju vara att man vill ha en bättre, eller kanske en som är hel eller något annat.
Harryup skrev:Och när det gäller trådämnet i sig så skulle jag aldrig säga om gamla grejor att den här modellen låter såhär och den här modellen låter så. Gamla grejor är individer och behöver inte alls vara representativa hur märket och modellen verkligen lät när det begav sig. Skick och ålder påverkar mycket.
Harryup skrev:Det är bara du som skriver version 5. Så du får fråga någon annan. Vet inte om det har hänt.
/Harryup
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Det är bara du som skriver version 5. Så du får fråga någon annan. Vet inte om det har hänt.
/Harryup
Fast oavsett modell förstår jag inte varför vDh "vägrade byta nål" oavsett modell. V15 var en MM som som användaren kunde byta nål på själv. Möjligen om vDh skulle göra en "retip" på en existerande nål, då kan jag förstå.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:Det är bara du som skriver version 5. Så du får fråga någon annan. Vet inte om det har hänt.
/Harryup
Fast oavsett modell förstår jag inte varför vDh "vägrade byta nål" oavsett modell. V15 var en MM som som användaren kunde byta nål på själv. Möjligen om vDh skulle göra en "retip" på en existerande nål, då kan jag förstå.
Förstås bytte han nål till sin egen, något annat har jag aldrig hört talas om att han sysslat med. Han tyckte utrycklingen att Shure V15 var en dålig konstruktion och han ville inte hålla på med dom. Han föredrog till och med Decca som av 50 st utvalda ex bara återstod 5-10 efter ytterligare tester framför V15.
Harryup skrev:Jag hörde aldrig talas om dom som super pickuper när det gäller musikåtergivning någonsin. Om dom tekniskt har en nålarm av diamant eller vad som helst ser jag ingen enskild poäng i. Man kanske fick bra resultat på den tiden av en viss konstruktion medans man numera inte behöver några exotiska lösningar för att mota någon defekt när man istället genom simuleringar kan hitta lösningar för att undvika problemet till att börja med.
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:
Fast oavsett modell förstår jag inte varför vDh "vägrade byta nål" oavsett modell. V15 var en MM som som användaren kunde byta nål på själv. Möjligen om vDh skulle göra en "retip" på en existerande nål, då kan jag förstå.
Förstås bytte han nål till sin egen, något annat har jag aldrig hört talas om att han sysslat med. Han tyckte utrycklingen att Shure V15 var en dålig konstruktion och han ville inte hålla på med dom. Han föredrog till och med Decca som av 50 st utvalda ex bara återstod 5-10 efter ytterligare tester framför V15.
Jag förstår att det var hans egen nål och at vDh måste i så fall måste fått ett fåtal särskilda förfrågningar om en "retip" med en vDh-nål eftersom originalnålen var lätt att byta själv.
Harryup skrev:På den tiden var det en ganska stor business av folk som bytte nålar på sina pickuper till VdH1. Så räknar man hela världen så lär det ju har varit några stycken men efter att ha fått in V15 så vägrade han göra ett byte på den. Huset åldras och han ville inte ta ansvar för att ljudåtergivningen efter nålbyte på den.
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Jag hörde aldrig talas om dom som super pickuper när det gäller musikåtergivning någonsin. Om dom tekniskt har en nålarm av diamant eller vad som helst ser jag ingen enskild poäng i. Man kanske fick bra resultat på den tiden av en viss konstruktion medans man numera inte behöver några exotiska lösningar för att mota någon defekt när man istället genom simuleringar kan hitta lösningar för att undvika problemet till att börja med.
Vad du inte hört talas om behöver inte betyda att deras prestanda var väldigt bra. Jag har gått igenom en hel del tester, både lyssningstester och tekniska tester, som gjordes på den tiden, och har inte sett någon pickup som mätt bättre.
Thomas_A skrev:Harryup skrev:På den tiden var det en ganska stor business av folk som bytte nålar på sina pickuper till VdH1. Så räknar man hela världen så lär det ju har varit några stycken men efter att ha fått in V15 så vägrade han göra ett byte på den. Huset åldras och han ville inte ta ansvar för att ljudåtergivningen efter nålbyte på den.
Hade han några fakta att backa upp det med? Med så många V15 som fortfarande spelar idag borde de i så fall låta som en klockradio nu. Vilket jag inte sett något spår av, både från mätningar av dem och ljudklipp.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:Jag hörde aldrig talas om dom som super pickuper när det gäller musikåtergivning någonsin. Om dom tekniskt har en nålarm av diamant eller vad som helst ser jag ingen enskild poäng i. Man kanske fick bra resultat på den tiden av en viss konstruktion medans man numera inte behöver några exotiska lösningar för att mota någon defekt när man istället genom simuleringar kan hitta lösningar för att undvika problemet till att börja med.
Vad du inte hört talas om behöver inte betyda att deras prestanda var väldigt bra. Jag har gått igenom en hel del tester, både lyssningstester och tekniska tester, som gjordes på den tiden, och har inte sett någon pickup som mätt bättre.
Jag är inte särskilt imponerad av andras tester när det gäller skivspelare eller pickuper. Hur dessa mätte på den tiden tycker jag faktiskt är fullständigt ointressant. Är helt övertygad om att de exemplar som gick ut till tester var särskilt selekterade exemplar normalt sätt. Så det som en konsument fick i sin skivspelare kunde vara något helt annat.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:På den tiden var det en ganska stor business av folk som bytte nålar på sina pickuper till VdH1. Så räknar man hela världen så lär det ju har varit några stycken men efter att ha fått in V15 så vägrade han göra ett byte på den. Huset åldras och han ville inte ta ansvar för att ljudåtergivningen efter nålbyte på den.
Hade han några fakta att backa upp det med? Med så många V15 som fortfarande spelar idag borde de i så fall låta som en klockradio nu. Vilket jag inte sett något spår av, både från mätningar av dem och ljudklipp.
Ja som den fysikprofessor och mycket noga med att mäta han var så hade han mätningar på allt. Vi hade som första butik i Sverige (möjligen skandinavien) uppmätningar av enskilda pickuper och skivspelare i vår butik. Så jag och Peter vet hur mycket spridning det är på allt gammalt. Jag anser tyvärr att mätningar i tidningar ifrån den tiden är fullständigt meningslösa då 10 olika pickuper kunde variera väldigt mycket. Sen med VdH1 så krävdes det större precision i monteringen av nålen och det klarade inte alla fabriker av. När man monterade en rund eller en "elliptisk" nål så kunde man ju i princip sätta den upp och ner utan att så många skulle märka det.
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:
Vad du inte hört talas om behöver inte betyda att deras prestanda var väldigt bra. Jag har gått igenom en hel del tester, både lyssningstester och tekniska tester, som gjordes på den tiden, och har inte sett någon pickup som mätt bättre.
Jag är inte särskilt imponerad av andras tester när det gäller skivspelare eller pickuper. Hur dessa mätte på den tiden tycker jag faktiskt är fullständigt ointressant. Är helt övertygad om att de exemplar som gick ut till tester var särskilt selekterade exemplar normalt sätt. Så det som en konsument fick i sin skivspelare kunde vara något helt annat.
Om alla testpickuper på den tiden var selekterade för att vara de bästa exemplaren"så mätte fortfarande Technicsen bäst av de bästa testade pickuperna på den tiden. När vinylen hade sin topp så fanns det muskler att både produktutveckla och tillverka väldigt bra pickuper. Idag är det en väldigt begränsad marknad och produktutveckling och det är betydligt vanligare att använda existerande konstruktioner med nya exotiska skal/hus. Clearaudio är ett sådan exempel som stöper om Audio-Technica och Denon-pickuper och sätter högre priser.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:
Jag är inte särskilt imponerad av andras tester när det gäller skivspelare eller pickuper. Hur dessa mätte på den tiden tycker jag faktiskt är fullständigt ointressant. Är helt övertygad om att de exemplar som gick ut till tester var särskilt selekterade exemplar normalt sätt. Så det som en konsument fick i sin skivspelare kunde vara något helt annat.
Om alla testpickuper på den tiden var selekterade för att vara de bästa exemplaren"så mätte fortfarande Technicsen bäst av de bästa testade pickuperna på den tiden. När vinylen hade sin topp så fanns det muskler att både produktutveckla och tillverka väldigt bra pickuper. Idag är det en väldigt begränsad marknad och produktutveckling och det är betydligt vanligare att använda existerande konstruktioner med nya exotiska skal/hus. Clearaudio är ett sådan exempel som stöper om Audio-Technica och Denon-pickuper och sätter högre priser.
Det kan vara att något ex mätt väldigt bra. Peter kanske minns om han hörde talas om den någonsin. Jag gjorde det inte i vart fall så något avtryck bland kräsna kunder gjorde den inte som vi hade kontakt med. Och Technics vid den tiden sålde ju inte sina dyra grejor utan de hade dom för att sälja mindre anläggningar i mängd. Ville man köpa utvalda bättre modeller ur stora japanska leverantörers sortiment så gick inte det. Man fick köpa allt eller inget och med allt menades det allt. Så förutom Luxman, Accuphase och Sansui skulle inte säga att det gick att handla med resten om man inte var mindre vetande radioaffär som köpte konceptet.
nigthdreamerssky skrev:Morello skrev:För bästa möjliga återgivningen använder jag Audio Technica OC9 Mk3 till alla typer av ljud/musik.
På kul; hur fungerar den att lyssna till The Who´s album Live At Leeds, den plattan är väldigt distorsionsrik..
Hur fungerar den att lyssna till Metallicas tidiga album..? The Ramones och andra sämre producerade album och hur låter det i dina förmodligen för övrigt välljudande högtalare..!?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster