Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:En fråga:
När brytgränsen i filtret i Cr80s/es är på 80hz (78hz) och 30db branthet.Hinner filtret falla innan 250hz då?
RogerGustavsson skrev:MorganM skrev:En fråga:
När brytgränsen i filtret i Cr80s/es är på 80hz (78hz) och 30db branthet.Hinner filtret falla innan 250hz då?
Ja, det klart det gör. Det faller med 30 dB till 160 Hz och bör vara nere på -60 dB vid 320 Hz.
RogerGustavsson skrev:Kombinationen av 30 dB/oktav från 78 Hz och 12 dB/oktav från 250 Hz verkar märklig. Det beror förstås på vilka kombinationer av högtalare det är och en massa andra faktorer.
Nattlorden skrev:Varför använda det inbyggda alls? Ta ut allt på frontkanalerna fullrange till cr80es istället.
MorganM skrev:Testade att koppla in min Cr80es filter istället för inbyggda flitret i min Denon 4300H.Höjde sedan till brytgränsen i Denon till 250hz (vilket är max).Basen blev betydligt mer tajt och precis.
Någon annan som testat det?
MorganM skrev:Nattlorden skrev:Varför använda det inbyggda alls? Ta ut allt på frontkanalerna fullrange till cr80es istället.
Dom är upptagna.Men ska se om jag har ett par fullrange utgångar kvar/lediga.
MorganM skrev:Synd man inte kan ändra inställning till passthrue på subutgången.För annars tappar man allt som recivern gjort via micen vid autokalibreringen.
Blir fel att använda annan utgång till subbarna via cr80 , om man kör med autokalibrering.
Kanske inte går att använda cr80 mellan reciver och slutsteg istället för inbyggda?
NADifierad skrev:MorganM skrev:Nattlorden skrev:Varför använda det inbyggda alls? Ta ut allt på frontkanalerna fullrange till cr80es istället.
Du kanske kan splitta till cr80, också?
MorganM skrev:Nattlorden skrev:Varför använda det inbyggda alls? Ta ut allt på frontkanalerna fullrange till cr80es istället.
Johan_Lindroos skrev:MorganM skrev:Testade att koppla in min Cr80es filter istället för inbyggda flitret i min Denon 4300H.Höjde sedan till brytgränsen i Denon till 250hz (vilket är max).Basen blev betydligt mer tajt och precis.
Du skriver att du inte använder filtren i Denonen, men ändå gör du det! Din beskrivning är oklar.
Jag kan inte stänga av subbas filtret i recivern,utan bara höja det till 250hz.Det påverkar inte topparnas delning dom ligger separat.
Dina toppar kommer att filtreras vid 250 Hz högpass. Ut ur bashögtalarna lågpassfiltreraras basen under 80 Hz från frontkanalerna. Registret mellan 80 - 250 Hz blir då inte återgivet som det ska.
Jag ställer mig tveksam till att det skulle kunna låta rätt.
Har du möjligtvis utelämnat något i din beskrivning?
MorganM skrev:Johan_Lindroos skrev:MorganM skrev:Testade att koppla in min Cr80es filter istället för inbyggda flitret i min Denon 4300H.Höjde sedan till brytgränsen i Denon till 250hz (vilket är max).Basen blev betydligt mer tajt och precis.
Du skriver att du inte använder filtren i Denonen, men ändå gör du det! Din beskrivning är oklar.
Jag kan inte stänga av subbas filtret i recivern,utan bara höja det till 250hz.Det påverkar inte topparnas delning dom ligger separat.
Dina toppar kommer att filtreras vid 250 Hz högpass. Ut ur bashögtalarna lågpassfiltreraras basen under 80 Hz från frontkanalerna. Registret mellan 80 - 250 Hz blir då inte återgivet som det ska.
Jag ställer mig tveksam till att det skulle kunna låta rätt.
Har du möjligtvis utelämnat något i din beskrivning?
Lite svårt ibland att beskriva allt.
NADifierad skrev:MorganM skrev:Nattlorden skrev:Varför använda det inbyggda alls? Ta ut allt på frontkanalerna fullrange till cr80es istället.
Du kanske kan splitta till cr80, också?
Nattlorden skrev:MorganM skrev:Nattlorden skrev:Varför använda det inbyggda alls? Ta ut allt på frontkanalerna fullrange till cr80es istället.
Upptagna av vad då?
Tangband skrev:MorganM skrev:Synd man inte kan ändra inställning till passthrue på subutgången.För annars tappar man allt som recivern gjort via micen vid autokalibreringen.
Blir fel att använda annan utgång till subbarna via cr80 , om man kör med autokalibrering.
Kanske inte går att använda cr80 mellan reciver och slutsteg istället för inbyggda?
Autokalibreringen på även moderna dyra AV receivers låter bäst helt avstängda tycker jag.
De fungerar på fel sätt eftersom de korrigerar ovanför 80 Hz från lyssningsplats.
DVD-ai skrev:Men det är ju liksom hela tanken med cr80 att den ska sitta innan slutsteget till topparna och lika så innan slutsteget till basmodulerna.
Så att cr80 delar upp ljudet till respektive slutsteg (så att receivern inte behöver göra det) Receivern ska stå inställd på front: Large
Sedan hämtar du frontkanalerna från main/front/L och R out på receivern och kör in detta i cr80, efter cr80 så kopplar du utgången Main till slutsteget till topparna och utgången Sub till slutsteget till subbarna.
Sedan kopplar du bara en rca från receiverns sub utgång och in i cr80s subbingång så får du med den informationen med.
MorganM skrev:DVD-ai skrev:Men det är ju liksom hela tanken med cr80 att den ska sitta innan slutsteget till topparna och lika så innan slutsteget till basmodulerna.
Så att cr80 delar upp ljudet till respektive slutsteg (så att receivern inte behöver göra det) Receivern ska stå inställd på front: Large
Sedan hämtar du frontkanalerna från main/front/L och R out på receivern och kör in detta i cr80, efter cr80 så kopplar du utgången Main till slutsteget till topparna och utgången Sub till slutsteget till subbarna.
Sedan kopplar du bara en rca från receiverns sub utgång och in i cr80s subbingång så får du med den informationen med.
Just ja!.................Så klart!....Hjänsläpp från mig....![]()
![]()
![]()
.
Var helt insnöad på bara subutgången.
DVD-ai skrev:MorganM skrev:DVD-ai skrev:Men det är ju liksom hela tanken med cr80 att den ska sitta innan slutsteget till topparna och lika så innan slutsteget till basmodulerna.
![]()
![]()
.
Bra
Men har du kopplat så som jag säger alltså ?
Eller ska du göra det nu efter att du läst det jag skrivit ?
DVD-ai skrev:MorganM skrev:DVD-ai skrev:Men det är ju liksom hela tanken med cr80 att den ska sitta innan slutsteget till topparna och lika så innan slutsteget till basmodulerna.
![]()
![]()
.
Bra
MorganM skrev:DVD-ai skrev:MorganM skrev:Just ja!.................Så klart!....Hjänsläpp från mig....![]()
![]()
![]()
.
Bra
Nej,jag kopplade ju bara cr80es direkt på pre out på reciverns subutgång.
Men nu ska jag göra rätt ikväll och prova
MorganM skrev:DVD-ai skrev:MorganM skrev:Just ja!.................Så klart!....Hjänsläpp från mig....![]()
![]()
![]()
.
Bra
DVD-ai skrev:MorganM skrev:DVD-ai skrev:
Bra
huuurr har det gått !?
DVD-ai skrev:Du ska inte tappa något, du kopplar sub ut från receivern in i cr80 och dess .1 ingång, då ska du få med allting som du gör med subbutgången.
Nattlorden skrev:Stämmer ju precis med vad DVD-ai säger. Kör receivern med frontarna som stora, så att basen inte tas till sub-utgången. Så är det bara det som specifikt ligger i subkanalen som kommer där.
Den andra möjligheten är ju om man kan säga till receivern att det inte finns sub, då lär ju den flytta det innehållet till frontarna. Sen har det visat sig att olika modeller gör det olika bra, det är därför IÖ gjort filtret med den extra ingången, så man kan komma runt ev. tillkortakommanden.
Nattlorden skrev:Hur var det nu det var? .1-kanalen kan innehålla information upp till 250Hz, men när recevicern lägger ut i frontkanalerna så klipper den vid 80?
Frågan är om jag inte har det "felkopplat" i bion själv...![]()
Johan_Lindroos skrev:Både ja och nej.
MorganM skrev:Så ingång (01)inom svarta fältet skickar vidare en mono signal på både L och R subutgång om väljaren på framsidan står i mono.Står väljaren i stereo så skickas stereo sub-signal ut via sub utgången.
Har jag förstått rätt då?.
Johan_Lindroos skrev:Förvirrade klubben har möte...
Morgan skrev:Johan_Lindroos skrev:Både ja och nej.
Föreslår att "Mr Cliffhanger" byts ut mot "captain helpfulness" eller "captain clarity"
MorganM skrev:Så ingång (01)inom svarta fältet skickar vidare en mono signal på både L och R subutgång om väljaren på framsidan står i mono.Står väljaren i stereo så skickas stereo sub-signal ut via sub utgången.
DVD-ai skrev:MorganM skrev:Så ingång (01)inom svarta fältet skickar vidare en mono signal på både L och R subutgång om väljaren på framsidan står i mono.Står väljaren i stereo så skickas stereo sub-signal ut via sub utgången.
Det du skickar in i cr80 på 0.1 ingången (svart fält) mixas ihop med informationen som kommer in på preamp (höger/vänster kanal) ingången.
Detta händer oavsett om du har vippan på fronten av cr80 i läge stereo eller mono.
Det den vippan gör är bara att styra om informationen på sub amp utgången ska vara mono eller stereo.
MorganM skrev:DVD-ai skrev:MorganM skrev:Så ingång (01)inom svarta fältet skickar vidare en mono signal på både L och R subutgång om väljaren på framsidan står i mono.Står väljaren i stereo så skickas stereo sub-signal ut via sub utgången.
Det du skickar in i cr80 på 0.1 ingången (svart fält) mixas ihop med informationen som kommer in på preamp (höger/vänster kanal) ingången.
Detta händer oavsett om du har vippan på fronten av cr80 i läge stereo eller mono.
Det den vippan gör är bara att styra om informationen på sub amp utgången ska vara mono eller stereo.
Nuuuu!Börjar jag förstå!.......![]()
![]()
DVD-ai skrev:Nattlorden skrev:Hur var det nu det var? .1-kanalen kan innehålla information upp till 250Hz, men när recevicern lägger ut i frontkanalerna så klipper den vid 80?
Frågan är om jag inte har det "felkopplat" i bion själv...![]()
Ja det är som jag fattat det, därför ska man också ställe LP filtret för subbutgången till höga 250Hz om jag inte mins fel...
Harryup skrev:Vad som händer vid 250Hz i subbar beror ju på om man kör basen i mono också. Enl. Örebro sjukhus så är sångrösten för en bas mellan ungefär 65-329Hz. Vill man verkligen ha så mycket röstområde spritt i så många högtalare.
Jag är personligen är ingen anhängare av bas i mono och många utspridda basar, i synnerhet in om man kör dom till 250Hz och dämpar med 24dB/oktav max
/Harryup
Harryup skrev:Vad som händer vid 250Hz i subbar beror ju på om man kör basen i mono också. Enl. Örebro sjukhus så är sångrösten för en bas mellan ungefär 65-329Hz. Vill man verkligen ha så mycket röstområde spritt i så många högtalare.
Jag är personligen är ingen anhängare av bas i mono och många utspridda basar, i synnerhet in om man kör dom till 250Hz och dämpar med 24dB/oktav max
/Harryup
DVD-ai skrev:Morgan skrev:Johan_Lindroos skrev:Både ja och nej.
Föreslår att "Mr Cliffhanger" byts ut mot "captain helpfulness" eller "captain clarity"
+1
Tangband skrev:Harryup skrev:Vad som händer vid 250Hz i subbar beror ju på om man kör basen i mono också. Enl. Örebro sjukhus så är sångrösten för en bas mellan ungefär 65-329Hz. Vill man verkligen ha så mycket röstområde spritt i så många högtalare.
/Harryup
Nej, monobas blir inte bra. Det räcker att räkna lite med våglängder så inses det snabbt- om man inte delar extremt lågt typ under 50 Hz med branta filter. Man får lite mer frihet med placeringen med udda ordningens delning, akustiskt, men inget element är perfekta och kan oftast lokaliseras oavsett branthet på delningen. Min uppfattning är att det som ger bäst instrumentkaraktärer vid 2- kanalsåtergivning också innebär två högtalarkanaler med alla element placerade ganska nära varandra- på ungefär två ställen i rummet, i stereo. Jag vet att man då går miste om att cancellera bort rumsresonanser men i alla praktiska försök har jag tyckt att detta låter bättre med musik.
Det du skriver om sångrösten för en bas är i verkligheten mycket värre än du påstår- tyvärr. Instrument och röster är inte uppdelade i omfång så som en del påstår. De spelar alla frekvenser samtidigt. Helt olikt sinustoner. En barytonbas har övertoner i sin röst långt upp i registret- mångdubbelt högre än 329 Hz. För att en sångröst ska återges perfekt krävs en god återgivning i hela det hörbara området. Ju fler delningar desto mer möjliga problem kan det bli.
Situationen ser lite annorlunda ut vid 5.1 återgivning angående placering. För här har du ju 6 olika kanaler och minst 6 högtalare.
Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.
Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.
Tangband skrev:Harryup skrev:Vad som händer vid 250Hz i subbar beror ju på om man kör basen i mono också. Enl. Örebro sjukhus så är sångrösten för en bas mellan ungefär 65-329Hz. Vill man verkligen ha så mycket röstområde spritt i så många högtalare.
/Harryup
Nej, monobas blir inte bra. Det räcker att räkna lite med våglängder så inses det snabbt- om man inte delar extremt lågt typ under 50 Hz med branta filter. Man får lite mer frihet med placeringen med udda ordningens delning, akustiskt, men inget element är perfekta och kan oftast lokaliseras oavsett branthet på delningen. Min uppfattning är att det som ger bäst instrumentkaraktärer vid 2- kanalsåtergivning också innebär två högtalarkanaler med alla element placerade ganska nära varandra- på ungefär två ställen i rummet, i stereo. Jag vet att man då går miste om att cancellera bort rumsresonanser men i alla praktiska försök har jag tyckt att detta låter bättre med musik.
Tangband skrev:Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.
Menar du att de inte ville dela av topparna nedåt ? Kanske lite som REL filosoferar...?
Inverterade, ofiltrerade slutna toppar som spelar tillsammans med två stereosubbar med 12 db filter kan låta rätt bra. Med då fungerar subbasarna mer som Bass reinforcement speakers.
Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.
Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.
Sen måste vi ju vara ärliga och säga att i många (de flesta?) fall(en) så får du detta fel oavsett hur de är kopplade - eftersom informationen i basen på skivan är lagt i mono i vilket fall som.... Fördelen med stereobasar uppstår ju inte förrän det finns stereoinformation i deras arbetsområde.
På vinylskivans tid var det så men absolut inte numera.
Johan_Lindroos skrev:Sammanträdet pågår fortfarande.![]()
Tangband skrev:Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.
DVD-ai skrev:Johan_Lindroos skrev:Sammanträdet pågår fortfarande.![]()
Jag vet ju att du skojar och lika så jag när jag kommenterade dig på andra sidan, men bidra gärna lite med konkreta argument också är du snäll.
När du kommenterar sådär så skapar du en onödig osäkerhet då det inte framgår ”vem som har fel” och ”i vad”, mycket bättre då att du som faktiskt har riktigt bra koll på (alla!?) ”om och ifall att” lägen som kan dyka upp också bidrar med att klargöra dom.
Jag kan på en gång säga att jag inte anser mig vara någon expert på detta med inställningarna i hembioreceivers, men av allt jag testat och läst mig till så ska det förfarande som jag tipsar om också vara korrekt.
Detaljer som t.ex. varför man kan ställa övre gränsfrekvens för LFE är något som jag undrar över, du kanske vet och kan bidra med ett klargörande !?
PerStromgren skrev:Tangband skrev:Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.
Hur vet ni att det inte vara övertoner från bashögtalarna som avslöjade var de stod?
Johan_Lindroos skrev:DVD-ai skrev:Johan_Lindroos skrev:Sammanträdet pågår fortfarande.![]()
Jag vet ju att du skojar och lika så jag när jag kommenterade dig på andra sidan, men bidra gärna lite med konkreta argument också är du snäll.
När du kommenterar sådär så skapar du en onödig osäkerhet då det inte framgår ”vem som har fel” och ”i vad”, mycket bättre då att du som faktiskt har riktigt bra koll på (alla!?) ”om och ifall att” lägen som kan dyka upp också bidrar med att klargöra dom.
Jag kan på en gång säga att jag inte anser mig vara någon expert på detta med inställningarna i hembioreceivers, men av allt jag testat och läst mig till så ska det förfarande som jag tipsar om också vara korrekt.
Detaljer som t.ex. varför man kan ställa övre gränsfrekvens för LFE är något som jag undrar över, du kanske vet och kan bidra med ett klargörande !?
Jag håller helt med dig!
Anledningarna är väl unger följande att jag är för kortfattad
- Jag har inte tid att skriva så mycket p g a jobb, semester och andra fritidssysslor
- jag tycker jag skrivit så mycket förr i tiden att jag har svårt att motivera mig att skriva mycket
- jag försöker minska ner på skärmtid för fritidssurfande. Jag känner att det tar för mycket tid.
- att skämta lite kan vara fönöjsamt. Och kanske lite retsamt på skämt så kan någon annan förbättra sina inlägg.
- jag kan återkomma om ett tag och berätta mer om trådens ämne.
Nattlorden skrev:Tangband skrev:Nattlorden skrev:
Vill inte riktigt tro dig... förväntar mig att det är ett invant manér att mixa på som de flesta inte funnit någon anledning att ändra på. Men det skulle glädja mig att ha fel dock!
Tangband skrev:Nattlorden skrev:Tangband skrev:Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.
RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:Nattlorden skrev:
Förr i tiden kunde det vara "riktig" stereo, numera är det rätt sällsynt. Blir väl mest panorerad stereo, multimono idag? Att t.ex. en elbas tas upp i stereo är nog ovanligt. Egentligen borde det vara fortsatt krav på monokompabilitet med tanke på alla dessa monoåtergivare som dykt upp, några har behandlats även på detta forum.
Harryup skrev:RogerGustavsson skrev:Tangband skrev:
Förr i tiden kunde det vara "riktig" stereo, numera är det rätt sällsynt. Blir väl mest panorerad stereo, multimono idag? Att t.ex. en elbas tas upp i stereo är nog ovanligt. Egentligen borde det vara fortsatt krav på monokompabilitet med tanke på alla dessa monoåtergivare som dykt upp, några har behandlats även på detta forum.
Fast hur det har varit är ju inte så betydelsefullt likväl som att en bas behöver inte tas upp i stereo för att återges i stereo. Problemet med att slå ihop 2 kanaler som spelar olika saker till samma och sedan återge den signalen på olika ställen med lite låg eftertanke på timing och frekvensgång är det som är problemet. Man kan absolut jämna ut frekvensgången med att placera ut basar lite "här och där" men de kommer ha olika frekevensgång och fasgång ifrån sig individuellt. OM man skall jämna ut en topp ifrån en högtalare så måste man alltså spela en motfasig summa ifrån de andra högtalarna i takt med originalet på lyssningsplats. Eller? Jag kan väl omöjligen vara ensam om att se svårigheter med detta?
/Harryup
DVD-ai skrev:Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.
Men här handlar det väll främst om att front L och R spelar bas informationen från samtliga övriga kanaler (om front står som large, övriga som Small och bass out på Main) förutom just 0.1 kanalen som är en separat kanal.
Denna innehåller helt annan information än någon av övriga kanalerna, här ligger effekter.
Du kan få ut denna i dina frontar om du väljer LFE out till Main, kan ibland bara bas out main + LFE också.
Denna 0.1 kanalens övre gränsfrekvens kan ställas olika (av någon orsak, den orsaken undrar jag över?!) och ställer du den på 80Hz så kan du gå miste om information som ligger på just denna specefika kanal.
Detta då det förekommer information på.0.1 kanalen upp till 120Hz, så man bör rimligtvis ställa denna övre gräns frekvens till minimum 120Hz.
Annars riskerar du att tappa information.![]()
Men varför skulle man ställa den högre, finns det någin film med 0.1 information över 120Hz?
Det är frågan![]()
Den koppling som jag tipsade om är:
Denna 0.1 kanal skickas fortfarande som en separat kanal till cr80 och mixas först där ihop med informationen som kommer in på main in( pre in) och därefter delas allt vid 80Hz.
Så subbarna kommer aldrig att spela någon information över 80Hz oavsett. (om vi lotsas som om filtret är oändligt brant)
Harryup skrev:Ja, för att inte starta upp rumsresonanser ja. Men är det inte så det kommer att fungera på musiksignaler som skall återges.
Är ju knappast så att man får exakt lika frekvensgång ifrån olika högtalare placerade på olika ställen?
Mig veterligen så med undantag ifrån LennartJ så är det väl få som lyckas få lika långt till högtalare till alla basar?
Och mycket skillnad är det inte på ljudet bara man flyttar en högtalare någon decimeter ibland.
mvh/Harry
Tangband skrev:Lennartj, vi har gjort tester med 4 subwoofers med exakt basfiltret till akudorik och placerat dessa efter konstens alla regler och provat mono och provat stereo, provat 2 subwoofers bakom och två framför lyssningsplats och 4 subwoofers vid framväggen. I varje fall föredrogs 2 subwoofers i stereo placerade vardera i närhet av respektive L och R med subbasarna placerade mellan stativhögtalarna. Varje avstånd mellan topp och samma kanal för subwoofern blir då mindre än 1 meter.
Du beskriver att du har dina monokopplade subbasar inom 1/10 våglängd vid delningen till sweetspot. Om du räknar så är det säkert korrekt med gångvägen till sweetspot. Men blandar du in stereoåtergivning i det hela blir det annorlunda.
Kör du monokopplade subbasar så kommer den subwoofer som är placerad längst ifrån den andra toppen uppvisa ett våglängdsfel på mycket mera. Det kan då skilja kanske 3 - 5 meter eller mer från den vänstra toppen till den högra subwoofern. Prova och räkna lite får du se.
Jag tycker det sabbar perspektivet och det blir inte riktigt bra, inte jämfört med stereo. Du säger att det fungerar bra med monosubbar och jag tror dig. Men har du provat stereokopplade subbasar med 2 förstärkare ? Det kanske blir ännu bättre ?
Edit: på dagens moderna inspelningar finns det mycket information i stereo även i basregistret under 80 Hz.
Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.
Bilden visar det fel som kan bli om dessa subbasar hade varit kopplade i mono. Det sabbar stereoperspektivet men kan korrigeras genom stereokoppling av subbasarna.
Tangband skrev:Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.
Menar du att de inte ville dela av topparna nedåt ? Kanske lite som REL filosoferar...?
Inverterade, ofiltrerade slutna toppar som spelar tillsammans med två stereosubbar med 12 db filter kan låta rätt bra. Med då fungerar subbasarna mer som Bass reinforcement speakers.
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.
Usch och fy! Helt kasst. Med högtalare som spelar i registret som även REL-subbwåffern spelar så blir det interferenser.
Morello skrev:Det är förhållandet mellan våglängd och distans som är relevant. Flyttar du högtalaren några centimeter bli skillnaden vid låga frekvenser försumbar.
MorganM skrev:DVD-ai skrev:Du ska inte tappa något, du kopplar sub ut från receivern in i cr80 och dess .1 ingång, då ska du få med allting som du gör med subbutgången.
ok!
Men hur är det med detta som IÖ skrivit?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Även då man valt Front pre out (L och R) som signalkällor för extraherande av basen (vilket är att rekommendera) kan man välja om basarna skall arbeta i stereo eler mono, med hjälp av en omkopplare på fronten för just detta.
När/om man använder bara .1-kanalen som signakälla (rekommenderas inte) så spelar det förstås ingen roll om omkopplaren står på stereo eller mono dock, eftersom .1-kanalen i sig är mono.
Använder man cr80s således att man i huvudsak tar basen från L och R, och vid behov adderar .1-kanalen med knappen på fronten, kommer man att finna att .1-kanalen återges så monofoniskt som den är, men att all stereo från frontkanalerna bibehålls, om man har stereo-/mono-omkopplaren i stereoläget.
Jag råder dock ingen att använda sin hemmabioförstärkare uppsatt så att det är den som filtrerar fram bas ur L och R till .1-kanalen.
Det är ju just för att slippa de tillkortakommanden som uppstår ur sådana torftiga lösningar, som cr80s tagits fram.
Vh, iö
MorganM skrev:Ino Audio borde ha en utförlig manual med när man köper cr80s/es.Som beskriver exakt hur allt fungerar på filtret.
MorganM skrev:Från manualen till Denon 4300H.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Bass
Set subwoofer and LFE signal range playback.
o Subwoofer Mode
Select low range signals to be reproduced by subwoofer.
LFE
(Default):
The low range signal of the channel set to
“Small” speaker size is added to the LFE
signal output from the subwoofer.
LFE+Main:
The low range signal of all channels is
added to the LFE signal output from the
subwoofer.
0 “Subwoofer Mode” can be set when “Speaker Config.” - “Subwoofer” in the
menu is set to other than “None”. (v p. 227)
0 Play music or a movie source and select the mode offering the strongest bass.
0 If “Speaker Config.” - “Front” and “Center” are set to “Large”, and “Subwoofer
Mode” is set to “LFE”, no sound may be output from the subwoofers,
depending on the input signal or selected sound mode. (v p. 226)
Select “LFE+Main” if you want the bass signals to always be produced from
the subwoofer.
o LPF for LFE
Set LFE signal playback range. Set this when you want to change the
playback frequency (low pass filter point) of the subwoofer.
80 Hz / 90 Hz / 100 Hz / 110 Hz / 120 Hz / 150 Hz / 200 Hz / 250 Hz
(Default: 120 Hz)
Contents Connections Playback Settings Tips Appendix
Front
Harryup skrev:Ja, för att inte starta upp rumsresonanser ja. Men är det inte så det kommer att fungera på musiksignaler som skall återges. Är ju knappast så att man får exakt lika frekvensgång ifrån olika högtalare placerade på olika ställen? Mig veterligen så med undantag ifrån LennartJ så är det väl få som lyckas få lika långt till högtalare till alla basar? Och mycket skillnad är det inte på ljudet bara man flyttar en högtalare någon decimeter ibland.
mvh/Harry
Johan_Lindroos skrev:DVD-ai skrev:Harryup skrev:Vet att Meridian absolut vägrade att ha olika delningar mot subben mellan kanalerna. Av ljudmässiga skäl minns inte exakt vad de anförde men kunder frågade efter det och svaret var att det var absolut helt fel att göra så.
Men här handlar det väll främst om att front L och R spelar bas informationen från samtliga övriga kanaler (om front står som large, övriga som Small och bass out på Main) förutom just 0.1 kanalen som är en separat kanal.
Denna innehåller helt annan information än någon av övriga kanalerna, här ligger effekter.
Du kan få ut denna i dina frontar om du väljer LFE out till Main, kan ibland bara bas out main + LFE också.
Normalt är det inte så. För att få ut LFE-kanalen i de högtalare som står som STORA, är det vanligtvis så att man väljer att man inte har någon basmodul, d.v.s. SUBWOOFER = NO.
Eller så menade du kanske något annat.Denna 0.1 kanalens övre gränsfrekvens kan ställas olika (av någon orsak, den orsaken undrar jag över?!) och ställer du den på 80Hz så kan du gå miste om information som ligger på just denna specefika kanal.
Detta då det förekommer information på.0.1 kanalen upp till 120Hz, så man bör rimligtvis ställa denna övre gräns frekvens till minimum 120Hz.
Annars riskerar du att tappa information.![]()
Men varför skulle man ställa den högre, finns det någin film med 0.1 information över 120Hz?
Det är frågan![]()
Jag förutsätter att med "0.1 kanalen" avser LFE-kanalen och inget annat. Du undrar över ett lågpassfilter hos somliga hembioreceivrar för LFE-kanalen. Det stämmer att det ofta finns ett sådant hos hembioreceivrar.
Det kan vara bra att i hembioreceivern ställa in en frekvens på detta lågpassfilter som är högre, förslagsvis högsta möjliga brytfrekvens, för då kommer LFE-signalen att fasvridas minst möjligt och då minska risk för eventuella rytmiska ljud att "spela i baktakt".
(I kodare för Dolby Digital så finns det en kodarinställning som heter LFE Lowpass Filter = Enabled/Disabled. Det är ett 8:e ordningens lågpassfilter vid 120 Hz som normalt brukar vara påslaget. Det får endast vara avstängt om användaren (den som tänker koda signalen) vet om att inga frekvenser finns ovanför 120 Hz. Annars blir det vikningsdistorsion.)Den koppling som jag tipsade om är:
Denna 0.1 kanal skickas fortfarande som en separat kanal till cr80 och mixas först där ihop med informationen som kommer in på main in( pre in) och därefter delas allt vid 80Hz.
Så subbarna kommer aldrig att spela någon information över 80Hz oavsett. (om vi lotsas som om filtret är oändligt brant)
Tangband skrev:Du beskriver att du har dina monokopplade subbasar inom 1/10 våglängd vid delningen till sweetspot. Om du räknar så är det säkert korrekt med gångvägen till sweetspot. Men blandar du in stereoåtergivning i det hela blir det annorlunda.
Kör du monokopplade subbasar så kommer den subwoofer som är placerad längst ifrån den andra toppen uppvisa ett våglängdsfel på mycket mera. Det kan då skilja kanske 3 - 5 meter eller mer från den vänstra toppen till den högra subwoofern. Prova och räkna lite får du se.
Tangband skrev:Jag tycker det sabbar perspektivet och det blir inte riktigt bra, inte jämfört med stereo. Du säger att det fungerar bra med monosubbar och jag tror dig. Men har du provat stereokopplade subbasar med 2 förstärkare ? Det kanske blir ännu bättre ?
Tangband skrev:Edit: på dagens moderna inspelningar finns det mycket information i stereo även i basregistret under 80 Hz.
Ja, med hög distorsion och för flacka filter...Tangband skrev:Nu kanske vän av ordning inflikar att under schröderfrekvensen och under 80 Hz kan ingen riktning höras. Våra tester visar att det kan man visst.
sprudel skrev:Varför hålla på med hemmabiorecievers alls?
Harryup skrev:Jag håller med, det är för mycket strul och dessutom så har dom ett oförtjänt gott rykte som ofärgande även om man inte ens testat det. Jag har absolut inget behov av en asiatisk hembioreceiver för att spela 2-kanalsmusik.
MorganM skrev:sprudel skrev:Varför hålla på med hemmabiorecievers alls?
I hemmabion kan det vara praktiskt!
sprudel skrev:Monobas och stereobas var ämnet. Jag har tidigare kört med monobas bestående av två px. Tyckte jag fick bättre klipp på basen med detta beroende på interaktionen med rummet. Stereoperspektivet upplevdes bättre dock med stereobas.
Med px-4 och optimalt (nästan) placerade basar upplever jag en interaktIon och homogenitet i ljudbilden som jag inte haft tidigare, samt väldigt ren och kapabel basåtergivning.När jag kopplar över till mono blir mitt intryck som alltid med mono, basen kommer underifrån i ljudbilden, den spelar lite för sig själv.
Harryup skrev:sprudel skrev:Monobas och stereobas var ämnet. Jag har tidigare kört med monobas bestående av två px. Tyckte jag fick bättre klipp på basen med detta beroende på interaktionen med rummet. Stereoperspektivet upplevdes bättre dock med stereobas.
Med px-4 och optimalt (nästan) placerade basar upplever jag en interaktIon och homogenitet i ljudbilden som jag inte haft tidigare, samt väldigt ren och kapabel basåtergivning.När jag kopplar över till mono blir mitt intryck som alltid med mono, basen kommer underifrån i ljudbilden, den spelar lite för sig själv.
Håller helt med.
/Harryup
sprudel skrev:MorganM skrev:sprudel skrev:Varför hålla på med hemmabiorecievers alls?
I hemmabion kan det vara praktiskt!
Jojo, gillar man hemmabio så, men inte verkar de särskilt praktiska i användandet.
Tangband skrev:Man kan konstatera att cr80 kopplar man in med en helt ofiltrerad signal, alltså från main pre-out med frontarna ställda som large. Är pre out upptaget så köper man 2 st splitter på kjell&company. Sedan driver man subbasarna i stereo.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud ... rod-p39702
Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Man kan konstatera att cr80 kopplar man in med en helt ofiltrerad signal, alltså från main pre-out med frontarna ställda som large. Är pre out upptaget så köper man 2 st splitter på kjell&company. Sedan driver man subbasarna i stereo.
Konstig felkopplin som du föreslår.
Syftet med cr80 är att det är delningsfilter för passiva basmoduler (utan vare sig förstärkare eller delningsfilter).
Eller, kan du förtydliga hur du tänkte?
Tangband skrev:Johan_Lindroos skrev:Tangband skrev:Man kan konstatera att cr80 kopplar man in med en helt ofiltrerad signal, alltså från main pre-out med frontarna ställda som large. Är pre out upptaget så köper man 2 st splitter på kjell&company. Sedan driver man subbasarna i stereo.
Konstig felkopplin som du föreslår.
Syftet med cr80 är att det är delningsfilter för passiva basmoduler (utan vare sig förstärkare eller delningsfilter).
Eller, kan du förtydliga hur du tänkte?
Jag var nog otydlig.
Cr80 måste ju dela både toppar och basar korrekt. Då bör signalen tas ut från hemmabioreceiverns main pre out ( ställt på large) - passera cr80 och sedan tillbaka till slutstegen på hemmabioreceiverna ( alltså till en ingång L R ) men det kanske inte går att göra på alla receivrar ?
Isådanafall skulle jag sälja receivern och köpa ett riktigt försteg och separata slutsteg.
MorganM skrev att pre out var upptagna- men det behövs ju ingen splitter om all filtrering sker i cr80 ( som det bör )
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster